abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67292047
quote:
'In Turkije ligt voor ons de uitdaging'

Tal van onderzoeken wijzen uit dat jonge hoogopgeleide Turken steeds minder hebben met Nederland. ‘Het wordt hier steeds killer.’ En daarom willen ze weg.

Osman Gurbuz (35) nam twee weken terug de stap. Na een heel leven in Nederland is hij met zijn Nederlandse vrouw nu inwoner van de Turkse stad Antalia. Gurbuz, die rechten studeerde aan de Erasmus universiteit en werkte bij een groot Nederlands IT-bedrijf, gaat daar een eigen IT-bedrijf starten: De Consultan. ‘Vijf jaar geleden begon ik voor het eerst te denken over emigreren. Het klimaat is beter. Qua temperatuur, sociaal en economisch. Zelfs nu met de crisis is de groeifase van Turkije vele male groter dan die van West-Europa. En de Turkse mentaliteit is er een van alle kansen aangrijpen die langskomen.’

Gurbuz is niet alleen. Steeds meer hoogopgeleide Turken verruilen ons land voor dat van hun voorouders. Een trend die na 9-11 inzette. Cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek tonen sindsdien een jaarlijks toenemende emigrantengroei van tweede generatie Turken. De economische bloei daar trekt net zo hard aan als de verkilling hier wegduwt. Gurbuz: ‘Alles rond de islam wordt enorm uitvergroot, en de massa gaat er volledig in mee. Als je alleen al ziet hoe er in de woonwijken met Turken wordt omgegaan. Dat stuit mij tegen de borst.’

Weg zodra het kan

Deze week kwam het Inspraak Orgaan Turken in Nederland (IOT) met een onderzoek waaruit blijkt dat het aantal genaturaliseerde Turken de afgelopen tien jaar op 100.000 is blijven steken.

Mustafa Özcan (40), GroenLinks raadslid in Amersfoort: ‘Turken zien de meerwaarde van naturalisatie steeds minder, omdat men zich steeds minder thuis voelt. Sinds 9-11 wordt het hier alsmaar killer.’ Volgens Özcan, zelf sinds 1983 woonachtig in Nederland, wordt de wens om terug te keren steeds groter, ook onder de eerste generatie Turken. ‘Maar voor de tweede generatie is het vaak makkelijker te vertrekken. Ik zit bijvoorbeeld met twee jonge kinderen. Maar zodra ik kan ben ik hier weg.’ Hij is het zich moeten bewijzen moe. ‘Waarom moet ik alsmaar extra mijn best doen om hetzelfde benaderd te worden als mijn autochtone collega, mijn autochtone medestudent? Heel veel potentieel wordt nu gewoon weggejaagd hier.’

IOT-medewerker Harm van Zuthem beaamt dat sfeerverandering zwaar meespeelt in de naturalisatiestagnatie. ‘In veel gevallen speelt het ‘we zitten hier niet lekker in ons vel- gevoel, en eens willen we terug’.

IntEnt, een ondernemingsstichting die allochtone Nederlanders begeleidt bij het oprichten van een zaak in hun land van herkomst –waaronder ook Osman Gurbuz, zag de afgelopen twee jaar een enorme toename in vragen over Turkije in de leeftijdsgroep tot 35 jaar.

Sindsdien is Turkije voor hen een ‘belangrijk aandachtsveld’, en sinds vorig jaar zit er iemand fulltime ‘op’: programmacoördinator Peter Coelewijn. ‘We horen steeds vaker geluiden van onvrede. Men mist hier iets en ziet de commerciële mogelijkheden daar. Vooral met de opgedane kennis hier liggen er natuurlijk veel kansen.’ Dit najaar vertrekt hun tweede startermissie naar Turkije.

Hanim Dogan (38), hoofd inkoper bij C&A in België, verliet Nederland waar ze economie studeerde drie jaar terug. ‘In Nederland kreeg ik op werkgebied te weinig mogelijkheden.’ Naast eigen generatiegenoten ziet ze ook veel derde en vierde generatie Turken in Turkije gaan studeren en werken. ‘Binnen vijf jaar ga ik waarschijnlijk ook naar Turkije terug. Daar ligt voor ons nu gewoon de uitdaging.’

Bron: DePers
Willen we dat deze hoogopgeleide jongens en meisjes vertrekken? Kunnen we ze niet goed gebruiken in Nederland? En waarom voelen deze jongeren zich niet meer thuis in het eens zo gezellige Nederland?
  zondag 22 maart 2009 @ 13:55:17 #2
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67292194
Ik ben kortgeleden in Istanbul geweest. In veel opzichten een beschaafder land dan hier. Ook mooi is dat veel jongeren, en zeker de oudere generatie, beseffen uit welke situatie het land vandaan kwam.

In Nederland is dat historische besef er niet (meer). Vandaar dat we zo vatbaar zijn voor leugens en halve waarheden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 22 maart 2009 @ 13:57:03 #3
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67292257
quote:
Mustafa Özcan (40), GroenLinks raadslid in Amersfoort: ‘Turken zien de meerwaarde van naturalisatie steeds minder, omdat men zich steeds minder thuis voelt. Sinds 9-11 wordt het hier alsmaar killer.’ Volgens Özcan, zelf sinds 1983 woonachtig in Nederland, wordt de wens om terug te keren steeds groter, ook onder de eerste generatie Turken. ‘Maar voor de tweede generatie is het vaak makkelijker te vertrekken. Ik zit bijvoorbeeld met twee jonge kinderen. Maar zodra ik kan ben ik hier weg.’ Hij is het zich moeten bewijzen moe. ‘Waarom moet ik alsmaar extra mijn best doen om hetzelfde benaderd te worden als mijn autochtone collega, mijn autochtone medestudent? Heel veel potentieel wordt nu gewoon weggejaagd hier.’
Wat doet die man nog in de raad dan? Zijn hart ligt duidelijk niet in Nederland, dus het lijkt me beter wanneer hij afstand doet van zijn raadszetel. Wat hebben we aan een raadslid dat ons land moet besturen, maar tegelijk volledig uitgekeken is op ons land?

Verder: het is denk ik geen goeie trend dat hoogopgeleide Turken vertrekken. Ten eerste is de investering die Nederland in hen gedaan heeft (in de vorm van onderwijs) niet batig voor Nederland zelf, en ten tweede hadden de hoogopgeleiden een hele bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de sociale positie van de Turken in de marge.

Tot slot: ik kan er slecht tegen wanneer als reden wordt opgevoerd dat er zo slecht met ze omgegaan wordt. Wederom een sterk eenzijdige weergave van de ware problematiek rondom integratie en sociale cohesie. Zeg dan gewoon dat je denkt dat in Turkije het geld voor het oprapen ligt, niks mis mee.
pi_67292280
Beetje ondankbaar maargoed ik zal ze niet missen.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:00:46 #5
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67292363
quote:
Op zondag 22 maart 2009 13:55 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ben kortgeleden in Istanbul geweest. In veel opzichten een beschaafder land dan hier. Ook mooi is dat veel jongeren, en zeker de oudere generatie, beseffen uit welke situatie het land vandaan kwam.

In Nederland is dat historische besef er niet (meer). Vandaar dat we zo vatbaar zijn voor leugens en halve waarheden.
Istanbul is geen land, maar een stad. Daarbij is Istanbul flink anders dan de rest van Turkije. Je moet dus geen appelen met peren vergelijken.

Overigens denk ik dat in een land waar je gevangenisstraf kunt krijgen voor het 'beledigen van de Turkse staat' leugens en halve waarheden meer op de loer liggen dan in een land waar je in principe vrij je mening mag geven..
Stop the world, I want to get out.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:05:10 #6
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67292501
quote:
Op zondag 22 maart 2009 13:50 schreef TheMagnificent het volgende:
En waarom voelen deze jongeren zich niet meer thuis in het eens zo gezellige Nederland?
Daar gaat het niet om. Zoals hierboven gezegd gaat het puur om geld en status. In Nederland opgeleide Turken behoren in Turkije al snel tot de bovenklasse, in Nederland zijn ze gewoon maar gewoon. De keus is dan snel gemaakt voor mensen die geld en macht belangrijk vinden.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:06:32 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67292543
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:00 schreef Lkw het volgende:

[..]

Istanbul is geen land, maar een stad. Daarbij is Istanbul flink anders dan de rest van Turkije. Je moet dus geen appelen met peren vergelijken.

Overigens denk ik dat in een land waar je gevangenisstraf kunt krijgen voor het 'beledigen van de Turkse staat' leugens en halve waarheden meer op de loer liggen dan in een land waar je in principe vrij je mening mag geven..
De mensen die ik heb gesproken (zowel daar maar ook in Nederland) verbinden dat vooral aan een vorm van trotsheid. Er zijn er nogal een hoop die er niet aan twijfelen dat de Armeense genocide heeft plaatsgevonden maar de voortdurende Westerse klaagzangen zien zij vooral als een vernedering als daar gehoor aan wordt gegeven.

Je kunt daar van alles van vinden (ikzelf kan het wel begrijpen) maar er is in ieder geval een opening aanwezig.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67292554
Ik heb nog een paar visitekaartjes van Turkse universiteiten hier liggen. Ik kan ze wel het nummer geven.

Maar het is wel jammer dat het binnen de Turkse (en Marokkaanse) gemeenschap in Nederland zo speelt. Dat het politieke klimaat zo'n invloed heeft op hun mentale welzijn. Dat het zo persoonlijk wordt genomen. In mijn ogen is dat niet nodig.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:08:34 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67292618
quote:
Op zondag 22 maart 2009 13:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Omdat je ze allemaal over een kam scheert, wat deel van het probleem is. De kansrijke initiatiefnemende hoogopgeleiden zijn degenen die weggaan. De rest bokst dat niet zo makkelijk voor elkaar. Dus je kan verwachten dat de problemen hier verergeren. Je moet er maar zin in hebben.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 22 maart 2009 @ 14:09:03 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67292631
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De mensen die ik heb gesproken (zowel daar maar ook in Nederland) verbinden dat vooral aan een vorm van trotsheid. Er zijn er nogal een hoop die er niet aan twijfelen dat de Armeense genocide heeft plaatsgevonden maar de voortdurende Westerse klaagzangen zien zij vooral als een vernedering als daar gehoor aan wordt gegeven.

Je kunt daar van alles van vinden (ikzelf kan het wel begrijpen) maar er is in ieder geval een opening aanwezig.
Dat is nu net het probleem daar. Turken en Turkije zwelgen vaak in trots en zijn zogenaamd in alles beter. Vlekjes op het blazoen passen daar niet bij. En als je kritiek hebt, ben je niet aan het kritiseren maar aan het beledigen. In zekere zin is het een onmogelijk volkje.
pi_67292691
Dat komt omdat Nederland de problemen met allochtone raddraaiers niet op wil lossen. Die raddraaiers bezorgen de hele gemeenschap een slechte naam. En de hoogopgeleide is daarvan de dupe (bijv. minder snel een baan vinden omdat ze de reputatie tegen zich hebben). Nederland vertroetelt de allochtone raddraaiers alleen maar.
De hoogopgeleiden vertrekken naar het buitenland. De laagopgeleiden, overlastgevende mensen en uitkeringstrekkers blijven hier. Is dat de kant op die Nederland wil? Blijkbaar wel, als het aan de politiek (van de SP tot aan Wilders) ligt.

Je moet die kutschoffies aanpakken die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. Je moet ervoor zorgen dat niet de hele gemeenschap erop wordt aangekeken als een paar straatjochies de boel loopt te rellen hier. Die 2 dingen doet Nederland fout.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:12:07 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_67292715
Prima toch.
Heb je recht op bijstand als je over 2 jaar weer op Schiphol staat omdat het in Turkije ook niet lukt; en je eigen problemen toch door jezelf blijken te worden veroorzaakt en niet door anderen?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zondag 22 maart 2009 @ 14:13:00 #13
230491 Zith
pls tip
pi_67292746
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:00 schreef Lkw het volgende:

[..]

Een stad met evenveel inwoners als in NL
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_67292750
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:08 schreef eleusis het volgende:

[..]

Omdat je ze allemaal over een kam scheert, wat deel van het probleem is. De kansrijke initiatiefnemende hoogopgeleiden zijn degenen die weggaan. De rest bokst dat niet zo makkelijk voor elkaar. Dus je kan verwachten dat de problemen hier verergeren. Je moet er maar zin in hebben.
Ja. Omdat Nederland die straatratten niet aanpakt. De straatratten die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. De hele gemeenschap wordt erop aangekeken op het gedrag van die straatratten.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:15:04 #15
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67292810
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:13 schreef Zith het volgende:

[..]

Een stad met evenveel inwoners als in NL
Dat dan weer wel
pi_67292821
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:12 schreef Hyperdude het volgende:
Prima toch.
Heb je recht op bijstand als je over 2 jaar weer op Schiphol staat omdat het in Turkije ook niet lukt; en je eigen problemen toch door jezelf blijken te worden veroorzaakt en niet door anderen?
Lol. Het zijn juist de hoogopgeleide, initiafrijke mensen die vertrekken. De uitkeringsstrekkers, de bijstandsmensen en de overlastgevende mensen blijven hier. Lekker op de Nederlandse sociale zekerheid leven en je kan je hier lekker misdragen want je wordt toch nauwelijks erop afgestraft. Dat is de maatschappij waarin wij leven. En je 'duwt' als het ware een deel van de hoogopgeleiden het land uit.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:16:41 #17
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67292860
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja. Omdat Nederland die straatratten niet aanpakt. De straatratten die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. De hele gemeenschap wordt erop aangekeken op het gedrag van die straatratten.
Je hebt gelijk dat de overheid veel strenger moet zijn tegen deze schoffies. De overheid, maar ook de ouders en omgeving van deze rotjochies. Beiden hebben verantwoordelijkheid en beiden nemen die niet.
pi_67292995
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:16 schreef Lkw het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat de overheid veel strenger moet zijn tegen deze schoffies. De overheid, maar ook de ouders en omgeving van deze rotjochies. Beiden hebben verantwoordelijkheid en beiden nemen die niet.
Ja klopt. En daar moet de overheid hard tegen optreden. Het zijn die misbaksels die niet worden aangepakt. Het zijn die misbaksels die hier blijven wonen. En het zijn die misbaksels die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. Dáár moet je tegen optreden. Weinig hoopopgeleide, initiafrijke mensen hebben zin om 52% belasting te betalen, een land vol met regeltjes waardoor ondernemers het onnodig moeilijk hebben om te starten, om constant te worden aangekeken op het gedrag van straatschoffies.
Trouwens, ook best wat hoogopgeleide Nederlanders emigreren. Komt omdat het klimaat in Nederland steeds minder leefbaar is gaan worden. En dat merkt zowel (hoogopgeleid) autochtoon als (hoogopgeleid) allochtoon
  zondag 22 maart 2009 @ 14:28:45 #19
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67293244
Als ik Turk was zou ik ook terug gaan naar Turkije, beter ondernemersklimaat en steeds meer mogelijkheden aldaar.
Seek not greatness, but seek truth and you will find both. - Horace Mann
Absolutely Smooth Jazz - Kickin' Country - Broodje Krab
pi_67293269
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:05 schreef Lkw het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Zoals hierboven gezegd gaat het puur om geld en status. In Nederland opgeleide Turken behoren in Turkije al snel tot de bovenklasse, in Nederland zijn ze gewoon maar gewoon. De keus is dan snel gemaakt voor mensen die geld en macht belangrijk vinden.
Ja duh niemand heeft zin om 52% belasting te betalen. Geld wat toch alleen maar naar kansloze straatschoffies en dure projecten (zie Betuwelijn en Noord-Zuid lijn te Amsterdam) gaat. Een normaal mens dat hard gestudeerd heeft en hard moet werken voor z'n geld laat zich niet afpersen door de overheid met haar 52% belastingpercentage. Plus het gigantisch hoge BTW-tarief hier, plus de dure auto's hier, plus de dure huizen hier.
Het gaat niet alleen om macht en status .

Politiek Nederland (van de SP tot aan Wilders) moet zich eens diep achter de oren krabben waarom steeds meer hoogopgeleiden emigreren.
pi_67293358
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:29 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja duh niemand heeft zin om 52% belasting te betalen. Geld wat toch alleen maar naar kansloze straatschoffies en dure projecten (zie Betuwelijn en Noord-Zuid lijn te Amsterdam) gaat. Een normaal mens dat hard gestudeerd heeft en hard moet werken voor z'n geld laat zich niet afpersen door de overheid met haar 52% belastingpercentage. Plus het gigantisch hoge BTW-tarief hier, plus de dure auto's hier, plus de dure huizen hier.
Het gaat niet alleen om macht en status .

Politiek Nederland (van de SP tot aan Wilders) moet zich eens diep achter de oren krabben waarom steeds meer hoogopgeleiden emigreren.
Ben het gedeeltelijk eens want met Wilders aan de macht gaat de burger ook veel geld overhouden.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 22 maart 2009 @ 14:32:17 #22
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67293359
Nou, de reden dat zovelen kunnen studeren is juist dat het onderwijs zwaar gesubsidieerd wordt door die 52% inkomstenbelasting in het hoogste segment.
Ik betaal ~1500 euro collegegeld waar dat elders 15,000 euro zou zijn.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:33:58 #23
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67293431
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ben het gedeeltelijk eens want met Wilders aan de macht gaat de burger ook veel geld overhouden.
Denk je werkelijk dat de PVV de belastingen gaat verlagen? Dat lukte de VVD maar amper en dat gaat de PVV helemaal niet lukken. Niemand wil trouwens een coalitie met PVV vormen, Wilders is kansloos.
pi_67293464
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja is waar. Maar Wilders scheert tegelijkertijd ook hele groepen over 1 kam. En dat zou hij misschien beter niet kunnen doen. Hij heeft een paar heel goede punten (niet allemaal), maar hij moet op de overlastgevende, criminele mensen losgaan (ongeacht afkomst).
pi_67293481
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:33 schreef Bradley33 het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat de PVV de belastingen gaat verlagen? Dat lukte de VVD maar amper en dat gaat de PVV helemaal niet lukken. Niemand wil trouwens een coalitie met PVV vormen, Wilders is kansloos.
De PVV wil alle linkse hobbies die een godsvermogen kosten, afschaffen en dat is iets wat de VVD nooit gedurfd heeft.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_67293585
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:32 schreef Bradley33 het volgende:
Nou, de reden dat zovelen kunnen studeren is juist dat het onderwijs zwaar gesubsidieerd wordt door die 52% inkomstenbelasting in het hoogste segment.
Ik betaal ~1500 euro collegegeld waar dat elders 15,000 euro zou zijn.
Ik heb het ook niet daarover
Belastinggeld gaat ook naar mensen die geen zin hebben om te werken, kansloze projecten om straatratten bezig te houden, gevangenen te vertroetelen etc.
Plus het feit dat in Nederland zowat alles duur is: auto's, huizen, benzine, kleding (door hoge BTW-tarief). Op zowat elke poep en scheet wordt in Nederland belasting geheven.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:38:51 #27
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67293632
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:35 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De PVV wil alle linkse hobbies die een godsvermogen kosten, afschaffen en dat is iets wat de VVD nooit gedurfd heeft.
Ja met 75+ zetels zal dat wel lukken.
pi_67293659
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Belastinggeld gaat ook naar mensen die geen zin hebben om te werken, kansloze projecten om straatratten bezig te houden, gevangenen te vertroetelen etc.
Plus het feit dat in Nederland zowat alles duur is: auto's, huizen, benzine, kleding (door hoge BTW-tarief). Op zowat elke poep en scheet wordt in Nederland belasting geheven.
Het is zo verrot allemaal hier.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:40:57 #29
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67293720
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat ben ik ook met je eens. We moeten naar Reaganomics. Gewoon een simpel belastingtarief voor iedereen, zodat het belastingkantoor ook met 3/4 verkleind kan worden.
En subsidies voor slechte kunst (300! miljoen) en wegen die nergens naar toe gaan etc. moeten niet langer betaald worden.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:41:37 #30
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67293739
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef Zienswijze het volgende:
Dat komt omdat Nederland de problemen met allochtone raddraaiers niet op wil lossen. Die raddraaiers bezorgen de hele gemeenschap een slechte naam. En de hoogopgeleide is daarvan de dupe (bijv. minder snel een baan vinden omdat ze de reputatie tegen zich hebben). Nederland vertroetelt de allochtone raddraaiers alleen maar.
De hoogopgeleiden vertrekken naar het buitenland. De laagopgeleiden, overlastgevende mensen en uitkeringstrekkers blijven hier. Is dat de kant op die Nederland wil? Blijkbaar wel, als het aan de politiek (van de SP tot aan Wilders) ligt.

Je moet die kutschoffies aanpakken die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. Je moet ervoor zorgen dat niet de hele gemeenschap erop wordt aangekeken als een paar straatjochies de boel loopt te rellen hier. Die 2 dingen doet Nederland fout.
"Doet Nederland fout". Wat een onzin. Iedereen, van links tot rechts en binnen en buiten de politiek, zal die problemen met allochtone raddraaiers op willen lossen. "Nederland" vertroetelt niemand, het zijn bepaalde stromingen die dat doen. Dat zijn dezelfde stromingen die meteen roepen als je kritiek levert dat "niet iedereen over een kam geschoren moet worden".
  zondag 22 maart 2009 @ 14:43:46 #31
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_67293829
quote:
Op zondag 22 maart 2009 13:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Haha, snap ik echt niet. Zulke voorspelbare uitspraken. Hoezo ondankbaar? Dat hij hier naar school is gegaan en wellicht ook nog gewerkt heeft en het toch niet naar z'n zin heeft? Als er iemand de Turken dankbaar moet zijn zijn Nederlanders dat wel. Wie kwam er in de jaren 60/70 naar Turkije om om gastarbeiders te smeken omdat die kaaskoppen zelf te lui waren het land op te bouwen?
Die gast in de OP heeft een NL paspoort, en daarmee precies dezelfde rechten als jou, Jantje of Piet. Kan maken wat ie wil.

Ondankbaar...
*Hosselcopter*
pi_67293899
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:43 schreef Dibble het volgende:

[..]

Haha, snap ik echt niet. Zulke voorspelbare uitspraken. Hoezo ondankbaar? Dat hij hier naar school is gegaan en wellicht ook nog gewerkt heeft en het toch niet naar z'n zin heeft? Als er iemand de Turken dankbaar moet zijn zijn Nederlanders dat wel.
Dat ben ik ook wel met je eens.
quote:
Wie kwam er in de jaren 60/70 naar Turkije om om gastarbeiders te smeken omdat die kaaskoppen zelf te lui waren het land op te bouwen?
Maar ey, dat waren dezelfde mensen die nu nogsteeds aan de touwtjes trekken in de politiek.
pi_67294063
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:41 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

"Doet Nederland fout". Wat een onzin. Iedereen, van links tot rechts en binnen en buiten de politiek, zal die problemen met allochtone raddraaiers op willen lossen. "Nederland" vertroetelt niemand, het zijn bepaalde stromingen die dat doen. Dat zijn dezelfde stromingen die meteen roepen als je kritiek levert dat "niet iedereen over een kam geschoren moet worden".
Met "Nederland" bedoel ik de politiek. Van links tot rechts (is van de SP tot aan de VVD toe) houden van slappe maatregelen om raddraaiers aan te pakken. Wilders is de enige die wel van harde aanpak houdt, maar hij is teveel een one issue partij.

Om dit in verband te brengen met het topic: Alle politieke partijen weten dat hoogopgeleide allochtonen (vooral Turken en Marokkanen) meer moeite hebben met een baan te vinden als ze precies dezelfde papieren hebben als hun autochtone sollicitant.
Zowat alle politieke partijen kijken niet naar de oorzaak van het probleem, maar roepen meteen dat werkgevers niet moeten discrimineren. Dat is tevens ook het enige wat ze doen. De politieke partijen roepen maar wat, zetten vervolgens hun droombril op en denken dat alles "opeens" wel goed komt.

Ik zeg: nee, zo voer je geen gecontroleerd beleid. Je moet naar de oorzaak kjiken. Dan zie je dat bij bepaalde bevolkingsgroepen een relatief hoog misbaksels zitten. De misbaksels die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. En dat daarom onschuldige (!) hoogopgeleide allochtonen daarop worden aangekeken bij sollicitaties etc. De werkgever weet dat bij bepaalde bevolkingsgroepen veel misbaksels zitten en neemt daarvoor het zekere voor het onzekere. Niet rechtvaardig, maar misschien wel enigzins begrijpelijk.
Je moet eerst die misbaksels aanpakken en die misschien ook uit je samenleving verwijderen. Dan heb je veel minder misbaksels onder die bepaalde bevolkingsgroepen. En dan verbetert het imago ook van die bepaalde bevolkingsgroepen. Met een goed imago zullen sollicanten weer eerder worden aangenomen. En hoeven sommige allochtone sollicitanten zich niet meer dubbel te bewijzen.

Dat bedoelt die man ook in het artikel in OP: "we hebben geen zin meer om ons dubbel te bewijzen".

Wat de Nederlandse politiek fout doet is naar al die knuffelallochtonen te luisteren, die meteen de slachtofferrol gaan innemen als er kritiek op ze wordt geleverd. Luister niet te veel naar hen, maar voer je beleid die gericht is op het aanpakken van raddraaiers, ongeacht afkomst.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zienswijze op 22-03-2009 14:59:57 ]
  zondag 22 maart 2009 @ 14:51:15 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67294064
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:33 schreef Bradley33 het volgende:

[..]

De VVD heeft het toptarief weten terug te brengen van 70% naar 52%. Dat de andere schijven minder snel zijn gedaald is eigen aan de VVD.

Sowieso zijn de belastingen niet zo hoog hier. Toegegeven: ons toptarief van 52% is één van de hoogste van West-Europa (vergelijkingen met Oost-Europa, die een vlaktax kennen gaan sowieso mank) maar tegelijkertijd is dat tarief slechts beperkt progressief.

Ons toptarief gaat immers al in op 52000 euro. In Duitsland start het toptarief pas bij 300000 euro. Nogal een verschil.

Daar komt nog eens bij dat het allemaal moeilijk te vergelijken is. In Duitsland is het toptarief 45%, dus zeven procentpunten lager als in Nederland. Maar daar komt dan nog een solidariteitsheffing van 5% bovenop (kennen we hier niet), kennen ze geen hypotheekrenteaftrek én wordt bezit (vermogen) zwaarder belast dan hier. Ook is de BTW in Duitsland hoger.

Zie het allemaal niet zo zwart in. Je moet gewoon handig gebruik maken van het systeem dat er is. Als je dat doet dan betaal je in Nederland bijna niets. NIETS.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2009 @ 14:52:57 #35
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67294117
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:09 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dat is nu net het probleem daar. Turken en Turkije zwelgen vaak in trots en zijn zogenaamd in alles beter. Vlekjes op het blazoen passen daar niet bij. En als je kritiek hebt, ben je niet aan het kritiseren maar aan het beledigen. In zekere zin is het een onmogelijk volkje.
In zekere zin zien we die houding ook steeds meer in het Westen.

Pot en ketel(muziek).
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2009 @ 14:53:52 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_67294144
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:05 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook te maken heeft met de toenemende intolerantie tegen buitenlanders in Nederland. En om met macht en geld. En dan met name tegen mensen die een islamitische achtergrond hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidġ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_67294163
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zie het allemaal niet zo zwart in. Je moet gewoon handig gebruik maken van het systeem dat er is. Als je dat doet dan betaal je in Nederland bijna niets. NIETS.
Ja oké, maar veel mensen weten dat niet of ze weten niet hoe dat moeten aanpakken. En daarom worden ze zowat uitgemolken door de overheid.
pi_67294179
quote:

[..]

Als er iemand de Turken dankbaar moet zijn zijn Nederlanders dat wel. Wie kwam er in de jaren 60/70 naar Turkije om om gastarbeiders te smeken omdat die kaaskoppen zelf te lui waren het land op te bouwen?

Ondankbaar...
Ze hebben hard gewerkt dat wel.
pi_67294233
Ik geef ze groot gelijk. Als ze zich hier niet lekker voelen en het daar beter denken te krijgen, moeten ze vandaag nog proberen om weg te komen.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:59:19 #40
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67294325
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Met "Nederland" bedoel ik de politiek. Van links tot rechts (is van de SP tot aan de VVD toe) houden van slappe maatregelen om raddraaiers aan te pakken. Wilders is de enige die wel van harde aanpak houdt, maar hij is teveel een one issue partij.

Om dit in verband te brengen met het topic: Alle politieke partijen weten dat hoogopgeleide allochtonen (vooral Turken en Marokkanen) meer moeite hebben met een baan te vinden als ze precies dezelfde papieren hebben als hun autochtone sollicitant.
Zowat alle politieke partijen kijken niet naar de oorzaak van het probleem, maar roepen meteen dat werkgevers niet moeten discrimineren. Dat is tevens ook het enige wat ze doen. De politieke partijen roepen maar wat, zetten vervolgens hun droombril op en denken dat alles "opeens" goed komt.
Ik zeg: nee, zo moet je het niet doen. Je moet naar de oorzaak kjiken. Dan zie je dat bij bepaalde bevolkingsgroepen een relatief hoog misbaksels zitten. De misbaksels die de hele gemeenschap een slechte naam bezorgen. En dat daarom onschuldige (!) hoogopgeleide allochtonen daarop worden aangekeken bij sollicitaties etc.
Je moet eerst die misbaksels aanpakken en die misschien ook uit je samenleving verwijderen. Dan heb je veel minder misbaksels onder die bepaalde bevolkingsgroepen. En dan verbetert het imago ook van die bepaalde bevolkingsgroepen. Met een goed imago zullen sollicanten weer eerder worden aangenomen. En hoeven sommige allochtone sollicitanten zich niet meer dubbel te bewijzen.

Dat bedoelt die man ook in het artikel in OP: "we hebben geen zin meer om ons dubbel te bewijzen".

Wat de Nederlandse politiek fout doet is naar al die knuffelallochtonen te luisteren, die meteen de slachtofferrol gaan innemen als er kritiek op ze wordt geleverd. Luister niet te veel naar hen, maar voer je beleid die gericht is op het aanpakken van raddraaiers, ongeacht afkomst.
OK, ik begrijp wat je bedoelt, maar: kan die impuls om de positie van minderheden te verbeteren alleen afkomstig zijn van de overheid? Zouden de hoogopgeleiden niet een rolmodel kunnen zijn voor de rest? Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik vind dat er vaak te weinig sprake is van zelfreinigend vermogen van bepaalde groepen zelf (en die hoeven niet per se etnisch te zijn).
  zondag 22 maart 2009 @ 15:00:00 #41
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_67294346
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ze hebben hard gewerkt dat wel.
Jij ''krijgt'' zeker geld van je werk ipv ''verdienen''
*Hosselcopter*
pi_67294403
quote:
Op zondag 22 maart 2009 15:00 schreef Dibble het volgende:

[..]

Jij ''krijgt'' zeker geld van je werk ipv ''verdienen''
Ik krijg helemaal niks als ik er niet voor werk, wat niet meer dan normaal is natuurlijk.
  zondag 22 maart 2009 @ 15:02:28 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67294437
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:54 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja oké, maar veel mensen weten dat niet of ze weten niet hoe dat moeten aanpakken. En daarom worden ze zowat uitgemolken door de overheid.
Tsja, kapitalistische volksheld Ronald Reagan moest zijn Star Wars project ook ergens van betalen. Gevolg was dat hij ten opzichte van de 'rijken' zijn belofte van belastingverlagingen inderdaad nakwam maar de belastingen voor de lagere middenklasse en armen in de Tax Reform Act van 1986 werden verhoogd.

Zo werkt het nu eenmaal.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67294507
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:59 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

OK, ik begrijp wat je bedoelt, maar: kan die impuls om de positie van minderheden te verbeteren alleen afkomstig zijn van de overheid? Zouden de hoogopgeleiden niet een rolmodel kunnen zijn voor de rest? Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik vind dat er vaak te weinig sprake is van zelfreinigend vermogen van bepaalde groepen zelf (en die hoeven niet per se etnisch te zijn).
Dat zelfrenigend vermogen is dus heel weinig aanwezig bij bepaalde bevolkingsgroepen. Dat roep ik al jaren. Ik heb veel allochtone vrienden en ik ken ook de ditjes en datjes van veel etnische minderheden hier.

Als het niet vanuit de eigen gemeenschap komt, dan moet de politiek maar ingrijpen. Maar dat doet de Nederlandse politiek niet: de NL politiek zit alleen maar te hopen dat op een mooie zondagmiddag het zelfreinigend vermogen van bepaalde bevolkingsgroepen naar boven komt. Ik kan je nu al zeggen: dat gebeurt de komende 10 jaar niet.

De politiek zit zich alleen maar daarop te focusen. Ik zeg: als het niet vanuit de eigen gemeenschap komt, dan moet je politiek ingrijpen.

En de hoogopgeleiden kunnen wel een voorbeeld zijn. Maar er zijn zat jongens die gewoon geen zin hebben om naar school te gaan, te studeren etc. (meisjes daarintegen wel). Het is gewoon een mentaliteitsprobleem. En dáár moet je ingrijpen.
  zondag 22 maart 2009 @ 15:05:11 #45
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_67294518
quote:
Op zondag 22 maart 2009 15:01 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ik krijg helemaal niks als ik er niet voor werk, wat niet meer dan normaal is natuurlijk.
Ik bedoelde dat mensen zoals jij denken dat ze geld krijgen als ze op hun loonstrookje kijken en niet beseffen dat ze het verdient hebben.
*Hosselcopter*
pi_67294544
Onzinbericht. De meeste Turken studeren in de economie, bedrijfskunde of rechten omdat dit de studies zijn met betere arbeidsperspectieven. Deze studies zijn dan ook helemaal niets waard in het vaderland omdat de kennis simpelweg lastig is toe te passen. Daarnaast is het starten van een onderneming in Turkije nog kapitaalgevoeliger dan in Nederland en is het ondernemerschap vele malen lastiger dan in Nederland. R&D in Turkije is nog niet zo ver ontwikkeld en de behoefte aan hoger opgeleiden is dan ook minimaal. Hoger opgeleiden zijn alleen interessant in de exacte studies en met werkervaring. Daar hebben ze er zelf ook wel genoeg van (vaak nog van hoger niveau).

http://www.imf.org/external/pubs/ft/survey/so/2007/CAR0726A.htm

[ Bericht 66% gewijzigd door Mendeljev op 22-03-2009 15:11:35 ]
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67294557
quote:
Op zondag 22 maart 2009 15:05 schreef Dibble het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat mensen zoals jij denken dat ze geld krijgen als ze op hun loonstrookje kijken en niet beseffen dat ze het verdient hebben.
Ja snap ik, maar nee dat denk ik dus niet.
  zondag 22 maart 2009 @ 15:06:53 #48
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67294575
quote:
Op zondag 22 maart 2009 15:06 schreef Mendeljev het volgende:
Ik denk dat ze daar ook wel zoiets hebben als een bepaald algemeen denkniveau dat gevraagd wordt.
  zondag 22 maart 2009 @ 15:08:01 #49
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_67294629
quote:
Op zondag 22 maart 2009 15:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat zelfrenigend vermogen is dus heel weinig aanwezig bij bepaalde bevolkingsgroepen. Dat roep ik al jaren. Ik heb veel allochtone vrienden en ik ken ook de ditjes en datjes van veel etnische minderheden hier.

Als het niet vanuit de eigen gemeenschap komt, dan moet de politiek maar ingrijpen. Maar dat doet de Nederlandse politiek niet: de NL politiek zit alleen maar te hopen dat op een mooie zondagmiddag het zelfreinigend vermogen van bepaalde bevolkingsgroepen naar boven komt. Ik kan je nu al zeggen: dat gebeurt de komende 10 jaar niet.

De politiek zit zich alleen maar daarop te focusen. Ik zeg: als het niet vanuit de eigen gemeenschap komt, dan moet je politiek ingrijpen.

En de hoogopgeleiden kunnen wel een voorbeeld zijn. Maar er zijn zat jongens die gewoon geen zin hebben om naar school te gaan, te studeren etc. (meisjes daarintegen wel). Het is gewoon een mentaliteitsprobleem. En dáár moet je ingrijpen.
Ik ben het volledig met je eens
pi_67294743
quote:

[..]

Haha, snap ik echt niet. Zulke voorspelbare uitspraken. Hoezo ondankbaar? Dat hij hier naar school is gegaan en wellicht ook nog gewerkt heeft en het toch niet naar z'n zin heeft? Als er iemand de Turken dankbaar moet zijn zijn Nederlanders dat wel. Wie kwam er in de jaren 60/70 naar Turkije om om gastarbeiders te smeken omdat die kaaskoppen zelf te lui waren het land op te bouwen?
Die gast in de OP heeft een NL paspoort, en daarmee precies dezelfde rechten als jou, Jantje of Piet. Kan maken wat ie wil.

Ondankbaar...
Het land was toen al lang opgebouwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')