quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:32 schreef Mirjam het volgende:
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
Dude, dat is toch het zelfdequote:want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan![]()
Plus veel onderhoudquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:43 schreef Taxidude het volgende:
Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenkenquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:45 schreef Jordy-B het volgende:
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.
Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te makenquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:47 schreef Mirjam het volgende:
[..]
![]()
en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
ik vind niet dat ik 2 keer hetzelfde zeg, in de onderste zin leg ik juist uit dat ik niet snap waarom het duurder is als mensen minder rijden, maar laten we niet gaan mierenneuken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:50 schreef Taxidude het volgende:
[..]
Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
nou, het was nu even niet voor mij, maar voor m'n vriend en die zal op den duur wel veel gfaan rijden, maar dat is nu eigenlijk nog niet in te schattenquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:54 schreef Taxidude het volgende:
Ok, dan niet.....
Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
Ik heb (vóór ik nu 2,5 jaar diesel rijdt) 2 jaar benzine gereden, maar niet echt bijgehouden of er verschillen zaten in het onderhoud, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ben ook wel benieuwd. Had dan wel niet het idee dat ik nu ineens enorme onderhoudskosten heb met de diesel, in vergelijking met m'n vorige (benzine)auto.quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.
Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.
Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:59 schreef 2cv het volgende:
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.
Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
en dat hoor je ook helemaal niemand ontkenne......quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:
als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
nog beter uitgelegd:quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:48 schreef Mirjam het volgende:
[..]
kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:
als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:03 schreef Frumzel het volgende:
[..]
Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebtquote:Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.
juist niet, zie boven.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Eerder dat laatste...quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Afschrijving hangt echt af van het merk, naast aantal gereden kilometers.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
Motormanagement op een Citroën BX uit 1993quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:08 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt
Ja, en in sommige landen was diesel zelfs duurder dan benzinequote:Op dinsdag 14 april 2009 01:10 schreef Frumzel het volgende:
[..]
De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.
Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis).
Plus de heerlijke eigenschap al veel koppel te hebben bij lage toerentallen. Als je een beetje motor hebt, vlieg je gewoon in z'n 5 met 60km/h tot aan je topsnelheid (zonder schakelen dus).quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef dr.dunno het volgende:
persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:12 schreef Taxidude het volgende:
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men.
Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:15 schreef 2cv het volgende:
[..]
Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.
De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:17 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.
Dan nog zeg je dat PSA diesels beter zijn dan bijv. audi of de bmw dieselmotoren. Het zal elkaar niet ver ontlopen denk ik.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:25 schreef 2cv het volgende:
[..]
De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.
Idd, een dieselauto is veel goedkoper in onderhoud dan een benzine auto.quote:Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
iddquote:Op dinsdag 14 april 2009 01:44 schreef 2cv het volgende:
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn.
Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.quote:Op dinsdag 14 april 2009 01:01 schreef 2cv het volgende:
[..]
Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
Ben ik het mee eens. Maar gevoelsmatig is het vervelender als je in 1 keer een bult geld uit moet geven dan wanneer je meerdere keren een klein beetje uit moet geven.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:16 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.
Juist wel, heeft volgens mij niet zozeer met het aantal kilometers te maken. Veel nieuwe diesels zijn leaseauto's, voor particulieren is het over het algemeen goedkoper om benzine te rijden. Tweedehands diesels hebben dus een kleinere afzetmarkt dan tweedehands benzine auto's.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |