Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Ik zal t even opzoeken. Maar ik kan niks belovenquote:Op zondag 10 mei 2009 17:41 schreef DuJeems het volgende:
[..]
Hier zat ik zelf ook aan te denken.. (dat serotonine/dopamine-spiegel verhaal dat steeds weer de oorzaak van stoornissen lijkt te zijn) maar ik wist niet dat er al onderzoek naar gedaan was.
maar heb je misschien een link naar dat volkskrant artikel?
quote:Op zondag 10 mei 2009 00:32 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ja of gewoon ergens binnen komen lopen en je dan in een gesprek mengen. En dat iedereen je aankijkt van eh "hoi?"![]()
ik deed dat ook niet, op feestjes ofzo, kwam ik binnen en ging ik gewoon in een hoekje praten met mensen die ik kende. wilde niet heel de ruimte storen met mijn binnenkomst. nadat ik erop gewezen ben dat dat vrij onbeleefd is zeg ik vaak wel hoi enzoquote:Op zondag 10 mei 2009 19:55 schreef Rikketik het volgende:
Ik zei ook nooit 'doei' of zo als ik weg ging bij mensen. Ik dacht altijd: ach, ze merken vanzelf wel dat ik weg ben.In dat kader snap ik wel dat ze bij mijn uiteindelijke ADD-diagnose er ook speciaal bij zeiden dat ik wat autistische trekjes vertoonde...
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:19 schreef Maartel het volgende:
Momenteel zit ik (pas een paar dagen) in de ziektewet omdat ik het niet trok op m'n werk (aan de ene kant té drukke/chaotische momenten waar ik echt de weg kwijt raak, aan de andere kant dagen dat er niets te doen is waar ik ook helemaal gek van word). De arbo-arts heeft gezegd dat ik na moet denken in hoeverre ik denk dat ik nog terug aan het werk kan/wil, in hoeverre een carrièreswitch niet wijzer is.
Mijn ouders waren vanmiddag vrij optimistisch: 'het is nu wat moeilijk, maar als je dadelijk medicatie en behandeling hebt gaat het misschien wel heel makkelijk'.
Dit roept bij de volgende vraag op:
In hoeverre maakt behandeling/medicatie bij ADD écht groot verschil, in de zin dat je ook echt makkelijk om kunt gaan met niets doen/grote drukte (kwestie van exposure/wennen?) of is het toch vooral een kwestie van zoeken naar levens/werkomstandigheden waarin je hier niet te veel mee te maken hebt omdat dit voor een ADD-er altijd lastig zal blijven?
Aangezien ik ook last heb van RSI, heb ik geleerd om heel goed naar mijn lichaam te luisteren. Zodoende heb ik geleerd om dingen gewoon niet te doen als dat nare consequenties heeft.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:59 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik ben zelf alleen ervaringsdeskundige met Seroxat. Bij drie pillen tegelijk had ik daar na een maand serieus baat bij. Helaas slechts voor een weekje. Daarna werd alles weer zoals het was.
Hoe kwam dat? Ik ging nog steeds even slecht met mn energie om als altijd. De energie die ik extra had ging er net zo hard weer doorheen.
Tja, je antwoord is wel duidelijk, maar ik heb het voor mezelf nog totaal niet helder welke dingen 'nou eenmaal zo zijn' en ik moet accepteren, en welke dingen nu aangepakt kunnen worden. Ik heb met cognitieve therapie al 2 jaar geprobeerd beter om te kunnen gaan met de 'stress' (het is alleen niet echt stress waar ik last van heb, ik kan best tegen werkdruk, alleen als de winkel vol met mensen raakt kan ik in de letterlijke drukte gewoon niet meer helder denken) en dat heeft uiteindelijk nooit echt genoeg geholpen.. nu er een nieuwe diagnose is, vind ik het lastig in te schatten in hoeverre dat wel echt dingen dusdanig gaat veranderen dat ik dit werk makkelijk kan blijven doen..quote:Op maandag 11 mei 2009 10:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het niet om kunnen gaan met stress kan een eigenschap van jezelf zijn. Ikzelf heb stress en chaos altijd wel prettig gevonden. De concerta helpt mij om mijn gedachten wat gestructureerder te houden en het maakt ergens aan beginnen, mee doorgaan en afmaken makkelijker. Uiteindelijk blijft het een bewuste beslissing die je zelf moet nemen. Concerta doet mij niet dwingen om dingen te doen of om structuur aan te leggen in de chaos om mij heen. Het is enkel een hulpmiddel om mijn gedachten wat te temperen.
Als het nog duidelijk is
Een platenzaakquote:
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:50 schreef DrD00m het volgende:
Donderdag om 12 uur de telefonische intake.
Zit nu al te stuiteren op de stoel van de zenuwen...
Hoe verloopt zo'n gesprek? Is het gewoon vertellen wat je dwars zit, of is het echt zo'n vragenlijst als wat ze op hun site hebben staan of..?
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij was het een vragenlijstje dat afgelopen werd na zelf kort uitleg te hebben gegeven over mijn redenen om me aan te melden.
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelenquote:Op maandag 11 mei 2009 13:55 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Hee, ik ook donderdag 12 uur! Nu moet ik die verdomde huisarts nog eens bellen voor een verwijsbriefje.
naar Portoquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
Een rapport heb ik nooit gekregen, wat stond daar bij jou in?quote:Op maandag 11 mei 2009 13:56 schreef Maartel het volgende:
[..]
Same here.. al moet ik zeggen dat het als gesprek zo vloeiend doorliep dat ik me amper realiseerde dat er een lijst met punten werd afgewerkt. Dat zag ik pas echt goed toen ik het rapport kreeg toegestuurd.
Ik ben wel erg benieuwd, gelukkig ben ik slim genoeg geweest in ieder geval de naam en het telefoonnummer van de huisarts eindelijk is in de telefoon te zetten, dat scheelt weer een drempelquote:Op maandag 11 mei 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:
[..]
We lopen op hetzelfde schema. Ik moet ook nog een verwijsbriefje regelen![]()
En murm.. waar ga je heen op vakantie?? Ga deze week gewoon nog wat leuke dingen doen. Dan ben je vanzelf allang vergeten waarom je depressief was joh! Komt goed!![]()
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijnquote:De 110 kenmerken van ADD.
Het aantal kenmerken van ADD bij jezelf berekenen:
Meestal antwoord ik dat de aanwijzing voor ADD erg groot is, wanneer je aan meer dan 60 van de onderstaande kenmerken voldoet.
...
89 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed inquote:Op maandag 11 mei 2009 15:34 schreef wallofdolls het volgende:
http://www.levente.nl/hebikadd.htm
Humpf, toch maar goed laten onderzoeken
[..]
En dan heb ik nog te veel met twijfel beantwoord die best ja konden zijn
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)quote:Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in
Overigens voelt het wel als een overwinning om me alleen al ingeschreven te hebben voor die intake meuk.
Dat moet ook n vraag worden, op de helft:quote:Op maandag 11 mei 2009 15:43 schreef Murmeli het volgende:
79 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord
ook goed bezig hahaha..
wel een teringlange lijst. dacht ik dat ik al bijna klaar was zat ik nog maar op de helft![]()
maargoed, over een week of 4 zal ik het wel weten denk ik ;-)
Ik had 72 van de 110 vragen met Ja beantwoord. Sommige wel met twijfel omdat ik niet precies wist wat ze ermee bedoelde.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:43 schreef Murmeli het volgende:
79 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord
ook goed bezig hahaha..
wel een teringlange lijst. dacht ik dat ik al bijna klaar was zat ik nog maar op de helft![]()
maargoed, over een week of 4 zal ik het wel weten denk ik ;-)
Ach, zolang je nog niet zakt voor je IQ test, hoef je je nog geen zorgen te makenquote:Op maandag 11 mei 2009 15:53 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik heb hem na twijfel nog een keer gedaan, allebei de keren boven de 90. Ben ik nog ergens goed in
Bij "nee", meteen de test afbreken met de melding "U heeft geen AD(H)D"quote:Op maandag 11 mei 2009 15:56 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat moet ook n vraag worden, op de helft:
'Heb je al meerdere malen het idee gehad dat j het einde van deze lijst naderde?'
een weekje.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:06 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Ik had 72 van de 110 vragen met Ja beantwoord. Sommige wel met twijfel omdat ik niet precies wist wat ze ermee bedoelde.
Was inderdaad een erg lange lijst
Porto is wel lekker!Hoelang ga je?
Ik heb gelezen dat de hersenen er op de lange termijn niet anders op reageren dan bij 'gewone' amfetaminen. Of was dat hier? In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zittenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 01:16 schreef FictionalFenna het volgende:
Wat zijn nu echt de gevaren van (langdurig) gebruik van o.a. Ritalin? Ik heb gelezen dat mensen er manisch-depressief van kunnen worden en dat het neuronen vernietigt.
En heeft iemand hier ooit neurofeedback geprobeerd?
Hadden ze laatst op BNR een heel item over in BNR Gezond. Kun je naluisteren op de website. Conclusie van de doctor aldaar was dat electroshocktherapie heel goed is voor de ernstige depressie klachten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:03 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik heb gelezen dat de hersenen er op de lange termijn niet anders op reageren dan bij 'gewone' amfetaminen. Of was dat hier? In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zitten![]()
Ik hoorde laatst van mn vader dat iemand zei dat haar dochter erg veel baat had bij elektrotherapie ofzo (dat ze je stimuleren met elektrische stroompjes)
Het schijnt dat je van blowen ook rustig kan wordenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:03 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
In ieder geval, op de lange termijn is het verstandiger iets constructievers te zoeken. Hoewel als ik zou mogen kiezen ik de Herman Brood lifestyle ook wel zie zitten![]()
Klopt als een bus, het is mijn ritalin-vervanger voor thuis.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:23 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Het schijnt dat je van blowen ook rustig kan worden![]()
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:41 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Klopt als een bus, het is mijn ritalin-vervanger voor thuis.
blowen op het werkquote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef DrD00m het volgende:
[..]
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?
Dat zou ik niet doen, maar dan alleen maar omdat het slecht is voor mijn longen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef DrD00m het volgende:
[..]
En zodra je het als medicinaal voorgeschreven krijgt ook de vervanger voor op werk?
Ja goed, ik ben ook goed in slapen en zo, maar dat wordt zo'n routine joh. Ik wil wel eens wat anders, zoals een uurtje lekker doorwerken of zo...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:55 schreef Murmeli het volgende:
[..]
sjee 2x die test invullen? dan heb je geen ADD hoor, zo goed zou ik me er niet op kunnen concentreren. saai enzo ;-)
maarre toch ergens goed in? bedoel je in ADD hebben? Ik ben in meer dingen goed hoor, niet werken, fokken, luieren, slapen....
ja doorwerken zou leuk zijn he? kon ik wel heel goed toen ik net aan de AD zat... maar nu is het weer over. saaie werk ook!quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:31 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ja goed, ik ben ook goed in slapen en zo, maar dat wordt zo'n routine joh. Ik wil wel eens wat anders, zoals een uurtje lekker doorwerken of zo...
Ik ben het niks doen op een gegeven moment zo spuugzat geworden maar ik kan gewoon niks anders na een flinke dag werk.
Overigens, vandaag zelfs de huisarts gebeld voor een verwijzingZo nog even terugbellen en dan is dat ook weer rond.
Een collega van mij is trouwens goed bezig met mij een hart onder de riem te steken wat betreft het hele nerveus zijn voor onderzoeken etc. Waardeer ik heel erg.
Tja als je je werk saai vindt verlies je automatisch motivatie om door te werken, dat heeft ieder normaal mens. Oplossing? Ander werk zoeken!quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:46 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja doorwerken zou leuk zijn he? kon ik wel heel goed toen ik net aan de AD zat... maar nu is het weer over. saaie werk ook!
Ben jij 's avonds te moe na je werk? Ik heb dat geloof ik niet, maar dat is ook omdat ik nu niks doe op mn werk. als ik hard werk ben ik ook wel wat moeier.
nee joh niet zo zenuwachtig zijn.... ok ben ik ook, haha, maar het is niet nodig. als er niks uitkomt ben je waar je nu ook al bent, en als er wel wat uitkomt kan je gerichter je problemen oplossen.
ja ik vind alleen niks leukquote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:31 schreef frenkck het volgende:
[..]
Tja als je je werk saai vindt verlies je automatisch motivatie om door te werken, dat heeft ieder normaal mens. Oplossing? Ander werk zoeken!
Waar is dat topic?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:37 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja ik vind alleen niks leukmaargoed die discussie heb ik gisteren al in een ander topic gevoerd ga ik nu niet nog een keer doen.
gisteren overdag op siniglesquote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:04 schreef Maartel het volgende:
[..]
Waar is dat topic?
Ik geloof dat ik me er wel bij aan kan sluiten
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voorquote:WOENSDAG 13 MEI 2009Home Alles Entertainment Raar Sport Internet Binnenland Buitenland Foto
Dagdromen goed voor hersenenDagdromen is goed voor de hersenen. Wanneer iemand dagdroomt, werken de hersendelen die betrokken zijn bij het oplossen van problemen op volle kracht. Dit blijkt uit een studie van de University of British Columbia, waarbij gebruik werd gemaakt van fMRI.
Tijdens het onderzoek moesten de proefpersonen in de scanner om de zoveel tijd op een knop drukken. Wanneer ze dit vergaten, werd de activiteit in het brein gemeten. Hieruit blijkt dat het netwerk verantwoordelijk voor executief functioneren bijzonder actief is tijdens deze periodes van afwezigheid. Men ging er voorheen vanuit dat deze gebieden juist minder actief zouden zijn tijdens dagdromen, melden de wetenschappers in Proceedings of the National Academy of Sciences.
haha inderdaad...ik merk dat op mijn werk ook wel, soms kan ik na ene hele periode van niks doen en dagdromen ineens hele goede dingen bedenkenquote:Op woensdag 13 mei 2009 09:17 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voor
Ik ben het absoluut niet eens met het onderzoek. Dagdromen is het nu ontvluchten en je plaatsen in het verleden of de toekomst, iets waar je geen invloed op uit kan oefenen en dus niks aan hebt.quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:17 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Is dat dagdromen van mij toch nog ergens goed voor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |