Ditquote:Op zaterdag 25 april 2009 21:32 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat ik niet ga stemmen. Het is toch één grote wanvertoning en er is geen partij die mij vertegenwoordigt.
En dit. Ik wil op een andere partij kunnen stemmen. Het gaat om Europa, niet om Nederland.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:33 schreef DonJuanErnesto het volgende:
Ik stem niet bij de Europese verkiezingen.
Als ik een loodgieter nodig heb moet een pool even veel kansen hebben als een nederlander maar als ik iemand zoek die mij binnen europa vertegenwoordigt moet ik verplicht een nederlander kiezen.
Dan zou ik toch echt D66 stemmen. (Ja, sorry dat ik hier nu de D66 fanboy uit loop te hangen.)quote:Op zondag 10 mei 2009 11:06 schreef rguijs het volgende:
Ik twijfel tussen PvdA en D66. Ik ben wel pro-Europees (D66), maar er zijn ook problemen met Europa, zoals geldverspilling. In ieder geval is Europa een prima instelling die ik ieder moment verkies boven het Nederlandse belang.
En waarom lijkt dat zo?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:23 schreef Colnago het volgende:
Het lijkt er sterk op dat mensen zoals Sophie 't het Veld vooral bezig zijn met hun eigen loopbaan en daar kan een serieus persoon toch niet op gaan stemmen?
Als dat zo is, heeft D66 een imagoprobleem. De partij komt totaal niet kritisch over ten opzichte van Europa, juist in de kritische/sceptische hoek zijn ontzettend veel stemmers te vinden.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:38 schreef Colnago het volgende:
[..]
D66 zegt elke keer weer dat dat EU een ondemocratische bende is en dat partrijen als D66 keihard nodig zijn om dat te veranderen.
Ik denk dan, waarom zou je daar op wachten en waarom geven we dat EU meer macht als het zo'n enge club is?
quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik vind het absurd dat we nog steeds niet op partijen uit het buitenland mogen stemmen. Ik wil op de zweedse piratenpartij stemmen.
Maar er zijn ook veel partijen die krampachtig naar die kiezers lopen te hengelen. De tactiek is om te onderscheiden van het zure gedoe van de anderen. Want daar zijn veel potentiele D66-stemmers te vinden.quote:Op zondag 10 mei 2009 21:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als dat zo is, heeft D66 een imagoprobleem. De partij komt totaal niet kritisch over ten opzichte van Europa, juist in de kritische/sceptische hoek zijn ontzettend veel stemmers te vinden.
Ik dacht te weten dat Nederland het meeste betaalde aan de EU en als jij ( of D66) zegt dat wij voor elke euro die we betalen 5 euro ontvangen van de EU dan vraag ik me af waar dat geld dan vandaan komt.quote:Op zondag 10 mei 2009 23:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar er zijn ook veel partijen die krampachtig naar die kiezers lopen te hengelen. De tactiek is om te onderscheiden van het zure gedoe van de anderen. Want daar zijn veel potentiele D66-stemmers te vinden.
Het verkiezingsprogramma van D66 is er verder genuanceerd over. Het is geen eenzijdige lofrede en er staat allerlei punten in van dingen die anders/beter moeten.
D66 staat echter wel gewoon achter het hele idee van de Unie en wijst ook duidelijk op de baten daarvan (voor iedere euro die we erin stoppen krijgen we er 5 terug bijvoorbeeld). Dus dat overdreven negatieve gedoe is ook nergens voor nodig. Bovendien zijn er op dit moment belangrijkere zaken dan het gezeur waarmee sommige partijen komen.
We ontvangen het overgrote deel van dat geld niet letterlijk. Die 5 euro is berekend naar het economische rendement dat Nederland eruit haalt. Dus in feite levert de EU ons vooral geld op.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:49 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ik dacht te weten dat Nederland het meeste betaalde aan de EU en als jij ( of D66) zegt dat wij voor elke euro die we betalen 5 euro ontvangen van de EU dan vraag ik me af waar dat geld dan vandaan komt.
Verder snap ik niet zo goed waarom het gezeur zou zijn als je geen vertrouwen hebt in een bestuur zoals de EU die tot nu toe niet erg democratisch overkomt.
De vraag is of de burger daar iets van merkt.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:58 schreef Hexagon het volgende:
We ontvangen het overgrote deel van dat geld niet letterlijk. Die 5 euro is berekend naar het economische rendement dat Nederland eruit haalt. Dus in feite levert de EU ons vooral geld op.
Als je naar onze regering kijkt zie je al wat voor problemen ze hebben om democratisch te besturen dus waarom zou een veel groter en onbereikbaarder orgaan zoals de EU het dan beter doen?quote:Verder zeuren de meeste partijen alleen maar over geld en hoor ik nergens echte ideeën om het bestuur te verbeteren. Geen visie op hoe de EU een volwaardig democratisch bestuur zou kunnen krijgen.
Hoezo zou de burger niets merken van geld dat netto ons land binnenstroomtquote:Op maandag 11 mei 2009 11:04 schreef Colnago het volgende:
De vraag is of de burger daar iets van merkt.
Omdat een dorp mogelijk slecht bestuurd wordt, moeten we ook maar geen nationale overheid hebben? Omdat nationale overheden rare dingen kunnen doen, moeten we ons maar niet wagen aan Europa?quote:Als je naar onze regering kijkt zie je al wat voor problemen ze hebben om democratisch te besturen dus waarom zou een veel groter en onbereikbaarder orgaan zoals de EU het dan beter doen?
Wat stel je dan voor, een dictatuur? Of de EU opheffen?quote:Op maandag 11 mei 2009 11:04 schreef Colnago het volgende:
[..]
[..]
Als je naar onze regering kijkt zie je al wat voor problemen ze hebben om democratisch te besturen dus waarom zou een veel groter en onbereikbaarder orgaan zoals de EU het dan beter doen?
Ja, tenzij je beroepswerkloos bent merk je wel degelijk iets van economische voordelen.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:04 schreef Colnago het volgende:
Door de democratische spelregels goed in te stellen. Dingen zoals een stem voor de uitvoerende macht en een controlerende. Iets waar ze in Nederland inderdaad nog steeds niet aanwillen maar die in sommige andere landen wel beter geregeld zijn.quote:Als je naar onze regering kijkt zie je al wat voor problemen ze hebben om democratisch te besturen dus waarom zou een veel groter en onbereikbaarder orgaan zoals de EU het dan beter doen?
Ik neem als voorbeeld de landbouwsubsidies, merk jij er iets van als boeren die subsidie krijgen terwijl er een overschot is?quote:Op maandag 11 mei 2009 11:09 schreef DennisMoore het volgende:
Hoezo zou de burger niets merken van geld dat netto ons land binnenstroomt?
Ik zou toch wel bedenkingen hebben als het bestuur uit jouw dorp zich verkiesbaar gaat stellen voor die nationale overheid.quote:Omdat een dorp mogelijk slecht bestuurd wordt, moeten we ook maar geen nationale overheid hebben? Omdat nationale overheden rare dingen kunnen doen, moeten we ons maar niet wagen aan Europa?
Zoals de ladders van de glazenwassers of de rechte komkommers bedoel je?quote:Een voordeel van het verre Europa lijkt me dat het minder wordt geregeerd door de waan van de dag. Minder politici die voor de camera over elkaar heen buitelen om op basis van Telegraaf-berichtjes met stoere verboden te komen in de hoop kijkcijfers en dus kiezers te scoren.
Het grootste nadeel is de zeggenschap van de burgers denk ik.quote:Nadelen van het verre zijn er natuurlijk ook. Corruptie ligt op de loer, dingen als parlementsleden die de aanwezigheidslijst tekenen 's morgensvroeg en dan naar huis gaan. Scherp op zijn.
Die EU met die nieuwe grondwet is een (economische)dictatuur dus dat moeten we niet willen.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:10 schreef pfaf het volgende:
Wat stel je dan voor, een dictatuur? Of de EU opheffen?
Dat zou niet uit mogen maken toch?quote:Op maandag 11 mei 2009 11:13 schreef Hexagon het volgende:
Ja, tenzij je beroepswerkloos bent merk je wel degelijk iets van economische voordelen.
We kunnen nu een gele of rode kaart trekken wat verder geen gevolgen heeft.quote:Door de democratische spelregels goed in te stellen. Dingen zoals een stem voor de uitvoerende macht en een controlerende. Iets waar ze in Nederland inderdaad nog steeds niet aanwillen maar die in sommige andere landen wel beter geregeld zijn.
Ja, de prijzen van dat spul in de supermarkt. En 't feit dat niet alle boeren in de WW zitten. Maar het ging hier voornamelijk om de voordelen die de EU heeft voor een handelsland als Nederland he? Da's goed voor onze economie, en dat merkt de burger.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:43 schreef Colnago het volgende:
Ik neem als voorbeeld de landbouwsubsidies, merk jij er iets van als boeren die subsidie krijgen terwijl er een overschot is?
Dat was je punt niet. Je suggereerde dat we maar niet aan Europa moesten beginnen omdat democratisch besturen op nationaal niveau al lastig genoeg is. En da's geen goede redenatie.quote:Ik zou toch wel bedenkingen hebben als het bestuur uit jouw dorp zich verkiesbaar gaat stellen voor die nationale overheid.
Alsof er uit Den Haag niet veel meer onzin op ons af komt. Beetje flauw om te doen alsof Europa zich alleen met dat soort dingen bezighoudt.. Je zou ook 's kunnen kijken naar Europese anti-discriminatiewetgeving, het gelijk trekken van burgerrechten in Europa, oudedagsvoorzieningen, gezondheidszorg, onderwijs. Toch handig als je met een NL diploma ook in de EU aan de bak kunt, nie'waar? En dan niet te vergeten een grotere invloed op de wereldpolitiek, betere onderhandelingspositie mbt Russisch gas, privacygegevens die we zouden moeten afstaan aan de machtige VS, het terugfluiten van rare nationale overheden die bijvoorbeeld three-strikes-internetwetten willen doordrukken. Etc etc.quote:Zoals de ladders van de glazenwassers of de rechte komkommers bedoel je?
Ook de straat opgaan en een volgende keer op een andere EU-parlementariër stemmen. Maar da's ook iets wat we moeten leren. We moeten nog 'wennen' aan Europa, nog leren over de grenzen te kijken. En ook over het korte-termijn nationale belang trouwens.quote:Het grootste nadeel is de zeggenschap van de burgers denk ik.
Nu kunnen we de straat opgaan om tegen Den Haag te protesteren maar wat doen we als de Eu ons dingen door de strot duwt?
Maar zoiets moet toch ook geregeerd worden. En dan is het toch niet meer dan logisch om het democratisch te laten gebeuren?quote:Op maandag 11 mei 2009 11:44 schreef Colnago het volgende:
[..]
Die EU met die nieuwe grondwet is een (economische)dictatuur dus dat moeten we niet willen.
We moeten gewoon een economsiche smanwerking hebben waarbij elk land zichzelf zou moeten kunnen blijven.
Bericht van 1 mei:quote:Op maandag 11 mei 2009 11:49 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, de prijzen van dat spul in de supermarkt. En 't feit dat niet alle boeren in de WW zitten. Maar het ging hier voornamelijk om de voordelen die de EU heeft voor een handelsland als Nederland he? Da's goed voor onze economie, en dat merkt de burger.
Dat zeg ik, lees nog maar een keer.quote:Dat was je punt niet. Je suggereerde dat we maar niet aan Europa moesten beginnen omdat democratisch besturen op nationaal niveau al lastig genoeg is. En da's geen goede redenatie.
Het zijn puur en alleen economische belangen die vooral goed zijn voor de multinationals en dat proberen ze te verkopen aan de burgers alsof het goed zou zijn voor die burgers.quote:Alsof er uit Den Haag niet veel meer onzin op ons af komt. Beetje flauw om te doen alsof Europa zich alleen met dat soort dingen bezighoudt.. Je zou ook 's kunnen kijken naar Europese anti-discriminatiewetgeving, het gelijk trekken van burgerrechten in Europa, oudedagsvoorzieningen, gezondheidszorg, onderwijs. Toch handig als je met een NL diploma ook in de EU aan de bak kunt, nie'waar? En dan niet te vergeten een grotere invloed op de wereldpolitiek, betere onderhandelingspositie mbt Russisch gas, privacygegevens die we zouden moeten afstaan aan de machtige VS, het terugfluiten van rare nationale overheden die bijvoorbeeld three-strikes-internetwetten willen doordrukken. Etc etc.
Vergeet niet dat wij nee zeiden tegen die nieuwe EU grondwet en dat dat niet serieus genomen is dus waarom zou dat bij andere zaken dan anders zijn?quote:Ook de straat opgaan en een volgende keer op een andere EU-parlementariër stemmen. Maar da's ook iets wat we moeten leren. We moeten nog 'wennen' aan Europa, nog leren over de grenzen te kijken. En ook over het korte-termijn nationale belang trouwens.
Hoe groter hoe onbestuurbaarder volgens mij.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:51 schreef pfaf het volgende:
Maar zoiets moet toch ook geregeerd worden. En dan is het toch niet meer dan logisch om het democratisch te laten gebeuren?
En samenwerkingen op justitieel gebied, zoals Europol, daar sta jij ook negatief tegenover?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |