De Amerikaanse profcompetities hebben verschillende systemen. Bij het basketbal en in de NFL (football) is het idd zo dat de slechtse teams de eerste keus hebben. Jonge spelers spelen dan meestal een jaar of 3 bij een slecht team, en verkassen daarna voor meer geld naar een beter team.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:01 schreef tong80 het volgende:
Hoe wil je dat draften in het voetbal ?
Een speler die zijn opleiding bij Ajax heeft gehad moet op zijn 18de naar AGOVV ?
In amerika kennen ze geen amateurcompetities zoals in europa.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De Amerikaanse profcompetities hebben verschillende systemen. Bij het basketbal en in de NFL (football) is het idd zo dat de slechtse teams de eerste keus hebben. Jonge spelers spelen dan meestal een jaar of 3 bij een slecht team, en verkassen daarna voor meer geld naar een beter team.
In het honkbal is iets soortgelijks aan de hand, maar beschikken teams uit de Major Leagues over een "farm system", waarbij jongere spelers in clubs in lagere leagues worden gestald om te rijpen. Maar om de competitie in het honkbal gelijk te trekken, moeten grootverdieners als de Red Sox en Yankees ieder jaar flinke boetes betalen, waarmee minder gefortuneerde clubs betere spelers aan kunnen trekken.
Ah, maar je mist een hele belangrijke league: de universiteitsteams. Die spelen vaak op een heel erg hoog niveau, met wedstrijden die live op de TV te volgen zijn. Ook qua financieen doen die teams het heel erg goed. De universiteit van Michigan heeft een stadion met een capaciteit van 106.201! De football wedstrijden van de universiteit van Miami zijn altijd uitverkocht, terwijl het profteam van Miami (de Dolphins), dat eigenlijk nooit lukt.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
In amerika kennen ze geen amateurcompetities zoals in europa.
Daar zijn het vriendenteams of bedrijfteams
Wat wil je daar mee zeggen. Ik weet ook dat de Indiana pacer minder populair zijn dan hun universiteits team.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ah, maar je mist een hele belangrijke league: de universiteitsteams. Die spelen vaak op een heel erg hoog niveau, met wedstrijden die live op de TV te volgen zijn. Ook qua financieen doen die teams het heel erg goed. De universiteit van Michigan heeft een stadion met een capaciteit van 106.201! De football wedstrijden van de universiteit van Miami zijn altijd uitverkocht, terwijl het profteam van Miami (de Dolphins), dat eigenlijk nooit lukt.
Ik zou niet weten waarom niet, dat is in het verleden ook gebeurd. Ik heb niet de indruk dat de cultuur erg geleden heeft onder het verdwijnen van Velox, Dos en Elinkwijk.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 22:59 schreef Lyrebird het volgende:
Een voetbalcompetitie drijft op cultuur: je kunt Ajax en Feyenoord niet zo maar laten fuseren, om zo tot schaalvergroting en een betere concurrentiepositie te komen.
Of het tijd is voor een revolutie weet ik niet, voorlopig won Feyenoord 6 jaar geleden nog de UEFA cup en stond PSV een paar jaar terug in de halve finale van de Champions League. Als dat in de toekomst echt niet meer mogelijk blijkt dan zal er inderdaad wat moeten veranderen, een fusie van Ajax en Feyenoord tot FC Randstad of een fusie van een paar kleine competities, waarom niet? In elk geval beter dan met dwang en geweld succes bestraffen en falen belonen.quote:Voorzetje: moet het Nederlandse voetbal door blijven modderen, of is het tijd voor een revolutie in het voetbal?
Er zijn ook clubs zonder een noemenswaardige jeugdopleiding maar die wel slim inkopen. Er zijn ook landen waar minder voetbaltalent voorradig is maar die dankzij het opstellen van buitenlanders toch een grote club kunnen hebben. Maar goed, daar verzint de EU dan vast weer nieuwe uitzonderingen voor, dat zou haar sieren. En zo kneden we vrolijk verder met andermans geld en andermans eigendom, het pistool is geduldig.quote:Op zondag 22 maart 2009 00:32 schreef ethiraseth het volgende:
Het zou de EU ook sieren om voor sport een uitzondering te maken op het vrije werknemersverkeer. Sport is er niet bij gediend, zoals nu al te zien is, en als die wet minder strak wordt kan er bijvoorbeeld het 6+5 systeem worden ingevoerd (minimaal 6 spelers uit eigen land op het veld), of een systeem met een minimum aantal homegrown spelers (die minimaal enkele jaren door de club zijn opgeleid, ongeacht de nationaliteit).
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:41 schreef Nielsch het volgende:
waarom staat dit in pol? laat politci asjeblieft geen aandacht besteden aan die achterlijke sport
Overigens zou een competitie-organisator natuurlijk wel vrij moeten zijn zelf de regels voor haar deelnemers op te stellen zolang de clubs vrij zijn uit de competitie te stappen en aan een andere deel te nemen, of er zelf een op te richten. Als die organisator een 6+5 regeling in wil stellen dan zou de EU daar niets over te zeggen moeten hebben.quote:Op zondag 22 maart 2009 00:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Er zijn ook clubs zonder een noemenswaardige jeugdopleiding maar die wel slim inkopen. Er zijn ook landen waar minder voetbaltalent voorradig is maar die dankzij het opstellen van buitenlanders toch een grote club kunnen hebben. Maar goed, daar verzint de EU dan vast weer nieuwe uitzonderingen voor, dat zou haar sieren. En zo kneden we vrolijk verder met andermans geld en andermans eigendom, het pistool is geduldig.
Grote onzin. Dat zei men waarschijnlijk ook begin jaren 80. Dat zei men ook eind jaren 90. Toch wist Feyenoord de UEFA cup te winnen en haalde PSV bijna de CL-finale. Overigens haalden ze het jaar erop opnieuw de kwartfinales.quote:Op zondag 22 maart 2009 00:26 schreef popolon het volgende:
Met het huidige systeem in Europa kan ik je al vertellen dat er de komende 20 jaar geen Nederlandse club tot de echte top zal behoren en daar een paar jaar kan blijven, laat staan de CL winnen. En da's jammer want de opleidingen in NL zijn prima.
Probeer het nog maar eens. Dit is wel een heel matige reply van je. Je kan beter. Gooi er nog wat leuke steekwoorden in die je zo graag bezigt, die zitten hier te weinig in.quote:Op zondag 22 maart 2009 00:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er zijn ook clubs zonder een noemenswaardige jeugdopleiding maar die wel slim inkopen. Er zijn ook landen waar minder voetbaltalent voorradig is maar die dankzij het opstellen van buitenlanders toch een grote club kunnen hebben. Maar goed, daar verzint de EU dan vast weer nieuwe uitzonderingen voor, dat zou haar sieren. En zo kneden we vrolijk verder met andermans geld en andermans eigendom, het pistool is geduldig.
Waarom niet? Politiek komt ook zeker voor in het voetbal, beslissingen op hoger niveau, besturen etc. Allemaal politiek.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:41 schreef Nielsch het volgende:
waarom staat dit in pol?
Uefa is geen CL en PSV deed even leuk mee maar een topclub? Nee, niet echt.quote:Op zondag 22 maart 2009 01:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Grote onzin. Dat zei men waarschijnlijk ook begin jaren 80. Dat zei men ook eind jaren 90. Toch wist Feyenoord de UEFA cup te winnen en haalde PSV bijna de CL-finale. Overigens haalden ze het jaar erop opnieuw de kwartfinales.
Je klinkt nu echt als iemand uit 1917. Toen zeiden ze ook dat alles al uitgevonden was.
Salary cap is onhaalbaar. 6+5 zou wel eens realiteit kunnen worden. Ben benieuwd hoe ver de Engelse competitie dan ineens zou terugzakken.quote:Op zondag 22 maart 2009 01:04 schreef popolon het volgende:
[..]
Uefa is geen CL en PSV deed even leuk mee maar een topclub? Nee, niet echt.
Daarom haalde ik dat 'blijven' ook aan. Want dat maakt je een topclub, dat je op het hoogste niveau jarenlang meekan. En dat kunnen Nederlandse en Belgische clubs niet.
Een Europese salary cap zou vooral het Nederlandse voetbal een enorme boost geven. En die 6+5 regel klinkt ook niet verkeerd.
Vind ¤25 wel een laag bedrag als je zo zeker bent van je gelijkquote:Op zondag 22 maart 2009 01:04 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar als de komende vijf jaar er drie keer een Nederlandse club bij de laatste acht zit stort ik 25 euro op je rekening.![]()
Omgerekend naar dollars is dat m'n halve maandsalaris.quote:Op zondag 22 maart 2009 02:14 schreef Merkie het volgende:
[..]
Vind ¤25 wel een laag bedrag als je zo zeker bent van je gelijk.
Inderdaad een erg a-typische post.quote:Op zondag 22 maart 2009 00:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Al met al een erg atypische Lyrebird-post, ben je ziek?
Dat er gedraft wordt uit leagues die vaak van een hoger niveau zijn dan de europese amateurdivisies. Denk bijvoorbeeld aan de NBA, waar spelers van college teams en spelers uit buitenlandse profcompetities worden gedraft.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat wil je daar mee zeggen. Ik weet ook dat de Indiana pacer minder populair zijn dan hun universiteits team.
Natuurlijk is het haalbaar. Alleen moet de UEFA het willen. En de grote clubs regeren de UEFA, dus gaat er feitelijk niets veranderen.quote:
Ja, want sport is niet hetzelfde als de gewone zakenwereld. Kapitalisme en marktwerking hebben er veel minder te zoeken. Sport moet niet gaan om wie de grootste portemonnee heeft, en daar draait het nu wel om. Dat leidt uiteindelijk tot het doodbloeden van de sport. Zelfs Amerika ziet dat in.quote:Op zondag 22 maart 2009 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Voetbal is geen spelletje meer, maar een keiharde business. Goede werknemers worden weggekocht door de rijkere bedrijven. Zo werkt het in het voetbal ook en zo zal het blijven. Mooi staaltje van marktwerking en kapitalisme. Of zijn jullie daar ineens allemaal tegen?
Daar ga je al de fout in. Het heeft op zich niks met Bosman te maken, het gaat erom dat Ajax, PSV en Feijenoord er maar niet in slagen om een goede trainer aan te stellen en die niet te ontslaan. Daarom komen de kleinere clubs heel dichtbij, terwijl de Europese top en subtop verder weg raakt.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 22:59 schreef Lyrebird het volgende:
Na het Bosman-arrest is het voor de topclubs (PSV, Ajax, Feyenoord) heel erg moeilijk geworden om aan de top te blijven, omdat na ieder succes(je) buitenlandse clubs aan de poort stonden om spelers weg te kopen. Een topclub kan die kaalslag een tijdje weerstaan, door bij subtoppers in te kopen, maar - veel belangrijker - de structuur van een elftal wordt ieder jaar aangetast, waardoor een elftal weer vanaf de grond moet worden opgebouwd. Zo wordt een topclub een tobclub, zelfs met goede voetballers of een goede trainer. Een elftal heeft tijd nodig om te groeien. Teams als Twente, Heerenveen, Groningen en AZ hebben de afgelopen jaren onder de radar kunnen opereren, en raakten misschien wel wat spelers kwijt, maar konden wel hun structuur vasthouden. Vandaar het succes van deze subtoppers, en het getob van de toppers: bij de 3 grote clubs van Nederland (Ajax, Feyenoord en PSV), heerst al geruime tijd een crisissituatie. Er wordt geroepen om nieuwe besturen, nieuwe trainers, nieuwe spelers en vooral meer geld.
Ja, want het gaat niet om de centen, maar om het voetbal zelf. Althans, voor mij als liefhebber. Ik ben niet tegen betaald voetbal, integendeel, ik heb zelf jarenlang onder contract gestaan dus dat zou hypocriet zijn, maar het gaat om het feit dat commercie de overhand heeft gekregen ten koste van daar waar het om gaat: het spelletje.quote:Op zondag 22 maart 2009 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Mooi staaltje van marktwerking en kapitalisme. Of zijn jullie daar ineens allemaal tegen?
Waar speelde je ?quote:Op zondag 22 maart 2009 12:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, want het gaat niet om de centen, maar om het voetbal zelf. Althans, voor mij als liefhebber. Ik ben niet tegen betaald voetbal, integendeel, ik heb zelf jarenlang onder contract gestaan dus dat zou hypocriet zijn, maar het gaat om het feit dat commercie de overhand heeft gekregen ten koste van daar waar het om gaat: het spelletje.
Onjuist. Bosman heeft aantoonbaar de salariskosten omhoog gedreven en maakt het mogelijk dat een club als AC Milan de ene na de andere buitenlandse speler kan aantrekken met een aflopend contract en zo worden de kleine competities uitgehold.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar ga je al de fout in. Het heeft op zich niks met Bosman te maken, het gaat erom dat Ajax, PSV en Feijenoord er maar niet in slagen om een goede trainer aan te stellen en die niet te ontslaan. Daarom komen de kleinere clubs heel dichtbij, terwijl de Europese top en subtop verder weg raakt.
In de spits...quote:
Ik ben gek op voetbalquote:Op zaterdag 21 maart 2009 23:41 schreef Nielsch het volgende:
waarom staat dit in pol? laat politci asjeblieft geen aandacht besteden aan die achterlijke sport
Ok Qua DS denk ik aan Dordrechtquote:Op zondag 22 maart 2009 12:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de spits...![]()
En voor de goede orde: in de opleiding. Het eerste elftal heb ik niet gehaald.
Hoewel ik de oud voorzitter recentelijk nog gesproken heb, kan ik je vertellen dat ik geen enkele connectie heb met die club.quote:
Dat doet de UEFA niet omdat ze zo'n persoonlijke voorkeur heeft voor de landen.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:53 schreef kriele het volgende:
De Uefa doet er ook gewoon aan mee. Neem nu de Champions League. De grote landen als Engeland en Spanje krijgen veel meer geld uit de CL pot dan kleine landen als Nederland en Belgie. Dat zou eens gelijk getrokken moeten worden.
Nederlandse clubs kunnen ook onbeperkt shoppen in Scandinavië, Afrika, Oost-Europa en Zuid-Amerika. Daarnaast zijn de salariskosten omhoog gegaan, maar ook de omzetten vervijfvoudigd.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:50 schreef DS4 het volgende:
Onjuist. Bosman heeft aantoonbaar de salariskosten omhoog gedreven en maakt het mogelijk dat een club als AC Milan de ene na de andere buitenlandse speler kan aantrekken met een aflopend contract en zo worden de kleine competities uitgehold.
Bankgarantie? Gewoon onhandig zakendoen is dat. En de financiele verhoudingen zijn niet veranderd.quote:Natuurlijk zijn er bij de drie grote clubs fouten gemaakt, maar in de grote landen komt men daar mee weg. Ook al omdat daar veel minder streng naar licenties gekeken wordt (zo heeft Feyenoord een betaalprobleem omdat een Spaanse club (Santander?) niet aan haar verplichtingen kan voldoen), maar vooral omdat de t.v. gelden daar vele malen hoger liggen.
Maar die kunnen ook weer een heel groot deel in een soort pensioenfonds dumpen omdat ze het geld in korte tijd moeten verdienen.quote:Daar komt nog bij dat in NL een vervelend fiscaal regime geldt voor Nederlandse spelers (buitenlandse spelers komen in aanmerking voor de 30% regeling, waardoor men effectief naar een IB tarief van 35% gaat), waardoor juist Nederlandse spelers sneller zullen verkassen.
Je moet het beste maken van de omstandigheden. Het zijn toch ondernemingen geworden? 2 jaar goed beleid en een goede trainer en we zien halve finales Championsleague, kwartfinales Championsleague en Uefacupwinst. Na Bosman, met deze tv-rechten. Twente doet het Europees goed, NEC beter dan ooit, Groningen zit er dichtbij, AZ is al eens heel ver gekomen. Het gaat heel goed met het Nederlandse voetbal, behalve met de top 3 die jaren achter mekaar tussen bestuurscrises met sportieve crises combineert. Terwijl als er even rust in de tent is, meteen Europese grootmachten de stuipen op het lijf gejaagd wordt. Rara waar zou het dan aan liggen?quote:Ergo: er zijn wel meer oorzaken dan minder goed beleid en Bosman is zonder meer een oorzaak.
Het gaat om geld van een doorverkoop van een speler. Daar kan Feyenoord dus niets aan doen.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Bankgarantie? Gewoon onhandig zakendoen is dat.
Voor de topspelers niet interessant.quote:Maar die kunnen ook weer een heel groot deel in een soort pensioenfonds dumpen omdat ze het geld in korte tijd moeten verdienen.
Het zijn geen normale ondernemingen. Je kan als AC Milan niet b.v. PSG, Bayern, Barcelona en Liverpool overnemen om de kansen te vergroten... Het is niet vergelijkbaar.quote:Je moet het beste maken van de omstandigheden. Het zijn toch ondernemingen geworden?
Het zal je nog tegenvallen denk ik. Incidenteel kan een hoop. Constructief weinig.quote:2 jaar goed beleid en een goede trainer en we zien halve finales Championsleague, kwartfinales Championsleague en Uefacupwinst. Na Bosman, met deze tv-rechten. Twente doet het Europees goed, NEC beter dan ooit, Groningen zit er dichtbij, AZ is al eens heel ver gekomen. Het gaat heel goed met het Nederlandse voetbal, behalve met de top 3 die jaren achter mekaar tussen bestuurscrises met sportieve crises combineert. Terwijl als er even rust in de tent is, meteen Europese grootmachten de stuipen op het lijf gejaagd wordt. Rara waar zou het dan aan liggen?
Natuurlijk wel. Dat risico moet je neerleggen bij de club waarmee je een deal maakt, en dan een bankgarantie eisen. Het is allemaal een gevolg van de overeenkomst die toen gesloten is.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:19 schreef DS4 het volgende:
Het gaat om geld van een doorverkoop van een speler. Daar kan Feyenoord dus niets aan doen.
Topspelers gaan ook op een gegeven moment weg. Het gaat erom of je er wat mee doet in de jaren dat ze nog jong zijn en of je ze wat te bieden hebt waardoor ze niet zo snel mogelijk het zinkende schip willen verlaten.quote:Voor de topspelers niet interessant.
Het is dan ook misvatting van het recente tijdsgewricht dat overnemen en overgenomen worden de essentie van het ondernemen is. De omstandigheden in je voordeel omzetten en je kansen pakken is dat wel.quote:Het zijn geen normale ondernemingen. Je kan als AC Milan niet b.v. PSG, Bayern, Barcelona en Liverpool overnemen om de kansen te vergroten... Het is niet vergelijkbaar.
Ik weet niet of dat bedrijfseconomisch wel zo prima is. Jij bent nou eenmaal een protagonist van het snelle geld, van de roofbouweconomie en van het geld verdienen aan verwachtingen. Ik zie ondernemingen meer als organisaties die winst maken door iets te creeeren en dat succesvol aan te bieden voor een prijs die hoger is dan de kosten. Ik vraag me dan ook af of bijvoorbeeld een bedrijf waarvan de aandelen in handen van een familie zijn de naam en de identiteit zou riskeren voor het snel geld verdienen aan het imago met gezinsauto's, misschien ten koste van het meest kostbare bezit: het merk en diens reputatie.quote:En ik ben een sentimentele klootzak, zo baal ik ook van het feit dat Porsche veel winst maakt, maar meer en meer richting volumemerk gaat. Bedrijfseconomisch gezien is dat prima, maar in mijn hart zeg ik nee.
Wanneer is er constructief iets geprobeerd dan? Als je het slechts incidenteel voor mekaar hebt moet je niet gek opkijken als je slechts incidenteel succes boekt.quote:Het zal je nog tegenvallen denk ik. Incidenteel kan een hoop. Constructief weinig.
De EUFA regels maken dat Feyenoord dat niet af kon dwingen.quote:Op zondag 22 maart 2009 13:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Natuurlijk wel. Dat risico moet je neerleggen bij de club waarmee je een deal maakt, en dan een bankgarantie eisen. Het is allemaal een gevolg van de overeenkomst die toen gesloten is.
Jij hebt nooit in het wereldje rondgelopen, zo tussen de zaakwaarnemers die de hele dag bezig zijn om je te laten verkassen, vermoed ik... Kijk naar zo'n jongen als Royston Drenthe, die speelde een beetje leuk en wordt meteen naar Madrid vervoerd... Die is gek gemaakt...quote:Topspelers gaan ook op een gegeven moment weg. Het gaat erom of je er wat mee doet in de jaren dat ze nog jong zijn en of je ze wat te bieden hebt waardoor ze niet zo snel mogelijk het zinkende schip willen verlaten.
Eens.quote:misschien ten koste van het meest kostbare bezit: het merk en diens reputatie.
Als je serieus denkt dat het profvoetbal van tegenwoordig nog om het spelletje gaat en niet om de centen, dan leef je echt in het verleden. Professionele voetbalclubs zijn organisaties die winst moeten maken en supporters worden daar graag voor uitgewringd. Supporters werken trouwens maar al te graag mee aan het in de hand werken van die commercie. Bijvoorbeeld door ieder jaar weer 60 euro neer te tellen voor het nieuwe thuisshirt, waar vaak slechts een paar marginale veranderingen in zijn aangebracht.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, want het gaat niet om de centen, maar om het voetbal zelf. Althans, voor mij als liefhebber. Ik ben niet tegen betaald voetbal, integendeel, ik heb zelf jarenlang onder contract gestaan dus dat zou hypocriet zijn, maar het gaat om het feit dat commercie de overhand heeft gekregen ten koste van daar waar het om gaat: het spelletje.
Volgens mij heeft Feyenoord de keus om wel of geen contract te sluiten, als je dan een contract sluit waarin deze risico's besloten liggen, moet je ook niet achteraf gaan zeuren.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:14 schreef DS4 het volgende:
De EUFA regels maken dat Feyenoord dat niet af kon dwingen.
Dat gebeurt, maar er zijn ook genoeg spelers die zich niet gek laten maken. Anderzijds zien we ook dat spelers op hun dertigste binnen zijn en de vrijheid hebben om gewoon lekker te komen voetballen.quote:Jij hebt nooit in het wereldje rondgelopen, zo tussen de zaakwaarnemers die de hele dag bezig zijn om je te laten verkassen, vermoed ik... Kijk naar zo'n jongen als Royston Drenthe, die speelde een beetje leuk en wordt meteen naar Madrid vervoerd... Die is gek gemaakt...
Maar vertaal dat dan eens naar het voetbal, met dat besef zouden de Nederlandse topclubs er al een stuk beter voorstaan.quote:Eens.
Commercie en voetbal kunnen best samen gaan. Ik neem graag de National Football League (NFL) als voorbeeld, omdat het Football een beetje op voetbal lijkt, maar zowel financieel als sportief een enorm succes is. Er zijn op deze site (KAA) maar weinig Amerikaanse Nederlanders die het Footballvirus niet mee hebben gekregen. Het is een erg leuke sport om naar te kijken, en toch maken bijna alle NFL teams winst, en zie je ieder jaar andere teams de Superbowl winnen, ondanks dat er dominante teams (Patriots, Colts, Chargers, Jags, etc.) zijn, die deze dominantie hebben verdiend met uitstekend beleid en het vasthouden van goede spelers.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je serieus denkt dat het profvoetbal van tegenwoordig nog om het spelletje gaat en niet om de centen, dan leef je echt in het verleden. Professionele voetbalclubs zijn organisaties die winst moeten maken en supporters worden daar graag voor uitgewringd. Supporters werken trouwens maar al te graag mee aan het in de hand werken van die commercie. Bijvoorbeeld door ieder jaar weer 60 euro neer te tellen voor het nieuwe thuisshirt, waar vaak slechts een paar marginale veranderingen in zijn aangebracht.
Voetballers zijn werknemers die moeten presteren en moeten winnen. Niet omdat winnen nou per se een gevoel van euforie teweegbrengt, maar voornamelijk omdat het geld in het laatje brengt.
Je mist de kern van mijn betoog. Het is voor de Nederlandse topclubs onmogelijk om goede trainers aan te stellen en niet te onstlaan, omdat die trainers geen goed materiaal hebben om mee te werken. Al snel krijg je gemor bij de achterban, en een bestuur kan dan vaak niet anders dan de trainer ontslaan. Je zou er voor kunnen pleiten dat de besturen beter moeten zijn, wat ik ook best wil doen, maar het is lastig roeien met de riemen die ze hebben. Zodra er ook maar een klein succesje te vieren valt, staan buitenlandse clubs op de stoep om spelers weg te kopen. Teams als Twente, Heerenveen, Groningen en AZ hebben daar minder mee te maken, omdat ze minder prijzen pakken, en daardor onder de radar kunnen opereren. Op die manier houden ze de kern, de structuur van hun team vast, en dat is cruciaal.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar ga je al de fout in. Het heeft op zich niks met Bosman te maken, het gaat erom dat Ajax, PSV en Feijenoord er maar niet in slagen om een goede trainer aan te stellen en die niet te ontslaan. Daarom komen de kleinere clubs heel dichtbij, terwijl de Europese top en subtop verder weg raakt.
een fusie tussen die 2 zie ik ook nog wel gebeuren maar tot nu toe willen de NL clubs dat nietquote:Op zondag 22 maart 2009 01:04 schreef popolon het volgende:
[..]
Uefa is geen CL en PSV deed even leuk mee maar een topclub? Nee, niet echt.
Daarom haalde ik dat 'blijven' ook aan. Want dat maakt je een topclub, dat je op het hoogste niveau jarenlang meekan. En dat kunnen Nederlandse en Belgische clubs niet.
Een Europese salary cap zou vooral het Nederlandse voetbal een enorme boost geven. En die 6+5 regel klinkt ook niet verkeerd.
Maar als de komende vijf jaar er drie keer een Nederlandse club bij de laatste acht zit stort ik 25 euro op je rekening.![]()
willem 2quote:Op zondag 22 maart 2009 13:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoewel ik de oud voorzitter recentelijk nog gesproken heb, kan ik je vertellen dat ik geen enkele connectie heb met die club.
En je mag hoger mikken.
Als ik het had willen melden had ik het wel gedaan.quote:
Op dit moment vormen zij de top 3, dat wil niet zeggen dat zij de top 3 zijn.quote:Op maandag 23 maart 2009 19:33 schreef BB-King het volgende:
Zegt toch wel veel dat AZ, Twente en Heerenveen nu de top 3 van Nederland zijn.
Ja Ajax staat misschien 3de maar die verloren dit seizoen al 2x van de Friezen.
En Heerenveen heeft 2x van Vitesse verloren, hoort Vitesse nou bij de top 3?quote:Op maandag 23 maart 2009 19:33 schreef BB-King het volgende:
Hoezo niet? Als je nou een trainer kiest waar je alle vertrouwen in hebt, dan is er geen enkele reden waarom je die zou ontslaan als het even tegenzit. Tenzij je natuurlijk bang bent voor spreekkoren, een kritische pers, boze blikken, kortom, als je je baan leuk en relaxed wil houden. Maar ja, dan moet je niet in het voetbal gaan besturen.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:27 schreef Lyrebird het volgende:
Je mist de kern van mijn betoog. Het is voor de Nederlandse topclubs onmogelijk om goede trainers aan te stellen en niet te onstlaan, omdat die trainers geen goed materiaal hebben om mee te werken. Al snel krijg je gemor bij de achterban, en een bestuur kan dan vaak niet anders dan de trainer ontslaan.
Nee hoor, Ajax en PSV winkelen uitgebreid bij de subtop, en verzwakken die dus, om er dan alsnog niet van te kunnen winnen. Je kunt niet én een zware dobber hebben aan Groningen, Twente en Heerenveen, en dan tegelijkertijd het AC Milan en Liverpool moeilijk maken. Natuurlijk gaan je grootste talenten naar het buitenland, maar niet meteen als je het gewoon goed doet.quote:Je zou er voor kunnen pleiten dat de besturen beter moeten zijn, wat ik ook best wil doen, maar het is lastig roeien met de riemen die ze hebben. Zodra er ook maar een klein succesje te vieren valt, staan buitenlandse clubs op de stoep om spelers weg te kopen. Teams als Twente, Heerenveen, Groningen en AZ hebben daar minder mee te maken, omdat ze minder prijzen pakken, en daardor onder de radar kunnen opereren. Op die manier houden ze de kern, de structuur van hun team vast, en dat is cruciaal.
Je moet afscheid nemen van een aantal spelers, en je haalt er een aantal bij. En dat is niet optimaal, maar het is te doen. Dat wijst het verleden uit. Alleen als het bestuur alleen maar bezig is met de korte termijn, en dat zich vertaalt in de technische staf, dan is het een probleem, en dan krijgt Bosman de schuld. Kijk nou eens naar wat er sinds Bosman mogelijk was toen er wel goed werd bestuurd, een paar jaar achter mekaar.quote:Ja, een Nederlands team kan in Afrika, Scandinavie, Belgie en Zuid Amerika spelers inkopen, maar daarmee kunnen ze niet voorkomen dat de structuur van hun team ieder jaar naar de klote gaat.
Goede trainer, hij heeft ook al eens het vertrek van Bergkamp en Jonk opgevangen. Die zorgt voor structuur. Adriaanse is er ook zo een die ergens komt, met allemaal nieuwe spelers en dan klopt het gewoon. Maar allebei bij Ajax eruit gewerkt, liever een voormalig topspeler die vrienden heeft bij de media, krijgt het bestuur minder kritiek bij de aanstelling. Jol, ook een bekwame trainer die het goed gedaan heeft bij een extreem moeilijke club als Tottenham en het nu ook goed doet bij HSV, maar nee, te dik voor PSV of Feyenoord, een echte RKC-trainer. Wij exporteren trainers omdat de Nederlandse top geen plek heeft voor de besten, die topclubs hebben iets heel anders op hun verlanglijstje staan dan de beste Nederlandse trainers.quote:Je ziet het dit jaar bij AZ, waar als spelers wegvallen, andere (jonge) spelers worden opgesteld en spelen alsof ze al tien jaar in de Eredivisie spelen. Zoiets kan alleen in een team dat een goede structuur heeft.
Wat een logicaquote:Op maandag 23 maart 2009 19:33 schreef BB-King het volgende:
Ik wil er best in meegaan dat zwakke besturen vaak de bron zijn van alle ellende bij een topclub. Zonder goed bestuur geen goede opleiding en scouting, maar vaak wel financieel en technisch wanbeleid.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo niet? Als je nou een trainer kiest waar je alle vertrouwen in hebt, dan is er geen enkele reden waarom je die zou ontslaan als het even tegenzit. Tenzij je natuurlijk bang bent voor spreekkoren, een kritische pers, boze blikken, kortom, als je je baan leuk en relaxed wil houden. Maar ja, dan moet je niet in het voetbal gaan besturen.
Wat we zien bij de topclubs zijn zwakke besturen, verdeeld over vele personen met een boel figuren op de achtergrond die ook een vinger in de pap willen, en die kiezen dan structureel voor de 'makkelijke' trainer. Neem PSV, zit Hiddink er dan gaat het goed want die heeft gezag, behalve dat de Raad van Commissarissen zich even moet laten gelden, en die stellen dan niet Rutten aan, want die heeft te weinig charisma of iets dergelijks. Koeman is dan een grote ex-international, dus heb je bij het begin in ieder geval geen gemor. Ajax hetzelfde laken een pak, maar dan nog erger. Feyenoord, won zomaar de uefacup toen er nog een krachtig bestuurder zat. Maar daar moest Gullit komen 'I can see clearly now...', terwijl dat toen al een mislukte trainer was, en dan maar een boel investeren in spelers om hem alle slagingkans te geven, en ze zitten nu nog met de rekening.
En geen goede technische leiding. Dat is al heel wat. De bron van alle ellende, en dan zien we ellendige prestaties, zowel nationaal als internationaal.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:28 schreef Lyrebird het volgende:
Ik wil er best in meegaan dat zwakke besturen vaak de bron zijn van alle ellende bij een topclub. Zonder goed bestuur geen goede opleiding en scouting, maar vaak wel financieel en technisch wanbeleid.
Is Van Hanegem een toptrainer? Als je nou de man zoekt die het maximale uit die club en die selectie gaat halen, kies je dan Van Hanegem omdat hij elke club waar hij gewerkt heeft beter heeft laten presteren dan je van die club mocht verwachten, of kies je Van Hanegem omdat de supporters en de media zich dan lekker rustig houden? Dat is nou precies de kern van mijn betoog: Waar kiest een bestuur voor en waar durft een bestuur voor te kiezen. Ze zijn geen bestuurder om die keuze te maken die een supporter ook kan maken, op gevoel en op basis van sympathie voor de persoon.quote:Laten we er even van uit gaan dat de grote drie weer een topbestuur hebben, bv PSV onder van Raaij, Ajax onder van Praag en Feyenoord onder van den Herik. Voor het gemak stellen we dat het financieel wel snor zit: geen lijken in de kast. Ieder team kan voor volgend jaar voor ~20 miljoen euro inkopen. Ze zijn ook nog eens in staat om toptrainers aan zich te binden (Hiddink/PSV, van Gaal/Ajax, van Hanegem/Feyenoord).
Ik durf met droge ogen te beweren dat als de topclubs goed beleid voeren, zoals de subtops goed beleid voeren, zoals de internationaal succesvolle clubs goed beleid voeren en zoals ze zelf ook deden in de tijd dat ze nog succes hadden, dat we dan elk jaar een club hebben die overwintert in de CL, dat er vaak ver gekomen wordt in de Uefacup en dat Heerenveen, Twente en Groningen een maatje kleiner blijken en AZ zich in een goed seizoen slechts voorzichtig kan meten met de top.quote:Durf je dan met droge ogen te beweren dat een van die teams in de komende drie jaar de CL gaat winnen? Zo ja, hoe doen ze dat dan, en zo nee, waarom niet?
quote:UEFA: belasting voor rijke clubs
AMSTERDAM - De rijkste voetbalclubs in Europa moeten in de toekomst mogelijk een 'luxe-belasting' betalen over grote transfers en de hoge salarissen van spelers. Dat is een plan van de UEFA waar de Financial Times dinsdag melding van maakt. Het geld dat de Europese voetbalbond zo ontvangt, wordt dan verdeeld onder de minder kapitaalkrachtige clubs.
De UEFA maakt zich zorgen over de steeds groter wordende kloof tussen de 'kleine' clubs en de 'grote' zoals Manchester City dat vorig jaar Robinho nog kocht voor 40 miljoen euro van Real Madrid.
Michel Platini, de baas van de UEFA, is verontrust over de schuldenlast van sommige clubs waarvan enkelen zelfs met faillissement worden bedreigd. De voetbalbond denkt dat de overheersing van de rijke clubs een ongezonde situatie schept in de nationale competities en in de Europese toernooien. De andere clubs zouden zo financieel onder druk worden gezet om mee te doen.
Telegraaf
maar blijkbaar gaan ze dat toch onderzoeken bij de knvb: een beneligaquote:Op maandag 23 maart 2009 19:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
een fusie tussen die 2 zie ik ook nog wel gebeuren maar tot nu toe willen de NL clubs dat niet
Een kwestie van jammer, maar helaas:quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar blijkbaar gaan ze dat toch onderzoeken bij de knvb: een beneliga
Toch een veeg teken. Waarom laten we de beste 20 clubs van Nederland en Belgie niet tegen elkaar uitkomen? Daaronder kunnen de mindere clubs in een aparte Nederlandse en Belgische eerste divisie met elkaar strijden in deze topcompetitie, waar clubs meer tegenstand kunnen vinden.quote:Uit spelen in Brugge, wie wil dat niet?
De gecombineerde competitie van Belgische en Nederlandse profclubs is ineens weer een heet onderwerp in het betaald voetbal. Michel Platini stelde namens de UEFA voor er een onderzoek naar te doen. KNVB-baas Henk Kesler schoot dit plan echter af omdat hij weet dat de eredivisie geen behoefte heeft aan zo’n klasse. Maarten Fontein, woordvoerder ‘internationale zaken’ van AZ, neemt de directeur betaald voetbal zijn standpunt kwalijk. Hij wil juist wél een onderzoek.
Kesler begrijpt dat weer niet en ik moet zeggen dat ik het met Kesler eens ben. Hoe leuk me die BeNeLiga ook lijkt. Want uitwedstrijdjes in Gent, Brugge, Brussel, Antwerpen en Mechelen, wie wil dat niet? Je moet alleen niet blijven zeuren over zoiets. Op 23 maart was er een workshop van eredivisieclubs over onder andere dit onderwerp. De vertegenwoordiger van AZ, Toon Gerbrands, vond toen net als iedereen dat de BeNeLiga geen prioriteit had. Op 30 maart waren de zeven ‘topclubs’ uit de eredivisie bijeen en kwam hetzelfde onderwerp ter sprake. Toen was Fontein er wel namens AZ, maar hield zijn mond.
Het plan is dus een gepasseerd station. Gepasseerd in aanwezigheid en onder goedkeuring van alle clubs. Het vervelende is dat ‘wij’ namens ‘u’ dit soort kwesties niet meer kunnen controleren. Eind jaren negentig werden ondermeer de algemene vergaderingen betaald voetbal voor eeuwig besloten verklaard. Het voetbal sloot de luiken in een tijdsgewricht waar alle grote bedrijven, op de financiële instellingen na, steeds meer openheid betrachtten.
Het woord ‘transparant’ werd zelfs uitgevonden. Aan het voetbal ging dat fenomeen voorbij. Sindsdien zijn met name de clubleiders letterlijk en figuurlijk niet te volgen in hun besluitvorming. Het toeval wil dat het aantal krachtige clubbestuurders sinds die tijd in het profvoetbal beduidend is afgenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |