Ja, en dit is nog in $100-biljetten, kun je nagaan.quote:
Daar staat mijn spaargeld...quote:1,5 miljard euro: NIBC doet weer beroep op garantieregeling
De Haagse bank NIBC heeft weer gebruik gemaakt van het garantiefonds van de Nederlandse staat. NIBC heeft ter waarde van 1,5 miljard euro obligaties uitgegeven, aldus de bank maandag.
Garantie
De leningen zijn verstrekt door bijna negentig nationale en internationale partijen. De garantie komt erop neer dat als NIBC niet in staat is de lening terug te betalen, de Nederlandse staat dat doet. NIBC moet voor deze garantie wel een premie betalen aan de overheid.
BRON
Ik heb het ook overwogen, maar een aantal maanden in de stress zitten of je je geld wel terugkrijgt als NIBC er niet meer is, was mij het niet waard.quote:
En de rating van de VS is nog steeds triple Aquote:S&P verlaagt rating Ierland
30-03-2009 19:21:29
Brussel (tijd) - Standard & Poor's (S&P) heeft de rating van Ierland met een trapje verlaagd van AAA tot AA+. Dat maakte het ratingbureau maandag bekend. Aan de nieuwe rating hangt de zogenaamde 'negative outlook' vast. Dat zet de deur op een kier voor een verdere ratingverlaging in de toekomst.
S&P maakt zich zorgen over het grote begrotingstekort waar de Ieren tegenaan kijken. 'De verslechtering van de Ierse overheidsfinancien zal wellicht een aantal jaren in beslag nemen om recht te zetten', zeggen analisten Trevor Cullinan en Frank Gill in hun rapport. De Europese Commissie voorspelde in januari dat het Ierse begrotingstekort kan oplopen tot 11 procent van het bruto binnenlands product, bijna vier keer de norm die gehanteerd wordt binnen de Europese Unie.
Vorige week zei de Ierse premier Brian Cowen aan het parlement dat hij het begrotingstekort 'zo dicht mogelijk' bij de nagestreefde 9,5 procent probeert te houden. Daarmee gaf hij aan dat dat mogelijk een heikele opdracht wordt.
Aan de ratingverlaging hangen negatieve vooruitzichten vast, de zogenaamde 'negative outlook'. 'De rating van Ierland kan opnieuw verlaagd worden als de Ierse overheidsfinancien nog substantieel meer verzwakken dan onze huidige vooruitzichten', aldus nog de analisten.
Ierland is al het vierde land uit de eurozone dat dit jaar een ratingverlaging van S&P te verwerken krijgt. Eerder viel Spanje, Portugal en Griekenland die bedenkelijke eer te beurt. Een lagere rating maakt het duurder voor overheden om te lenen op de internationale markten.
Economen reageren ietwat verrast op de ratingverlaging, omdat de Ierse regering op 7 april een noodbegroting zou aankondigen met maatregelen om het oplopende deficit in te perken. 'S&P heeft er geen vertrouwen in dat de budgettaire maatregelen voldoende zullen zijn', zei een econoom van Societe Generale aan het persagentschap Reuters.
De economische toestand in Ierland is onder meer van belang voor de Belgische bank-verzekeraar KBC. KBC heeft in Ierland een hypotheekportefeuille van 13,6 miljard euro uitstaan.
Ach, ik had ook een rekening bij Icesave...en dat is ook goed gekomen...quote:Op maandag 30 maart 2009 18:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik heb het ook overwogen, maar een aantal maanden in de stress zitten of je je geld wel terugkrijgt als NIBC er niet meer is, was mij het niet waard.
In hoeverre zijn dit soort berichten nog wel relevant? Zoiets van de auto-industrie in de VS heeft veel meer impact lijkt me. Maar ja, who am i?quote:Op maandag 30 maart 2009 23:17 schreef pberends het volgende:
NIBC krijgt weer 1,5 miljard van Bos
Toch maar even een FP-berichtje.
quote:Why Obama’s Stimulus Package Is Doomed to Failure
The paper mill on the Potomac is furiously spewing up new money. According to the manager of the mill, as indeed according to the Quantity Theory of Money, this should stop prices from falling and the economy from contracting.
In this article I present an argument why this conclusion is not valid. On the contrary, I shall show that new money created on the strength of a flood of new debt, is tantamount to pouring gasoline on the fire, making prices fall and the economy contract even more. The Obama administration has missed its historic opportunity to stop the deflation and depression inherited from the Bush administration because it entrusted the same people with the task of damage-control who had caused the disaster in the first place: the Keynesian and Friedmanite money doctors in the Fed and the Treasury.
The key to understanding the problem is the marginal productivity of debt, a concept curiously missing from the vocabulary of mainstream economics. Keynesians take comfort in the fact that total debt as a percentage of total GDP is safely below 100 in the United States while it is 100 and perhaps even more in some other countries. However, the significant ratio to watch is additional debt to additional GDP, or the amount of GDP contributed by the creation of $1 in new debt. It is this ratio that determines the quality of debt. Indeed, the higher the ratio, the more successful entrepreneurs are in increasing productivity, which is the only valid justification for going into debt in the first place.
Conversely, a serious fall in that ratio is a danger sign that the quality of debt is deteriorating, and contracting additional debt has no economic justification. The volume of debt is rising faster than national income, and capital supporting production is eroding fast. If, as in the worst-case scenario, the ratio falls into negative territory, the message is that the economy is on a collision course and crash in imminent. Not only does more debt add nothing to the GDP, in fact, it causes economic contraction, including greater unemployment. The country is eating the seed corn with the result that accumulated capital may be gone before you know it. Immediate action is absolutely necessary to stop the hemorrhage, or the patient will bleed to death.
Keynesians are watching the wrong ratio, that of debt-to-GDP. No wonder they constantly go astray as they miss one danger signal after another. They are sailing in the dark with the aid of the wrong navigational equipment. They are administering the wrong medicine. Their ambulance is unable to diagnose internal hemorrhage that must be stopped lest the patient be dead upon arrival.
dat is heul geen goed nieuws pberends. da's een indicatie dat het deflatiescenario steeds waarschijnlijker wordt. aan het gedrag van beursbaby te merken is de suckerrally trouwens nog niet over. ze kruipt nog steeds nietquote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:27 schreef pberends het volgende:
Eindelijk goed nieuws:
Inflatie eurozone naar laagterecord
Ah, 3 procent maar.quote:Wereldeconomie krimpt met 2,75% in 2009 - OESO
31-03-2009 11:29:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De wereldeconomie zal dit jaar met 2,75% krimpen, terwijl de wereldwijde handel met 13,2% zal afnemen. Dat zegt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dinsdag.
Volgens de OESO zal de Amerikaanse economie met 4% krimpen, die van de eurozone met 4,1% en de Japanse economie met 6,6%.
"De wereldeconomie bevindt zich midden in de diepste en meest gesynchroniseerde recessie in ons leven, veroorzaakt door een wereldwijde financiele crisis en versterkt door de instorting van de wereldhandel", aldus het rapport van de OESO.
In het rapport over de wereldeconomie, dat twee keer per jaar verschijnt, wordt verwacht dat de economie in 2010 weer met 1,2% zal groeien.
Maar dat zal volgens het rapport alleen gebeuren als overheden snel ingrijpen. Banksystemen moeten worden hersteld door het aanpakken van de giftige leningen, desnoods door nationalisatie.
Daarnaast zegt de OESO dat centrale banken de rente naar nul moeten brengen en bereid moeten zijn dat niveau enige tijd vast te houden. Ook zouden sommige landen extra fiscale stimulansen moeten overwegen, aldus de organisatie.
"Landen met de meeste ruimte tot fiscale maatregelen zijn Duitsland, Canada, Australie, Nederland, Zwitserland, Zuid-Korea en sommige Scandinavische landen", concludeert de OESO.
Je kan beter een Depressie met deflatie hebben dan met hyperinflatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:50 schreef simmu het volgende:
[..]
dat is heul geen goed nieuws pberends. da's een indicatie dat het deflatiescenario steeds waarschijnlijker wordt. aan het gedrag van beursbaby te merken is de suckerrally trouwens nog niet over. ze kruipt nog steeds niet
Volgens mij klopt de titel niet. Er is dat bedrag ingepompt, maar dat is niet wat het uiteindelijk kost. Het kan hypothetisch gezien ook veel geld gaan opleveren.....quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:20 schreef pberends het volgende:
Redding NL-financials kost ¤81,4 miljard.
Blaaaaaaaaaaat.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:29 schreef veekeend het volgende:
[..]
Volgens mij klopt de titel niet. Er is dat bedrag ingepompt, maar dat is niet wat het uiteindelijk kost. Het kan hypothetisch gezien ook veel geld gaan opleveren.....
Dat hoor je me niet zeggen. Ik geef alleen aan dat de titel in die zin suggestief is. Maar ik zit niet meer in de redactie, dus zal me daar ook niet mee bemoeien.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Blaaaaaaaaaaat.
Jij denkt dat het geld nog terugkomt niet?
Dat kan alleen met hyperinflatie. Probleem dan is dat het geld geen flikker meer waard is.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:46 schreef veekeend het volgende:
[..]
Dat hoor je me niet zeggen. Ik geef alleen aan dat de titel in die zin suggestief is. Maar ik zit niet meer in de redactie, dus zal me daar ook niet mee bemoeien.
Fortis/ABN is natuurlijk zeer twijfelachtig. SNS/ING heb ik meer vertrouwen in dat dat uiteindelijk wel positief renderend voor de staat zal gaan zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |