Bron:quote:Woningprijzen in Nederland zullen scherp dalen: -42%?
laatst gewijzigd: 20-04-2009 10:22
De eerste barsten in de zeepbel: de verkopen dalen. Wanneer de huizenmarkt het scenario van 1978-1983 volgt wacht ons mogelijk een prijsdaling van 42%.
Lagere woningprijzen
Vrijwel alle deskundigen zijn het er inmiddels over eens dat woningprijzen naar beneden gaan, maar de meningen zijn behoorlijk verdeeld over hoe lang de reeds ingezette daling zal gaan duren en hoe fors de daling zal zijn.' Dat zegt Maartje Martens van Huizenmarkt-zeepbel.nl.
Financiële crisis
Er zijn duidelijke indicaties voor een langdurige en ernstige stagnatie van de koopwoningmarkt en voor een flinke daling van de woningprijzen. Hoe groot is de zeepbel? Wanneer het scenario van de woningmarktcrisis van 1978-1983 wordt geprojecteerd op de huidige zeepbel in de koopwoningmarkt kunnen we ons opmaken voor een prijsdaling van 42% over de komende vijf jaar.
Dan is hij nog niet wanhopig genoegquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:32 schreef Sjabba het volgende:
Laatst een bod gedaan van 250.000 op een woning met een prijs van 325.000. Kreeg te horen dat er onder de 300.000 niet werd verkocht.
Betreffende woning staat 1,5 jaar te koop en is pas 10.000 in prijs gezakt. Eigenaar heeft dubbele woonlasten momenteel.
misschien kan hij wel niet verkopen beneden de 300k omdat hij dan teveel zelf moet toeleggen en dat niet kan/wil.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan is hij nog niet wanhopig genoeg![]()
Als niemand zijn huis koopt zal hij nog wel eens nadenken over die 250k die je hem boodt![]()
mogelijk heeft hij geen dubbele lasten maar moet hij vanwege werk wel verkassen dan kunje nog wel een aantal maanden op en neer rijdenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:53 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
misschien kan hij wel niet verkopen beneden de 300k omdat hij dan teveel zelf moet toeleggen en dat niet kan/wil.
of hij heeft bijna geen hypotheek meer en dat huis kost bijna niks per maand.
mensen hoeven natuurlijk niet direct wanhopig te zijn.
die is inderdaad lekker gezakt ja.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:22 schreef Dulk het volgende:
ik ben ook aan het orienteren en dan zie je toch zeker wel de prijzen zakken, zoals deze woning.
http://www.funda.nl/koop/(...)684-parijseplein-20/
blijf lekker wachten, die enorme daling zal er niet meer komen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:41 schreef Arvid het volgende:
de huizenmarkt is pas een jaar geleden echt in een downtrend beland. Mensen mogen 2 jaar op twee huizen HRA genieten.
Komend jaar houdt dat dus op. Dan treden mensen uit hun ontkenningsfase. Het algemene publiek denkt nog dat de huizenprijzen weer heel snel in het oude ritme van alsmaar stijging komen. Die gedachte moet eruit, anders houd je die hoge vraagprijzen.
Ik wacht lekker af, mijn vizier is gericht op 2010.
Optimistquote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:56 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
blijf lekker wachten, die enorme daling zal er niet meer komen.
Het is oneconomisch gedacht dat het niet verkopen van een huis waarop geen hypo meer rust geen geld zou kosten. Want als dat huis in principe 300K waard is, dan kun je dat geld mits verkocht ook op een rekening zetten. Dat levert je precies 1000 euro per maand op (tegen 4% rente). Het mislopen van dat geld kost net zo goed geld als betalen, al doet het wellicht minder pijn. Ook zijn er altijd overige kosten aan een huis, zoals stoken, verzekeringen etc.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:53 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
misschien kan hij wel niet verkopen beneden de 300k omdat hij dan teveel zelf moet toeleggen en dat niet kan/wil.
of hij heeft bijna geen hypotheek meer en dat huis kost bijna niks per maand.
mensen hoeven natuurlijk niet direct wanhopig te zijn.
Niemand geeft je garantie dat je over vier jaar wel die 50K extra krijgt. Wanneer je dan alsnog moet verkopen voor 50K minder dan geplanned ben je al een ton kwijt.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:28 schreef Fastmatti het volgende:
Punt is dat het huis dan wel vier jaar te koop moet staan wil je de 50k 'verlies' compenseren. De probleemgevallen zijn de mensen die de dubbele lasten uberhaupt niet langer dan een jaar kunnen opbrengen.
En zelfs 215k is nog best een hoop geld voor zoiets.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 12:22 schreef Dulk het volgende:
ik ben ook aan het orienteren en dan zie je toch zeker wel de prijzen zakken, zoals deze woning.
http://www.funda.nl/koop/(...)684-parijseplein-20/
Het verschil tussen het minimum en maximum moet minimaal 125k zijnquote:Op donderdag 4 juni 2009 20:49 schreef BeamofLight het volgende:
AAAALLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAA
Funda denkt het ook gevonden te hebben (of ik ben zat, of allebei).
Proberen jullie eens te zoeken in een bepaalde gemeente tussen 250k en 350k. Suc6
Maar dat is een risico die ik persoonlijk toch liever zou nemen! Waarom bij voorbaat al een hoge schuld aannemen, terwijl je voor de kosten van die schuld het nog een aardig tijdje uit zou kunnen houden. En eens zal je het toch wel verkopen...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niemand geeft je garantie dat je over vier jaar wel die 50K extra krijgt. Wanneer je dan alsnog moet verkopen voor 50K minder dan geplanned ben je al een ton kwijt.
Denk je, 5% rente over 3 ton tikt aardig aan hoor. Dan hebben we het nog niet eens over de rest van de vaste lasten die doorgaan. Hoewel je de rente misschien ook nog gewoon kunt meefinancieren of zou dat niet meer gaan tegenwoordigquote:Op maandag 8 juni 2009 14:59 schreef Noedie het volgende:
[..]
Maar dat is een risico die ik persoonlijk toch liever zou nemen! Waarom bij voorbaat al een hoge schuld aannemen, terwijl je voor de kosten van die schuld het nog een aardig tijdje uit zou kunnen houden. En eens zal je het toch wel verkopen...
is er een verkochtquote:Op woensdag 10 juni 2009 14:04 schreef RvLaak het volgende:
Zoek in 197.201 koopwoningen
Beweegt niet heel veel meer..
quote:Op woensdag 10 juni 2009 15:22 schreef henkway het volgende:
[..]
is er een verkocht
Zoek in 197.200 koopwoningen
Gooi je dat huis gewoon in de verhuur, toch?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:28 schreef Fastmatti het volgende:
Punt is dat het huis dan wel vier jaar te koop moet staan wil je de 50k 'verlies' compenseren. De probleemgevallen zijn de mensen die de dubbele lasten uberhaupt niet langer dan een jaar kunnen opbrengen.
De huur is belast en de huurders krijg je er nooit meer uit, maar wel ieder maand opdraven voorde nodige reparaties te doen, lekkage hier en lekkage daarquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Gooi je dat huis gewoon in de verhuur, toch?
Pfffff.... als het zo erg is dan is het huis uberhaupt rijp voor de sloophamerquote:Op woensdag 10 juni 2009 19:18 schreef henkway het volgende:
[..]
De huur is belast en de huurders krijg je er nooit meer uit, maar wel ieder maand opdraven voorde nodige reparaties te doen, lekkage hier en lekkage daar
'Gewoon' in de verhuurquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Gooi je dat huis gewoon in de verhuur, toch?
Die huurders schop je er gewoon na verloop van tijd toch weer uit?quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:31 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
'Gewoon' in de verhuurHeel geschikt voor particulieren inderdaad
Heb daar al iets teveel ellende mee gezien om dit aan te raden aan anderen.
quote:Op donderdag 11 juni 2009 23:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Die huurders schop je er gewoon na verloop van tijd toch weer uit?
Ik zie het probleem niet? Gewoon een goede reden verzinnen om ze er uit te schoppen, desnoods zoek je mazen in de wet om het contract te verbreken of daag je ze voor een malle reden voor het gerecht zodat ze uit vrijwillige moed wel weg gaan.quote:
En toen kwam je iemand tegen die z'n rug recht hield. En dan ben je nog verder van huis. (whehe.. Hij zei 'huis') Een bouwbedrijf kan het zich financieel gezien uiteraard wat eerder veroorloven iemand bot gezegd kapot te procederen. Voor een particulier ligt dat toch wat anders.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 00:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet? Gewoon een goede reden verzinnen om ze er uit te schoppen, desnoods zoek je mazen in de wet om het contract te verbreken of daag je ze voor een malle reden voor het gerecht zodat ze uit vrijwillige moed wel weg gaan.
(ja ik kom uit een familie met een bouw bedrijf waar ik wel eens wat verhalen hoor)
Kwestie van een huurcontract voor een bepaalde tijd met ontbindende voorwaarden. Lijkt me.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 08:43 schreef Metatron het volgende:
[..]
En toen kwam je iemand tegen die z'n rug recht hield. En dan ben je nog verder van huis. (whehe.. Hij zei 'huis') Een bouwbedrijf kan het zich financieel gezien uiteraard wat eerder veroorloven iemand bot gezegd kapot te procederen. Voor een particulier ligt dat toch wat anders.
Pffff..... dat kun je toch niet menenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 00:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet? Gewoon een goede reden verzinnen om ze er uit te schoppen, desnoods zoek je mazen in de wet om het contract te verbreken of daag je ze voor een malle reden voor het gerecht zodat ze uit vrijwillige moed wel weg gaan.
(ja ik kom uit een familie met een bouw bedrijf waar ik wel eens wat verhalen hoor)
Mijn ouders hadden een paar jaar geleden een akkefietje met de verhuurder, die wilde i.v.m. renovatie een parkeerplaats realiseren op de plek waar nu een deel van de achtertuin van mijn ouders ligt. Dus toen kwam er een mannetje langs met een contract waarin stond dat ze vrijwillig afstand deden van hun achtertuin. "Even teken a.u.b. want anders gaan we uw huis niet renoveren", Mijn ouders wonen daar al 30 jaar en beleven veel plezier aan hun tuin, dus die waren het hier niet mee eens. Dus die hebben geweigerd, krijg je een paar maanden later bericht dat de huur word opgezegd en dat je met behulp van politie en justitie je huis word uitgezetquote:Op vrijdag 12 juni 2009 08:43 schreef Metatron het volgende:
[..]
En toen kwam je iemand tegen die z'n rug recht hield. En dan ben je nog verder van huis.
Als huurders die niet willen vertrekken het ergste is....quote:Op vrijdag 12 juni 2009 00:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nog steeds niks gevonden?quote:
zijn er in een slordig half uur al weer een honderdtal verkocht?quote:
met afmelden zijn ze om 18.02 tegenwoordig toch al klaar?quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:36 schreef LXIV het volgende:
Des avonds gaan al die makelaartjes natuurlijk ijverig kloppen&updaten
Ik denk dat die verhoging van de NHG niets uithaalt, er staat hier at twee jaar een huis te koop die onder die oude grens zitquote:Op zaterdag 20 juni 2009 08:49 schreef LXIV het volgende:
Zoek in 198.847 koopwoningen
Welnee, die 6% eraf gaat ook niets meer uithalen. Het sentiment heeft zich tegen de markt gekeerd en zolang de economische vooruitzichten niet stukken beter worden blijft de vraag afnemen, ik zie geen mensen op straat wonen tenslotte. Bijna iedereen die ik ken die zijn huis in de afgelopen 2 jaar gekocht heb voelt zich niet meer zo zeker over de wijsheid van hun aankoop. Ze realiseren zich dat ze op de top van de markt gekocht hebben en dat een flinke daling er waarschijnlijk aan zit te komen. Natuurlijk zijn er hier en daar nog wat gevalletjes 'superoptimisten' die hun huisje dat ze vorig jaar gekocht hebben nog even 60k boven de vorige koopsom aanbieden, succesquote:Op zaterdag 20 juni 2009 09:00 schreef LXIV het volgende:
Als je maximaal wil financieren is die NHG sowieso niet geschikt. Want je moet ook nog eens aflossen en je mag niet al te veel keer je inkomen nemen.
De overdrachtsbelasting eraf zou wel schelen denk ik.
Alsof mensen na 2 jaar alweer willen verhuizen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 09:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Welnee, die 6% eraf gaat ook niets meer uithalen. Het sentiment heeft zich tegen de markt gekeerd en zolang de economische vooruitzichten niet stukken beter worden blijft de vraag afnemen, ik zie geen mensen op straat wonen tenslotte. Bijna iedereen die ik ken die zijn huis in de afgelopen 2 jaar gekocht heb voelt zich niet meer zo zeker over de wijsheid van hun aankoop. Ze realiseren zich dat ze op de top van de markt gekocht hebben en dat een flinke daling er waarschijnlijk aan zit te komen. Natuurlijk zijn er hier en daar nog wat gevalletjes 'superoptimisten' die hun huisje dat ze vorig jaar gekocht hebben nog even 60k boven de vorige koopsom aanbieden, succes
Dat heet speculeren, nu een huisje kopen en met dikke winst doorverkopen... is jaren goed gegaan maar deze formule lijkt zijn beste tijd gehad te hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof mensen na 2 jaar alweer willen verhuizen.
Idd, en nu moet je er dus in wonen. En he! Komt dat goed uit!! Dat gaat nl prima in een huis!! Niets aan de hand dus.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat heet speculeren, nu een huisje kopen en met dikke winst doorverkopen... is jaren goed gegaan maar deze formule lijkt zijn beste tijd gehad te hebben.
Niet als je het niet kan betalen en dus wel moet verkopen. Eng hèquote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:31 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd, en nu moet je er dus in wonen. En he! Komt dat goed uit!! Dat gaat nl prima in een huis!! Niets aan de hand dus.
Tja, als je je huur niet meer kan betalen moet je er ook uit....quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Niet als je het niet kan betalen en dus wel moet verkopen. Eng hè
Tja na twee jaar samenwonen steken de irritaties toch wel de kop op, this is what happens when people stop being politequote:Op zaterdag 20 juni 2009 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
jij weet echt geen ruk van de huizenmarkt he.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nog slechts 857 woningen erbij en we zitten op de 200kquote:
199.183 koopwoningenquote:Op zondag 21 juni 2009 13:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nog slechts 857 woningen erbij en we zitten op de 200k
Nog steeds niet veel. Het blijft een primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd). Hoeveel auto's staan er eigenlijk te koop?quote:Op zondag 21 juni 2009 13:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nog slechts 857 woningen erbij en we zitten op de 200k
Het zijn wel veel mensen die willen cashen en niet opnieuw een huis willen / zullen kopen en de starters die kunnen het niet vanwege arbeidscontract of veel te laag inkomen voor de normen van de NHGquote:Op zondag 21 juni 2009 13:29 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nog steeds niet veel. Het blijft een primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd). Hoeveel auto's staan er eigenlijk te koop?
Historisch gezien is het nu natuurlijk wel een bijzondere tijd. Prijzen staan onder druk en er is super veel keuze.
nou ja, de hoeveelheid is natuurlijk wel historisch hoog.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:29 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nog steeds niet veel. Het blijft een primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd). Hoeveel auto's staan er eigenlijk te koop?
Historisch gezien is het nu natuurlijk wel een bijzondere tijd. Prijzen staan onder druk en er is super veel keuze.
http://www.funda.nl/koop/eindhoven/5658/250000-300000/quote:Op zondag 21 juni 2009 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou ja, de hoeveelheid is natuurlijk wel historisch hoog.
Wil je een tussenwoning in Meerhoven kopen (zeg maar Eindhovens versie van Leidse Rijn), tsja, take your pick.
dat laatste is denk ik een beetje overdreven.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:16 schreef LXIV het volgende:
Als we straks een voorraad hebben van 200K woningen en over 2009 worden in totaal 100K woningen verkocht (wat het ongeveer zal zijn), dan is er dus een doorlooptijd van 2 jaar! Dat is wel ongekend hoog. Er zijn tijden geweest dat die doorlooptijd een maand was. Dat is dus met een factor 24 opgelopen!
precies, wat kan mij het bommen of ik nou Grashoen 11, 45, 119 of 132 koop? Het zijn allemaal kopieen, dus ze kunen alleen op prijs concureren (ik zou er nog niet dood gevonden willen worden overigens, maar dat terzijdequote:Op zondag 21 juni 2009 14:31 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/eindhoven/5658/250000-300000/
Tel het aantal grasjes.
PS Grashoen telt dubbel!
en op een enkele keuken, badkamer, vloer misschien. In ieder geval details.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
precies, wat kan mij het bommen of ik nou Grashoen 11, 45, 119 of 132 koop? Het zijn allemaal kopieen, dus ze kunen alleen op prijs concureren (ik zou er nog niet dood gevonden willen worden overigens, maar dat terzijde)
nou aardige woning hoor met carport en aanbouwquote:Op zondag 21 juni 2009 14:31 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Tel het aantal grasjes.
PS Grashoen telt dubbel!
kan van jou zijn...quote:Op zondag 21 juni 2009 14:53 schreef henkway het volgende:
[..]
nou aardige woning hoor met carport en aanbouw
Ik keek naar de foto's en dacht: best aardige woningen, maar niet bijzonder en 13 in een dozijn. En toen ik naar de prijzen ging kijken: die huizenprijzen zijn nog wel wat aan de hoge kant aldaar. Als ze 10-20% van de prijzen afhalen maken ze een kans.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:31 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Tel het aantal grasjes.
PS Grashoen telt dubbel!
een miljoen gulden voor 48 m2quote:Op maandag 22 juni 2009 09:23 schreef Demophon het volgende:
Hmm, 450.000 euris voor zo'n historisch pandje midden in het centrum van de studentenstad Leiden:
Diefsteeg 9 Leiden
Is dat nou te duur of niet? Niet dat ik het kan betalen
quote:Op maandag 22 juni 2009 09:23 schreef Demophon het volgende:
Hmm, 450.000 euris voor zo'n historisch pandje midden in het centrum van de studentenstad Leiden:
Diefsteeg 9 Leiden
Is dat nou te duur of niet? Niet dat ik het kan betalen
jammer dat het dan gerenoveerd is, 100.000 was wel een mooie prijs geweestquote:....De totale renovatie heeft ca. Euro. 350.000,- gekost...
Is dat niet hetzelfde als een Marbella uit 92 voor 5000 euro verbouwen?quote:Op maandag 22 juni 2009 10:13 schreef Dulk het volgende:
[..]
[..]
jammer dat het dan gerenoveerd is, 100.000 was wel een mooie prijs geweest
In Rotterdam krijg je 55 m2 voor 70K. Alleen geen idee in wat voor buurt dat dan isquote:
In Detroit is de mediaan $ 6.000 op dit momentquote:Op maandag 22 juni 2009 11:35 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
In Rotterdam krijg je 55 m2 voor 70K. Alleen geen idee in wat voor buurt dat dan is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |