Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:15 schreef Rosbief het volgende:
Dus het moet afgeschaft worden omdat het te gevaarlijk zou zijn?![]()
Dat maakt het juist mooi, en van spectaculaire valpartijen kan ik echt genieten, eersteklas vermaak!
Heeft niets met vechtsporten te maken dit. Moeten ze dan ook maar gelijk alle beklimmingen weglaten uit de Tour de France (je zal maar vallen in zo'n afdaling) ? Het risico op vallen maakt het juist mooi, net als bij veldrijden. Je kunt beter curling gaan kijken als je daar niet mee om kunt gaan.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.
Wielrennen is afzien, pijn lijden. Wie dat 't beste kant wint. Daar horen nu eenmaal valpartijen bij. Dan mogen ze in jouw optiek dus massasprinten ook maar afschaffen omdat het daar vaak misgaat?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen.
quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:19 schreef Tommeke het volgende:
Je snapt het niet.
Juist dat heroische maakt Parijs - Roubaix zo mooi. Winst en verlies liggen hier zo dicht bij elkaar. Even niet opletten en je bent de lul, daarom wint ook bijna altijd de sterkste hier.
Als je geen lekke banden etc wil moet je maar op een baan gaan fietsen. Deze klassieker is juist voor de sterke mannen, wielrennen in zijn puurste vorm
Absoluut niet. Eerder andersom, 250km fietsen op biljartvlakke wegen heeft geen zin. Dan haal je alles weg. Dat is niet wielrennen. Vallen en lekke banden zijn inherent aan wielrennen, lees m'n vorige post zou ik zo zeggenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dus als je er maar zo'n groot mogelijke kermis van maakt wordt het vanzelf heroïsch? Juist, waarom maken we er niet zo'n RTL 5-waterbaan van. Met van die grijparmpjes die willekeurige wielrenners van hun fiets pakken. Dan hebben we wielrennen in hun puurste vorm te pakken.
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen manquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Wielrennen is afzien, pijn lijden. Wie dat 't beste kant wint. Daar horen nu eenmaal valpartijen bij. Dan mogen ze in jouw optiek dus massasprinten ook maar afschaffen omdat het daar vaak misgaat?
Heb je zelf wel eens aan wielrennen gedaan?
volgens mij kun je beter baanwielrennen gaan kijkenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen man. Dat is wat ik noem wielrennen in zijn puurste vorm. Massasprints in die Italiaanse melkboerdorpjes, met wegen van twee meter breed en vier bochten in de laatste honderd meter, mogen van mij inderdaad best afgeschaft worden.
Dat is ook mooi, ben ik met je eens. Die Italiaanse toestanden gaan inderdaad soms te ver. Maar dat is geen wielrennen in zijn puurste vorm. Parijs-Roubaix is altijd al zo geweest, waarom zou je dat veranderen? Er zijn elk jaar weer bijna 300 gekken die die koers rijden. En natuurlijk vinden zij die kutkasseien klote en zitten ze zichzelf te vervloeken. Maar als je het velodroom haalt of zelfs wint heb je de Hel overwonnen en dat maakt die prestatie zo mooi.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:26 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen man. Dat is wat ik noem wielrennen in zijn puurste vorm. Massasprints in die Italiaanse melkboerdorpjes, met wegen van twee meter breed en vier bochten in de laatste honderd meter, mogen van mij inderdaad best afgeschaft worden.
Het hoeft niet biljartvlak te zijn, niets is mooier dan een bergrit, maar een bergrit door zandpaden, zoals een paar jaar geleden in de Giro, hoef ik echt niet te zien. Los van het gevaar, dan selecteer je wielrenners op capaciteiten die er niet toe moeten doen. Je kunt ook een waterfietsproloog houden. Of ze een potje Risk laten spelen, en de totaalstand in het algemeen klassement verwerken. Maar dat is geen wielrennen, wielrennen moet zijn wie het snelst met een fiets over een makkelijk of moeilijk parcours kan rijden. Niet wie het snelst over een gevaarlijk of onzinnig parcous kan rijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:25 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Absoluut niet. Eerder andersom, 250km fietsen op biljartvlakke wegen heeft geen zin. Dan haal je alles weg. Dat is niet wielrennen. Vallen en lekke banden zijn inherent aan wielrennen, lees m'n vorige post zou ik zo zeggen
Volgens mij moet jij een DVD'tje van Laurel en Hardy gaan huren, kun je je lol op met slapstick.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:29 schreef Rosbief het volgende:
[..]
volgens mij kun je beter baanwielrennen gaan kijken
Om mijn stelling van net hierop toe te passen: natuurlijk is een wedstrijd met een moeilijker parcours (meestal) mooier. Maar een gevaarlijk parcous is dat niet.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:29 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat is ook mooi, ben ik met je eens. Die Italiaanse toestanden gaan inderdaad soms te ver. Maar dat is geen wielrennen in zijn puurste vorm. Parijs-Roubaix is altijd al zo geweest, waarom zou je dat veranderen? Er zijn elk jaar weer bijna 300 gekken die die koers rijden. En natuurlijk vinden zij die kutkasseien klote en zitten ze zichzelf te vervloeken. Maar als je het velodroom haalt of zelfs wint heb je de Hel overwonnen en dat maakt die prestatie zo mooi.
Een Boonen die stikkapot over de meet in Roubaix komt is toch veel mooier dan dat hij de hele dag achter z'n treintje heeft gezeten en de laatste 300 meter doortrekt om lachend te winnen.
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:38 schreef franklop het volgende:
Maar als je redeneert dat het niet gereden moet worden omdat het te gevaarlijk is waarom zou je dan uberhaupt nog moeten gaan sporten?
Bij voetbal kan je je been breken
Bij tennis kan je een bal met 200km per uur in je gezicht krijgen
Bij Hockey een strafcorner vol op je slaap
Bij dammen je pols verzwikken als je een steen verkeerd zet
Bij volleybal een bal vol in je maag krijgen of gezicht natuurlijk.
etc.etc.etc
Vallen hoort nou eenmaal ook bij wielrennen. Zoals eerder al gezegd, je gaat toch ook niet al die beklimmingen weghalen omdat ze nog eens zouden kunnen vallen, zoals hieronder te zien is;
Ga jij lekker curling kijken...quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.
Ik vermaak me al prima met Parijs-Roubaixquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:34 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij een DVD'tje van Laurel en Hardy gaan huren, kun je je lol op met slapstick.
Naar mijn idee fietsen ze in Parijs-Roubaix nog altijd 200km over normale wegen... dat er dan nog kleine 60 km kasseien zijn is toch geen probleem dan, de essentie van de sport (in jou idee) heeft verreweg de overhand in de koers.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender.
Basken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:46 schreef franklop het volgende:
[..]
Naar mijn idee fietsen ze in Parijs-Roubaix nog altijd 200km over normale wegen... dat er dan nog kleine 60 km kasseien zijn is toch geen probleem dan, de essentie van de sport (in jou idee) heeft verreweg de overhand in de koers.
Overigens is 99% van alle wieler(liefhebbers) het oneens met jou, met uitzondering van een paar spanjaarden van Euskatel
Mag ik je er trouwens op wijzen dat dit gebeurde op asfaltquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit .
Het goed kunnen rijden over kasseien/klinkers is net zo'n specifieke kwaliteit als goed kunnen klimmen, of goed kunnen sprinten, goed kunnen dalen etc. etc.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:43 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst.
Daar gebruiken ze geen remmen, te gevaarlijk waarschijnlijkquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:50 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het goed kunnen rijden over kasseien/klinkers is net zo'n specifieke kwaliteit als goed kunnen klimmen, of goed kunnen sprinten, goed kunnen dalen etc. etc.
Een goeie kasseienklassieker zoals Roubaix of Vlaanderen hoort er dan ook gewoon bij.
Misschien is baanwielrennen wat voor jou. (Ook een briljante sport hoor, daar niet van...)
schitterend verwoordquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Laten we de bergen ook maar afschaffen, alleen maar lastige obstakels. Op die ondingen komen opeens een paar schijtspanjaarden in het Oranje in beeld die er op het vlakke afgereden wordenquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Al jaren vraag ik me het nut van deze klassieker af.
Vroeger, vroeger waren alle klassiekers behelpen. Je had heroische lange ritten, met van die geinige drinkbusjes op de fiets, mooie shirtjes, kekke worstenhelmen en - helaas, helaas - had je ook slechte wegen waardoor er nare valpartijen en lekke banden voorkwamen.
En al deze dingen zijn in de loop der jaren afgeschaft, behalve de slechte wegen, die godbetert worden opgezocht in deze kermisklassieker. En daarom mogen we ieder jaar weer kijken hoe talentvolle wielrenners die de noodzaak voelen zich toe te leggen op deze onkoers één voor één op hun muil vallen en hun seizoen in de soep zien lopen.
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Nee, laat Parijs - Roubaix maar op de veldritkalender komen (de ultieme onsport, ik snap niet waarom je nog een fiets meeneemt als je 's winters over modderheuvels gaat lopen). Dan kunnen de echte wielrenners zich richten op wedstrijden die er niet op gericht zijn om ze te blesseren.
Als je over kasseien rijdt, een afdaling rijdt of een massasprint aantrekt zoek je het gevaar op, dat weet je. Daarom draag ik zelf ook een helm tijdens het rondje om de kerk. Over kasseien kunnen dokkeren is naar mijn mening wel een capaciteit die er toe doet. Het is ook niet toevallig dat Boonen niet valt op de beslissende momenten, op kasseien rijden is iets wat je kunt of niet, net als klimmen of tijdrijden. Parijs - Roubaix bestaat niet voor niets al sinds 1896. Waarom staan er elk jaar renners te trappelen om P-R te fietsen? Cancellara, Boonen, Hincapie, Hoste, Flecha.. noem ze maar op, vinden dat op kasseien kunnen rijden er wel toe doet. En bovenal, ze kunnen het ook goed. Dit is natuurlijk een select groepje, maar het aantal Tourfavorieten is ook op de vingers van een hand te tellen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:33 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het hoeft niet biljartvlak te zijn, niets is mooier dan een bergrit, maar een bergrit door zandpaden, zoals een paar jaar geleden in de Giro, hoef ik echt niet te zien. Los van het gevaar, dan selecteer je wielrenners op capaciteiten die er niet toe moeten doen. Je kunt ook een waterfietsproloog houden. Of ze een potje Risk laten spelen, en de totaalstand in het algemeen klassement verwerken. Maar dat is geen wielrennen, wielrennen moet zijn wie het snelst met een fiets over een makkelijk of moeilijk parcours kan rijden. Niet wie het snelst over een gevaarlijk of onzinnig parcous kan rijden.
En gevaar is inherent aan wielrennen, maar dat is nog geen excuus om het op te zoeken.
Bij Te Land, Ter Zee En In De Lucht staan ook altijd erg veel mensen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:06 schreef Reya het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar Parijs - Roubaix was heroïek, terwijl Milaan - San Remo - een koers die vermoedelijk wel de toets van de topicstarter zal doorstaan - om bij in slaap te vallen was. De toeschouwersaantallen langs de route geven die verhouding ook mooi weer.
Lekkere vergelijking weer.. bij voetbal zitten ook soms 90.000 mensen op de tribune :Squote:Op dinsdag 14 april 2009 13:41 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Bij Te Land, Ter Zee En In De Lucht staan ook altijd erg veel mensen.
Je geeft zelf alle voorbeelden om die koers er in te houden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Al jaren vraag ik me het nut van deze klassieker af.
Vroeger, vroeger waren alle klassiekers behelpen. Je had heroische lange ritten, met van die geinige drinkbusjes op de fiets, mooie shirtjes, kekke worstenhelmen en - helaas, helaas - had je ook slechte wegen waardoor er nare valpartijen en lekke banden voorkwamen.
En al deze dingen zijn in de loop der jaren afgeschaft, behalve de slechte wegen, die godbetert worden opgezocht in deze kermisklassieker. En daarom mogen we ieder jaar weer kijken hoe talentvolle wielrenners die de noodzaak voelen zich toe te leggen op deze onkoers één voor één op hun muil vallen en hun seizoen in de soep zien lopen.
Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht. En zo'n wedstrijd hoort bij de klassiekers. Het is niet te geloven. Een Grand-Slam tennistoernooi met je knieën in de modder. Een voetbalwedstrijd op blote voeten, in de punaises.
Nee, laat Parijs - Roubaix maar op de veldritkalender komen (de ultieme onsport, ik snap niet waarom je nog een fiets meeneemt als je 's winters over modderheuvels gaat lopen). Dan kunnen de echte wielrenners zich richten op wedstrijden die er niet op gericht zijn om ze te blesseren.
Huh?quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je geeft zelf alle voorbeelden om die koers er in te houden.
Het allergrappigste was nog wel dat Boonen, één bocht nadat Hushovd was gevallen héél schijnheilig omkijkt. Op dat moment dacht ik: al mijn vingers in het vuur als-ie straks niet gaat verkondigen dat hij 'niks gemerkt' heeft van Hushovd's val.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:27 schreef Blik het volgende:
Parijs - Roubaix kan nog zo mooi zijn, ik vond de finale van afgelopen week wel een totale anti-climax. 6 finalisten waarvan er 5 vallen/gehinderd worden waardoor de winst bij iemand in de schoot geworpen word.
Die wedstrijd mogen ze echt eens gaan devalueren, die overleeft alleen nog op naam en historiek. Ik denk dat ze in Italië ondertussen een hoop mooiere wedstrijden hebben (de Monte Paschi Eroica, MIlaan-Turijn, Ronde van Emilia, Coppa Agostoni, Coppa Placci, Tre Valli,...), dat lijkt me allemaal boeiender dan Milaan - San Remo en meer op zijn plaats in de hoogste categorie van de eendagswedstrijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:06 schreef Reya het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar Parijs - Roubaix was heroïek, terwijl Milaan - San Remo - een koers die vermoedelijk wel de toets van de topicstarter zal doorstaan - om bij in slaap te vallen was. De toeschouwersaantallen langs de route geven die verhouding ook mooi weer.
Op het moment zelf inderdaad niet, maar allez, jij zag vanuit je luie stoel, van waaruit je toch maar naar deze kutkoers zat te kijken, dat Boonen het wél direct gezien heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:48 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Het allergrappigste was nog wel dat Boonen, één bocht nadat Hushovd was gevallen héél schijnheilig omkijkt. Op dat moment dacht ik: al mijn vingers in het vuur als-ie straks niet gaat verkondigen dat hij 'niks gemerkt' heeft van Hushovd's val.
En jawel hoor, een dag later op teletekst: Boonen: ik heb écht niks gemerkt van Hushovd's val.
Als er een Noor van 100 kilo achter je omdondert merk je dat. Maar het is niet alleen Boonen hoor. Op één of andere manier is de schijnheilige traditie erin geslopen dat als je een wedstrijd wint omdat een ander valt, je moet zeggen dat je het niet hebt gemerkt. Maar dat zou een ander topic zijn.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:55 schreef wimderon het volgende:
[..]
Op het moment zelf inderdaad niet, maar allez, jij zag vanuit je luie stoel, van waaruit je toch maar naar deze kutkoers zat te kijken, dat Boonen het wél direct gezien heeft.
Nog weer een ander topic, saaie koersen met een groot budget. Maargoed, zodra ik voorzitter van de UCI ben devalueer ik eerst die absurde Spel-Zonder-Grenzen-Modderfietsonzin (in iedere ploeg buiten de Benelux zitten hoogstens twee renners die het niet met me eens zijn), en dan pak ik Milaan - San Remo, de Scheldeprijs en Vattenfal aan. Parijs - Tours mag blijven, want sprintliefhebbers willen ook hun klassieker.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Die wedstrijd mogen ze echt eens gaan devalueren, die overleeft alleen nog op naam en historiek. Ik denk dat ze in Italië ondertussen een hoop mooiere wedstrijden hebben (de Monte Paschi Eroica, MIlaan-Turijn, Ronde van Emilia, Coppa Agostoni, Coppa Placci, Tre Valli,...), dat lijkt me allemaal boeiender dan Milaan - San Remo en meer op zijn plaats in de hoogste categorie van de eendagswedstrijden.
Ja tuurlijk, dit hoor je zonder meer. Die motoren voor en achter je en de zee van toeschouwers om je heen die maken totaal geen geluid.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:03 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Als er een Noor van 100 kilo achter je omdondert merk je dat. Maar het is niet alleen Boonen hoor. Op één of andere manier is de schijnheilige traditie erin geslopen dat als je een wedstrijd wint omdat een ander valt, je moet zeggen dat je het niet hebt gemerkt. Maar dat zou een ander topic zijn.
Zelfs zonder geluid merk je zoiets.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, dit hoor je zonder meer. Die motoren voor en achter je en de zee van toeschouwers om je heen die maken totaal geen geluid.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:37 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Zelfs zonder geluid merk je zoiets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |