Ik heb zelf eerlijk gezegd niet zoveel met Ehrman. Als tekstcriticus verstaat hij zijn vak goed, maar zijn ietwat demagogische bestsellers (Misquoting Jesus en Interrupting Jesus) vind ik, hoe kan ik het aardig zeggen, teleurstellend. 'Misquoting Jesus' heb ik zelf gelezen en ik had zoveel 'facepalm' momenten. Hij behandelt allemaal 'vervalste' tekstgedeeltes die allang had de bijbel gehaald zijn. Bovendien behandelt hij vrijwel geen citaten van Jezus dus de titel dekt de lading totaal niet.quote:Op zaterdag 11 april 2009 16:10 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk heb ik trouwens veel meer met Bart D. Ehrman dan met William Lane Craig. Zeker in die discussie rondom de historische waarde van de opstandig van Jezus.
Ze zijn logisch niet sluitend. Hij postuleert god steeds als een oplossing of centrale entiteit in de logica maar gerechtvaardigd dan vervolgens niets. Daar kom je wat mij betreft gewoon niet mee weg.quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Welke heb je gezien?
[..]
Zoals eerder, ik betwijfel het. Wees eens concreet. Welke argumentatiefouten begaat hij? Waar gaat hij de mist in met zijn argumenten?
Craig werkt (overduidelijk) neit beroepsmatig met logica en filosofie. Hij is een goed debater maar z'n filosofische achtergrond schort er aan. Het feit dat hij Lee's -argumenten- (let op dat woord) aanhaalt zegt meer dan wanneer een hitchens prijs en lof heeft voor een -persoon- als dawkins. Al die debaters hebben niet anders dan lof en prijs voor elkaar. Dat is tenminste hun officiele standpunt.quote:[..]
Ik zeg niet dat jij belachelijk bent, ik zeg dat wat je zegt (in de desbetreffende post) belachelijk is. Zeggen dat Craig 'basisschoolfouten' in argumenteren maakt is net zoiets als zeggen dat Dawkins een matige wetenschapper is.
Ah ik jank. Duidelijk.quote:Verder moet jij, ja zeker jij, niet zo kleinzerig gaan lopen doen. Als ik zo lichtgevoelig was als jij had ik wel in elk topic zo kunnen gaan janken.
Volgens mij vraag Craig naar argumenten waarom atheïsme waar is, dat is natuurlijk een volstrekt geldige vraag.quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:02 schreef xenobinol het volgende:
De man vraagt om het bewijs te leveren dat god niet bestaat. Dat is natuurlijk een kansloze vraag. Ik moet plotseling aan een theepot denken![]()
Die vraag wordt vaker gesteld:quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:02 schreef xenobinol het volgende:
Wonder boven wonder vind hij het raar dat het heelal uit niets ontstaan is, maar dat een god uit het niets ontstaat dat is natuurlijk volkomen logisch![]()
Het negeert in mijn ogen een hele belangrijke optie (die ik op dit moment ook het aannemelijkst vindt): de evangelieën zijn sterk gekleurd opgeschreven en zullen ongetwijfeld uitspraken en daden van Jezus bevatten die niet waar gebeurd zijn, maar ontstaan zijn door mythologisering (is dat een woord?quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het Lewis trilemma vind ik zelf zeer geldig. Zie jij een vierde optie dan? Dawkins bekritiseerde het trilemma in The God Delusion omdat volgens hem de vierde optie was dat Jezus ook 'honestly mistaken' kon zijn. Maar als iemand vandaag de dag zou claimen wat Jezus claimde te zijn, met de hoge autoriteit die Jezus zichzelf toedichte, zouden we hem toch volstrekt gek noemen en niet meer 'honestly mistaken'?
Dat ben ik met je eens: Jezus was erg radicaal.quote:Lewis verzette zich terecht tegen het, zeker in zijn tijd, populaire idee van Jezus als bloemenplukkende hippie die zich enkel over prachtige ethische zaken uitliet. Dan doe je Jezus tekort volgens mij. Zoals Lewis treffend zei: "he did not leave that room open for us."
Ik wil die opstanding nog es beter bestuderen, ik kan er nu vrij moeilijk zinnige uitspraken over doen. Wel vind ik het apart om het rationeel te noemen om in wonderen te geloven; dat kun je volgens mij nooit rationeel noemen, met wat voor insteek ook.quote:De quote van Craig over de opstanding wordt hier natuurlijk uitgeplukt terwijl er een heel betoog aan vooraf gaat. Craig's bewering is simpelweg dat er geen goede natuurlijke verklaringen zijn voor de verschijnselen rond Jezus' dood en zogenaamde opstanding. En als geen metafysische naturalist bent, en wel in wonderen gelooft, is het rationeel om aan te nemen dat het verhaal wat in al die oude bronnen als verklaring wordt gegeven, aan te nemen. Des te meer omdat deze verklaring wel perfect te rijmen is met de historische gegevens omtrent Jezus dood en opstanding.
Daar scoort-ie bij mij ook geen punten mee. Je kunt wiskunde/natuurkunde en historie niet zo op 1 hoop gooien. Een flinke uitglijder, als je het mij vraagt. Het is niet zo gek anders dan de redenatie (als reactie op het geloof in God Zijn bestaan ) "maar radiogolven zie je toch ook niet? Hoe weet je dan zeker dat die er wel zijn"?quote:Op zondag 12 april 2009 03:16 schreef Friek_ het volgende:
Heerlijk hoe hij overigens een paar regels later het volgende zegt:
"Now he seems to suggest that the historian can’t make these sorts of inferences because somehow God is inaccessible. Well, I have a couple of points I’d like to make here. First, you don’t need to have direct access to the explanatory entities in your hypotheses. Think of contemporary physics, for example. Contemporary physics posits all sorts of realities to which the scientist has no direct access: strings, higher dimensional membranes, even parallel universes which are causally disconnected from ours. But they postulate such unobservable entities on the basis of the evidence that we have as the best explanation."
- William Lane Craig, bron (p. 24)
God even op één lijn gooien met atomen, snaartheorie en andere 'onobserveerbare' zaken. Kom toch eens op zeg, de vergelijking met God als axioma of experimentele natuurkunde gaat echt helemaal mank.Hier beweert hij dus gewoon keihard dat we onobserveerbare entiteiten mogen gebruiken als bron als historicus. Moet ik nog uitleggen hoe absurd dat is om te claimen?
Dit ben ik volstrekt met je eens. Methodologisch naturalisme is absoluut een goed iets.quote:Op zondag 12 april 2009 02:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies wat Monolith al zei: het methodologisch naturalisme is noodzakelijk om wetenschap niet volstrekt willekeurig, subjectief en absurd te maken. Als wonderen geen problemen meer zijn en daarmee het metafysisch naturalisme verlaten wordt, waar komen dan in hemelsnaam onze geschiedenisboeken mee vol te staan? Waar ligt in de grens dan nog?
Maar als iemand mij persoonlijk zou vragen wat ik denk dat er met Jezus is gebeurd nadat hij is gekruisigd, zeg ik volmondig dat ik geloof dat hij is opgestaan.quote:Jezus leefde in de eerste eeuw n.c. in Palestina. Na enkele jaren gepreekt te hebben werd hij gekruisigd door de Romeinen. Christenen geloven dat Jezus de Zoon van God is en na die kruisiging uit de dood is opgestaan.
Dat 'ze hebben de bijbel veranderd'-argument vind ik altijd wat overdreven. De bijbel die we nu voor ons hebben bevat zo ongeveer 95%-99% zeker dezelfde tekst als de originele schrijfsels.quote:Op zondag 12 april 2009 02:16 schreef Friek_ het volgende:
En laten we niet hierbij vergeten de relativiteit van het Nieuwe Testament als geldige bron. Dat is geen 'hard' document dat onveranderd is gebleven
Dit klopt. Het Nieuwe Testament is geen pure gortdroge verslaggeving. Literaire elementen zitten er wel in. Maar dat Jezus is gekruisigd en opgestaan behoort wel echt tot de sobere, m.i. niet-mythische, elementen vna het NT. Paulus schrijft niet voor niets dat als Jezus niet ECHT is opgestaan ons geloof zinloos is.quote:Op zondag 12 april 2009 02:16 schreef Friek_ het volgende:
geen literaire elementen kent en simpelweg beschreef wat er gebeurde.
Schriftkritiek is enorm belangrijk. Craig verwacht voor zijn pleidooi ook niet dat anderen de bijbel als perfect, volmaakt, boek zien. Hij gebruikt de historische gegevens (gestorven, begraven, leeg graf achtergelaten, verschijningen, etc.) die zo diep in de historie genesteld zijn dat ze door geleerden van allerlei pluimage voor waar worden aangenomen. Op basis van die historische gegevens maakt hij zijn pleidooi, niet op basis van de onfeilbaarheid van de bijbel.quote:Op zondag 12 april 2009 02:16 schreef Friek_ het volgende:
Tekstkritiek - zoals Bart D. Ehrman al zeer goed aangeeft - is van immens belang om teksten beter leren te begrijpen. Laat dit precies de enige bron zijn die we hebben over de opstandig van Jezus.
Deze had ik over het hoofd gezien, maar hier ben ik het erg mee eens.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:15 schreef Friek_ het volgende:
Jammer dat mensen na Immanuel Kant nog steeds zo rigoureus proberen het bestaan van God logisch geldig te krijgen. Ik dacht dat we inmiddels daar wel voorbij waren, maar het transcendente blijft maar beuken blijkbaar.
Dit ben ik met je eens.quote:Op zondag 12 april 2009 03:16 schreef Friek_ het volgende:
Heerlijk hoe hij overigens een paar regels later het volgende zegt:
"Now he seems to suggest that the historian can’t make these sorts of inferences because somehow God is inaccessible. Well, I have a couple of points I’d like to make here. First, you don’t need to have direct access to the explanatory entities in your hypotheses. Think of contemporary physics, for example. Contemporary physics posits all sorts of realities to which the scientist has no direct access: strings, higher dimensional membranes, even parallel universes which are causally disconnected from ours. But they postulate such unobservable entities on the basis of the evidence that we have as the best explanation."
- William Lane Craig, bron (p. 24)
God even op één lijn gooien met atomen, snaartheorie en andere 'onobserveerbare' zaken. Kom toch eens op zeg, de vergelijking met God als axioma of experimentele natuurkunde gaat echt helemaal mank.Hier beweert hij dus gewoon keihard dat we onobserveerbare entiteiten mogen gebruiken als bron als historicus. Moet ik nog uitleggen hoe absurd dat is om te claimen?
quote:But, finally, number three, this isn't a debate about what professional historians are permitted to do. That would be a debate about methodology, about the rules of professional conduct. This is a debate about whether or not there is historical evidence for the resurrection. And even if the historian is professionally blocked by some methodological constraint from inferring the resurrection of Jesus, you and I aren't so blocked. We're not so constrained, nor, would I say, is the historian so constrained in his off-hours, so to speak.
Wat ik me ook vaak afvraag bij dit soort rationele argumenten voor Christelijke claims, is of dit soort mensen ook net zo'n gedegen onderzoek hebben gedaan naar de historische en "rationele" aannemelijkheid in andere religies? De Islam, het Boeddhisme, het Hindoeïsme, etc?quote:Op zondag 12 april 2009 02:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als wonderen geen problemen meer zijn en daarmee het metafysisch naturalisme verlaten wordt, waar komen dan in hemelsnaam onze geschiedenisboeken mee vol te staan? Waar ligt in de grens dan nog?
Ik denk dat dat ook een zwakke schakel in bv Lewis' redenatie is: Als je aanneemt dat de evangelieën betrouwbare bronnen zijn, dan zou er eventueel nog iets in die "of Hij was gek, of Hij was Zoon van God"-redenatie te vinden zijn. Nu vind ik het een erg naieve redenatie.quote:En laten we niet hierbij vergeten de relativiteit van het Nieuwe Testament als geldige bron. Dat is geen 'hard' document dat onveranderd is gebleven, geen literaire elementen kent en simpelweg beschreef wat er gebeurde. Tekstkritiek - zoals Bart D. Ehrman al zeer goed aangeeft - is van immens belang om teksten beter leren te begrijpen. Laat dit precies de enige bron zijn die we hebben over de opstandig van Jezus.
Wat bedoel je precies? Hij is gepromoveerd in filosofie aan de universiteit van Birmingham. Niet dat dit zaligmakend is, maar die achtergrond heeft hij dus wel. En juist filosofisch redeneren kan hij erg goed. Nogmaals: je hoeft het niet eens te zijn met zijn argumenten maar non-sequiturs of 'logical fallacies' zul je Craig niet snel zien maken. Als dat wel zo is, zie ik graag voorbeelden.quote:Op zondag 12 april 2009 12:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ze zijn logisch niet sluitend. Hij postuleert god steeds als een oplossing of centrale entiteit in de logica maar gerechtvaardigd dan vervolgens niets. Daar kom je wat mij betreft gewoon niet mee weg.
[..]
Craig werkt (overduidelijk) neit beroepsmatig met logica en filosofie. Hij is een goed debater maar z'n filosofische achtergrond schort er aan.
Ik snap niet waarom dit zo belangrijk voor je is. Je weet helemaal niet of Craig het helemaal eens is met Strobel of dat hij tijd tekort kwam om dit te nuanceren.quote:Op zondag 12 april 2009 12:09 schreef SpecialK het volgende:
Het feit dat hij Lee's -argumenten- (let op dat woord) aanhaalt
Vond ik wel ja, ik heb niks onbehoorlijks gezegd nl.quote:
Ik heb al eerder een case gemaakt voor Jezus 'selfunderstanding' als Messias, Zoon des mensen en Zoon van God. Je herinnert je het topic vast nog wel: Vond Jezus zichzelf eigenlijk wel goddelijk en de messias?quote:Op zondag 12 april 2009 12:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het negeert in mijn ogen een hele belangrijke optie (die ik op dit moment ook het aannemelijkst vindt): de evangelieën zijn sterk gekleurd opgeschreven en zullen ongetwijfeld uitspraken en daden van Jezus bevatten die niet waar gebeurd zijn, maar ontstaan zijn door mythologisering (is dat een woord?)
Sterke vraag lijkt me.quote:Studies by New Testament scholars such as Martin Hengel of Tubingen University, C. F. D. Moule of Cambridge, and others have proved that within twenty years of the crucifixion a full-blown Christology proclaiming Jesus as God incarnate existed. How does one explain this worship by monotheistic Jews of one of their countrymen as God incarnate, apart from the claims of Jesus himself?
Het is hoe dan ook betrouwbaar genoeg om vast te stellen dat:quote:Op zondag 12 april 2009 12:12 schreef Haushofer het volgende:
Je ziet zelf nog als je evangelieën chronologisch leest een evolutie van denken en gebeurtenissen: wat gebeurde er met Judas, wat was zijn rol in de overlevering, hoe gedroegen Jezus' medegekruisigden zich tegenover Hem, wie waren er als eerste bij het lege graf, wat was Jezus' status als Messias, hoe werd Jezus geboren etc etc. Als er gedurende het evangelieschrijven al een bepaalde diversie was, hoe zal dat dan gegaan zijn net na Jezus' dood?
Daarnaast heb je natuurlijk nog het feit dat Jakobus een andere visie op Christus' leer er op na hield dan Paulus, dus daar werd ook al getwist. Ik vraag me af hoe naief het is om de evangelieën als betrouwbare bron voor Jezus' leven en dood te nemen.
Het komt altijd op je geloof aan natuurlijk. Maar m.i. kan een geloof wel rationeel onderbouwd worden.quote:Op zondag 12 april 2009 12:12 schreef Haushofer het volgende:
Dat ben ik met je eens: Jezus was erg radicaal.
[..]
Ik wil die opstanding nog es beter bestuderen, ik kan er nu vrij moeilijk zinnige uitspraken over doen. Wel vind ik het apart om het rationeel te noemen om in wonderen te geloven; dat kun je volgens mij nooit rationeel noemen, met wat voor insteek ook.
Ik denk dat het ook een modetrend is om op deze manier naar de opstanding te kijken: als je in wonderen gelooft, is het het meest aannemelijk om in de letterlijke opstanding te geloven, ipv het meer op je geloof te laten aankomen.
Op Youtube staat dat hier over gaat. Hij haalt hier een aantal teksten aan die erkend worden als uitspraken van de historische Jezus. Dus geen uitspraken die verzonnen zijn door de evangelisten. Deze teksten laten zien dat Jezus zichzelf zag als de zoon van God die een unieke positie bekleedde. Ik heb ze zelf nog niet nageplozen, maar kan ze allicht als handreiking geven als je dit punt nog verder wilt bekijken.quote:Op zondag 12 april 2009 12:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het negeert in mijn ogen een hele belangrijke optie (die ik op dit moment ook het aannemelijkst vindt): de evangelieën zijn sterk gekleurd opgeschreven en zullen ongetwijfeld uitspraken en daden van Jezus bevatten die niet waar gebeurd zijn, maar ontstaan zijn door mythologisering (is dat een woord?) dood?
Bekende teksten inderdaad.quote:Op zondag 12 april 2009 13:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Op Youtube staat dat hier over gaat. Hij haalt hier een aantal teksten aan die erkend worden als uitspraken van de historische Jezus. Dus geen uitspraken die verzonnen zijn door de evangelisten. Deze teksten laten zien dat Jezus zichzelf zag als de zoon van God die een unieke positie bekleedde. Ik heb ze zelf nog niet nageplozen, maar kan ze allicht als handreiking geven als je dit punt nog verder wilt bekijken.
Ik lees op die weblog nu alweer dingen waarbij ik m'n vraagtekens plaats:quote:Op zondag 12 april 2009 12:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Maar goed, dat is weer een heel ander onderwerp.
Hier staat wel een hilarisch interview met Erhman trouwens over zijn nieuwe boek: http://benwitherington.blogspot.com/
Dat kan je op 2 manieren benaderen:quote:Op zondag 12 april 2009 12:21 schreef koningdavid het volgende:
Dit klopt. Het Nieuwe Testament is geen pure gortdroge verslaggeving. Literaire elementen zitten er wel in. Maar dat Jezus is gekruisigd en opgestaan behoort wel echt tot de sobere, m.i. niet-mythische, elementen vna het NT. Paulus schrijft niet voor niets dat als Jezus niet ECHT is opgestaan ons geloof zinloos is.
[..]
Totaal geen problemen mee.quote:Op zondag 12 april 2009 12:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit ben ik volstrekt met je eens. Methodologisch naturalisme is absoluut een goed iets.
Als ik historicus was en een paar regels over Jezus moest schrijven in een geschiedenisboek zou ik het ongeveer zo doen:
[..]
Maar als iemand mij persoonlijk zou vragen wat ik denk dat er met Jezus is gebeurd nadat hij is gekruisigd, zeg ik volmondig dat ik geloof dat hij is opgestaan.
Ik geloof ook niet dat er zo enorm veel veranderd is hoor, ik probeerde enkel de relativiteit en menselijkheid van de teksten te benadrukken. Ze zullen best geïnspireerd zijn door God/Jezus, maar dat neemt niet weg dat ze overgenomen zijn door mensen met politieke en theologische motieven. Daarnaast is het ook nog zo dat de teksten niet direct opgeschreven zijn, maar eerst (zoals Ehrman weer goed opmerkt) in circulatie waren in de zin van folkloristische verhalen.quote:[..]
Dat 'ze hebben de bijbel veranderd'-argument vind ik altijd wat overdreven. De bijbel die we nu voor ons hebben bevat zo ongeveer 95%-99% zeker dezelfde tekst als de originele schrijfsels.
Niet-mythisch? Dus zijn verschijningen later aan zijn apostelen beschouw jij ook als niet-mythisch? De vraag wederom: waar leg je de grens dan nog?quote:[..]
Dit klopt. Het Nieuwe Testament is geen pure gortdroge verslaggeving. Literaire elementen zitten er wel in. Maar dat Jezus is gekruisigd en opgestaan behoort wel echt tot de sobere, m.i. niet-mythische, elementen vna het NT. Paulus schrijft niet voor niets dat als Jezus niet ECHT is opgestaan ons geloof zinloos is.
Dat hij gestorven, begraven en zijn graf leeg achtergelaten is beschouw ik nog als een historisch gegeven, bij die verschijningen gaat het al enorm knagen en dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan uit de dood als uitleg voor die historische gegevens is helemaal al een brug te ver. Theologie wordt hier enorm verward met geschiedschrijving; we kunnen geen geloofszaken in de geschiedenisboeken krijgen.quote:[..]
Schriftkritiek is enorm belangrijk. Craig verwacht voor zijn pleidooi ook niet dat anderen de bijbel als perfect, volmaakt, boek zien. Hij gebruikt de historische gegevens (gestorven, begraven, leeg graf achtergelaten, verschijningen, etc.) die zo diep in de historie genesteld zijn dat ze door geleerden van allerlei pluimage voor waar worden aangenomen. Op basis van die historische gegevens maakt hij zijn pleidooi, niet op basis van de onfeilbaarheid van de bijbel.
Dit kwam nog na het stuk dat jij gequote hebt:quote:Op zondag 12 april 2009 15:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik lees op die weblog nu alweer dingen waarbij ik m'n vraagtekens plaats:
"It is of course true that any historian knows that one is dealing with probabilities and possibilities. But it serves no good purpose to rule out some possibilities in advance of actually doing the historical analysis. In other words, it is narrow-minded rather than open-minded to start with a skepticism about the role of the divine in human history, and write one’s history guided by that skepticism. That, as it turns out, is bad historiography, not good critical historiography."
- Ben Witherington, bron (post 10 april, zevende alinea)
Hij beschouwt het als 'narrow-minded' om te beginnen bij een metafysisch naturalisme (of 'skepticisme' wat hij het noemt) wat goddelijke interventie uitsluit. Wat is daar precies narrow-minded aan? Het enige wat ik hier lees is dat iemand - waarschijnlijk een christen - God probeert in de geschiedenisboeken te krijgen onder het mom van een 'open geest' hebben.
http://benwitherington.bl(...)-analysis-of_08.htmlquote:On the other hand, it is equally a mistake to do historical analysis in a gullible manner, ascribing all manner of things to the divine, when a sufficient human cause can be detected and described. Writing the story of early Christian history should neither be an exercise that could be called ‘Gullible’s Travels’ nor an exercise that could be called ‘the Skeptic’s Revisionist Speculations’.
There needs to be an openness to all the data as we have it, and a willingness to give the ancient writers the benefit of the doubt in the same way one would do with an admired contemporary colleague or friend in one’s field. Without sufficient naive sympathy for the material or its author, the tendency to bend or distort is considerable, and the results unfortunate. The acid of skepticism has a corrosive effect. It leads one to find contradictions and faults at every turn, even when they aren’t there. It leads to atomizing and vivisecting a group of texts in a manner that prevents one from seeing the whole and its interconnectivity because one has divided it into so many discrete parts.
Waarschijnlijk putten de evangelischrijvers inderdaad ook uit een mondelinge traditie, waar Paulus vermoedelijk ook uitgeput heeft. Nou valt er ook wat te zeggen over de betrouwbaarheid van mondelinge traditie in die orale cultuur, zeker als het gaat om 'heilige traditie'.quote:Op zondag 12 april 2009 17:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Totaal geen problemen mee.
[..]
Ik geloof ook niet dat er zo enorm veel veranderd is hoor, ik probeerde enkel de relativiteit en menselijkheid van de teksten te benadrukken. Ze zullen best geïnspireerd zijn door God/Jezus, maar dat neemt niet weg dat ze overgenomen zijn door mensen met politieke en theologische motieven. Daarnaast is het ook nog zo dat de teksten niet direct opgeschreven zijn, maar eerst (zoals Ehrman weer goed opmerkt) in circulatie waren in de zin van folkloristische verhalen.
Die verschijningen beschouw ik inderdaad als niet-mythisch. En dat doen de meeste wetenschappers. Ze hebben allemaal de indruk dat de apostelen echt 'iets' gezien moeten hebben wat hun omslag en toewijding teweeg bracht. Of dat nou hallucinaties o.i.d. zijn laten veel geleerden in het midden. Maar dat er echt, op wat voor manier dan ook, 'verschijningen' zijn geweest daar zijn velen het wel over eens.quote:Op zondag 12 april 2009 17:04 schreef Friek_ het volgende:
Niet-mythisch? Dus zijn verschijningen later aan zijn apostelen beschouw jij ook als niet-mythisch? De vraag wederom: waar leg je de grens dan nog?
Het gaat mij ook niet om de geschiednisboeken, ik heb al aangegeven hoe ik de opstanding zou formuleren in een geschiednisboek.quote:Op zondag 12 april 2009 17:04 schreef Friek_ het volgende:
Dat hij gestorven, begraven en zijn graf leeg achtergelaten is beschouw ik nog als een historisch gegeven, bij die verschijningen gaat het al enorm knagen en dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan uit de dood als uitleg voor die historische gegevens is helemaal al een brug te ver. Theologie wordt hier enorm verward met geschiedschrijving; we kunnen geen geloofszaken in de geschiedenisboeken krijgen.
Even een klein puntje: je verwart tekstkritiek met schriftkritiek.quote:Op zondag 12 april 2009 17:04 schreef Friek_ het volgende:
William Lane Craig gebruikte een citaat van Anthony Kenny in één van zijn debatten, nu heb ik er ook eentje van hem:
"Philosophers in most ages have philosophized in a framework set by sacred texts. One way of describing the change from Greek to Christian thought is to say that the Homeric poems were replaced by the Bible as the sacred text with provided the backcloth against which philosophy is discussed. But of course Christian philosophers took their sacred text much more seriously than the Greeks did. Plato feels obliged to state his position on many issues by reference to Homer and Hesiod; but he feels free to censor their texts and eliminate parts of them as false and disgusting. Christian writers who find difficulities with passages in the Bible may give them mystical or allegorical interpretations; but in whatever way they are interpreted, the texts must emerge as truthful and edifying. Moreover, the philosopher's liberty is not unlimited, for the Church claims the right not only to uphold the authority of Scripture but also to decide between conflicting interpretations. There was some precendent for this in Judaism, but not in classical Greece. Greek philosophers whose beliefs were unorthodox might suffer, as Anaxagoras and Socrates did; but they were punished under the oridinary laws of State, and there was no body, independent of the State, specifically charged with the preservation of orthodoxy."
- Anthony Kenny, An Illustrated Brief History of Western Philosophy (p. 110)
Christenen worden dus vaak belemmert in tekstkritiek door persoonlijke overtuigingen of door autoriteiten die hen hierin belemmeren; er is een onmogelijkheid om teksten kritisch te evalueren. Waarom denk je dat Ehrman wel eens wil weten van Craig of er 'foutjes' in de bijbel staan? Precies de zere plek.
Door simpelweg de argumenten van verschillende kampen te wegen en te kijken wat geloofwaardig is en wat niet.quote:Op zondag 12 april 2009 17:04 schreef Friek_ het volgende: Mijn vraag dan ook aan koningdavid: hoe denk jij de historische Jezus te kunnen destilleren wanneer het grootste gedeelte van de academici mensen zijn met persoonlijke overtuigingen (over heilig verklaarde teksten) die verbonden zijn aan instituten die proberen de orthodoxie te waarborgen?
Natuurlijk kan het dat. Als het zijn karakter van waarschijnlijkheid verliest is het geen goede methodologie meer in mijn ogen. De methodologie moet juist gekenmerkt worden door fallibilisme: alle claims kunnen er in principe naast zitten. Kun je bij een wonder achteraf nog zeggen dat je er toch naast zat? Juist.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:39 schreef koningdavid het volgende:
[..]
BIj dat dikgedrukte heeft hij zeker wel een punt. Methodologisch naturalisme kan, mits verkeerd gebruikt, leiden tot foutieve aannames.
Ik ben het hier ook wel eens wat je zegt, al moet je die feiten niet met de hoofdletter F schrijven. Het zit imo veel relatiever dan Craig wil schetsen in zijn betoog. Hij doet alsof het de keiharde feiten zijn, terwijl geschiedenis een 'reconstructieve' wetenschap waarbij nieuwe documenten, nieuwe inzichten en nieuwe bronnen de zaak weer helemaal kunnen laten verschuiven. Voor nu kunnen we, gezien de criteria die we hanteren bij de historische gegevens, zeggen dat Jezus bestaan heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarschijnlijk putten de evangelischrijvers inderdaad ook uit een mondelinge traditie, waar Paulus vermoedelijk ook uitgeput heeft. Nou valt er ook wat te zeggen over de betrouwbaarheid van mondelinge traditie in die orale cultuur, zeker als het gaat om 'heilige traditie'.
Maar ook al geloof je dat het Nieuwe Testament is aangetast door symbolische, mythische franje dan nog staat er een stevige historische kern onaangetast overeind. En tot die kern behoren o.a. de feiten die Craig e.a. aandragen voor de opstanding. Daar doet tekstkritiek niet zoveel aan af.
[..]
Die verschijningen beschouw ik inderdaad als niet-mythisch. En dat doen de meeste wetenschappers. Ze hebben allemaal de indruk dat de apostelen echt 'iets' gezien moeten hebben wat hun omslag en toewijding teweeg bracht. Of dat nou hallucinaties o.i.d. zijn laten veel geleerden in het midden. Maar dat er echt, op wat voor manier dan ook, 'verschijningen' zijn geweest daar zijn velen het wel over eens.
De methodologie is niet je beperking, het zijn die criteria die je vooraf stelt waaraan iets moet voldoen om wetenschappelijk te zijn. Je kan niet waardenvrij naar gegevens kijken, ze worden altijd al ingekaderd en ingekleurd door je vooropgestelde criteria.quote:[..]
Het gaat mij ook niet om de geschiednisboeken, ik heb al aangegeven hoe ik de opstanding zou formuleren in een geschiednisboek.
Het gaat mij om de inschatting die wij maken als wij niet beperkt worden door methodologie. De inschattingen die we maken als we thuis aan de keukentafel zitten.
Zou je dan ook nieuwe 'feiten' over Jezus accepteren die niet stroken met jouw opvattingen van je georganiseerde (Orthodox) en persoonlijke levensbeschouwing? Dat je geloof toch irrationeler blijkt te zijn dan je dacht?quote:[..]
Even een klein puntje: je verwart tekstkritiek met schriftkritiek.
[..]
Door simpelweg de argumenten van verschillende kampen te wegen en te kijken wat geloofwaardig is en wat niet.
Ja. Hoezo zou dat niet kunnen?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:51 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het dat. Als het zijn karakter van waarschijnlijkheid verliest is het geen goede methodologie meer in mijn ogen. De methodologie moet juist gekenmerkt worden door fallibilisme: alle claims kunnen er in principe naast zitten. Kun je bij een wonder achteraf nog zeggen dat je er toch naast zat? Juist.
Klopt. En dat is ook wat de meeste historici zeggen bij de gegevens rondom de opstanding: "er moet iets gebeurd zijn, maar wat precies weten we gewoon niet."quote:Op donderdag 16 april 2009 13:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik ben het hier ook wel eens wat je zegt, al moet je die feiten niet met de hoofdletter F schrijven. Het zit imo veel relatiever dan Craig wil schetsen in zijn betoog. Hij doet alsof het de keiharde feiten zijn, terwijl geschiedenis een 'reconstructieve' wetenschap waarbij nieuwe documenten, nieuwe inzichten en nieuwe bronnen de zaak weer helemaal kunnen laten verschuiven. Voor nu kunnen we, gezien de criteria die we hanteren bij de historische gegevens, zeggen dat Jezus bestaan heeft.
Ook die 'verschijningen' zullen best gebeurd zijn, maar of daar een bovennatuurlijke reden aan ten grondslag lag lijkt mij onmogelijk om te kunnen. Het enige wat je nog kunt doen als historicus is nadenken zijn de bovennatuurlijke elementen te negeren en met hun handen in het haar zitten wat er gebeurd is. Je weet het simpelweg gewoon niet.
Akkoord. Maar het is dus wel een beperking als je niet wetenschappelijk naar deze zaken hoeft te kijken, dat is mijn punt. Jij hoeft niet per se over de opstanding te zeggen "ik weet het niet", maar jij kan zeggen "ik geloof dit of dat".quote:Op donderdag 16 april 2009 13:14 schreef Friek_ het volgende:
De methodologie is niet je beperking, het zijn die criteria die je vooraf stelt waaraan iets moet voldoen om wetenschappelijk te zijn.
Ik accepteer zaken als ze geloofwaardig zijn, dergelijke intellectuele integriteit poog ik i.i.g wel te hebben. Als iemand morgen de botten van Jezus o.i.d. vindt, zou ik moeten concluderen dat het christelijke (orthodoxe) geloof een hoax is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:14 schreef Friek_ het volgende:
Zou je dan ook nieuwe 'feiten' over Jezus accepteren die niet stroken met jouw opvattingen van je georganiseerde (Orthodox) en persoonlijke levensbeschouwing? Dat je geloof toch irrationeler blijkt te zijn dan je dacht?
'ze zeggen' dat zegt mij dus helemaal niets.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:39 schreef koningdavid het volgende:
Klopt. En dat is ook wat de meeste historici zeggen bij de gegevens rondom de opstanding: "er moet iets gebeurd zijn, maar wat precies weten we gewoon niet."
Die prof is zijn titel onwaardig door zoiets te zeggen, de gebroeders Grimm verdienen dan ook zo'n titelquote:Ik had hier een interessant gesprek over met prof. dr. Sarot (wijsgerig theoloog Theologische Universiteit van Utrecht). Hij zei dat een dergelijke aporie ("we weten niet wat er gebeurd is") ook juist te verwachten is als de opstanding echt heeft plaatsgevonden.
En dat zeggen is volkomen onwetenschappelijk.quote:Akkoord. Maar het is dus wel een beperking als je niet wetenschappelijk naar deze zaken hoeft te kijken, dat is mijn punt. Jij hoeft niet per se over de opstanding te zeggen "ik weet het niet", maar jij kan zeggen "ik geloof dit of dat".
True, maar het geloof nu voor waarheid aannemen is tegenstrijdig met die stelling.quote:Ik accepteer zaken als ze geloofwaardig zijn, dergelijke intellectuele integriteit poog ik i.i.g wel te hebben. Als iemand morgen de botten van Jezus o.i.d. vindt, zou ik moeten concluderen dat het christelijke (orthodoxe) geloof een hoax is.
Dat kan. Maar jij luistert nooit naar wetenschappers, of hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 16 april 2009 22:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
'ze zeggen' dat zegt mij dus helemaal niets.
Hoezo? Onderbouw dat eens.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:00 schreef xenobinol het volgende:
Die prof is zijn titel onwaardig door zoiets te zeggen
Big deal? Als jij zegt dat God niet bestaat is die uitspraak ook onwetenschappelijk.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:00 schreef xenobinol het volgende:
En dat zeggen is volkomen onwetenschappelijk.
Met welke stelling?quote:Op donderdag 16 april 2009 22:00 schreef xenobinol het volgende:
True, maar het geloof nu voor waarheid aannemen is tegenstrijdig met die stelling.
Omdat het dan geen wonder meer is.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja. Hoezo zou dat niet kunnen?
Naar mijn mening komt dat niet zozeer door de methodologie, maar door een stel suffe wetenschappers die hele naturalistische uitleg bouwen op niets anders dan speculaties en wat discutabele bronnen. Dat heeft niks meer te maken met de methodologie, maar eerder juist met lekker tegen de heilige huisjes aantrappen en wat populair-wetenschappelijke uitspraken doen. Veilige uitspraken zijn immers niet 'spannend'.quote:Maar nogmaals: van mij hoeven wonderen echt niet de geschiedenisboeken in. Liever niet zelfs.
MIjn punt is enkel dat een methodologisch naturalisme m.i. tot verkeerde inzichten kan leiden niet ondanks deze methodologie, maar dankzij deze methodologie. Zoals bij het Jesus Seminar voorbeeld.
Waarom zou hij met goede tegenstanders op Youtube willen staan?quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:46 schreef Alfje het volgende:
Jammer dat zijn tegenstanders hem daar zo zelden op wijzen.
he niet beschikbaarquote:Op woensdag 17 juni 2009 17:03 schreef koningdavid het volgende:
Het hele Craig-Hitchens debat staat nu online (in geweldige kwaliteit):
Uberhaupt snap ik eigenlijk niet waarom mensen dit soort debatten zo interessant vinden. Het is het herkauwen van de standaardriedeltjes. De gouden leefregel is om evolutionaire redenen een vrij universele 'kapstok' voor de moraal. Daarbij speelt dan vaak nog wel het concept van 'in- en outgroups' d.w.z. de gouden leefregel heeft betrekking op de mensen in de ingroup, maar niet noodzakelijkerwijs op die in de outgroup (b.v. Slavernij is geen probleem, want het zijn toch maar negers). De obsessie met de absolutie van bepaalde concepten snap ik eigenlijk niet zo. Ik hoef helemaal geen kapstok voor moreel wenselijk gedrag.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:46 schreef Alfje het volgende:
Leuk debat wel. Beide hadden een aantal sterke en minder sterke punten. Ik vond het gedeelte over moraliteit van beide erg slecht. Hitchens maakte ervan dat een atheist niet een moreel leven kan leiden omdat hij niet in god gelooft, maar dat was niet het punt van Craig. Maar Craig toont volgens mij nergens aan dat moraliteit absoluut is. Hij zegt enkel dat als het niet absoluut is alles wat bestaat goed is omdat er geen kapstok is die we wel graag willen. Maar nergens geeft hij echt een goede reden dat deze kapstok bestaat, enkel dat deze wenselijk is.
Zoals?quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:14 schreef NDAsilenced het volgende:
Veel van WLC's argumenten volgen gewoon niet logisch.
Dit zegt vooral veel over hoe jij denkt. Ik heb nog nooit gehoord dat Craig iemand heeft geweigerd voor een debat. Sterker nog, mensen weigeren hem vooral (zoals Dawkins bijvoorbeeld).quote:Op donderdag 18 juni 2009 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom zou hij met goede tegenstanders op Youtube willen staan?
Ik weet dat een aantal creationisten alleen (met echte wetenschappers) willen debatteren onder belachelijke voorwaarden. Misschien valt deze man ook in die categorie.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit zegt vooral veel over hoe jij denkt. Ik heb nog nooit gehoord dat Craig iemand heeft geweigerd voor een debat. Sterker nog, mensen weigeren hem vooral (zoals Dawkins bijvoorbeeld).
Alle eigenschappen die hij verbind aan de "oorzaak" van het heelal. Het is onzin aan te nemen dat er buiten dit heelal geen materie en/of tijd zouden kunnen bestaan. dus de oorzaak hoeft niet immaterieel of tijdloos te zijn. Ook het idee dat het dan een intelligent wezen moet zijn komt volledig uit de lucht vallen en het idee dat het dan erg machtig of krachtig moet zijn is ook onzin. Als de omstandigheden juist zijn kan de kleinste verandering grote impact hebben. Een grote rots op het randje van een afgrond heeft maar een klein zetje nodig om naar beneden te storten en daar een ravage aan te richten.quote:
Je bent het blijkbaar niet eens met zijn premissen. Zijn argumenten zitten verder compleet logisch in elkaar. Als je de premissen accepteert, dan kun je niet om de conclusie heen. Logisch gezien zijn zijn argumenten sluitend, alleen kun je het nog oneens zijn met de uitgangspunten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:08 schreef Alfje het volgende:
[..]
Alle eigenschappen die hij verbind aan de "oorzaak" van het heelal. Het is onzin aan te nemen dat er buiten dit heelal geen materie en/of tijd zouden kunnen bestaan. dus de oorzaak hoeft niet immaterieel of tijdloos te zijn. Ook het idee dat het dan een intelligent wezen moet zijn komt volledig uit de lucht vallen en het idee dat het dan erg machtig of krachtig moet zijn is ook onzin. Als de omstandigheden juist zijn kan de kleinste verandering grote impact hebben. Een grote rots op het randje van een afgrond heeft maar een klein zetje nodig om naar beneden te storten en daar een ravage aan te richten.
Ja als ik stel dat alles wat geel is een appel is, dat kanariepietjes geel zijn en logischerwijs volgt dat kanariepietjes appels zijn dan is dat ook logisch sluitend. Verder natuurlijk gewoon standaard cosmologische argument. Bovendien (ik ben te lui om dit zelf weer te gaan uitwerken)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je bent het blijkbaar niet eens met zijn premissen. Zijn argumenten zitten verder compleet logisch in elkaar. Als je de premissen accepteert, dan kun je niet om de conclusie heen. Logisch gezien zijn zijn argumenten sluitend, alleen kun je het nog oneens zijn met de uitgangspunten.
Voorbeeld:
1. Whatever begins to exist has a cause of its existence.
2. The universe began to exist.
3. Therefore, the universe has a cause of its existence.
Conclusie 3 volgt uit 1 & 2. Dat is logisch sluitend.
quote:This proof is invalid for three chief reasons. First, it makes use of a category, namely, Cause. And, as has been already pointed out, it is not possible to apply this, or any other, category except to the matter given by sense under the general conditions of space and time. If, then, we employ it in relation to Deity, we try to force its application in a sphere where it is useless, and incapable of affording any information. Once more, we are in the now familiar difficulty of the paralogism of Rational Psychology or of the Antinomies. The category has meaning only when applied to phenomena. But God is a noumenon. Second, it mistakes an idea of absolute necessity — an idea which is nothing more than an ideal — for a synthesis of elements in the phenomenal world or world of experience. This necessity is not an object of knowledge, derived from sensation and set in shape by the operation of categories. It cannot be regarded as more than an inference. Yet the cosmological argument treats it as if it were an object of knowledge exactly on the same level as perception of any thing or object in the course of experience. Thirdly, it presupposes the Ontological argument, already proved false. It does this, because it proceeds from the conception of the necessity of a certain being to the fact of his existence. And it is possible to take this course only if idea and fact are convertible with one another. It has just been proved that they are not so convertible.
He, dat is nieuw voor mij. Waar heb je dit vandaan? Weet je misschien waar ik kan lezen hoe het ontologisch argument ontkracht wordt?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja als ik stel dat alles wat geel is een appel is, dat kanariepietjes geel zijn en logischerwijs volgt dat kanariepietjes appels zijn dan is dat ook logisch sluitend. Verder natuurlijk gewoon standaard cosmologische argument. Bovendien (ik ben te lui om dit zelf weer te gaan uitwerken)
[..]
Dat is de kritiek die Kant geeft op het cosmologische argument in Kritik der reinen Vernunft. De kritiek op de rationele godsbewijzen staat op de Engelstalige wikipagina wel aardig beschreven.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:06 schreef Meursault het volgende:
[..]
He, dat is nieuw voor mij. Waar heb je dit vandaan? Weet je misschien waar ik kan lezen hoe het ontologisch argument ontkracht wordt?
2. The complex order in the universequote:Have you ever asked yourself where the universe came from? Why everything exists instead of just nothing? Typically atheists have said the universe is just eternal and uncaused. But surely this is unreasonable. Just think about it a minute. If the universe is eternal and never had a beginning, that means that the number of past events in the history of the universe is infinite. But mathematicians recognize that the idea of an actually infinite number of things leads to self-contradictions. For example, what is infinity minus infinity? Well, mathematically, you get self-contradictory answers. This shows that infinity is just an idea in your mind, not something that exists in reality. David Hilbert, perhaps the greatest mathematician of this century, states, "The infinite is nowhere to be found in reality. It neither exists in nature nor provides a legitimate basis for rational thought. The role that remains for the infinite to play is solely that of an idea."{2} But that entails that since past events are not just ideas, but are real, the number of past events must be finite. Therefore, the series of past events can't go back forever; rather the universe must have begun to exist.
This conclusion has been confirmed by remarkable discoveries in astronomy and astrophysics. The astrophysical evidence indicates that the universe began to exist in a great explosion called the "Big Bang" 15 billion years ago. Physical space and time were created in that event, as well as all the matter and energy in the universe. Therefore, as Cambridge astronomer Fred Hoyle points out, the Big Bang theory requires the creation of the universe from nothing. This is because, as you go back in time, you reach a point at which, in Hoyle's words, the universe was "shrunk down to nothing at all."{3} Thus, what the Big Bang model requires is that the universe began to exist and was created out of nothing.
Now this tends to be very awkward for the atheist. For as Anthony Kenny of Oxford University urges, "A proponent of the big bang theory, at least if he is an atheist, must believe that the . . . universe came from nothing and by nothing."{4} But surely that doesn't make sense! Out of nothing, nothing comes. So why does the universe exist instead of just nothing? Where did it come from? There must have been a cause which brought the universe into being.
We can summarize our argument thus far as follows:
1. Whatever begins to exist has a cause.
2. The universe began to exist.
3. Therefore, the universe has a cause.
Now from the very nature of the case, as the cause of space and time, this cause must be an uncaused, changeless, timeless, and immaterial being of unimaginable power which created the universe. Moreover, I would argue, it must also be personal. For how else could a timeless cause give rise to a temporal effect like the universe? If the cause were an impersonal set of necessary and sufficient conditions, then the cause could never exist without the effect. If the cause were timelessly present, then the effect would be timelessly present as well. The only way for the cause to be timeless and the effect to begin in time is for the cause to be a personal agent who freely chooses to create an effect in time without any prior determining conditions. Thus, we are brought, not merely to a transcendent cause of the universe, but to its Personal Creator.
Isn't it incredible that the Big Bang theory thus fits in with what the Christian theist has always believed: that in the beginning God created the universe? Now I put it to you: which makes more sense: that the theist is right or that the universe popped into being uncaused out of nothing? I, at least, have no trouble assessing these alternatives!
quote:During the last 30 years, scientists have discovered that the existence of intelligent life depends upon a complex and delicate balance of initial conditions given in the Big Bang itself. We now know that life-prohibiting universes are vastly more probable than any life-permitting universe like ours. How much more probable?
The answer is that the chances that the universe should be life-permitting are so infinitesimal as to be incomprehensible and incalculable. For example, Stephen Hawking has estimated that if the rate of the universe's expansion one second after the Big Bang had been smaller by even one part in a hundred thousand million million, the universe would have re-collapsed into a hot fireball.{5} P. C. W. Davies has calculated that the odds against the initial conditions being suitable for later star formation (without which planets could not exist) is one followed by a thousand billion billion zeroes, at least.{6} John Barrow and Frank Tipler estimate that a change in the strength of gravity or of the weak force by only one part in 10100 would have prevented a life-permitting universe.{7} There are around 50 such quantities and constants present in the Big Bang which must be fine-tuned in this way if the universe is to permit life. And it's not just each quantity which must be exquisitely fine-tuned; their ratios to one another must be also finely-tuned. So improbability is multiplied by improbability by improbability until our minds are reeling in incomprehensible numbers.
There is no physical reason why these constants and quantities should possess the values they do. The one-time agnostic physicist Paul Davies comments, "Through my scientific work I have come to believe more and more strongly that the physical universe is put together with an ingenuity so astonishing that I cannot accept it merely as a brute fact."{8} Similarly, Fred Hoyle remarks, "A common sense interpretation of the facts suggests that a superintellect has monkeyed with physics."{9} Robert Jastrow, the head of NASA's Goddard Institute for Space Studies, calls this the most powerful evidence for the existence of God ever to come out of science.{10}
So once again, the view that Christian theists have always held, that there is an intelligent Designer of the universe, seems to make much more sense than the atheistic view that the universe, when it popped into being uncaused out of nothing, just happened to be by chance fine-tuned to an incomprehensible precision for the existence of intelligent life.
We can summarize our reasoning as follows:
1. The fine-tuning of the initial conditions of the universe is due to either law, chance, or design.
2. It is not due to either law or chance.
3. Therefore, it is due to design.
quote:If God does not exist, then objective moral values do not exist. Many theists and atheists alike concur on this point. Michael Ruse, a noted agnostic philosopher of science, explains,
The position of the modern evolutionist is that . . . morality is a biological adaptation no less than are hands and feet and teeth. Considered as a rationally justifiable set of claims about an objective something, ethics is illusory. I appreciate that when somebody says 'Love thy neighbor as thyself,' they think they are referring above and beyond themselves. Nevertheless, such reference is truly without foundation. Morality is just an aid to survival and reproduction . . . and any deeper meaning is illusory.{11}
Friedrich Nietzsche, the great atheist of the last century who proclaimed the death of God, understood that the death of God meant the destruction of all meaning and value in life.
I think that Friedrich Nietzsche was right.
But we must be very careful here. The question here is not: "Must we believe in God in order to live moral lives?" I'm not claiming that we must. Nor is the question: "Can we recognize objective moral values without believing in God?" I think that we can.
Rather the question is: "If God does not exist, do objective moral values exist?" Like Prof. Ruse, I don't see any reason to think that in the absence of God, the morality evolved by homo sapiens is objective. And here I think Dr. Pigliucci would agree with me. He writes, "It has been pretty obvious since Darwin that we, indeed, are nothing but machines."{12} In the absence of God, we're just accidental by-products of nature which have evolved relatively recently on an infinitesimal speck of dust lost somewhere in a hostile and mindless universe and which are doomed to perish individually and collectively in a relatively short time. On the atheistic view, some action, say, rape, may not be socially advantageous and so in the course of human development has become taboo; but that does absolutely nothing to prove that rape is really wrong. On the atheistic view, there's nothing really wrong with your raping someone. Thus, without God there is no absolute right and wrong which imposes itself on our conscience.
But the problem is that objective values do exist, and deep down we all know it. There's no more reason to deny the objective reality of moral values than the objective reality of the physical world. Actions like rape, cruelty, and child abuse aren't just socially unacceptable behavior--they're moral abominations. Some things are really wrong. Similarly love, equality, and self-sacrifice are really good.
Thus, we can summarize this third consideration as follows:
1. If God does not exist, objective moral values do not exist.
2. Objective values do exist.
3. Therefore, God exists.
quote:The historical person Jesus of Nazareth was a remarkable individual. New Testament critics have reached something of a consensus that the historical Jesus came on the scene with an unprecedented sense of divine authority, the authority to stand and speak in God's place. He claimed that in himself the Kingdom of God had come, and as visible demonstrations of this fact he carried out a ministry of miracles and exorcisms. But the supreme confirmation of his claim was his resurrection from the dead. If Jesus did rise from the dead, then it would seem that we have a divine miracle on our hands and, thus, evidence for the existence of God.
Now most people would probably think that the resurrection of Jesus is something you just accept on faith or not. But there are actually three established facts, recognized by the majority of New Testament historians today, which I believe are best explained by the resurrection of Jesus.
Fact #1: On the Sunday following his crucifixion, Jesus' tomb was found empty by a group of his women followers. According to Jacob Kremer, an Austrian scholar who has specialized in the study of the resurrection, "By far most scholars hold firmly to the reliability of the biblical statements about the empty tomb."{13} According to D. H. Van Daalen, it is extremely difficult to object to the empty tomb on historical grounds; those who deny it do so on the basis of theological or philosophical assumptions.{14}
Fact #2: On separate occasions different individuals and groups saw appearances of Jesus alive after his death. According to the prominent New Testament critic of Vanderbilt University Gerd Lüdemann, "It may be taken as historically certain that . . . the disciples had experiences after Jesus' death in which Jesus appeared to them as the Risen Christ.{15} These appearances were witnessed not only by believers, but also by unbelievers, skeptics, and even enemies.
Fact #3: The original disciples suddenly came to believe in the resurrection of Jesus despite having every predisposition to the contrary. Jews had no belief in a dying, much less rising, Messiah, and Jewish beliefs about the afterlife precluded anyone's rising from the dead before the end of the world. Nevertheless, the original disciples came to believe so strongly that God had raised Jesus from the dead that they were willing to die for the truth of that belief. Luke Johnson, a New Testament scholar from Emory University, muses, "Some sort of powerful, transformative experience is required to generate the sort of movement earliest Christianity was . . . ."{16} N. T. Wright, an eminent British scholar, concludes, "That is why, as a historian, I cannot explain the rise of early Christianity unless Jesus rose again, leaving an empty tomb behind him."{17}
Attempts to explain away these three great facts--like the disciples stole the body or Jesus wasn't really dead--have been universally rejected by contemporary scholarship. The simple fact is that there just is no plausible, naturalistic explanation of these facts. Therefore, it seems to me, the Christian is amply justified in believing that Jesus rose from the dead and was who he claimed to be. But that entails that God exists.
quote:This isn't really an argument for God's existence; rather it's the claim that you can know God exists wholly apart from arguments simply by immediately experiencing Him. If you're sincerely seeking God, God will make His existence evident to you. The Bible promises, "Draw near to God and He will draw near to you."{18} We mustn't so concentrate on the proofs that we fail to hear the inner voice of God to our heart. For those who listen, God becomes an immediate reality in their lives.
Het voorbeeld was ook op geen enkele manier bedoeld om inhoudelijk op in te gaan. Jouw voorbeeld is inderdaad ook sluitend, en illustreert ook mooi mijn punt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja als ik stel dat alles wat geel is een appel is, dat kanariepietjes geel zijn en logischerwijs volgt dat kanariepietjes appels zijn dan is dat ook logisch sluitend. Verder natuurlijk gewoon standaard cosmologische argument. Bovendien (ik ben te lui om dit zelf weer te gaan uitwerken)
[..]
Ja, maar zoals ik al aangaf met het stukje over Kant's kritiek is een geldige logica meer dan simpelweg de deductieregeltjes juist toepassen. De regels zelf dienen ook een correct syntax te hebben. Daar komt dus de kritiek dat 'bestaan' geen predikaat is, waardoor het argument dus ook logisch gezien niet correct is.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:50 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het voorbeeld was ook op geen enkele manier bedoeld om inhoudelijk op in te gaan. Jouw voorbeeld is inderdaad ook sluitend, en illustreert ook mooi mijn punt.
Heb je hier toevallig ook een goed Nederlands stuk over? Ik zit de Engelse wikipedia te lezen, maar ik volg hem alleen niet helemaal (en dat terwijl ik mijn Engels toch zeker bovengemiddeld vind...). Of misschien kan/wil je het zelf uitleggen? Het gaat om het gehele volgende stukquote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar zoals ik al aangaf met het stukje over Kant's kritiek is een geldige logica meer dan simpelweg de deductieregeltjes juist toepassen. De regels zelf dienen ook een correct syntax te hebben. Daar komt dus de kritiek dat 'bestaan' geen predikaat is, waardoor het argument dus ook logisch gezien niet correct is.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Ontological_Argumentquote:Kant first questions the intelligibility of the very concept of an absolutely necessary being, addressing the issue of "whether I am still thinking anything in the concept of the unconditionally necessary, or perhaps rather nothing at all". He considers a way of understanding the concept which enlists the help of examples of necessary propositions, e.g. "a triangle has three angles". But he rejects this account for two related reasons: first, since absolutely necessary judgments will never yield absolute necessity for things and their existence (e.g., "a triangle has three angles" yields only the conditioned necessity that, if a triangle exists, then necessarily three angles exist), then even if we defined a concept of a thing X so that "X exists" were a necessary judgment, all that would follow is the conditioned necessity that, if X exists, then necessarily X exists; second, since contradictions arise only when we keep the subject and cancel the predicate (e.g., keeping God and canceling omnipotence), and since judgments of nonexistence cancel both the subject and the predicate, therefore no judgment of nonexistence can involve a contradiction. Kant concludes that there is a strong general case against the intelligibility of the concept of an absolutely necessary being.[23]
Second, Kant argues that if we include existence in the definition of something, then asserting that it exists is a tautology. If we say that existence is part of the definition of God, in other words an analytic judgment, then we are simply repeating ourselves in asserting that God exists. We are not making a synthetic judgment that would add new information about the real existence of God to the purely conceptual definition of God.
Third, Kant argues that "'being' is obviously not a real predicate" [23] and cannot be part of the concept of something. That is, to say that something is or exists is not to say something about a concept, but rather indicates that there is an object that corresponds to the concept, and "the object, as it actually exists, is not analytically contained in my concept, but is added to my concept". For objects of the senses, to say that something exists means not that it has an additional property that is part of its concept but rather that it is to be found outside of thought and that we have an empirical perception of it in space and time. A really existing thing does not have any properties that could be predicated of it that differentiate it from the concept of that thing. What differentiates it is that we actually experience it: for example, it has shape, a specifiable location, and duration. To give an example of Kant's point: the reason we say that horses exist and unicorns do not is not that the concept of horse has the property of existence and the concept of unicorn does not, or that the concept of horse has more of that property than the concept of unicorn. There is no difference between the two concepts in this regard. And there is no difference between the concept of a horse and the concept of a really existing horse: the concepts are identical. The reason we say that horses exist is simply that we have spatio-temporal experience of them: there are objects corresponding to the concept. So any demonstration of the existence of anything, including God, that relies on predicating a property (in this case existence) of that thing is fallacious.
Thus, in accordance with the second and third arguments, the statement "God is omnipotent" is an analytic judgment that articulates what is already contained in and implied by the concept of God, i.e. a particular property of God. The statement "God exists" is a synthetic judgment of existence that does not assert something contained in or implied by the concept of God and would require knowledge of God as an object of that concept. What the ontological argument does is attempt to import into the concept of God, as though it were a property, the synthetic assertion of the existence of God, thereby illegitimately and tautologously defining God as existing. In other words, it begs the question by assuming what it purports to prove.
But, fourth, Kant argues that the concept of God is in any case not the concept of one particular object of sense among others but rather an "object of pure thought", of something that by definition exists outside the field of experience and of nature. With regard to unicorns, we can specify how we could determine that unicorns exist, i.e. what spatio-temporal experience of them would look like. With regard to the concept of God, there is no way for us to know it as existing in the only legitimate and meaningful way we know other objects as existing. And we cannot even determine "the possibility of any existence beyond that which is known in and through experience" [23].
The typical response (e.g. Plantinga's ontological argument, below) to this objection to the ontological argument is this: "While 'existence' simpliciter cannot be a predicate, 'necessary existence' (like 'contingent existence') can be a predicate." Some things are contingently so, and some things are necessarily so. God, it is said, is a necessary being de re.
Maar Craig werkt ook niet binnen de Big Bang theorie. Wat Craig zegt is heel simpel: omdat het universum begonnen is te ontstaan (en niet altijd heeft bestaan), moet het een oorzaak hebben gehad. De singulariteit zelf moet een oorzaak hebben gehad. En deze oorzaak kan alleen de entiteit zijn die hij beschrijft. Dat is zijn argument en ik zie niet hoe jou punt een weerlegging is van dat argument.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:31 schreef CoiLive het volgende:
Punt 1:
Atheisten denken veelal dat het universum er altijd al was en geen oorzaak heeft? Volgens mij is dat gewoonweg niet waar. We (ik) weet niet hoe het is ontstaan (de big bang natuurlijk, hierover zo meteen meer), maar ik ga er niet vanuit dat dit universum er altijd al was.
De Big Bang Theorie stelt helemaal niet dat alles is ontstaan uit het "niks", maar uit een punt met een gigantische dichtheid (singulariteit). Waar dit punt vandaan komt weten we niet. Dat is net zoiets als stellen dat de evolutie theorie niet kan verklaren waar het leven vandaan is gekomen of ontstaan. Daar gaat de evolutie theorie helemaal niet over. De Big Bang Theorie stelt dat dat punt is ontploft, maar zegt niks over waar dat punt vandaan komt. Dat weten we gewoon (nog) niet en dat zullen we misschien wel nooit weten.
Het probleem echter is dat die reeks niets te betekenen heeft, maar wat Craig zegt is dat er een reeks is (namelijk de reeks astrofysische constanten) die exact 'gegooid' zijn, en die wel iets betekenen, namelijk ons leven (en alle andere worpen zouden onze dood zijn). In het licht van dat gegeven is die precieze reeks heel bijzonder, en de vraag is hoe dat bijzondere tot stand is gekomen. Volgens Craig kan dat alleen doordat het zo bedoeld is door een ontwerper.quote:Punt 2:
Typische kansberekening fout. De kans dat ons universum zo 'ge-fine-tuned' is dat er leven kan ontstaan is inderdaad achteraf gezien heel erg klein, maar we zijn er toch!
Een user hier op fok (ik weet zo even niet meer wie het was) had hier een mooi voorbeeld van:
Als ik 20 keer met een normale dobbelsteen gooi en ik gooi dan bijvoorbeeld:
2-4-3-5-1-6-2-5-3-4-2-5-1-6-4-3-5-2-4-5
dan is de kans dat ik deze reeks nog een keer exact hetzelfde gooi een kans van 1 tegen 6^20 = 3.656.158.440.062.976!
Deze kans is dus heel heel heel erg klein. Betekend dat dan dat ik deze reeks net niet gegooid hebt?
Achteraf kans berekenen heb je in deze context niet zoveel aan, want het is al gebeurd (ik heb al gegooid).
nogmaals:quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:00 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Maar Craig werkt ook niet binnen de Big Bang theorie. Wat Craig zegt is heel simpel: omdat het universum begonnen is te ontstaan (en niet altijd heeft bestaan), moet het een oorzaak hebben gehad. De singulariteit zelf moet een oorzaak hebben gehad. En deze oorzaak kan alleen de entiteit zijn die hij beschrijft. Dat is zijn argument en ik zie niet hoe jou punt een weerlegging is van dat argument.
Volgens dezelfde redenering moet elke loterij wel gefraudeerd zijn. Immers, het is kwa kans bijna onmogelijk dat precies die persoon gewonnen heeft. Dus volgens de redenering van Craig: Dit kan komen door 1. kans 2. noodzakelijkhied of 3. "design".quote:[..]
Het probleem echter is dat die reeks niets te betekenen heeft, maar wat Craig zegt is dat er een reeks is (namelijk de reeks astrofysische constanten) die exact 'gegooid' zijn, en die wel iets betekenen, namelijk ons leven (en alle andere worpen zouden onze dood zijn). In het licht van dat gegeven is die precieze reeks heel bijzonder, en de vraag is hoe dat bijzondere tot stand is gekomen. Volgens Craig kan dat alleen doordat het zo bedoeld is door een ontwerper.
Het probleem is dat dit geen onzin is, maar juist een directe consequentie van onze kennis van de Big Bang theorie. Bij het ontstaan van het universum is ruimte-tijd zoals wij die kennen ontstaan. Het is dan ook moeilijk om te spreken over de tijd voor de big bang, of over wat er 'buiten' het universum is, want omdat daar geen ruimte en tijd bestaan (voor zover wij weten) is dit zinloos. Daarom zegt Craig ook dat het immaterieel en tijdloos moet zijn. Nogmaals, dat is een consequentie van wat wij weten, niet andersom.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:46 schreef Alfje het volgende:
[..]
nogmaals:
Het is onzin aan te nemen dat er buiten dit heelal geen materie en/of tijd zouden kunnen bestaan. dus de oorzaak hoeft niet immaterieel of tijdloos te zijn. Ook het idee dat het dan een intelligent wezen moet zijn komt volledig uit de lucht vallen en het idee dat het dan erg machtig of krachtig moet zijn is ook onzin. Als de omstandigheden juist zijn kan de kleinste verandering grote impact hebben. Een grote rots op het randje van een afgrond heeft maar een klein zetje nodig om naar beneden te storten en daar een ravage aan te richten.
Dat is een correcte vergelijking. Niet dat er met de getallen is gerommeld, maar de loterij is wel 'gedesigned' op zo'n manier dat er tenminste één winnaar uitkomt. Nu is de kans dat er leven mogelijk is in een potentieel universum heel klein, ook vrijwel onmogelijk. De vraag is dan ook hoe het mogelijk is dat er uberhaupt een universum bestaat waar leven in zit! Dat kan alleen omdat er oftewel een heleboel universa zijn, of omdat dit universum is ontworpen.quote:Volgens dezelfde redenering moet elke loterij wel gefraudeerd zijn. Immers, het is kwa kans bijna onmogelijk dat precies die persoon gewonnen heeft. Dus volgens de redenering van Craig: Dit kan komen door 1. kans 2. noodzakelijkhied of 3. "design".
kans is bijna onmogelijk, noodzakelijk is het evenmin dus heeft er iemand met de getallen gerommeld.
Mijn vraag blijft: hoe groot denk je dat de kans is dat het heelal waarin we leven wel of niet "life permitting" is?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |