Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...quote:Op woensdag 15 april 2009 23:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik niet iig, maar DaFan zal wel antwoorden (maar ik was iig eerder)
ohquote:Op donderdag 16 april 2009 07:15 schreef DaFan het volgende:
[..]
Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...
Je maakt eerst 2 staafdiagrammen (of 2 lijndiagrammen, om het even). Daarna doe je rechtermuisknop op één van de grafieken (dus de grafiek waarvan je graag de lijn wil maken), dan ga je naar Grafiektype en kies je voor Lijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:32 schreef Brighteyes het volgende:
Is het mogelijk, in excel, om een staafdiagram te hebben met daar doorheen nog 1 lijn om de totale progressie weer te geven?
Als ik via de wizzard kijk zie ik alleen maar staafdiagrammen of lijndiagrammen maar geen combi's.
Of willen we nu iets dat echt niet kan?
Je zou nog een 3e dataset kunnen maken van 0 (jan) tot 1500 (dec)..quote:Op donderdag 16 april 2009 13:53 schreef Brighteyes het volgende:
Hmmzzzz, laat maar, bij navraag om duidelijker te krijgen wat ze wil is volgens mij wel duidelijk dat dat wat ze wil gewoon niet kan.
Ze wil in deze chart:
[ afbeelding ]
Een soort van target lijn hebben van 0 in Januari naar 1500 in December.
Maar volgens mij is dat sowieso iets heel anders dan de data die er nu staan.
Met zelf prutsen heeft ze er nu 2 over elkaar heen geschoven die de truc lijken te doen.
Thanks voor het meedenken!
Ja hoor. Dan moet je doen wat DaFan hierboven al zei. Veranderen van chart-type.. (zit nu in de trein, vandaar het korte antwoord!)quote:Op donderdag 16 april 2009 14:16 schreef Brighteyes het volgende:
Maar kan die dan wel in die eerste chart?
Dat blijft subjectief natuurlijkquote:
Goede cursussen zou ik zo niet kunnen aanbevelen. Heb het zelf geleerd door voor iemand een database te reparen en veel in de help functie, internet en tips van collega. Wat me het meeste heeft geholpen was dat er een duidelijk doel was (bestaande database), want dan moet je gericht zoeken.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:39 schreef Stpan het volgende:
Nu het woord Access hier is gevallen: Weet iemand hier een goede Access cursus?
Heb nauwelijks ervaring met Access (gebruik gemaakt van door een collega opgezette queries en er zelf een paar aangepast) en blijf in Excel steken bij Pivots, Vlookup en wat Macro's als ik in lange sheets repeterende zaken moet aanpassen.
=DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1) converteert bij mij 2007-02-21 06:15:58 nr het getal 39134,26109quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:47 schreef new_guy1 het volgende:....
Kan iemand me een zetje geven in de juiste richting?
bij Bol.com alleen een versie voor Acces 97. Beetje achterhaald. Maar ze hebben nog wel 190 titels MSacces in het engels. Anders is er ook nog http://access.startpagina.nl/.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:12 schreef DaFan het volgende:
Is er geen 'For dummies' voor Access? Dan kom je volgens mij al een heel eind. Sowieso met basis Office kennis is aankloten goed te doen..
Ik snap wat je bedoelt en ben daar ook wel mee bezig geweest: 'n SQL database (daar kan ik beter mee overweg als met Accesquote:Op donderdag 16 april 2009 00:15 schreef The_vice het volgende:
[..]
Ruudtb205, ik weet niet of je het forum nog volgt. Maar mijn inziens kan je dit soort werk beter in Acces (of wellicht een ander database programma) doen.[...]
Acces heeft een wat lastige leercurve als je er kaal aan begint. Als je er oren naar hebt kan ik je wel een eindje op weg helpen. Stuur maar even een berichtje anders.
Dan wordt wel netjes de juiste waarde gegeven uit Test1, maar als ik deze formule invoer, dan moet ik alsnog Test1.xls selecteren in een menu dat tevoorschijn komt. Hoe voorkom ik dit?quote:='C:\Users\Ray\Excel][Test1.xls]Blad1'!A1
Heb je al gewerkt met de autofilter-functie ? Dan krijg je alle verkopen van een klant bij elkaar.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:28 schreef hoek21 het volgende:
Het is nog wat complexer........wil ook het product weten want klant koopt meer dan een product,
Ik krijg het naast elkaar via pivor table maar dan kan ik het bronbestand niet bewerken.
2006 klant x product a 500
2006 klant x product b 1000
2006 klant x product c 1300
2006 klant y product a
2006 klant y product b
2006 klant y product c
2006 klant z product a
2006 klant z product b
2006 klant z product c
2007klant x product a
2007klant x product b
2007 klant x product c
2007 klant y product a
2007 klant y product a
2007 klant y product a
2007 klant z product a
2007klant z product a
2007klant z product a
etc
Dank voor de hulp
gr
De spelers op Blad1 worden hierbij dus automatisch gesorteerd op club over de 18 'clubbladen' en deze data komt op B2:D50 te staan. Alleen dit werkt helaas alleen maar als de ongesorteerde data uit Blad1 staat op cel A1 tot bijvoorbeeld C100. Ik heb Blad1 aangepast en nu staat de data niet meer op A1:C100, maar nu begint de data in C6 (dus de oude A1) en eindigt het bijvoorbeeld in E105 (de oude C100).quote:Private Sub CommandButton1_Click()
For Each ws In Worksheets
If ws.Name <> Worksheets(1).Name Then 'zo sla je de eerste worksheet over
Club = ws.Name
Worksheets(Club).Range("B2:D50").Clear
i = 0
j = 1
Do
i = i + 1
If Worksheets(1).Cells(i, 2).Value = Club Then
j = j + 1
Worksheets(Club).Cells(j, 2).Value = Worksheets(1).Cells(i, 1).Value
Worksheets(Club).Cells(j, 3).Value = Worksheets(1).Cells(i, 3).Value
Worksheets(Club).Cells(j, 4).Value = Worksheets(1).Cells(i, 4).Value
End If
Loop Until Worksheets(1).Cells(i, 1).Value = ""
End If
Next
End Sub
quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:29 schreef RayMania het volgende:
Had dit al enkele weken gevraagd, maar het is nog niet naar mijn zin.
Dit is het geval; ik heb een sheet met 19 bladen. Blad1 geeft een overzicht weer van de naam van een voetballer (kolom A) met daarbij hun club (kolom B) en hun positie (kolom C). Op deze sheet staat deze macro:
[..]
De spelers op Blad1 worden hierbij dus automatisch gesorteerd op club over de 18 'clubbladen' en deze data komt op B2:D50 te staan. Alleen dit werkt helaas alleen maar als de ongesorteerde data uit Blad1 staat op cel A1 tot bijvoorbeeld C100. Ik heb Blad1 aangepast en nu staat de data niet meer op A1:C100, maar nu begint de data in C6 (dus de oude A1) en eindigt het bijvoorbeeld in E105 (de oude C100).
Hoe zorg ik ervoor dat de data uit Blad1 alsnog wordt 'herkent' en wel wordt gesorteerd over de clubbladen?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | Private Sub CommandButton1_Click() Keen = 3 'Dit staat voor kolom C Ktwee =4 'Dit staat voor kolom D Kdrie = 5 'kolom E For Each ws In Worksheets If ws.Name <> Worksheets(1).Name Then 'zo sla je de eerste worksheet over Club = ws.Name Worksheets(Club).Range("B2:D50").Clear i = 5 'dit is de startwaarde (-1) voor de teller voor de rijen op blad 1 j = 1 'startwaarde voor teller per clubblad Do i = i + 1 If Worksheets(1).Cells(i, Ktwee).Value = Club Then j = j + 1 Worksheets(Club).Cells(j, 2).Value = Worksheets(1).Cells(i, Keen).Value Worksheets(Club).Cells(j, 3).Value = Worksheets(1).Cells(i, Ktwee).Value Worksheets(Club).Cells(j, 4).Value = Worksheets(1).Cells(i, Kdrie).Value End If Loop Until Worksheets(1).Cells(i, Keen).Value = "" End If Next End Sub |
quote:Op vrijdag 17 april 2009 01:05 schreef The_vice het volgende:
[..]
=DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1) converteert bij mij 2007-02-21 06:15:58 nr het getal 39134,26109
. In time format geeft dan weer de correcte datum.
voor van elkaar aftrekken van twee tijden:
=(DATEVALUE(A2)+TIMEVALUE(A2)) - (DATEVALUE(A1)+TIMEVALUE(A1))
Zie net dat =Value(A1) het ook doet in één keer. =Waarde(A1) in nederlandse versie. Deze functie maakt van tekst opgeslagen getal weer een "echt" getal waar excel wee mee kan rekenen.
Beide bedankt voor de antwoorden.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:21 schreef DaFan het volgende:
=INT(D1) &" Days " & INT(MOD(D1,INT(D1))*24) & " Hours and " & MINUTE(D1) & " Minutes and " & SECOND(D1) & " seconds"
Het is iig wel mogelijk om via "invoegen" --> "afbeelding" ---> "uit bestand" een url in te geven. Dat figuur kun je dan opmaken...quote:Op maandag 20 april 2009 22:35 schreef Bill_E het volgende:
Weet er iemand hoe ik een foto die op een website staat ( www.foto.nl/foto.jpg) met een simpele muisklik in excel in een cel kan zetten ( de foto dus niet de link) ? En eventueel ook nog een juiste vooraf ingestelde afmeting kan geven? Ik dacht dit ooit online gezien te hebben in een leuke tips en truck website maar krijg het niet meer gevonden
Met een macro opnemen lijkt me niet te lukken. Ik zal er 1 moeten schrijven. Ik heb er wel 1 maar die opent een foto vanaf je harddisk. Maar ik krijg het niet voor elkaar om niet voor elkaar om naar een webadres te linken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:10 schreef DaFan het volgende:
Macrootje opnemen dus en kijken of je dat soort dingen via macro uberhaupt kan doen.
Heb je de actie in mijn post "opgenomen" ?quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:26 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Met een macro opnemen lijkt me niet te lukken. Ik zal er 1 moeten schrijven. Ik heb er wel 1 maar die opent een foto vanaf je harddisk. Maar ik krijg het niet voor elkaar om niet voor elkaar om naar een webadres te linken.
Helemaal overheengelezen ! zo eens proberen. ff van pc wisselenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:44 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je de actie in mijn post "opgenomen" ?
ik krijg dit:quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:22 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Helemaal overheengelezen ! zo eens proberen. ff van pc wisselen
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | ' ' Macro1 Macro ' De macro is opgenomen op 21-4-2009 door Joooo-pi. ' ' ActiveSheet.Pictures.Insert("http://www.google.nl/intl/nl_nl/images/logo.gif"). Select Selection.ShapeRange.ScaleWidth 1.6, msoFalse, msoScaleFromTopLeft Selection.ShapeRange.ScaleHeight 1.6, msoFalse, msoScaleFromTopLeft End Sub |
Hij bedoelt dat hij overgaat met 2 onvoldoendes. Zodra er 3 zijn moeten de alarmbellen gaan rinkelen.quote:Op woensdag 22 april 2009 07:33 schreef DaFan het volgende:
"als er 3 of meer onvoldoendes staan als eindcijfer, dus dat het lager is dan 6"
Wat?
Hij moet pas een gemiddelde berekenen als er meer dan 3 onvoldoendes staan, of..?
Kan je 2 voorbeelden geven:
- Je hebt 5 cijfers waarvan er maar 1 een onvoldoende is, wat is dan de uitkomst?
- Je hebt 5 cijfers waarvan er 3 een onvoldoende zijn, wat is dan de uitkomst?
En welke versie van Excel heb je?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | A 0 1 B 1 0 C 1 0 A 0 1 A 1 0 B 1 1 Resultaat: A 1 2 B 2 1 C 1 0 |
| 1 2 | A =1 =1 |
Welke versie, welke cellen/kolommen enzo?quote:Op woensdag 22 april 2009 09:17 schreef addie het volgende:
Wellicht dat jullie me kunnen helpen:
Ik heb in Excel een dump geplaatst uit het financieel programma. Deze rekent automatisch een KPI uit en die wil ik dan weer in een aparte lijst laten plaatsen. Hiertoe zet ik het weeknummer erachter, wat via een IF-functie dan doorwerkt naar een cel in die aparte lijst.
Tot zover gaat het goed. Maar nu wil ik graag deze uitkomst vastzetten (zonder paste special, automatisch dus), aangezien de gegevens bewaard moeten blijven en de volgende week de rij eronder gevuld moet worden.
Iemand een idee? Volgens mij kan het met macro's, maar daarin kom ik echt net kijken..
even een reminder van hoeveel onvoldoendes je hebt zeg maar. Met 2 zou je je zorgen kunnen gaan maken.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:46 schreef DaFan het volgende:
Deetch waarom zo lastig:
=IF(COUNTIF(B1:B10,"<6")>=3,"Niet over",AVERAGE(B1:B10))
Fair enoughquote:Op donderdag 23 april 2009 00:06 schreef Deetch het volgende:
[..]
even een reminder van hoeveel onvoldoendes je hebt zeg maar. Met 2 zou je je zorgen kunnen gaan maken.
Bij het venster van zoek/vervang zit een button "opties". Als je daar 'indentieke celinhoud' aanvinkt, zal hij echt alleen op zoek gaan naar 7 in een cel. 17 wordt dan niet veranderd.quote:Op donderdag 23 april 2009 12:29 schreef Stansfield het volgende:
Hoe kan ik in excel 2000 met ctrl h een 7 vervangen in een 8 zonder dag 17 18 wordt.
En als het in een formule staat?quote:Op donderdag 23 april 2009 12:42 schreef Metsel het volgende:
[..]
Bij het venster van zoek/vervang zit een button "opties". Als je daar 'indentieke celinhoud' aanvinkt, zal hij echt alleen op zoek gaan naar 7 in een cel. 17 wordt dan niet veranderd.
Die werkt niet:Squote:Op woensdag 22 april 2009 09:10 schreef Deetch het volgende:
Aanemende dat je eindgemiddelden in de cellen B1 tm B10 staan
=als(aantal.als(B1:B10;"<6")>=3;"FAIL (" & aantal.als(B1:B10;"<6") & ") ;"No FAIL (yet) (" & aantal.als(B1:B10;"<6") & ")")
Misschien lukt het met "slim" denken. In dit geval zou $7 vervangen moeten worden voor $8, of misschien kan "7 " vervangen door "8 ". Dat laatste heb ik niet uitgeprobeerdquote:Op donderdag 23 april 2009 13:04 schreef Stansfield het volgende:
[..]
En als het in een formule staat?
=+'Week 17'!$R$7
R7 moet dus R8 worden en 17 moet 17 blijven.
Er mist een ":quote:
quote:Op donderdag 23 april 2009 15:41 schreef Yannick3211 het volgende:
Dan heb ik nog een vraag, ik wil mijn werktijden bijhouden, kan je op een of andere manier slepen zodat ik voor elke 4 weken een apart blad heb? Ik weet dat het kan binnen een blad, maar kan het dus ook met meerdere bladen, zodat ik het niet altijd helemaal uit hoef te typen?
Excel weet niet uit zichzelf of ie het 4 weken, een kwartaal of misschien wel een jaar op moet schuiven..quote:Op donderdag 23 april 2009 16:05 schreef Yannick3211 het volgende:
Ok, maar ik moet op elk blad andere data, en hij past zich ook met plakken gewoon aan aan het eigen blad, dus als ik op blad 1 bovenaan 3 april heb staan(in excel codes), en ik kopieer dat, komt op blad 2 natuurlijk ook 3 april te staan. Kan het niet dat je heel snel iets kan doen dat er op elke pagina dus een andere maand (in mijn geval 4 weken) staat?
Je zakt natuurlijk niet op 1 vak. Je zakt er op 3.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:39 schreef Yannick3211 het volgende:
Bedankt man!:P Nu kan ik het duidelijk maken op school dat een fout van een technisch onderwijsassistent kei veel uitmaakt. Ze had een keer iets gezegd tijdens een practicumtoets voor scheikunde, dus dan neem je aan dat ze gelijk heeft (ik mocht een pipet uitblazen van haar) maar naderand bleek dat dat niet mocht, en daardoor had ik een 6 in plaats van een 8, en daardoor sta ik nou op zakken. als ik wel een acht zou hebben, staat er nou in mijn cijferlijst dat ik wel geslaagd zou zijnXD
Je bedoelt met slepen dus eigenlijk "doorvoeren". Slepen kan namelijk ook letterlijk en dan is het knippen/plakken.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:05 schreef Yannick3211 het volgende:
Ok, maar ik moet op elk blad andere data, en hij past zich ook met plakken gewoon aan aan het eigen blad, dus als ik op blad 1 bovenaan 3 april heb staan(in excel codes), en ik kopieer dat, komt op blad 2 natuurlijk ook 3 april te staan. Kan het niet dat je heel snel iets kan doen dat er op elke pagina dus een andere maand (in mijn geval 4 weken) staat?
Ik zou het toch eens navragen bij je mentor of decaan ipv je hoop op een Excel formule te gooienquote:Op donderdag 23 april 2009 17:16 schreef Yannick3211 het volgende:
Ik zou nu zakken op 2 vakken, want die andere was gewoon niet eerlijk gerekend, en volgens mij hoor je pas te zakken bij 3 onvoldoendes..
Dat werkt perfect, dank jequote:Op woensdag 22 april 2009 14:41 schreef DaFan het volgende:
=SUMPRODUCT(--($A$2:$A$7=$A10)*(B$2:B$7))
En dan doortrekken naar rechts en beneden.
Ow... ja dusquote:Op vrijdag 24 april 2009 10:20 schreef DaFan het volgende:
hoek21 & HuHu;
Is het nog gelukt met de oplossingen voor jullie op de vorige pagina. Wel leuk om even te horen of het werkt of niet
hyperlink aanpassen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:43 schreef BuupWerk het volgende:
hehe gevonden...
vraagje me hyperlinks werken niet meer...iemand een TIP ??
Klopt de link nog wel? Krijg je een foutmelding? Staat het bestand waar naar gelinkt wordt nog op dezelfde plaats? Heb je wel de juiste rechten om het te openen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:16 schreef BuupWerk het volgende:
eerst drukje er op en werd er een word bestand geopend...nu doet tie dat niet meer...maar de links staat er nog...
| 1 2 3 4 5 6 7 | dim Variabele(Aantal) as String For i = 1 to Aantal Variabele( i ) = .... Next |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Aantal = Range("A1").Value For i = 1 to Aantal berekeningen/handelingen die je wil doen next i |
Bedankt voor je antwoord, maar volgens mij maak je opmerkingen over details, want:quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:51 schreef Deetch het volgende:
Wat doet die "variabele" in dat script? Normaal begin je met dimmen en dan pas de code.
Verder kan een For loop niet naar een "string" toeloopen. Aantal moet van het type "integer" zijn. Een integer is een geheel getal (dus geen decimalen) Indien nodig kun je de waarde uit cel A1 afronden.
Wat je met regel 6 wil is me ook onduidelijk maar het lijkt me niet verstandig om in een For loop je teller ( i ) te gaan veranderen.
let ook op dat je de loop afsluit met Next i
Zorg dat in cel A1 dus een getal staat.
[ code verwijderd ]
| 1 2 3 4 5 | For i = 1 to Aantal Variabele ( i ) = Cells(2,i).value Next i |
| 1 2 3 4 5 6 7 | Dim VariabeleA(Aantal) as Variant For i = 1 to Aantal VariabeleA( i ) = .... Next i |
werkt niet omdat hij cstring niet kent, wat moet ik gebruiken ipv cstring??quote:For m = 44 To 56
Rows(cstring(m) & ":" & cstring(m)).Hidden = (ActiveSheet.Cells(m, 4) = "")
Next
In mijn werkelijke script heet de variabele niet Variabele, maar heel anders, dat is het probleem niet. Ik heb String veranderd in Variant, maar dat helpt niet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:12 schreef DaFan het volgende:
Deetch, de code op zichzelf klopt wel.
Variabele( i) is dan een array, waarin de i-ste plaats wordt gevuld. Dat kan prima met een For-loop.
[ code verwijderd ]
Niet getest.
Ik denk dat het probleem erin zit dat je een variabele Variabele noemt (dus vandaar die A erachter) en een String kan maar 1 waarde vasthouden. Vandaar Variant.
Val() doe ik om de .Value heen om deze zeker weten een Integer te maken.
Ik zou toch Next i gebruiken voor de overzichtelijkheid (nu beetje overbodig maar wacht maar tot je 3 For-loops in elkaar hebt.
Probeer dit eens:quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:00 schreef Beregd het volgende:
vraagje:
[..]
werkt niet omdat hij cstring niet kent, wat moet ik gebruiken ipv cstring??
| 1 2 3 | Rows(m & ":" & m).Hidden = (ActiveSheet.Cells(m, 4) = "") Next |
werkt, thx!quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:05 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Probeer dit eens:
[ code verwijderd ]
Onderstaande code heb ik geprobeerd, maar toch een foutmelding: "Subscript ligt buiten het bereik". Op regel 9. Ik neem aan dat op het moment dat i = 1 de variabeleA(1) buiten bereik ligt? :?quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:53 schreef DaFan het volgende:
Ah akkoord joo.
Probeer eens:
Dim VariabeleA() as String
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Dim Aantal As Integer Aantal = Range("A1").Value Dim VariabeleA() As String For i = 1 To Aantal VariabeleA( i ) = Cells(i, 2).Value Next i End Sub |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Dim Aantal As Integer Dim VariabeleA() As String Aantal = Range("A1").Value ReDim VariabeleA(Aantal) As String For i = 1 To Aantal VariabeleA( i) = Cells(i, 1).Value Next i End Sub |
quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:32 schreef DaFan het volgende:
Zo dan maar:
[ code verwijderd ]
ReDim als je de lengte weet
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 4 - 2 5 - 3 6 - 4 8 - 5 7 - 6 7 - 7 7 - |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 4 1 2 5 2 3 6 3 4 8 8 5 7 4 6 7 5 7 7 6 |
in kolom C:quote:Op zondag 26 april 2009 21:06 schreef jakees het volgende:
Hallo,
ik heb de volgende tabel:
[ code verwijderd ]
Zoals je kan zien is de klasse toewijzing niet correct. Wat ik nu wil is dat het 4e team het 7e team wordt en dat de teams 5, 6, 7 er allemaal ééntje opschuiven. Dus
[ code verwijderd ]
Kan iemand me helpen met een algoritme in Excel2003? Sorteren heb ik al geprobeerd maar dit is praktisch gezien niet mogelijk.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 4 1 2 5 2 3 6 3 5 7 4 6 7 5 7 7 6 4 8 7 |
thx, maar deze oplossing had ik zelf ook gevonden. Het probleem is dat er in de sortering allerlei andere aspecten moeten worden meegenomen die niet op alfabet moeten worden gesorteerd. Ik moet dan die aspecten weer eerst een rangorde toekennen. Ik ben dan toch bang dat ik bepaalde aspecten vernachel. Ik ben echt op zoek naar een ander algoritme.quote:Op zondag 26 april 2009 21:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
in kolom C:
C2 = "=A2"
C3 = "=C2+1"
C4 = "=C3+1"
etc..
sorteren op kolom B van laag naar hoog en je krijgt dit als uitkomst:
[ code verwijderd ]
quote:
Wat is dan de logica achter de volgorde die je wilt hebben? Als er geen logica (A-Z, Z-A, lang-kort, kort-lang, etc) in zit, dan kan je ook niet echt een algoritme maken..quote:Op maandag 27 april 2009 07:32 schreef jakees het volgende:
[..]
thx, maar deze oplossing had ik zelf ook gevonden. Het probleem is dat er in de sortering allerlei andere aspecten moeten worden meegenomen die niet op alfabet moeten worden gesorteerd. Ik moet dan die aspecten weer eerst een rangorde toekennen. Ik ben dan toch bang dat ik bepaalde aspecten vernachel. Ik ben echt op zoek naar een ander algoritme.
Misschien kun je de checkboxes disabled zetten na/tijdens de reset?quote:Op maandag 27 april 2009 16:24 schreef DaFan het volgende:
Ik heb een vraagje:
Ik heb een macro gebouwd voor managers om nieuwe werknemers aan te melden. Wij hebben een aantal gegevens nodig en het blijkt vaak dat deze niet gestuurd worden. Dus dan maar een debielenversie zodat ze alle benodigde info invoeren.
Nu heb ik een Reset knop gemaakt waarbij alles weer wordt teruggezet zoals het was (duh). Ik heb hierin opgenomen:
Application.EnableEvents = False
maar toch blijft tijdens het Resetten de macro bepaalde Subs uitvoeren (zoals een _Click event van een checkbox).
Enig idee?
ten eerste sorry voor mijn late reactie. Sortering kan echt niet. Dit komt doordat ik een lijst heb met 60.000 rijen die op een vrij ingewikkelde manier wordt gesorteerd. De verschillende manier van sortering die in de query zijn toegepast is heel lastig na te bouwen. Wanneer er een sortering plaatsvindt raak ik de originele sortering kwijt. Ik heb het voorbeeld even uitgebreid:quote:Op maandag 27 april 2009 09:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Wat is dan de logica achter de volgorde die je wilt hebben? Als er geen logica (A-Z, Z-A, lang-kort, kort-lang, etc) in zit, dan kan je ook niet echt een algoritme maken..
En mijn oplossing was op basis van wat je vertelde, dus als je meer verteld kunnen we er meer mee
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | Naam team KL_oud KL_nieuw IsEerste isLaatste AA 1 4 - Ja Nee AA 2 5 - Nee Nee AA 3 6 - Nee Nee AA 4 8 - Nee Nee AA 5 7 - Nee Nee AA 6 7 - Nee Ja BB 1 1 - Ja Nee BB 2 1 - Nee Nee BB 3 2 - Nee Nee BB 4 2 - Nee Nee BB 5 3 - Nee Nee BB 6 3 - Nee Ja TABEL FOUTE WAARDEN Naam team KL_oud KL_nieuw IsEerste isLaatste AA 1 4 4 Ja Nee AA 2 5 5 Nee Nee AA 3 6 6 Nee Nee AA 4 8 7 Nee Nee AA 5 7 7 Nee Nee AA 6 7 8 Nee Ja BB 1 1 1 Ja Nee BB 2 1 1 Nee Nee BB 3 2 2 Nee Nee BB 4 2 2 Nee Nee BB 5 3 3 Nee Nee BB 6 3 3 Nee Ja |
Het zijn er nogal veelquote:Op maandag 27 april 2009 20:04 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Misschien kun je de checkboxes disabled zetten na/tijdens de reset?
Heb je hier wat aan?quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:28 schreef DaFan het volgende:
[..]
Het zijn er nogal veel :r
Of ik moet even loopen door alle objects die Checkboxes zijn (ze moeten ook allemaal weer op False). Heb jij nog enig idee hoe dat gaat, dat is nooit mijn sterkste punt geweest.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Dim i As Object For Each i In Me.OLEObjects If Left(i.Name, 8) = "CheckBox" Then i.Enabled = False End If Next End Sub |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.heitieh
heb je dit nodig voor die consultancy baan van je?quote:Op woensdag 29 april 2009 15:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het is misschien een klassieke excel-vraag, maar ik kom er net niet helemaal uit. Om de juiste waarde in een cel te krijgen gebruik ik een VLOOKUP naar een vaste 'referentietabel' die voor meerdere sheets gebruikt wordt. =VLOOKUP($B8;Tabellen!$A$3:$C$15;3;F). Dit werkt, maar nu is mijn excelsheet wat dynamischer geworden, en wil ik niet langer per se de derde kolom hebben, maar de kolom met hetzelfde jaartal als dat boven de kolom in mijn doeldocument staat. Het lijkt me dus dat ik er ook een horizontale lookup in moet verwerken, maar dan krijg ik er een waarde uit, terwijl ik alleen maar een kolomindex wil.
Vraag 1: ben ik duidelijk?
Vraag 2: hoe kunnen we dit oplossen, lieve fokkertjes?
Formules > VBAquote:Op woensdag 29 april 2009 15:31 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
heb je dit nodig voor die consultancy baan van je?
kan je niet direct helpen (hele commando VLOOKUP zie ik voor het eerst) maar kan je het gewoon niet programmeren in Visual Basic?
Ik ben tegenwoordig ambtenaar, dus neequote:Op woensdag 29 april 2009 15:31 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
heb je dit nodig voor die consultancy baan van je?
En VBA is niet overal toegestaan, of je zit contstant te klooien met meldingen.. Ik doe het echt liever zonder macro's.. Dan maar een veel te lange formulequote:Op woensdag 29 april 2009 15:39 schreef DaFan het volgende:
[..]
Formules > VBA
VBA vergt veel te veel werk voor dit soort simpele dingen. Kan gewoon in een formule dus waarom niet.
stoperquote:Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef Beregd het volgende:
ik vind het altijd stoper als ik hele VB-codes van collega's in een excelformuletje krijg
ja dat is vet stoop, nog nooit van gehoord? Onder welke steen kom jij vandaan gekropenquote:
quote:Op woensdag 29 april 2009 17:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
ja dat is vet stoop, nog nooit van gehoord? Onder welke steen kom jij vandaan gekropen
quote:Op woensdag 29 april 2009 17:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
ja dat is vet stoop, nog nooit van gehoord? Onder welke steen kom jij vandaan gekropen
Een pull-down-menu vind je in "werkset besturingselementen" (te vinden in menu "beeld" --> "werkbalken"), maar ik weet niet of een "beginneling" (no offence!) daarmee moet gaan werken. Reden is dat je em moet vullen en acties moet zetten achter het selecteren van opties. Dat wordt volgens mij allemaal wat ingewikkelder.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:11 schreef Summerscreen het volgende:
Ik ben een beginneling met Excel en wil graag zo'n scrollmenuutje maken. Dus dat je niet een hele lijst krijgt met 100 cellen naar beneden, maar stuk of 10-20 cellen, waarin je kan scrollen.
Kan iemand me op weg helpen?
Ik heb een lange lijst met gegevens:quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:43 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Een pull-down-menu vind je in "werkset besturingselementen" (te vinden in menu "beeld" --> "werkbalken"), maar ik weet niet of een "beginneling" (no offence!) daarmee moet gaan werken. Reden is dat je em moet vullen en acties moet zetten achter het selecteren van opties. Dat wordt volgens mij allemaal wat ingewikkelder.
Wat wil je precies? Want misschien is er een andere mogelijkheid...
Vermoedelijk wil je de "autofilter". Dan krijg je automatisch de pull-down menu's bovenaan. Te vinden in menu "data" --> "Filter" --> "Autofilter"quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:08 schreef Summerscreen het volgende:
[..]
Ik heb een lange lijst met gegevens:
*nummer* *onderwerp* *prijs* *naam*
*nummer* *onderwerp* *prijs* *naam*
*nummer* *onderwerp* *prijs* *naam*
etc..
*Totaal* *Totaal* *Totaal* *Totaal*
Aangezien dat een beetje veel wordt (+50) dacht ik een scrollmenu is wel handig (zoals deze quickreplybox, dan blijft alles overzichtelijk)
Wel bij vervangen (in word), zie screenshot. Sorry voor de oude rotzooi op mijn comp.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:53 schreef nicolasvermeersch het volgende:
Niet echt een Excel vraagje, eerder een algemene Office vraag. Ik wil graag alle letters E selecteren en deze in een ander kleurtje zetten. Zoeken en vervangen blijkt niet te werken voor zulke opdrachten.
Office 2007 doet dat ookquote:Op zondag 3 mei 2009 13:57 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Wel bij vervangen (in word), zie screenshot. Sorry voor de oude rotzooi op mijn comp.
(maar werkt wel allemaal)
[ afbeelding ]
| 1 2 3 4 5 | 1 Jaap 1 2 Mies 2,4 3 Jan 3 4 Kees 5,6,7 |
| 1 |
Sweet!quote:Op zondag 3 mei 2009 17:01 schreef DaFan het volgende:
Als C1:C5 de factuurnummers bevatten en A8 bevat het te zoeken factuurnummer:
=IF(SUM(IF(ISERROR(SEARCH(A8,C2:C5)),,1))=1,"Is betaald","Is niet betaald")
Mooie formules hier trouwens:
http://www.emailoffice.com/excel/arrays-bobumlas.html
| 1 |
| 1 |
wilde net zeggen idd dat ie niet helemaal werktequote:Op zondag 3 mei 2009 17:16 schreef DaFan het volgende:
Maar wacht.
De factuurnummers daar zijn niét betaald begrijp ik? Want dat heb je er niet bij staan.
Anyhow:
[ code verwijderd ]
Geen array.
Je kan m zelf wel aanpassen neem ik aan.
ahquote:Op zondag 3 mei 2009 17:27 schreef DaFan het volgende:
Kan geen credit voor deze formule nemen:
http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=1597483#post1597483
5e post. Verklaring staat even later.
| 1 |
Die code voldoet idd wel, alleen vind ie dus niks als ze wel betaald hebben, en dat was een extra eis die ik niet op had geschrevenquote:Op zondag 3 mei 2009 17:34 schreef DaFan het volgende:
Dan haal je de IF(ISERROR( weg, dna krijg je de naam zelfen dus de code die ervoorstaat ook.
Als je $B$2:$B$5 vervangt met A1:A5 bv, krijg je de nummers die erbij horen.
Bedoel je het zo?
[ code verwijderd ]
Zou dat dan ook werken met het bestand wat je geopend hebt? Ik wil namelijk in een document neerzetten wanneer het gemaakt is..quote:Op zondag 3 mei 2009 17:55 schreef DaFan het volgende:
Kan niet in formules afaik, in VBA zit DateCreated als method voor een file.
Zie:
http://www.vbforums.com/showpost.php?s=efbed585fc5e101035ff86f07d02eec8&p=2547696&postcount=2
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |