Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Ik zal t even opzoeken. Maar ik kan niks belovenquote:Op zondag 10 mei 2009 17:41 schreef DuJeems het volgende:
[..]
Hier zat ik zelf ook aan te denken.. (dat serotonine/dopamine-spiegel verhaal dat steeds weer de oorzaak van stoornissen lijkt te zijn) maar ik wist niet dat er al onderzoek naar gedaan was.
maar heb je misschien een link naar dat volkskrant artikel?
quote:Op zondag 10 mei 2009 00:32 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ja of gewoon ergens binnen komen lopen en je dan in een gesprek mengen. En dat iedereen je aankijkt van eh "hoi?"![]()
ik deed dat ook niet, op feestjes ofzo, kwam ik binnen en ging ik gewoon in een hoekje praten met mensen die ik kende. wilde niet heel de ruimte storen met mijn binnenkomst. nadat ik erop gewezen ben dat dat vrij onbeleefd is zeg ik vaak wel hoi enzoquote:Op zondag 10 mei 2009 19:55 schreef Rikketik het volgende:
Ik zei ook nooit 'doei' of zo als ik weg ging bij mensen. Ik dacht altijd: ach, ze merken vanzelf wel dat ik weg ben.In dat kader snap ik wel dat ze bij mijn uiteindelijke ADD-diagnose er ook speciaal bij zeiden dat ik wat autistische trekjes vertoonde...
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Aangezien ik ook last heb van RSI, heb ik geleerd om heel goed naar mijn lichaam te luisteren. Zodoende heb ik geleerd om dingen gewoon niet te doen als dat nare consequenties heeft.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:59 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.
Hoe kwam dat? Ik ging nog steeds even slecht met mn energie om als altijd. De energie die ik extra had ging er net zo hard weer doorheen.
Tja, je antwoord is wel duidelijk, maar ik heb het voor mezelf nog totaal niet helder welke dingen 'nou eenmaal zo zijn' en ik moet accepteren, en welke dingen nu aangepakt kunnen worden. Ik heb met cognitieve therapie al 2 jaar geprobeerd beter om te kunnen gaan met de 'stress' (het is alleen niet echt stress waar ik last van heb, ik kan best tegen werkdruk, alleen als de winkel vol met mensen raakt kan ik in de letterlijke drukte gewoon niet meer helder denken) en dat heeft uiteindelijk nooit echt genoeg geholpen.. nu er een nieuwe diagnose is, vind ik het lastig in te schatten in hoeverre dat wel echt dingen dusdanig gaat veranderen dat ik dit werk makkelijk kan blijven doen..quote:Op maandag 11 mei 2009 10:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.
Als het nog duidelijk is
Een platenzaakquote:
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:50 schreef DrD00m het volgende:
Donderdag om 12 uur de telefonische intake.
Zit nu al te stuiteren op de stoel van de zenuwen...
Hoe verloopt zo'n gesprek? Is het gewoon vertellen wat je dwars zit, of is het echt zo'n vragenlijst als wat ze op hun site hebben staan of..?
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij was het een vragenlijstje dat afgelopen werd na zelf kort uitleg te hebben gegeven over mijn redenen om me aan te melden.
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelenquote:Op maandag 11 mei 2009 13:55 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.
naar Portoquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
Een rapport heb ik nooit gekregen, wat stond daar bij jou in?quote:Op maandag 11 mei 2009 13:56 schreef Maartel het volgende:
[..]
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.
Ik ben wel erg benieuwd, gelukkig ben ik slim genoeg geweest in ieder geval de naam en het telefoonnummer van de huisarts eindelijk is in de telefoon te zetten, dat scheelt weer een drempelquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijnquote:De 110 kenmerken van ADD.
Het aantal kenmerken van ADD bij jezelf berekenen:
Meestal antwoord ik dat de aanwijzing voor ADD erg groot is, wanneer je aan meer dan 60 van de onderstaande kenmerken voldoet.
...
89 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed inquote:Op maandag 11 mei 2009 15:34 schreef wallofdolls het volgende:
http://www.levente.nl/hebikadd.htm
Humpf, toch maar goed laten onderzoeken
[..]
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijn
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)quote:Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in
Overigens voelt het wel als een overwinning om me alleen al ingeschreven te hebben voor die intake meuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |