abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67993033
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
dat wist ik zelf ook wel, maar wanneer kies je eigenlijk liever voor een diesel of een benzine wagen?

want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67993106
Omdat je voor een diesel meer belasting moet betalen i.v.m. de hogere vervuiling.
pi_67993109
omdat je dan met de wegenbelastíng dan duurder uit bent?
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:39:42 #4
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993150
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:32 schreef Mirjam het volgende:
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
quote:
want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
Dude, dat is toch het zelfde
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:43:21 #5
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993198
Het zit zo,

Diesel: hogere vaste lasten (belasting, onderhoud, ed.), lagere brandstof prijs.
Benzine: Lagere vaste lasten, hogere brandstofprijs.

Bij minder kilometers is benzine dus goedkoper, bij meer diesel, heel simpel.

Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
pi_67993221
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:46:30 #7
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_67993236
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:43 schreef Taxidude het volgende:
Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
Plus veel onderhoud
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_67993249
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:39 schreef Taxidude het volgende:


Dude


en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 00:48:05 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993255
De vaste lasten (houderschapsbelasting en verzekering, dus de kosten die je betaalt ongeacht hoeveel kilometer je rijdt) bij een diesel zijn hoger en de variabele lasten (brandstof, dus wat het kost om daadwerkelijk te rijden) lager.

Als je dus totaal niet zou rijden (extreem voorbeeld) dan betaal je per jaar voor een diesel veel meer dan voor een benzine auto. Dus kan je dan beter ene benzineauto nemen.

Rijd je extreem veel kilometers dan hebben de vaste lasten veel minder invloed op het kostenplaatje waardoor je beter in een auto kan rijden met lage variabele lasten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993263
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:45 schreef Jordy-B het volgende:
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67993286
Bij een nieuwe auto geloof ik minimaal 35000km. Bij een 2e hands iets van 20000km geloof ik (ooit eens nagekeken)...

Het scheelde mij bij 30000km zo'n 800 euro per jaar (2e hands, 30ct verschil tussen prijs benzine en diesel)

Oh ja, plus dat een dieselmotor over het algemeen langer meegaat...
Ehm... ok
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:50:09 #12
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993289
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]



en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
pi_67993309
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:50 schreef Taxidude het volgende:

[..]

Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
ik vind niet dat ik 2 keer hetzelfde zeg, in de onderste zin leg ik juist uit dat ik niet snap waarom het duurder is als mensen minder rijden, maar laten we niet gaan mierenneuken.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:54:07 #14
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993342
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
pi_67993355
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:54 schreef Taxidude het volgende:
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
nou, het was nu even niet voor mij, maar voor m'n vriend en die zal op den duur wel veel gfaan rijden, maar dat is nu eigenlijk nog niet in te schatten
(ja, vaag, ik weet het)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:56:58 #16
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993378
Zeker als je niet weet hoeveel je zult gaan rijden en de kans bestaat dat dat in de toekomst flink oploopt, dan zou ik voor een benzine gaan. Lagere vaste lasten en die kan je later altijd nog om laten bouwen naar een LPG G3 als je echt heel veel gaat rijden.
pi_67993396
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 00:59:31 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993413
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993433
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Ik heb (vóór ik nu 2,5 jaar diesel rijdt) 2 jaar benzine gereden, maar niet echt bijgehouden of er verschillen zaten in het onderhoud, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ben ook wel benieuwd. Had dan wel niet het idee dat ik nu ineens enorme onderhoudskosten heb met de diesel, in vergelijking met m'n vorige (benzine)auto.
Ehm... ok
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2009 @ 01:01:22 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67993440
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67993451
Hoezo in hemelsnaam hogere onderhoudskosten bij een diesel auto?
wat is dat voor onzin zeg, alsof een diesel standaard meer onderhoudskosten heeft.

ligt er gewoon aan waar je onderhoud doet, of de auto oud en gaar is.

nieuwprijs van een diesel is niet hoger, ligt er aan welke auto

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope

[ Bericht 10% gewijzigd door RijstNatie op 14-04-2009 01:07:24 ]
Nothing to see here, carry on
pi_67993470
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:59 schreef 2cv het volgende:
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
Ehm... ok
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:05:29 #23
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_67993493
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
en dat hoor je ook helemaal niemand ontkenne......
  dinsdag 14 april 2009 @ 01:05:31 #24
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_67993494
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:48 schreef Mirjam het volgende:

[..]

kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
nog beter uitgelegd:

diesel
- hogere wegenbelasting
- lagere brandstofprijs
- lager brandstofverbruik (vrijwel altijd)
- lagere onderhoudskosten (uitlaat bv hoeft in principe nooit / zelden vervangen te worden, distributieriemen gaan vaak veel langer mee, etc.)
- iets (tientjeswerk) hogere APK kosten
- lagere afschrijving, motor gaat vaak met gemak vele tonnen mee (tot 8 ton is geen uitzondering, incl. versnellingsbak), auto's vaak van zakenlui en bedrijven geweest en daarmee vaak goed onderhouden, met name BTW auto's hebben daarom een goede waardevastheid
- lagere verzekeringspremie vaak

benzine:
- lagere wegenbelasting
- hoge brandstofprijs
- hoger verbruik
- hogere onderhoudskosten (uitlaat bv moet vrij vaak wat aan gedaan worden, bougies etc.)
- APK kosten laag
- gemiddelde afschrijving, hoger onderhoud bij hogere kilometrage (versnellingsbakproblemen etc.)
- std. verzekeringspremie tot hoge

LPG G3
- iets hogere wegenbelasting dan benzine
- hoge + lage brandstofprijs (vaak rijd je nog steeds op benzine in zekere mate)
- bereik klein op LPG
- kofferbakruimte oid verminderd
- veel hogere onderhoudskosten, initiële kosten hoog ivm aanbrenge installatie en aanpassingen
- hoge afschrijving, LPG is ongewild 2dehands wegens risico's op groot onderhoud met hoge kosten
- std. verzekeringspremie

etc.

diesels kunnen verder bij 12.000km (of eerder) al interessant zijn, ligt er maar net aan wat voor auto's je vergelijkt (kleintjes vaak al veel eerder door gering verschil in wegenbelasting), je moet gewoon even rekenen met variabelen als belasting, verzekering, onderhoud en verbruik in het achterhoofd

persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_67993498
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')