abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juni 2009 @ 19:04:16 #101
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70228423
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:42 schreef jdschoone het volgende:

Dat is een correcte vergelijking. Niet dat er met de getallen is gerommeld, maar de loterij is wel 'gedesigned' op zo'n manier dat er tenminste één winnaar uitkomt. Nu is de kans dat er leven mogelijk is in een potentieel universum heel klein, ook vrijwel onmogelijk.
Volgens die redenatie is ieder ander universum net zo bijzonder. De kans op een dat andere universum is net zo klein.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_70236025
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:42 schreef jdschoone het volgende:

[..]

Het probleem is dat dit geen onzin is, maar juist een directe consequentie van onze kennis van de Big Bang theorie. Bij het ontstaan van het universum is ruimte-tijd zoals wij die kennen ontstaan. Het is dan ook moeilijk om te spreken over de tijd voor de big bang, of over wat er 'buiten' het universum is, want omdat daar geen ruimte en tijd bestaan (voor zover wij weten) is dit zinloos. Daarom zegt Craig ook dat het immaterieel en tijdloos moet zijn. Nogmaals, dat is een consequentie van wat wij weten, niet andersom.
Ruimte en tijd in dit universum zijn waarschijnlijk inderdaad tijdens de big bang ontstaan. Dit zegt niets over of er iets buiten dit universum iets bestaat en wat dan dan kan zijn (als er al zoiets als "buiten" dit universum bestaat). Als daarbuiten een immaterieel tijdloos wezen kan zijn kan er wat mij betreft net zo goed materie en/of een andere soort van tijd bestaan.
quote:
[..]

Dat is een correcte vergelijking. Niet dat er met de getallen is gerommeld, maar de loterij is wel 'gedesigned' op zo'n manier dat er tenminste één winnaar uitkomt. Nu is de kans dat er leven mogelijk is in een potentieel universum heel klein, ook vrijwel onmogelijk. De vraag is dan ook hoe het mogelijk is dat er uberhaupt een universum bestaat waar leven in zit! Dat kan alleen omdat er oftewel een heleboel universa zijn, of omdat dit universum is ontworpen.
of omdat dit universum "de loterij heeft gewonnen" en al die andere universa niet.
pi_70326004
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 15:42 schreef CoiLive het volgende:

[..]

Heb je hier toevallig ook een goed Nederlands stuk over? Ik zit de Engelse wikipedia te lezen, maar ik volg hem alleen niet helemaal (en dat terwijl ik mijn Engels toch zeker bovengemiddeld vind...). Of misschien kan/wil je het zelf uitleggen? Het gaat om het gehele volgende stuk
[..]

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Ontological_Argument

Alvast bedankt! Ik ga er nog even verder mee worstelen
Je dient ook wel enigszins thuis te zijn in de Engelstalige filosofische terminologie om het te kunnen volgen (of in dit geval tenminste de gehele wiki pagina over het betreffende boek van Kant door te lezen). Bij het eerste punt stelt Kant dat het concept van een absoluut noodzakelijke entiteit een betekenisloze term is. Als eerste stelt hij dan dat de absolute noodzaak van een concept an sich nooit kan worden herleid, maar simpelweg een voorwaardelijke noodzakelijkheid zoals in het voorbeeld waarbij uit de logische zin enkel volgt dat indien driehoeken bestaan, er noodzakelijkerwijs 3 hoeken bestaan. Analoog volgt voor het concept van een absoluut noodzakelijke entiteit bijvoorbeel dat 'god bestaat noodzakelijk' resulteert in "indien god bestaat, bestaat hij noodzakelijk'. Vervolgens is er het gegeven dat bijvoorbeeld een propositie als 'god is almachtig' tegenstrijdigheid alleen dan aanwezig kan zijn als bijvoorbeeld god bestaat, maar hij niet almachtig is. Wanneer je dat toepast op bestaan en dus 'een absoluut noodzakelijke entiteit bestaat', dan krijg je dus de situatie dat wanneer het predikaat 'bestaan' ongeldig is, tegelijkertijd ook de 'absoluut noodzakelijke entiteit' ongeldig is en er dus geen tegenstrijdigheid ontstaat. Vergelijk het met in de definitie van appels opnemen dat ze groen zijn. Vervolgens kan er uit 'appels zijn groen' geen tegenstrijdigheid ontstaan omdat als appels niet groen zijn, appels ook niet bestaan omdat ze per definitie groen zijn.

Het tweede argument heeft betrekking op de '∃X' oftwel X bestaat. Logischerwijs is het zo dat wanneer bestaan in de definitie van X is opgenomen dit altijd waar is, oftewel een tautologie. Vergelijk het weer met 'groene appels zijn groen', 'witte sneeuw is wit', etcetera. Dergelijke oordelen noemt men analytisch. Ze voegen niets toe aan onze kennis in tegenstelling tot syntethische oordelen als 'dit gras is groen'. Als je dan vervolgens in de definitie van iets opneemt dat het bestaat heb je altijd een analytisch oordeel en kan je nooit meer te weten komen dan je al weet (of eigenlijk meer wat in je aannames besloten ligt).

Het derde en vierde punt lijken me wel helder.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_72971911
Onze "eigen" Herman Philipse kwam langs op de website van Craig, vond het wel grappig.
quote:
Question:

Dear Dr Craig,

In the last talk of the conference Formal Methods in the Epistemology of Religion (June 2009, Belgium), the famous European atheist Herman Philipse raised (in the introduction) a minor worry which I've shared with him for a long time: your Kalam arguments have problematic premise that beginningless causal chain would be (or form) an actually infinite set.

Indeed, if you are a presentist, why should you say that if the past was actually infinite, then the past intervals would form an actually infinite set (as is assumed in Kalam cosmological arguments)?

If only the present temporal realm is real (as the presentist claims), then there are no past intervals to form a set.

If you adopted degree presentism -- saying that the present is more real than the past and the future which are nevertheless also real, but to a lesser degree -- then you could assume multiple past intervals. Yet, then you should assume multiple future intervals, too -- and so you could run some Kalam argument against the infinity of the future. But it seems you want to avoid the conclusion that the future is finite. At least, such a conclusion would generate a problem for eternal heaven and hell: time is essential for humans, and it also does not make sense to say, "after this temporal life, there will be a timeless existence."

Any thoughts on the way out?

Thank you.

Vlastimil

Dr. Craig responds:

Good to hear from you, Vlastimil! Say “Hi” to Paula! It’s gratifying, isn’t it, to see that these issues are finally appearing on the European horizon? I’ve just been invited to contribute essays on the kalam cosmological argument to two German books of essays on the arguments of natural theology. To have such issues even discussed, even if critically, as in the conference you recount, is progress.

Strictly speaking, I wouldn’t say, as you put it, that a “beginningless causal chain would be (or form) an actually infinite set.” Sets, if they exist, are abstract objects and so should not be identified with the series of events in time. Using what I would regard as the useful fiction of a set, I suppose we could say that the set of past events is an infinite set if the series of past events is beginningless. But I prefer simply to say that if the temporal series of events is beginningless, then the number of past events is infinite or that there has occurred an infinite number of past events.

So saying seems to me unproblematic. The problems that arise in this connection are, I think, due to the difficulty of capturing various intuitive notions linguistically because of the presence of tense. For example, there seems to be an intuitive difference between the presentist, who thinks that only the present moment of time exists, and so-called eternalists, who think that all moments of time exist. But many philosophers have noted how difficult it is to express this difference linguistically. For if “exists” is present-tensed, than eternalists agree that the only moment of time that exists is the present! For that is just to say that only the present moment presently exists. On the other hand, if “exists” is tenseless, then the presentist agrees that all moments of time exist! For that just is to say that every moment of time exists at some time or other. Philosophers have resorted to linguistic contortionism in order to express the difference between presentism and eternalism. I think that it’s obvious that these are two different ontologies, even if our linguistic resources fail us in our attempts to express the difference in sentences.

On an eternalist ontology, since all events are equally real, there can be no question that a beginningless temporal regress of events is composed of an actually infinite number of events. Since all events are equally real, the fact that they exist (tenselessly) at different times loses any significance. The question, then, is whether events’ temporal distribution over the past on a presentist ontology precludes our saying that the number of events in a beginningless series of events is actually infinite.

Now we may take it as a datum that the presentist can accurately count things that have existed but no longer exist. He knows, for example, how many U.S. presidents there have been up through the present incumbent, what day of the month it is, how many weeks it has been since his last haircut, and so forth. He knows how old his children are and can reckon how many billion years have elapsed since the Big Bang. The non-existence of such things or events is no hindrance to their being enumerated. Indeed, any obstacle here is merely epistemic, for aside from considerations of vagueness there must be a certain number of such things. So in a beginningless series of past events of equal duration, the number of past events must be infinite, for it is larger than any natural number. But then the number of past events must be ℵ0 (the first transfinite cardinal number), for ∞ (signifying a potential infinite) is not a number but an ideal limit.

The question then arises whether on presentism the series of future events, if time is endless, is not also actually infinite. Intuitively, it seems clear that the situation is not symmetrical, but this is notoriously difficult to express linguistically. It might rightly be pointed out that on presentism there are no future events and so no series of future events. Therefore, the number of future events is simply zero, not ℵ0. (By this statement one means, not that there are future events, and their number is 0, but that there just are no future events.) But on presentism, the past is as unreal as the future and therefore the number of past events could with equal justification be said to be zero.

It might be said that at least there have been past events, and so they can be numbered. But by the same token there will be future events, so why can they not be numbered? Accordingly, one might be tempted to say that in an endless future there will be an actually infinite number of events, just as in a beginningless past there have been an actually infinite number of events. But in a sense that assertion is false; for there never will be an actually infinite number of events, since it is impossible to count to infinity. The only sense in which there will be an infinite number of events is that the series of events will go toward infinity as a limit.

But that is the concept of a potential infinite, not an actual infinite. Here the objectivity of temporal becoming makes itself felt. For as a result of the arrow of time, the series of events later than any arbitrarily selected past event is properly to be regarded as potentially infinite, that is to say, finite but indefinitely increasing toward infinity as a limit. The situation, significantly, is not symmetrical: as we have seen, the series of events earlier than any arbitrarily selected future event cannot properly be regarded as potentially infinite. So when we say that the number of past events is infinite, we mean that prior to today ℵ0 events have elapsed. But when we say that the number of future events is infinite, we do not mean that ℵ0 events will elapse, for that is false.

Ironically, then, it turns out that the series of future events cannot be actually infinite regardless of the infinity of the past or the possibility of an actual infinite, for it is the objectivity of temporal becoming that makes the future potentially infinite only.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_73027585

Matt weer zo duidelijk en juist als het maar kan ook de YouTube comments van Qaatar en deze link zijn het lezen waard.

William Lane Craig = overrated
pi_73031707
quote:
Op woensdag 23 september 2009 01:27 schreef DJ_Ryow het volgende:

Matt weer zo duidelijk en juist als het maar kan ook de YouTube comments van Qaatar en deze link zijn het lezen waard.

William Lane Craig = overrated
Nou nou, wat een briljante denkers zeg.
Geweldig ook hoe gedegen ze zo'n artikel analyseren en beantwoorden en hoe eerlijk ze Craigs woorden citeren.

Ik denk niet dat een van deze clowns graag het debat met Craig aan zou gaan, eerlijk gezegd. Ook niet over het 'moral argument'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_73046488
Aan Koningdavid.

Kan jij een filmpje vinden waarbij William Lane bewijst dat god bestaat en dat het precies de Christelijke god is. Dat het aannemelijk zou kunnen zijn, is uiteraard niet genoeg. Als ik het goed begrijp heeft hij veel verstand van zaken en dit zijn tevens serieuze vraagstukken, dus ik vind dat ik zijn bewijs op het zelfde manier mag beoordelen als bij de natuurwetenschappen.

Ik heb nog geen een filmpje van hem gezien en ik hem zou graag willen debunken, maar ik heb besloten dat het überhaupt geen zin heeft om over de Bijbel te discussiëren, als hij de bovenstaande vraagstuk niet kan bewijzen.

Het argument dat je niet kan bewijzen dat god niet bestaat, is niet goed. Omdat je via dezelfde redenatie het bestaan van een oneindig aantal mythische en bovennatuurlijke wezens kan 'bewijzen'. Waardoor je, als je een stap verder denkt, het bestaan van de Christelijke god eerder ontkracht dan bewijst.

Als hij het bestaan van god alleen filosofisch aannemelijk kan maken (en ik betwijfel zelfs of hij dat kan), dan kan ik hem helaas niet serieus nemen, omdat ik zeer zeer sceptisch ben over of filosofie de werkelijkheid nauwkeurig kan beschrijven. Als je naar bijvoorbeeld de kwantummechanica kijkt dan blijkt de werkelijkheid vaak zo abstract te zijn, dat het tegen het gezonde verstand ingaat.
Noodles
pi_73087838
Ik heb alvast één video van hem gezien.

en dit was mijn comment erop
quote:
"So where does god come from?" is not used as a direct argument against ID. It's used as a counterargument when creationist claim that the universe couldn't 'come out of nowhere' and had to be created. A non-believer would simply prove the fallacy by using the same reasoning against their god.

Btw. what's the point of this speech, he still hasn't proven anything.
Ik weet trouwens niet in welk context Dawkins zijn uitspraak gezegd heeft en ik hoef hem ook niet te verdedigen, maar wat ik wat ik jammer vind is dat Craig het publiek misleid door te zeggen alsof het argument 'waar komt god dan vandaan' direct word gebruikt om de god hypothese te weerleggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ikhouvannoodles op 24-09-2009 23:30:55 ]
Noodles
pi_73104201
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:24 schreef ikhouvannoodles het volgende:

[..]

Ik weet trouwens niet in welk context Dawkins zijn uitspraak gezegd heeft en ik hoef hem ook niet te verdedigen, maar wat ik wat ik jammer vind is dat Craig het publiek misleid door te zeggen alsof het argument 'waar komt god dan vandaan' direct word gebruikt om de god hypothese te weerleggen.
Wat een theatrale clown kan het toch ook soms zijn.
Hij zal wel zeer tevreden zijn met zijn publiek daar, waarvan ongetwijfeld een groot deel instemmend loopt te knikken en denkt dat er daadwerkelijk een relevant punt wordt aangestipt..

Nog los van zijn arrogantie en zijn eenzijdigheid.

Weinig indrukwekkend.

[ Bericht 5% gewijzigd door Chain_Reaction op 25-09-2009 17:12:09 ]
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_73111924
quote:
Op woensdag 23 september 2009 19:17 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Aan Koningdavid.

Kan jij een filmpje vinden waarbij William Lane bewijst dat god bestaat en dat het precies de Christelijke god is. Dat het aannemelijk zou kunnen zijn, is uiteraard niet genoeg. Als ik het goed begrijp heeft hij veel verstand van zaken en dit zijn tevens serieuze vraagstukken, dus ik vind dat ik zijn bewijs op het zelfde manier mag beoordelen als bij de natuurwetenschappen.
De Christelijke god (en ook die van de Islam en het Jodendom, denk ik) is per definitie niet op de natuurwetenschappelijke manier te bewijzen. Die God is namelijk onderscheiden van Zijn schepping.

Sowieso ljik je een zekerheid te zoeken, die niet meer past bij de toestand in de filosofische wereld. Alles valt in principe te betwijfelen. Ook allerlei zaken die we doorgaans voor waar aannemen.

Lane Craig heeft meestal 5 bewijzen die het bestaan van God aannemelijk moeten maken. Slechts 1 daarvan is speciaal gericht op het Christendom. Dat 'bewijs' is de opstanding van Jezus uit de dood. Dat bewijs is gebaseerd op allerlei uitspraken en overtuigingen van de vroege christenen, waarvoor geen rationele verklaring voor te geven valt. Cognitieve dissonantie, waanbeelden en allerlei andere ideeen slagen er niet in die overtuigingen te verklaren. En hoewel dat een christen sterkt in zijn overtuiging, kan dat nooit een definitief bewijs zijn voor het bestaan van God.
quote:
Als hij het bestaan van god alleen filosofisch aannemelijk kan maken (en ik betwijfel zelfs of hij dat kan), dan kan ik hem helaas niet serieus nemen, omdat ik zeer zeer sceptisch ben over of filosofie de werkelijkheid nauwkeurig kan beschrijven. Als je naar bijvoorbeeld de kwantummechanica kijkt dan blijkt de werkelijkheid vaak zo abstract te zijn, dat het tegen het gezonde verstand ingaat.
Alles wat je voor waar houd is mbv bepaalde filosofische overtuigingen totstand gekomen; ook de quantummechanica. En elke waarneming is theoriegeladen.

Het geloof in God heeft met het grote plaatje te maken. Met betekenis geven aan de wereld die we zien en datgene wat we ervaren en voelen. En de Christelijke God heeft mi alles te maken met het reageren op de persoon Jezus met zijn bijzondere claims en de getuigenissen die we over hem hebben.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_73112856
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat bewijs is gebaseerd op allerlei uitspraken en overtuigingen van de vroege christenen, waarvoor geen rationele verklaring voor te geven valt. Cognitieve dissonantie, waanbeelden en allerlei andere ideeen slagen er niet in die overtuigingen te verklaren.
voor alle duidelijkheid, dit is een mening en geen feit.
pi_73115429
quote:
Op woensdag 23 september 2009 19:17 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Ja, daarom zei Paulus ook:

1 Korintiërs 3
18 Laat niemand zichzelf bedriegen. Wanneer iemand van u denkt dat hij in deze wereld wijs is, moet hij eerst dwaas worden; pas dan kan hij wijs worden. 19 Wat namelijk in deze wereld wijsheid is, is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: ‘Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid.’ 20 En er staat ook geschreven: ‘De Heer kent de gedachten van de wijzen; hij weet dat ze niet meer dan lucht zijn.’
pi_73117436
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De Christelijke god (en ook die van de Islam en het Jodendom, denk ik) is per definitie niet op de natuurwetenschappelijke manier te bewijzen. Die God is namelijk onderscheiden van Zijn schepping.

Sowieso ljik je een zekerheid te zoeken, die niet meer past bij de toestand in de filosofische wereld. Alles valt in principe te betwijfelen. Ook allerlei zaken die we doorgaans voor waar aannemen.

Lane Craig heeft meestal 5 bewijzen die het bestaan van God aannemelijk moeten maken. Slechts 1 daarvan is speciaal gericht op het Christendom. Dat 'bewijs' is de opstanding van Jezus uit de dood. Dat bewijs is gebaseerd op allerlei uitspraken en overtuigingen van de vroege christenen, waarvoor geen rationele verklaring voor te geven valt. Cognitieve dissonantie, waanbeelden en allerlei andere ideeen slagen er niet in die overtuigingen te verklaren. En hoewel dat een christen sterkt in zijn overtuiging, kan dat nooit een definitief bewijs zijn voor het bestaan van God.
[..]

Alles wat je voor waar houd is mbv bepaalde filosofische overtuigingen totstand gekomen; ook de quantummechanica. En elke waarneming is theoriegeladen.

Het geloof in God heeft met het grote plaatje te maken. Met betekenis geven aan de wereld die we zien en datgene wat we ervaren en voelen. En de Christelijke God heeft mi alles te maken met het reageren op de persoon Jezus met zijn bijzondere claims en de getuigenissen die we over hem hebben.
Helaas valt filosofie onder de normatieve wetenschappen en terecht ook. Puur filosofie is simpelweg niet instaat de werkelijk goed te beschrijven. Het is subjectief en verricht geen enkele experiment, metingen, berekening en de herhalingen van deze drie. Je kan daarom de kwantummechanica, die meerdere malen en op meerdere manieren is bewezen, simpel weg niet gelijkstellen aan Craig zijn 'theorieën'.

Ten tweede is de kwantummechanica juist tot stand gekomen dankzij metingen en experimenten. De abstracte wereld ging tegen alle verwachtingen in. Ons perceptie van de wereld was niet meer instaat de resultaten te bevatten. Zelfs de knapste koppen zoals Einstein konden het niet geloven.

Filosofie moet zich maar bezighouden met politiek en liefde, hoe universum was onstaan, is helaas een stap te ver.

En trouwens kan jij die bewijzen van Craig aan mij laten zien, door middel van een artikel of filmpje? En betreft die ooggetuigen van jezus, kan jij mij een paar bronnen geven waar dat allemaal staat en wie die mensen allemaal zijn?
Noodles
pi_73117720
"Leek interessant"
"Leest/hoort de ideeen van de meneer craig"
"Denkt: wat is dit voor onzin beredeneringen? Enkel als je gelooft en niet gelijk de fouten ziet sta je gewoon mee te knikken..."

Meh.
pi_73117836
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:24 schreef ikhouvannoodles het volgende:

[..]

Dat argument wordt heeeeel vaak gebruikt. Dawkins gebruikt hem ook regelmatig, zelfs in TGD, dat Craig daarop wijst is dus wel terecht.
pi_73117867
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:05 schreef ikhouvannoodles het volgende:
En trouwens kan jij die bewijzen van Craig aan mij laten zien, door middel van een artikel of filmpje? En betreft die ooggetuigen van jezus, kan jij mij een paar bronnen geven waar dat allemaal staat en wie die mensen allemaal zijn?
Hier staan aardig wat artikelen: http://www.leaderu.com/offices/billcraig/menus/articles.html
pi_73118705
Wat maakt het uit hoe goed je kunt debatteren als je een onzinnige standpunten moet verdedigen?

Trouwens, om de beste debetar te zijn moet je bijna wel een zwak standpunt verdedigen. Ik bedoel, hoe kun je nu bewijzen dat je een goede debater bent als je atheisme moet 'verdedigen' tegen een theist?

Als zo een figuur over filosofie of wetenschap praat komt er alleen maar onzin uit. Religie heeft nog nooit een bijdrage gelevert aan een discussie over moraliteit.
  zaterdag 26 september 2009 @ 08:51:20 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_73119353
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat argument wordt heeeeel vaak gebruikt. Dawkins gebruikt hem ook regelmatig, zelfs in TGD, dat Craig daarop wijst is dus wel terecht.
Niet echt aangezien dat argument nooit wordt aangedragen als het logische bewijs dat god niet kan bestaan.

Makkelijk puntjes scoren dus. Jammer.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:02:44 #119
pi_73119422
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het is geen argument voor een stelling. Het is om de hypocrisie aan te tonen van de gelovige die roept dat "het heelal toch niet vanzelf uit niets kan ontstaan" om vervolgens met een God aan te komen die zo maar vanzelf uit niets is ontstaan.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_73120095
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Niet echt aangezien dat argument nooit wordt aangedragen als het logische bewijs dat god niet kan bestaan.
Zegt Craig dat dan?

Het wordt wel gebruikt als tegenargument tegen het Kalaam argument voor God, dus het is in die zin wel een tegenargument tegen God.

Gaat weer nergens over, die kritiek hier. Hebben jullie niets beters?
pi_73120138
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is geen argument voor een stelling. Het is om de hypocrisie aan te tonen van de gelovige die roept dat "het heelal toch niet vanzelf uit niets kan ontstaan" om vervolgens met een God aan te komen die zo maar vanzelf uit niets is ontstaan.
Dat geloven christenen niet.
pi_73120166
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 03:00 schreef Prometheus4096 het volgende:
Als zo een figuur over filosofie of wetenschap praat komt er alleen maar onzin uit.
Hij hoort bij de belangrijkere metafysica van zijn tijd hoor. Op het gebied van 'filosofie van tijd' is hij een vaak aangehaald persoon.
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:27:39 #123
pi_73120302
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:14 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat geloven christenen niet.
Een belangrijk argument voor een God is dat er een oorzaak voor het universum zou moeten zijn.
pi_73120659
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een belangrijk argument voor een God is dat er een oorzaak voor het universum zou moeten zijn.
Dat klopt.
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:01:50 #125
pi_73120732
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:55 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat klopt.
Als je voor (de oorsprong van) God andere standaards gebruikt ben je hypocriet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')