abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68388412
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:46 schreef Metatron het volgende:

[..]

Man, klets nou toch eens niet zo. Directwonen is een gigantische afzettersclub, dat weet iedereen. Ook corporaties hebben geliberaliseerde huurwoningen, die dus BUITEN de wachtlijsten voor de sociale woningbouw vallen. En dan huur je 75+ vierkante meter + tuin, in een buitenwijk van een stad voor 650 Euro of minder. En als je helemaal buiten de stad gaat zitten is 100+ vierkante meter voor een Euro of 4 a 500 ook goed te vinden.

Dat gelul dat huurwoningen onbetaalbaar zijn, en enorm schaars is echt volkomen uit de lucht gegrepen.
Ik hoor anders van een collega dat hij al acht jaar staat ingeschreven voor een flatwoning, terwijl hij toch modaal verdient
  zondag 26 april 2009 @ 13:01:14 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388594
Maar, het gaat mij nu even niet om goedkoop huren op zichzelf.
Het gaat er meer om hoe je zelf zou kunnen profiteren van linkse woonsubsidies (op een legale manier).
Stoppen met werken en geen belasting meer afdragen klassificeert je als pauper en dus moet je dan dus recht geven op allerlei linkse regelingen en subsidies
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 26 april 2009 @ 13:03:47 #153
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68388660
If you can't beat them, join them
  zondag 26 april 2009 @ 13:04:44 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388685
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:03 schreef Richie_Rich het volgende:
If you can't beat them, join them
Precies wat ik dacht
Ik ga ook links worden
Mijn reisverslagen
pi_68388689
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)
Uiteraard maar die zijn zeldzaam.
pi_68388786
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)
Dan ben je afhankelijk en met je voeten onder iemand anders zijn/ haar tafel is niet comfortabel he
tijdelijk, ok maar niet langer dan een jaar denk ik
pi_68388846
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:01 schreef SeLang het volgende:
Maar, het gaat mij nu even niet om goedkoop huren op zichzelf.
Het gaat er meer om hoe je zelf zou kunnen profiteren van linkse woonsubsidies (op een legale manier).
Stoppen met werken en geen belasting meer afdragen klassificeert je als pauper en dus moet je dan dus recht geven op allerlei linkse regelingen en subsidies
je kan naar de voedselbank en korting krijgen op je zwemabonnement
  zondag 26 april 2009 @ 13:37:36 #158
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68389538
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht
Ik ga ook links worden
Is wel een eigen topic waard

Huursubsidie lukt overigens niet, daar word wel naar je vermogen gekeken
pi_68389810
quote:
vreselijk
quote:
De eerste vrijwillige huizenveiling, die Makelaardij Kamminga uit Leeuwarden en Sneek zaterdag organiseerde, bleek op een drama te zijn uitgelopen. Er waren 60 huiseigenaren die graag hun huis wilden verkopen, maar in de zaal was geen enkele koper te vinden.
pi_68389854
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:46 schreef henkway het volgende:

[..]

vreselijk
[..]

Een verre kennis van mij was een van de gedupeerden. Hij zag zijn huizenprijs voor zijn ogen dalen van 214k, 212k, 210k, maar niemand deed (gelukkig?) een bod.
pi_68391582
quote:
Geweldig

Deze was reeds in een ander topic geplaatst Briljant domme huiskopers Maar het geeft goed weer hoe fantasievol sommige huizenbezitters zijn. Over een half jaar doet de Fundateller 250k
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zondag 26 april 2009 @ 14:55:17 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68392027
Ondertussen op Funda:

Zoek in 192.690 koopwoningen
The End Times are wild
pi_68392591
quote:
Op zondag 26 april 2009 14:55 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen op Funda:

Zoek in 192.690 koopwoningen
Er is een schaarste op de huizenmarkt, een schaarste aan kopers.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zondag 26 april 2009 @ 15:15:01 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68392640
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:48 schreef pberends het volgende:

[..]

Een verre kennis van mij was een van de gedupeerden. Hij zag zijn huizenprijs voor zijn ogen dalen van 214k, 212k, 210k, maar niemand deed (gelukkig?) een bod.
Dat is toch ook geen daling!
Van 214k naar 140k of 120k, dat is een daling.
Je denkt toch niet dat iemand 210k gaat neertellen voor een huis dat op de top van de bubble 214k kostte?
Mijn reisverslagen
pi_68392735
quote:
Op zondag 26 april 2009 15:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is toch ook geen daling!
Van 214k naar 140k of 120k, dat is een daling.
Je denkt toch niet dat iemand 210k gaat neertellen voor een huis dat op de top van de bubble 214k kostte?
Dat komt nog wel als ze echt moeten verkopen.
pi_68396631
http://www.rondom10.nl/

Zaterdag 25 april: Crisis op de huizenmarkt (online te bekijken)

1 meneer heeft een huis te koop staan voor 172.500 euro. Zijn hypotheek op het huis is echter 291.000 euro.

Een ander grietje (27) is docent economie op een middelbare school. Zij is erg fan van Keynes-economics, en vindt dat de overheid moet ingrijpen. Zij heeft net een huis gekocht.

Een Rotterdamse makelaar zegt vooral dat men nu een huis moet kopen. Ook is hij woest over de overdrachtsbelasting (die levert de overheid elk jaar 3 miljard euro op, versus de hypotheekrenteaftrek die elk jaar 15 miljard euro kost).

De enige twee die enige logica uitkramen is de oud-directeur van bouwbedrijf BAM. Hij vindt het een uitstekende maatregel om de tophypotheek te verbieden en vindt dat men eerst maar even wat moet sparen voordat men een huis koopt.

De Elsevier-journaliste lijkt verder als een van de weinigen op te hoogte te zijn wat er speelt.

Hilarische uitzending al met al. Het is verbazingwekkend te noemen hoe furieus er al gereageerd wordt op een huizenprijsdaling van 3 á 4%. Volgens mij breekt de hel los als huizenprijzen 20% dalen, laat staan wanneer er 40% (mijn prognose) afgaat.
  zondag 26 april 2009 @ 16:59:14 #168
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68396990
quote:
Op zondag 26 april 2009 16:49 schreef pberends het volgende:

[ afbeelding ]

1 meneer heeft een huis te koop staan voor 172.500 euro. Zijn hypotheek op het huis is echter 291.000 euro.

Een ander grietje (27) is docent economie op een middelbare school. Zij is erg fan van Keynes-economics, en vindt dat de overheid moet ingrijpen. Zij heeft net een huis gekocht.

Een Rotterdamse makelaar zegt vooral dat men nu een huis moet kopen. Ook is hij woest over de overdrachtsbelasting (die levert de overheid elk jaar 3 miljard euro op, versus de hypotheekrenteaftrek die elk jaar 15 miljard euro kost).

De enige twee die enige logica uitkramen is de oud-directeur van bouwbedrijf BAM. Hij vindt het een uitstekende maatregel om de tophypotheek te verbieden en vindt dat men eerst maar even wat moet sparen voordat men een huis koopt.

De Elsevier-journaliste lijkt verder als een van de weinigen op te hoogte te zijn wat er speelt.

Hilarische uitzending al met al. Het is verbazingwekkend te noemen hoe furieus er al gereageerd wordt op een huizenprijsdaling van 3 á 4%. Volgens mij breekt de hel los als huizenprijzen 20% dalen, laat staan wanneer er 40% (mijn prognose) afgaat.
Ik vond het ook verbijsterend inderdaad. De vanzelfsprekendheid waarmee er wordt uitgegaan dat huizenprijzen maar door stijgen. En het onbegrip wanneer iemand ze vertelt dat het waanzin is om daarvan uit te gaan. En als het dan mis gaat dikke tranen huilen.

Die vent met bijna 3 ton hypothecaire schuld is een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan. En dan de schuld naar de bank schuiven, lekker makkelijk. (Niet om de banken volledig vrij te spreken, want een doordacht verstrekte lening kan ik dit echt niet meer noemen.)

De journaliste is overigens Marike Stellinga, en die schrijft al heel wat jaartjes over deze materie, met een behoorlijk goed vermogen om door de verkooppraatjes heen te prikken.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_68398046
quote:
Op zondag 26 april 2009 16:59 schreef Metatron het volgende:

[..]

Ik vond het ook verbijsterend inderdaad. De vanzelfsprekendheid waarmee er wordt uitgegaan dat huizenprijzen maar door stijgen. En het onbegrip wanneer iemand ze vertelt dat het waanzin is om daarvan uit te gaan. En als het dan mis gaat dikke tranen huilen.

Die vent met bijna 3 ton hypothecaire schuld is een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan. En dan de schuld naar de bank schuiven, lekker makkelijk. (Niet om de banken volledig vrij te spreken, want een doordacht verstrekte lening kan ik dit echt niet meer noemen.)

De journaliste is overigens Marike Stellinga, en die schrijft al heel wat jaartjes over deze materie, met een behoorlijk goed vermogen om door de verkooppraatjes heen te prikken.
Banken zouden imho, of ze het nu moeten van de overheid of niet, sowieso maar maximaal 80% van de waarde van een huis aan hypotheek/lening verlenen. Anders ga je als bank te grote risico's aan, zeker op een zeepbelmarkt als Nederland. Ik zou als bank zelfs maar 50% van de huidige koopsom uitlenen.

Meest verbijsterd was ik over de uitspraak, iets in de zin van "Ja, jongeren moeten de mogelijkheid hebben om via een tophypotheek een huis te kopen, zodat zij zelf ook winst kunnen maken op stijgende huizenprijzen later."

Euh, sinds wanneer is een huis om je rijk in te speculeren ipv te wonen? Je koopt geen huis om elke keer de overwaarde te verzilveren. Die figuren in het programma hebben echt een (verkoop)bord voor hun kop van hier tot de Chinese Muur.
  zondag 26 april 2009 @ 17:45:01 #170
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68398389
quote:
Op zondag 26 april 2009 17:31 schreef pberends het volgende:
Meest verbijsterd was ik over de uitspraak, iets in de zin van "Ja, jongeren moeten de mogelijkheid hebben om via een tophypotheek een huis te kopen, zodat zij zelf ook winst kunnen maken op stijgende huizenprijzen later."

Euh, sinds wanneer is een huis om je rijk in te speculeren ipv te wonen? Je koopt geen huis om elke keer de overwaarde te verzilveren. Die figuren in het programma hebben echt een (verkoop)bord voor hun kop van hier tot de Chinese Muur.
Correct. En het is ook de reden waarom ik het kopen van een huis al jaren uitstel. Ik vind het niet erg om 200k voor een huis neer te leggen, maar dan moet het huis het wel waard zijn. En een huis dat 10 jaar geleden voor 100k is gebouwd, kan realistisch gezien nu nooit 200k moeten kosten. Dat is echt een zeepbel die je dan koopt.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_68398504
quote:
Op zondag 26 april 2009 17:45 schreef Metatron het volgende:

[..]

Correct. En het is ook de reden waarom ik het kopen van een huis al jaren uitstel. Ik vind het niet erg om 200k voor een huis neer te leggen, maar dan moet het huis het wel waard zijn. En een huis dat 10 jaar geleden voor 100k is gebouwd, kan realistisch gezien nu nooit 200k moeten kosten. Dat is echt een zeepbel die je dan koopt.
De lucht is meer waard geworden, en de grond met dank aan de ambtenaren.
  zondag 26 april 2009 @ 17:59:24 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68398717
quote:
Op zondag 26 april 2009 16:49 schreef pberends het volgende:

[ afbeelding ]

Bedankt voor de link, ik heb hem zojuist bekeken.
Echt tenenkrommend die discussie, en een prachtige afspiegeling van de Nederlandse situatie.

Even een samenvatting:
- De man die een hypotheek van 291k heeft op een huis dat hij voor 170k niet krijgt verkocht (en het geld heeft verbrast) geeft de bank de schuld
- Een zogenaamde 'ondernemer' die een twee-onder-een-kap te koop heeft staan voor bijna een half miljoen ( !) en die natuurlijk niet verkocht krijgt gaat lopen miepen dat de overheid iets moet doen.
- De makelaar die ontkent dat er dalingen zijn van meer dan 3-4%, ook al zit de zaal vol met mensen die hun huis voor tientallen procenten lager nog steeds niet verkocht krijgen
- Een verwende miep van pas 27 die net een huis heeft gekocht (centrum van Utrecht, dus meteen op de eerste rang) begint bij het eerste het beste dipje te miepen dat de overheid de markt moet stimuleren.
- De eenvoudige kerel die niet boven zijn stand heeft geleend en eigen spaargeld in zijn huis heeft gestopt wordt door de rest verketterd.
- De bouwer die aangeeft dat door de eeuwen heen de huizenmarkt altijd cycli heeft gekend wordt constant in de rede gevallen door de makelaar.
- Iedereen in het gezelschap zoekt de oplossing in prijsopdrijvende maatregelen in plaats van de prijzen gewoon naar reele waarden laten terugzakken.

Nee, dit is voorlopig nog niet voorbij
Mijn reisverslagen
pi_68398906
quote:
ja met dank aan de DSB
en de banklobby die samen met de VVD door allerlei maatregelen de woonbubble gecreëerd hebben
pi_68398931
AZ is wel kampion dat scheelt weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')