Maar mijn probleem is dan natuurlijk dat dat unieke gekozen nummer opnieuw gekozen zal worden voordat alle nummers 'aan de beurt' zijn geweest. Weet iemand misschien hoe dit opgelost kan worden?quote:=RANDBETWEEN(1,1618)
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Cells.Clear For i = 1 To 70 Cells(1, i).Value = "Groep " & i Next i End Sub |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | Dim max_index, temp, a, b, c, i, j, k As Integer Dim arrValues(1 To 1618) As Variant a = 1 b = 1 c = 1 i = 1 j = 0 k = 1 max_index = 1618 For k = 1 To 1618 arrValues(k) = k Next k For i = 1 To max_index j = Int((max_index * rnd) + 1) temp = arrValues ![]() arrValues = arrValues(j)arrValues(j) = temp Next i For a = 1 To 1618 b = b + 1 If a Mod 23 = 0 Then c = c + 1 b = 2 End If Cells(b, c).Value = arrValues(a) Next a End Sub |
ziet staan, moet zijn haakje open - i - haakje sluiten, dus even zelf aanpassen.| 1 2 3 | arrValues(k) = k Next k |
| 1 2 3 4 5 6 | j = Int((max_index * rnd) + 1) temp = arrValuesi arrValuesi = arrValues(j) arrValues(j) = temp Next i |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | b = b + 1 If a Mod 23 = 0 Then c = c + 1 b = 2 End If Cells(b, c).Value = arrValues(a) Next a |
quote:Op maandag 13 april 2009 13:26 schreef DaFan het volgende:
Zo maar even...
Ik heb eerst een macro gemaakt (aan een button gehangen) die 70 groepen maakt en de cellen leegt. Was even handig voor mezelf maar ik zet hem er maar even bij:
[ code verwijderd ]
Daarna de hoofdcode aan een andere button.
[ code verwijderd ]
Nu heb ik 70 groepen van 23 nummers, en nog eens 9 losse nummers (1618 is niet deelbaar door 23)
In mijn volgende post zal ik uitleggen wat de macro doet.
Mooi gemaaktquote:Op maandag 13 april 2009 13:26 schreef DaFan het volgende:
Zo maar even...
Ik heb eerst een macro gemaakt (aan een button gehangen) die 70 groepen maakt en de cellen leegt. Was even handig voor mezelf maar ik zet hem er maar even bij:
[ code verwijderd ]
Daarna de hoofdcode aan een andere button.
[ code verwijderd ]
Nu heb ik 70 groepen van 23 nummers, en nog eens 9 losse nummers (1618 is niet deelbaar door 23)
In mijn volgende post zal ik uitleggen wat de macro doet.
Dat doet deze regel:quote:Op maandag 13 april 2009 19:13 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Mooi gemaakt![]()
moet de term "Randomize" nog ergens tussen?
yep, ik heb het gelezen. Maar ik dacht dat je vooraf de random generator reset met "Randomize".quote:Op maandag 13 april 2009 19:40 schreef DaFan het volgende:
[..]
Dat doet deze regel:
j = Int((max_index * rnd) + 1)
rnd = random getal tussen 0 en 1. Max_index is het hoogste getal, en Int rond het getal af.
| 1 2 3 4 | TextBox1.Text = Sheet3.range("L2:T10").Find(What:=ComboBox1.Value).Offset(0, 1) End Sub |
Beste mensen,quote:Op maandag 6 april 2009 20:03 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Kijk deze plaatjes:
Blad1:
Klik
Blad2:
Klik
Achter die ene knop staat de volgende code:
[ code verwijderd ]
Aan het einde van de maand klik je op die knop en je veld op blad 1 wordt geleegd en de gegevens gaan naar blad 2.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | col = 0 i = 1 Do If Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "0" Then col = i i = i + 1 Loop Until Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "" If col = 0 Or col > 26 Then MsgBox "Maand niet gevonden!" & col Exit Sub End If Worksheets("Blad1").Range("N2:N13").Select Selection.Copy Worksheets("Blad2").Select Worksheets("Blad2").Cells(2, col).Select Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _ False, Transpose:=False Sheets(1).Select 'Range("B3:M31").Clear Range("A1").Select MsgBox "overzetten klaar" End Sub |
Dat werkt gedeeltelijk: hij kopieert het nu wel naar de kolom waar de waarde 0 staat in cel 2, maar hij doet dat naar cel Y2. De eerste cel waar de waarde 0 staat is echter(op dit moment) i2. Als ik de knop meerder malen achter elkaar indruk worden achtereenvolgens de kolommen Y, W, U,S (in die volgorde) gevuld, in plaats van de kolommen i, K, M etc. Het lijkt alsof de loop achteraan begint met zoeken, maar ik zie niet waarom en ook niet of ik de zoekvolgorde kan omdraaien. Het zal wel logisch zijn, maar voor mij even niet......quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:15 schreef DaFan het volgende:
Then col = i - 1
Gewoon ergens 1 vanaf trekken is altijd lekker makkelijk
| 1 |
Dat vergeet ik inderdaad altijdquote:Op dinsdag 14 april 2009 17:48 schreef DaFan het volgende:
Kan je ook beter met een VLOOKUP doen. Zal zo even uitleggen hoe, ga eerst ff hapje eten.
(IF werkt prima als je maar 2 waardes hebt, dan is het niet de moeite, maar als je er 100 hebt...tja).
Je kan volgens mij op 2 manieren werken, maar beide manieren zijn niet precies zoals jij het wil hebben.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:12 schreef drummerdude het volgende:
Eerste vraag hier![]()
Vast al vaker gevraagd...
Is het mogelijk om 1 rij (Horizontaal) mee te laten scrollen.
Als je bijvoorbeeld onderaan een SOM hebt staan, en je scrolt naar beneden, de SOM rij meeschuift.
Grappig, 10 kilo verzenden naar Mexico is goedkoper dan naar mn buurmanquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:02 schreef DaFan het volgende:
Tuurlijk
[ afbeelding ]
H2
[ code verwijderd ]
Misschien woont hoek21 wel in Hondurasquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
Grappig, 10 kilo verzenden naar Mexico is goedkoper dan naar mn buurman
Dan zou Mexico alsnog goedkoper zijn!quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:04 schreef DaFan het volgende:
[..]
Misschien woont hoek21 wel in Honduras
Dit is hetzelfde als min(cel1; cel2) (wat korter is).quote:Op woensdag 15 april 2009 01:25 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
=als(çel1<cel2;cel1;cel2)
Hij wil de als formule en als hij een waarde wenst dan wordt het toch simpel:quote:Op woensdag 15 april 2009 02:26 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Dit is hetzelfde als min(cel1; cel2) (wat korter is).
Echter heb je dan wat je wilt? Je wilt niet de waarde van cel2 maar de naam. Toch?
de MIN doet exact het zelfde en is korter en duidelijkerquote:
dat kloptquote:en als hij een waarde wenst dan wordt het toch simpel:
=als(cel1<cel2;"terminal a";"terminal b")
Ik ben er uit!quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:07 schreef ruudtb205 het volgende:
[..]
Beste mensen,
Ik ben al een poos aan het stoeien met de code die Joooo-pi gemaakt had, maar het levert nog niet het gewenste resultaat op. Het werkt nu gedeeltelijk, ik heb de code wat aangepast:
[ code verwijderd ]
Het werkt in zoverre, dat de waarden nu wel gekopieerd worden en verplaatst naar blad 2, maar naar de verkeerde kolom. In de code geef ik volgens mij aan dat de code de eerste kolom moet nemen waar als waarde 0 staat. Hij kopieert echter naar de kolom naast de laatste kolom waar 0 staat. Ik heb al zitten kijken (voor zover ik wat van VBA afweet) maar ik krijg het niet aan de praat.......
Hulp zou welkom zijn!
| 1 2 3 4 5 6 | i = 1 Do If Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "0" Then col = i - 1 i = i + 1 Loop Until Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "" |
| 1 2 3 4 5 6 7 | i = 1 Do i = i + 1 If Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "0" Then col = i Loop Until Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "0" |
Ik had je vorige post gemist, helaas. Leuk dat je er uit bent gekomen!quote:Op woensdag 15 april 2009 09:38 schreef ruudtb205 het volgende:
[..]
Ik ben er uit!Het was - als altijd - eigenlijk heel simpel: Ik had als code:
[ code verwijderd ]
Die heb ik gewijzigd in:
[ code verwijderd ]
Was even experimenteren, waarbij Excel een paar keer vast liep, maar via trial en error kom je toch ver, blijkt wel....Joooo -pi, bedankt voor de aanzet!![]()
Super! Ik ben helemaal gelukkig. Ik heb nummer 1 geprobeerd, maar het is meteen de goedequote:Op dinsdag 14 april 2009 18:36 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je kan volgens mij op 2 manieren werken, maar beide manieren zijn niet precies zoals jij het wil hebben.
1. Je kan "titels blokkeren". Selecteer de rij die je als eerste wilt laten scrollen en ga naar Venster --> Titels blokkeren.
2. Je kan je welkblad splitsen. Dan kun je bijvoorbeeld in de bovenkant werken, terwijl de onderkan blijft staan. Dat kan zowel horizontaal als vertikaal. Rechts en boven de scrollbalken kun je met je muis een <-> pijltje maken. Als je daarop klikt en schuift, kun je splitsen.
Succes!
Als ik venlo intyp komt er 300 te staan ipv 201. en zo zijn er nog wel wat voorbeelden dat hij de kilometers van andere plaatsen door elkaar haalt.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:32 schreef DaFan het volgende:
Bij mij werkt het prima Italiaan.
Kan je trouwens in B4 en D4 geen data validation gebruiken, met een dropdown vanuit Afstanden!B1:M1 ?
Ik snap niet echt wat je met dat blokje berekening wil doen eigenlijk?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:11 schreef drummerdude het volgende:
Misschien nog een antwoord op vraag 1?
Sorry voor het gespam, maar loop er nu nog een keer op vast![]()
Bedankt het is gelukt(Y)quote:Op woensdag 15 april 2009 20:15 schreef DaFan het volgende:
drummerdude: Ik snapte je vraag niet precies dus die sloeg ik over
italiaan: Je mist het laatste argument, de "0":
=HLOOKUP(B4,Afstanden!B1:M2,2,0)
Nu pakt hij Veendam omdat die er wel op lijkt, die 0 geeft een exact match aan.
Validation kan wel van een ander werkblad maar dan moet je je waardes een named range maken (Insert -> Name)
Je vult in L3 toch je gefietste kilometers in? En in L4 de tijd die je dat gekost heeft? En L5 rekend toch uit hoe hard je dan gemiddeld per uur gefietst hebt?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:20 schreef drummerdude het volgende:
Misschien is het handig als ik hem even upload
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=ptm1ZBq1qVD1OTvx5xo3Qag
Het is voor het gemak even op Google.
In de bovenste getallen invullen, dan komt het aan de onderkant er weer uit.
Als je 1 uur lang 25 kilometer per uur hebt gefietst, heb je 25 kilometer gefietst.
Zo kun je alles, alle kanten op berekenen.
Vandaar die views!quote:Op woensdag 15 april 2009 20:52 schreef DaFan het volgende:
Ik zit alleen maar keihard te F5en, jeweet
Ik niet iig, maar DaFan zal wel antwoorden (maar ik was iig eerderquote:Op woensdag 15 april 2009 23:19 schreef hoek21 het volgende:
Ja Mexico heeft weer een vraagje. Hoe kan ik mijn voorwaardelijke opmaak in een Pivottable (draaitabel) behouden? Ik wel mijn rapporten gewoon met rasterlijnen hebben, maar het springt telkens terug als ik iets verander. Ik las ergens dat je dit niet kan veranderen maar leek me niet logisch. Heeft een van jullie enig idee?
GR
Ruudtb205, ik weet niet of je het forum nog volgt. Maar mijn inziens kan je dit soort werk beter in Acces (of wellicht een ander database programma) doen. Hoewel ik zelf een groot fan ben van Excel ben ik er door ervaring achtergekomen dat Acces beter is in het beheren van lijstjes (urenoverzichten, adresboeken, mp3-collecties etc) en het genereren van rapporten (week-, jaar overzichten, betalings achterstanden etc) op basis daarvan.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:09 schreef ruudtb205 het volgende:
[..]
@Joooo-pi : Bedankt, dat ziet er uit als een heel goed begin. Ik ga eens even uitproberen of het precies doet wat ik wil. Als ik de code zo bekijk komt het in ieder geval een heel eind in de richting!
Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...quote:Op woensdag 15 april 2009 23:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik niet iig, maar DaFan zal wel antwoorden (maar ik was iig eerder)
ohquote:Op donderdag 16 april 2009 07:15 schreef DaFan het volgende:
[..]
Voor Pivottables moet je niet bij mij zijn...
Je maakt eerst 2 staafdiagrammen (of 2 lijndiagrammen, om het even). Daarna doe je rechtermuisknop op één van de grafieken (dus de grafiek waarvan je graag de lijn wil maken), dan ga je naar Grafiektype en kies je voor Lijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:32 schreef Brighteyes het volgende:
Is het mogelijk, in excel, om een staafdiagram te hebben met daar doorheen nog 1 lijn om de totale progressie weer te geven?
Als ik via de wizzard kijk zie ik alleen maar staafdiagrammen of lijndiagrammen maar geen combi's.
Of willen we nu iets dat echt niet kan?
Je zou nog een 3e dataset kunnen maken van 0 (jan) tot 1500 (dec)..quote:Op donderdag 16 april 2009 13:53 schreef Brighteyes het volgende:
Hmmzzzz, laat maar, bij navraag om duidelijker te krijgen wat ze wil is volgens mij wel duidelijk dat dat wat ze wil gewoon niet kan.
Ze wil in deze chart:
[ afbeelding ]
Een soort van target lijn hebben van 0 in Januari naar 1500 in December.
Maar volgens mij is dat sowieso iets heel anders dan de data die er nu staan.
Met zelf prutsen heeft ze er nu 2 over elkaar heen geschoven die de truc lijken te doen.
Thanks voor het meedenken!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |