abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70608489
Zoiets eigenlijk:

Dit is de tabel zoals hij nu is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
\begin{table}[!ht]
\centering
      \caption{Precision: beat $H_{0_{b}}$?}
      \label{tab:resultsTestPrecision}

\begin{tabular}{|l|l|l|l|l|l|}
         \hline   
         \textbf{Recommender} &
         \textbf{BinCos}   &   
         \textbf{Jaccard}   &   
         \textbf{SemRel} &
         \textbf{Ranked} &
         \textbf{TF-IDF} \\
         \hline
         \textbf{BinCos}      & -   & No   & -   & No   & No\\   \hline
         \textbf{Jaccard}   & Yes   & -   & Yes   & -   & -\\   \hline
         \textbf{SemRel}      & -   & No   & -   & No   & No\\   \hline
         \textbf{Ranked}      & Yes   & -   & Yes   & -   & No\\   \hline
         \textbf{TF-IDF}      & Yes   & -   & Yes   & Yes   & -\\
         \hline
      \end{tabular}
\end{table}

Als ik die multirow/column probeer verpruts ik kennelijk iets, en wordt het heel raar

Nouja in elk geval bedankt dat je er naar kijkt
  vrijdag 3 juli 2009 @ 13:00:07 #102
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70609257
Hier een oplossing, ik ben zelf niet zo'n fan van geroteerde tekst, maar vooruit (die rotatie vereist graphicx). Verder, en dat is een kwaal die de wereld ingebracht is door Microsoft Word, of misschien al Word-Perfect, is het helemaal niet gebruikelijk, traditioneel gezien, om veel lijnen in je tabellen te gebruiken. LaTeX-gebruikers zijn hier ook fan van, geen idee waarom, het is eigenlijk gewoon lelijk, onrustig en vies. Tot zover mijn ongezouten mening. Traditioneel geldt eigenlijk: Geen verticale lijnen in tabellen, en een minimum aan horizontale (en nooit een dubbele horizontale).

Je kunt daar natuurlijk altijd van afwijken met reden, maar liever niet. Ik heb het in dit geval wel gedaan, maar zélf had ik het niet gedaan. Speciaal voor jou stap ik van m'n principes af dus. Maar daarvoor gebruik ik dus booktabs, dat een \toprule, \midrule en \bottomrule kent. Die twee \multicolumn{1}{c}{} die je ziet zijn om de verticale lijn weg te krijgen in die cellen.

Hopelijk ben je het met me eens dat minder lijnen in ieder geval beter zijn (en ook iets meer witruimte om de kopjes).

Resultaat:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
\documentclass{article}
\usepackage{multirow}
\usepackage{booktabs}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}
    \begin{table}[!ht]
        \centering
        \caption{Precision: beat $H_{0_{b}}$?}
        \label{tab:resultsTestPrecision}
        \begin{tabular}{c l|c c c c c}
            \toprule
            & \multicolumn{1}{c}{} & \multicolumn{5}{c}{\textbf{Recommender B}} \\
            \cmidrule(lr){3-7}
            & \multicolumn{1}{c}{} &
            \textbf{BinCos}      &
            \textbf{Jaccard}     &
            \textbf{SemRel}      &
            \textbf{Ranked}      &
            \textbf{TF-IDF}      \\
            \midrule
            \multirow{5}{*}{\rotatebox{90}{\textbf{Recomm. A}}}
            & \textbf{BinCos}      & -     & No   & -     & No   & No \\
            & \textbf{Jaccard}     & Yes   & -    & Yes   & -    & -  \\
            & \textbf{SemRel}      & -     & No   & -     & No   & No \\
            & \textbf{Ranked}      & Yes   & -    & Yes   & -    & No \\
            & \textbf{TF-IDF}      & Yes   & -    & Yes   & Yes  & -  \\
            \bottomrule
        \end{tabular}
    \end{table}
\end{document}
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70609696
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:00 schreef Iblis het volgende:
Hier een oplossing, ik ben zelf niet zo'n fan van geroteerde tekst, maar vooruit (die rotatie vereist graphicx). Verder, en dat is een kwaal die de wereld ingebracht is door Microsoft Word, of misschien al Word-Perfect, is het helemaal niet gebruikelijk, traditioneel gezien, om veel lijnen in je tabellen te gebruiken. LaTeX-gebruikers zijn hier ook fan van, geen idee waarom, het is eigenlijk gewoon lelijk, onrustig en vies. Tot zover mijn ongezouten mening. Traditioneel geldt eigenlijk: Geen verticale lijnen in tabellen, en een minimum aan horizontale (en nooit een dubbele horizontale).

Je kunt daar natuurlijk altijd van afwijken met reden, maar liever niet. Ik heb het in dit geval wel gedaan, maar zélf had ik het niet gedaan. Speciaal voor jou stap ik van m'n principes af dus. Maar daarvoor gebruik ik dus booktabs, dat een \toprule, \midrule en \bottomrule kent. Die twee \multicolumn{1}{c}{} die je ziet zijn om de verticale lijn weg te krijgen in die cellen.

Hopelijk ben je het met me eens dat minder lijnen in ieder geval beter zijn (en ook iets meer witruimte om de kopjes).

Resultaat:
[ afbeelding ]
[ code verwijderd ]

Echt helemaal geweldig

Inderdaad ziet die tabel er nu veel overzichtelijker uit. Ik ben dat ook gewend door Excel en Word etc. Ik zal er in het vervolg zeker aan denken

Nou ik ga eens even mijn thesis afronden nu, echt heel erg bedankt
pi_70861821
Ik heb nu iets als dit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure][p!]
...
\end{figure}
\begin{figure][p!]
...
\end{figure}

\begin{table][p!]
...
\end{table}
\begin{table][p!]
...
\end{table}

Zowel de afbeeldingen als de tabellen zijn zo groot dat er 2 op één pagina passen. Alleen vind LaTeX het nu nodig om een afbeelding en tabel op één pagina te zetten, dus zo:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
PAGINA 1

afbeelding
tabel

PAGINA 2

afbeelding
tabel

Maar ik wil de 2 afbeeldingen samen op één pagina en de twee tabellen samen op één pagina. Een \newpage of \pagebreak ertussen wil niet helpen. Iemand een idee?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:33:52 #105
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70862088
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:25 schreef HuHu het volgende:
Ik heb nu iets als dit:
[ code verwijderd ]

Zowel de afbeeldingen als de tabellen zijn zo groot dat er 2 op één pagina passen. Alleen vind LaTeX het nu nodig om een afbeelding en tabel op één pagina te zetten, dus zo:
[ code verwijderd ]

Maar ik wil de 2 afbeeldingen samen op één pagina en de twee tabellen samen op één pagina. Een \newpage of \pagebreak ertussen wil niet helpen. Iemand een idee?
[p!] heeft geen zin. [p] moet het gewoon doen. Je kunt een \clearpage doen, in plaats van een pagebreak. Een \clearpage zou alle achterstallige floats moeten produceren. Je kunt de package ‘placeins’ gebruiken, dat heeft het commando \FloatBarrier. Ik hoop dat dat genoeg is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70863659
\clearpage deed het truucje .
pi_70905682
Ik ben momenteel bezig om mijn proefschrift in Latex te schrijven. Hiervoor gebruik ik de book class en hierin worden de page headers automatisch in small caps gezet. Voor 1 hoofdstuk wil ik nu echter een aantal letters in normale, kleine letters hebben (dus niet alle headers van het document). Ik heb het geprobeerd met een \mbox{kleine letters}, maar dit werkt niet. Iemand enig idee?
  zondag 12 juli 2009 @ 20:40:59 #108
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70912552
quote:
Op zondag 12 juli 2009 16:57 schreef Marlies82 het volgende:
Ik ben momenteel bezig om mijn proefschrift in Latex te schrijven. Hiervoor gebruik ik de book class en hierin worden de page headers automatisch in small caps gezet. Voor 1 hoofdstuk wil ik nu echter een aantal letters in normale, kleine letters hebben (dus niet alle headers van het document). Ik heb het geprobeerd met een \mbox{kleine letters}, maar dit werkt niet. Iemand enig idee?
Normaliter zet LaTeX de kopteksten compleet in hoofdletters, niet in kleinkapitaal, gebruik je niet wat anders? Als je dat toch bedoelt, standaard kun je met \lowercase{...} een kleine letter forceren in de headers.
pi_70929596
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:40 schreef Iblis het volgende:

[..]

Normaliter zet LaTeX de kopteksten compleet in hoofdletters, niet in kleinkapitaal, gebruik je niet wat anders? Als je dat toch bedoelt, standaard kun je met \lowercase{...} een kleine letter forceren in de headers.
Super, dat werkt prima! Bedankt!
pi_71150904
Weet iemand hoe/of het mogelijk is om een bibtex verwijzing in een figuur caption te zetten?
  maandag 20 juli 2009 @ 15:20:42 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71151031
Naar alle waarschijnlijkheid \caption{Blah blah \protect\cite{...}} ervan maken.
pi_71151451
Dank je voor het snelle antwoord, het werkt!
pi_71256798
Ik heb 2 vragen over de nomencl package.

1. Ik gebruik dit pakket om een redelijk lange lijst met afkortingen te maken. Automatisch zit er nu een witregel tussen elke afkorting, maar daardoor neemt de lijst te veel pagina's in beslag. Is er een mogelijkheid om de witruimte tussen de \nomenclature items kleiner te maken of uit te zetten?

2. Ik wil de lijst graag na de Table of Contents plaatsen en voor mijn eerste hoofdstuk. Dit werkt op zich prima, maar op de 2e pagina van de afkortingen lijst staat nog steeds de header "Contents". Iemand enig idee hoe ik dit weg krijg of eventueel kan wijzigen in "Abbreviations"? Bij hoofdstuk 1 is de header wel gewoon goed.
  donderdag 23 juli 2009 @ 17:43:55 #114
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71257260
Ik wil er best naar kijken, alhoewel dat iets later op de avond wordt, maar kun je dan vast een klein voorbeeldje maken? Een minimum example maken? Ik weet b.v. niet wat je gebruikt voor de headers en zo… of je fancyhdr gebruikt, of niet.
pi_71259611
Ik gebruik inderdaad fancyhdr. Hieronder het example met de packages die volgens mij relevant zijn, hopelijk kan je hier iets mee (heb nog nooit eerder zo'n minimal example gemaakt).

------------------------------------------------
\documentclass[12pt, a4paper,twoside, openright]{book}

\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{nomencl}
\renewcommand{\nomname}{List of abbreviations}

\makenomenclature

\begin{document}

\frontmatter
\tableofcontents

\nomenclature{test1}{test1}
\nomenclature{test2}{test2}
\nomenclature{test3}{test3}

\small{\printnomenclature[2cm]}

\mainmatter

\input{intro/intro.tex}

\end{document}
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:49:30 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71260770
Ik heb de antwoorden op beide vragen van je in de documentatie kunnen vinden.

Maar vooruit. Als eerste de headings (p. 9 van de documentatie bij mij), doe:

1
2
3
\cleardoublepage
\markboth{\MakeUppercase{\nomname}}{\MakeUppercase{\nomname}}
\small{\printnomenclature[2cm]}

Die \cleardoublepage is nodig omdat je openright hebt, dus je moet zeker weten dat de page-headings pas veranderen op die pagina.

De witruimte regel je door in de pre-amble (b.v. na \renewcommand{\nomname} het volgende te doen (p.10 van de documentatie):

1\renewcommand{\nomitemsep}{-\parsep}

Dat dit negatief is, is omdat het extra witruimte (of tekst) is tussen de items. Jij wilt er juist wat vanaf, dus daarom -\parsep. Je kunt ook -.5\parsep doen natuurlijk, dan is er de helft van de witruimte.
pi_71276810
Dank je! Het ziet er prima uit nu.
Ik dacht dat ik de hele documentatie gelezen had, maar blijkbaar niet... Zal de volgende keer beter lezen in elk geval.
pi_71374860
Weet iemand misschien een Nederlandstalig alternatief voor apalike? De originele versie gebruikt bij meerdere auteurs het woord 'and' en ik zou dat graag vervangen door 'en'.

Nu zie ik in de .bst wel een FUNCTION {format.names} blok waar het gebeuren wordt gemaakt, maar volgens mij kan ik deze niet makkelijk overriden. Is het makkelijk om een fork van dit package te maken en op te nemen in mijn TeXlive installatie?
  maandag 27 juli 2009 @ 20:11:03 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71375091
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:03 schreef Bigs het volgende:
Weet iemand misschien een Nederlandstalig alternatief voor apalike? De originele versie gebruikt bij meerdere auteurs het woord 'and' en ik zou dat graag vervangen door 'en'.

Nu zie ik in de .bst wel een FUNCTION {format.names} blok waar het gebeuren wordt gemaakt, maar volgens mij kan ik deze niet makkelijk overriden. Is het makkelijk om een fork van dit package te maken en op te nemen in mijn TeXlive installatie?
Je kunt de .bst altijd in de directory zitten waar je document staat. Dan moet-ie die gebruiken. Maar welk platform gebruik je? Linux? Of Windows?
pi_71376681
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt de .bst altijd in de directory zitten waar je document staat. Dan moet-ie die gebruiken. Maar welk platform gebruik je? Linux? Of Windows?
Ah dat is ook een goeie tip, ga ik proberen. Ik gebruik Mac OS X (met TeXlive + Textmate als editor).
pi_71376756
ik wil latex even bejubelen, mijn stageverslag is inmiddels gedrukt en al, en ik kreeg al complimenten over hoe het eruit zag
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  maandag 27 juli 2009 @ 21:28:59 #122
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71377590
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:58 schreef Bigs het volgende:

[..]

Ah dat is ook een goeie tip, ga ik proberen. Ik gebruik Mac OS X (met TeXlive + Textmate als editor).
Je kunt dan even hier lezen, ik dacht dat je altijd even texhash moest draaien. (In een Terminal.app)
pi_71378862
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt dan even hier lezen, ik dacht dat je altijd even texhash moest draaien. (In een Terminal.app)
Nou, de apalike.bst in mijn projectdirectory zetten was voldoende. Zowel pdfTeX als XeTeX gebruiken die direct. Het is nog niet optimaal (hij zet nog een , voor het woord 'en'), maar ik zit op de goede weg
  maandag 27 juli 2009 @ 22:16:51 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71379067
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:10 schreef Bigs het volgende:

[..]

Nou, de apalike.bst in mijn projectdirectory zetten was voldoende. Zowel pdfTeX als XeTeX gebruiken die direct. Het is nog niet optimaal (hij zet nog een , voor het woord 'en'), maar ik zit op de goede weg
Oh ja, dat is natuurlijk serial-comma stijl. Dat zit ergens in die format.names ook... ik vind die BST-taal heel irritant, maar het is meestal wel uit te vinden door even die "," en ", " fragmentjes te veranderen.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 01:23:13 #125
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_71583038
ik krijg steeds een foutmelding \underfull vbox (badness 10000) en dan opent er geen pdf-file.

Wat kan ik doen? Ik gebruik TexShop voor MacOSX. Ik word echt moe van die foutmelding...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')