abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67993033
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
dat wist ik zelf ook wel, maar wanneer kies je eigenlijk liever voor een diesel of een benzine wagen?

want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67993106
Omdat je voor een diesel meer belasting moet betalen i.v.m. de hogere vervuiling.
pi_67993109
omdat je dan met de wegenbelastíng dan duurder uit bent?
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:39:42 #4
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993150
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:32 schreef Mirjam het volgende:
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
quote:
want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
Dude, dat is toch het zelfde
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:43:21 #5
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993198
Het zit zo,

Diesel: hogere vaste lasten (belasting, onderhoud, ed.), lagere brandstof prijs.
Benzine: Lagere vaste lasten, hogere brandstofprijs.

Bij minder kilometers is benzine dus goedkoper, bij meer diesel, heel simpel.

Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
pi_67993221
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:46:30 #7
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_67993236
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:43 schreef Taxidude het volgende:
Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
Plus veel onderhoud
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_67993249
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:39 schreef Taxidude het volgende:


Dude


en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 00:48:05 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993255
De vaste lasten (houderschapsbelasting en verzekering, dus de kosten die je betaalt ongeacht hoeveel kilometer je rijdt) bij een diesel zijn hoger en de variabele lasten (brandstof, dus wat het kost om daadwerkelijk te rijden) lager.

Als je dus totaal niet zou rijden (extreem voorbeeld) dan betaal je per jaar voor een diesel veel meer dan voor een benzine auto. Dus kan je dan beter ene benzineauto nemen.

Rijd je extreem veel kilometers dan hebben de vaste lasten veel minder invloed op het kostenplaatje waardoor je beter in een auto kan rijden met lage variabele lasten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993263
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:45 schreef Jordy-B het volgende:
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67993286
Bij een nieuwe auto geloof ik minimaal 35000km. Bij een 2e hands iets van 20000km geloof ik (ooit eens nagekeken)...

Het scheelde mij bij 30000km zo'n 800 euro per jaar (2e hands, 30ct verschil tussen prijs benzine en diesel)

Oh ja, plus dat een dieselmotor over het algemeen langer meegaat...
Ehm... ok
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:50:09 #12
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993289
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]



en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
pi_67993309
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:50 schreef Taxidude het volgende:

[..]

Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
ik vind niet dat ik 2 keer hetzelfde zeg, in de onderste zin leg ik juist uit dat ik niet snap waarom het duurder is als mensen minder rijden, maar laten we niet gaan mierenneuken.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:54:07 #14
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993342
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
pi_67993355
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:54 schreef Taxidude het volgende:
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
nou, het was nu even niet voor mij, maar voor m'n vriend en die zal op den duur wel veel gfaan rijden, maar dat is nu eigenlijk nog niet in te schatten
(ja, vaag, ik weet het)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:56:58 #16
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993378
Zeker als je niet weet hoeveel je zult gaan rijden en de kans bestaat dat dat in de toekomst flink oploopt, dan zou ik voor een benzine gaan. Lagere vaste lasten en die kan je later altijd nog om laten bouwen naar een LPG G3 als je echt heel veel gaat rijden.
pi_67993396
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 00:59:31 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993413
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993433
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Ik heb (vóór ik nu 2,5 jaar diesel rijdt) 2 jaar benzine gereden, maar niet echt bijgehouden of er verschillen zaten in het onderhoud, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ben ook wel benieuwd. Had dan wel niet het idee dat ik nu ineens enorme onderhoudskosten heb met de diesel, in vergelijking met m'n vorige (benzine)auto.
Ehm... ok
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:01:22 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993440
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993451
Hoezo in hemelsnaam hogere onderhoudskosten bij een diesel auto?
wat is dat voor onzin zeg, alsof een diesel standaard meer onderhoudskosten heeft.

ligt er gewoon aan waar je onderhoud doet, of de auto oud en gaar is.

nieuwprijs van een diesel is niet hoger, ligt er aan welke auto

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope

[ Bericht 10% gewijzigd door RijstNatie op 14-04-2009 01:07:24 ]
Nothing to see here, carry on
pi_67993470
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:59 schreef 2cv het volgende:
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
Ehm... ok
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:05:29 #23
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993493
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
en dat hoor je ook helemaal niemand ontkenne......
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:05:31 #24
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_67993494
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:48 schreef Mirjam het volgende:

[..]

kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
nog beter uitgelegd:

diesel
- hogere wegenbelasting
- lagere brandstofprijs
- lager brandstofverbruik (vrijwel altijd)
- lagere onderhoudskosten (uitlaat bv hoeft in principe nooit / zelden vervangen te worden, distributieriemen gaan vaak veel langer mee, etc.)
- iets (tientjeswerk) hogere APK kosten
- lagere afschrijving, motor gaat vaak met gemak vele tonnen mee (tot 8 ton is geen uitzondering, incl. versnellingsbak), auto's vaak van zakenlui en bedrijven geweest en daarmee vaak goed onderhouden, met name BTW auto's hebben daarom een goede waardevastheid
- lagere verzekeringspremie vaak

benzine:
- lagere wegenbelasting
- hoge brandstofprijs
- hoger verbruik
- hogere onderhoudskosten (uitlaat bv moet vrij vaak wat aan gedaan worden, bougies etc.)
- APK kosten laag
- gemiddelde afschrijving, hoger onderhoud bij hogere kilometrage (versnellingsbakproblemen etc.)
- std. verzekeringspremie tot hoge

LPG G3
- iets hogere wegenbelasting dan benzine
- hoge + lage brandstofprijs (vaak rijd je nog steeds op benzine in zekere mate)
- bereik klein op LPG
- kofferbakruimte oid verminderd
- veel hogere onderhoudskosten, initiële kosten hoog ivm aanbrenge installatie en aanpassingen
- hoge afschrijving, LPG is ongewild 2dehands wegens risico's op groot onderhoud met hoge kosten
- std. verzekeringspremie

etc.

diesels kunnen verder bij 12.000km (of eerder) al interessant zijn, ligt er maar net aan wat voor auto's je vergelijkt (kleintjes vaak al veel eerder door gering verschil in wegenbelasting), je moet gewoon even rekenen met variabelen als belasting, verzekering, onderhoud en verbruik in het achterhoofd

persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_67993498
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:07:07 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993510
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:03 schreef Frumzel het volgende:

[..]

Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:07:44 #27
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993518
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:08:07 #28
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_67993521
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.
laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:08:23 #29
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_67993526
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
juist niet, zie boven.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_67993530
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Eerder dat laatste...
Ehm... ok
pi_67993546
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Afschrijving hangt echt af van het merk, naast aantal gereden kilometers.
pi_67993548
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.

Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis).
Ehm... ok
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:10:55 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993551
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:08 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt
Motormanagement op een Citroën BX uit 1993 Een gloeispiraal die aan vervanging toe is terwijl de motor prima loopt en start

Maar dat dit een geisoleerd probleem is daar wil ik het best mee eens zijn. Echter, om dit geisoleerde probleem op te lossen denk ik dat ik meer poen kwijt ben dan wanneer het een benzineding (met carburateur) is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993562
Als je een goedkope diesel wil kopen, kijk dan eens naar een Opel. Die schrijven de eerste drie vier jaar als een malloot af waardeloos merk om nieuw te kopen, maar daar kwam ik net te laat achter
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:12:05 #35
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993569
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men.
pi_67993585
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:10 schreef Frumzel het volgende:

[..]

De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.

Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis).
Ja, en in sommige landen was diesel zelfs duurder dan benzine
En ik ben bang dat bij het aantrekken van de economie binnen no-time hetzelfde weer van toepassing zal zijn....Ik zou dan nu toch voor gas kiezen!
pi_67993592
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef dr.dunno het volgende:

persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Plus de heerlijke eigenschap al veel koppel te hebben bij lage toerentallen. Als je een beetje motor hebt, vlieg je gewoon in z'n 5 met 60km/h tot aan je topsnelheid (zonder schakelen dus).
Ehm... ok
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:15:51 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993617
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:12 schreef Taxidude het volgende:
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men.
Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993623
Diesel rijdt wmb erg prettig. Tenminste als je over een diesel met voldoende vermogen en Newtons beschikt.
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:17:28 #40
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_67993631
even bijlezen
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_67993633
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:15 schreef 2cv het volgende:

[..]

Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.
Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:25:01 #42
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993700
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:17 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.
De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:26:33 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993711
En ja, ik houd van overdreven voorbeelden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993727
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:25 schreef 2cv het volgende:

[..]

De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.
Dan nog zeg je dat PSA diesels beter zijn dan bijv. audi of de bmw dieselmotoren. Het zal elkaar niet ver ontlopen denk ik.
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:44:10 #45
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993881
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 14 april 2009 @ 08:53:23 #46
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_67995598
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Idd, een dieselauto is veel goedkoper in onderhoud dan een benzine auto.
Ik rij zelf al jaren diesel en gaat eens per jaar naar de garage, en dan vaak alleen voor een grote beurt en verder niets.

Dus geen bougies, verdeelkap ontsteking e.d. wat kapot of vervangen moet worden.
Behalve eens een keer een gloeibougie.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:18:06 #47
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_68003494
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:44 schreef 2cv het volgende:
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn.
idd

btw: ford gebruikt ook PSA motoren in haar europese modellen, het laatste waar ik ooit last van heb is steevast de motor bij de fords die ik nu heb en die daarvoor
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_68022203
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:46 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Plus veel onderhoud
Welk onderhoud?
  dinsdag 14 april 2009 @ 23:01:55 #49
86793 wwwer
The one and only
pi_68024597
deen diesel motor rijd veel lekkerder dan een benziene versie

bij voldoende KM zou ik zeker voor een Diesel gaan...
Graaauuww?
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 23:02:36 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_68024625
Overigens werd de Lada Niva ook 2 jaar gebouwd met een PSA dieselmotor voorin. Toegegeven, Lada is niet het toonbeeld van kwaliteit, maar het blijft uiteindelijk wel rijden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 14 april 2009 @ 23:16:01 #51
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_68025167
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:01 schreef 2cv het volgende:

[..]

Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 23:22:54 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_68025453
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:16 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.
Ben ik het mee eens. Maar gevoelsmatig is het vervelender als je in 1 keer een bult geld uit moet geven dan wanneer je meerdere keren een klein beetje uit moet geven.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_68031281
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:08 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

juist niet, zie boven.
Juist wel, heeft volgens mij niet zozeer met het aantal kilometers te maken. Veel nieuwe diesels zijn leaseauto's, voor particulieren is het over het algemeen goedkoper om benzine te rijden. Tweedehands diesels hebben dus een kleinere afzetmarkt dan tweedehands benzine auto's.
De mate van kinderachtigheid van dit soort posts is te sneu voor woorden.
pi_76388411
als je like >95% binnen de bebouwde kom rijdt ligt het omslagpunt voor bv een golfje ofzo al bij pakweg 10.000 km...
pi_76390077
Je kan het pas precies bepalen zodra je 3 dingen weet:

- je jaarkilometrage
- van de gewenste auto in benzine en diesel de gegevens van verbruik, plus maandelijkse vaste lasten, verwacht onderhoud en benzine/dieselprijs

Ook al rij je 50.000km per maand, een LandRover met TDV6 motor zal dan niet goedkoper zijn als een Aygo met 1.1 benzinemotor.

En tsja, een nieuw model dieselauto rijdt natuurlijk stukken lekkerder dan een benzine, maarja smaken verschillen.
pi_76393277
Diesel hoeft helemaal niet lekkerder te rijden dan benzine. Mensen vergelijken vaak een luxere diesel met een goedkopere benzine. Een moderne benzineauto is superstil en heel soepel, waar een diesel toch iets meer herrie maakt.

Maar het is meer een kwestie van smaak idd.
pi_76393604
Nja, ik heb veel huurauto's gereden het afgelopen jaar en vaak een diesel besteld en benzine gekregen, waarop ik 'm de volgende dag weer inruilde voor precies dezelfde auto in dezelfde uitvoering, zelfde motorinhoud, echter diesel. Altijd vond ik de diesel een stuk vlotter en prettiger rijden.

Heb het hier wel over de nieuwere modellen, specifiek in dit geval over een Peugeot 308 1.6 benzine en diesel. Woon zelf in Spanje, dus voor mij is diesel altijd goedkoper (kost niets extra's), en persoonlijk vind ik het dus lekker rijden dus voor mij geen moeilijke keuze.
pi_76393908
Prima kick ook na 8 maanden.
Diesel rijden lijkt wel leuk, maar het verschil met de prijs van benzine is niet zo groot meer. Je zal dan echt moeten gaan rekenen.
Ook moet je er om denken dat de markt voor dieselrijders kleiner is dan die van benzinerijders. Dus als jij de auto weer wil gaan verkopen is jouw markt kleiner, dus lastiger te verkopen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:46:15 #59
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_76559288
De aanschafprijs van een diesel ligt ook echt hoger.

Als je een diesel van bijvoorbeeld een C4 of iets dergelijks vergelijkt met een benzine met een gelijk vermogen scheelt dat al snel 5000e. Gecombineerd met de hogere vaste lasten moet je per jaar wel echt stevig doorrijden wil dat gunstig zijn.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_76559336
Googletopic dit. Slotje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')