abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 september 2009 @ 17:56:26 #161
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72405014
Zeg hallo!

Ik ben mijn scriptie aan het opmaken in LaTeX, maar ik krijg mijn urls vaak niet in een footnote door de melding "Missing $ inserted." Bijvoorbeeld bij:

1\footnote{State failure as described in the Foreign Affairs ''Failed States Index".  Available: \htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}

Ik begreep inmiddels dat het komt doordat LaTeX de url aanziet voor een formule en mij gaat zitten corrigeren. Toch heb ik deze lange urls wel nodig.

Is er een manier waarop de foutmelding kan omzeilen?
pi_72405951
wel de juiste package gebruikt?
  donderdag 3 september 2009 @ 18:39:32 #163
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406257
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:29 schreef TubewayDigital het volgende:
wel de juiste package gebruikt?
Voor wat? Standaard voetnoten?
pi_72406297
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:39 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Voor wat? Standaard voetnoten?
nee, links naar websites
  donderdag 3 september 2009 @ 18:54:19 #165
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406695
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:41 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee, links naar websites
Ah, ja, wel, ik gebruik een standaard thesis macro (classic thesis van Andre Miede) TeXShop voor de Mac, met als voordeel dat alle packages al geinstalleerd zijn. Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan ik gemakkelijk een package toevoegen wat de weergave van hyperlink verbeterd?
  donderdag 3 september 2009 @ 19:04:03 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72406990
Ik moet bekennen dat ik het commando

1\htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:

1\url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:30:19 #167
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72407988
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:04 schreef Iblis het volgende:
Ik moet bekennen dat ik het commando
[ code verwijderd ]

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:
[ code verwijderd ]

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
Ik heb nu ale \htmladdnormallink verandert in een \url, veel gemakkelijker inderdaad. Maar het veranderd niets. Een url als http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865 leidt nog steeds tot problemen.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:39:43 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72408366
In principe zou \url toch zorg moeten dragen voor de escaping. Ik kan het probleem niet reproduceren, ik doe b.v.

1
2
3
4
5
6
7
\documentclass{article}
\usepackage{hyperref}
\begin{document}
    Gewoon zo: \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Hoi\footnote{Met een url \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}
\end{document}

Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72412455
lukt het met eenvoudigere urls wel?
  vrijdag 4 september 2009 @ 10:58:56 #170
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72426549
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:39 schreef Iblis het volgende:
Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
Als ik dat stukje code in een minimaal document zet, dan werkt het goed. Als ik het vervolgens in mijn scriptie zet dan krijg ik de foutmelding "Option clash for package hyperref". Volgens mij komt dat doordat de hyperrefs al geregeld zijn in het stukje:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\hypersetup{%
    colorlinks=true, linktocpage=true, pdfstartpage=3, pdfstartview=FitV,%
    breaklinks=true, pdfpagemode=UseNone, pageanchor=true, pdfpagemode=UseOutlines,%
    plainpages=false, bookmarksnumbered, bookmarksopen=true, bookmarksopenlevel=1,%
    hypertexnames=true, pdfhighlight=/O,hyperfootnotes=true,%nesting=true,%frenchlinks,%
    urlcolor=webbrown, linkcolor=RoyalBlue, citecolor=webgreen, %pagecolor=RoyalBlue,%
    % uncomment the following line if you want to have black links (e.g., for printing)
    %urlcolor=Black, linkcolor=Black, citecolor=Black, %pagecolor=Black,%
    pdftitle={\myTitle},%
    pdfauthor={\textcopyright\ \myName, \myUni, \myFaculty},%
    pdfsubject={},%
    pdfkeywords={},%
    pdfcreator={pdfLaTeX},%
    pdfproducer={LaTeX with hyperref and classicthesis}%
}

Zou dat kunnen?
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:19 schreef TubewayDigital het volgende:
lukt het met eenvoudigere urls wel?
Ja, alleen gecompliceerde urls geven problemen, volgens mij doordat urls met een = teken erin voor formules worden aangezien.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:03:22 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72426642
Maar kun je een minimaal document maken? Dus alleen je preamble? (Alles vanaf \documentclass{article} t/m \begin{document}) en dan twee regels met een url waar de fout in optreedt, en dan \end{document}, dan kan ik er zelf naar kijken. Want de fout kan in veel dingen zitten, maar als ik het niet kan dupliceren, dan kan ik het ook niet verhelpen.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:12:26 #172
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:27:51 #173
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427220
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:35:39 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72427470
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:27 schreef MeneerTim het volgende:
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
dat is wel een anti-climax hoor.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:46:43 #175
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427763
Inderdaad, een fout oplossen zonder te weten waar de fout precies zat voelt een beetje als voor het zingen de kerk uit. Ik zal proberen de fout weer opnieuw te veroorzaken.
  zondag 6 september 2009 @ 18:34:47 #176
148823 znarch
ondertitel
pi_72492836
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72494004
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
bepaalde zaken zijn in LaTex ontzettend lastig en ik ben bang dat jou laatste vraag daar 1 van is. Dan moet je echt gaan zitten kloten met de templates en weet ik veel. De kracht van LateX is nou net dat er al voor jou nagedacht is over layout, structuur en opmaak.
  zondag 6 september 2009 @ 19:23:24 #178
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72494529
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:

Plaats een tabel in je footer met gebruik making van \cellcolor om kleuren aan te geven. Voor de middelste rechthoek gebruik ik \makebox om de breedte te forceren, voor de andere gebruik ik (lege) paragraaf-kolommen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\documentclass{article}
\usepackage{colortbl}
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\cfoot{%
    \begin{tabular}{p{4cm} c p{4cm}}
        \cellcolor{red} \rule{0pt}{1cm} &
        % Gebruik raisebox om de verticale centrering goed te krijgen
        \cellcolor{green} \raisebox{.4cm}{\makebox[4cm]{\thepage}} &
        \cellcolor{blue}
    \end{tabular}
}
\begin{document}
    Hallo werleld!
\end{document}
pi_72574106
Hallo

ik ben opnieuw aan een tekst bezig en zoals altijd sukkel ik met de hoofding waar de auteur(s) en zo moeten staan. Het lukte mij niet om daar een voetnoot voor "acknowledgements" te plaatsen, sterker nog, voetnoten in een "tabular" gaan nooit:

1
2
3
4
\begin{tabular}{c c}
a\footnote{dit is een groot getal} & b \\
c & d
\end{tabular}

Wat is hier de logica achter? :{ Hoe dit te verhelpen? Ik heb tabular nodig in mijn hoofding om auteurs naast elkaar te plaatsen. :'(

Bedankt!
  woensdag 9 september 2009 @ 09:27:30 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72574332
Ik snap niet helemaal wat er niet lukt. Zet je dit binnen\author{...}?

De normale manier om een heading te maken is:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass{article}
\title{Test}
\author{Jan Kees 
\and Sjefke\\ Universiteit van Harderwijk  
\and Henk 
\and Piet\thanks{Heel erg bedankt}}
\begin{document}
    \maketitle
\end{document}

Als je dezelfde thanks bij twee mensen wilt plaatsen kun je van \footnotemark[nummer] gebruik maken.

Als je footnotes bij een table wilt moet je eens hier lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')