abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86378989
Euh...The China Study als bron gebruiken is niet zo slim.
Die hele studie is allang onderuit gehaald omdat de conclusies niet juist waren getrokken.

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=385

Zuivel is een prima eiwitbron, maar zoals met alles, met mate.
Dat het supergezond is is natuurlijk onzin. Het is net zo gezond als kaas en vlees en ook daar ben je zuinig mee als je gezondheid je lief is.
pi_86380569
Ik drink vrijwel geen melk. Ook nooit gedaan. Als kind werd ik er misselijk van, de smaak staat mij tegen, je krijgt er vies slijm van in je mond :r

Daarnaast is het ook ongezond. Melk is bedoeld om een kalfje 200 kilo aan te laten komen in een paar maanden tijd, niet om een zoogdier van nog geen 100 kilo op te laten leven. Daarnaast wordt melkzuur door de nieren afgescheiden. Je lichaam gebruikt hier calcium bij. Een glas melk kost je lijf meer calcium dan het oplevert, oftewel: Melk is slecht voor je botten.

Daarnaast bestaat er niet zoiets als 'lactose intolerantie'; Hier in Nederland zijn we tolerant geworden voor lactose. Je kan dus beter spreken van lactose tollerantie.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_86380623
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:00 schreef dalaiblama het volgende:
Het is net zo gezond als kaas en vlees en ook daar ben je zuinig mee als je gezondheid je lief is.
Kaas bevat geen melkzuur meer en heeft een factor 7 meer calcium (800 tov. 117mg / 100g). Kaas is dus wel goed voor je botten, melk niet :s)
pi_86380984
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik drink vrijwel geen melk. Ook nooit gedaan. Als kind werd ik er misselijk van, de smaak staat mij tegen, je krijgt er vies slijm van in je mond :r

Daarnaast is het ook ongezond. Melk is bedoeld om een kalfje 200 kilo aan te laten komen in een paar maanden tijd, niet om een zoogdier van nog geen 100 kilo op te laten leven. Daarnaast wordt melkzuur door de nieren afgescheiden. Je lichaam gebruikt hier calcium bij. Een glas melk kost je lijf meer calcium dan het oplevert, oftewel: Melk is slecht voor je botten.
Waar haal je deze 'wijsheid' vandaan?

quote:
Daarnaast bestaat er niet zoiets als 'lactose intolerantie'; Hier in Nederland zijn we tolerant geworden voor lactose. Je kan dus beter spreken van lactose tollerantie.
Dus omdat intolerantie de natuurlijke staat is bestaat het niet?
pi_86381311
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waar haal je deze 'wijsheid' vandaan?
[..]
Een van de eerste hits op google: http://www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/nieren.htm
Maar je kan natuurlijk ook gewoon zelf even verdiepen in de werking van de nieren, dan hoef ik hier niet 50 linkjes neer te zetten voordat jij het aanneemt :P

quote:
Dus omdat intolerantie de natuurlijke staat is bestaat het niet?
Ah. Dan ga ik voortaan door het leven met zuurstoftolerantie, aangezien ik een van de vele mensen ben die tegen zuurstof kan.
  maandag 13 september 2010 @ 14:26:06 #156
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_86381468
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Hoe kan het dan dat kleine zoogdieren ook melk geven en drinken? Niet alleen zoogdieren van 200+ kilo hoor.
pi_86381489
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Een van de eerste hits op google: http://www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/nieren.htm
Maar je kan natuurlijk ook gewoon zelf even verdiepen in de werking van de nieren, dan hoef ik hier niet 50 linkjes neer te zetten voordat jij het aanneemt :P
Bedankt voor je wetenschappelijke onderbouwing! Daar kunnen de links die op de vorige pagina staan natuurlijk niet aan tippen.

quote:
Ah. Dan ga ik voortaan door het leven met zuurstoftolerantie, aangezien ik een van de vele mensen ben die tegen zuurstof kan.
Correct, hoewel het een overbodige term is, aangezien er bij mijn weten geen aandoening bestaat waardoor je niet tegen zuurstof kan.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2010 14:26:44 ]
pi_86381691
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:26 schreef Sloggi het volgende:
Correct, hoewel het een overbodige term is, aangezien er bij mijn weten geen aandoening bestaat waardoor je niet tegen zuurstof kan.
Jawel, dat heet levensmoe. Patienten proberen zo snel mogelijk van hun inname van zuurstof af te komen.
pi_86381713
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:26 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hoe kan het dan dat kleine zoogdieren ook melk geven en drinken? Niet alleen zoogdieren van 200+ kilo hoor.
Jij weet een volwassen zoogdier - naast de mens - dat melk drinkt?
pi_86381865
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:20 schreef Rio het volgende:

[..]

Absoluut niet zelfs :)
Vind het alleen alle logica overstijgen om als volwassene nog melk te drinken, nota bene van een ander dier.
Wat heeft dit met logica te maken? Je zou kunnen zeggen dat het niet-natuurlijk is, maar wat is natuur? Zijn wij zelf daarvan geen onderdeel en mede-definiëren wij wat natuurlijk is? Daarnaast hoeveel zaken doen we niet die onnatuurlijk zijn zoals anale seks, het gebruik van chemicaliën, autorijden et cetera?

quote:
Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat het niet drinken van melk geen enkel nadelig gevolg heeft :Y
[..]
Ik kan uit mijn ervaring zeggen dat het niet eten van spruitjes geen enkel nadelig gevolg heeft. Met andere woorden, wat wil je hiermee zeggen? :)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 13 september 2010 @ 14:39:10 #161
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_86381871
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee, maar dat is voornamelijk omdat wij het commercieel uitgebuit hebben. Het is voor mensen makkelijk om koeien te houden zodat wij relatief makkelijk aan voedsel (melk en vlees) kunnen komen.

Een koe geeft ook het meeste melk nadat het een kalfje heeft gekregen, daarom zorgen boeren ook dat een koe elk jaar een kalf krijgt.

Een koe uit de natuur die al jarenlang geen kalfje heeft gekregen zal dan ook vrijwel geen melk meer geven.
pi_86381999
quote:

Kijk, je kan ook eerst onderzoek doen voor je een kreet die iedereen steeds roept herhaalt.

Ten eerste de dooddoener: mijn katten en vroeger de hond thuis waren dol op melk, ze hebben alleen geen handen om een koe te melken.

Verder is het bekend dat beren dol zijn op melk van schapen. Alleen hebben ze ook geen handen om te melken, maar wel tanden om het schaap eerst dood te maken waarna ze als eerste de uiers opeten waar de melk in zit. Ook een manier.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_86382594
quote:

[..]

:Y mijn kat
pi_86382691
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Kaas bevat geen melkzuur meer en heeft een factor 7 meer calcium (800 tov. 117mg / 100g). Kaas is dus wel goed voor je botten, melk niet :s)
Leuk, maar kaas is moddervet. Dat heeft geen gezondheidsbevorderende aspecten.
Over botten heb ik overigens niet eens gerept.

In melk zit tevens fosfor , kaas bevat ook praktisch net zoveel mg fosfor als melk. Laat men in Nederland nu sowieso een overschot fosfor binnenkrijgen en dat direct leidt tot botontkalking.
Het heeft dus geen enkele zin om kaas hoger aan te schrijven dan melk. Er zijn veel betere calciumbronnen die GEEN fosfor bevatten.

Beiden hebben plus en minpunten en dienen dus gewoon met gezond verstand gegeten en gedronken te worden.
pi_86382891
Weet je een volwassen zoogdier dat zijn eten kookt?
weet je een volwassen zoogdier dat zijn eten in een koelkast bewaard?
Weet je een volwassen zoogdier dat het grootste deel van zijn leven werkt?

Die lijst kan zooo lang worden.
Wat een shit argument(weet je een volwassen zoogdier) We zijn mensen en melkdrinken is misschien wel het meest onschuldige wat we onzelf hebben aangeleerd.
  maandag 13 september 2010 @ 15:11:36 #166
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_86382980
Ik drink trouwens elke dag melk. Nog best veel ook. Koude melk :9~
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_86383022
quote:
We zijn mensen en melkdrinken is misschien wel het meest onschuldige wat we onzelf hebben aangeleerd.
Oosterse mensen kunnen toch niet tegen melk omdat ze een of ander gen missen?
  † In Memoriam † maandag 13 september 2010 @ 15:21:52 #168
230491 Zith
pls tip
pi_86383319
quote:

[..]

Drogredenering, natuurlijk.

Laten we het bij wetenschappelijke bronnen houden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86383644
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:21 schreef Zith het volgende:

[..]

Drogredenering, natuurlijk.

Laten we het bij wetenschappelijke bronnen houden.
Net zo goed een drogredenering als het "Ik ken ook kleine zoogdieren die melkdrinken", waar dit een reactie op was.
pi_86386344
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Net zo goed een drogredenering als het "Ik ken ook kleine zoogdieren die melkdrinken", waar dit een reactie op was.
Kom eens met een paar wetenschappelijke bronnen waaruit blijkt dat melk slecht is.
pi_86386638
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:39 schreef Sloggi het volgende:

Kom eens met een paar wetenschappelijke bronnen waaruit blijkt dat melk slecht is.
Ik heb wel wetenschappelijke bronnen van het tegenovergestelde, nieuwste uit augustus:

quote:
PM R. 2010 Aug;2(8):740-50.

Nutritional factors that influence change in bone density and stress fracture risk among young female cross-country runners.
Nieves JW, Melsop K, Curtis M, Kelsey JL, Bachrach LK, Greendale G, Sowers MF, Sainani KL.

Clinical Research Center, Helen Hayes Hospital, Route 9W, West Haverstraw, NY 10993; Columbia University, New York, NY().

Abstract
OBJECTIVE: To identify nutrients, foods, and dietary patterns associated with stress fracture risk and changes in bone density among young female distance runners.

DESIGN AND SETTING: Two-year, prospective cohort study. Observational data were collected in the course of a multicenter randomized trial of the effect of oral contraceptives on bone health.

PARTICIPANTS: One hundred and twenty-five female competitive distance runners ages 18-26 years.

ASSESSMENT OF RISK FACTORS: Dietary variables were assessed with a food frequency questionnaire.

MAIN OUTCOME MEASUREMENTS: Bone mineral density and content (BMD/BMC) of the spine, hip, and total body were measured annually by dual x-ray absorptiometry (DEXA). Stress fractures were recorded on monthly calendars, and had to be confirmed by radiograph, bone scan, or magnetic resonance imaging.

RESULTS: Seventeen participants had at least one stress fracture during follow-up. Higher intakes of calcium, skim milk, and dairy products were associated with lower rates of stress fracture. Each additional cup of skim milk consumed per day was associated with a 62% reduction in stress fracture incidence (P < .05); and a dietary pattern of high dairy and low fat intake was associated with a 68% reduction (P < .05). Higher intakes of skim milk, dairy foods, calcium, animal protein, and potassium were associated with significant (P < .05) gains in whole-body BMD and BMC. Higher intakes of calcium, vitamin D, skim milk, dairy foods, potassium, and a dietary pattern of high dairy and low fat were associated with significant gains in hip BMD.

CONCLUSIONS: In young female runners, low-fat dairy products and the major nutrients in milk (calcium, vitamin D, and protein) were associated with greater bone gains and a lower stress fracture rate. Potassium intake was also associated with greater gains in hip and whole-body BMD.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 13 september 2010 @ 16:54:12 #172
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_86386948
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:03 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Leuk, maar kaas is moddervet. Dat heeft geen gezondheidsbevorderende aspecten.
Over botten heb ik overigens niet eens gerept.

In melk zit tevens fosfor , kaas bevat ook praktisch net zoveel mg fosfor als melk. Laat men in Nederland nu sowieso een overschot fosfor binnenkrijgen en dat direct leidt tot botontkalking.
Het heeft dus geen enkele zin om kaas hoger aan te schrijven dan melk. Er zijn veel betere calciumbronnen die GEEN fosfor bevatten.

Beiden hebben plus en minpunten en dienen dus gewoon met gezond verstand gegeten en gedronken te worden.
Ook vetten heb je nodig om gezond te leven. Doe niet alsof een beetje vet slecht is want dat is namelijk niet zo. Vetten zijn essentieel voor een gezonde voeding. En nee Sonja Bakkeren is niet gezond, dat is jezelf uithongeren met 1200 kcal per dag ofzo.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_86387061
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:54 schreef fathank het volgende:

Ook vetten heb je nodig om gezond te leven. Doe niet alsof een beetje vet slecht is want dat is namelijk niet zo. Vetten zijn essentieel voor een gezonde voeding. En nee Sonja Bakkeren is niet gezond, dat is jezelf uithongeren met 1200 kcal per dag ofzo.
Olijfolie, vette vis, noten, avocado's....ja dat soort vetten heb je nodig voor een gezonde voeding. Verzadigde dierlijke vetten niet echt. Alhoewel ik me nu net bedenk dat ik een tijd terug een studie tegen kwam over verhoogde kans op osteoporose bij een tekort aan verzadigd vet (best knap eigenlijk! :') ) Dus, alles met mate waarschijnlijk, maar het is algemeen bekend dat we vooral onverzadigde vetten nodig zijn en niet zo zeer verzadigde vetten.
pi_86388027
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:54 schreef fathank het volgende:

[..]

Keep your panties on :{

Wie heeft gezegd dat een beetje vet ongezond is? En wie heeft het in vredesnaam over SB? Blijf je bij de les?
Overigens is de vet in kaas behoorlijk pointless. Beter haal je dat uit noten en vette vis etc.
Wat niet betekent dat je nooit kaas moet eten. Kaas is lekker. Punt.

Maak er alleen geen gezondheidsproduct van, want dat is het niet. Melk ook niet.
pi_86388214
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:46 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb wel wetenschappelijke bronnen van het tegenovergestelde, nieuwste uit augustus:
[..]

Sidenote:

Dit gaat over sporters, die sowieso al hoog in proteinen zitten ( dus ook zuivel ) en laag in vetten.
Zowel intensief sporten als de extreme hoeveelheden zuivel/proteinen hebben invloed op de botstructuur.

Daarmee kun je nog niet concluderen dat melk supergezond is.
Dat staat ook niet in de conclusie.
  maandag 13 september 2010 @ 17:27:44 #176
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_86388265
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:20 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Kaas is lekker. Punt.

:N :r
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  maandag 13 september 2010 @ 17:41:13 #177
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_86388661
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

Waarom denk je dat in onze melkconsumerende westerse wereld zoveel osteoporose voor komt?

nou.. vertel?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_86392972
quote:

[..]

Mijn kat.

Edit: Ik was kennelijk niet de eerste met deze reactie
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_107499712
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2009 19:18 schreef B.E.D het volgende:
Ik drink nooit water, water is slecht voor je.
Ik heb weleens op internet een bericht gelezen, dat iemand verdronken is, in water. Dus ja.
:D hahaha.

Maar, melk is goed voor... Elk!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_107505949
Wat een kick, post dan op zijn minst een plaatje van Peer Mascini.
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:35:28 #181
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_107538530
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2009 19:27 schreef Civilian het volgende:
Ach, de mens is het enige zoogdier wat na het opgroeien door blijft gaan met melk drinken.
Weliswaar geen moedermelk, maar dan nog.

Dat het slecht voor je is zou ik zo niet durven zeggen, maar ik denk ook niet dat een mens 't nodig heeft.
Dit.
Ik heb al een boek.
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:37:22 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107538630
Wat een geleuter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107538787
Het gaat hier over overmatig melk consumptie. Overdaad schaadt... Nog steeds

quote:
Melk is goed voor hersenen'
Laatste update: 31 januari 2012 12:56 info
BAARN - Melk heeft een positieve impact op de hersenen en het mentale functioneren. Dat stellen onderzoekers van University of Maine na een onderzoek onder ruim 900 mannen en vrouwen.
Foto: Gezondheidsnet

Volwassenen die dagelijks minimaal een melkproduct consumeerden, scoorden beduidend hoger op tests voor geheugen en andere hersenfuncties.

Melkdrinkers hadden vijf keer meer kans om de test te halen dan niet melkdrinkers.

Tests

De onderzoekers voerden acht verschillende testen uit. Onafhankelijk van de leeftijd (tussen de 23 en 98) scoorden de deelnemers die tenminste een glas melk per dag dronken beter, dan degene die geen melk dronken.

De hoogste score vonden de onderzoekers bij de deelnemers die de meeste melkproducten nuttigden. Na controle voor andere factoren die de gezondheid van de hersenen kunnen beïnvloeden, bleef het effect overeind.

Gezond

Volgens de onderzoekers zijn de gezondheidsvoordelen van melk maar weer eens bewezen. Zij zijn dan ook van mening dat melk onderdeel uit moet maken van ieder gezond voedingspatroon.

"Hoewel meer onderzoek nodig is, wijzen deze onderzoeksresultaten er op dat melk ingrediënten bevat die de het functioneren van de hersenen beïnvloedt. Zeker in de ouder wordende populatie, kan melk verslechtering van het zenuwstelsel wellicht voorkomen of vertragen."
Of niet?
pi_107544164
denken dat wel of niet melk drinken direct verband heeft tot wel of niet ziek worden / geweest zijn :')

het vergroot of vermindert de kans.. het is niet dat als je een bot breekt terwijl je dagelijks melk drinkt, dat het hierdoor komt. net als bij die jappen, misschien komt t wel doordat ze gewoon klein zijn, en dus minder volume in botten om te breken.

onzinuitspraken over melk altijd.. wetenschappelijke bronnen!
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:24:54 #185
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_107548273
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 01:04 schreef probeer het volgende:
wetenschappelijke bronnen!
Graag incl toelichting door wie de betreffende wetenschapper werd gesponsord tijdens zijn onderzoek.
Ik heb al een boek.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 10:50:27 #186
230491 Zith
pls tip
pi_107549000
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 10:24 schreef Rio het volgende:

[..]

Graag incl toelichting door wie de betreffende wetenschapper werd gesponsord tijdens zijn onderzoek.
Irrelevant als het om peer-reviewed artikelen gaat, maar vooruit:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21068345
quote:
Abstract
BACKGROUND: The consumption of dairy products may influence the risk of cardiovascular disease (CVD) and total mortality, but conflicting findings have been reported.

OBJECTIVE: The objective was to examine the associations of milk, total dairy products, and high- and low-fat dairy intakes with the risk of CVD [including coronary heart disease (CHD) and stroke] and total mortality.

DESIGN: PubMed, EMBASE, and SCOPUS were searched for articles published up to February 2010. Of > 5000 titles evaluated, 17 met the inclusion criteria, all of which were original prospective cohort studies. Random-effects meta-analyses were performed with summarized dose-response data. Milk as the main dairy product was pooled in these analyses.

RESULTS: In 17 prospective studies, there were 2283 CVD, 4391 CHD, 15,554 stroke, and 23,949 mortality cases. A modest inverse association was found between milk intake and risk of overall CVD [4 studies; relative risk (RR): 0.94 per 200 mL/d; 95% CI: 0.89, 0.99]. Milk intake was not associated with risk of CHD (6 studies; RR: 1.00; 95% CI: 0.96, 1.04), stroke (6 studies; RR: 0.87; 95% CI: 0.72, 1.05), or total mortality (8 studies; RR per 200 mL/d: 0.99; 95% CI: 0.95, 1.03). Limited studies of the association of total dairy products and of total high-fat and total low-fat dairy products (per 200 g/d) with CHD showed no significant associations.

CONCLUSION: This dose-response meta-analysis of prospective studies indicates that milk intake is not associated with total mortality but may be inversely associated with overall CVD risk; however, these findings are based on limited numbers.
Gedaan door de WUR. Gefinancieerd door de Nederlandse Zuivel Organizatie. Uitleg onderzoek:

quote:
Bij de afdeling Humane Voeding van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, is onderzoek gedaan naar de samenhang van zuivel in ons voedingspatroon met hart- en vaatziekten. Dit is gebeurd in de vorm van een zgn. meta-analyse, uitgevoerd door universitair docent dr. Sabita Soedamah-Muthu.

Een meta-analyse is een onderzoeksmethode waarbij de resultaten van reeds uitgevoerde en al dan niet gepubliceerde studies met elkaar worden gecombineerd. De studies dienen te voldoen aan een aantal objectieve criteria om meegenomen te worden in zo'n meta-analyse. Het onderzoek is neergelegd in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition 1).

De bestaande studies die voor de meta-analyse zijn geselecteerd betroffen voornamelijk door de overheid gefinancierde onderzoeken uit de VS, Engeland, Japan en andere westerse landen. Het betreffende onderzoek is uitgevoerd in nauwe samenwerking met de gerenommeerde Harvard University en de statistische analyse van de gegevens is zowel in Amerika als in Wageningen onafhankelijk van elkaar uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke publicatie met vooraanstaande Harvard voedingswetenschappers, waarbij wordt opgemerkt dat een van hen bekend staat om zijn reserve inzake eventuele gezondheidsclaims van melk.

Het artikel is door de financiers (Nederlandse Zuivelorganisatie, NZO) niet vooraf beoordeeld toen het werd aangeboden aan de American Journal of Clinical Nutrition. Het onderzoeksartikel is door het tijdschrift onderworpen aan een z.g. peer-review proces, waarbij internationale collega-wetenschappers de resultaten en bijbehorende conclusies, met wetenschap van de bron van financiering, tegen het licht hebben gehouden.

De studie waar het hier om gaat is voortgekomen uit interesse van onderzoekers van de Afdeling Humane Voeding van Wageningen University om de rol van zuivel bij hart- en vaatziekten te bestuderen. Wetenschappelijke interesse als deze, als ook het onderzoeksvoorstel, wordt geheel zelfstandig en onafhankelijk door de onderzoeksgroep geformuleerd. Na de formulering van het onderzoeksvoorstel wordt gekeken hoe de noodzakelijke financiering voor het onderzoek kan worden opgezet.

Afzonderlijke ingrediënten in voedingsmiddelen kunnen verschillende werkingen hebben. Daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Voor bestudering van het verband tussen voeding en gezondheid, kijken onderzoekers steeds vaker naar het gehele voedingsmiddel. Vgl. haring: haring bevat zout dat als slecht wordt beoordeeld voor hart- en vaatziekten; daarentegen bevat haring omega-3 visvetzuren die juist als goed tegen hart- en vaatziekten bekend staan. Wetenschappelijk verantwoorde uitspraken over gezondheidseffecten van voedingsmiddelen zijn daarom altijd gewogen uitspraken.
Is een rechtzaak over geweest want Wakker Dier geloofde niet dat het onafhankelijk onderzoek was. De WUR is hiervoor vrijgesproken. Verder was er nog een Willet die het niet eens was met hoe het resultaat werd gecommuniceerd en wilde dat het artikel ingetrokken werd (hij was co-autheur). Maar na een telefoontjewaarbij werd uitgelegd dat de krant het artikel had overdreven na een interview, niet de universiteit trok hij die eis in en houdt zich bij de volgende conclusie:

quote:
The contents and conclusions of the original paper in the American Journal of Clinical Nutrition is agreed upon by all authors. It was noted that: This dose-response meta-analysis of prospective studies indicates that milk intake is not associated with total mortality but may be inversely associated with overall cardiovascular disease risk; however, these findings are based on limited numbers.

[ Bericht 41% gewijzigd door Zith op 03-02-2012 11:07:39 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:07:25 #187
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_107549501
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2009 19:25 schreef kree het volgende:
Waarom zullen alle zoogdieren hun kids melk geven als het zo slecht voor je is?
En waarom denk je dat het drinken van melk van een ander dier (koe / geit) goed voor je is?
En sowieso drinken zoogdieren het inderdaad als ze jong zijn, niet als ze volwassen zijn :)

Ik vind melk niet vies, drink het wel eens een keer maar meer als een liter per jaar gaat er niet doorheen bij mij.

Ik heb altijd het idee dat als melk je botten 'harder' maakt dat je ze dan ook eerder breekt ofzo (brozer?) :') weet niet of het waar is maar dat zegt mijn gevoel :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 11:08:50 #188
230491 Zith
pls tip
pi_107549548
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

En waarom denk je dat het drinken van melk van een ander dier (koe / geit) goed voor je is?

Ik vind melk niet vies, drink het wel eens een keer maar meer als een liter per jaar gaat er niet doorheen bij mij.
Omdat wetenschappelijk studies laten zien dat melkconsumptie geen negatieve invloed hebben op hart en vaten, of bot-sterkte. Sterker nog, er is een kleine aanwijzing dat melkconsumptie juist goed is voor hard en vaat.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 11:11:57 #189
230491 Zith
pls tip
pi_107549642
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

En sowieso drinken zoogdieren het inderdaad als ze jong zijn, niet als ze volwassen zijn :)
Dat is gewoon omdat melkproductie heel inefficient is. 1 koe moet gras gaan eten waar het lichaam vervolgens de energie uit haalt om melk van te maken voor een andere koe.. Beter eten beide koeien gewoon gras.
quote:
Ik heb altijd het idee dat als melk je botten 'harder' maakt dat je ze dan ook eerder breekt ofzo (brozer?) :') weet niet of het waar is maar dat zegt mijn gevoel :P

Nee, sterkere botten zijn massiever en dikker dan broze botten. Kinderen hebben 'zachter' botten die deels kunnen buigen, dit wordt minder bij volwassenen. Daarna is hoe sterker hoe beter. Dit is vooral te beinvloeden met sporten.

Maar... er is geen bewijs dat melk goed is voor je botten. Melk is echter ook niet slecht voor je botten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zith op 03-02-2012 11:21:58 ]
pi_107595473
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:08 schreef Zith het volgende:

[..]

Omdat wetenschappelijk studies laten zien dat melkconsumptie geen negatieve invloed hebben op hart en vaten, of bot-sterkte. Sterker nog, er is een kleine aanwijzing dat melkconsumptie juist goed is voor hard en vaat.
Maar geldt dat alleen voor koemelk of ook voor andere varianten zoals sojamelk en rijstemelk.
signatuurloos
  maandag 6 februari 2012 @ 17:27:39 #191
66083 Platina
78th Element
pi_107680308
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2010 13:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Melk bevat geen melkzuur !!!!!!

Kaas bevat wel melkzuur. Lactose wordt door MZB omgezet in melkzuur waardoor de pH van de kaas daalt.
  maandag 6 februari 2012 @ 17:34:51 #192
66083 Platina
78th Element
pi_107680684
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2010 15:03 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Nee hoor, kaas bevat veel minder fosfor dan melk. Dit omdat fosfor voor een groot gedeelte uitgescheiden wordt met de wei. Calcium echter wordt nagenoeg volledig opgesloten in de wrongel.

Dus kaas kan wel hoger worden aangeschreven dan melk.
  maandag 6 februari 2012 @ 18:11:37 #193
66083 Platina
78th Element
pi_107682026
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2009 20:51 schreef MaGNeT het volgende:
Als je een gemiddelde supermarkt binnenloopt, zie je een geweldige keuze aan melkproducten.

Hoeveel geld gaat er eigenlijk om in deze industrie? Dus niet alleen de boeren, export maar ook toetjes, chocolademelk, kazen, etc.
Totale wereld-melkproductie is 500 * 10^9 kg per jaar. Waarvan circa 11 miljard kg/jaar in Nederland.

In 2010 was de omzet van de zuivelindustrie in Nederland circa 6 miljard euro. Waarvan circa 4,6 miljard aan export (1,2% van de totale Nederlandse export).
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:28:25 #194
66083 Platina
78th Element
pi_107773047
Niemand die zijn of haar loze beweringen wilt komen verdedigen? :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')