En?quote:Op woensdag 15 april 2009 21:49 schreef Florian_ het volgende:
Heb onlangs even een college meelopen (burgelijk recht) bij de Uni van Leiden. Even sfeer proeven etc.
Het was in het hoofdgebouw (niet het KOG). Ik vond het ten eerste moeilijk verstaanbaar, en daar schenen meer mensen last van te hebben. De stof was voor mij als leek prima te volgen, alhoewel er veel afkortingen en wetsartikelen in de tekst verwerkt waren. Ik vond dat er een beetje een onsamenhangend verhaal werd verteld. Nu ging het (in mijn ogen) een beetje van hak op de tak. Het had mij interessanter geleken als er echt een paar grote casussen werden besproken, maar ik ben natuurlijk niet echt thuis in de manier van lesgeven. De persoon met wie ik mee was vertelde overigens dat "Dit een hoorcollege is waarvoor je normaliter thuis kunt blijven. Het overgrote deel van wat er werd verteld staat letterlijk in de wetbundel - niet leerzaam".quote:
Ja, ik weet zeker dat ik naar Leiden ga. Heb jij je al een beetje georiënteerd op het gebied van huisvesting, verenigingen etc?quote:Op woensdag 15 april 2009 22:23 schreef Fip het volgende:
En, nog steeds bij je keuze? Ik heb onlangs ook een hoorcollege burgerlijk recht meegelopen (ook in Leiden en ja, ook niet in het KOG).. en ondanks dat ik je kritiek wel herken, heeft het bij mij m'n keuze alleen maar bevestigd.Heb er zin in!
Wat is het hoofdgebouw?quote:Op woensdag 15 april 2009 22:02 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Het was in het hoofdgebouw (niet het KOG). Ik vond het ten eerste moeilijk verstaanbaar, en daar schenen meer mensen last van te hebben. De stof was voor mij als leek prima te volgen, alhoewel er veel afkortingen en wetsartikelen in de tekst verwerkt waren. Ik vond dat er een beetje een onsamenhangend verhaal werd verteld. Nu ging het (in mijn ogen) een beetje van hak op de tak. Het had mij interessanter geleken als er echt een paar grote casussen werden besproken, maar ik ben natuurlijk niet echt thuis in de manier van lesgeven. De persoon met wie ik mee was vertelde overigens dat "Dit een hoorcollege is waarvoor je normaliter thuis kunt blijven. Het overgrote deel van wat er werd verteld staat letterlijk in de wetbundel - niet leerzaam".
Ik woon 20 minuten fietsen van de faculteit, dus huisvesting is al geregeld.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:26 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Ja, ik weet zeker dat ik naar Leiden ga. Heb jij je al een beetje georiënteerd op het gebied van huisvesting, verenigingen etc?
Ja dat zou wel kunnen. Vlakbij dat grote witte gebouw en Hogeschool Leiden. Het college was dinsdagochtend om een uur of 11. Ik hoorde trouwens dat Europees Recht erg moeilijk gevonden werd, daar had jij dus geen last van?quote:Op donderdag 16 april 2009 14:28 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Wat is het hoofdgebouw?Het Gorlaeus ofzo? Misschien zat je dan wel bij mij in de zaal.
Ik ga dit jaar jammer genoeg de 60 punten niet halen, heb Romeins Recht namelijk ook met de herkansing niet gehaald. Nou ja, dan ga ik maar voor die 55 punten
Nee joh! Daar is echt weinig aan! Kennis reproduceren enzo. Maar ik vraag mij af het volgend jaar niet helemaal gaat veranderen.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:53 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Ik hoorde trouwens dat Europees Recht erg moeilijk gevonden werd, daar had jij dus geen last van?
Mja, dat is inderdaad het Gorlaeus. Ik heb daar college van 9-11 op dinsdagquote:Op donderdag 16 april 2009 15:53 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Ja dat zou wel kunnen. Vlakbij dat grote witte gebouw en Hogeschool Leiden. Het college was dinsdagochtend om een uur of 11. Ik hoorde trouwens dat Europees Recht erg moeilijk gevonden werd, daar had jij dus geen last van?
Hier hetzelfde. Hoef in de laatste periode alleen nog af te studerenquote:Op donderdag 16 april 2009 18:15 schreef Addict89 het volgende:
Tentamens zijn weer voorbij, op naar de laatste periode van de bachelor (als het goed is..).
Ik vond Romeins veel moeilijker dan Europees. Europees was gewoon leren, Romeins was meer begrijpen en toepassen. KOG is idd de rechtenfaculteit (het hoofdgebouw van rechten zo je wilt), alleen door ruimtegebrek krijgen we dus ook colleges in het Gorleaus.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:04 schreef xxiessiexx het volgende:
Mja, dat is inderdaad het Gorlaeus. Ik heb daar college van 9-11 op dinsdagIs geen hoofdgebouw voor zover ik weet. Ik dacht trouwens dat het KOG gewoon het hoofdgebouw was, voor Rechtsgeleerdheid dan
Europees Recht moet ik nog herkansen maar ik verwacht dat wel te gaan halen. Had niet goed genoeg geleerd. Er waren er trouwens wel uitzonderlijk veel die een 3 hadden (dus onherkansbaar)
Dat vind ik eigenlijk best wel een minpuntjequote:Op donderdag 16 april 2009 19:04 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik vond Romeins veel moeilijker dan Europees. Europees was gewoon leren, Romeins was meer begrijpen en toepassen. KOG is idd de rechtenfaculteit (het hoofdgebouw van rechten zo je wilt), alleen door ruimtegebrek krijgen we dus ook colleges in het Gorleaus.
Leukquote:Op donderdag 16 april 2009 21:00 schreef Maharbal het volgende:
Vandaag gesprek gehad voor een stageplek. Maharbal gekregen heeft.
TRIP advocaten en notarissen. Voornamelijk op de kantoren in Leeuwarden en Drachten (jaja, ik ben een noorderling!quote:
Lijkt me duidelijk!quote:Op donderdag 16 april 2009 21:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
TRIP advocaten en notarissen. Voornamelijk op de kantoren in Leeuwarden en Drachten (jaja, ik ben een noorderling!)
edit: Waarschijnlijk zegt TRIP niet-notariëlen niet veel, maar het is een top 15 kantoor. Ik ben in ieder geval benieuwd wat ik daar allemaal te doen krijg!
Van verhalen van andere mensen die daar stage hebben gelopen heb ik begrepen dat dat juist niet het geval was. Zij mochten daadwerkelijk aanwezig zijn bij clientenbezoeken, veilingen, het opmaken van aktes en ze mochten ondersteunende werkzaamheden verrichten (jurisprudentie/literatuur uitzoeken e.d.).quote:Op donderdag 16 april 2009 21:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk!![]()
[ afbeelding ]
Da's ook een methodequote:Op donderdag 16 april 2009 22:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Van verhalen van andere mensen die daar stage hebben gelopen heb ik begrepen dat dat juist niet het geval was. Zij mochten daadwerkelijk aanwezig zijn bij clientenbezoeken, veilingen, het opmaken van aktes en ze mochten ondersteunende werkzaamheden verrichten (jurisprudentie/literatuur uitzoeken e.d.).
Enfin, als dat niet het geval is, dan staat ze een verrassing te wachten. Zo goed is mijn koffie niet.
Romeins was echt heel moeilijk. Heb jij het wel gehaald? Er waren (met mij) echt veel mensen die het niet gehaald hadden. Voor Europees hadden de meesten niet tot weinig geleerd, dat verklaart die slechte cijfers ook wel. 6 mei de herkansing, dus ik hoop t bestequote:Op donderdag 16 april 2009 19:04 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik vond Romeins veel moeilijker dan Europees. Europees was gewoon leren, Romeins was meer begrijpen en toepassen. KOG is idd de rechtenfaculteit (het hoofdgebouw van rechten zo je wilt), alleen door ruimtegebrek krijgen we dus ook colleges in het Gorleaus.
Het Gorlaeus vind ik persoonlijk echt waardeloos. Er is een bus die recht voor het gebouw stopt, om het half uur en die zit dan gelijk zo vol met studenten dat een hele groep moet lopen naar de bushalte een eind verderop. Bij het KOG heb je de bushalte aan de Breestraat waarvan eigenlijk ongeveer elke twee/drie minuten wel een bus naar het station rijdt.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:47 schreef Fip het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk best wel een minpuntjeGebeurt dat vaak?
Ik heb tot nu toe alles gehaald. Over een weekje strafrecht! Deze week begint criminologie al dus wordt nog drukquote:Op donderdag 16 april 2009 22:56 schreef xxiessiexx het volgende:
Romeins was echt heel moeilijk. Heb jij het wel gehaald? Er waren (met mij) echt veel mensen die het niet gehaald hadden. Voor Europees hadden de meesten niet tot weinig geleerd, dat verklaart die slechte cijfers ook wel. 6 mei de herkansing, dus ik hoop t beste
Wtfquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:50 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb nu welgeteld 4 uur college per week
Haha ja, goed dat ik dat net op blackboard zag, anders was ik het vergeten. Dacht dat het na de "Meivakantie" zou beginnen. Ik ga trouwens rechtssociologie doenquote:Op vrijdag 17 april 2009 12:20 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik heb tot nu toe alles gehaald. Over een weekje strafrecht! Deze week begint criminologie al dus wordt nog druk.
Het meeste wat ik dit jaar (als eerstejaars) aan contacturen heb gehad is 10 uur. Wat mij betreft behoorlijk wat vrije tijd over... Dus misschien gaat zo'n Master ernaast ook wel.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:51 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Wtf
Ik ga dus naar Leiden, maar zit er ernstig aan te denken om een studie Bestuurskunde of Filosofie ernaast te doen. Eigenlijk prefereer ik nog een Master Marketing (heb al een Hbo diploma op dit gebied), maar dat is weer in Amsterdam. Wel ben ik bang dat het dan weer té druk wordt.
Hou er 'ernstig' rekening mee dat je over 2 jaar waarschijnlijk E10.000,- per jaar moet gaan betalen aan collegegeld voor je 2e studie.....quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:51 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Wtf
Ik ga dus naar Leiden, maar zit er ernstig aan te denken om een studie Bestuurskunde of Filosofie ernaast te doen. Eigenlijk prefereer ik nog een Master Marketing (heb al een Hbo diploma op dit gebied), maar dat is weer in Amsterdam. Wel ben ik bang dat het dan weer té druk wordt.
Gefeliciflapstaart.quote:
Nou ik moet nu nog 45 ECTS om mijn B te halen dit studiejaar.quote:Op vrijdag 17 april 2009 19:54 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Gefeliciflapstaart.
Was dat niet één van de weinige vakken die je nog voor je bachelor moest? Of was dat iemand anders?
Och. Zo'n studieschuld betaalt zich wel terug.quote:Op vrijdag 17 april 2009 19:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hou er 'ernstig' rekening mee dat je over 2 jaar waarschijnlijk E10.000,- per jaar moet gaan betalen aan collegegeld voor je 2e studie.....
Als je er even voor gaat zitten en op tijd begint met leren is het prima te doen! Zelf heb ik ongeveer 60 ECTS in één semester gehaald. Het kost je even wat tijd en moeite, maar de beloning is fantastischquote:Op vrijdag 17 april 2009 19:58 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nou ik moet nu nog 45 ECTS om mijn B te halen dit studiejaar.
En tóch heb ik nog hoop dat het gaat lukken: voor 3 vakken=25 ECTS zijn er in augustus, naast de tentamens in juni, nog herkansingen.
Hoewel het niet echt realistisch is om 45 ECTS te halen in één semester, is het nu ook niet totaal onmogelijk. Ik ga er dus vol voor, zeker omdat als ik het níet haal, ik een vol jaar studievertraging zal hebben....
We praten over 6 jaar verder, goed?quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:21 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Och. Zo'n studieschuld betaalt zich wel terug.
Tsja. Het is natuurlijk érg veel geld. Ook ben ik natuurlijk niet blij met die ontwikkelingen. Maar ik zit bijvoorbeeld ook te twijfelen over Nyenrode, en dat is ook al snel zo'n ¤40.000. Ja je hebt een grote schuld, en ja je bent lang bezig met afbetalen, maar ik geloof dat studeren toch een verrijking kan zijn voor jezelf en je carrière.quote:Op vrijdag 17 april 2009 20:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
We praten over 6 jaar verder, goed?
Ik weet niet of Nyenrode nou zo'n meerwaarde heeft. Oud-klasgenote van mij studeert daar, mja ík ben er niet zo lovend over. Zij kan dat, omdat zij nog voordat zij haar examen had gehaald een plekje bij Deloitte had gescoord voor de komende x jaar en die betaalt haar deeltijdstudie nu.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:31 schreef Florian_ het volgende:
Tsja. Het is natuurlijk érg veel geld. Ook ben ik natuurlijk niet blij met die ontwikkelingen. Maar ik zit bijvoorbeeld ook te twijfelen over Nyenrode, en dat is ook al snel zo'n ¤40.000. Ja je hebt een grote schuld, en ja je bent lang bezig met afbetalen, maar ik geloof dat studeren toch een verrijking kan zijn voor jezelf en je carrière.
Dat vroeg je hier ook al, [SC] WO Rechten #31 - waar blijven die punten? , en toen heeft vooral cinnamongirl daar al uitgebreid op geantwoord.quote:Op donderdag 23 april 2009 13:52 schreef Banaan10 het volgende:
Het komende jaar begin ik aan de studie rechten aan de VU. Ik zou het best leuk vinden om dan al vanaf het begin een juridische bijbaan/stagebaan te hebben van bijvoorbeeld twee dagen in de week. Denken jullie dat er een kans is dat ik ergens op een advocatenkantoor terecht kan komen? Het eerste jaar hebben ze natuurlijk vrij weinig aan me, maar misschien dat ik de koffie mag zetten ofzo:P. Ik ben best benieuwd naar hoe het er op zo'n kantoor aan toe gaat.
Volgens mij heb je banaantje nu bang gemaakt, de post is meteen weg!quote:Op donderdag 23 april 2009 14:01 schreef Leonoor het volgende:
Dat vroeg je hier ook al, [SC] WO Rechten #31 - waar blijven die punten? , en toen heeft vooral cinnamongirl daar al uitgebreid op geantwoord.
Als het in de 'bepaling' staat dan kun je die 'bepaling' niet meer bewijzen en krijg je vrijspraak. En als het niet in de 'bepaling' staat dan kun je de 'bepaling' wel bewijzen en kun je dus geen vrijspraak krijgen maar OVAR.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:50 schreef -Trinity- het volgende:
Ik weet dat het iets te maken heeft met wat er in de bepaling staat (oogmerk, wederrechtelijk etc) en of het een schulduitsluitingsgrond of een rechtvaardigingsgrond, maar toepassen lukt niet echt..
Is het boekje van Koopmans - 'Het beslissingsmodel van 348/350 Sv' voorgeschreven literatuur? Dit boek geeft heel veel duidelijkheid.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:50 schreef -Trinity- het volgende:
Is er hier iemand die mij kan en wil uitleggen wanneer een bepaalde strafuitsluitingsgrond welk gevolg heeft? Ik doe het steeds verkeerd (en ik heb maandag tentamen inleiding straf- en strafprocesrecht).
Bijvoorbeeld waarom noodtoestand bij joyriding vrijspraak oplevert en geen OVAR wegen niet-strafbaarheid van het feit of waarom ontoerekenbaarheid bij diefstal OVAR wegens niet kwalificeerbaarheid van het feit oplevert en niet OVAR wegens niet-strafbaarheid van de dader.
Ik weet dat het iets te maken heeft met wat er in de bepaling staat (oogmerk, wederrechtelijk etc) en of het een schulduitsluitingsgrond of een rechtvaardigingsgrond, maar toepassen lukt niet echt..
Mja, Koopmans is voorgeschreven, maar ik haal toch nog het een en ander door elkaar omdat in ons andere boek (Mevis - Capita Strafrecht) strafuitsluitingsgronden onder andere vragen worden gebracht dan bij Koopmans volgens mij. Is het zo dat alleen bij culpoze delicten zowel wederrechtelijkheid als schuld bestanddeel zijn en daar dus altijd vrijspraak volgt als er een strafuitsluitingsgrond slaagt?quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:06 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Is het boekje van Koopmans - 'Het beslissingsmodel van 348/350 Sv' voorgeschreven literatuur? Dit boek geeft heel veel duidelijkheid.
Het gaat hier om de 4 vragen van art. 350 Sv (bekijk ze goed en vergelijk met de wettekst!!!). De termen 'elementen' en 'bestanddelen' moet je echt begrijpen om te snappen wanneer OVAR volgt en wanneer vrijspraak.
1. Menselijke gedraging
2. Gedraging moet voldoen aan een delictsomschrijving
3. De gedraging die voldoet aan de delictsomschrijving moet wederrechtelijk zijn
4. De wederrechtelijk gedraging die voldoet aan de delictsomschrijving moet te wijten zijn aan de schuld van de verdachte
Onderstaande tekst heb ik gequote van een forum, hier staat e.e.a. heel beknopt uitgelegd.
[..]
Met andere woorden: als wederrechtelijkheid en/of schuld in de delictsomschrijving staan (zie bijv. art. art. 350 Sr), zijn het bestanddelen. Dit heet ook wel een niet-ideaaltypische delictsomschrijving. Deze moeten al in vraag 1 van het beslissingsmodel worden bewezen, lukt dat niet dan volgt vrijspraak. Staan wederrechtelijkheid/schuld níet in de delictsomschrijving, dan zijn het elementen.
Kijk ook even hier: http://www.svkoko.nl/sbs/10/Onrechtmatig%20gedrag%202002.doc en scroll naar de tekst over art. 350 Sv.
bij culpoze delciten is schuld bestandsdeel.. maarrrrrrrrrrr wederrechtelijkheid zit bij schuld ingebakken. Dus wil je schuld bewijzen, moet je de wederrechtelijkheid bewijzen. Dus bij culpoze delicten: geen wederrechtelijkheid -> schuld kan niet bewezen worden -> vrijspraak want schuld is een bestandsdeelquote:Op vrijdag 24 april 2009 20:22 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Mja, Koopmans is voorgeschreven, maar ik haal toch nog het een en ander door elkaar omdat in ons andere boek (Mevis - Capita Strafrecht) strafuitsluitingsgronden onder andere vragen worden gebracht dan bij Koopmans volgens mij. Is het zo dat alleen bij culpoze delicten zowel wederrechtelijkheid als schuld bestanddeel zijn en daar dus altijd vrijspraak volgt als er een strafuitsluitingsgrond slaagt?
Ik bespeur een verhaal van smart en ontberingen....quote:Op vrijdag 24 april 2009 14:30 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik schijn ook nog steeds rechten te studeren
Eigenlijk is dit toch maar een stukje onzin binnen het Nederlandse strafrecht. Even een voorbeeldje:quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als het in de 'bepaling' staat dan kun je die 'bepaling' niet meer bewijzen en krijg je vrijspraak. En als het niet in de 'bepaling' staat dan kun je de 'bepaling' wel bewijzen en kun je dus geen vrijspraak krijgen maar OVAR.
dude... koop er gewoon eentjequote:Op maandag 27 april 2009 23:26 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Morgen "tentamen" ELLS, en ik heb geen Engels woordenboek.
Hee wat goed!!!quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:09 schreef -Trinity- het volgende:
Nog bedankt voor alle uitleg, heb het tentamen gehaald.
Ik had 32 vd 40 goed en bij 27 zat je sowieso safe, dus ik heb hem nog ruim gehaald eigenlijkquote:Op dinsdag 28 april 2009 10:12 schreef cinnamongirl het volgende:
Hee wat goed!!!![]()
Ik vond dat tentamen best pittig, vergeleken met andere B1 tentamens!
Ben je al lid van Vevonos ?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:52 schreef Maharbal het volgende:
Ik zit er over na te denken, maar ik weet het nog niet zeker. Het kan zijn dat ik eventueel moet werken (+ moest je je daar niet voor inschrijven? Ik meen me zoiets te herinneren ).
edit: Hah, terwijl ik dit typte werd ik gebeld en kreeg ik te horen dat ik morgen moet werken.![]()
Eindelijk weer een notarieel in dit topic!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |