Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:15 schreef Rosbief het volgende:
Dus het moet afgeschaft worden omdat het te gevaarlijk zou zijn?![]()
Dat maakt het juist mooi, en van spectaculaire valpartijen kan ik echt genieten, eersteklas vermaak!
Heeft niets met vechtsporten te maken dit. Moeten ze dan ook maar gelijk alle beklimmingen weglaten uit de Tour de France (je zal maar vallen in zo'n afdaling) ? Het risico op vallen maakt het juist mooi, net als bij veldrijden. Je kunt beter curling gaan kijken als je daar niet mee om kunt gaan.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.
Wielrennen is afzien, pijn lijden. Wie dat 't beste kant wint. Daar horen nu eenmaal valpartijen bij. Dan mogen ze in jouw optiek dus massasprinten ook maar afschaffen omdat het daar vaak misgaat?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.
quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Tommeke het volgende:
Je snapt het niet.
Juist dat heroische maakt Parijs - Roubaix zo mooi. Winst en verlies liggen hier zo dicht bij elkaar. Even niet opletten en je bent de lul, daarom wint ook bijna altijd de sterkste hier.
Als je geen lekke banden etc wil moet je maar op een baan gaan fietsen. Deze klassieker is juist voor de sterke mannen, wielrennen in zijn puurste vorm
Absoluut niet. Eerder andersom, 250km fietsen op biljartvlakke wegen heeft geen zin. Dan haal je alles weg. Dat is niet wielrennen. Vallen en lekke banden zijn inherent aan wielrennen, lees m'n vorige post zou ik zo zeggenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dus als je er maar zo'n groot mogelijke kermis van maakt wordt het vanzelf heroïsch? Juist, waarom maken we er niet zo'n RTL 5-waterbaan van. Met van die grijparmpjes die willekeurige wielrenners van hun fiets pakken. Dan hebben we wielrennen in hun puurste vorm te pakken.
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen manquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wielrennen is afzien, pijn lijden. Wie dat 't beste kant wint. Daar horen nu eenmaal valpartijen bij. Dan mogen ze in jouw optiek dus massasprinten ook maar afschaffen omdat het daar vaak misgaat?
Heb je zelf wel eens aan wielrennen gedaan?
volgens mij kun je beter baanwielrennen gaan kijkenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen man. Dat is wat ik noem wielrennen in zijn puurste vorm. Massasprints in die Italiaanse melkboerdorpjes, met wegen van twee meter breed en vier bochten in de laatste honderd meter, mogen van mij inderdaad best afgeschaft worden.
Dat is ook mooi, ben ik met je eens. Die Italiaanse toestanden gaan inderdaad soms te ver. Maar dat is geen wielrennen in zijn puurste vorm. Parijs-Roubaix is altijd al zo geweest, waarom zou je dat veranderen? Er zijn elk jaar weer bijna 300 gekken die die koers rijden. En natuurlijk vinden zij die kutkasseien klote en zitten ze zichzelf te vervloeken. Maar als je het velodroom haalt of zelfs wint heb je de Hel overwonnen en dat maakt die prestatie zo mooi.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen man. Dat is wat ik noem wielrennen in zijn puurste vorm. Massasprints in die Italiaanse melkboerdorpjes, met wegen van twee meter breed en vier bochten in de laatste honderd meter, mogen van mij inderdaad best afgeschaft worden.
Het hoeft niet biljartvlak te zijn, niets is mooier dan een bergrit, maar een bergrit door zandpaden, zoals een paar jaar geleden in de Giro, hoef ik echt niet te zien. Los van het gevaar, dan selecteer je wielrenners op capaciteiten die er niet toe moeten doen. Je kunt ook een waterfietsproloog houden. Of ze een potje Risk laten spelen, en de totaalstand in het algemeen klassement verwerken. Maar dat is geen wielrennen, wielrennen moet zijn wie het snelst met een fiets over een makkelijk of moeilijk parcours kan rijden. Niet wie het snelst over een gevaarlijk of onzinnig parcous kan rijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:25 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Absoluut niet. Eerder andersom, 250km fietsen op biljartvlakke wegen heeft geen zin. Dan haal je alles weg. Dat is niet wielrennen. Vallen en lekke banden zijn inherent aan wielrennen, lees m'n vorige post zou ik zo zeggen
Volgens mij moet jij een DVD'tje van Laurel en Hardy gaan huren, kun je je lol op met slapstick.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:29 schreef Rosbief het volgende:
[..]
volgens mij kun je beter baanwielrennen gaan kijken
Om mijn stelling van net hierop toe te passen: natuurlijk is een wedstrijd met een moeilijker parcours (meestal) mooier. Maar een gevaarlijk parcous is dat niet.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:29 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat is ook mooi, ben ik met je eens. Die Italiaanse toestanden gaan inderdaad soms te ver. Maar dat is geen wielrennen in zijn puurste vorm. Parijs-Roubaix is altijd al zo geweest, waarom zou je dat veranderen? Er zijn elk jaar weer bijna 300 gekken die die koers rijden. En natuurlijk vinden zij die kutkasseien klote en zitten ze zichzelf te vervloeken. Maar als je het velodroom haalt of zelfs wint heb je de Hel overwonnen en dat maakt die prestatie zo mooi.
Een Boonen die stikkapot over de meet in Roubaix komt is toch veel mooier dan dat hij de hele dag achter z'n treintje heeft gezeten en de laatste 300 meter doortrekt om lachend te winnen.
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:38 schreef franklop het volgende:
Maar als je redeneert dat het niet gereden moet worden omdat het te gevaarlijk is waarom zou je dan uberhaupt nog moeten gaan sporten?
Bij voetbal kan je je been breken
Bij tennis kan je een bal met 200km per uur in je gezicht krijgen
Bij Hockey een strafcorner vol op je slaap
Bij dammen je pols verzwikken als je een steen verkeerd zet
Bij volleybal een bal vol in je maag krijgen of gezicht natuurlijk.
etc.etc.etc
Vallen hoort nou eenmaal ook bij wielrennen. Zoals eerder al gezegd, je gaat toch ook niet al die beklimmingen weghalen omdat ze nog eens zouden kunnen vallen, zoals hieronder te zien is;
Ga jij lekker curling kijken...quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.
Ik vermaak me al prima met Parijs-Roubaixquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:34 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij een DVD'tje van Laurel en Hardy gaan huren, kun je je lol op met slapstick.
Naar mijn idee fietsen ze in Parijs-Roubaix nog altijd 200km over normale wegen... dat er dan nog kleine 60 km kasseien zijn is toch geen probleem dan, de essentie van de sport (in jou idee) heeft verreweg de overhand in de koers.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.
Basken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:46 schreef franklop het volgende:
[..]
Naar mijn idee fietsen ze in Parijs-Roubaix nog altijd 200km over normale wegen... dat er dan nog kleine 60 km kasseien zijn is toch geen probleem dan, de essentie van de sport (in jou idee) heeft verreweg de overhand in de koers.
Overigens is 99% van alle wieler(liefhebbers) het oneens met jou, met uitzondering van een paar spanjaarden van Euskatel
Mag ik je er trouwens op wijzen dat dit gebeurde op asfaltquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit .
Het goed kunnen rijden over kasseien/klinkers is net zo'n specifieke kwaliteit als goed kunnen klimmen, of goed kunnen sprinten, goed kunnen dalen etc. etc.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst.
Daar gebruiken ze geen remmen, te gevaarlijk waarschijnlijkquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:50 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het goed kunnen rijden over kasseien/klinkers is net zo'n specifieke kwaliteit als goed kunnen klimmen, of goed kunnen sprinten, goed kunnen dalen etc. etc.
Een goeie kasseienklassieker zoals Roubaix of Vlaanderen hoort er dan ook gewoon bij.
Misschien is baanwielrennen wat voor jou. (Ook een briljante sport hoor, daar niet van...)
schitterend verwoordquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Laten we de bergen ook maar afschaffen, alleen maar lastige obstakels. Op die ondingen komen opeens een paar schijtspanjaarden in het Oranje in beeld die er op het vlakke afgereden wordenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Al jaren vraag ik me het nut van deze klassieker af.
Vroeger, vroeger waren alle klassiekers behelpen. Je had heroische lange ritten, met van die geinige drinkbusjes op de fiets, mooie shirtjes, kekke worstenhelmen en - helaas, helaas - had je ook slechte wegen waardoor er nare valpartijen en lekke banden voorkwamen.
En al deze dingen zijn in de loop der jaren afgeschaft, behalve de slechte wegen, die godbetert worden opgezocht in deze kermisklassieker. En daarom mogen we ieder jaar weer kijken hoe talentvolle wielrenners die de noodzaak voelen zich toe te leggen op deze onkoers één voor één op hun muil vallen en hun seizoen in de soep zien lopen.
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Nee, laat Parijs - Roubaix maar op de veldritkalender komen (de ultieme onsport, ik snap niet waarom je nog een fiets meeneemt als je 's winters over modderheuvels gaat lopen). Dan kunnen de echte wielrenners zich richten op wedstrijden die er niet op gericht zijn om ze te blesseren.
Als je over kasseien rijdt, een afdaling rijdt of een massasprint aantrekt zoek je het gevaar op, dat weet je. Daarom draag ik zelf ook een helm tijdens het rondje om de kerk. Over kasseien kunnen dokkeren is naar mijn mening wel een capaciteit die er toe doet. Het is ook niet toevallig dat Boonen niet valt op de beslissende momenten, op kasseien rijden is iets wat je kunt of niet, net als klimmen of tijdrijden. Parijs - Roubaix bestaat niet voor niets al sinds 1896. Waarom staan er elk jaar renners te trappelen om P-R te fietsen? Cancellara, Boonen, Hincapie, Hoste, Flecha.. noem ze maar op, vinden dat op kasseien kunnen rijden er wel toe doet. En bovenal, ze kunnen het ook goed. Dit is natuurlijk een select groepje, maar het aantal Tourfavorieten is ook op de vingers van een hand te tellen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:33 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het hoeft niet biljartvlak te zijn, niets is mooier dan een bergrit, maar een bergrit door zandpaden, zoals een paar jaar geleden in de Giro, hoef ik echt niet te zien. Los van het gevaar, dan selecteer je wielrenners op capaciteiten die er niet toe moeten doen. Je kunt ook een waterfietsproloog houden. Of ze een potje Risk laten spelen, en de totaalstand in het algemeen klassement verwerken. Maar dat is geen wielrennen, wielrennen moet zijn wie het snelst met een fiets over een makkelijk of moeilijk parcours kan rijden. Niet wie het snelst over een gevaarlijk of onzinnig parcous kan rijden.
En gevaar is inherent aan wielrennen, maar dat is nog geen excuus om het op te zoeken.
Bij Te Land, Ter Zee En In De Lucht staan ook altijd erg veel mensen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:06 schreef Reya het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar Parijs - Roubaix was heroïek, terwijl Milaan - San Remo - een koers die vermoedelijk wel de toets van de topicstarter zal doorstaan - om bij in slaap te vallen was. De toeschouwersaantallen langs de route geven die verhouding ook mooi weer.
Lekkere vergelijking weer.. bij voetbal zitten ook soms 90.000 mensen op de tribune :Squote:Op dinsdag 14 april 2009 13:41 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Bij Te Land, Ter Zee En In De Lucht staan ook altijd erg veel mensen.
Je geeft zelf alle voorbeelden om die koers er in te houden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Al jaren vraag ik me het nut van deze klassieker af.
Vroeger, vroeger waren alle klassiekers behelpen. Je had heroische lange ritten, met van die geinige drinkbusjes op de fiets, mooie shirtjes, kekke worstenhelmen en - helaas, helaas - had je ook slechte wegen waardoor er nare valpartijen en lekke banden voorkwamen.
En al deze dingen zijn in de loop der jaren afgeschaft, behalve de slechte wegen, die godbetert worden opgezocht in deze kermisklassieker. En daarom mogen we ieder jaar weer kijken hoe talentvolle wielrenners die de noodzaak voelen zich toe te leggen op deze onkoers één voor één op hun muil vallen en hun seizoen in de soep zien lopen.
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Nee, laat Parijs - Roubaix maar op de veldritkalender komen (de ultieme onsport, ik snap niet waarom je nog een fiets meeneemt als je 's winters over modderheuvels gaat lopen). Dan kunnen de echte wielrenners zich richten op wedstrijden die er niet op gericht zijn om ze te blesseren.
Huh?quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je geeft zelf alle voorbeelden om die koers er in te houden.
Het allergrappigste was nog wel dat Boonen, één bocht nadat Hushovd was gevallen héél schijnheilig omkijkt. Op dat moment dacht ik: al mijn vingers in het vuur als-ie straks niet gaat verkondigen dat hij 'niks gemerkt' heeft van Hushovd's val.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:27 schreef Blik het volgende:
Parijs - Roubaix kan nog zo mooi zijn, ik vond de finale van afgelopen week wel een totale anti-climax. 6 finalisten waarvan er 5 vallen/gehinderd worden waardoor de winst bij iemand in de schoot geworpen word.
Die wedstrijd mogen ze echt eens gaan devalueren, die overleeft alleen nog op naam en historiek. Ik denk dat ze in Italië ondertussen een hoop mooiere wedstrijden hebben (de Monte Paschi Eroica, MIlaan-Turijn, Ronde van Emilia, Coppa Agostoni, Coppa Placci, Tre Valli,...), dat lijkt me allemaal boeiender dan Milaan - San Remo en meer op zijn plaats in de hoogste categorie van de eendagswedstrijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:06 schreef Reya het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar Parijs - Roubaix was heroïek, terwijl Milaan - San Remo - een koers die vermoedelijk wel de toets van de topicstarter zal doorstaan - om bij in slaap te vallen was. De toeschouwersaantallen langs de route geven die verhouding ook mooi weer.
Op het moment zelf inderdaad niet, maar allez, jij zag vanuit je luie stoel, van waaruit je toch maar naar deze kutkoers zat te kijken, dat Boonen het wél direct gezien heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:48 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het allergrappigste was nog wel dat Boonen, één bocht nadat Hushovd was gevallen héél schijnheilig omkijkt. Op dat moment dacht ik: al mijn vingers in het vuur als-ie straks niet gaat verkondigen dat hij 'niks gemerkt' heeft van Hushovd's val.
En jawel hoor, een dag later op teletekst: Boonen: ik heb écht niks gemerkt van Hushovd's val.
Als er een Noor van 100 kilo achter je omdondert merk je dat. Maar het is niet alleen Boonen hoor. Op één of andere manier is de schijnheilige traditie erin geslopen dat als je een wedstrijd wint omdat een ander valt, je moet zeggen dat je het niet hebt gemerkt. Maar dat zou een ander topic zijn.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:55 schreef wimderon het volgende:
[..]
Op het moment zelf inderdaad niet, maar allez, jij zag vanuit je luie stoel, van waaruit je toch maar naar deze kutkoers zat te kijken, dat Boonen het wél direct gezien heeft.
Nog weer een ander topic, saaie koersen met een groot budget. Maargoed, zodra ik voorzitter van de UCI ben devalueer ik eerst die absurde Spel-Zonder-Grenzen-Modderfietsonzin (in iedere ploeg buiten de Benelux zitten hoogstens twee renners die het niet met me eens zijn), en dan pak ik Milaan - San Remo, de Scheldeprijs en Vattenfal aan. Parijs - Tours mag blijven, want sprintliefhebbers willen ook hun klassieker.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Die wedstrijd mogen ze echt eens gaan devalueren, die overleeft alleen nog op naam en historiek. Ik denk dat ze in Italië ondertussen een hoop mooiere wedstrijden hebben (de Monte Paschi Eroica, MIlaan-Turijn, Ronde van Emilia, Coppa Agostoni, Coppa Placci, Tre Valli,...), dat lijkt me allemaal boeiender dan Milaan - San Remo en meer op zijn plaats in de hoogste categorie van de eendagswedstrijden.
Ja tuurlijk, dit hoor je zonder meer. Die motoren voor en achter je en de zee van toeschouwers om je heen die maken totaal geen geluid.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:03 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Als er een Noor van 100 kilo achter je omdondert merk je dat. Maar het is niet alleen Boonen hoor. Op één of andere manier is de schijnheilige traditie erin geslopen dat als je een wedstrijd wint omdat een ander valt, je moet zeggen dat je het niet hebt gemerkt. Maar dat zou een ander topic zijn.
Zelfs zonder geluid merk je zoiets.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, dit hoor je zonder meer. Die motoren voor en achter je en de zee van toeschouwers om je heen die maken totaal geen geluid.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:37 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Zelfs zonder geluid merk je zoiets.
Dat aantal is veel kleiner dan het aantal dat pakweg Milaan-San Remo een kutkoers vind en Luik maar een saaie koers vindt op de finale na.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:05 schreef Intxaurraga het volgende:
Ik ken best een aantal wielerliefhebbers dat het met me eens is hoor. En buiten de Benelux zal het aantal mensen dat de heroiek van over een baggerweg fietsen kan relativeren nog breder gezaaid zijn. En jantje1234, ik heb geen anti-Belgische sentimenten, maar leuk dat je me op de kast probeert te jagen door de Amstel Gold Race af te kraken.
Ik ken een ene Italiaan die in Italië een koers neerlegt over onverharde wegen. Ondanks dat de koers nog niet eens een paar jaar oud is trekt het al een breed internationaal deelnemersveld.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:05 schreef Intxaurraga het volgende:
Ik ken best een aantal wielerliefhebbers dat het met me eens is hoor. En buiten de Benelux zal het aantal mensen dat de heroiek van over een baggerweg fietsen kan relativeren nog breder gezaaid zijn. En jantje1234, ik heb geen anti-Belgische sentimenten, maar leuk dat je me op de kast probeert te jagen door de Amstel Gold Race af te kraken.
Grappig dat je me daarop wijst. Toen ik voor het eerst de naam Monte Paschi Eroica hoorde, bleef ik er al zowat in, maar nu me duidelijk is dat dat baggerfietsen zónder traditie is mag je me oprapen.quote:Op woensdag 15 april 2009 23:40 schreef jantje1234 het volgende:
[..]
Ik ken een ene Italiaan die in Italië een koers neerlegt over onverharde wegen. Ondanks dat de koers nog niet eens een paar jaar oud is trekt het al een breed internationaal deelnemersveld.
Mensen willen gewoon spectakel zien, of dat nu Belgen zijn, of Italianen.
Monte Paschi Eroica: http://www.bikeraceinfo.com/annual/images07/eroica.jpg
Zien we die gele shirtjes
Team Saxo Bank, Team High Road, Cervelo Test Team, Liquigas. Zijn die allemaal uit de Benelux?quote:Op woensdag 15 april 2009 16:07 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Maargoed, zodra ik voorzitter van de UCI ben devalueer ik eerst die absurde Spel-Zonder-Grenzen-Modderfietsonzin (in iedere ploeg buiten de Benelux zitten hoogstens twee renners die het niet met me eens zijn), en dan pak ik Milaan - San Remo, de Scheldeprijs en Vattenfal aan.
Nee. Weerspreekt dat mijn stelling?quote:Op donderdag 16 april 2009 11:18 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Team Saxo Bank, Team High Road, Cervelo Test Team, Liquigas. Zijn die allemaal uit de Benelux?
Wat heeft dit er nu weer mee te maken?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:18 schreef jantje1234 het volgende:
Whaha, wat een discussie jongens.
[Verhaal over Boonen, Belgen en de Amstel Gold Race]
Ja, in al die ploegen zitten met gemak meer dan twee renners die het totaal niet met je eens zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:21 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Nee. Weerspreekt dat mijn stelling?
Ik tel 10x een Belgische winnaar (met Boonen en Musseeuw kom je daar makkelijk aan)quote:2009 - België Tom Boonen
2008 - België Tom Boonen
2007 - Australië Stuart O'Grady
2006 - Zwitserland Fabian Cancellara
2005 - België Tom Boonen
2004 - Zweden Magnus Bäckstedt
2003 - België Peter Van Petegem
2002 - België Johan Museeuw
2001 - Nederland Servais Knaven
2000 - België Johan Museeuw
1999 - Italië Andrea Tafi
1998 - Italië Franco Ballerini
1997 - Frankrijk Frédéric Guesdon
1996 - België Johan Museeuw
1995 - Italië Franco Ballerini
1994 - Moldavië Andrei Tchmil (*)
1993 - Frankrijk Gilbert Duclos-Lassalle
1992 - Frankrijk Gilbert Duclos-Lassalle
1991 - Frankrijk Marc Madiot
1990 - België Eddy Planckaert
1989 - België Jean-Marie Wampers
1988 - België Dirk Demol
1987 - België Eric Vanderaerden
1986 - Ierland Sean Kelly
1985 - Frankrijk Marc Madiot
1984 - Ierland Sean Kelly
1983 - Nederland Hennie Kuiper
1982 - Nederland Jan Raas
1981 - Frankrijk Bernard Hinault
1980 - Italië Francesco Moser
1979 - Italië Francesco Moser
12 Italianenquote:1979 - België Roger De Vlaeminck
1980 - Italië Pierino Gavazzi
1981 - België Fons De Wolf
1982 - Frankrijk Marc Gomez
1983 - Italië Giuseppe Saronni
1984 - Italië Francesco Moser
1985 - Nederland Hennie Kuiper
1986 - Ierland Sean Kelly
1987 - Zwitserland Erich Mächler
1988 - Frankrijk Laurent Fignon
1989 - Frankrijk Laurent Fignon
1990 - Italië Gianni Bugno
1991 - Italië Claudio Chiappucci
1992 - Ierland Sean Kelly
1993 - Italië Maurizio Fondriest
1994 - Italië Giorgio Furlan
1995 - Frankrijk Laurent Jalabert
1996 - Italië Gabriele Colombo
1997 - Duitsland Erik Zabel
1998 - Duitsland Erik Zabel
1999 - België Andrei Tchmil
2000 - Duitsland Erik Zabel
2001 - Duitsland Erik Zabel
2002 - Italië Mario Cipollini
2003 - Italië Paolo Bettini
2004 - Spanje Óscar Freire
2005 - Italië Alessandro Petacchi
2006 - Italië Filippo Pozzato
2007 - Spanje Óscar Freire
2008 - Zwitserland Fabian Cancellara
2009 - Verenigd Koninkrijk Mark Cavendish
Alles. Wij, Nederlandse fietsliefhebbers, zijn stiekem stik jaloers op onze Belgische buren en dan krijg je dit soort verhalen. Wuyts die, Boonen dat en dan verzint de mijnheer een geheel nieuw item; het schrappen van de Vlaamse koersen.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:22 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Wat heeft dit er nu weer mee te maken?
Allejezusquote:Op donderdag 16 april 2009 19:42 schreef jantje1234 het volgende:
[..]
Alles. Wij, Nederlandse fietsliefhebbers, zijn stiekem stik jaloers op onze Belgische buren en dan krijg je dit soort verhalen. Wuyts die, Boonen dat en dan verzint de mijnheer een geheel nieuw item; het schrappen van de Vlaamse koersen.
Wij Nederlanders moeten er maar vrede mee hebben dat we minder traditie hebben in deze sport. Helaas lukt dat het Nederlandse volk niet altijd, simpel\weg omdat we Hollands volk zijn
quote:
quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:13 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Ga jij eens snel tegenargumenten geven.
Even attentie aan onze vrienden uit het zuiden. In het Nederlands is daar een woord voor. Het woord 'veel'. Probeer dat woord nu eens te leren. Veel. Veel.quote:Milaan-San Remo is zelfs een pak vaker door iemand uit hetzelfde land gewonnen.
Nog los van dat Parijs - Roubaix geen meter op Vlaamse grond wordt gereden, en dat Holland een stom pars pro toto is, heb ik steeds argumenten gegeven die compleet los staan van de door jouw beschreven sentimenten. Ik weet ook niet waar je je inzichten vandaan haalt. Ik heb meer favoriete Vlaamse dan Nederlandse renners, denk ik.quote:
Correct Nederlands is meer dan het randstedelijk dialect napapegaaien.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:36 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Even attentie aan onze vrienden uit het zuiden. In het Nederlands is daar een woord voor. Het woord 'veel'. Probeer dat woord nu eens te leren. Veel. Veel.
quote:Op donderdag 16 april 2009 23:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Correct Nederlands is meer dan het randstedelijk dialect napapegaaien.
Nu beweer ik naar waarheid helemaal geen sentimenten te hebben tegen Vlamingen, maar als ze ergens in geloven, is het toch de superioriteit van hun taal. Deels terecht (het ze-winnen-altijd-bij-10-voor-taal-cliché), maar het is wel curieus dat ze de nagels uit hun kootjes trekken als een Nederlander het woord 'hun' verkeerd gebruikt, terwijl ze zelf steeds roepen 'hem is dit' en 'hem is dat'.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:14 schreef ultra_ivo het volgende:
Vlaams is een van de varianten van het Nederlands. Het Randstedelijk dialect staat niet boven alle andere varianten. Dat is iets wat in de Randstad vaker vergeten wordt. En ja, ik heb ook in der Randstad gewoond, net zoals in Vlaanderen en op nog wat meer plekken.
Geen dialect staat boven een ander dialect. Dat ben ik met je eens. Maar met mijn dialect lukt het wel om alle 26 letters van het alfabet hoorbaar uit te spreken. In het Vlaamse dialect ontbreekt de letter 'h'. Eerst hoorde ik de Vlamingen klagen over Ollanders en toen wij weer niet begrepen dat jullie daar Nederlanders mee bedoelden zijn jullie dat 'dikke nekken' gaan noemen. Ach, misschien hebben jullie ook wel gelijk. Wij Nederlanders staan niet altijd bekend om onze beschaving/tact.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:14 schreef ultra_ivo het volgende:
Vlaams is een van de varianten van het Nederlands. Het Randstedelijk dialect staat niet boven alle andere varianten. Dat is iets wat in de Randstad vaker vergeten wordt. En ja, ik heb ook in der Randstad gewoond, net zoals in Vlaanderen en op nog wat meer plekken.
Daarom dat de 3 jaar oude Eroica ook al zo enorm populair is? Dat de Giro een hoogtepunt kent als ze over de Finestre trekken?quote:Op donderdag 16 april 2009 21:52 schreef Trainspotter het volgende:
Topicstarter heeft absoluut een punt. Wielrennen doe je over op een behoorlijke manier verharde wegen, niet over Romeinse karrensporen die de Noord-Fransen en Vlamingen weigeren te asfalteren. Voor koersen in de bagger is de cyclocrosser gemaakt, voor al het andere wat enigszins op een pad lijkt is de mountainbike uitgevonden.
Maar goed, het levert wel een supermooie wedstrijd op. En professioneel wielrennen is naast topsport net zo goed volksvermaak.
Maar jij bent dan ook een Belg...quote:Op donderdag 16 april 2009 23:41 schreef wimderon het volgende:
[..]
Daarom dat de 3 jaar oude Eroica ook al zo enorm populair is? Dat de Giro een hoogtepunt kent als ze over de Finestre trekken?
'Een pak' klinkt als muziek in de oren bij mij trouwens
Eh, ik zou het graag gewild hebben, maar helaas.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:44 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Maar jij bent dan ook een Belg...
Tsja, Wim, het wielrennen is nu eenmaal het domein van de Belgen. Wij hebben een paar grote renners gehad, maar nooit een Merckx of een Boonen.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:49 schreef wimderon het volgende:
[..]
Eh, ik zou het graag gewild hebben, maar helaas.
Een Merckx heeft Nederland inderdaad nooit gehad, maar dat geldt voor elk land behalve België. Maar ik zou niet willen zeggen dat een Raas of een Kuiper onder doet voor Boonen (tot nu toe tenminste). Laat staan Zoetemelk, maar dan als ronderenner. Noem dan een De Vlaeminck of Rik van Looy.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:52 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Tsja, Wim, het wielrennen is nu eenmaal het domein van de Belgen. Wij hebben een paar grote renners gehad, maar nooit een Merckx of een Boonen.
quote:Op donderdag 16 april 2009 23:24 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Geen dialect staat boven een ander dialect. Dat ben ik met je eens. Maar met mijn dialect lukt het wel om alle 26 letters van het alfabet hoorbaar uit te spreken. In het Vlaamse dialect ontbreekt de letter 'h'.
Kuiper zeker niet. Die heeft Parijs - Roubaix en de Ronde van Vlaanderen en Milaan - San Remo en het WK en de Olympische Spelen (individueel!) en op Alpe D'Huez gewonnen en de Tour op een haar na.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:28 schreef Gillingham het volgende:
Maar ik zou niet willen zeggen dat een Raas of een Kuiper onder doet voor Boonen (tot nu toe tenminste). Laat staan Zoetemelk, maar dan als ronderenner. Noem dan een De Vlaeminck of Rik van Looy.
Er zijn er wel meer dan één hoor. Veel meer.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:24 schreef UtrechtSlim het volgende:
het Vlaamse dialect
Ik leg juist wel gadaties aan, maar ik zeg dat voor de sport fietsen op een verharde baan of op een onverharde baan qua zinloosheid op gelijke hoogte staan. De zinvraag is volgens mij dan ook compleet naast de kwestie, de voornaamste vraag is of het sportief interessant is. Ik vind van wel, alleszins, valpartijen hebben er zelden toe geleid dat niet de sterkste won en de wedstrijd minder interessant en boeiend werd. Kasseien maken een wedstrijd selectiever, dus interessanter als sportwedstrijd, wat voor mij genoeg is als bestaansreden.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:43 schreef Intxaurraga het volgende:
Okay, heel hip-filosofisch om alles zinloos te noemen. Maar als je geen gradaties kan aanleggen in de zinloosheid van dingen, neem je niet echt een uitdagende houding aan in discussies.
Ik blijf het rijden op (vrij naar trainspotting) Romeinse karrensporen zinloos vinden binnen de discipline wegwielrennen. Heel wat zinlozer dan het (inherent aan de discipline zijnde) op de weg wielrennen.
off-topic maar wij Nederlanders staan juist bekend om onze beschaving/tact, je bent te bescheiden. Stap maar eens in een willekeurig vliegtuig wereldwijd en uiteindelijk zal je blij zijn als het vliegtuig bestemming Amsterdam heeft (geen charter natuurlijk want daar gaat het niet opquote:Op donderdag 16 april 2009 23:24 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Ach, misschien hebben jullie ook wel gelijk. Wij Nederlanders staan niet altijd bekend om onze beschaving/tact.
Voordat we nu offtopic verder gaan
Mee eens.quote:Op vrijdag 17 april 2009 19:21 schreef Trainspotter het volgende:
Op zich vind ik Parijs - Roubaix als sportevenement niet zinloos, heel waardevol zelfs. Het is heroiek, spectakel en de doorgaans wint de beste. Maarrr: ergens is het een parodie op wielrennen. Voor Roubaix wordt zo'n beetje een compleet andere fiets in elkaar gezet om op een acceptabele manier de wedstrijd te kunnen uitrijden. Zelfde geldt voor die trend van de laatste tijd om steeds steilere wegen op te zoeken. Je neemt de sport niet serieus als je renners over bergpaden laat gaan waar je met een normale personenauto graag voor zou omrijden. Met grote verzetten en in wandeltempo fietsen is iets voor toerders of mountainbikers.
Verkeersdrempels etc. zijn er toch voor de verkeersveiligheid? In Nederland worden wegen niet aangelegd voor een koers die er een keer per jaar gereden wordtquote:Op zondag 19 april 2009 15:24 schreef SaintOfKillers het volgende:
Inderdaad, kasseistroken zijn veel onverantwoorder dan gewring/gedraai/gekeer van bocht naar verkeersdrempel naar bocht naar vluchtheuvel naar bocht naar verkeersremmer.
Okéquote:Op zondag 19 april 2009 15:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik zeg niet dat ik het eens ben met die stelling, ik pas gewoon de logica van TS toe op een andere wedstrijd.
Mee eens. Ik vind dat je bij een klassieker op elk punt maar een keer mag langskomen. De Amstel is eigenlijk meer een luxe criterium. Vlaanderen is ook een en al draaien en keren, maar je komt op geen enkel punt twee keer langs. Met een beetje creativiteit moet dat in Limburg ook wel kunnen. Na de start gewoon langer naar het noorden koersen en tegen de finale eventueel wat klimmetjes in de Voerstreek meepikken. Die 31 klimmetjes zijn ook niet echt nodig. Als de koers maar ver over de tweehonderd kilometer is en de finale maar een opeenvolging van klimmen is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de Camerig en de Vaalserberg niet in de finale zitten.quote:Op zondag 19 april 2009 15:54 schreef Falco het volgende:De AGR daarentegen vind ik veel meer een kermiskoers met al die debiele rondjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |