quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:30 schreef Scaurus het volgende:
FOK is een liberaal-modernistisch nest waarin het simpelweg not done is om ook maar enige sympathie naar religie toe te tonen, laat staan om zelf gelovig te zijn. Ongekende staaltjes dogmatiek worden vertoont in 'wetenschappelijke' topics, waarin zogenaamd 'Darwinian minded' antitheïsten tegen al het recente biologische onderzoek (! ) in de atheïstische orthodoxie verkondigen. Geloof is parasitair, achterlijk, onderdrukkend, und so weiter.
In deze eindeloze stroom bagger staat een sterke rots van kritische gelovigen en warse atheïsten die de progressief-atheïstische dogmatiek niet slikken. Uit ervaring weten ze vaak dat religie ook een heilzame werking kan hebben. Een intellectuele visie op het alom verachtte christendom vormen ze liever door verdieping in de geschiedenis of de Bijbel zelf, niet uit The God Delusion.
De FOKkers tegen het antitheïsme staan hun mannetje, maar worden af en toe moe van het constant weerleggen van atheïstische dogma's. Daarom is het goed als er op WFL een klein hoekje is waar rustig en genuanceerd gediscussieerd kan worden over bijv. Jezus als mythe of de betekenis van religie in de moderne samenleving zonder dat Papierversnipperaar constant in je oor schreeuwt dat God niet bestaat.
Vandaar dus dit topic
quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Vorige deeltje: Deel 1
Ik vond dat er eigenlijk erg goede dingen werden gezegd in het vorige deel en er werden nogal wat misverstanden weggeholpen, met name door Iblis.
Ook ik erger me aan de antitheïstische houding van veel Fokkers. Nou troost ik mezelf met de gedachte dat de meesten van hen de interesse, intelligentie of een combinatie daarvan missen om zich ook serieus met het onderwerp beziggehouden te hebben (of is dat arrogant?) om er daadwerkelijk een mening over vormen die serieus te nemen is. Naar aanleiding van de zoveelste bagger op de frontpage over religie, kwam de volgende quote van Kurt Cobain in me op:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
Dus, misschien is er nog animo voor een volgend deeltje Oorspronkelijke OP:
En jij kan niet bewijzen dat het heelal niet is uitgepoept door een aardbei met een anus. Toch is dat niet echt waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 24 april 2009 02:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat kun je dus niet bewijzen.
Net als het feit dat god wel bestaat.
Maar dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 02:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
En jij kan niet bewijzen dat het heelal niet is uitgepoept door een aardbei met een anus. Toch is dat niet echt waarschijnlijk.
Toch is die aardbei net zo waarschijnlijk als een kerel met een baard op een wolk die de boel bij elkaar schiep met een zoon die een zombie bleek te zijn. (of willekeurig ander scheppingsverhaal).quote:
Damn, dacht ik net iets unieks verzonnen te hebben om alle gelovigen te overtuigenquote:Op vrijdag 24 april 2009 02:50 schreef keesjeislief het volgende:
Het is wel eens jammer dat elk topic over religie altijd binnen een paar posts weer gaat over het feit dat het onwaarschijnlijk is dat (een) God bestaat. Wat betreffende posters dan ook nog met zo'n dédain en fanatisme komen melden dat het lijkt alsof ze warempel denken dat ze een originele bijdrage leveren waar betreffende gelovige zelf nog nooit over nagedacht heeft..
Gelukkig dat het daar allemaal om draaitquote:Op vrijdag 24 april 2009 02:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Toch is die aardbei net zo waarschijnlijk als een kerel met een baard op een wolk die de boel bij elkaar schiep met een zoon die een zombie bleek te zijn. (of willekeurig ander scheppingsverhaal).
Ja, al die open deuren en zwabberende benen de hele tijd he...quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:00 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Damn, dacht ik net iets unieks verzonnen te hebben om alle gelovigen te overtuigen
Dat is gelukkig een nog nooit geopperde verklaring.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:21 schreef Zeitgeist het volgende:
Heeft hier iemand de film The Man From Earth gezien?
Toevallig zag ik deze scifi/filosofische film vanavond. Even afgezien van de onsterfelijke man in de film stelt de film ter discussie van WAT religie nou eigenlijk is en of God nou daadwerkelijk bestaat of dat het een verzinsel is om het onverklaarbare te verklaren.
Echt extreem diep is de film niet maar het is wel een interessant standpunt want de menselijke fantasie is oneindig.
Persoonlijk ben ik overigens zo'n besluiteloze Agnost
Maar goed, daarin zijn religieuze boeken niet uniek. Uit elk goed boek kun je wel wijze lessen trekken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:02 schreef boyv het volgende:
Er kunnen naast een verklarende boodschap ook veel (vind ik) belangrijkere sociale en levensbeschouwelijke boodschappen uit de Bijbel gehaald worden, in principe uit elke religie, het is maar hoe je het je interpreteert.
Maar die absolute zekerheid (van dat die niet bestaan) bestaat dus ook niet, waarbij de kans open blijft dat er absolute zekerheden bestaan.quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:11 schreef Elagabalus het volgende:
In de meest strikte zin van het woord bestaan er geen absolute zekerheden.
De film wordt niet echt onderbouwd. De beste man beweert dus een oermens te zijn geweest en verteld zijn levensverhaal. Op een gegeven moment blijkt dat hij een rol te hebben gespeeld binnen het ontstaan van het christendom.quote:Op vrijdag 24 april 2009 03:26 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat is gelukkig een nog nooit geopperde verklaring.. Hoe wordt het onderbouwd in de film?
idd hier ben ik ook wel benieuwd naar. Link naar artikels graagquote:Op vrijdag 24 april 2009 09:10 schreef ikheetmartijn het volgende:
[..]
Sorry, ik heb niet alle topics gelezen, maar wat voor biologisch onderzoek?
Zekerheid impliceert al kennis en begrip. Ik denk dat je zekerheid met werkelijkheid verwart.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:46 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij zijn er zat absolute zekerheden, alleen varieert de mate waarin we ze kennen en/of begrijpen.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:01 schreef wijsneus het volgende:
Twee dingen:
- Voor de 'positieve kanten van religie' heb je geen godsbeeld/god nodig.
Jawel, want je moet wel weten wat god/het goddelijke van je verwacht. Wat is dan het goede dat je moet doen in naam van god/godheid? Daar heb je een beeld voor nodig dat moet functioneren als spiegel voor jezelf.
- Geloven verminderd kritisch denkvermogen omdat het van je vraagt een niet-toetsbare aanname te maken en deze te accepteren als absolute waarheid.
Ook dat is niet helemaal waar. Een 'gezonde' gelovige zal ook gezonde twijfels hebben aangaande god/het goddelijke. Een priester omschreef het zo: Op maandag geloof ik soms minder dan op dinsdag. Veel gelovigen hebben zelf ook twijfels over hun geloof. Je neemt iets dus niet klakkeloos aan. Tuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel. Indoctrinatie christenen/moslims/boeddhisten/hindoeisten zijn er ook. Het wordt inderdaad gevaarlijk als mensen niet meer voor zichzelf gaan denken.
Ga toch weg man, vooral punt 1quote:
En op nieuw maken die punten weer helemaal geen klap uit, om dat je helemaal geen godheid nodig hebt om een goed leven te hebben. Daarnaast stellen (sommige) gelovigen wel vragen over hun eigen geloof, maar als het om kernzaken gaat zie je ze vaker naar hun heilige boek/geschriften terugwijzen, dan naar onderzoeken etc.quote:
Dat is niet geheel waar wat je hier zegt. Ten eerste zie ik niet in dat geloven het kritisch denkvermogen vermindert. Dat zal in sommige gevallen waar zijn, maar niet per se. Ten tweede is geloven niet hetzelfde als accepteren van een absolute waarheid. Er zijn veel gelovigen die hetgeen waarin ze geloven helemaal niet zien als een absolute waarheid. Juist omdat het niet toetsbaar is.quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:01 schreef wijsneus het volgende:
- Geloven verminderd kritisch denkvermogen omdat het van je vraagt een niet-toetsbare aanname te maken en deze te accepteren als absolute waarheid.
Het mooiste voorbeeld is nog wel de gelovige wetenschapper. Deze heeft zelfs een beroemd boek geschreven en geeft een praatje dat hier gereviewed wordt.quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:24 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar wat je hier zegt. Ten eerste zie ik niet in dat geloven het kritisch denkvermogen vermindert. Dat zal in sommige gevallen waar zijn, maar niet per se. Ten tweede is geloven niet hetzelfde als accepteren van een absolute waarheid. Er zijn veel gelovigen die hetgeen waarin ze geloven helemaal niet zien als een absolute waarheid. Juist omdat het niet toetsbaar is.
Ik vind dat schokkend voor een wetenschapper. Op een gegeven moment levert hij gewoon zijn hersenen in...quote:As I walked back to my car, I thought: Miller has all but admitted that there is no actual evidence for a god, and that certainly a god wasn’t involved in the daily process of evolution. And yet Miller believes in a god. This must mean that he believes on a basis other than evidence. In other words, on faith. Evidently the belief came first and the rationalizations second.
Het is volgens mij juist een teken van wijsheid het betrekkelijke van verstandelijke kennis in te zien en er rekening mee te houden dat de werkelijkheid niet volledig langs verstandelijke wijze kan worden benaderd en die zelfs een bedrieglijk beeld hiervan kan vormen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 15:51 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Het mooiste voorbeeld is nog wel de gelovige wetenschapper. Deze heeft zelfs een beroemd boek geschreven en geeft een praatje dat hier gereviewed wordt.
[..]
Ik vind dat schokkend voor een wetenschapper. Op een gegeven moment levert hij gewoon zijn hersenen in...
Dat doen wel meer wetenschappers hoor. Bijvoorbeeld als het op vrouwen aankomt. Zo schokkend is dat nou ook weer niet. Of verwacht je dat een wetenschapper zijn ratio mee naar huis/slaapkamer/kerk/wat dan ook meeneemt?quote:Op zaterdag 25 april 2009 15:51 schreef wijsneus het volgende:
Ik vind dat schokkend voor een wetenschapper. Op een gegeven moment levert hij gewoon zijn hersenen in...
Ik verwacht dat hij skeptisch blijft als het gaat om wezelijke eigenschappen van het universum.quote:Op zaterdag 25 april 2009 16:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doen wel meer wetenschappers hoor. Bijvoorbeeld als het op vrouwen aankomt. Zo schokkend is dat nou ook weer niet. Of verwacht je dat een wetenschapper zijn ratio mee naar huis/slaapkamer/kerk/wat dan ook meeneemt?
Nou, dat kan toch prima? Als je met "wezenlijke eigenschappen" "wetenschappelijk gedefinieerde eigenschappen" bedoelt is er niks aan de hand.quote:Op zaterdag 25 april 2009 17:43 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik verwacht dat hij skeptisch blijft als het gaat om wezelijke eigenschappen van het universum.
Het gaat erom dat als het over zijn geloof gaat, plotseling alles waar hij normaal voor staat overboord gaat. Kritiekloos wordt aangenomen. Dat is imho jammer.quote:Op zondag 26 april 2009 00:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dat kan toch prima? Als je met "wezenlijke eigenschappen" "wetenschappelijk gedefinieerde eigenschappen" bedoelt is er niks aan de hand.
Waar staat dan waar hij zijn geloof kritiekloos aanneemt?quote:Op zondag 26 april 2009 10:49 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Het gaat erom dat als het over zijn geloof gaat, plotseling alles waar hij normaal voor staat overboord gaat. Kritiekloos wordt aangenomen. Dat is imho jammer.
Veelal hebben we het dan over de schepping, zondeval etc. De zaken die de wereld gemaakt hebben zoals we hem nu kennen.quote:Op zondag 26 april 2009 10:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar staat dan waar hij zijn geloof kritiekloos aanneemt?
Ik snap Wijsneus zijn/haar posts niet zo goed. Mensen zijn niet rationele wezens, en wetenschappers ook niet. Alleen, wetenschappers gebruiken in hun vak een rationeel instrument om de wereld om hun heen te proberen te verklaren. Dat betekent niet dat ze dat instrument overal voor gebruiken. Een mooi voorbeeldje is de scene uit "A beautiful mind" waarin John Nash Alicia ten huwelijk vraagt. Ik heb het idee dat Wijsneus denkt dat alle wetenschapper zo zouden moeten zijn.quote:Op zondag 26 april 2009 13:51 schreef Machiavelli. het volgende:
[..]
Veelal hebben we het dan over de schepping, zondeval etc. De zaken die de wereld gemaakt hebben zoals we hem nu kennen.
Je kan toch wel lezen he? Zo ja, waar de neuk komt jouw opmerking dan vandaan? Het slaat kant noch wal.quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:34 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Ga toch weg man, vooral punt 1Je lijkt wel een middeleeuwse filosoof die alles in zin religierijtjes past.
Op wiens autoriteit doe je deze uitspraak? Op de autoriteit van westerlingen wiens bedje gespreid is en bij wie de gebraden duiven in de mond vliegen?quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:49 schreef Machiavelli. het volgende:
[..]
En op nieuw maken die punten weer helemaal geen klap uit, om dat je helemaal geen godheid nodig hebt om een goed leven te hebben.
Ja natuurlijk, daar staan de kernpunten in, dat is een bron waar zij uit putten. Ze zouden ook, bij een vraag over de al dan niet goddelijke aard van Jezus een quote uit de playboy kunnen geven, maar dat zou nergens op slaan.quote:Daarnaast stellen (sommige) gelovigen wel vragen over hun eigen geloof, maar als het om kernzaken gaat zie je ze vaker naar hun heilige boek/geschriften terugwijzen, dan naar onderzoeken etc.
Laat ik zeggen dat jij veel zegt maar er komt weinig concreets uit. Standpunt 1 had je m.i. verkeerd geinterpreteerd.quote:Op zondag 26 april 2009 21:58 schreef Sattyagraha het volgende:
Je kan toch wel lezen he? Zo ja, waar de neuk komt jouw opmerking dan vandaan? Het slaat kant noch wal.
Jammer zo'n aanname zeker als hij naar mijn mening als een tang op een varken slaat..quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:01 schreef wijsneus het volgende:
Twee dingen:
- Voor de 'positieve kanten van religie' heb je geen godsbeeld/god nodig.
Ook zo'n persoonlijke mening waar je alleen maar uit concludeert dat je vanuit emotie beredeneert.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:49 schreef Machiavelli. het volgende:
[..]
En op nieuw maken die punten weer helemaal geen klap uit, om dat je helemaal geen godheid nodig hebt om een goed leven te hebben. Daarnaast stellen (sommige) gelovigen wel vragen over hun eigen geloof, maar als het om kernzaken gaat zie je ze vaker naar hun heilige boek/geschriften terugwijzen, dan naar onderzoeken etc.
Waarom?quote:Op maandag 27 april 2009 01:26 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Jammer zo'n aanname zeker als hij naar mijn mening als een tang op een varken slaat..
Waarom zou dit nergens op slaan. Gelovigen hebben een conclusie immers al voorhanden. Onderzoek dat wordt uitgevoerd naar gebeurtenissen die staan beschreven in de bijbel, werkt als volgt: men is op zoek naar bewijs voor de uittocht uit Egypte. Bijbelse geleerden gaan er op voorhand al vanuit dat deze gebeurtenis werkelijk heeft plaatsgevonden. Als er niets wordt gevonden, dan redeneert men dat op de verkeerde locatie wordt gezocht. Enzovoort enzovoort. In mijn ogen getuigt dit van gebrek aan kritisch denkvermogen.quote:Op maandag 27 april 2009 01:26 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Jammer zo'n aanname zeker als hij naar mijn mening als een tang op een varken slaat..
Grappig dit. De pot verwijt de ketel... Jij zegt dat gelovigen vooringenomen zijn en daarin bega jij dezelfde fout omdat jij zelf tov gelovigen vooringenomen bent.quote:Op maandag 27 april 2009 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou dit nergens op slaan. Gelovigen hebben een conclusie immers al voorhanden. Onderzoek dat wordt uitgevoerd naar gebeurtenissen die staan beschreven in de bijbel, werkt als volgt: men is op zoek naar bewijs voor de uittocht uit Egypte. Bijbelse geleerden gaan er op voorhand al vanuit dat deze gebeurtenis werkelijk heeft plaatsgevonden. Als er niets wordt gevonden, dan redeneert men dat op de verkeerde locatie wordt gezocht. Enzovoort enzovoort. In mijn ogen getuigt dit van gebrek aan kritisch denkvermogen.
pot verwijt de ketel? Wat hij zegt is gewoon waar. Jouw voorbeeld doet daar weinig aan af, aangezien datgene wat er verandert word eigenlijk een detail is, en bovendien komt die foute datering niet vanuit de bijbel, dus is de bijbel niet fout. Daardoor is het makkelijker te veranderen voor een gelovige dan een vrij cruciaal punt in het verhaal van de bijbel.quote:Op maandag 27 april 2009 11:23 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Grappig dit. De pot verwijt de ketel... Jij zegt dat gelovigen vooringenomen zijn en daarin bega jij dezelfde fout omdat jij zelf tov gelovigen vooringenomen bent.
Historisch kritisch onderzoek verloopt niet op de door jou boven genoemde manier.
Een voorbeeld daarvan is een verhaal dat gedateerd werd op 3800 voor Christus. Echter in dat verhaal staat dat er iemand op een kameel rijdt. Uit archeologisch onderzoek blijkt dat de kameel pas 2800 jaar voor christus is gedomestiseerd. Nu wordt dat verhaal dus ook later gedateerd. Zo heeft kritisch onderzoek wel degelijk invloed op de godsdienst geleerdheid.
Daarnaast wil ik nog present stellen dat er heel veel gelovigen zijn die zo'n verhaal als de uittocht symbolisch lezen. Dat splijten van de zee iig. In de bijbel neemt het water een vrij bijzondere plaats in binnen de verhaal structuur. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om schoon te wassen, het geeft leven, laat de woestijn bloeien etc. Maar aan de andere kant staat het ook voor gevaar, vergelding, de zondvloed, etc.
Als je het dus symbolisch zou lezen lees je dat God van een barriere van water, een doorgang maakt, niet eroverheen waarbij het gevaar ontweken wordt, maar recht door het midden, tot het diepste (gevaarlijkste) plek van het water.
En als dan het volk Israel erdoorheen is getrokken, wat voor hun dus een passage naar veiligheid was, wordt door de wil van God die zelfde passage een deathtrap voor de achtervolgers. Er wordt dus als het ware door de schrijver een truukje uitgehaald met het toneel.
Ik begrijp dat het een detail is, maar de zaken liggen dan ook zeer genuanceerd. Een foute datering kan veel veranderen aan de interpretatie van de lezer. De politieke overheersing bijvoorbeeld is al anders. Was Egypte het heersende wereldrijk of was dat Babylonie? Maakt nogal een verschil als er over beide gesproken wordt.quote:Op maandag 27 april 2009 11:31 schreef Bensel het volgende:
[..]
pot verwijt de ketel? Wat hij zegt is gewoon waar. Jouw voorbeeld doet daar weinig aan af, aangezien datgene wat er verandert word eigenlijk een detail is, en bovendien komt die foute datering niet vanuit de bijbel, dus is de bijbel niet fout. Daardoor is het makkelijker te veranderen voor een gelovige dan een vrij cruciaal punt in het verhaal van de bijbel.
Inhoudelijke posts met tekst zijn dan toch weer een graadje moeilijker dan plaatjes neerplempen, schijnbaar.quote:
Als we het bv. eens concreet over een godsdienst hebben die voor deze tijd en voor de Westerse mens bedoeld is, nl. het christendom, en dus niet over het OT, dat een gepasseerd station is, met alle respect voor de joden die er op een goede manier mee om weten te gaan, dan zit hier misschien wel iets vreselijks in maar naar mijn mening is dat niet iets wat eigen is aan dit christelijke geloof maar eerder een schets van het alternatief, nl. het afwijzen van de handreiking van het christendom en zijn “eigen” weg gaan.quote:Op maandag 27 april 2009 12:32 schreef vaarsuvius het volgende:
Waarom staat religie toch telkens weer in een kwaad daglicht? Waarom is het niet makkelijk om te denken, ach laat ze toch, de een houdt van Ajax, de ander van AZ, de een gelooft in een god, de ander niet.... Kan toch geen kwaad? Het biedt die mensen zo'n zekerheid in hun leven, pak ze dat niet af.
Ik probeer al jaren om die houding te omarmen, maar het blijft ergens knagen.
Ik heb namelijk best wel veel last van mijn religieuze opvoeding. Ik heb door het loslaten daarvan heel veel ellendige momenten meegemaakt. Ben nog steeds erg verdrietig over de situatie van naasten.
Er zit toch ergens iets vreselijks in elk geloof, in de zin van wat het met de psychologische gesteldheid van een mens doet. (kan doen) Sommige mensne hebben daar gelukkig weinig of geen last van, maar anderen dragen het hun leven lang als een doodzware last met zich mee.
Ik denk oprecht dat we beter af zijn zonder religieuze gevoelens. Ik snap ook wel dat die gevoelens uit ons geëvolueerde brein voortkomen, we kunnen niet anders. Maar ik zou wel graag een soort collectief geheugenverlies qua religie hebben voor de gehele mensheid.
Ik bedoel wel degelijk dat ik het aan de godsdienst (in dit geval het christendom) toeschrijf. Deze religie stelt namelijk dat je inderdaad verlost kan worden door het aannemen van JC als jou persoonlijke verlosser (hoe dat precies in te vullen is, is de vraag en daar ruziet men al 2000 jaar over, maar dit is toch wel de kern)quote:Op maandag 27 april 2009 15:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Nu zijn er ongetwijfeld veel mensen die er helemaal geen behoefte aan hebben “verlost” te worden, en zeker niet middels een weg die grote opofferingen vergt.
Het is dan ook maar de vraag of het christendom voor die mensen bedoeld is, ze zouden het NT eens kunnen lezen en als men zich niet aangesproken voelt aan de kant kunnen schuiven.
De natuurwetmatige consequenties hiervan moeten dan natuurlijk maar afgewacht worden.
Als men dan toch een knagend gevoel overhoudt is dat denk ik iets wat men niet aan het christendom moet toeschrijven maar als iets in zichzelf waarmee men zelf in het reine moet komen.
Als het iets zuiver externs was zou men het immers gewoon van zich af kunnen zetten.
De natuurwetmatige consequenties? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik krijg overigens het idee dat veel gelovcigen slechts een religie aanhangen uit angst voor de hel (of iets in die geest). En dat lijkt mij een huichelachtige en slechte drijfveer.quote:Op maandag 27 april 2009 15:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Als we het bv. eens concreet over een godsdienst hebben die voor deze tijd en voor de Westerse mens bedoeld is, nl. het christendom, en dus niet over het OT, dat een gepasseerd station is, met alle respect voor de joden die er op een goede manier mee om weten te gaan, dan zit hier misschien wel iets vreselijks in maar naar mijn mening is dat niet iets wat eigen is aan dit christelijke geloof maar eerder een schets van het alternatief, nl. het afwijzen van de handreiking van het christendom en zijn “eigen” weg gaan.
Het christendom beoogt mijns inziens juist een bevrijdende uitweg aan te wijzen, er wordt niet voor niets gesproken van “verlossing”.
Nu zijn er ongetwijfeld veel mensen die er helemaal geen behoefte aan hebben “verlost” te worden, en zeker niet middels een weg die grote opofferingen vergt.
Het is dan ook maar de vraag of het christendom voor die mensen bedoeld is, ze zouden het NT eens kunnen lezen en als men zich niet aangesproken voelt aan de kant kunnen schuiven.
De natuurwetmatige consequenties hiervan moeten dan natuurlijk maar afgewacht worden.
Als men dan toch een knagend gevoel overhoudt is dat denk ik iets wat men niet aan het christendom moet toeschrijven maar als iets in zichzelf waarmee men zelf in het reine moet komen.
Als het iets zuiver externs was zou men het immers gewoon van zich af kunnen zetten.
Onder natuurwetmatige consequenties versta ik dat men dan onderworpen blijft aan de natuurlijke gang der dingen: het recht van de sterkste en “wat gij zaait zult gij oogsten” en “oog om oog, tand om tand” (Karma).quote:Op maandag 27 april 2009 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De natuurwetmatige consequenties? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik krijg overigens het idee dat veel gelovcigen slechts een religie aanhangen uit angst voor de hel (of iets in die geest). En dat lijkt mij een huichelachtige en slechte drijfveer.
Klopt, ik stel het religieuze dan ook niet gelijk aan geloof in een persoonlijke God.quote:Op maandag 27 april 2009 16:32 schreef vaarsuvius het volgende:
Kleind3 jij lijkt er hierbij van uit te gaan dat als je geen religie aanhangt dat je dan automatisch terug valt in wat jij natuurwetmatige consequenties noemt. De mens is echter in staat om boven het oog om oog principe uit te stijgen, en de mens is ook deel van de natuur. Ook in ideeën als humanisme zit juist veel van dat 'hogere' De mens heeft daar geen geloof voor nodig.
ik denk dat je oorzaak en gevolg een beetje omdraait: 'omdat het een goede leefregel is voor een samenleving, is het in de bijbel gekomen'. En niet: 'omdat het in de Bijbel staat is het in de samenleving gekomen'quote:Op maandag 27 april 2009 18:45 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Klopt, ik stel het religieuze dan ook niet gelijk aan geloof in een persoonlijke God.
Mensen als bv. Krishnamurti deden dat volgens mij niet maar waren toch erg religieus in de goede zin van het woord.
Ik denk dat een motivatie die boven het “oog om oog” principe uitstijgt sowieso al religieus is.
Het “Heb uw naaste lief als uzelf” is niet voor niets een van de twee hoofdzuilen van het christendom.
Ik beschouw een goed verstaan christendom wel als completer dan bv. het humanisme, omdat ik geloof dat, welke inspanning men zich ook getroost, een menselijke heilstaat niet mogelijk is, en de pool van het kwade in de mens, naast die van het goede, blijft bestaan, en ook ziektes, rampen, leed en dood niet uit te bannen zijn.
En jij denkt werkelijk dat ik mee ga in jou behoefte om onzin uit te kramen puur en alleen omdat je de (haast puberale) drang hebt om je tegen zaken te verzetten waar je géén kaas van hebt gegeten ?!quote:
Gelovigen hebben een conclusie immers al voorhanden ?!quote:Op maandag 27 april 2009 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou dit nergens op slaan. Gelovigen hebben een conclusie immers al voorhanden. Onderzoek dat wordt uitgevoerd naar gebeurtenissen die staan beschreven in de bijbel, werkt als volgt: men is op zoek naar bewijs voor de uittocht uit Egypte. Bijbelse geleerden gaan er op voorhand al vanuit dat deze gebeurtenis werkelijk heeft plaatsgevonden. Als er niets wordt gevonden, dan redeneert men dat op de verkeerde locatie wordt gezocht. Enzovoort enzovoort. In mijn ogen getuigt dit van gebrek aan kritisch denkvermogen.
Nou dan onthoudt jij je toch gewoon van commentaar als je niets zinnigs hebt te zeggenquote:Op maandag 27 april 2009 14:07 schreef intraxz het volgende:
Wel als je net wakker bent
Wat ik met dat plaatje bedoelde te zeggen is dat religie voor een heleboel ellende zorgt en heeft gezorgd.. Maar daar is toch geen uitleg zoals deze voor nodig?
"Bijbelse geleerden"? Bedoel je daarmee historici en archeologen die de historische/archeologische basis van de bijbel onderzoeken?quote:Op maandag 27 april 2009 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Men is op zoek naar bewijs voor de uittocht uit Egypte. Bijbelse geleerden gaan er op voorhand al vanuit dat deze gebeurtenis werkelijk heeft plaatsgevonden. Als er niets wordt gevonden, dan redeneert men dat op de verkeerde locatie wordt gezocht. Enzovoort enzovoort. In mijn ogen getuigt dit van gebrek aan kritisch denkvermogen.
Er zijn twee soorten onderzoekers. Enerzijds degenen die jij noemt: historici en archeologen die (objectief) onderzoek doen naar exodus en tot de conclusie komen dat het naar alle waarschijnlijkheid een broodje aap is. Zo heb ik onlangs een docu gezien waar werd gesteld dat de Israelieten niet uit Egypte kwamen, maar gewoon uit Zuid-Israel. Uit onvrede over hun heersers hebben zij hun woonplaatsen verlaten en zijn naar een noordelijker gebied getrokken (in grote getale) waar zij een nieuwe gemeenschap stichtten. Deze uitleg is ietwat kort door de bocht, maar heb geen tijd om hier die hele docu uit de doeken te doen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Bijbelse geleerden"? Bedoel je daarmee historici en archeologen die de historische/archeologische basis van de bijbel onderzoeken?
Mijn indruk (vooral door boeken en docu's) is juist dat door deze mensen erg aan de feitelijkheid van de exodus wordt getwijfeld, of in elk geval aan het verhaal zoals het in de Thora staat. Waar haal je dit vandaan?
Effe dimmen, opgefokte reli. Wie heeft het over walging? Dat woord heb ik niet in de mond genomen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 01:32 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Gelovigen hebben een conclusie immers al voorhanden ?!
Goede die wat zegt !
Zo'n Bijbelse geleerde ?! (Waar haal je dit vandaan :S) ....
Kritisch denkvermogen is een woordfuck die jou in gebruik goed uitkomt omdat jij walgt van het feit dat mensen bereid zijn om onvoorwaardelijk trouw te blijven aan hun geloof.
Als ik geloof dat wat ik zeg richting jouw persoontje juist is ben ik echt wel kritisch denk vermogen aan het toepassen .. wed maar !
Ja, er zijn verscheidene theorieën over; het idee dat de exodus slechts een kleine boerenopstand was ipv de grootschalige uittocht die in de bijbel wordt genoemd. Ook zijn de aantallen denk ik schromelijk overdreven. Dit wordt aannemelijker gemaakt door het feit dat " 'elef ", het woordje voor "duizend" in bijvoorbeeld Exodus 12:37, ook als vertaling "families", troepen" oid kan hebben (en ook nog 100). Historisch en archeologisch is het vrij onwaarschijnlijk dat er 600.000+ mensen die uittocht hebben gemaakt, en ik denk dat bijbelvaste mensen er een harde dobber aanhebben om dit verhaal aannemelijk te maken.quote:Op dinsdag 28 april 2009 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn twee soorten onderzoekers. Enerzijds degenen die jij noemt: historici en archeologen die (objectief) onderzoek doen naar exodus en tot de conclusie komen dat het naar alle waarschijnlijkheid een broodje aap is. Zo heb ik onlangs een docu gezien waar werd gesteld dat de Israelieten niet uit Egypte kwamen, maar gewoon uit Zuid-Israel. Uit onvrede over hun heersers hebben zij hun woonplaatsen verlaten en zijn naar een noordelijker gebied getrokken (in grote getale) waar zij een nieuwe gemeenschap stichtten. Deze uitleg is ietwat kort door de bocht, maar heb geen tijd om hier die hele docu uit de doeken te doen.
Dat hangt af van de vraag: hoe historisch nauwkeurig zijn de verhalen in de bijbel? Daar is nog steeds vrij grote onzekerheid over, dus is het niet zo'n heel gek idee om de verhalen historisch enigszins serieus te nemen. Daarbij vraag ik me af hoeveel onderzoekers aan serieuze instellingen dit doen. Ik ken ook het verhaal van de evangelische Amerikaan die een speerpunt heeft gevonden op een plek waar de overtocht zou zijn gemaakt en dat ziet als "bewijs", maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.quote:Anderzijds zijn er 'geleerden' die juist op zoek zijn naar, bijvoorbeeld, de plek waar Mozes en co de Rode Zee overstaken. Deze figuren hanteren het trial en error model. Zij wijzen het verhaal van exodus niet van de hand op grond dat ze geen bewijs hebben gevonden, maar gaan ervan uit dat ze op de verkeerde locatie zoeken.
Mijn bron? Wat NGC docu's
Mensen zullen altijd eerder handvaten zoeken voor hun overtuiging dan een ander inzicht in overweging nemen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik ken ook het verhaal van de evangelische Amerikaan die een speerpunt heeft gevonden op een plek waar de overtocht zou zijn gemaakt en dat ziet als "bewijs", maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.
De kracht van het verhaal hoeft hierdoor zeker niet te verdwijnen. Want hoe je het ook went of keert, het is een prachtige vertelling.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, er zijn verscheidene theorieën over; het idee dat de exodus slechts een kleine boerenopstand was ipv de grootschalige uittocht die in de bijbel wordt genoemd. Ook zijn de aantallen denk ik schromelijk overdreven. Dit wordt aannemelijker gemaakt door het feit dat " 'elef ", het woordje voor "duizend" in bijvoorbeeld Exodus 12:37, ook als vertaling "families", troepen" oid kan hebben (en ook nog 100). Historisch en archeologisch is het vrij onwaarschijnlijk dat er 600.000+ mensen die uittocht hebben gemaakt, en ik denk dat bijbelvaste mensen er een harde dobber aanhebben om dit verhaal aannemelijk te maken.
Niet dat daardoor ook maar iets van de kracht van het verhaal verdwijnt (hoewel bijbelvaste mensen waarschijnlijk denken van wel).
Die Amerikaan ken ik. Het is idd nog maar de vraag in hoeverre deze man serieus kan worden genomen. Hetzelfde geldt voor 'onderzoekers' die naarstig op zoek zijn naar de ark van Noach.quote:Dat hangt af van de vraag: hoe historisch nauwkeurig zijn de verhalen in de bijbel? Daar is nog steeds vrij grote onzekerheid over, dus is het niet zo'n heel gek idee om de verhalen historisch enigszins serieus te nemen. Daarbij vraag ik me af hoeveel onderzoekers aan serieuze instellingen dit doen. Ik ken ook het verhaal van de evangelische Amerikaan die een speerpunt heeft gevonden op een plek waar de overtocht zou zijn gemaakt en dat ziet als "bewijs", maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.
*Kan zich niet beheersen*quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:20 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Mensen zullen altijd eerder handvaten zoeken voor hun overtuiging dan een ander inzicht in overweging nemen.
Oh ok dus omdat jij één docu gezien hebt die jouw denkbeelden ondersteunt en jouw "geloof" helpt te bekrachtigen omdat die ene docu stelt dat Bijbelse geschiedenis ontkrachtigt kan worden heeft het voor jou enig nut bewezen ?!quote:Op dinsdag 28 april 2009 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn twee soorten onderzoekers. Enerzijds degenen die jij noemt: historici en archeologen die (objectief) onderzoek doen naar exodus en tot de conclusie komen dat het naar alle waarschijnlijkheid een broodje aap is. Zo heb ik onlangs een docu gezien waar werd gesteld dat de Israelieten niet uit Egypte kwamen, maar gewoon uit Zuid-Israel. Uit onvrede over hun heersers hebben zij hun woonplaatsen verlaten en zijn naar een noordelijker gebied getrokken (in grote getale) waar zij een nieuwe gemeenschap stichtten. Deze uitleg is ietwat kort door de bocht, maar heb geen tijd om hier die hele docu uit de doeken te doen.
Anderzijds zijn er 'geleerden' die juist op zoek zijn naar, bijvoorbeeld, de plek waar Mozes en co de Rode Zee overstaken. Deze figuren hanteren het trial en error model. Zij wijzen het verhaal van exodus niet van de hand op grond dat ze geen bewijs hebben gevonden, maar gaan ervan uit dat ze op de verkeerde locatie zoeken.
Mijn bron? Wat NGC docu's
quote:Op woensdag 29 april 2009 01:12 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Oh ok dus omdat jij één docu gezien hebt die jouw denkbeelden ondersteunt en jouw "geloof" helpt te bekrachtigen omdat die ene docu stelt dat Bijbelse geschiedenis ontkrachtigt kan worden heeft het voor jou enig nut bewezen ?!
Kom op zeg ...
Je hoeft die hele docu niet eens uit de doeken flauwekul ..
Net als die lui die jarenlang beweerde dat Cleopatra en Marcus een "sprookje" was terwijl de kans groter dan ooit is dat ze spoedig gevonden worden![]()
Het trial en error model is precies wat het is ... een model ... een mogelijkheid ... (een van de velen)
Ik kan mij herinneren dat er een verdomd oude[url= ]http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992/08/06/2714334/Archeologen_graven_oudste_christelijke_kerk_in_Israel_op.html] Christelijke kerk[/url] werd gevonden in Israël, nog uit de tijd dat de Romeinen er de scepter zwaaide, joh je had ze eens moeten horen hier op Fok ..
man om je rot te schamen zoveel reli bashers die huilde van frustratie want oh oh het Christendom zou uitgevonden zijn hier in het westen door machtswelluste geile oude mannetjes ..
Maar nogmaals voel je niet aangevallen want je doet en je denkt maar wat jou gelukkig maakt.
Mij gaat het er slechts om dat de waarheid neutraal in het midden blijft zodat men kan (blijven) kiezen ..
Opgefokte reli ?quote:Op dinsdag 28 april 2009 09:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Effe dimmen, opgefokte reli. Wie heeft het over walging? Dat woord heb ik niet in de mond genomen.
Wellicht heeft de door mij genoemde theorie het bij het verkeerde eind, kan maar zo. Want, eerlijk is eerlijk, ik heb een dergelijk onderzoek niet zelf uitgevoerd en moet dus uitgaan van de conclusies die door anderen worden gepresenteerd.quote:Op woensdag 29 april 2009 01:12 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Oh ok dus omdat jij één docu gezien hebt die jouw denkbeelden ondersteunt en jouw "geloof" helpt te bekrachtigen omdat die ene docu stelt dat Bijbelse geschiedenis ontkrachtigt kan worden heeft het voor jou enig nut bewezen ?!
Kom op zeg ...
Je hoeft die hele docu niet eens uit de doeken flauwekul ..
Net als die lui die jarenlang beweerde dat Cleopatra en Marcus een "sprookje" was terwijl de kans groter dan ooit is dat ze spoedig gevonden worden![]()
Het trial en error model is precies wat het is ... een model ... een mogelijkheid ... (een van de velen)
Ik kan mij herinneren dat er een verdomd oude[url= ]http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992/08/06/2714334/Archeologen_graven_oudste_christelijke_kerk_in_Israel_op.html] Christelijke kerk[/url] werd gevonden in Israël, nog uit de tijd dat de Romeinen er de scepter zwaaide, joh je had ze eens moeten horen hier op Fok ..
man om je rot te schamen zoveel reli bashers die huilde van frustratie want oh oh het Christendom zou uitgevonden zijn hier in het westen door machtswelluste geile oude mannetjes ..
Maar nogmaals voel je niet aangevallen want je doet en je denkt maar wat jou gelukkig maakt.
Mij gaat het er slechts om dat de waarheid neutraal in het midden blijft zodat men kan (blijven) kiezen ..
Nou dr Freud, het valt wel mee hoor met die walgingquote:Op woensdag 29 april 2009 01:17 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
[..]
Opgefokte reli ?
Zegt de g....loze !
Walging is wat jij tussen de regels door laat blijken ... Jij hoeft het woord niet eens in de mond te nemen om het te gebruiken.
Geestelijk arm figuur.
Er komen in mijn ogen steeds meer archeologen en historici die de historiciteit van de bijbel sterk betwijfelenquote:
Dat idee is al niet meer houdbaar binnen de theologie sinds de jaren 50 van de vorige eeuw, en ver daarvoor waren er ook al aanzetten toe. Niets nieuws dus.quote:Op woensdag 29 april 2009 09:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarmee wordt het idee om de bijbel 100% historisch op te vatten steeds minder houdbaar.
Dat weet ik, maar onder Christenen heerst nog wel es een ander ideequote:Op woensdag 29 april 2009 11:41 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Dat idee is al niet meer houdbaar binnen de theologie sinds de jaren 50 van de vorige eeuw, en ver daarvoor waren er ook al aanzetten toe. Niets nieuws dus.
quote:What details of the Ebla tablets relate to the Bible and how?
The Ebla tablets, one of the most important archaeogical discoveries of modern times, contain details which confirm a number of the details of Biblical people. Names such as Canaan, Abraham, Saul, Israel, and David have been recognized in the tablets, which date to around 2300 BC. They also contain the oldest reference to Jerusalem, dated to before the time of Abraham (the reference is to Salem, a name from which Jerusalem is derived).
Other details mentioned include Sodom and Gomorrah and a number of other cities of the plains. Even more interesting is that they are noted in the same order as in the Biblical account found in Genesis 14:2 being: Sodom, Gomorrah, Admah, Zeboiim, and Zoar. Repeatedly critics have ridiculed the idea of the existence of Sodom and Gomorrah and these tablets reveal that they existed even before the time of Abraham.
Another interesting find is the detail of the tribute that was paid by the king of Mari to Ebla after a defeat in battle. Among the payment was 11,000 pounds of silver and 880 pounds of gold. What makes this interesting is how it relates to the tribute money paid to Solomon during his reign. The amount of 10 tons of gold coming to Solomon has been scoffed at as ridiculous (see 1 Kings 10:14 and 2 Chronicles 9:13) when here we have tribute of over half a ton from just one city. This would seem to make the ten tons coming to Solomon as not at all unreasonable given the great difference in size.
Ur, from which Abram left with his father Terah is also mentioned in the Ebla tablets as is Haran.
An important aspect of such a substantial collection is the demonstration of the use of writing in everyday life, around 900 years before Moses. This adds to the evidence from other discoveries, that writing existed in this period of history. This is contrary to one of the major pillars of the 19th century documentary hypothesis of Julius Wellhausen and others, that Moses could not have written the pentateuch because writing, if it existed at all, was not in widespread use.
The Ebla discoveries also included a creation tablet with details similar to the creation account found in Genesis 1. This having been written around 900 years before Moses.
Er zijn ook bevestigingen, maar er zijn ook zeker vondsten die grote vraagtekens plaatsenquote:Op woensdag 29 april 2009 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij bevestigt archeologie juist keer op keer dat de bijbel wel degelijk historisch accuraat was en de critici het mis hebben. Bijvoorbeeld met de ebla-tabletten. Daardoor werden veel bijbelse historische gegevens bevestigd, terwijl die door de critici die een paar duizend jaar later leven ontkend werden.
[..]
Ik beweer ook niet dat de gehele bijbel uit iemand z'n duim is gezogen. Het verbaast mij geenszins dat Sodom en Gomorro echt hebben bestaan. Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze steden ook op verschrikkelijke wijze ten onder gegaan. Of dit het werk is van god, daar heb ik zo mijn twijfels over. Zulke verhalen gaan natuurlijk een eigen leven leiden en worden naarmate de tijd vorder geromanticeerd. Dus wanneer Sodom en Gomorro in werkelijkheid werden vernietigt door, laten we zeggen, een invasiemacht of een burgeroorlog, daar werd deze gebeurtenis later toegeschreven aan een goddelijk wezen. Ik vind dit helemaal niet zo gek, in een tijd waarin de meeste mensen aan hun nieuws kwamen middels mond-op-mond vertellingen.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij bevestigt archeologie juist keer op keer dat de bijbel wel degelijk historisch accuraat was en de critici het mis hebben. Bijvoorbeeld met de ebla-tabletten. Daardoor werden veel bijbelse historische gegevens bevestigd, terwijl die door de critici die een paar duizend jaar later leven ontkend werden.
[..]
Dit.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat de gehele bijbel uit iemand z'n duim is gezogen. Het verbaast mij geenszins dat Sodom en Gomorro echt hebben bestaan. Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze steden ook op verschrikkelijke wijze ten onder gegaan. Of dit het werk is van god, daar heb ik zo mijn twijfels over. Zulke verhalen gaan natuurlijk een eigen leven leiden en worden naarmate de tijd vorder geromanticeerd. Dus wanneer Sodom en Gomorro in werkelijkheid werden vernietigt door, laten we zeggen, een invasiemacht of een burgeroorlog, daar werd deze gebeurtenis later toegeschreven aan een goddelijk wezen. Ik vind dit helemaal niet zo gek, in een tijd waarin de meeste mensen aan hun nieuws kwamen middels mond-op-mond vertellingen.
quote:Op woensdag 29 april 2009 13:45 schreef Matteüs het volgende:
Suske & Wiske is ook fantasie, hoewel hun verhalen wel op ons dagelijkse leven slaan en afspelen in echte bestaande steden. En zo ik de bijbel ook.
Lucht dat op? Goed voor je.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zeker beta-opleiding? Zou veel verklaren.
Het toont maar weer dat beta's doorgaans geen ruk verstand hebben van literaire stijlen (allegorie, legende, etc.) en hermeneutiek. De Bijbel vergeleken met Suske en Wiske,quote:
Het punt is dat alle hedendaagse critici vanalles kunnen beweren, dat dit niet zo is gebeurd en dat dat niet zo is gebeurd, maar ten eerste waren ze er zelf niet bij en ten tweede bevestigen archeologische opgravingen keer op keer dat ze geen gelijk hebben. Dat wil niet zeggen dat je dan automatisch alles in de bijbel per sé als waar aan moet nemen, maar dat een neerbuigende houding naar de historische accuraatheid van de bijbel onterecht en in mijn ogen erg dom is. Maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat de gehele bijbel uit iemand z'n duim is gezogen. Het verbaast mij geenszins dat Sodom en Gomorro echt hebben bestaan. Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze steden ook op verschrikkelijke wijze ten onder gegaan. Of dit het werk is van god, daar heb ik zo mijn twijfels over. Zulke verhalen gaan natuurlijk een eigen leven leiden en worden naarmate de tijd vorder geromanticeerd. Dus wanneer Sodom en Gomorro in werkelijkheid werden vernietigt door, laten we zeggen, een invasiemacht of een burgeroorlog, daar werd deze gebeurtenis later toegeschreven aan een goddelijk wezen. Ik vind dit helemaal niet zo gek, in een tijd waarin de meeste mensen aan hun nieuws kwamen middels mond-op-mond vertellingen.
quote:The Black Stele
For many years, "higher critics" of the Bible postulated that the first five books of the Bible, known as the Pentateuch, could not have been written by Moses - despite the fact that the books themselves say that they were authored by him. This idea came to be know as the "Documentary Hypothesis," and was commonly taught in most religion courses in Western universities.
The proponents of this idea held that writing was not even in existence at the time of Moses, therefore it had to have been of later authorship. The minds of these critics went to work, and they devised a great structure of Old Testament criticism based on this premise - concluding that the books were written by several different authors.
Then, a simple archeological discovery interrupted their progress. The "black stele" - a sculpted stone containing the detailed laws of Hammurabi in large, wedge-shaped characters - was found in the Middle East. Was it post- Moses? No! It was pre-Mosaic by at least three centuries; not only that, but it was pre-Abraham (2,000 B.C.). Amazingly enough, it antedated Moses, who was supposed to have been a primitive man without an alphabet.
Even more amazing is the fact that, in light of this discovery, the "Documentary Hypothesis" is still being taught in universities today.
Another archaeological find that confirms the existence of writing centuries before the time of Moses is the discovery of the Ebla Tablets in northern Syria in the 1960's. The Ebla kingdom was actually in existence approximately 1000 years before Moses (reaching its height around 2300 B.C.). Ebla shows that a thousand years before Moses, laws, customs and events were recorded in writing in the same area of the world in which Moses and the patriarchs lived.
Jouw houding tov de bijbel en anderen moet toch wel het toppunt van arrogantie zijn.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het toont maar weer dat beta's doorgaans geen ruk verstand hebben van literaire stijlen (allegorie, legende, etc.) en hermeneutiek. De Bijbel vergeleken met Suske en Wiske,_!
Wat een drogredenatie... Schrijfsel A (bijbel) en schrijfsel B (S&W) vergelijken gaat prima zonder kennis van van-alles-en-nog-wat. Alleen al de verwijzingen naar het bovennatuurlijke in zowel A als B, de basis in legenden, de dagelijkse situaties en de moraal maken het een prima vergelijking. Als je meent dat A en/of B jouw genoemde 'missers' (stijl, hermeneutiek) niet omvat zit het hiaat in jouw kennis, niet in diegene die de vergelijking maakt. Natuurlijk omvat de bijbel een grotere poging tot het beschrijven van historie, maar vergis je niet in de dubbele laag van S&W. Zo zijn er tal van moderne schrijfsels die op alle fronten een gelijke zijn aan de bijbel (Tom Poes komt snel bij mij op.), misschien niet de achterban maar qua inhoud verschilt het allemaal niet zoveel.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het toont maar weer dat beta's doorgaans geen ruk verstand hebben van literaire stijlen (allegorie, legende, etc.) en hermeneutiek. De Bijbel vergeleken met Suske en Wiske,_!
Dat valt wel mee hoor. Dit is gebaseerd op hetzelfde misverstand als dat beta's niet goed in talen zouden zijn. Kijk eens naar het aantal beta's wat alfavakken ernaast doet, en het aantal alfa's wat betavakken ernaast doet.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kun je hier wat bronnen van geven, en waar haal je deze berichten vandaan? Het idee dat de Thora niet door Mozes is opgeschreven is niet bepaald shockerend; je herkent in de Hebreeuwse tekst verschillende schrijfstijlen, dus is het erg onaannemelijk dat het door 1 persoon is geschreven. Bovendien zou hij dan zijn eigen dood moeten hebben beschreven.quote:
Even als subvraagje, kan je voorbeelden geven van polytheïstische stromingen die niet henotheïstisch zijn? Voor mijn idee kennen de polytheïstische geloven een hiërarchie waardoor ze ook henotheïstisch zijn.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:56 schreef Iblis het volgende:
een polytheïstische, en mogelijk henotheïstische traditie
Ik meen dat henotheïsme inhoudt dat je zelf maar één God aanbidt uit een heel pantheon. De rest van het pantheon wordt niet door jou vereerd. Monotheïsme is dat je daadwerkelijk aanneemt dat de rest van dat pantheon niet bestaat.quote:Op woensdag 29 april 2009 18:00 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Even als subvraagje, kan je voorbeelden geven van polytheïstische stromingen die niet henotheïstisch zijn? Voor mijn idee kennen de polytheïstische geloven een hiërarchie waardoor ze ook henotheïstisch zijn.
Mijn grootste twijfels heb ik idd over de wonderen die zouden hebben plaatsgevonden in de bijbel. Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij de historische accuraatheid van de bijbel. Althans, delen van het boek. Ik bedoel: een man met superkrachten die zijn dit verliest wanneer zijn haar wordt afgeknipt. Sorry, maar dit verhaal komt op mij over als een Hans & Grietje uit de Oudheid.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het punt is dat alle hedendaagse critici vanalles kunnen beweren, dat dit niet zo is gebeurd en dat dat niet zo is gebeurd, maar ten eerste waren ze er zelf niet bij en ten tweede bevestigen archeologische opgravingen keer op keer dat ze geen gelijk hebben. Dat wil niet zeggen dat je dan automatisch alles in de bijbel per sé als waar aan moet nemen, maar dat een neerbuigende houding naar de historische accuraatheid van de bijbel onterecht en in mijn ogen erg dom is. Maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.
Verder denk ik dat het niet zozeer de feiten zijn die niet overeen kunnen komen met wat de bijbel verhaalt, maar dat het het voorstellingsvermogen en het geloof van de critici is die tot conclusies leidt dat de bijbel inaccuraat is. Zo'n vondst als de Ebla tabletten bevestigt dat heel sterk in mijn ogen.
Hier nog eentje.
[..]
Dat is het ook. Het verhaal van Simson komt overeen met dat van Hans en Grietje omdat het ook mythologie is.quote:Op woensdag 29 april 2009 19:22 schreef KoosVogels het volgende:
Mijn grootste twijfels heb ik idd over de wonderen die zouden hebben plaatsgevonden in de bijbel. Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij de historische accuraatheid van de bijbel. Althans, delen van het boek. Ik bedoel: een man met superkrachten die zijn dit verliest wanneer zijn haar wordt afgeknipt. Sorry, maar dit verhaal komt op mij over als een Hans & Grietje uit de Oudheid.
Inderdaad, en er wordt ook ten onrechte op sprookjes neergekeken (het is maar een sprookje…) maar gelukkig weten kinderen wel beterquote:Op woensdag 29 april 2009 20:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat is het ook. Het verhaal van Simson komt overeen met dat van Hans en Grietje omdat het ook mythologie is.
Mythen hebben in het moderne, rationalistische tijdperk een negatieve connotatie. Men kan maar niet begrijpen dat een verhaal ook waarde kan hebben als het niet letterlijk zo gebeurd is, maar juist een fictief verhaal met een ware kern.
Of je wel echt superkracht kan ontlenen aan lange haren is volledig irrelevant. Het gaat om de jonge, sterke held die een zware last op zijn schouders krijgt, een moeilijke opdracht moet vervullen. Dit mythologische topos kom je ook in de Gilgamesjepos en zien we bij de Grieken in het verhaal van Hercules.
Dito Suske & Wiske... mythologie, Jerommeke met superkrachten, Wiske met last op de schouders etc.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat is het ook. Het verhaal van Simson komt overeen met dat van Hans en Grietje omdat het ook mythologie is.
Mythen hebben in het moderne, rationalistische tijdperk een negatieve connotatie. Men kan maar niet begrijpen dat een verhaal ook waarde kan hebben als het niet letterlijk zo gebeurd is, maar juist een fictief verhaal met een ware kern.
Of je wel echt superkracht kan ontlenen aan lange haren is volledig irrelevant. Het gaat om de jonge, sterke held die een zware last op zijn schouders krijgt, een moeilijke opdracht moet vervullen. Dit mythologische topos kom je ook in de Gilgamesjepos en zien we bij de Grieken in het verhaal van Hercules.
maar dat weerhoudt veel gelovigen er niet van om de Bijbel letterlijk als het woord God's te zien. en dus per definitie waar, zelfs dit soort mythes/sprookjes. Maar, daar komt bij, als je die verhalen met sterk bovennatuurlijke wonderen gaat afdoen als sprookje/mythe, in hoeverre is de Bijbel (en daarmee God)van zichzelf dan geen sprookje/mythe?quote:Op woensdag 29 april 2009 22:17 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dito Suske & Wiske... mythologie, Jerommeke met superkrachten, Wiske met last op de schouders etc.
De gelijkenissen zijn treffend. Point made. Dank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |