http://www.spitsnieuws.nl(...)ng_amsterdam_11.htmlquote:Woning Amsterdam -11%
De gemiddeld verkochte woning in Amsterdam is 11% goedkoper dan vorig jaar.
Uit een onderzoek blijkt dat het aantal verkochte woningen met 22% is gedaald, aldus AT5. In de populaire gebieden blijft de prijs nog wel enigszins overeind, maar daarbuiten gaat het hard naar beneden.
Hmmm, jammer dat ze niet iets meer onderbouwing geven van de cijfers (geloof het bericht wel, hoor).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:30 schreef Hanoying het volgende:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)ng_amsterdam_11.html
En als je voorspellingen wilt doen. Wat in de natuurkunde prima gaat, maar met de economie toch een stuk lastiger is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor, wel exacte wetenschap. Het is vrij goed falsifieerbaar. De problemen ontstaan pas als je wilt weten waarom een bepaald sentiment de overhand heeft of waarom psychologie werkt zoals het werkt. Maar daar gaat economie niet over.
Het aantal mensen dat gelooft dat de huizenprijs blijft stijgen zeer beperkt is hier in dit topic. Zelfs sjabba de opperpositivo van dit topic denkt dat niet. Ik heb het idee dat eigenlijk iedereen wel denkt dat het dalen gaat. De vraag is alleen hoe veel en hoe snel en voor hoe lang. Ik geloof de negativoos ook niet dat de huizenprijs binnen een jaar 20% gedaald is, maar tegen de 10% acht ik nog wel mogelijk. Realistischer lijkt me zo rond de 5% in 2009 (1 jan - 31 dec). Wat er daarna gebeurt is lastig te voorspellen aangezien het voor een heel heel groot deel afhangt van de diepte en de duur van de crisis. Ik acht het zeker mogelijk dat over een periode van 5 jaar de huizenprijs meer dan 40% zakt. Maar of dat gebeurt is geen 100% zekerheid. De enige reden waarom ik zou hopen dat dat niet gebeurt is omdat ik denk dat die daling gepaard zal gaan met een stevige crisis periode - die volgens mij wel aannemelijk is. Wat betreft de huizenprijs zou ik - als huis/hypotheekeigenaar - een dergelijke daling geen probleem vinden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:02 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je overdrijft. Maar ze worden inderdaad niet serieus genomen, omdat ze hun mening totaal niet kunnen overbouwen. Men kan zich gewoon niet voorstellen dat de huizenprijzen dalen, aangezien de mensen jarenlang is wijsgemaakt dat huizenprijzen alleen maar als een speer omhoog kunnen (en nooit meer omlaag).
Basale kennis van marktwerking (vraag, aanbod en prijsvorming) en van de gevolgen van economische krimp lijkt totaal te ontbreken. Men gelooft dat het niet omlaag kan en dus is iedereen die dit geloof naar het land der fabelen verwijst voor hen een leugenachtige ketter die op de brandstapel moet.
Dat laatste maakt op die non-believers echter geen enkele indruk. De feiten spreken immers voor zich: de huizenmarkt zit op haar top en kan vanaf nu, gecorrigeerd voor inflatie, de eerstkomende tijd alleen nog maar omlaag. Het enige wat de prijzen op nominale basis nog zou kunnen redden is een gierende inflatie, maar daar is niemand bij gebaat.
Bericht is vannochtend al gepost.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:21 schreef corus het volgende:
De belangstelling voor koopwoningen is de laatste weken sterk toegenomen. Het dieptepunt werd medio december van het vorig jaar bereikt, sindsdien neemt de vraag naar koopwoningen weer toe. Dat blijkt uit onderzoek van de website Woonnieuws.nl. Door de sterke stijging is de belangstelling weer bijna op het niveau van september 2008, het moment dat de kredietcrisis begon.
http://www.woonnieuws.nl/(...)ning-trekt-sterk-aan
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Het aantal mensen dat gelooft dat de huizenprijs blijft stijgen zeer beperkt is hier in dit topic. Zelfs sjabba de opperpositivo van dit topic denkt dat niet.
Ja echt hoor, auw auw hou op....quote:Op maandag 23 maart 2009 20:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]volgens mij heb ik hier een gevoelige snaar geraakt...
De huizenprijzen is geen economie dat is een markt.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor, wel exacte wetenschap. Het is vrij goed falsifieerbaar. De problemen ontstaan pas als je wilt weten waarom een bepaald sentiment de overhand heeft of waarom psychologie werkt zoals het werkt. Maar daar gaat economie niet over.
De huizenprijzen worden bepaalt door de markt bedoel zal je bedoelen. De markt stagneert, de recessie krijgt stevig voet aan de grond. De prijzen gaan dalenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:30 schreef Sjabba het volgende:
De huizenprijzen is geen economie dat is een markt.
Dat bedoel ik. En inderdaad de huizenprijzen zullen meegaan met de betaalbaarheid. Ik schat overigens niet in dat de lonen zullen halveren of 30% terug zullen lopen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De huizenprijzen worden bepaalt door de markt bedoel zal je bedoelen. De markt stagneert, de recessie krijgt stevig voet aan de grond. De prijzen gaan dalennet als ons salaris
Je geeft het zelf al aan, hier staan de schulden open omdat je dan HRA geniet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef dutch_renter het volgende:
Ïk vind dit wel een interessante:
UIt de Telegraph over de UK
"According to the annual world retail banking report from Cap Gemini, Unicredit and EFMA, mortgage lending has "exceeded reasonable limits" with the volume of debt running at 86pc of GDP – or about £1,200bn. The report recommended 60pc as a sustainable upper level."
In NL hebben we het over 120% van ons GDP en absoluut bijna de helft van het totaal in de UK! Misschien niet helemaal te vergelijken, omdat tegenover veel hypotheekschuld spaartegoeden staan vanwege het belastingvoordeel. Maar toch....
50% van de vraagprijs, rightquote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Iedereen zegt dat het niet slim is om nu een woning te kopen. Maar er is geen alternatief in Nederland.! Dit is het grote probleem! Je kan niet huren, (idioot lange wachtlijsten, of belachelijke prijzen en voorwaarden) /. Je moet wel kopen, wil je in Nederland wonen.
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
Ik overweeg ,ondanks de dalende markt ,ook om iets te kopen, maar hoop door erg scherp te bieden een deel van de verwachte prijsdalingen te kunnen compenseren.
Afhankelijk waar je in Nederland woont. Buiten de Randstad kun je een prima eengezinswoning in een nette buurt huren voor rond de 500 euro. Wachtlijst enkele maanden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Iedereen zegt dat het niet slim is om nu een woning te kopen. Maar er is geen alternatief in Nederland.! Dit is het grote probleem! Je kan niet huren, (idioot lange wachtlijsten, of belachelijke prijzen en voorwaarden) /. Je moet wel kopen, wil je in Nederland wonen.
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
Ik overweeg ,ondanks de dalende markt ,ook om iets te kopen, maar hoop door erg scherp te bieden een deel van de verwachte prijsdalingen te kunnen compenseren.
als mensen van het huis afwillen, of als ze het een aantal jaar terug hebben gekocht en gewoon geen verlies willen, waarom zouden ze het dan niet willen verkopen. Niet iedereen is uit op winstbejag? Je kunt ook redeneren dat ze andere nog 5 jaar dubbele lasten hebben en het dan nog steeds voor 50% minder (of zelfs nog minder) moeten verkopen. Als ik het risico neem door nu te kopen, dan zit daar een prijs aan vast. (voorde verkoper) Er staat zoveel te koop dat je dit bij tientallen huizen gewoon kunt proberen in een bepaalde regio.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:43 schreef Devz het volgende:
[..]
50% van de vraagprijs, right
Of het niet slim is om nu een huis te kopen weet ik niet, de onderhandelingspositie van de koper is wel erg sterk en alle mooie praatjes ten spijt, de vraagprijzen zijn nog altijd niet sterk gedaald en de markt lijkt zelfs weer een beetje aan te trekken. Want zoals je zelf al zegt, mensen moeten toch blijven wonen.
Blijf dan nog maar even op de bank zitten. 50% van de vraagprijs is nog lang niet aan de orde. Als het al ooit aan de orde gaat komen. Dream onquote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site (als hij werkt..)omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
ik zie vele huizen waar al meer dan 30% van de vraagprijs is afgehaald. Als je het huis vervolgens koopt oor 20% onder de nieuwe vraagprijs zit je al op (bijna) 50% onder de originele vraagprijs. Je kan bivoorbeeld ook zo uitzoeken of mensen met dubbele lasten zitten, reken maar dat die het huis ook wel voor wat minder van de hand willen doen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:51 schreef ioko het volgende:
[..]
Blijf dan nog maar even op de bank zitten. 50% van de vraagprijs is nog lang niet aan de orde. Als het al ooit aan de orde gaat komen. Dream on
De HRA wordt helemaal niet afgeschaft dus dat is totaal niet aan de orde.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:55 schreef freud het volgende:
Ik vraag me ook af wat er met de huurprijzen gaat gebeuren als men de HRA afschaft. Je kan het moreel niet verkopen om de HRA af te schaffen, maar de sponsoring van de huurders wel door te laten gaan. Vergeet ook niet dat niet alle factoren te vergelijken zijn met de VS. In de VS spelen creditcardschulden, en het geen geld meer hebben om flink te commuten mee. Hier ben je door de files wel lang onderweg, maar de afstanden zijn niet schokkend. Ook de prijzen van brandstof zijn niet dermate geweest dat mensen het niet meer rendabel vonden om met de auto naar het werk te kunnen.
Kortom: ik verwacht wel een korte dip, omdat men niet weet hoe de markt zich gaat gedragen, maar na die aftastende fase, denk ik dat er netto weinig gaat gebeuren met de huizenmarkt. Zeker als na de bouwvak de keihard instortende nieuwbouwmarkt voelbaar wordt (die start je ook niet even snel weer op), gaat men zich toch weer wenden naar de bestaande bouw.
My ¤0,02...
Was meer een 'what if...". HRA wordt te vaak los gezien van huursubsidie imo, terwijl het dezelfde regeling is in mijn ogen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef Devz het volgende:
[..]
De HRA wordt helemaal niet afgeschaft dus dat is totaal niet aan de orde.
Mwoah, je weet de inhoudelijke getallen niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef henkway het volgende:
Zoek in 186.615 koopwoningen
weer 1000 meer dan drie dagen terug and counting
De markt is nu gewoon nog niet zo dat dit bieden reeel is. Wanneer je een jaar geleden 8 euro bood voor een aandeel ING kreeg je er ook echt geen te pakken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als mensen van het huis afwillen, of als ze het een aantal jaar terug hebben gekocht en gewoon geen verlies willen, waarom zouden ze het dan niet willen verkopen. Niet iedereen is uit op winstbejag? Je kunt ook redeneren dat ze andere nog 5 jaar dubbele lasten hebben en het dan nog steeds voor 50% minder (of zelfs nog minder) moeten verkopen. Als ik het risico neem door nu te kopen, dan zit daar een prijs aan vast. (voorde verkoper) Er staat zoveel te koop dat je dit bij tientallen huizen gewoon kunt proberen in een bepaalde regio.
Welke sponsoring? Woningbouwcorporaties bouwen voor een appel en een ei wat huizen en verhuren deze tegen normale prijzen. Niks mis mee toch, de koper wil graag meebetalen aan de lucht in de zeepbel die de huizenmarkt heet, eigen keus toch?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:55 schreef freud het volgende:
Ik vraag me ook af wat er met de huurprijzen gaat gebeuren als men de HRA afschaft. Je kan het moreel niet verkopen om de HRA af te schaffen, maar de sponsoring van de huurders wel door te laten gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |