hebben we nou wel schaarste of niet... ?quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:58 schreef henkway het volgende:
De oorzaak van de woonruimte ellende is dat de overheid expres gestopt is met huurwoningen bouwen, om de corporaties te pesten
ja ongeveer 200.000 huurwoningen tekortquote:Op zaterdag 25 april 2009 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hebben we nou wel schaarste of niet... ?
je hoort vast niet graag wat het alternatief is, he?quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:13 schreef henkway het volgende:
[..]
ja ongeveer 200.000 huurwoningen tekort
koopwoningen bouwen. jaquote:Op zaterdag 25 april 2009 22:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je hoort vast niet graag wat het alternatief is, he?
idd geen investeerder die dat risco durft te nemen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:33 schreef henkway het volgende:
[..]
koopwoningen bouwen. ja
maar daar heeft de markt niet behoefte aan nu vanwege de economie
allez, ge magt geust uw domiclie verplaatsen, enkel nieuwbouwwoningen zein vur belgen, jawel. Vlaamsche wet, kunnen wij als schepenen niks aan doen, niewaar?quote:Op zaterdag 25 april 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Hoezo mag je niet meer naar Lommel verhuizen? Dat is toch tegen het vrije vestigingsbeleid van de EU?
Dus als ik het goed begrijp kan ik van een Vlaamse projectontwikkelaar geen nieuwbouwwoning meer kopen als Nederlander? En hoe zit dat dan met vreemdelingen die in Belgie verblijven? Kunnen die dat ook niet?quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
allez, ge magt geust uw domiclie verplaatsen, enkel nieuwbouwwoningen zein vur belgen, jawel. Vlaamsche wet, kunnen wij als schepenen niks aan doen, niewaar?
Fijjn dat EU recht, zin om een jarenlange procedure te starten?
Welkom bij de praktische kant van woningbouwbeleid.
tuurlijk kan dat. Als die projectontwikkelaar nooit meer zaken wil doen met de gemeente kan dat.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp kan ik van een Vlaamse projectontwikkelaar geen nieuwbouwwoning meer kopen als Nederlander? En hoe zit dat dan met vreemdelingen die in Belgie verblijven? Kunnen die dat ook niet?
Ja maar dat telt niet ! We willen voor een dubbeltje eerste rang, dus 200¤ huur p.m. door 600 subsidies in een trendy of juist nostalgische woning in een rustige straat in hartje centrum ...quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:24 schreef LXIV het volgende:
Hier bij ons is toch helemaal geen tekort aan huurwoningen? Binnen een maand of drie heb je een eengezinswoning voor rond de 500 euro. In een nette buurt. Misschien niet hartje Eindhoven of 's-Hertogenbosch, maar in de gemeenten er om heen toch zeker wel.
Alle kosten bij elkaar opgeteld en afgetrokken woon je dan toch vrij voordelig. Het enige nadeel is dat je niet lekker kunt investeren in je eigen huis. (En dat iedere kamer hier nu gevuld is met nageslacht, dus als er nog eentje komt dan moet ik wel gaan kopen, want dat soort huurhuizen gaan wel maar tot 5 kamers)
Dan ga je buiten de Randstad wonen ?quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Nou, in de Randstad betaal je wel idiote bedragen voor echt slechte woningen. Als je daar een modaal inkomen hebt (dus geen recht op sociale woningbouw of huursubsidie) en je bent ook nog eens alleenstaand, dan kun je of bijna heel je geld verwonen, een bijbaan nemen of een heel klein kamertje (in makelaarsjargon studio genaamd) nemen in een slechte buurt. Dat is toch wel zuur.
Eensch, maar veel mensen hebben hun eisen hoger gesteld. Hell, hier in het durp willen ze nog eens niet naar het eerstgelegen durp vier kilometer verderop verhuizen (ja durp, want zelfs Eindhoven zou ik met goed fatsoen nog geen stad willen noemen, bovendien is dat, god verhoede nog eens vier kilometer verderop). En dat mogen ze, als ze de prijs voor dat 'privilege' willen betalen, dsn doen ze dat maar. Marktwerking heet dat, geloof ik. Ook als vier kilometer verderop hetzelfde huis voor relatief weinig te huur is.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:24 schreef LXIV het volgende:
Hier bij ons is toch helemaal geen tekort aan huurwoningen? Binnen een maand of drie heb je een eengezinswoning voor rond de 500 euro. In een nette buurt. Misschien niet hartje Eindhoven of 's-Hertogenbosch, maar in de gemeenten er om heen toch zeker wel.
Alle kosten bij elkaar opgeteld en afgetrokken woon je dan toch vrij voordelig. Het enige nadeel is dat je niet lekker kunt investeren in je eigen huis. (En dat iedere kamer hier nu gevuld is met nageslacht, dus als er nog eentje komt dan moet ik wel gaan kopen, want dat soort huurhuizen gaan wel maar tot 5 kamers)
Daar woon ik ook. Maar als ik daar mijn roots zou hebben en mijn werk was het een ander verhaal.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:33 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Dan ga je buiten de Randstad wonen ?
Ik begrijp je wel hoor, maar er zijn tal van betaalbare plaatsen in en rond de Randstad, alleen elk beetje meer kost een hoop meer. Iets minder wensen levert je fikse besparingen op.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:35 schreef LXIV het volgende:
Daar woon ik ook. Maar als ik daar mijn roots zou hebben en mijn werk was het een ander verhaal.
Tegen die tijd zijn de vraagprijzen zover gedaald dat financiering weer mogelijk is, en er weer nieuwbouwprojecten opgestart worden.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:46 schreef Gootsteen het volgende:
Als we op de 200k zitten, schuift AFM zijn luchtballon erin ?
Voor de bouwsector misschien, het levert ook weer tal van mensen op die blijven zitten waar ze zitten (woningmarkt voor bestaande woningen nog meer op slot) en nog meer daling omdat het aanbod toeneemt, waardoor men 'toch liever nog even wacht' . Ik zie echt nergens licht aan de horizon voor de woningmarkt hoor de komende tijd, dat heb je echt een andere economie nodig imo.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:50 schreef henkway het volgende:
Tegen die tijd zijn de vraagprijzen zover gedaald dat financiering weer mogelijk is, en er weer nieuwbouwprojecten opgestart worden.
Dat zou wel een boost voor de economie zijn
nee de markt is op zoek naar een bodem, als die gevonden is kan er weer eerst verkocht wordenquote:Op zaterdag 25 april 2009 23:54 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Voor de bouwsector misschien, het levert ook weer tal van mensen op die blijven zitten waar ze zitten (woningmarkt voor bestaande woningen nog meer op slot) en nog meer daling omdat het aanbod toeneemt, waardoor men 'toch liever nog even wacht' . Ik zie echt nergens licht aan de horizon voor de woningmarkt hoor de komende tijd, dat heb je echt een andere economie nodig imo.
Dat vind ik altijd meer een indicatie van je doemdenken dan dat ik het serieus kan nemen. Niemand kan dat inschatten, ik hou het er dan ook gewoon op dat ik geen enkele indicator zie die de daling kan omzetten en stagneren. Niks meer dan dat.quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:56 schreef henkway het volgende:
En in mijn beleving is de bodem 30% lager dan nu
er is altijd een bodemquote:Op zondag 26 april 2009 00:09 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd meer een indicatie van je doemdenken dan dat ik het serieus kan nemen. Niemand kan dat inschatten, ik hou het er dan ook gewoon op dat ik geen enkele indicator zie die de daling kan omzetten en stagneren. Niks meer dan dat.
Vergeet niet dat nieuwbouwprojecten al jaren steeds minder rendabel wordenquote:Op zaterdag 25 april 2009 23:50 schreef henkway het volgende:
[..]
Tegen die tijd zijn de vraagprijzen zover gedaald dat financiering weer mogelijk is, en er weer nieuwbouwprojecten opgestart worden.
Dat zou wel een boost voor de economie zijn
Klopt en er is ook altijd een plafond ... hoeveel jaar hebben we daar op moeten wachten ? Koffiedik dus.quote:
Dat is een inkoppertje, elke markt is stemmingmakerij.quote:Op zondag 26 april 2009 00:27 schreef bleiblei het volgende:
Voor de rest blijft het stemmingmakerij.
Ben ik het niet mee eens. Markten zijn voornamelijk een vorm van vraag en aanbod. Niet van stemmingmakerij.quote:Op zondag 26 april 2009 00:28 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Dat is een inkoppertje, elke markt is stemmingmakerij.
Hou toch op, maak mensen wijs dat er schaarste is en er gebeurt wat met de prijs. Dat is bij huizen zo, aardappels, brood, en voornamelijk olie. In elke markt is stemmingmakerij, dat heet manipulatie en is het kleine beetje 'controle' wat mensen op een markt proberen te krijgen.quote:Op zondag 26 april 2009 00:30 schreef bleiblei het volgende:
Maar als je aardappels, brood of een kuub stenen koopt... Dat is 100% vraag en aanbod.
Dat werkt alleen met 1 aanbieder of wanneer alle aanbieders samenwerkenquote:Op zondag 26 april 2009 00:36 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Hou toch op, maak mensen wijs dat er schaarste is en er gebeurt wat met de prijs. Dat is bij huizen zo, aardappels, brood, en voornamelijk olie. In elke markt is stemmingmakerij, dat heet manipulatie en is het kleine beetje 'controle' wat mensen op een markt proberen te krijgen.
Wat er p Fok wordt gepost is niet representatief voor de markt !
Stemmingmakerij is dan ook geen directe marktmanipulatie en moeilijk aantoonbaar. En aanbieders die samenwerken gebeurt een stuk sneller dan je denkt. Je hebt er geen oligopolie voor nodig, slechts een groep met dezelfde belangen en die heb je snel gevonden natuurlijk, je hebt een vraag- en een aanbodkant ...quote:Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef bleiblei het volgende:
Dat werkt alleen met 1 aanbieder of wanneer alle aanbieders samenwerken.
Laat nu geval 1 zeldzaam zijn in het merendeel van de gevallen, en het tweede verboden.
Maar goed... Natuurlijk wordt ook daar mee gesjoemeld.
Dat zeg ik.quote:En wat hier op Fok! gepost wordt is voornamelijk representatief voor diegene die het op internet knalt.
NIET voor de gehele markt. Dat is zelfs nog eenvoudiger gedacht dan hoe ik denk.
Dat klopt, op 1 salaris was een 2 onder 1 kap met 500 vierkante meter in 1987 nog prima te betalen. Dikke winst na 10 jaar.quote:Op zondag 26 april 2009 00:22 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb ooit iemand zien posten "Toen kon je nog als starter een ruime 2 onder 1 kapper kopen op goeie zandgronden met een leuke lap grond en een flinke schuur".
Even een vraagje tussendoor:quote:Op zaterdag 25 april 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Nou, in de Randstad betaal je wel idiote bedragen voor echt slechte woningen. Als je daar een modaal inkomen hebt (dus geen recht op sociale woningbouw of huursubsidie) en je bent ook nog eens alleenstaand, dan kun je of bijna heel je geld verwonen, een bijbaan nemen of een heel klein kamertje (in makelaarsjargon studio genaamd) nemen in een slechte buurt. Dat is toch wel zuur.
Ja.quote:Op zondag 26 april 2009 10:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Even een vraagje tussendoor:
Als je NUL inkomen hebt maar wel vermogen, kom je dan in aanmerking voor sociale huur?
Ja.quote:Op zondag 26 april 2009 10:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Even een vraagje tussendoor:
Als je NUL inkomen hebt maar wel vermogen, kom je dan in aanmerking voor sociale huur?
Een vriendin van mij woont voor 350 euro fantastisch leuk in het centrum van Leiden. Met haar huidige salaris zou ze zoiets nooit meer krijgen, maar ze blijft gewoon zitten.quote:Op zondag 26 april 2009 10:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja.
Hoezo? Wil je tussen de Turken en Marokkanen gaan wonen? Of in een klein dorpje op de hei? Want het gaat je in de Randstad echt niet lukken om op korte termijn een fatsoenlijke sociale huurwoning te regelen, tenzij je vriendjes hebt in de hoogste regionen van de woningbouwcorporaties.
Ja, die zit er dus al. Dat gaat jou niet lukken, tenzij je een jaar of 8 geduld hebt. Maar waar ga je dan in de tussentijd wonen?quote:Op zondag 26 april 2009 10:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een vriendin van mij woont voor 350 euro fantastisch leuk in het centrum van Leiden. Met haar huidige salaris zou ze zoiets nooit meer krijgen, maar ze blijft gewoon zitten.
Goed plan. Vaak zijn er wel (geringe) kosten aan zo'n inschrijving verbonden en andere aanvullende voorwaarden. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met zo'n woningbouwstichting.quote:De laatste tijd denk ik weleens: wat houdt mij eigenlijk tegen om me gewoon in te schrijven voor een paar leuke woningen? Je verplicht je dan toch tot niets maar je hebt kans dat je over een jaar of 5 plotseling een spotgoedkope woning krijgt aangeboden. Of zijn er nog andere voorwaarden? Ik heb een NL paspoort dus in principe heb ik toch het recht om ooit terug te keren naar NL (baan of niet)?
Ik dacht dat je ook woonachtig moet zijn al in die gemeente, anders schrijft die woningbouwvereniging je niet in.quote:Op zondag 26 april 2009 10:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Goed plan. Vaak zijn er wel (geringe) kosten aan zo'n inschrijving verbonden en andere aanvullende voorwaarden. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met zo'n woningbouwstichting.
Sociaal of economisch gebonden maar daar is wel mouw aan te passen. Net zoals inkomenseis.quote:Op zondag 26 april 2009 12:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik dacht dat je ook woonachtig moet zijn al in die gemeente, anders schrijft die woningbouwvereniging je niet in.
Anders kan je je overal inschrijven
Ja maar als je als Nederlander vanuit het buitenland komt dan ben je nergens economisch of sociaal gebonden. Maar je moet toch ergens kunnen gaan wonen?quote:Op zondag 26 april 2009 12:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik dacht dat je ook woonachtig moet zijn al in die gemeente, anders schrijft die woningbouwvereniging je niet in.
Anders kan je je overal inschrijven
ja dan zul je een vrije vestiging huurwoning moeten nemenquote:Op zondag 26 april 2009 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja maar als je als Nederlander vanuit het buitenland komt dan ben je nergens economisch of sociaal gebonden. Maar je moet toch ergens kunnen gaan wonen?
Die gaan ook flink zakken in prijs vanwege groot aanbod.quote:Op zondag 26 april 2009 12:39 schreef henkway het volgende:
[..]
ja dan zul je een vrije vestiging huurwoning moeten nemen
huur is tussen de 1200 en de 1800 euro afhankelijk van waar je wilt wonen
Hoe gaat een werkloze pauper dat betalen?quote:Op zondag 26 april 2009 12:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook nog een vriendin scoren die wel in aanmerking komt voor leuk huurhuis.quote:Op zondag 26 april 2009 12:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe gaat een werkloze pauper dat betalen?
Man, klets nou toch eens niet zo. Directwonen is een gigantische afzettersclub, dat weet iedereen. Ook corporaties hebben geliberaliseerde huurwoningen, die dus BUITEN de wachtlijsten voor de sociale woningbouw vallen. En dan huur je 75+ vierkante meter + tuin, in een buitenwijk van een stad voor 650 Euro of minder. En als je helemaal buiten de stad gaat zitten is 100+ vierkante meter voor een Euro of 4 a 500 ook goed te vinden.quote:Op zondag 26 april 2009 12:39 schreef henkway het volgende:
[..]
http://www.directwonen.nl/zoek/zoekresultaten-lijst.aspx
Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)quote:Op zondag 26 april 2009 12:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook nog een vriendin scoren die wel in aanmerking komt voor leuk huurhuis.
Ik hoor anders van een collega dat hij al acht jaar staat ingeschreven voor een flatwoning, terwijl hij toch modaal verdientquote:Op zondag 26 april 2009 12:46 schreef Metatron het volgende:
[..]
Man, klets nou toch eens niet zo. Directwonen is een gigantische afzettersclub, dat weet iedereen. Ook corporaties hebben geliberaliseerde huurwoningen, die dus BUITEN de wachtlijsten voor de sociale woningbouw vallen. En dan huur je 75+ vierkante meter + tuin, in een buitenwijk van een stad voor 650 Euro of minder. En als je helemaal buiten de stad gaat zitten is 100+ vierkante meter voor een Euro of 4 a 500 ook goed te vinden.
Dat gelul dat huurwoningen onbetaalbaar zijn, en enorm schaars is echt volkomen uit de lucht gegrepen.
Precies wat ik dachtquote:
Uiteraard maar die zijn zeldzaam.quote:Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)
Dan ben je afhankelijk en met je voeten onder iemand anders zijn/ haar tafel is niet comfortabel hequote:Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)
je kan naar de voedselbank en korting krijgen op je zwemabonnementquote:Op zondag 26 april 2009 13:01 schreef SeLang het volgende:
Maar, het gaat mij nu even niet om goedkoop huren op zichzelf.
Het gaat er meer om hoe je zelf zou kunnen profiteren van linkse woonsubsidies (op een legale manier).
Stoppen met werken en geen belasting meer afdragen klassificeert je als pauper en dus moet je dan dus recht geven op allerlei linkse regelingen en subsidies![]()
![]()
Is wel een eigen topic waardquote:Op zondag 26 april 2009 13:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies wat ik dacht
Ik ga ook links worden![]()
vreselijkquote:Op zondag 26 april 2009 13:43 schreef pberends het volgende:
Huizenveiling Friesland eindigt in drama.
quote:De eerste vrijwillige huizenveiling, die Makelaardij Kamminga uit Leeuwarden en Sneek zaterdag organiseerde, bleek op een drama te zijn uitgelopen. Er waren 60 huiseigenaren die graag hun huis wilden verkopen, maar in de zaal was geen enkele koper te vinden.
Een verre kennis van mij was een van de gedupeerden. Hij zag zijn huizenprijs voor zijn ogen dalen van 214k, 212k, 210k, maar niemand deed (gelukkig?) een bod.quote:
Geweldigquote:Op zondag 26 april 2009 13:43 schreef pberends het volgende:
Huizenveiling Friesland eindigt in drama.
Er is een schaarste op de huizenmarkt, een schaarste aan kopers.quote:Op zondag 26 april 2009 14:55 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen op Funda:
Zoek in 192.690 koopwoningen
Dat is toch ook geen daling!quote:Op zondag 26 april 2009 13:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Een verre kennis van mij was een van de gedupeerden. Hij zag zijn huizenprijs voor zijn ogen dalen van 214k, 212k, 210k, maar niemand deed (gelukkig?) een bod.
Dat komt nog wel als ze echt moeten verkopen.quote:Op zondag 26 april 2009 15:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch ook geen daling!
Van 214k naar 140k of 120k, dat is een daling.
Je denkt toch niet dat iemand 210k gaat neertellen voor een huis dat op de top van de bubble 214k kostte?
Ik vond het ook verbijsterend inderdaad. De vanzelfsprekendheid waarmee er wordt uitgegaan dat huizenprijzen maar door stijgen. En het onbegrip wanneer iemand ze vertelt dat het waanzin is om daarvan uit te gaan. En als het dan mis gaat dikke tranen huilen.quote:Op zondag 26 april 2009 16:49 schreef pberends het volgende:
http://www.rondom10.nl/
[ afbeelding ]
Zaterdag 25 april: Crisis op de huizenmarkt (online te bekijken)
1 meneer heeft een huis te koop staan voor 172.500 euro. Zijn hypotheek op het huis is echter 291.000 euro.
Een ander grietje (27) is docent economie op een middelbare school. Zij is erg fan van Keynes-economics, en vindt dat de overheid moet ingrijpen. Zij heeft net een huis gekocht.
Een Rotterdamse makelaar zegt vooral dat men nu een huis moet kopen. Ook is hij woest over de overdrachtsbelasting (die levert de overheid elk jaar 3 miljard euro op, versus de hypotheekrenteaftrek die elk jaar 15 miljard euro kost).
De enige twee die enige logica uitkramen is de oud-directeur van bouwbedrijf BAM. Hij vindt het een uitstekende maatregel om de tophypotheek te verbieden en vindt dat men eerst maar even wat moet sparen voordat men een huis koopt.
De Elsevier-journaliste lijkt verder als een van de weinigen op te hoogte te zijn wat er speelt.
Hilarische uitzending al met al. Het is verbazingwekkend te noemen hoe furieus er al gereageerd wordt op een huizenprijsdaling van 3 á 4%. Volgens mij breekt de hel los als huizenprijzen 20% dalen, laat staan wanneer er 40% (mijn prognose) afgaat.
Banken zouden imho, of ze het nu moeten van de overheid of niet, sowieso maar maximaal 80% van de waarde van een huis aan hypotheek/lening verlenen. Anders ga je als bank te grote risico's aan, zeker op een zeepbelmarkt als Nederland. Ik zou als bank zelfs maar 50% van de huidige koopsom uitlenen.quote:Op zondag 26 april 2009 16:59 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik vond het ook verbijsterend inderdaad. De vanzelfsprekendheid waarmee er wordt uitgegaan dat huizenprijzen maar door stijgen. En het onbegrip wanneer iemand ze vertelt dat het waanzin is om daarvan uit te gaan. En als het dan mis gaat dikke tranen huilen.
Die vent met bijna 3 ton hypothecaire schuld is een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan. En dan de schuld naar de bank schuiven, lekker makkelijk. (Niet om de banken volledig vrij te spreken, want een doordacht verstrekte lening kan ik dit echt niet meer noemen.)
De journaliste is overigens Marike Stellinga, en die schrijft al heel wat jaartjes over deze materie, met een behoorlijk goed vermogen om door de verkooppraatjes heen te prikken.
Correct. En het is ook de reden waarom ik het kopen van een huis al jaren uitstel. Ik vind het niet erg om 200k voor een huis neer te leggen, maar dan moet het huis het wel waard zijn. En een huis dat 10 jaar geleden voor 100k is gebouwd, kan realistisch gezien nu nooit 200k moeten kosten. Dat is echt een zeepbel die je dan koopt.quote:Op zondag 26 april 2009 17:31 schreef pberends het volgende:
Meest verbijsterd was ik over de uitspraak, iets in de zin van "Ja, jongeren moeten de mogelijkheid hebben om via een tophypotheek een huis te kopen, zodat zij zelf ook winst kunnen maken op stijgende huizenprijzen later."
Euh, sinds wanneer is een huis om je rijk in te speculeren ipv te wonen? Je koopt geen huis om elke keer de overwaarde te verzilveren. Die figuren in het programma hebben echt een (verkoop)bord voor hun kop van hier tot de Chinese Muur.
De lucht is meer waard geworden, en de grond met dank aan de ambtenaren.quote:Op zondag 26 april 2009 17:45 schreef Metatron het volgende:
[..]
Correct. En het is ook de reden waarom ik het kopen van een huis al jaren uitstel. Ik vind het niet erg om 200k voor een huis neer te leggen, maar dan moet het huis het wel waard zijn. En een huis dat 10 jaar geleden voor 100k is gebouwd, kan realistisch gezien nu nooit 200k moeten kosten. Dat is echt een zeepbel die je dan koopt.
Bedankt voor de link, ik heb hem zojuist bekeken.quote:Op zondag 26 april 2009 16:49 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
1 meneer heeft een huis te koop staan voor 172.500 euro. Zijn hypotheek op het huis is echter 291.000 euro.
Een ander grietje (27) is docent economie op een middelbare school. Zij is erg fan van Keynes-economics, en vindt dat de overheid moet ingrijpen. Zij heeft net een huis gekocht.
Een Rotterdamse makelaar zegt vooral dat men nu een huis moet kopen. Ook is hij woest over de overdrachtsbelasting (die levert de overheid elk jaar 3 miljard euro op, versus de hypotheekrenteaftrek die elk jaar 15 miljard euro kost).
De enige twee die enige logica uitkramen is de oud-directeur van bouwbedrijf BAM. Hij vindt het een uitstekende maatregel om de tophypotheek te verbieden en vindt dat men eerst maar even wat moet sparen voordat men een huis koopt.
De Elsevier-journaliste lijkt verder als een van de weinigen op te hoogte te zijn wat er speelt.
Hilarische uitzending al met al. Het is verbazingwekkend te noemen hoe furieus er al gereageerd wordt op een huizenprijsdaling van 3 á 4%. Volgens mij breekt de hel los als huizenprijzen 20% dalen, laat staan wanneer er 40% (mijn prognose) afgaat.
ja met dank aan de DSBquote:
In Leiden e.o. kan dat via Woonzicht gewoon vanuit de UK!quote:Op zondag 26 april 2009 10:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, die zit er dus al. Dat gaat jou niet lukken, tenzij je een jaar of 8 geduld hebt. Maar waar ga je dan in de tussentijd wonen?
[..]
Goed plan. Vaak zijn er wel (geringe) kosten aan zo'n inschrijving verbonden en andere aanvullende voorwaarden. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met zo'n woningbouwstichting.
Het probleem is in jouw geval wel dat je niet vantevoren weet wat je krijgt aangeboden en dat je tegenwoordig ook zelf actief aan de gang moet met "woonbonnen" enzo (nee ik verzin het niet, woonbonnen). Jij zult dan heel vaak heen en weer moeten pendelen tussen je huidige woonplaats en NL en het is nog maar de vraag of het wat oplevert.
Maar je kunt je natuurlijk alvast gewoon inschrijven als de woningbouwcorporatie dat goed vindt. Dan zie je inderdaad over een jaar of 5 wel weer.
wat ik erger vind is dat ze dit doorgeeft aan 5 vwo scholierenquote:Op zondag 26 april 2009 17:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bedankt voor de link, ik heb hem zojuist bekeken.
Echt tenenkrommend die discussie, en een prachtige afspiegeling van de Nederlandse situatie.
Even een samenvatting:
- Een verwende miep van pas 27 die net een huis heeft gekocht (centrum van Utrecht, dus meteen op de eerste rang) begint bij het eerste het beste dipje te miepen dat de overheid de markt moet stimuleren.
Nee, dit is voorlopig nog niet voorbij
Niks mis met de DSB, prima bank om spaargeld te stallen. Leuke rente, weinig risico.quote:
Economie was 't eerste vak wat ik liet vallen.quote:Op zondag 26 april 2009 18:13 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
wat ik erger vind is dat ze dit doorgeeft aan 5 vwo scholieren
Beetje fatsoenlijke 2 onder 1 kap met flinke tuin en garage doet gewoon 500.000 euro hoor.quote:Op zondag 26 april 2009 18:20 schreef pberends het volgende:
Wat een drama trouwens die ondernemer uit Rondom 10. Koopt voor een half miljoen een huis en dan is het nog steeds niet vrijstaand!
Haha, dat was fantistisch inderdaad.quote:Op zondag 26 april 2009 17:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
- De bouwer die aangeeft dat door de eeuwen heen de huizenmarkt altijd cycli heeft gekend wordt constant in de rede gevallen door de makelaar.
Idd, als je wonen betaalbaarder wil maken moeten de huizenprijzen juist omlaag gaan. Niet door alsmaar hogere hypotheken te verschaffen.quote:- Iedereen in het gezelschap zoekt de oplossing in prijsopdrijvende maatregelen in plaats van de prijzen gewoon naar reele waarden laten terugzakken.
Komop zeg. Das meer dan een miljoen guldenquote:Op zondag 26 april 2009 18:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Beetje fatsoenlijke 2 onder 1 kap met flinke tuin en garage doet gewoon 500.000 euro hoor.
Dat niet alleen, maar als de Elsevier Journaliste het dan heeft over het feit dat starters veel te veel noten op hun zang hebben, trekt ze meteen zo'n zuunig pruilmondje. "Daar ben ik het niet mee eens".quote:Op zondag 26 april 2009 17:59 schreef SeLang het volgende:
- Een verwende miep van pas 27 die net een huis heeft gekocht (centrum van Utrecht, dus meteen op de eerste rang) begint bij het eerste het beste dipje te miepen dat de overheid de markt moet stimuleren.
Ze zijn gewoon pisnijdig (op zichzelf waarschijnlijk nog het meest) dat hij z'n zaakjes redelijk goed voor elkaar heeft. Het is jammer voor hem dat net nu de prijzen dalen, want dat scheelt hem een flinke slok op z'n spaargeld, wat nu in dat huis zit. Maar hij eindigt zeer waarschijnlijk niet met een gigantische schuld.quote:- De eenvoudige kerel die niet boven zijn stand heeft geleend en eigen spaargeld in zijn huis heeft gestopt wordt door de rest verketterd.
In Rotterdam wel ja. Maar als ik dergelijke bedragen te spenderen had aan een huis, en ruimer wilde gaan wonen, dan ging ik toch een stukje buiten de stad m'n heil zoeken. En dan hoef je echt geen tientallen kilometers weg te gaan zitten, om voor een beetje redelijker bedrag een leuk vrijstaand huis te vinden.quote:Op zondag 26 april 2009 18:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Beetje fatsoenlijke 2 onder 1 kap met flinke tuin en garage doet gewoon 500.000 euro hoor.
In een dorp als Voorburg deed een beetje rijtjeshuis op een goede locatie vorig jaar ook gewoon meer dan 500k.quote:Op zondag 26 april 2009 18:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik ben 't nog wat verder gaan zoeken en in die heimat koop je daarvoor zowat een kasteel.quote:Op zondag 26 april 2009 18:34 schreef Metatron het volgende:
. Maar als ik dergelijke bedragen te spenderen had aan een huis, en ruimer wilde gaan wonen, dan ging ik toch een stukje buiten de stad m'n heil zoeken.
Moet je voor de grap eens kijken wat je op Curacao kan kopen voor zo'n bedragquote:Op zondag 26 april 2009 18:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik ben 't nog wat verder gaan zoeken en in die heimat koop je daarvoor zowat een kasteel.
Een hele berg cokequote:Op zondag 26 april 2009 18:51 schreef Metatron het volgende:
[..]
Moet je voor de grap eens kijken wat je op Curacao kan kopen voor zo'n bedrag.
Maar dat krijg je vast niet met een hypotheek gefinancierd. Top-hypotheek of nietquote:
in Myanmar een provincie. Maar het woonwerk verkeer is zo kutquote:Op zondag 26 april 2009 18:51 schreef Metatron het volgende:
[..]
Mijn optie was best wel realistisch, daar gaat de prijs al jarenlang niet hard omhoog maar koop je wel dikke stenen en veel grond voor je geld,.quote:
of voor 35.000 euro in Hongarije, net over de grens van Oostenrijk, aan de Donau compleet met roeibootquote:Op zondag 26 april 2009 18:51 schreef Metatron het volgende:
[..]
Klopt. Als ik niet redelijk in het westen zou werken zou een woning een klein stukje over de grens voor mij best een optie zijn.quote:Op zondag 26 april 2009 18:59 schreef sig000 het volgende:
[..]
Mijn optie was best wel realistisch, daar gaat de prijs al jarenlang niet hard omhoog maar koop je wel dikke stenen en veel grond voor je geld,.
Daar moest ik ook aan denken jaquote:Op zondag 26 april 2009 18:13 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
wat ik erger vind is dat ze dit doorgeeft aan 5 vwo scholieren
quote:Op zondag 26 april 2009 19:03 schreef Metatron het volgende:
[..]
Klopt. Als ik niet redelijk in het westen zou werken zou een woning een klein stukje over de grens voor mij best een optie zijn.
niet als je nu de overwaarde te gelde maakt en daar nog 7 jaar van kan overbruggenquote:Op zondag 26 april 2009 19:04 schreef sig000 het volgende:
[..]
Da's nog mooier maar tever rijden naar het werk.
Raar dat mensen menen dat hun huis in deze tijden nog steeds een broedkip met de gouden eieren is. Die tijd is nu echt wel voorbij en huizen worden dan weer wat ze eigenlijk horen te zijn: een plek om er te wonen.quote:Op zondag 26 april 2009 16:49 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |