quote:Wereldrecordpoging: meeste duikers tegelijk onder water
Zaterdag 23 mei 2009 organiseren Stichting De Noordzee en de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB) in het kader van de Week van de Zee een wereldrecordpoging voor duikers. Het doel is het wereldrecord ‘de meeste duikers tegelijk onder water’ te verbreken. Daarvoor moeten minimaal 1000 duikers tegelijk minimaal 1 minuut onder water zijn. De duik vindt om 13:00 uur plaats in Zeeland, in het Veerse Meer vanaf de Veerse Dam.
Ook Rijkswaterstaat Zeeland is betrokken bij dit evenement.
Guinness World Book of Records
Het huidige record ‘meeste duikers tegelijk onder water’ werd in 2006 gevestigd op de Malediven met 958 duikers. Dit aantal willen Stichting De Noordzee en de NOB op 23 mei overschrijden. De organisatie koos voor Zeeland omdat daar voldoende helder, goed beschut en interessant duikwater voorhanden is. Specifiek voor de duiklocatie bij de Veerse Dam geldt dat er voldoende ruimte is om 1000 duikers zonder milieuschade te water te kunnen laten gaan. De resultaten worden officieel ingestuurd naar het Guinness World Book of Records. Met deze recordpoging willen Stichting De Noordzee en de NOB meer aandacht vragen voor de bescherming van haaien in de Noordzee, die nog steeds bedreigd worden met uitsterven.
Betrokkenheid Rijkswaterstaat Zeeland
Rijkswaterstaat is zowel op het water als op de weg betrokken bij het evenement. Tijdens het weekeinde na Hemelvaartsdag is het vanouds al zeer druk op en rond het Veerse Meer en de Veerse Dam. Met de recordpoging zal het op de Veerse Dam (Rijksweg N-57) naar verwachting nog drukker worden. Rijkswaterstaat zal erop toezien dat de veiligheid en de doorstroming van het wegverkeer gewaarborgd zijn.
In het belang van de veiligheid van de duikers zal er op het water door Rijkswaterstaat ter plaatse van het evenement tijdelijk een vaarverbod worden ingesteld. Bovendien zal er een RWS-vaartuig op het Veerse Meer patrouilleren.
Gedurende het evenement vindt er op de Veerse Dam een informatiemarkt plaats waar ook Rijkswaterstaat uiteraard niet zal ontbreken. In de stand van Rijkswaterstaat is onder andere informatie te vinden over de verbetering van de kwaliteit van het water in het Veerse Meer sinds de ingebruikname van het doorlaatmiddel in de Zandkreekdam. Verwacht wordt dat door de verbetering van de waterkwaliteit de belangstelling van duikers voor het Veerse Meer de komende jaren fors zal toenemen.
Deelname
Deelname aan de duikrecordpoging is gratis en kan door het inschrijfformulier in te vullen op www.weekvandezee.nl. Als het wereldrecord verbroken wordt, krijgen alle deelnemers na afloop een wereldrecord deelnamebrevet.
Ik ben daar vanavond geweest. Het zicht was enorm slecht. Ik kon m'n buddy niet eens zien..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:45 schreef geelkuikentje het volgende:
We wilden naar de Bergse diepsluis gaan.
Enorm slechtquote:Op woensdag 6 mei 2009 23:44 schreef Meursault het volgende:
[..]
Ik ben daar vanavond geweest. Het zicht was enorm slecht. Ik kon m'n buddy niet eens zien..![]()
Nu wil ik snel een nieuwe duik maken, om deze te vergeten. Misschien dit weekend nog naar de Zeelandbrug.![]()
Er zijn vanochtend(?) wel sepia's gezien bij Bergse diep.
Heb je daar wat bronnen voor?quote:Op maandag 11 mei 2009 13:57 schreef alsem het volgende:
van bekende duikers heb ik gehoord dat er 10 jaar geleden veel meer sepia's waren als nu, toen de zeelandbrug gebouwd werd was nog nieteens bekend dat dit de plaats was waar sepia's zich voortplanten.
Ik vind dat ze strenger onderwaternatuurbeheer moeten toepassen.
Nice! Waar duik je zoal?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:31 schreef BOKA het volgende:
Aangezien ik net mijn 1* brevet heb gehaald plaats ik hier maar een tvp.
Ik heb alleen nog maar voor mijn opleiding gedoken en dat was elke keer in Oostvoorne, helemaal niks interessants te zien dus op een krabbetje en klein visje na dan.quote:Op zondag 17 mei 2009 17:02 schreef Meursault het volgende:
[..]
Nice! Waar duik je zoal?
Afgelopen woensdag bij het koepeltje, scharendijke gedoken en echt mini sepiolaatje gezien.![]()
Vanavond naar de Zeelandbrug.
Dat geen plek zal wel meevallen, ik ben er ook lid (komend jaar hopelijk wat actiever) en volgens mij kan iedereen die zich aanmeld gewoon meedoen hoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 17:45 schreef Grrommit het volgende:
Laat ik hier ook maar een post plaatsen:
Vandaag mijn financiën uitgezocht i.v.m. zelfstandig wonen en mijn studie volgend jaar (net geslaagd voor VWO). Er achter gekomen dat ik de contributie en basisbenodigdheden die nodig zijn bij de studentenduikvereniging in Leiden makkelijk kan betalen.
Mailtje is net op weg om te vragen of er nog plek is,,, ze nemen maar 20 man per jaar aan. Maar als er nog plek is ga ik eindelijk duiken! Dat is iets dat ik al wil sinds mijn eerste keer snorkelen! Heb er zin in
Nu maar hopen dat ik niet teleurgesteld wordt doordat er geen plek meer is...
Gefeliciteerd met je open water! Waar wil je je eerste duik gaan plannen? Weet je al wat en waar je je duikspullen wilt gaan halen?quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:12 schreef Culi-Mars het volgende:
Sindskort in het bezit van Padi OW. Binnenkort duikuitrusting ophalen en hopelijk snel de eerste duik in Nederlandse wateren kunnen plannen!
Ik duik sinds 2003 en vind het nog steeds geweldig. Herman Lieven heb ik wel van gehoord. Weet niet of het goed/slecht is. Dat huren en dan kopen is wel een goed idee. Heb je je open water in Nederland gehaald of in het buitenland?quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:21 schreef Culi-Mars het volgende:
Heb ze besteld bij Herman Lieven Duiksport in Den Bosch. Daar hebben ze een complete set welke je voor een jaar kunt huren en daarna kunt kopen. Dus volledig nieuwe spullen alleen met de mogelijkheid om na een jaar te retourneren. Ideaal in mijn ogen dus.
Waar en wanneer ik mijn eerste duik wil plannen weet ik nog niet. Heb me ook gelijk ingeschreven bij hun duikteam, dus meteen kijken wanneer hun een duik hebben gepland waar ik aan kan deelnemen. En wil gelijk informeren om mn Advanced OW te gaan doen binnenkort.
Dus genoeg te doen!
Jij duikt al langere tijd?
Ik ben helaas al een hele tijd niet meer geweest.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 17:18 schreef Grrommit het volgende:
Ow vet! Wie weet zie ik je volgend jaar dan nog wel.
Bevalt het je bij de vereniging? Is het gezellig?
Lijkt me verstandig om te beginnen met de basics. Verder gaan kan altijd nog, gewoon genieten en niet alleen maar cursussen, er lijkt me daar genoeg te zien, ook met de restrictie van open water. Zelf heb ik mijn OW in `Egypte gehaald, mijn advanced in Nederland. Reden: in Egypte wordt zoiets als kompasduiken wel erg makkelijk met dat zicht. In Nederland wat minder. Rescue en Divemaster heb ik hier ook gedaan. De "leuk voor de heb" cursussen deed ik meestal op vakantie, zoals Nitrox bijvoorbeeld. Stelt geen *** voor en je moet twee keer met Nitrox duiken, dan doe ik dat liever eens in een warme zee. Enige nadeel was dat ze in Egypte de NL editie van het cursus boek niet hadden, wel het cursusboek voor een instructeur. Dat vond ik ok. Ook wel tof, want het is machtig interessant, de theorie er om heen. Maar op je vakantie te veel lezen kost zoveel tijdquote:Op dinsdag 22 september 2009 08:17 schreef -JJK- het volgende:
Haha thanks voor de info zo vroeg op de morgen... daar dan
Ja ik heb al wat standaard materiaal ingeslagen een een wet suit kreeg ik er gratis bij dus dat was wel relaxt! Als het me allemaal super bevalt hoef ik alleen maar een BC tekopen ja opzich wel prijzig maar dan komt die advanced course er gratis bij... maar goed eerst maar beginnen met de basics
Je eerste duik in Nederland bij het halen van een AOW en dan ook nog in 1 weekend.quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:20 schreef Culi-Mars het volgende:
Heb mijn open water in Lanzarote gehaald. En ga dit weekend mijn Advanced in Nederland doen. Daarmee meteen de eerste duik in Nederlands water, dus ik ben benieuwd!
Misschien heeft hij adventure dives gedaan, die tellen mee voor je advancedquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:52 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Je eerste duik in Nederland bij het halen van een AOW en dan ook nog in 1 weekend.
Hoeveel duiken heb je al dan?
Geen idee wat een adventure dive is. Maar ik zie het elk jaar weer PADI duikers (AOW en hoger ) die in paniek raken bij een stromingsduik. Padi Duikers die in paniek raken als ze voor het eerst de koude donkere nederlandse wateren betreden. Padi duikers die INT aansluitingen op een DIN aansluiting proberen te monteren en zich afvragen waarom de fles blaastquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:58 schreef Pheno het volgende:
[..]
Misschien heeft hij adventure dives gedaan, die tellen mee voor je advanced
Een duik onder begeleiding. Bijvoorbeeld een diepe duik als open water, waar je ook wat oefeningen moet doen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:29 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Geen idee wat een adventure dive is. Maar ik zie het elk jaar weer PADI duikers (AOW en hoger ) die in paniek raken bij een stromingsduik. Padi Duikers die in paniek raken als ze voor het eerst de koude donkere nederlandse wateren betreden. Padi duikers die INT aansluitingen op een DIN aansluiting proberen te monteren en zich afvragen waarom de fles blaast![]()
Ik weiger met dit soort lui te duiken
Ik heb nu 8 duiken gemaakt.quote:Hoeveel duiken heb je al dan?
Hierover deel ik de mening van Pheno, dat het voornamelijk aan de persoon ligt hoe deze zelf omgaat met het behalen van zijn brevet. Natuurlijk zijn er (te)veel die het doen om simpelweg het pasje te hebben en daarvoor zo makkelijk en snel mogelijk door de stof heen racen om zo de examens te kunnen aftikken.quote:Padi Duikers die in paniek raken als ze voor het eerst de koude donkere nederlandse wateren betreden. Padi duikers die INT aansluitingen op een DIN aansluiting proberen te monteren en zich afvragen waarom de fles blaast
Onzin. Als je zo'n duikschool hebt is het geen goede duikschool. Maar goed, het gebash van andere niet nader te noemen duikorganisaties tov PADI is me bekend, dus daar ga ik verder niet op in. Je meer voelen dan een ander vind ik niet bij het duiken horen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:39 schreef devlinmr het volgende:
Volgens mij ligt het wel degelijk aan padi. Zo snel mogelijk iemand door het examen heentrekken en geen tijd nemen om eerst alles in een zwembad rustig te oefenen alvorens naar het buitenwater te gaan.
Alles snel om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
Geen onzin, is de ervaring die ik zelf heb opgedaan. Mcdonalds is ook een succesformule, wil nog niet zeggen dat het lekker eten is.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:25 schreef Pheno het volgende:
[..]
Onzin. Als je zo'n duikschool hebt is het geen goede duikschool. Maar goed, het gebash van andere niet nader te noemen duikorganisaties tov PADI is me bekend, dus daar ga ik verder niet op in. Je meer voelen dan een ander vind ik niet bij het duiken horen.
Feit is dat het een succesvolle formule is, wereldwijd erkend en dat er zoals in alle markten ook rotte appels tussen de leveranciers zitten.
of je wordt te vrij in het autorijden omdat je door het aantal kms denkt dat je het kunt en maakt de grootste brokkenquote:Op dinsdag 22 september 2009 14:33 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Geen onzin, is de ervaring die ik zelf heb opgedaan. Mcdonalds is ook een succesformule, wil nog niet zeggen dat het lekker eten is.
De thorie die PADI doceert is vrijwel gelijk aan die van de rest van de duikopleidingen dus daar hoor je me niet over.
Ik zie het meer zoals wanneer je je rijbewijs net hebt, dan kun je ook niet rijden. Dat leer je de volgende 100000 km pas.
En een persoon dat net zijn rijbewijs heeft gehaald zou ook niet zijn BE mogen halen, of een slipcursus mogen doen?quote:Ik zie het meer zoals wanneer je je rijbewijs net hebt, dan kun je ook niet rijden. Dat leer je de volgende 100000 km pas.
Ik laat mij niet demotiveren doordat iemand een andere mening heeft dan ik ergens over.quote:Nogmaals, het ligt geheel aan de persoon zelf. Ervaring moet je opdoen, maar om mensen te kleineren door te zeggen dat PADI poept en na 8 duiken dat je nog niet kan duiken laat mensen alleen maar demotiveren
Helemaal met je eens dat het om het plezier gaat. Maar zeg nou zelf, je voelt je toch meer op je gemak naast iemand die een 50 tal duiken heeft gedaan en bekent is met de lokale wateren dan iemand die 8 duiken in lanzarote heeft gemaakt. En als je je meer op je gemak voelt heb je ook meer plezier.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
of je wordt te vrij in het autorijden omdat je door het aantal kms denkt dat je het kunt en maakt de grootste brokken
Nogmaals, het ligt geheel aan de persoon zelf. Ervaring moet je opdoen, maar om mensen te kleineren door te zeggen dat PADI poept en na 8 duiken dat je nog niet kan duiken laat mensen alleen maar demotiveren
Uiteindelijk wil je dat mensen plezier beleven aan de sport, want dat is het, ongeacht organisatie of lesstructuur. Dat macho gedrag past bij die Golf rijders.
Klopt maar die groep van 1000 is vele malen kleiner.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:41 schreef Culi-Mars het volgende:
[..]
En een persoon dat net zijn rijbewijs heeft gehaald zou ook niet zijn BE mogen halen, of een slipcursus mogen doen?
Daarnaast zit er nog een groot verschil in de persoon welke zijn rijbewijs heeft gehaald. Sommige kunnen na 1000 km al goed overweg met de auto en anticiperen op gevaarlijke situaties. En anderen zijn na 100000 km nog steeds een gevaar voor zichzelf en medeweggebruikers.
[..]
Moet je ook niet doen, duiken is het mooiste wat er is. Vraag jezelf alleen maar af of je niet beter eerst meer ervaring op zou moeten doen.quote:Ik laat mij niet demotiveren doordat iemand een andere mening heeft dan ik ergens over.
Decompressie ziekte is iets wat iedereen kan overkomen. Ook ervaren duikers die denken dat die 5 metertjes dieper niet boeitquote:Op dinsdag 22 september 2009 14:53 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Helemaal met je eens dat het om het plezier gaat. Maar zeg nou zelf, je voelt je toch meer op je gemak naast iemand die een 50 tal duiken heeft gedaan en bekent is met de lokale wateren dan iemand die 8 duiken in lanzarote heeft gemaakt. En als je je meer op je gemak voelt heb je ook meer plezier.
Vergeet niet dat je buddy ook verantwoordelijk is voor jou.
Wat betreft demotiveren... elk jaar verzuipen er weer duikers om uiteenlopende redenen maar vaak ook door onervarenheid
Kijk voor de gein maar eens op duikongevallen.nl meerendeel van de incidenten is decompressieziektes.
Ik ga ook nog de Nitrox-cursus doen.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:33 schreef BOKA het volgende:
Eerste week van februari ga ik met mijn duikvereniging naar Zuid Egypte.
We gaan oa naar: The Fury Shoals, Saint John Reef en Abu Fendera
Haaien, dolfijnen, koraal, zon, eigen boot, zin in!
Het enige wat me daar tegen houdt is die verplichting om een x aantal mensen te certificeren per jaar. Dat red ik gewoonweg niet bij gebrek aan tijdquote:Op zondag 31 januari 2010 16:41 schreef Bob-B het volgende:
Ik tvp hem hier ff, ben zelf nu bezig met instructor brevet, nog theorie halen en dan klaar
Nederland is echt wel mooi.quote:Op maandag 8 februari 2010 21:59 schreef Handschoen het volgende:
Heb afgelopen zomer mijn open water + advanced gehaald in curacau, nu zie ik het niet meer zitten om in NL te duiken. Binnenkort maar weer eens terug dan
QFTquote:
Ik ook niet, heb geen droogpak. Alleen semi dry. Nog eventjes wachten dusquote:Op maandag 8 februari 2010 22:10 schreef Meursault het volgende:
[..]
QFT
Maar ik heb weinig ervaring met duiken in het buitenland.
Ik ben nog niet begonnen dit seizoen, nog te koud voor mij.
Alsof dat eerder nooit gebeurde?quote:Op maandag 6 december 2010 17:36 schreef Mark het volgende:
Zo, maar weer eens een kick van het duik-topic naar aanleiding van de berichten uit Sharm el Sheikh.
Bizar om te bedenken dat ik daar een paar jaar geleden ook gedoken heb (en waarschijnlijk meer mensen hier) en er nu mensen aangevallen worden door haaien.
Wel een goed informatief artikel: hier
Misschien hebben ze het haaienvoederbordje verplaatstquote:Op vrijdag 17 december 2010 17:27 schreef Mark het volgende:
Als ik het snel bekijk zijn dat filmpjes die op de hele Rode Zee slaan. Het gaat me er net om dat ze op deze bepaalde plek ineens toeslaan. Dat is namelijk wel nieuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |