Euh... Onze euro's?quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:59 schreef msnk het volgende:
[..]
En wat heeft Roemenië dan? Die hebben ook net zoveel...
Nou kom op dude. Marokko met Turkije vergelijkenquote:Op woensdag 25 maart 2009 14:57 schreef cultheld het volgende:
[..]
Volgens mij mis je het punt een beetje.
Precies wat ik hierboven ook al aanhaalde.quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:49 schreef cultheld het volgende:
[..]
Altijd mooi om te zien; de dubbele moraal van veel Turken. Zodra Hollanders zich in dit soort bewoordingen uitlaten over Turkije, zijn het racisten. Echter, zodra een Turk de kans krijgt om Turkije op te hemelen (of te vergelijken met bijvoorbeeld Marokko), vertoont deze een superioriteitsgevoel waar zelfs Wilders niet aan kan tippen.
Ja leuk, Turkije is in vergelijking met Nederland een achterlijk analfabetisch land. Zou je het leuk vinden als Nederlanders daar de spot mee drijven? Ik durf te wedden van niet en menig Turk speelt in zo'n geval de racismekaart, om vervolgens de glorie en geschiedenis van Turkije op te hemelen met superlatieven waar Max Blokzijl jaloers op zou zijnquote:Op woensdag 25 maart 2009 15:01 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nou kom op dude. Marokko met Turkije vergelijken. Net alsof ik Zimbabwe met Nederland vergelijk
Turkije vergelijken met Nederlandquote:Op woensdag 25 maart 2009 15:04 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja leuk, Turkije is in vergelijking met Nederland een achterlijk analfabetisch land. Zou je het leuk vinden als Nederlanders daar de spot mee drijven? Ik durf te wedden van niet en menig Turk speelt in zo'n geval de racismekaart, om vervolgens de glorie en geschiedenis van Turkije op te hemelen met superlatieven waar Max Blokzijl jaloers op zou zijn.
1.Turken kunnen lezen en schrijven (14% niet, maar die kom je toch niet tegen in de steden).quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:04 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja leuk, Turkije is in vergelijking met Nederland een achterlijk analfabetisch land. Zou je het leuk vinden als Nederlanders daar de spot mee drijven? Ik durf te wedden van niet en menig Turk speelt in zo'n geval de racismekaart, om vervolgens de glorie en geschiedenis van Turkije op te hemelen met superlatieven waar Max Blokzijl jaloers op zou zijn.
Wat versta jij onder hypermodern? Turkije staat nou niet bepaald bekend om haar baanbrekende wetenschap en evenmin om haar vooruitstrevende cultuur..quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
Turkije vergelijken met Nederland. Nederland mag dan wel rijker zijn, maar heeft niet een stad als Istanbul, Ankara, Izmir, Bursa, Kayseri etc. etc. Die steden zijn hypermodern vergeleken met Nederland. Er valt dus nog wel wat te zeggen.
Als? Als betekent dat het een hypothetische situatie is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:04 schreef cultheld het volgende:
[..]
Zou je het leuk vinden als Nederlanders daar de spot mee drijven?
Er staat toch ook in vergelijking met Nederland? En dan is 14% verdomd veel.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:09 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
1.Turken kunnen lezen en schrijven (14% niet, maar die kom je toch niet tegen in de steden).
2.Die vergelijking maken de meeste Nederlanders al.
3.De geschiedenis van Turkije is leuk.
Qua wetenschap heeft het vele vooraanstande onderzoeken in de geneeskunde (is mij verteld, geen bron). En qua vooruitstrevende cultuur: dat is subjectief vanuit jouw kant.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wat versta jij onder hypermodern? Turkije staat nou niet bepaald bekend om haar baanbrekende wetenschap en evenmin om haar vooruitstrevende cultuur..
En wat versta jij onder hypermoderne stedenquote:Op woensdag 25 maart 2009 15:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Qua wetenschap heeft het vele vooraanstande onderzoeken in de geneeskunde (is mij verteld, geen bron). En qua vooruitstrevende cultuur: dat is subjectief vanuit jouw kant.
Hypermodern was een beetje overdreven, maar als je in Istanbul loopt en je kijkt naar de overvloed van shopping malls, waar ik in Amsterdam alleen de Bijenkorf ken (en die is mini vergeleken met die van Turkije) ga je toch even denken of niet?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:23 schreef cultheld het volgende:
[..]
En wat versta jij onder hypermoderne steden?
Dit zijn ook kenmerken van veel ontwikkelingslanden. Bolivie, Brazilie, Mexico, of zo.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:22 schreef LXIV het volgende:
Een relaxte cultuur, beleefde mensen, heel lekker en vers eten en mooi weer
Shopping malls noem jij een teken van moderniteit? Die dingen hebben we in Nederland ook gewoon hoor, maar blijkbaar houden veel Nederlanders toch meer van winkelen in een stadscentrum. Verder zie ik ook niet in hoe een stad met veel inwoners (Istanboel bijvoorbeeld), meteen een moderne stad is. Cairo in Egypte is ook een grote stad, dus is Cairo volgens jouw logica ontwikkeld en modern, en dat terwijl 50% van de mensen daar in pure armoede leeft.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Hypermodern was een beetje overdreven, maar als je in Istanbul loopt en je kijkt naar de overvloed van shopping malls, waar ik in Amsterdam alleen de Bijenkorf ken (en die is mini vergeleken met die van Turkije) ga je toch even denken of niet?
Rare vergelijking, aangezien Istanbul veel meer inwoners heeft dan Amsterdam (en er dus logischerwijs ook veel meer winkels zijn). Het gaat dan ook niet om de hoeveelheid, maar meer om de kwaliteit.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Hypermodern was een beetje overdreven, maar als je in Istanbul loopt en je kijkt naar de overvloed van shopping malls, waar ik in Amsterdam alleen de Bijenkorf ken (en die is mini vergeleken met die van Turkije) ga je toch even denken of niet?
Die is ook prima. In Istanbul wonen ook een heleboel stinkendrijken, vergeet dat niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:30 schreef cultheld het volgende:
[..]
Rare vergelijking, aangezien Istanbul veel meer inwoners heeft dan Amsterdam (en er dus logischerwijs ook veel meer winkels zijn). Het gaat dan ook niet om de hoeveelheid, maar meer om de kwaliteit.
Het maakt natuurlijk niet veel uit als er op 1 rijke weer 10.000 arme tegenover staan.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:04 schreef Atlanticus het volgende:
Dan wonen er in Ankara ook stinkend rijken. Nog beter voor de EU.
De bedelaars zijn ook hypermodern in de straten van Istanbul heb ik gezien.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
Turkije vergelijken met Nederland. Nederland mag dan wel rijker zijn, maar heeft niet een stad als Istanbul, Ankara, Izmir, Bursa, Kayseri etc. etc. Die steden zijn hypermodern vergeleken met Nederland. Er valt dus nog wel wat te zeggen.
Sommige delen van Turkije zijn nog blijven hangen in de 19e eeuw, maar het lijkt me dat de steden met gemak mee kunnen komen met Parijs, Berlijn, Amsterdam etc.quote:Hypermodernity (in some cases synonymous to supermodernity) is a type, mode, or stage of society that reflects a deepening or intensification of modernity. Characteristics include a deep faith in humanity's ability to understand, control, and manipulate every aspect of human experience. This typically is manifested in a forward-looking commitment to science and knowledge, particularly with regard to the convergence of technology and biology. The emphasis on the value of new technology to overcome natural limitations lends itself a diminution or outright repudiation of the past, since yesterday's knowledge is always less than today's.
Want bedelaars kom je alleen maar in Istanbul tegen en niet in Rome, Athene, Parijs of Amsterdam.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:11 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
De bedelaars zijn ook hypermodern in de straten van Istanbul heb ik gezien.
Heb je daar cijfers van? Hoeveel dagelijks en hoeveel daarvan komen uit Turkije?quote:Maar als het daar allemaal zo goed is vraag ik mij in ernst af waarom er nog steeds dagelijks economische vluchtelingen aan de NL poorten melden.
Hypermoderne steden is onzin. Turkije ligt gemiddeld achter op Nederland. Wat niet wegneemt dat er plekjes zijn in Turkije waar ze absoluut niet onderdoen voor Nederland, en sommige van die plekjes zouden in Nederland tellen als een middelgrote stad. Malls vind ik niet echt een bewijs voor het een of het ander; het heeft meer te maken met culturele keuzes dan met wat anders. Als we hier in Nederland niet hadden gehecht aan pittoreske binnensteden dan hadden we waarschijnlijk ook hier een flink aantal kick-ass malls gehad. Maar in de werkelijkheid hebben we alles op alles gezet om de binnensteden te beschermen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:12 schreef Atlanticus het volgende:
Als ik de wiki mag geloven:
[..]
Sommige delen van Turkije zijn nog blijven hangen in de 19e eeuw, maar het lijkt me dat de steden met gemak mee kunnen komen met Parijs, Berlijn, Amsterdam etc.
De financiële centra en universiteiten in Turkije zijn daar een bewijs voor.
En Libië, daarom zegt zo'n lijst natuurlijk praktisch gezien geen reet over wat het land zelf te bieden heeft. En dat Turkije 2x zoveel inwoners heeft, lijkt mijnheer Burakius ook nog even te vergeten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:49 schreef msnk het volgende:
Turkije net zoveel als Iran, Mexico en Kazachstan. Dat is niet echt euh.. Iets om naar huis te schrijven
Uiteraard kom je ze overal tegen maar je wilt toch niet serieus een bedelaar in A'dam vergelijken met iemand in Ankara, of beter de noodzaaak van het bedelen? In het laatste geval gaat een bedelaar in de meeste steden buiten de EU gewoon de pijp uit van de honger of ziektes als ze niets krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:24 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Want bedelaars kom je alleen maar in Istanbul tegen en niet in Rome, Athene, Parijs of Amsterdam.
[..]
Bronquote:Heb je daar cijfers van? Hoeveel dagelijks en hoeveel daarvan komen uit Turkije?
Precies. Opzouten met die lui. Voor hun 10 anderen.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Beetje ondankbaar maargoed ik zal ze niet missen.
Dat geldt uiteraard alleen voor de echt grote steden, het platteland doet niet veel onder voor het platteland van China qua rijkdom. En dat is ook niet iets om je voor te schamen, maar ik snap niet dat Turken dat niet durven te beamen of te zeggen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:12 schreef Atlanticus het volgende:
Als ik de wiki mag geloven:
[..]
Sommige delen van Turkije zijn nog blijven hangen in de 19e eeuw, maar het lijkt me dat de steden met gemak mee kunnen komen met Parijs, Berlijn, Amsterdam etc.
De financiële centra en universiteiten in Turkije zijn daar een bewijs voor.
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen denken dat winkelcentra gelijk staan aan moderniteit en ontwikkeling. Die dingen zijn echt niet zo speciaal of zo hoor. Toch grappig dat mensen durven te beweren dat Turkije qua voorzieningen e.d. niet voor Nederland onderdoet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:42 schreef Mutant01 het volgende:
Shopping Malls bestaan zelfs in zeer arme landen. Erg overrated als je het mij vraagt.
Ik weet niet, het is een bepaalde link die men maakt, maar uiteraard geheel onterecht is. Net zoals dat hoge kantoorgebouwen rijkdom zou betekenen. Die krengen heb je in landen als Nigeria ook staan. Of een hoog GDP aanhalen om aan te tonen dat een land rijk is....quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:48 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen denken dat winkelcentra gelijk staan aan moderniteit en ontwikkeling. Die dingen zijn echt niet zo speciaal of zo hoor.
Het zal wel iets met het ideaalbeeld Amerika te maken hebben, waar shopping malls hét symbool commercie en rijkdom zijn? Althans, dat denken veel mensen. En veel hoogbouw kan je ook realiseren door simpelweg van extreem goedkope arbeidskrachten gebruik te maken. Zie China en Dubai. Daar zijn dan wel veel rijken, maar die worden alleen maar rijker over de ruggen van anderen dat als uitschot behandeld wordt.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet niet, het is een bepaalde link die men maakt, maar uiteraard geheel onterecht is. Net zoals dat hoge kantoorgebouwen rijkdom zou betekenen. Die krengen heb je in landen als Nigeria ook staan. Of een hoog GDP aanhalen om aan te tonen dat een land rijk is....
Ik denk eerlijk gezegd dat je op het platte land van Turkije nog niet zult verhongeren, i.t.t. sommige delen van het platte land in Chinaquote:Op woensdag 25 maart 2009 16:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat geldt uiteraard alleen voor de echt grote steden, het platteland doet niet veel onder voor het platteland van China qua rijkdom. En dat is ook niet iets om je voor te schamen, maar ik snap niet dat Turken dat niet durven te beamen of te zeggen.
Dat weten we niet. Alles wat we zien of horen is doorgaans afkomstig van de grote steden. Daar worden de leuke plaatjes geschoten, daar zien we de hoge gebouwen, de commercie, de auto's. Beelden van het platteland worden zorgvuldig achtergelaten om de eer hoog te houden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:57 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat je op het platte land van Turkije nog niet zult verhongeren, i.t.t. sommige delen van het platte land in China.
Er is , net als in Marokko, wel armoede op het Turkse platteland, maar geen hongersnood. In China komt dit wel degelijk voor, met soms nog steeds kannibalisme als gevolg.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat weten we niet. Alles wat we zien of horen is doorgaans afkomstig van de grote steden. Daar worden de leuke plaatjes geschoten, daar zien we de hoge gebouwen, de commercie, de auto's. Beelden van het platteland worden zorgvuldig achtergelaten om de eer hoog te houden.
Dan zie je in elk geval wat voor schijn er opgeworpen kan worden door plaatjes met moderne steden te gaan tonen van je land. Daar gaat het mij om.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:07 schreef cultheld het volgende:
[..]
Er is , net als in Marokko, wel armoede op het Turkse platteland, maar geen hongersnood. In China komt dit wel degelijk voor, met soms nog steeds kannibalisme als gevolg.
Uiteraard doe jij niets anders als het op Marokko aankomt: de positieve en mooie kanten belichten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan zie je in elk geval wat voor schijn er opgeworpen kan worden door plaatjes met moderne steden te gaan tonen van je land. Daar gaat het mij om.
Precies, dit soort plaatjes bedoel ik. Thnx for proving my point.quote:
Als ik dat al zou doen, dan zou ik dat niet doen door een ander land als een of ander schijt land af te beelden. In tegenstelling tot.... Turken weten doorgaans geen reet af van Marokko, maar hebben wel hun mening daarover klaar staan, hoeveel Marokkanen hoor je nu Turkije de grond in stampen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:13 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Uiteraard doe jij niets anders als het op Marokko aankomt: de positieve en mooie kanten belichten.Je gaat natuurlijk niet een armoedig gehucht tonen om de mensen een goed beeld van ''je land'' te geven.
Inderdaad, dat zou ik ook niet doen. Maar in iedere bevolkingsgroep heb je wel van dat soort mensen die het helaas wel doen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als ik dat al zou doen, dan zou ik dat niet doen door een ander land als een of ander schijt land af te beelden. In tegenstelling tot.... Turken weten doorgaans geen reet af van Marokko, maar hebben wel hun mening daarover klaar staan, hoeveel Marokkanen hoor je nu Turkije de grond in stampen?
Gelijk ook de op 2 na grootste moskee ter wereld, met allerlei mooie lasers aan de top, een dak dat open kan, vrije toegang voor niet- moslims en prachtige deels doorzichtige vloeren. Bovendien is ie deels op zee gebouwd.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:16 schreef Atlanticus het volgende:
Het hoogste gebouw in Marokko is een moskee. Dat zegt al genoeg.
Klopt, maar mijn ervaring is dat Turken dat doorgaans meer hebben dan enig ander volk op aarde. Maar dat zal wellicht wel aan mijn perceptie liggen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:17 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zou ik ook niet doen. Maar in iedere bevolkingsgroep heb je wel van dat soort mensen die het helaas wel doen.
De discussie vervuilen is niet bepaald pro-policy. We weten inmiddels wel wat (het verknipte) beeld van sommigen hier is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:18 schreef Atlanticus het volgende:
Er staat niets in de policy over met plaatjes strooien.
Ik weet nog dat er met de Gaza oorlog 60 plaatjes op een pagina stonden met kapotte zooi en dode mensen. Dat mocht ook.
Nee, laten we serieus een Marokko versus Turkije discussie houden, dat is bepaald ontopic en vervuilt de discussie niet. Ga lekker modden in je eigen sub-fora.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:20 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
De discussie vervuilen is niet bepaald pro-policy. We weten inmiddels wel wat (het verknipte) beeld van sommigen hier is.
Ik kan inderdaad niet ontkennen dat Turken gemiddeld nationalistischer zijn dan Marokkanen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring is dat Turken dat doorgaans meer hebben dan enig ander volk op aarde. Maar dat zal wellicht wel aan mijn perceptie liggen.
Precies. Het is niet aan de moderator om te bepalen wat een argument is en wat niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Nee, laten we serieus een Marokko versus Turkije discussie houden, dat is bepaald ontopic en vervuilt de discussie niet. Ga lekker modden in je eigen sub-fora.
Ik snap niet waarom jij een dergelijke discussie graag wil? Dat Turkije gemiddeld genomen rijker is dan Marokko is een feit, daar ga ik echt niet moeilijk over doen - en dat was dan ook niet iets wat ik loop te ontkennen. Het ging mij om de onzin opmerking van HiZ.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Nee, laten we serieus een Marokko versus Turkije discussie houden, dat is bepaald ontopic en vervuilt de discussie niet. Ga lekker modden in je eigen sub-fora.
Tuurlijk. Er is m.i. maar één lijst die er toe doet en dat is de lijst die weergeeft wat de welvaart per inwoner gemiddeld is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan zie je in elk geval wat voor schijn er opgeworpen kan worden door plaatjes met moderne steden te gaan tonen van je land. Daar gaat het mij om.
Nee, laten we aantonen hoe superieur en prachtig Turkije is t.o.v. Marokko.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Oei oei, die is nog gevaarlijker dan de plaatjes zelf. Een gemiddelde Libiër is volgens een dergelijke lijst een stuk rijker dan een Turk, terwijl als je naar de ontwikkelingen in die landen zelf kijkt, ik toch 20 x liever in Turkije woon dan in Libië.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
Tuurlijk. Er is m.i. maar één lijst die er toe doet en dat is de lijst die weergeeft wat de welvaart per inwoner gemiddeld is.
Welvaart is niet hetzelfde als het aantal euro's/dinars/dollars per inwoner.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oei oei, die is nog gevaarlijker dan de plaatjes zelf. Een gemiddelde Libiër is volgens een dergelijke lijst een stuk rijker dan een Turk, terwijl als je naar de ontwikkelingen in die landen zelf kijkt, ik toch 20 x liever in Turkije woon dan in Libië.
Heb je ooit een belastingontduikende Turk gezien die een tweede huis in Turkije heeft en bij de belastingen onterecht opgeeft dat hij 20 kinderen heeft en al die kinderbijslag opstuurt naar Turkije?quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik kan inderdaad niet ontkennen dat Turken gemiddeld nationalistischer zijn dan Marokkanen.
Hoe meet je welvaart dan? Door welzijn erbij te halen? HDI? Het zijn allemaal zulke biased onderzoeksmethoden die eigenlijk nooit de waarheid laten zien.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:29 schreef cultheld het volgende:
[..]
Welvaart is niet hetzelfde als het aantal euro's/dinars/dollars per inwoner.
Hoe de fuck weet jij wat ik wil aantonen met die plaatjes? Sarcasme is jou blijkbaar niet bekend. Natuurlijk kan je dat niet aantonen met twee plaatjes, dat is de bedoeling helemaal niet. Hetgeen ik gedaan heb met die plaatjes doen users al twee pagina's lang. De een zegt kijk Turkije is geweldig en wijst naar Istanbul, de ander zegt Turkije bestaat uit analfabeten en wijst naar het oosten van Turkije. Het is een zinloze discussie.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:27 schreef TheMagnificent het volgende:
Nee, laten we aantonen hoe superieur en prachtig Turkije is t.o.v. Marokko.![]()
Wil je a.u.b. naar het feedbacktopic verkassen met je klachten? Bij voorbaat dank.
Inderdaad. Koopkracht, vrije tijd, ontspanning, etc. spelen ook een belangrijke rol.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:29 schreef cultheld het volgende:
[..]
Welvaart is niet hetzelfde als het aantal euro's/dinars/dollars per inwoner.
Volgens mij is het een optelsom van levensverwachting/vrijheid/besteedbaar inkomen/gezondheidszorg/onderwijs/veiligheid etc.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe meet je welvaart dan? Door welzijn erbij te halen? HDI? Het zijn allemaal zulke biased onderzoeksmethoden die eigenlijk nooit de waarheid laten zien.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:31 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Hoe de fuck weet jij wat ik wil aantonen met die plaatjes? Sarcasme is jou blijkbaar niet bekend. Natuurlijk kan je dat niet aantonen met twee plaatjes, dat is de bedoeling helemaal niet. Hetgeen ik gedaan heb met die plaatjes doen users al twee pagina's lang. De een zegt kijk Turkije is geweldig en wijst naar Istanbul, de ander zegt Turkije bestaat uit analfabeten en wijst naar het oosten van Turkije. Het is een zinloze discussie.
PS: NWS feedback, daar hoor jij helemaal niet in thuis.
Dan komt HDI er het dichtst bij in de buurt en scoort Turkije aanzienlijk slechter dan landen als Cuba/Libië.... dat zegt dus echt zo weinig.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:33 schreef cultheld het volgende:
[..]
Volgens mij is het een optelsom van levensverwachting/vrijheid/besteedbaar inkomen/gezondheidszorg/onderwijs/veiligheid etc.
Dat klopt, Turken zijn dan ook het uitverkoren volk en Marokkanen zijn arme frauderende kamelenneukers en terroristen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:30 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Heb je ooit een belastingontduikende Turk gezien die een tweede huis in Turkije heeft en bij de belastingen onterecht opgeeft dat hij 20 kinderen heeft en al die kinderbijslag opstuurt naar Turkije?![]()
Turken werken over het algemeen harder, studeren meer en houden meer van Nederland en verzieken de boel minder dan bepaalde Marokkanen. Dus je opmerking slaat nergens op.
HDI gaat voorbij aan de vrijheid en veiligheid; er zullen vast indexen zijn die deze factoren wel meewegen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan komt HDI er het dichtst bij in de buurt en scoort Turkije aanzienlijk slechter dan landen als Cuba/Libië.... dat zegt dus echt zo weinig.
Dat land heeft ook maar 6 miljoen inwoners ofzo, tegen een Turkije met 72 miljoen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:39 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik ben wel verbaasd over de HDI van Libië, 0.840. En het hoge GDP/capita zal wel door de oliedollars komen?
PPP is ook erg hoog.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:39 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik ben wel verbaasd over de HDI van Libië, 0.840. En het hoge GDP/capita zal wel door de oliedollars komen?
Dat wilde ik ook altijd doen, maar onze school was blankquote:Op woensdag 25 maart 2009 17:41 schreef Meh7 het volgende:
Vroeger deden we dit in de klas bij aardrijkskunde met Marokkaanse klasgenootjes. We gingen in de Grote Bosatlas bladeren en bewijzen waarom Turkije beter was dan Marokko of andersom. Je had daar ook plaatjes over welvaart e.d.
Was toen wel grappig.
Uh ja, heel wat.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:30 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Heb je ooit een belastingontduikende Turk gezien die een tweede huis in Turkije heeft en bij de belastingen onterecht opgeeft dat hij 20 kinderen heeft en al die kinderbijslag opstuurt naar Turkije?![]()
Deden wij ook, alleen werd de discussie al snel : Wallah Sahbi als de moslimwereld spuugt verdrinkt Israel, kijk hoe klein man, tazzz.quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:41 schreef Meh7 het volgende:
Vroeger deden we dit in de klas bij aardrijkskunde met Marokkaanse klasgenootjes. We gingen in de Grote Bosatlas bladeren en bewijzen waarom Turkije beter was dan Marokko of andersom. Je had daar ook plaatjes over welvaart e.d.
Was toen wel grappig.
Ik heb wel eens iets gehoord over platte hoofden oid....quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
hoeveel Marokkanen hoor je nu Turkije de grond in stampen?
Een Marokkaanse oud-klasgenoot van mij had het ooit over Turken die achterhoofden als LCD-schermen haddenquote:Op woensdag 25 maart 2009 17:58 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ik heb wel eens iets gehoord over platte hoofden oid....
Ja, maar dat ging niet over Turkije zelf hequote:Op woensdag 25 maart 2009 17:58 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ik heb wel eens iets gehoord over platte hoofden oid....
Die zie je wel in stedenquote:Op woensdag 25 maart 2009 15:09 schreef Atlanticus het volgende:
1.Turken kunnen lezen en schrijven (14% niet, maar die kom je toch niet tegen in de steden).
Turkije levert goede onderzoekers wat betreft geneeskunde. Die gaan dan wel allemaal naar Amerika, want in Turkije is gewoon geen geld voor onderzoekquote:Op woensdag 25 maart 2009 15:14 schreef cultheld het volgende:
Wat versta jij onder hypermodern? Turkije staat nou niet bepaald bekend om haar baanbrekende wetenschap en evenmin om haar vooruitstrevende cultuur..
De Turkse steden zijn qua bepaalde voorzieningen gelijk met zo niet superieur dan vele Nederlandse steden, maar dan heb je ook alles gezegd eigenlijk.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:48 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen denken dat winkelcentra gelijk staan aan moderniteit en ontwikkeling. Die dingen zijn echt niet zo speciaal of zo hoor. Toch grappig dat mensen durven te beweren dat Turkije qua voorzieningen e.d. niet voor Nederland onderdoet.
De pluspunten die je opnoemt zijn inderdaad geweldig, maar er zijn ook heel veel negatieve punten. 50% is analfabeet, de mensen zijn erg achtergesteld (op meerdere vlakken).quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:05 schreef TheMagnificent het volgende:
Het platteland van Turkije is juist prachtig. De mensen eten er nog verse, zelfgemaakte, onbespoten producten. De lucht is er schoon en de natuur is prachtig. Ik denk ook dat de mensen op het platteland gemiddeld langer leven dan in de steden.
Je zult er dan ook niet verhongeren omdat er een grote kans bestaat dat de mensen je thuis uit zullen nodigen voor het avondeten of je kunt aanlsuiten bij een bruiloftsmaaltijd die aan de gang is. Zie het als een soort sociaal vangnet.In de grote steden zullen de mensen zich veel minder snel om je bekommeren.
Turkije is een land in oorlog en het is dus niet erg raar dat ze de staat Turkije proberen te beschermenquote:Op zondag 22 maart 2009 14:00 schreef Lkw het volgende:
[..]
Istanbul is geen land, maar een stad. Daarbij is Istanbul flink anders dan de rest van Turkije. Je moet dus geen appelen met peren vergelijken.
Overigens denk ik dat in een land waar je gevangenisstraf kunt krijgen voor het 'beledigen van de Turkse staat' leugens en halve waarheden meer op de loer liggen dan in een land waar je in principe vrij je mening mag geven..
Niet raar nee, eerder bizar.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:05 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Turkije is een land in oorlog en het is dus niet erg raar dat ze de staat Turkije proberen te beschermen
Dat lijkt me sterk, zelfs in de meest afgelegen gebieden in Afrika heb je tegenwoordig draadloos internetquote:Op woensdag 25 maart 2009 18:05 schreef msnk het volgende:
Er is geen snelle adsl !!!(dat geldt volgens mij voor heel Turkije trouwens
)
In Afrika gebruikt men vooral satellieten voor internet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, zelfs in de meest afgelegen gebieden in Afrika heb je tegenwoordig draadloos internet
De nadruk ligt op snel denk ik, overal waar je kan bellen kan je tegenwoordig wel internetten. Je hebt ook te maken met ongelooflijk lage bandwith-beperkingen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, zelfs in de meest afgelegen gebieden in Afrika heb je tegenwoordig draadloos internet
Als je een satteliettelefoon van 2000 dollar meeneemt wel ja.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In afrika maakt men doorgaans gebruik van het GSM netwerk - in afgelegen gebieden (en daar hebben we het ook over). In de steden bestaat ADSL natuurlijk al, hoewel de snelheden niet super zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:09 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
In Afrika gebruikt men vooral satellieten voor internet.
Je gaat niet zomaar kabeltjes in de bush bush leggen
Verder is het internet in Turkije vrij snel aan het veranderen.
Er is sinds kort volgens mij zelfs als onbeperkt downloaden etc. (Zelfs België heeft nog limieten)
Nou, niet meteen. Wel een paar jaar werken, maar de kans is groot dat ik dan vertrek. Een baantje heb ik al (bij wijze van).quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:11 schreef Triggershot het volgende:
Mutant is ook zo een landverrader, na zijn scriptie zie je hem meteen Marokko
Ik zie momenteel bij de grote ADSL providers van Turkije 4Mbit Onbeperkt leechen staan voor (omgerekend) een euro of 40quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In afrika maakt men doorgaans gebruik van het GSM netwerk - in afgelegen gebieden (en daar hebben we het ook over). In de steden bestaat ADSL natuurlijk al, hoewel de snelheden niet super zijn.
Dan komen we couscous bij je eten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, niet meteen. Wel een paar jaar werken, maar de kans is groot dat ik dan vertrek. Een baantje heb ik al (bij wijze van).
Klopt, maar dat is een ontwikkeling die in die regio heel normaal is en ook enorm snel is gegaan trouwens. In Marokko betaal je voor draadloos internet - 1 Mbit onbeperkt - ongeveer 18 euro. En 4 Mbit vast ADSL ongeveer 45 euro (ook onbeperkt). 20 Mbit zit op 75 euro.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:16 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Ik zie momenteel bij de grote ADSL providers van Turkije 4Mbit Onbeperkt leechen staan voor (omgerekend) een euro of 40
Paar jaar geleden was dat nog wel anders...Ik gok dat Turkije over 1 à 2 jaar al op 20Mbit zal zitten (tenzij ze direct op glasvezel gaan maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren)
Ook maakt men in Turkije veel gebruik van internet cafés wat de groei niet echt stimuleert
Je hebt wel internet, maar het is kut internet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, gelukkig maar als dat zo isquote:Op woensdag 25 maart 2009 18:09 schreef mudkipzz het volgende:
Er is sinds kort volgens mij zelfs als onbeperkt downloaden etc. (Zelfs België heeft nog limieten)
Internet is echt wel te doen in Turkijequote:Op woensdag 25 maart 2009 18:28 schreef msnk het volgende:
[..]
Je hebt wel internet, maar het is kut internet.
Van de zomer, toen ik in Turkije was, was ik maar eens achter zo'n computer gekropen. Zowel bij familie thuis als in een internetcafé. Nou.. Het ging zo snel als een slak.
Bovendien heb je al gauw een datalimiet van zo'n 4(!) gig, of je moet geld neertellen dat de gemiddelde Turk niet heeft! (ik maak dat op in een uur man)
[..]
Nou, gelukkig maar als dat zo is!! Hopelijk voor een schappelijke prijs. 40 TL is al te veel voor ze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |