Tjsa, wanneer je een kind krijgt wat in het begin wat zwakjes is doe je daar niks aan en zal je wel moeten.quote:Op maandag 6 april 2009 21:26 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Nou ja inderdaad dus
Maar ik heb altijd met mezelf afgesproken dat ik het zoveel mogelijk zou proberen te beperken. (bij mijn collega was het zowat om de week namelijk)
Nee en ja.quote:Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het zo vreemd dat ouders (zowel vader als moeder) ook wat wil werken omdat ze werken, onder de mensen zijn, even uit de kinderen en huis zijn belangrijk en fijn vinden? En mag je dan als ouder nog wel iets voor jezelf fijn en belangrijk vinden?
Ik denk dat een goede balans tussen moeder/vader zijn aan de ene kant en partner, vriendin, kind, mens zijn aan de andere kant erg goed is voor het welbevinden van veel mensen.
Yup, ik drie en vriendlief 4 dagen. Moeders een dag oppassen (wat ze fantastisch vind) en een dag KDV (een boerderij waar de kids gestimuleerd worden vaak buiten te zijn, de beestjes mee te voeren en een moestuintje te onderhoudenquote:Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef zeemonster het volgende:
[..]
Dat komt toch op het zelfde neer als sommige hier? Jij werkt dan drie dagen en je man/vriend vier?
Luxe vind ik dat je alle schoolvakanties vrij bent en alleen hoeft te werken tijdens schoolurenen vet betaald krijgen
.
Dit is eigenlijk een beetje mijn punt.quote:Op maandag 6 april 2009 21:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
En juist in die 6 uur is het dan fijn om toch één van je ouders te zien, lijkt mij. Hoe je het ook wendt of keert, een kdv is er voor ouders die zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen omdat ze werken, zouden ouders niet werken dan zou er geen kdv zijn en is de peuterschool of de voorschool vroeg genoeg.
Even voor mijn beeldvorming, ben je wel van plan om straks nadat de kids naar school gaan weer in te stromen? En heb je een beroep waar dat ook makkelijk gaat?quote:
verklaar je naderquote:
Ben het overigens met je eens dat er veel kaf onder het koren zit wat betreft KDV's. Wij hebben er al een hele studie op losgelaten inmiddels en hebben besloten dat een KDV op een boerderij het beste bij onze eigen levensinstelling past. Lekker veel buiten, veel omgang met beestjes en leren dat melk uit de koe komt ipv uit de supermarktquote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een beetje mijn punt.
Kinderopvang is een noodzakelijk iets maar is steeds meer de norm geworden en daardoor opeens heel goed voor je kind en weet ik veel wat nog meer.
Als het niet enorm nodig is, doe het dan niet en ga niet doen alsof het allemaal zo geweldig is.
Noodzaak en als je kind het er naar zijn zin heeft is dat meegenomen, maar ik vind dat we daarin echt een beetje zijn doorgeslagen.
Ik ben niet van plan weer aan het werk te gaan op korte termijn, ik zou graag nog 2 kindjes willenquote:Op maandag 6 april 2009 21:34 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming, ben je wel van plan om straks nadat de kids naar school gaan weer in te stromen? En heb je een beroep waar dat ook makkelijk gaat?
Als ik zou stoppen met werken zou ik nooit meer terug kunnen stromen in m'n huidige baan. Ik ben intern doorgegroeid, later instromen is altijd op lager niveau terecht komen. (ook financieel) Bovendien moet je ook wel de mogelijkheid hebben om financieel rond te komen als je thuisblijft....
Trollertquote:Op maandag 6 april 2009 21:41 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Je collega heeft gelijk ..... [ afbeelding ]
Ik vind het niet vreemd dat ouders even uit de kinderen willen zijn, ik vind het ook niet vreemd dat ouders even uit huis willen zijn en ik begrijp heel goed dat mensen zich willen blijven ontwikkelen. Wat mij betreft kan dat op verschillende manieren, werk is niet de enige oplossing. Dat er gewerkt moet worden voor geld vind ik een ander verhaal, logisch dat er genoeg geld moet zijn om de vaste lasten te betalen (maar zoals iemand anders hier ook al zei, die hoef je niet te hoog laten op lopen, dat is je eigen keuze) en genoeg aardappelen op de plank te hebben, en ok, om op vakantie te gaan, maar het merendeel van de tweeverdieners, zeker die fulltime werken, doet dat voor de luxe en dán vind ik het jammer dat de kinderen naar een kdv gaan.quote:
Ik denk dat veel mensen die zoals jij denken, er toch echt naast zitten. Ik denk dat het merendeel van de mensen waarbij niet een van de ouders fulltime thuisblijft dat zo regelen voor de luxe. Ik denk dat het echt veel vaker noodzaak is dan gedacht of toegegeven wordt.quote:Op maandag 6 april 2009 21:52 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik vind het niet vreemd dat ouders even uit de kinderen willen zijn, ik vind het ook niet vreemd dat ouders even uit huis willen zijn en ik begrijp heel goed dat mensen zich willen blijven ontwikkelen. Wat mij betreft kan dat op verschillende manieren, werk is niet de enige oplossing. Dat er gewerkt moet worden voor geld vind ik een ander verhaal, logisch dat er genoeg geld moet zijn om de vaste lasten te betalen (maar zoals iemand anders hier ook al zei, die hoef je niet te hoog laten op lopen, dat is je eigen keuze) en genoeg aardappelen op de plank te hebben, en ok, om op vakantie te gaan, maar het merendeel van de tweeverdieners, zeker die fulltime werken, doet dat voor de luxe en dán vind ik het jammer dat de kinderen naar een kdv gaan.
Mijn kind heeft meer vastigheid en regelmaat op de dagen dat hij naar de opvang is en niet bij mij alleen thuis.quote:Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef LXIV het volgende:
Het belangrijkste voor een kind is vastigheid en regelmaat. Dat merkt iedere ouder meteen. En naar mijn mening is dat niet te realiseren als beide ouders fulltime werken. Ook 's avonds thuis is er dan geen rust maar altijd hectiek
Ik denk dat het van je wensen afhangt. Als ik om mij heen kijk dan werken de tweeverdieners voor hun hypotheek, 'ja dat kan dus niet minder' hoor ik ze weleens verzuchten. Tja, dat is dus ook een keuze denk ik dan.quote:Op maandag 6 april 2009 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die zoals jij denken, er toch echt naast zitten. Ik denk dat het merendeel van de mensen waarbij niet een van de ouders fulltime thuisblijft dat zo regelen voor de luxe. Ik denk dat het echt veel vaker noodzaak is dan gedacht of toegegeven wordt.
Maar in hoeverre is dat dan een keuze voor luxe?quote:Op maandag 6 april 2009 22:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik denk dat het van je wensen afhangt. Als ik om mij heen kijk dan werken de tweeverdieners voor hun hypotheek, 'ja dat kan dus niet minder' hoor ik ze weleens verzuchten. Tja, dat is dus ook een keuze denk ik dan.
In ons geval, en ik vermoed in veel gevallen , is een huurhuis duurder dan onze hypotheek. Dat verschil is tegenwoordig bijna niet meer aanwezig.quote:Op maandag 6 april 2009 22:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik denk dat het van je wensen afhangt. Als ik om mij heen kijk dan werken de tweeverdieners voor hun hypotheek, 'ja dat kan dus niet minder' hoor ik ze weleens verzuchten. Tja, dat is dus ook een keuze denk ik dan.
Zo was het hier ook toen ik nog drie dagen buitenshuis werkte. Verschrikkelijk vond ik het, die twee dagen zonder ritme. Het was ook altijd geregel en geplan, want of er was er een kind ziek of een oma kon niet oppassen. Nu werk ik maar een dag buitenshuis en de rest vanuit huis. De dag dat ik niet thuis ben heeft echt impact op de kinderen. Ze zijn drukker, de jongste reageert zich af door niets van mij te willen weten. Maar de rest van de week is er rust. Heerlijk alles in ons eigen tempo en ritme. En dat met behoud van mijn pensioenregelingquote:Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn kind heeft meer vastigheid en regelmaat op de dagen dat hij naar de opvang is en niet bij mij alleen thuis.
(En nee, ik werk niet fulltime)
Maar waarom zou de huidige situatie veel slechter zijn dan elke willekeurige andere fase in de geschiedenis van de mensheid? Of hadden moeders 50 jaar geleden toen ze ook nog 10 andere kinderen hadden zoveel aandacht voor 1 specifiek kind? Of in de middeleeuwen toen er sowieso amper aandacht was voor kinderen: het was mazzel als ze oud genoeg werden om geld te verdienen en verder was het maar afwachten.quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een beetje mijn punt.
Kinderopvang is een noodzakelijk iets maar is steeds meer de norm geworden en daardoor opeens heel goed voor je kind en weet ik veel wat nog meer.
Als het niet enorm nodig is, doe het dan niet en ga niet doen alsof het allemaal zo geweldig is.
Noodzaak en als je kind het er naar zijn zin heeft is dat meegenomen, maar ik vind dat we daarin echt een beetje zijn doorgeslagen.
Friesland is het andere uiterste. In Amsterdam heb je ook dure en minder dure wijken, je hebt overal wel alternatieven voor.quote:Op maandag 6 april 2009 22:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar in hoeverre is dat dan een keuze voor luxe?
Wij wonen in Amsterdam, dat is redelijk duur. Natuurlijk kunnen wij goedkoop een ander huis in Friesland kopen, maar daar zouden wij niet gelukkig zijn, bijvoorbeeld.
Tja, en dan ga ik met mijn kind in een goedkope wijk wonen; eentje die is gebombardeerd tot probleemwijk, maar ach, het is wel goedkoper.quote:Op maandag 6 april 2009 22:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
Friesland is het andere uiterste. In Amsterdam heb je ook dure en minder dure wijken, je hebt overal wel alternatieven voor.
Ik ben daar ook niet zo gevoelig voor (en dan maakt het eigenlijk niet uit of je dat geld er wel of niet voor hebt), maar er is ook een groep mensen die niet gelukkig kan zijn als ze niet net dat type kinderwagen hebben etc etc. Als die dan de keuze maken om fulltime te werken dan vind ik dat jammer voor de kinderen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:20 schreef nanalune het volgende:
[..]
In ons geval, en ik vermoed in veel gevallen , is een huurhuis duurder dan onze hypotheek. Dat verschil is tegenwoordig bijna niet meer aanwezig.
Ik wordt zelf persoonlijk een beetjevan die nieuwe auto's, verbouwde badkamers, de kinder-merk-kleertjes, de eeuwige strijd tussen de leukste, handigste kinderwagens etc etc. Daar hebben wij nog nooit aan meegedaan. Gelukkig, want anders had ik aardig meer moeten werken. Hema en marktplaats.
ja, wat jij zegt heb ik ook. Soms zit ik op mijn werk en denk ik : Ik heb het gewoon te druk om te werken.quote:Op maandag 6 april 2009 22:25 schreef k_i_m het volgende:
Ik vind werken én huismoederen tegelijk echt hard zuigen. Omdat je niet fulltime kan werken mis je altijd dingen op de dagen dat je er niet bent, en als je thuiskomt is het hele huis afgebroken en kan je op je vrije dag je armen van je lijf boenen om alles weer op orde te krijgen voordat je weer moet werken.
Echter werk ik nu al een maand niet (contract niet verlengd) en ik moet zeggen dat ik echt véél meer thuis te werken en te schoonmaken heb dan op mijn werk op een gewone werkdag. Wat dat betreft is werk dan wel weer fijn om te ontspannen en dat mis ik wel. Maar als ik mag kiezen kies ik toch voor thuis met kind, daar haal ik véél meer voldoening uit dan een gewone baan.
Hoe kom je hier nou bij?quote:Op maandag 6 april 2009 22:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ik begrijp dat jij in een heel goedkoop huurhuis woont, geen auto hebt, niet op vakanie gaat?
jammer dat je geen antwoord geeft.quote:Op maandag 6 april 2009 22:27 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik ben daar ook niet zo gevoelig voor (en dan maakt het eigenlijk niet uit of je dat geld er wel of niet voor hebt), maar er is ook een groep mensen die niet gelukkig kan zijn als ze niet net dat type kinderwagen hebben etc etc. Als die dan de keuze maken om fulltime te werken dan vind ik dat jammer voor de kinderen.
Dat jij niet werkt en die luxe allemaal neit nodig vindt?quote:
Wie zegt dat dan?quote:Op maandag 6 april 2009 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
jammer dat je geen antwoord geeft.
En ik vind het ook jammer dat het welzijn en geluk van de kinderen wordt afgelezen aan de uren dat ze op een kdv zitten. Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van fulltime werken voor beide ouders als je kinderen hebt, maar om er standaard vanuit te gaan dat de kinderen heel veel tekort komen alleen vanwege dat werk, vind ik ook wat ver gaan. Volgens mij heb je toch echt wat meer info nodig over het gezin, de situatie, de financien, de manier waarop men met de kinderen omgaat als ze thuis zijn etc, om te weten of het jammer is of niet.
De tijd dat de kindjes klein zijn is zo kort.quote:Op maandag 6 april 2009 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
jammer dat je geen antwoord geeft.
En ik vind het ook jammer dat het welzijn en geluk van de kinderen wordt afgelezen aan de uren dat ze op een kdv zitten. Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van fulltime werken voor beide ouders als je kinderen hebt, maar om er standaard vanuit te gaan dat de kinderen heel veel tekort komen alleen vanwege dat werk, vind ik ook wat ver gaan. Volgens mij heb je toch echt wat meer info nodig over het gezin, de situatie, de financien, de manier waarop men met de kinderen omgaat als ze thuis zijn etc, om te weten of het jammer is of niet.
Alsof er veel fatsoenlijke banen zijn die in die uren te plannen zijn.quote:Op maandag 6 april 2009 22:34 schreef nanalune het volgende:
[..]
De tijd dat de kindjes klein zijn is zo kort.
Voor je het weet zitten ze op de bassischool en heb je tijd genoeg.
Wat dat betreft vind ik het fijn dat mijn man en ik om en om werken. Ik leef nog liever in armoede dan dat ik mijn kindjes 3 dagen per week uit handen geef aan andere, onbekende mensen.
Zonder je aan te vallen hoor.. ik heb respect voor ieders keuzes, maar voor mij persoonlijk is dat echt de grens..
Ook dat heb ik niet gezegd hoor, in mijn post van 21.52 heb ik gezegd dat ik het begrijp dat mensen o.a. voor een vakantie willen werken.quote:Op maandag 6 april 2009 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat jij niet werkt en die luxe allemaal neit nodig vindt?
niet die van mijquote:Op maandag 6 april 2009 22:37 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Alsof er veel fatsoenlijke banen zijn die in die uren te plannen zijn.
Het hangt af van de prioriteiten, voor de één is het belangrijker een baan te hebben waar ze happy van wordt en het dan voor lief neemt dat ze de kinderen minder ziet en voor een ander is het belangrijker dat ze meer bij haar kinderen kan zijn en genoegen neemt met een minder uitdagende baan. Want inderdaad, een uitdagende baan is vaak niet te vinden voor 2 dagen in de week om maar iets te noemen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:37 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Alsof er veel fatsoenlijke banen zijn die in die uren te plannen zijn.
Je valt me niet aan, ons kindje gaat dadelijjk 1 dag naar een kdv. Ik vind het alleen altijd jammer dat mensen menen de keuzes van andere mensen te moeten veroordelen, zonder alle ins en outs van die beslissingen te kennen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:34 schreef nanalune het volgende:
[..]
De tijd dat de kindjes klein zijn is zo kort.
Voor je het weet zitten ze op de bassischool en heb je tijd genoeg.
Wat dat betreft vind ik het fijn dat mijn man en ik om en om werken. Ik leef nog liever in armoede dan dat ik mijn kindjes 3 dagen per week uit handen geef aan andere, onbekende mensen.
Zonder je aan te vallen hoor.. ik heb respect voor ieders keuzes, maar voor mij persoonlijk is dat echt de grens..
Overdag tussen half negen en kwart voor twaalf en kwart over één tot drie uur? Ik denk het niet eigenlijk.quote:Op maandag 6 april 2009 22:39 schreef nanalune het volgende:
[..]
niet die van mijmeestal werk ik na vier uur.of tot 11 uur smorgens.
Daarom werken we om en om , maar ik denk dat er inderdaad veel banen zijn met werkdagen overdag.
inderdaad zijn er veel banen met werkdagen overdag, maar dan net niet van 9-11.30 en van 13.30 tot 15.30 uur. Niet echt gangbare werktijden, dus dat schoolgaan geeft dan ook weer niet heel veel meer ruimte.quote:Op maandag 6 april 2009 22:39 schreef nanalune het volgende:
[..]
niet die van mijmeestal werk ik na vier uur.of tot 11 uur smorgens.
Daarom werken we om en om , maar ik denk dat er inderdaad veel banen zijn met werkdagen overdag.
Los van de ins en outs moet het wel een hele slechte mamma zijn (of slechte omstandigheden) wil het kind niet beter af zijn bij mamma. Wat niet wil zeggen dat een andere oplossing meteen slecht is. Maar wel jammer, vind ik.quote:Op maandag 6 april 2009 22:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je valt me niet aan, ons kindje gaat dadelijjk 1 dag naar een kdv. Ik vind het alleen altijd jammer dat mensen menen de keuzes van andere mensen te moeten veroordelen, zonder alle ins en outs van die beslissingen te kennen.
Veroordelen kan niemand . We kunnen alleen spreken vanuit onze eigen ervaringenquote:Op maandag 6 april 2009 22:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je valt me niet aan, ons kindje gaat dadelijjk 1 dag naar een kdv. Ik vind het alleen altijd jammer dat mensen menen de keuzes van andere mensen te moeten veroordelen, zonder alle ins en outs van die beslissingen te kennen.
Nonsens. Kinderen leren bv ook met andere kinderen omgaan op het KDV. Onerzoek wijst uit dat KDV kinderen sociaal vaardiger zijn dan kinderen die niet op het KDV komen. Daarentegen vragen KDV kinderen ook wat vaker negatief aandacht.quote:Op maandag 6 april 2009 22:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
Los van de ins en outs moet het wel een hele slechte mamma zijn (of slechte omstandigheden) wil het kind niet beter af zijn bij mamma. Wat niet wil zeggen dat een andere oplossing meteen slecht is. Maar wel jammer, vind ik.
quote:Op maandag 6 april 2009 22:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
inderdaad zijn er veel banen met werkdagen overdag, maar dan net niet van 9-11.30 en van 13.30 tot 15.30 uur. Niet echt gangbare werktijden, dus dat schoolgaan geeft dan ook weer niet heel veel meer ruimte.
Heb jij 100% van de vrouwen gesproken en van 60% gehoord dat zij liever thuis zouden zijn?quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef nanalune het volgende:
[..]
Veroordelen kan niemand . We kunnen alleen spreken vanuit onze eigen ervaringen![]()
Laat ik het anders zeggen.
Ik ben van mening van dat 80% van de vrouwen gelukkiger zouden zijn als zij thuis zouden blijven of een ieniemienie part-time baan zouden hebben .
en de kindjes? ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ze liever een gezin hebben waarin pa of ma altijd thuis is dan dat ze grotendeels op een kdv zitten. Maar goed.. ik kan ernaast zitten.
Ik zat heel vaak op mijn werk uit mijn neus te vreten en dan werd ik echt manisch depressief als ik bedacht wat ik in die tijd thuis allemaal had kunnen doen, wat ik nu 's avonds ná mijn werk nog lekker mocht doen. Maar ik vond het ook helemaal niet leuk dat ik mijn kind 's ochtends 10 minuten zag voor ik wegging en dan 's avonds nog net een uurtje omdat ze daarna weer moest slapen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:28 schreef nanalune het volgende:
[..]
ja, wat jij zegt heb ik ook. Soms zit ik op mijn werk en denk ik : Ik heb het gewoon te druk om te werken.
Manlief is een schat maar opruimen kan hij niet. Tis dubbel op, als ik thuiskom werk ik de uren dat ik weg was dubbel weer terug..en voel ik me schuldig naar de kindjes toe. En nee de was kan niet blijven liggen en ik wil graag nog wat door de ramen blijven zien af en toe.
Dat is er, maar aangezien je zo overtuigd ben van de waarde van de aanwezigheid van de moeder, neem ik aan dat je tussen de middag netjes thusi wilt zitten en zelf brood voor ze wilt smerenquote:Op maandag 6 april 2009 22:47 schreef nanalune het volgende:
[..]
kom zeg , ik heb alleen maar peutertjes, maar er is toch overblijven tegenwoordig?
Ik zou ook niet voor zijn als de kindjes tot 4 jaar geen mens zagen , maar hebben kindjes niet genoeg aan vriendjes/ vriendinnetjes ? kindjes uit de buurt, peuterspeelzaaltjes?quote:Op maandag 6 april 2009 22:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nonsens. Kinderen leren bv ook met andere kinderen omgaan op het KDV. Onerzoek wijst uit dat KDV kinderen sociaal vaardiger zijn dan kinderen die niet op het KDV komen. Daarentegen vragen KDV kinderen ook wat vaker negatief aandacht.
Dus om te stellen dat kinderen per definitie beter af zijn bij de moeder is nogal kort door de bocht
Toch gek dat ik dan in mijn omgeving uitkom op 80% van de vrouwen die gelukkig is met de baan die ze hebben en dat is dan voor 24 uur of meer. Ik denk dat we beiden niet in een geheel reresentatieve omgeving zitten.quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef nanalune het volgende:
[..]
Veroordelen kan niemand . We kunnen alleen spreken vanuit onze eigen ervaringen![]()
Laat ik het anders zeggen.
Ik ben van mening van dat 80% van de vrouwen gelukkiger zouden zijn als zij thuis zouden blijven of een ieniemienie part-time baan zouden hebben .
whehe scherp.quote:Op maandag 6 april 2009 22:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is er, maar aangezien je zo overtuigd ben van de waarde van de aanwezigheid van de moeder, neem ik aan dat je tussen de middag netjes thusi wilt zitten en zelf brood voor ze wilt smeren
Ik denk dat je je hierin heel erg vergist..quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef nanalune het volgende:
Kinderen krijgen in de regel pas echt vriendjes als ze naar school gaan. Als ze 4 zijn dus. Peuterspeelzaal is vanaf 2 en dan een half dagdeel.quote:Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef nanalune het volgende:
[..]
Ik zou ook niet voor zijn als de kindjes tot 4 jaar geen mens zagen , maar hebben kindjes niet genoeg aan vriendjes/ vriendinnetjes ? kindjes uit de buurt, peuterspeelzaaltjes?
Eh nee nu draai je het om. Ik zeg alleen dat KDV niet slechter is dan de moeder, maar op een ander vlak goed.quote:hoop het wel, anders lopen die van mij straks behoorlijk achter.
Ik hecht niet zo veel waarde aan dat soort onderzoekjes, omdat in een normale situatie kinderen echt niet wereldvreemd worden als ze niet naar een kdv gaan.
Gemiddeld gezien is een kind zeker de eerste jaren beter af bij mamma, het is niet voor niets dat ze pas met 2,5 naar de peuterschool hoeven, en zelfs dat is niet verplicht. Een kdv is er omdat ouders zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen, niet omdat het zoveel beter is voor het kind. En natuurlijk heeft een kdv ook zo zijn voordelen, maar de kdv zijn er om kinderen op te vangen van werkende ouders, dat is de insteek. De peuterschool is ook bedoeld voor kinderen waarvan de ouders niet werken, en met 2,5 mogen ze daar naartoe, dat is echt vroeg genoeg.quote:Op maandag 6 april 2009 22:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nonsens. Kinderen leren bv ook met andere kinderen omgaan op het KDV. Onerzoek wijst uit dat KDV kinderen sociaal vaardiger zijn dan kinderen die niet op het KDV komen. Daarentegen vragen KDV kinderen ook wat vaker negatief aandacht.
Dus om te stellen dat kinderen per definitie beter af zijn bij de moeder is nogal kort door de bocht
Je hecht alleen maar waarde aan de onderzoekjes die zeggen dat wel naar een kdv gaan slecht voor kindjes is?quote:Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef nanalune het volgende:
[..]
Ik hecht niet zo veel waarde aan dat soort onderzoekjes, omdat in een normale situatie kinderen echt niet wereldvreemd worden als ze niet naar een kdv gaan.
Nee ik heb nog geen steekhoudend onderzoek gedaan. Daar heb ik ook geen tijd voorquote:Op maandag 6 april 2009 22:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb jij 100% van de vrouwen gesproken en van 60% gehoord dat zij liever thuis zouden zijn?
Aangezien ik weet dat het antwoord hierop 'nee' is, hoe kun jij dan van mening zijn voor zoveel andere vrouwen dat ze iets anders liever zouden doen dan ze doen?
Afhankelijk van welke buurt zullen er ook veel speelkameraadjes niet aanwezig zijn omdat ze op het kdv zitten.quote:Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef nanalune het volgende:
[..]
Ik zou ook niet voor zijn als de kindjes tot 4 jaar geen mens zagen , maar hebben kindjes niet genoeg aan vriendjes/ vriendinnetjes ? kindjes uit de buurt, peuterspeelzaaltjes?
hoop het wel, anders lopen die van mij straks behoorlijk achter.
Ik zal je nog iets gekkers vertellen; ik ben zo ongeveer de enige van mijn vriendinnen met kind, maar ze zijn bijna allemaal ontevreden over hun werkquote:Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Toch gek dat ik dan in mijn omgeving uitkom op 80% van de vrouwen die gelukkig is met de baan die ze hebben en dat is dan voor 24 uur of meer.
Ik zeg toch nergens dat de insteek anders is? Echter stellen dat het slechter is voor het kind wordt gelogenstraft door de uitkomst van werkelijk tientallen klinische onderzoeken.quote:Op maandag 6 april 2009 22:54 schreef Marrije het volgende:
[..]
Gemiddeld gezien is een kind zeker de eerste jaren beter af bij mamma, het is niet voor niets dat ze pas met 2,5 naar de peuterschool hoeven, en zelfs dat is niet verplicht. Een kdv is er omdat ouders zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen, niet omdat het zoveel beter is voor het kind. En natuurlijk heeft een kdv ook zo zijn voordelen, maar de kdv zijn er om kinderen op te vangen van werkende ouders, dat is de insteek.
Met 2 en mijn zoon was daar met anderhalf al aan toe. Er is geen grote gemene deler.quote:De peuterschool is ook bedoeld voor kinderen waarvan de ouders niet werken, en met 2,5 mogen ze daar naartoe, dat is echt vroeg genoeg.
Ehm dat peuterspeelzaal pas vanaf 2.5 is is omdat ze daar voorschoolse vaardigheden aanleren. En dat zijn dingen die kindjes pas vanaf 2.5 jaar kunnen leren omdat ze eerder motorisch en cognitief daar nog niet aan toe zijn.quote:Op maandag 6 april 2009 22:54 schreef Marrije het volgende:
[..]
Gemiddeld gezien is een kind zeker de eerste jaren beter af bij mamma, het is niet voor niets dat ze pas met 2,5 naar de peuterschool hoeven, en zelfs dat is niet verplicht.
Babies hebben ook geen mening, wel behoeftes.quote:Op maandag 6 april 2009 22:50 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Toch gek dat ik dan in mijn omgeving uitkom op 80% van de vrouwen die gelukkig is met de baan die ze hebben en dat is dan voor 24 uur of meer. Ik denk dat we beiden niet in een geheel reresentatieve omgeving zitten.
En de kindjes: ik denk dat vooral kleine kindjes nog veel te jong zijn om te kunnen weten wat ze liever willen. Kan zijn dat de wetenschap er een mening over heeft (al veranderen die inzichten ook vaak per decennium), maar die ukkies zijn nog veel te klein voor een echte mening.
Veel thuisblijfmoeders die ik spreek doen dat voornamelijk uit praktisch oogpunt.. het wegbrengen van en naar school en de diverse clubjes en verplichtingen zorgen voor nogal wat georganiseer..quote:Op maandag 6 april 2009 22:54 schreef nanalune het volgende:
[..]
Nee ik heb nog geen steekhoudend onderzoek gedaan. Daar heb ik ook geen tijd voorik kan niet voorzichtig genoeg zijn met het uitspreken van een mening zie ik.
Laat ik het dan maar VOLLEDIG bij mijzelf houden om misverstanden te voorkomen:
Ik was iemand die werken belangrijk vond, nu ben ik daar behoorlijk op teruggekomen. Ook vrouwen in mijn omgeving zeggen dit .Met name vrouwen die thuis blijven beloven mij gouden bergen.
Als we de percentages achterwege laten denk ik dat er vast wel een wetenschappelijke theorie is die kan ondersteunen dat er dan in ieder geval VEEL vrouwen zijn die liever thuis blijven.
Ik vermoed zelf dat het er meer zijn dan we denken.
Nogmaals niet zozeer om de kindjes maar dan in ieder geval voor zichzelf. Niet om geraniumkijkende zombies te worden maar net zo goed met veel sociale contacten en dingetjes
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vond alleen het idee om het aan kindjes zelf te vragen onzin. Kleine kinderen vraag je nou eenmaal niet over alles kun mening, over het algemeen zoekt een ouder zelf uit wat de behoefte van het kind is en hoe zij die gaan vervullen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:57 schreef beefcake het volgende:
[..]
Babies hebben ook geen mening, wel behoeftes.
natuurlijk het liefste wel:)quote:Op maandag 6 april 2009 22:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is er, maar aangezien je zo overtuigd ben van de waarde van de aanwezigheid van de moeder, neem ik aan dat je tussen de middag netjes thusi wilt zitten en zelf brood voor ze wilt smeren
Een jong kind is gemiddeld beter af bij mamma, laat mij de onderzoeken maar zien die het tegendeel beweren. Ik mag mijn kinderen nu al aanmelden, maar pas bij 2,5 worden ze toegelaten op de peuterspeelzaal, op zn vroegst.quote:Op maandag 6 april 2009 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat de insteek anders is? Echter stellen dat het slechter is voor het kind wordt gelogenstraft door de uitkomst van werkelijk tientallen klinische onderzoeken.
[..]
Met 2 en mijn zoon was daar met anderhalf al aan toe. Er is geen grote gemene deler.
Vooral voor een baby van laten we zeggen 10 weken heeft een kdv echt geen enkele toegevoegde waarde.quote:Op maandag 6 april 2009 22:57 schreef beefcake het volgende:
[..]
Babies hebben ook geen mening, wel behoeftes.
Maar ik denk, als het binnen de perken blijft met een dag of 2-3, ook geen slechte invloed.quote:Op maandag 6 april 2009 23:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
Vooral voor een baby van laten we zeggen 10 weken heeft een kdv echt geen enkele toegevoegde waarde.
Ben ik met je eens, heb ik volgens mij ook al eerder gezegdquote:Op maandag 6 april 2009 23:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ik denk, als het binnen de perken blijft met een dag of 2-3, ook geen slechte invloed.
Er is geen 'beter'. Er is 'anders'. Beter is jouw argument dus laat JIJ daar de onderzoeken maar van zien.quote:Op maandag 6 april 2009 22:59 schreef Marrije het volgende:
[..]
Een jong kind is gemiddeld beter af bij mamma, laat mij de onderzoeken maar zien die het tegendeel beweren.
Das raar, want hier is het toch echt met twee jaar.quote:Ik mag mijn kinderen nu al aanmelden, maar pas bij 2,5 worden ze toegelaten op de peuterspeelzaal, op zn vroegst.
Beter af bij mama is ook slechts een persoonlijk waardeoordeel.quote:Op maandag 6 april 2009 23:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, heb ik volgens mij ook al eerder gezegdBeter af bij mamma, wat niet wil zeggen dat het slecht is als ze naar een kdv gaan. Al zou ik het niemand aanraden om een baby van 10 weken fulltime naar een kdv te brengen.
-edit- ik duik mn bed in, vandaar dat ik niet meer antwoord![]()
en net zo waardevol als die van jou.quote:Op maandag 6 april 2009 23:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beter af bij mama is ook slechts een persoonlijk waardeoordeel.
Hier ook met twee jaarquote:Op maandag 6 april 2009 23:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Das raar, want hier is het toch echt met twee jaar.
Behalve dan dat ik geen waardeoordeel geef.....quote:Op maandag 6 april 2009 23:09 schreef nanalune het volgende:
[..]
en net zo waardevol als die van jou.
Hier met 2,5 jaar maar dat ligt volgens mij gewoon aan de organisatie die het regeltquote:Op maandag 6 april 2009 23:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Das raar, want hier is het toch echt met twee jaar.
Hier krijg je vanuit de gemeente een brief voor de 2e verjaardag en wordt je op de mogelijkheid van peuterspeelzaal gewezen.quote:Op maandag 6 april 2009 23:26 schreef marlieske het volgende:
[..]
Hier met 2,5 jaar maar dat ligt volgens mij gewoon aan de organisatie die het regelt![]()
Als het bij 2 was geweest zou Isa trouwens met haar 2 jaar naar de peuterspeelzaal gaan, ik zie er geen kwaad in en ben er zelf ook niet door getraumatiseerd
Eh ja, dus blijkbaar is dat niet landelijk geregeld.quote:Op maandag 6 april 2009 23:29 schreef marlieske het volgende:
Tja hier kan je wel inschrijven met 2 jaar maar ze mogen gewoon niet eerder komen als 2,5 (en er is maar 1 speelzaal in het dorp dus keuze is er niet)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |