abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 mei 2009 @ 17:59:46 #201
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_68878293
quote:
Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.

Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.

Hoe kwam dat? Ik ging nog steeds even slecht met mn energie om als altijd. De energie die ik extra had ging er net zo hard weer doorheen.

Ik zie medicatie als een opstapje voor de (zeer) ernstige gevallen. Maar je kan bijvoorbeeld beter op Yoga gaan als je dat niet bent. Dan wordt je je bewust van hoe jouw belevingswereld is en kan je daar op ingaan. Ook heb ik vandaag bijvoorbeeld gevoetbald. Tijdens het voetballen denk ik vaak van eh 'waar ben ik aan begonnen'. Nu en de komende dagen voel ik me echt weer een stuk prettiger. Omdat je gewoon gedwongen wordt uit je eigen wereldje te stappen
  zondag 10 mei 2009 @ 18:00:38 #202
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_68878315
quote:
Op zondag 10 mei 2009 17:41 schreef DuJeems het volgende:

[..]

Hier zat ik zelf ook aan te denken.. (dat serotonine/dopamine-spiegel verhaal dat steeds weer de oorzaak van stoornissen lijkt te zijn) maar ik wist niet dat er al onderzoek naar gedaan was.
maar heb je misschien een link naar dat volkskrant artikel?
Ik zal t even opzoeken. Maar ik kan niks beloven
  zondag 10 mei 2009 @ 18:10:42 #203
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  zondag 10 mei 2009 @ 19:42:46 #204
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68881206
quote:
Op zondag 10 mei 2009 00:32 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Ja of gewoon ergens binnen komen lopen en je dan in een gesprek mengen. En dat iedereen je aankijkt van eh "hoi?"
haha ja op mn werk altijd. zijn er mensen aan het overleggen en ga ik me erin mengen, terwijl ik er niks mee te maken heb. vinden ze niet zo leuk
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 10 mei 2009 @ 19:55:50 #205
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_68881604
Ik zei ook nooit 'doei' of zo als ik weg ging bij mensen. Ik dacht altijd: ach, ze merken vanzelf wel dat ik weg ben. In dat kader snap ik wel dat ze bij mijn uiteindelijke ADD-diagnose er ook speciaal bij zeiden dat ik wat autistische trekjes vertoonde...
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  zondag 10 mei 2009 @ 20:09:35 #206
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68881984
quote:
Op zondag 10 mei 2009 19:55 schreef Rikketik het volgende:
Ik zei ook nooit 'doei' of zo als ik weg ging bij mensen. Ik dacht altijd: ach, ze merken vanzelf wel dat ik weg ben. In dat kader snap ik wel dat ze bij mijn uiteindelijke ADD-diagnose er ook speciaal bij zeiden dat ik wat autistische trekjes vertoonde...
ik deed dat ook niet, op feestjes ofzo, kwam ik binnen en ging ik gewoon in een hoekje praten met mensen die ik kende. wilde niet heel de ruimte storen met mijn binnenkomst. nadat ik erop gewezen ben dat dat vrij onbeleefd is zeg ik vaak wel hoi enzo
pi_68886538
Ik werd er laatst op gewezen dat ik misschien wel eens ADD zou kunnen hebben. Na dit topic te hebben gelezen zie ik toch wel redelijk veel dingen voorbij komen welke ook op mij betrekking hebben, al kan dit natuurlijk ook gewoon komen doordat er zo enorm veel voorbeelden worden gegeven dat iedereen wel wat dingen erin herkend.

Waar ik vooral vaak moeite heb is om mijn gedachtengang aan mensen uit te leggen. Mijn hersenen werken redelijk ongestructureerd heb ik het idee. Allemaal losse stukken welke ik zelf wel aan elkaar kan linken, alleen is het voor mij vaak onmogelijk om het uit te leggen, waardoor het voor anderen vaak een grote onsamenhangende brei wordt.

Verder snel afgeleid, slechte concentratie, maar bv tijdens tentamens kan ik me soms wel hard concentreren, kom dan in een soort van tunnel terecht en ben na het tentamen behoorlijk naar de klote. En alles verveeld me echt ongelofelijk snel.

Misschien toch maar een keer wat van die online testjes doen
pi_68896584
quote:
Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.

Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.

Als het nog duidelijk is
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_68896691
quote:
Op zondag 10 mei 2009 17:59 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.

Hoe kwam dat? Ik ging nog steeds even slecht met mn energie om als altijd. De energie die ik extra had ging er net zo hard weer doorheen.
Aangezien ik ook last heb van RSI, heb ik geleerd om heel goed naar mijn lichaam te luisteren. Zodoende heb ik geleerd om dingen gewoon niet te doen als dat nare consequenties heeft.

Hetzelfde principe heb ik toegepast op mijn energie. Een hele tijd heb ik last gehad van weinig energie en continue moeheid. Met het "simpele" luisteren naar mijn lichaam en de ervaring van de consequenties die verschillende acties hebben, kan ik mijn energie dusdanig reguleren dat ik de dagen goed doorkom.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_68896844
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.

Als het nog duidelijk is
Tja, je antwoord is wel duidelijk, maar ik heb het voor mezelf nog totaal niet helder welke dingen 'nou eenmaal zo zijn' en ik moet accepteren, en welke dingen nu aangepakt kunnen worden. Ik heb met cognitieve therapie al 2 jaar geprobeerd beter om te kunnen gaan met de 'stress' (het is alleen niet echt stress waar ik last van heb, ik kan best tegen werkdruk, alleen als de winkel vol met mensen raakt kan ik in de letterlijke drukte gewoon niet meer helder denken) en dat heeft uiteindelijk nooit echt genoeg geholpen.. nu er een nieuwe diagnose is, vind ik het lastig in te schatten in hoeverre dat wel echt dingen dusdanig gaat veranderen dat ik dit werk makkelijk kan blijven doen..

Nog een ander ding: kunnen jullie ook zo slecht tegen veranderingen?
Ik weet dat ADD-ers niet goed tegen onverwachte dingen kunnen, maar wat ik ook vaak heb: als ik het erg leuk heb gehad (bijvoorbeeld een gezellige middag met vrienden) kan ik het héél moeilijk loslaten, echt in een zwart gat vallen als het is afgelopen.. Vroeger als ik een weekend bij een vriendje had gelogeerd (wat één groot feest was) stortte ik altijd totaal in, en nu, nu m'n beste vriendin na 5 jaar 'samenwonen' uit huis vertrekt ben ik ook weer een emotioneel wrak, ookal verhuist ze maar één straat
  maandag 11 mei 2009 @ 11:13:01 #211
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_68898383
Misschien is dan het werk in een winkel niet voor jou weggelegd. Als je weet waar je last van hebt en waar wel iets aan gedaan kan worden, kan je dat uiteindelijk naast allemaal verschillende baantjes leggen en dan kijken waar jij je het fijnst bij voelt.

Ik ben er nu bijv. achter gekomen dat ik geen werk moet doen waarbij ik veel documentatie voor aan moet maken, en dat ook in detail moet uitwerken. Ik ga daarmee onbewust af en toe slordig mee te werk. Dan doe ik mijn uiterste best, en dan komen er uiteindelijk alsnog punten naar boven die ik of gemist hebt/foutief heb ingevuld.
Daarbij moet ik ook werk hebben waarbij ik enorm veel variatie op een dag heb. Heel de dag hetzelfde doen verliest heel snel mijn interesse en is dodelijk als je je functie eens een x vast wil houden. Ik had een tijd geleden bij een afdeling op mijn werk een mogelijkheid voor een stageplek. Werk leek mij reuze interessant en de eerste maand was dat ook zo. Stageplek is al af, en werk daar nu ook op de afdeling maar qua variatie is dat minimaal waardoor ik nu mijn interesse kwijt ben en ik met tegenzin al naar werk ga. Zo is dat ook al bij voorgaande functies gegaan. Moet nu nog even anderhalve maand project afmaken en dan kan ik weer wat anders proberen.

Wat voor soort winkel werk je trouwens?
pi_68898617
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:13 schreef DrD00m het volgende:
Wat voor soort winkel werk je trouwens?
Een platenzaak (althans, nu nog, over 2 maanden wordt het een gamewinkel )
Ben er wel achter dat de lijn tussen 'voldoende uitdaging' en 'stress' erg dun is bij mij.. nog geen idee waar ik het dan moet gaan zoeken.. Overweeg ook nog een studie te gaan doen, maar de laatste twee pogingen liepen echt stuk op dat ik geen rust in m'n kont had en alleen maar andere dingen zat te doen in de collegezaal..
  maandag 11 mei 2009 @ 13:50:02 #213
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_68903289
Donderdag om 12 uur de telefonische intake.
Zit nu al te stuiteren op de stoel van de zenuwen...

Hoe verloopt zo'n gesprek? Is het gewoon vertellen wat je dwars zit, of is het echt zo'n vragenlijst als wat ze op hun site hebben staan of..?
pi_68903461
Bij mij was het een vragenlijstje dat afgelopen werd na zelf kort uitleg te hebben gegeven over mijn redenen om me aan te melden.
  maandag 11 mei 2009 @ 13:55:49 #215
104367 Thrackan
new and improved
pi_68903502
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:50 schreef DrD00m het volgende:
Donderdag om 12 uur de telefonische intake.
Zit nu al te stuiteren op de stoel van de zenuwen...

Hoe verloopt zo'n gesprek? Is het gewoon vertellen wat je dwars zit, of is het echt zo'n vragenlijst als wat ze op hun site hebben staan of..?
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_68903514
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij was het een vragenlijstje dat afgelopen werd na zelf kort uitleg te hebben gegeven over mijn redenen om me aan te melden.
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.
  maandag 11 mei 2009 @ 14:02:48 #217
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68903804
Ik heb 28 mei gesprek bij riagg met mn moeder erbij over adhd. ben benieuwd.
moet nog iemand erbij zoeken maar weet niet wie, maar hij zei al dat dat niet het allerbelangrijkste was.

[klaagmodus]
maar op dit moment weer vooral last van mn depressie gedoe altijd. en geen zin om ertegen te vechten dus het gaat aardig bergafwaarts geloof ik moet volgende week op vakantie met vriendje dus hoop dat ik me dan een beetje normaal kan gedragen, voordat hij straks bij me wegloopt.
[/klaagmodus]
  maandag 11 mei 2009 @ 14:15:40 #218
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_68904338
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:55 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen

En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!
  maandag 11 mei 2009 @ 14:21:20 #219
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68904563
quote:
Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:

[..]

En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!
naar Porto
ik moet werken maar het lukt me niet. dat is het probleem. als ik niks hoefde maar wel wat te doen had om mij ntijd te doden was er niet zoveel aan de hand....
pi_68905454
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:56 schreef Maartel het volgende:

[..]

Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.
Een rapport heb ik nooit gekregen, wat stond daar bij jou in?
  maandag 11 mei 2009 @ 15:01:37 #221
104367 Thrackan
new and improved
pi_68905997
quote:
Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:

[..]

Ik ben wel erg benieuwd, gelukkig ben ik slim genoeg geweest in ieder geval de naam en het telefoonnummer van de huisarts eindelijk is in de telefoon te zetten, dat scheelt weer een drempel
  maandag 11 mei 2009 @ 15:34:07 #222
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_68906976
http://www.levente.nl/hebikadd.htm

Humpf, toch maar goed laten onderzoeken
quote:
De 110 kenmerken van ADD.

Het aantal kenmerken van ADD bij jezelf berekenen:

Meestal antwoord ik dat de aanwijzing voor ADD erg groot is, wanneer je aan meer dan 60 van de onderstaande kenmerken voldoet.

...

89 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.

En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijn
  maandag 11 mei 2009 @ 15:43:12 #223
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68907270
79 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord

ook goed bezig hahaha..
wel een teringlange lijst. dacht ik dat ik al bijna klaar was zat ik nog maar op de helft
maargoed, over een week of 4 zal ik het wel weten denk ik ;-)
  maandag 11 mei 2009 @ 15:53:20 #224
104367 Thrackan
new and improved
pi_68907603
quote:
Op maandag 11 mei 2009 15:34 schreef wallofdolls het volgende:
http://www.levente.nl/hebikadd.htm

Humpf, toch maar goed laten onderzoeken
[..]

En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijn
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in

Overigens voelt het wel als een overwinning om me alleen al ingeschreven te hebben voor die intake meuk.
  maandag 11 mei 2009 @ 15:55:57 #225
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_68907695
quote:
Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in

Overigens voelt het wel als een overwinning om me alleen al ingeschreven te hebben voor die intake meuk.
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)
maarre toch ergens goed in? bedoel je in ADD hebben? Ik ben in meer dingen goed hoor, niet werken, fokken, luieren, slapen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')