Huh, wie zegt dat?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die plannen zijn later gewijzigd ja. Maar goed, het ging er om dat sommigen denken dat onze aanwezigheid daar enkel is om geld te gaan verdienen en dat dat in toekomstige gevallen (oorlogen/invasies) ook het geval is en dat de JSF daar het beste voor is.
Dat zeg jij hier.quote:
Neen, ik zeg daar dat de Afghanen niet kunnen handel drijven vanwege het gebrek aan veiligheid. Niet dat Nederland daar handel moet gaan drijven.quote:
Maar die veiligheid van jou kun je niet afdwingen met een JSF. Sterker nog: gesteld dat we (en anderen) in Afghanistan de JSF hadden gehad, dan was de situatie niets anders geweest dan die nu is. En de Irak-invasie was zeer waarschijnlijk ook niet anders verlopen, noch de Joegoslavië-oorlog.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:38 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Neen, ik zeg daar dat de Afghanen niet kunnen handel drijven vanwege het gebrek aan veiligheid. Niet dat Nederland daar handel moet gaan drijven.
Klopt, maar dat stel ik ook niet. JSF + extra troepen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar die veiligheid van jou kun je niet afdwingen met een JSF. Sterker nog: gesteld dat we (en anderen) in Afghanistan de JSF hadden gehad, dan was de situatie niets anders geweest dan die nu is. En de Irak-invasie was zeer waarschijnlijk ook niet anders verlopen, noch de Joegoslavië-oorlog.
Welk soort acties heeft dan baat bij de JSF? Stel dat we de VN helpen bij een actie in Zimbabwe, daar zal je JSF niet zo heel veel meer uitmaken dan de Gripen of de F16.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:47 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Klopt, maar dat stel ik ook niet. JSF + extra troepen.
Zie vorige posts.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Welk soort acties heeft dan baat bij de JSF? Stel dat we de VN helpen bij een actie in Zimbabwe, daar zal je JSF niet zo heel veel meer uitmaken dan de Gripen of de F16.
Onderhoud is iets wat men zegt dat het zo zal zijn, maar dat is nog lang niet zeker (zul je toch echt moeten wachten tot die vliegtuigen in produktie zijn)quote:Op woensdag 1 april 2009 00:24 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Zie vorige posts.
De JSF is in onderhoud goedkoper en kan iets meer wapens meesjouwen (interne weapons bay en extern, onder de vleugels)
Leuk argument, maar totaal niet relevant omdat andere vliegtuigen ook nieuwe snufjes kunnen krijgen.quote:Ook is de piloot digitaal voorzien in de nieuwste snufjes.
Die brandstofcapaciteit is nodig omdat die motor krachtiger is (vergelijk: een vrachtwagen heeft ook meer aan boord dan een personenwagen) Is die motor efficienter? Dus zuiniger (en dus goedkoper), dat is veel interessanter (maar ook daar weer: dat kan nog veranderen)quote:En de JSF heeft een krachtigere motor, dus meer zware wapens en meer brandstofcapiciteit.
Precies.quote:En stealth, maar dat is misschien niet de beste reden.
Wat heb je dan aan multi-role/swing-role?quote:Op woensdag 1 april 2009 00:25 schreef Atlanticus het volgende:
Welke soort acties heeft baat bij JSF? Ik denk vooral lucht-grond acties. Voor air-superiority zul je meer hebben aan een F-15 of een F-22.
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 1 april 2009 00:39 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat heb je dan aan multi-role/swing-role?
en dat is hij toch wel (al geldt je argument ook voor de gripen die is ook ontwikkeld voor zweden en niet voor Nederland), de VS heeft ruwweg dezelfde tactiek als NL echter hebben ze voor hun luchtverdediging gekozen voor een ander type.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, ze blinken immers niet uit in openheid over hun werkzaamheden. Maar de mate van specialisatie en de handel in intelligence doet mij vermoeden dat Nederland maar een heel klein deel van het werk kan doen.
[..]
Ik ben ook niet tegen een alleskunner, ik kan me alleen niet voorstellen dat een alleskunner die is geoptimaliseerd voor een bepaalde Amerikaanse inzet ook optimaal is voor Nederlands gebruik.
[..]
Meedoen ja. Maar de grootste klanten bepalen natuurlijk wat de gewenste ontwikkelingen zijn.
[..]
Wapens worden gemaakt om verkocht te worden, dan kun je ook gewoon kijken welke fabrikant wat op de plank heeft liggen. Zo maakt Saab ook zijn vliegtuigen. De fabrikant en het land van herkomst draaien op voor de investeringen, en Nederland kijkt of het waar voor zijn geld is. Dan heb je al een veel grotere onafhankelijkheid. Dat je niet volledig onafhankelijk kan zijn is natuurlijk geen argument om je dan maar zo afhankelijk mogelijk te maken.
Alleen wordt die JSF niet verkocht met het argument dat het het beste toestel is, wat best zo zou kunnen zijn, hij wordt verkocht met politieke argumenten.
Dat zou dus wel eens de kern van de zaak kunnen zijn. Hij moet 10 typen vervangen, en dan krijg je dus een compromisvliegtuig. Nederland zocht als ik mij niet vergis vervanging voor de F16, niet voor de A-10 t/m de U-2. En dan gaat het natuurlijk ergens knellen, waar dan weer wat op gevonden moet worden, waardoor het duurder wordt.quote:Op woensdag 1 april 2009 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en dat is hij toch wel (al geldt je argument ook voor de gripen die is ook ontwikkeld voor zweden en niet voor Nederland), de VS heeft ruwweg dezelfde tactiek als NL echter hebben ze voor hun luchtverdediging gekozen voor een ander type.
De JSF wordt in de VS ook ingezet als multi role vliegtuig (het moet niet voor niets iets van 10+ typen gaan vervangen)
Vertel:...quote:Op woensdag 1 april 2009 20:21 schreef Atlanticus het volgende:
Voor missies als die in Afghanistan is het juist heel handig dat we de rol van de A-10 zouden kunnen vervullen.
Dat kan een Piper ook.quote:Op woensdag 1 april 2009 20:36 schreef Atlanticus het volgende:
Dat laatste filmpje is meer een argument tegen.
Maar goed, de A-10 kan dus de grondtroepen ondersteunen.
Hoe kan dat nou? Pas zei een ex-militair die erop afstudeerde / promoveerde dat we nog jaren de tijd hebben?quote:Op woensdag 1 april 2009 20:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'F-16-gevechtsvliegtuig veroudert in rap tempo'
Uitgegeven: 1 april 2009 19:03
Laatst gewijzigd: 1 april 2009 19:03
DEN HAAG - Het is geen begaanbare weg om de huidige F-16-gevechtsvliegtuigen technisch aan te passen zodat ze langer meekunnen dan gepland.
Het zal een dure operatie worden, omdat de wijzigingen ingrijpend moeten zijn om de toestellen operationeel te houden.
De kosten zijn extra hoog, omdat Nederland een van de weinige en mogelijk het enige land is dat een operatie zou willen uitvoeren om de levensduur te verlengen (zogeheten endlife update). Ook de onderhoudskosten zullen enorm stijgen.
Kamervragen
Die conclusie trekt staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) woensdag in antwoorden op Kamervragen.
In de Tweede Kamer denken de PvdA, de SP en GroenLinks aan de mogelijkheid om de F-16's langer in de lucht te houden. Dan zou er meer tijd ontstaan om een opvolger te kiezen.
De tijd dringt. Defensie wil graag de JSF (F-35) als opvolger en het kabinet wil twee testtoestellen kopen. De Kamer moet hierover medio april een beslissing nemen.
Nu.nl
Vergis ik me, of worden de argumenten om toch vooral maar wel veel geld in een bodemloze put te gooien nu wel erg wanhopig?
quote:Gepubliceerd: 1 april 2009 20:09 | Gewijzigd: 1 april 2009 20:09
ANP
quote:Kamerleden mogen 9000 pagina's JSF-data inzien
NRC--Den Haag, 1 april. De Tweede Kamer krijgt vertrouwelijke inzage in ruim negenduizend pagina's met digitale gegevens van geluidsmetingen van het gevechtsvliegtuig JSF. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft die woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Hij schrijft dat in antwoorden op schriftelijke vragen over het geluidsonderzoek naar de mogelijke opvolgers van de huidige F-16. Een van de Kamerfracties had gevraagd of hij alle ruwe data van geluidsonderzoeken van de Joint Strike Fighter, concurrent Saab Gripen NG en de Advanced F-16 beschikbaar wilde stellen. De Kamer had ook om een handzame samenvatting van de gegevens van de JSF en de Advanced F-16 gevraagd, maar die krijgt zij niet.
De negenduizend pagina's zijn slechts een klein deel van alle JSF geluidsdata. In totaal gaat het om ongeveer 40 miljoen pagina's. De Vries wacht even af of de Kamer die wel wil inzien. Hij vindt het niet nodig gegevens over de andere kandidaten te sturen. Uit een eerder onderzoek blijkt volgens hem dat het verschil in herrie van de JSF en de Saab Gripen klein is. De Vries vindt de JSF de beste kandidaat. De Advanced F-16 is volgens hem geen optie.
Het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium werkt nog aan een onderzoek dat moet aangeven hoe het geluid van de JSF past in de Nederlandse geluidsnormen.
De Kamer besluit deze maand of zij akkoord gaat met zijn wens om twee testtoestellen van de JSF te kopen. In 2010 volgt een definitief besluit over de opvolging van de F-16. Als de onderhandelingen met de andere landen die meedoen aan de ontwikkeling van de JSF goed lopen, dan is ook een vaste prijs per toestel bekend, meldt De Vries.
Die samenvatting is er wel, maar krijgt de Tweede Kamer niet. De staatssecretaris is dus slecht bezig (maar dat wisten wel al)quote:Op woensdag 1 april 2009 22:24 schreef Bowlingbal het volgende:
9000 pagina's over geluid, en niemand die dat even samengevat heeft?
en die 40 miljoen pagina's, echt, print hij de rauwe data uit ofzo?
Niet te filmen zeg. Wat een gelul. Wat een leugens.quote:Op woensdag 1 april 2009 20:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'F-16-gevechtsvliegtuig veroudert in rap tempo'
Uitgegeven: 1 april 2009 19:03
Laatst gewijzigd: 1 april 2009 19:03
DEN HAAG - Het is geen begaanbare weg om de huidige F-16-gevechtsvliegtuigen technisch aan te passen zodat ze langer meekunnen dan gepland.
Het zal een dure operatie worden, omdat de wijzigingen ingrijpend moeten zijn om de toestellen operationeel te houden.
De kosten zijn extra hoog, omdat Nederland een van de weinige en mogelijk het enige land is dat een operatie zou willen uitvoeren om de levensduur te verlengen (zogeheten endlife update). Ook de onderhoudskosten zullen enorm stijgen.
Kamervragen
Die conclusie trekt staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) woensdag in antwoorden op Kamervragen.
In de Tweede Kamer denken de PvdA, de SP en GroenLinks aan de mogelijkheid om de F-16's langer in de lucht te houden. Dan zou er meer tijd ontstaan om een opvolger te kiezen.
De tijd dringt. Defensie wil graag de JSF (F-35) als opvolger en het kabinet wil twee testtoestellen kopen. De Kamer moet hierover medio april een beslissing nemen.
Nu.nl
Vergis ik me, of worden de argumenten om toch vooral maar wel veel geld in een bodemloze put te gooien nu wel erg wanhopig?
Dat gaat altijd samen met de salamitactiek. Begraaf critici in papier en verstrooi de feiten.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:24 schreef Bowlingbal het volgende:
9000 pagina's over geluid, en niemand die dat even samengevat heeft?
en die 40 miljoen pagina's, echt, print hij de rauwe data uit ofzo?
Hoezo gelul?quote:Op woensdag 1 april 2009 23:10 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Niet te filmen zeg. Wat een gelul. Wat een leugens.
quote:Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) moet zijn huiswerk overdoen en de vergadering over de aanschaf van twee testtoestellen van het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF) wordt uitgesteld. Maar de Kamer neemt er nog wel deze maand een besluit over.
Dat zei voorzitter Hans van Baalen van de vaste Kamercommissie voor Defensie vandaag na afloop van een ongebruikelijke procedurevergadering. In de besloten vergadering, waarvoor steeds meer Kamerleden werden opgetrommeld, stemde een meerderheid voor het terugsturen van de jaarraportage over het project Vervanging F-16 van De Vries.
De Vries wil nog deze maand een handtekening zetten voor de aanschaf van twee JSF-testtoestellen.
Had ook niet anders verwacht, met een rapportage van miljoenen pagina's. Als een adviseur dat voor een klant zou doen zou ie ook head-first het gebouw uitgepleurd worden.quote:Op donderdag 2 april 2009 18:41 schreef Stupendous76 het volgende:
Nou, het blijft allemaal geheim, maar De Vries moet zijn werk opnieuw doen:
[..]
Haha inderdaad, net alsof een Tweede Kamerlid even 9000 paginas door gaat nemen.quote:Op donderdag 2 april 2009 19:55 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Had ook niet anders verwacht, met een rapportage van miljoenen pagina's. Als een adviseur dat voor een klant zou doen zou ie ook head-first het gebouw uitgepleurd worden.
Lijkt wel een guppie met vleugelsquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:56 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Ja, de vliegende walrus is idd wel beter.![]()
[ afbeelding ]
Lockheed is op commercieel gebied minstens zo professioneel als Boeing trouwens.
Compensatie-orders. Nederland bestelt een aantal van die dingen, Lockheed (kan) productie naar Stork (of andere bedrijven) verplaatsen. Maar goed, het zal geen massa's mensen aan het werk zetten. Het is heel specialistisch werk en dat is opzich wel goed voor onze zogenaamde kenniseconomie. Maar niks is zeker en het kan zijn dat Lockheed besluit om alles in lage loon landen te laten vervaardigen.quote:Op donderdag 2 april 2009 22:56 schreef Man-E-Faces het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe de aanschaf van een stel van die dingen werkgelegenheid creert. Want dat was een van de argumenten toch?
Maar die hadden ze waarschijnlijk al.quote:Op vrijdag 3 april 2009 13:46 schreef Atlanticus het volgende:
Stork en Lockheed werken met meerjarencontracten hoor.
De topman van Stork vertelde in een interview op BNR dat Lockheed een nieuwe opdrachtgever voor hun was door het JSF project. Er zijn nu zelfs vervolg opdrachten gekomen die niets met JSF te maken hebben. In die zin heeft de JSF de deur opengezet voor Stork.quote:Op vrijdag 3 april 2009 14:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar die hadden ze waarschijnlijk al.
Ik heb er niet naar gekeken, gezien de produkten die Stork maakt leek het mij logisch dat ze al leverden aan bijvoorbeeld Lockheed. En ik weet dat er andere bedrijven die onderdelen maken voor de JSF. Maar, tot nu toe is dat redelijk beperkt (want JSF nog niet in produktie) en onduidelijk (want Lockheed maakt geen langetermijnafspraken) En het werk dat hierheen komt is vaak dusdanig gespecialiseerd zodat 'de werkgelegenheid' helemaal niet zo veel toeneemt als wordt beweerd.quote:Op vrijdag 3 april 2009 15:58 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De topman van Stork vertelde in een interview op BNR dat Lockheed een nieuwe opdrachtgever voor hun was door het JSF project. Er zijn nu zelfs vervolg opdrachten gekomen die niets met JSF te maken hebben. In die zin heeft de JSF de deur opengezet voor Stork.
Eigenlijk wel NL gebruikt juist de huidige f16 van f15 tot a10 tot u2 en dat is precies wat de jsf ook moet gaan doenquote:Op woensdag 1 april 2009 20:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zou dus wel eens de kern van de zaak kunnen zijn. Hij moet 10 typen vervangen, en dan krijg je dus een compromisvliegtuig. Nederland zocht als ik mij niet vergis vervanging voor de F16, niet voor de A-10 t/m de U-2. En dan gaat het natuurlijk ergens knellen, waar dan weer wat op gevonden moet worden, waardoor het duurder wordt.
Maar Nederland had die 10 typen niet, en ambieert ook helemaal niet al die taken te kunnen vervullen waarvoor je niet alleen 10 typen nodig had, maar ook een heel groot leger. Nederland heeft gewoon een vliegtuig nodig dat alle vliegtuigen minder dan de allerbeste uit de lucht kan schieten, en dat gronddoelen kan raken. Dat wij dan een vliegtuig hebben dat de rol van de A-10 kan overnemen, lijkt me vooral voor de Amerikanen heel erg makkelijk.
Zweden lijkt qua eisen aan zijn defensiemacht natuurlijk veel meer op Nederland. Die willen ook geen vliegtuig voor in een grootscheepse luchtaanval of iets dergelijks. En die maken dan ook een vliegtuig wat veel meer op de F16 lijkt dan de JSF
Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die samenvatting is er wel, maar krijgt de Tweede Kamer niet. De staatssecretaris is dus slecht bezig (maar dat wisten wel al)
Overigens: volgens de staatssecretaris is de JSF de beste optie dus krijgt de kamer de rest van de gegevens niet... Hoezo doordrukken?
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.quote:Op vrijdag 3 april 2009 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.
Ik ben pro JSF maar de gang van zaken nu zijn niet bijster zuiver
quote:Meer twijfels in KamerVan Uhm: JSF is de beste keus
ma 06 apr 2009, 05:30
DEN HAAG, maandag - Zowel voor de krijgsmacht als de BV Nederland is het een gigantische domper als de Tweede Kamer deze maand besluit de twee JSF-testtoestellen toch niet aan te schaffen. Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm vindt dat de keuze voor het beste materiaal voorop gesteld moet worden, als de politiek grote offers van zijn manschappen vraagt.
Tot nu toe hield hij zich erg op de vlakte in de discussie over de JSF als beoogd opvolger van de F-16. Van Uhm zegt zich niet in het politieke steekspel te willen mengen, maar slechts militair advies te geven. "We zijn op zoek gegaan naar het beste 'duizenddingendoekje'. Want we moeten de missie kunnen uitvoeren, maar ook overleven. Er moet echter wel een basis zijn waarbij informatie van experts objectief wordt opgenomen. Als mensen los van de werkelijkheid argumenteren, houdt het op. Tegen spoken kan ik niet vechten", meldt de hoogste militair van ons land.
Met de aanschaf van de testtoestellen krijgt Nederland volgens Van Uhm een eenmalige kans om de piloten optimaal voor te bereiden. Maar ook het Nederlandse bedrijfsleven, dat orders en werkgelegenheid binnenhaalt met het JSF-project, mist in zijn ogen een unieke kans wanneer er alsnog wordt afgehaakt. "Als je nu de boot mist, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?"
Deze maand neemt de Tweede Kamer een beslissing over de aankoop van twee testtoestellen. Naast de linkse oppositie en de PVV lijkt ook coalitiepartij PvdA met de aanschaf in de maag te zitten.
Kamer twijfelt
Een Kamermeerderheid voor aanschaf van twee JSF-testtoestellen komt op de tocht komt te staan nu de PvdA aarzelt over haar steun. Van Uhm wijst erop dat de Joint Strike Fighter (F35) concurrenten zoals de Saab Gripen ver voor blijft in de kandidatenvergelijking. De huidige F-16 is in zijn ogen op een gegeven moment gewoon op. "Ook voor onze grondtroepen, waar ze ook in de wereld opereren, levert de JSF een schat aan informatie waardoor we bijvoorbeeld bermbommen eerder kunnen opsporen. Onze tests zijn zuiver geweest, bevestigen diverse onafhankelijke instanties. Als dat in twijfel wordt getrokken moet je je afvragen wat er aan de hand is in Nederland."
Vandaag roept de Kamer de hele dag talloze experts op voor een hoorzitting over de opvolging van de F-16 om vervolgens eind deze maand de keuze te maken over de testtoestellen. De Defensie-deskundigen zijn de grote afwezigen, wat de viersterrengeneraal betreurt.
quote:Adviseurs: JSF levert zeker 600 banen op
Gepubliceerd: 6 april 2009 14:16 | Gewijzigd: 6 april 2009 14:19
Door een onzer redacteuren
quote:NRC--Den Haag, 6 april. De Nederlandse deelname aan het JSF-project levert tussen de 600 en 1.200 arbeidsplaatsen op. Dat heeft zowel het Centraal Planbureau (CPB) als adviesbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) vandaag verklaard in de Tweede Kamer. De werkgelegenheid is een argument in de discussie over de JSF.
Het Planbureau had eerder kritische kanttekeningen geplaatst bij een rapport van PWC over de economische effecten van de nieuwe straaljager. Volgens PWC levert de JSF tot 2050 meer dan 16 miljard euro en 50.000 manjaren werk op. Tijdens een hoorzitting in de Kamer verklaarde CPB-directeur G. Gelauff dat de nieuwe banen andere verdringen: „De JSF creëert banen, maar het creëert ook andere banen niet.” PWC-partner en hoogleraar economie W. Velthuijsen toont zich positief over het mogelijke effect: „Als je een euro uitgeeft in deze industrie, levert dat 35 cent op in de rest van economie.”
De Kamer moet binnenkort instemmen met de aankoop van de eerste twee JSF-testtoestellen. Commandant der strijdkrachten Peter van Uhm pleitte vanmorgen in De Telegraaf voor de JSF: „Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
quote:
Stimulans voor de economie is niet waar te maken (pas achteraf en heel vaak blijken dit soort projecten dan alleen maar geld gekost te hebben) en beste produkt: idem.quote:„Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
We zijn dus belogen. De eerdere cijfers spraken over veel meer banen maar dat meldt het rechtse ANP niet.quote:
Wat een goede argumenten allemaal...quote:Ondernemingsraden pleiten voor JSF
Uitgegeven: 6 april 2009 14:05
Laatst gewijzigd: 6 april 2009 14:05
DEN HAAG - FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden van luchtvaartbedrijven als Stork, Dutch Aero, Axxiflex, Aeronamic en Fokker ELMO hebben maandag de Tweede Kamer meer dan tweeduizend handtekeningen voor de aanschaf van het gevechtsvliegtuig JSF aangeboden.
De handtekeningen stonden onder een petitie die pleitte voor behoud van de ''banenmotor JSF''. Hetty Kijzers van de FNV benadrukte dat de vakbond nog steeds erg kritisch is over het werkgelegenheidseffect van de gedoodverfde opvolger van de F-16. Zij benadrukte dat de politiek ervoor moet zorgen dat de banen die de JSF oplevert, wel in Nederland erbij komen en niet wegvloeien naar het buitenland.
De Vries
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) liet weten blij te zijn met de steun van de ondernemingsraden en de FNV. ''Tenslotte is in tijden van economische crisis elke baan er een.'' Tijdens de hoorzitting in de Kamer over de JSF bleek dat de productie van het gevechtsvliegtuig Nederland tot 2052 tussen de 600 en 1200 banen oplevert.
© ANP
En dat verspreid over 40 jaar...quote:Op maandag 6 april 2009 15:20 schreef -jos- het volgende:
600 banen voor 6 miljard, dan betaal je dus ff 10 miljoen per baan. Goed argument hoor
Dat is juist mijn punt, die kregen ze niet, iets van 6000 pagina`s is geen samenvattingquote:Op maandag 6 april 2009 13:24 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |