Tuurlijk (waar zeg ik dat dit niet zo zou zijn), maar er wordt simpelweg een onderscheid gemaakt tussen het innemen van stoffen, en het aanmaken van stoffen en de gedragingen die ervoor zorgen dat deze stoffen aangemaakt worden. Dat lijkt me duidelijk toch? Daarbij is er een verschil te maken tussen afkickverschijnselen die een drug geven, en psychologische factoren die ervoor zorgen dat je een handeling moet uitvoeren of de gevolgen van het niet-uitvoeren moet ondergaan (en dat dus het effect van de aangemaakte drug minder op de voorgrond staat).quote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bij sportbeoefening maakt het lichaam o.a. endorfine aan. Het is dus niet een kwestie van: "Het is zo fijn als ik er mee op houd" maar het lichaam maakt actief drugs aan waardoor je je fijn voelt.
Vergelijkbare effecten zijn er bij ander gedrag waaronder gamen, bidden en dansen. Het is niet alleen gedrag, er zit een fysieke component aan waar je het effect niet van mag verwaarlozen.
Definitie van drugsquote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:47 schreef StupidByNature het volgende:
Ik ben trouwens best benieuwd wat je nu precies wilt bereiken met dit topic. Dat je het niet eens bent met de wettelijke definitie van drugs en hoe deze tot stand komt, lijkt me duidelijk. Dat ben ik zelf trouwens ook niet. Maar verder? Het is een definitiekwestie. De definitie heb ik eerder al gegeven. En nu?
komt redelijk overeen met de definitie die ik in mn hoofd hebquote:Op vrijdag 27 maart 2009 18:47 schreef StupidByNature het volgende:
De gangbare definitie van drugs die opgesteld is door de WHO (dus niet van de wettelijke definitie van drugs volgens de Nederlandse opiumwet) Is de volgende:
'Iedere stof die, opgenomen in een levend organisme, in staat is één of meer functies van het organisme te beïnvloeden.'
Dus alles wat je binnen krijgt is drugs.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 21:47 schreef Yorrit het volgende:
[..]
komt redelijk overeen met de definitie die ik in mn hoofd heb
De grens is en blijft arbitrair en je weet zelf ook wel hoe zinloos zo´n discussie dus is.quote:Op donderdag 26 maart 2009 20:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Naar aanleiding van vele discussie's over drugs (waaronder dit topic: Vraag over alcohol ):
Wat is/zijn drugs?
(nicotine, sex, suiker, werken, alcohol, topsport, geld, tv kijken, eten, adrenaline, muziek, religie, coke, videogames, bungee jumpen, lezen, roddelen, dansen, macht, shoppen, schoonmaken, THC, LSD, TLC, muziek, mediteren, cafeine, ...)
De vraag die je eerst moet stellen is: Kan je mensen verbieden om bepaalde drugs te gebruiken. En het antwoord uit de praktijk is duidelijk: nee.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 04:09 schreef sneakypete het volgende:
[..]
De grens is en blijft arbitrair en je weet zelf ook wel hoe zinloos zo´n discussie dus is.
De vraag is eerder, welke middelen zijn aanvaardbaar en welke zijn zó gevaarlijk dat niemand ze zou moeten gebruiken.
Als je vriendin verslaafd is aan schoonmaken heb ik medelijden met haar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Smetvreesquote:In elk geval mag ik hopen dat je het verschil begrijpt tussen schoonmaken en een crackpijpje roken.
Althans ik ben blij dat mijn vriendin eerder naar het eerste neigt.
http://www.imet.nl/content/view/83/5/quote:Smetvrees beheerst het hele leven.
http://www.gezondheidsnet(...)choon-door-smetvreesquote:Het idee aan smet roept spanningen op die zo heftig kunnen zijn dat de reactie omgezet wordt in heftige paniekaanvallen.
En met jou. Dan kan ze beter aan de crack gaan.quote:Schrobt zichzelf schoon totdat de huid helemaal kapot is.
Ik ben net als jij een tegenstander van de war on drugs, maar wil je naar een maatchappij waar je op elke straathoek, zonder enige vorm van repressie of regulering elke drug denkbaar kunt kopen?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vraag die je eerst moet stellen is: Kan je mensen verbieden om bepaalde drugs te gebruiken. En het antwoord uit de praktijk is duidelijk: nee.
Driewerf ja.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:41 schreef sneakypete het volgende:
wil je naar een maatchappij waar je op elke straathoek, zonder enige vorm van repressie of regulering elke drug denkbaar kunt kopen?
Mijns inziens is het meer iets dat de reden waarom mensen drugs gebruiken aangepakt moet worden, dan zou je in principe op elke straathoek drugs kunnen verkopen (stiekem gebeurt dit toch al met suiker en caffeine, dat terzijde), mensen leren er wel mee omgaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:41 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik ben net als jij een tegenstander van de war on drugs, maar wil je naar een maatchappij waar je op elke straathoek, zonder enige vorm van repressie of regulering elke drug denkbaar kunt kopen?
Nu is het, toegeven, op dit moment al bijna zo dat je dat kunt als je het echt wilt, de drempel is echter hoger dan wanneer het naast de paracetamolletjes of blikjes bier ligt in de C1000.
Ik zeg niet dat verbieden helpt, ik betwijfel alleen of het projecteren van een ultiem vrijheidsideaal over drugsgebruik (het andere uiterste) nu een wenselijk alternatief is. Er zijn nog altijd veel mensen die wel problemen ondervinden door het gebruik, zeker op jonge leeftijd.
Wil jij later dat je kinderen aan de heroïne gaan, of aan de ketamine?
Als volwassenen met mate op een housefeestje eens iets pakken, vind ik dat best. Bijna al mijn vrienden hebben wel eens drugs gebruikt (sommigen wel meer dan eens) en zelf ben ik niet vies van een biertje, sigaret of soms een blowtje. Maar wil dat zeggen dat we niet moeten nadenken over evt. gevolgen voor mensen die te jong/onverstandig zijn om er mee om te gaan?
Lukraak verbieden van alles, nee, lukraak toestaan van alles aan iedereen, ook nee.
Op je schoonmaaknonsens ga ik niet in, schoonmaken is geen drug en dat weet je best.
Drugs worden gebruikt zijn algemeen verkrijgbaar, dus het verbod is onzin. Dat is de situatie. Verbieden is dus gewoon geen optie. Mensen nemen de vrijheid om dat soort keuzes te maken. Jouw mening, of die van een politicus of bange huismamma zijn daarin geen argument.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:41 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Nu is het, toegeven, op dit moment al bijna zo [...]
Ik zeg niet dat verbieden helpt,[...]
Lukraak verbieden van alles, nee, [..]
Op je schoonmaaknonsens ga ik niet in, schoonmaken is geen drug en dat weet je best.
Daar is de verslavingszorg het absoluut niet met je eens. Om de door mij eerder genoemde reden. Je slaat zonder goede reden een paar stappen over in het proces.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Drugs worden gebruikt zijn algemeen verkrijgbaar, dus het verbod is onzin. Dat is de situatie. Verbieden is dus gewoon geen optie. Mensen nemen de vrijheid om dat soort keuzes te maken. Jouw mening, of die van een politicus of bange huismamma zijn daarin geen argument.
En smetvrees is uitstekend te vergelijken met een drugsverslaving.
Mensen zijn (met of zonder verbod) niet vrij om drugs te gebruiken?quote:Op woensdag 1 april 2009 23:17 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Daar is de verslavingszorg het absoluut niet met je eens. Om de door mij eerder genoemde reden. Je slaat zonder goede reden een paar stappen over in het proces.
Dat vind ik een interessantere kwestie (en daarom lees ik je brainfarts met plezier). De belangrijkste vraag is wat mij betreft (zoals iemand eerder al aangaf) of het maatschappelijk gewenst is om bepaalde drugs legaal te maken.quote:Op woensdag 1 april 2009 23:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen zijn (met of zonder verbod) niet vrij om drugs te gebruiken?
Daar mag je een essay over schrijven.
Nee nee nee nee nee nee, ook jij gaat uit van een verbod. Een verbod waar geen argumenten voor zijn, dat niet gehandhaafd kan worden wat geen enkel probleem oplost maar wat wel een hoop ellende oplevert.quote:Op woensdag 1 april 2009 23:51 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Dat vind ik een interessantere kwestie (en daarom lees ik je brainfarts met plezier). De belangrijkste vraag is wat mij betreft (zoals iemand eerder al aangaf) of het maatschappelijk gewenst is om bepaalde drugs legaal te maken.
Ik mis de categorie verslavingsgevoelige mensen die sowieso ergens problemen mee krijgt, die nooit een normaal leven zullen krijgen tenzij ze verslaafd raken aan maatschappelijk geaccepteerd gedrag zoals topsport. Ik mis ook de grote meerderheid die recreatief drugs gebruiken zonder verslaafd te raken, schulden te maken en anderszins problemen te veroorzaken.quote:Ironisch genoeg is verslaving EN een enorme geldbron voor de maatschappij EN een maatschappelijk probleem van behoorlijke omvang. Het is de regering erom te doen om mensen nèt niet zo ontspoord te laten raken dat ze buiten de maatschappij vallen. Op de afdeling waar ik werk is het zelfs nu een issue om na te gaan of het uiteindelijke doel totale abstinentie is of dat mensen die met ontslag gaan leren omgaan met hun gebruik (dus het "sociale gebruik" zoald dat wordt genoemd). Het probleem hierbij is wel dat je zit met verschillende persoonlijkheden en niveau's. Sommige mensen kun je zo veel informatie of handvaten geven dat je maar wilt, maar hebben ze bijvoorbeeld een te laag niveau om het te snappen (niet uitzonderlijk), of zijn ze bijvoorbeeld zo beïnvloedbaar dat de invloed van een dealer het altijd wint van de eigen wil van die persoon.
Helaas word die tak bestuurd door zeer conservatieve christenfundamentalistische politici.quote:Op zich best interessante stof. Zo conservatief zijn de denkbeelden in die tak niet in nederland. Er blijven verschuivingen plaatsvinden.
quote:BRUSSEL - De burgemeester van Riemst in Vlaams Limburg heeft om extra politie aangevraagd om de drugsoverlast in zijn gemeente aan te pakken.
Riemst ligt vlak bij Maastricht. Doordat daar harder wordt opgetreden tegen de drugsproblematiek, zijn er meer problemen in België. Dat meldde Vlaamse omroep VRT vrijdag.
‘Hoe meer ze daar druk zetten op het probleem, hoe meer de problemen naar ons toe komen’, aldus burgemeester Mark Vos van Riemst. De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt zei in een reactie dat hij waarschijnlijk aan het verzoek zal voldoen.
Het enige echte probleem is dat sommige drugs verboden zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:27 schreef wortels het volgende:
'de drugsproblematiek', dat is gewoon dat mensen wiet bij zich hebben? Of? Ik vind dat altijd zo'n abstracte term![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |