quote:
Da's toch mooi om te horen.quote:ik probeerde iets te lezen maar kon het niet in me opnemen. Was ook wat paniekerig. Psych gebeld en die zei dat het helemaal geen probleem was dus dat stelde me wel gerust
Heb je niet het gevoel dat je van binnen stuitert? Heel veel gedachten tegelijk die je niet kunt stoppen?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef jasper85 het volgende:
Is het niet beter om een ADD en ADHD topic apart te starten? Dan weten mensen ten minste zeker dat ze het over het zelfde hebben. Ik ben zelf ADD gediagnosticeerd en voel weinig herkenning met ADHD-ers als ze het over stuiteren hebben
Alles wat ik daar las (met name de kenmerken) bevestigde mijn vermoedens, herken vrijwel alles.. op de korte test scoorde ik echter maar 50%..quote:Op woensdag 1 april 2009 20:24 schreef Lychee_ het volgende:
@Maartel; Bij mij heeft www.levente.nl veel verhelding opgeleverd. Ik zou daar dus even een kijkje nemen als je wat zekerder wil zijn of je add hebt.
Ik vind levente juist echt zo'n 'zie ons zielig doch gezegend zijn' site. Kijk niet ad(h)d'ers, hier een gebruiksaanwijzing om met de gevoelige zieltjes van jullie gehandicapte medemens om te gaan. Mijn falen wat betreft studie/sociaal leven is voor een deel terug te voeren op ADD maar ook gewoon voor een deel omdat ik een slappe zak ben. Vind levente net iets te veel de slachtofferrol benadrukken.Dat wil overigens niet zeggen dat er geen nuttige informatie op de site staat.quote:Op woensdag 1 april 2009 20:24 schreef Lychee_ het volgende:
@Maartel; Bij mij heeft www.levente.nl veel verhelding opgeleverd. Ik zou daar dus even een kijkje nemen als je wat zekerder wil zijn of je add hebt.
Helemaal met je eensquote:Op woensdag 1 april 2009 20:45 schreef cesareborgia het volgende:
[..]
Ik vind levente juist echt zo'n 'zie ons zielig doch gezegend zijn' site. Kijk niet ad(h)d'ers, hier een gebruiksaanwijzing om met de gevoelige zieltjes van jullie gehandicapte medemens om te gaan. Mijn falen wat betreft studie/sociaal leven is voor een deel terug te voeren op ADD maar ook gewoon voor een deel omdat ik een slappe zak ben. Vind levente net iets te veel de slachtofferrol benadrukken.Dat wil overigens niet zeggen dat er geen nuttige informatie op de site staat.
Meld je aan bij PsyQ in Haarlem, daar is de wachttijd maar 2 dagen .quote:Op woensdag 1 april 2009 19:38 schreef Maartel het volgende:
Hmm, vanmiddag belde de huisarts me eerst dat ik voor een test/gesprek in 't ziekenhuis terecht kon, maar dan wel eerst op een wachtlijst van 4 tot 6 maanden zou komen. Toen ik aangaf dat ik dat voor de behandeling nog niet zo'n probleem zou vinden, maar dat ik toch wel graag sneller een diagnose heb, reageerde hij dat, gebaseerd op wat ik verteld had, de diagnose toch wel duidelijk leek te zijn. Een héél klein beetje opgelucht ben ik wel, maar toch durf ik er nog niet helemaal in te geloven.. 't is gewoon té makkelijk dat ik na jaren aanrommelen met dieet, therapie, etc, na een opmerking op Fok! of ik geen ADD had, met één gesprekje bij de huisarts 't antwoord heb.. 't zou erg goed zo kunnen zijn, maar tot een échte test stel ik me er nog maar niet te veel op in.. Zou nogal een teleurstelling zijn als al m'n klachten uiteindelijk tóch niet verklaard zijn..
Waarom zou je die afspraak cancellen? Is toch fijn om alvast even een gesprek met een coach te hebben?quote:Op donderdag 2 april 2009 11:04 schreef Chell het volgende:
Mooi gedicht Oxy!
Die wachttijden zuigen trouwens wel! Ik heb begin maart mijn intake enzo gehad en heb voor 7 april een gesprek met mijn coach-to-be. De inschattig was dat de eerste afspraak met mijn arts ook rond die tijd was. Nu heb ik daar inmiddels een bericht over ontvangen dat dat dus pas 4 mei is! Weer een maand verder.
Denk dat ik die 7 april afspraak dus ook maar ga cancellen.
Wordt dat enigszins vergoed door 't ziekenfonds?quote:Op donderdag 2 april 2009 09:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Meld je aan bij PsyQ in Haarlem, daar is de wachttijd maar 2 dagen .
http://www.psyq.nl/Home/service-pagina/service-pagina-Haarlem
Omdat ik sowieso echt al totáál geen behoefte heb aan een coach, maar medicatie alleen mogelijk is in combinatie met coaching. Dus zonder dat ik medicatie heb, slaat die coaching echt al helemaal nergens op.quote:Op donderdag 2 april 2009 11:13 schreef MaJo het volgende:
[..]
Waarom zou je die afspraak cancellen? Is toch fijn om alvast even een gesprek met een coach te hebben?
Dat wordt gewoon vergoedquote:Op donderdag 2 april 2009 14:26 schreef Maartel het volgende:
[..]
Wordt dat enigszins vergoed door 't ziekenfonds?
En zit zoiets ook dichter bij Nijmegen?
Heb nu een afspraak op 8 juni, maar dat voelt nog wel érg ver weg.
Ah okquote:Op donderdag 2 april 2009 14:48 schreef Chell het volgende:
[..]
Omdat ik sowieso echt al totáál geen behoefte heb aan een coach, maar medicatie alleen mogelijk is in combinatie met coaching. Dus zonder dat ik medicatie heb, slaat die coaching echt al helemaal nergens op.
Alles wat die mensen zeggen, kan ik zelf ook wel bedenken, dus ik vind het voor mij persoonlijk echt tijdverspilling.
Hihihiquote:Op donderdag 2 april 2009 22:54 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ah okIk wilde zelf ook geen coach dus ben ook niet echt degene die dit hoort aan te bevelen
Mijn ervaringen zijn goedquote:Op donderdag 2 april 2009 23:03 schreef Maartel het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met PsyQ?
(qua behandeling neig ik wel iets dichter bij huis te zoeken, Breda en Utrecht zijn niet echt om de hoek, maar voor een intake ben ik wel blij dat ik geen 2 maanden hoef te wachten.. daar word je nou niet bepaald rustiger van)
Ik denk er precies hetzelfde overquote:Op donderdag 2 april 2009 23:06 schreef Chell het volgende:
[..]
Hihihi
Naja ik snap op zich het idee wel, van de combi medicatie en coaching. De bedoeling is tenslotte dat je toch anders gaan functioneren met medicatie dan zonder en wellicht slaan bepaalde tips dan wel aan.
De vorige keer had ik eerst ook al een hele poos coaching voor ik medicatie kreeg en ik zat daar voor mijn gevoel echt mijn tijd te verdoen. Mijn ei hoefde ik niet kwijt, zeker niet daar, geaccepteerd had ik het ook al en tips als "probeer elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan" of "maak een huishoudschemaatje" zijn heel zinvol, maar kan ik zelf ook bedenken. Me er aan houden is een heel ander verhaal, maar dat doe ik ook niet voor een coach
Qua tips van coaches die ik net las denk ik dat dat inderdaad voor mij ook geen wereld van verschil zou maken.. Sowieso merk ik in m'n huidige therapie al dat dat soort adviezen vaak averechts werken omdat ik me er dan veel te geforceerd op ga concentreren/er in doorsla/er alleen maar neurotischer van word (een opdracht om elk uur je spanning op schaal van 1 tot 10 bij te houden laat je je alleen maar meer fixeren op je spanning, en een tip om elke avond bijtijds naar bed te gaan zorgt er uiteindelijk voor dat je bang bent dat 't helemaal mis gaat als je eens een keer later in bed eindigtquote:Op donderdag 2 april 2009 23:19 schreef MaJo het volgende:
[..]
Mijn ervaringen zijn goedAlleen dat hele coachingsidee en adhdgroepen vind ik onzin
Maar daar heb ik geen last van want loop er vooral vanwege mijn depressie
Herkenbaar.quote:Op donderdag 2 april 2009 23:32 schreef Maartel het volgende:
[..]
Qua tips van coaches die ik net las denk ik dat dat inderdaad voor mij ook geen wereld van verschil zou maken.. Sowieso merk ik in m'n huidige therapie al dat dat soort adviezen vaak averechts werken omdat ik me er dan veel te geforceerd op ga concentreren/er in doorsla/er alleen maar neurotischer van word (een opdracht om elk uur je spanning op schaal van 1 tot 10 bij te houden laat je je alleen maar meer fixeren op je spanning, en een tip om elke avond bijtijds naar bed te gaan zorgt er uiteindelijk voor dat je bang bent dat 't helemaal mis gaat als je eens een keer later in bed eindigt).
Het lijkt inderdaad fijn om vanuit een bepaald kader (ADD) aan je problemen te kunnen werken.quote:Maar op dit moment zou vooral de diagnose ADD een zegen voor me zijn. Het feit dat dan ws niet al m'n klachten veroorzaakt worden door m'n manier van denken/iets wat ik zelf in de hand heb, maakt het al een stuk makkelijker om bepaalde dingen gewoon te accepteren. Nu heb ik elke keer dat ik me onrustig voel nog 't idee "oje, dan heb ik blijkbaar iets gedacht wat spanning teweeg bracht, wat dacht ik dan???".
Om eerlijk te zijn kan ik uiteindelijk altijd wel een verklaring vinden, maar die is vaak vergezocht, en na het lezen van diverse (zeer herkenbare) verhalen vind ik ADD eigenlijk een veel aannemelijkere verklaring voor veel van mijn onrust.
O ja, dat begrijp ik ook wel, alleen ben ik al zo lang aan het proberen bepaalde dingen te veranderen waarvan m'n peut aangeeft dat ik ze misschien eens moet accepteren, terwijl ik zoiets heb van 'zodra ik 't accepteer verandert er helemaal niks meer aan'. Maar ondertussen kom ik geen meter verder, dus heb ik ws liever dat blijkt dat sommige dingen niet alleen liggen aan wat ik denk/doe, zodat ik me misschien eens bij wat dingen neer kan leggen, ipv alle mogelijke manieren van denken uit te proberen en toch steeds weer met dezelfde klachten te eindigen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 00:31 schreef Oproerkraaier het volgende:
Ik had liever dat ik geen ADD had en dat het iets was dat ik kon veranderen. Nu zit ik met een probleem waar ik alleen om heen kan werken maar niet kan oplossen..
ik denk dat de meesten zullen beginnen met Ritalin puur om uit te proberen of het effect heeft. Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik niet de hele dag onder de medicijnen wil zitten. Denk dat dat ook wel meespeeltquote:Op maandag 6 april 2009 11:05 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Weet iemand trouwens waarom de ene psych kiest voor Concerta en de (meeste) andere voor Ritalin?
Mijn psych had er een goede reden voor, nl dat ADHD'ers doorgaans moeite hebben met regelmaat.
En hier de redenatie van mijn psych in de praktijkquote:Op maandag 6 april 2009 12:24 schreef MaJo het volgende:
[..]
overigens ga ik waarschijnlijk over naar concerta omdat ik er moeite mee heb om te onthouden wanneer ik ze in moet nemen
Hoelang duurde het voordat de Strattera zijn werk deed?quote:Op maandag 6 april 2009 14:44 schreef Lychee_ het volgende:
Voor mij was Ritalin ook troep. Daarnaast werd ik erg opgefokt dat ik steeds aan moest denken wanneer ik het in moest nemen.
Sinds kort aan de Strattera en het werkt super!!
Voor mij is Ritalin super, ik voel me er goed bij, heb geen bijwerkingen (meer) en ik ben gelukkig in staat wel te denken aan de tijden dat ik het in moet nemen (met hulp van een wekker). Bovendien vind ik het prettig dat ik zelf kan bepalen of ik er drie of vier per dag neem, afhankelijk van de drukte van mijn dag.quote:Op maandag 6 april 2009 13:55 schreef Kabolter het volgende:
Ik heb eerst Ritalin gehad en ben daarna overgestapt naar dextro.
Gelukkig was ik lekker eigenwijs, anders was ik nu nog met de dosis aan het kloten geweest.
Bij mij is het echt troep, Ritalin.
Voor anderen schijnt het geweldig te zijn.
1 week 40 mgquote:Op maandag 6 april 2009 14:45 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Hoelang duurde het voordat de Strattera zijn werk deed?
Na 2 weken, dat is toch al fijn!quote:Op maandag 6 april 2009 19:14 schreef Lychee_ het volgende:
[..]
1 week 40 mg
4 weken 60 mg
en nu paar dagen 80 mg
Zo is momenteel de dosering gegaan om het langzaam op te kunnen bouwen.
Ik merkte na 1e week 60 mg lichte verbetering en dat is de verdere weken sterk verbeterd. Nu met 80 mg en hopelijk gaat dan nog beter.
Dat klinkt geweldig voor je!quote:Op maandag 6 april 2009 19:28 schreef Lychee_ het volgende:
Nou een andere wereld is wat overdreven, maar ik vind het fijn dat ik wat meer energie op een dag heb (niet half slapen tijdens college, kan het stappen langer volhouden etc.) en beter kan concentreren, bijna geen gedachtestormen heb en niet meer zo prikkelbaar en chagerijnig ben wat ik regelmatig was einde van de dag als ik moe was. En seksleven is stuk beter geworden doordat ik mij veel beter kan concentreren/geen gedachtestormen. Kan mij helemaal laten gaan.
Owja en ik voel mij beter in mijn vel. Ik heb best een aardig negatief zelfbeeld en dat is al stuk minder geworden. Ik heb tentamenperiode en heb nu er beter gevoel over. Idee dat ik minder last van faalangst heb wat ik normaal gesproken heb.
Mijn vriend vond mij al geweldig, maar nu helemaal!(heeft niet alleen met de seks te maken, ook de andere dingen die ik noem)
Het is duur spul (als je dat ziet op het stickertje van de apotheek op het doosje) maar gelukkig vergoedt mijn zorgverzekeraar alles.
Maar als je het zo bekijkt is het best een andere wereld waarin ik terecht gekomen.![]()
Meer overzicht in mijn hoofd en meer idee van tijd mbt mijn tentamens nu.quote:Op maandag 6 april 2009 19:46 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Dat klinkt geweldig voor je!
Merk je verschil met het leren voor je tentamens en de planning, uitstellen alles wat er omheen hangt?
Normaal wordt het niet vergoed toch?Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Welke verzekeraar heb je nu dan?quote:Op maandag 6 april 2009 19:54 schreef Lychee_ het volgende:
[..]
Meer overzicht in mijn hoofd en meer idee van tijd mbt mijn tentamens nu.
Ik loop bij PsyQ en daar was eind van vorig jaar een lijst met geadviseerde zorgverzekeraars die bepaalde adhd medicatie vergoeden. Doordat ik Strattera al wilde proberen, ben ik overgestapt op zorgverzekeraar.
Gebruik jezelf medicatie?
Dat is ook nog 1 van de redenen waarom ik ze niet regelmatig inneem.quote:Op maandag 6 april 2009 19:57 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Welke verzekeraar heb je nu dan?
Ik heb ritalin/concerta en dextroamfetamine geprobeerd maar deed allebei niks behalve dat ik er na een paar maanden steeds lustelozer van werd.
Strattera heb ik daarom, en om de prijs, niet aangedurfd.
Avero Achmea.quote:Op maandag 6 april 2009 19:57 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Welke verzekeraar heb je nu dan?
Ik heb ritalin/concerta en dextroamfetamine geprobeerd maar deed allebei niks behalve dat ik er na een paar maanden steeds lustelozer van werd.
Strattera heb ik daarom, en om de prijs, niet aangedurfd.
Klinkt als een wondermiddelquote:Op maandag 6 april 2009 19:28 schreef Lychee_ het volgende:
Nou een andere wereld is wat overdreven, maar ik vind het fijn dat ik wat meer energie op een dag heb (niet half slapen tijdens college, kan het stappen langer volhouden etc.) en beter kan concentreren, bijna geen gedachtestormen heb en niet meer zo prikkelbaar en chagerijnig ben wat ik regelmatig was einde van de dag als ik moe was. En seksleven is stuk beter geworden doordat ik mij veel beter kan concentreren/geen gedachtestormen. Kan mij helemaal laten gaan.
Owja en ik voel mij beter in mijn vel. Ik heb best een aardig negatief zelfbeeld en dat is al stuk minder geworden. Ik heb tentamenperiode en heb nu er beter gevoel over. Idee dat ik minder last van faalangst heb wat ik normaal gesproken heb.
Mijn vriend vond mij al geweldig, maar nu helemaal!(heeft niet alleen met de seks te maken, ook de andere dingen die ik noem)
Het is duur spul (als je dat ziet op het stickertje van de apotheek op het doosje) maar gelukkig vergoedt mijn zorgverzekeraar alles.
Maar als je het zo bekijkt is het best een andere wereld waarin ik terecht gekomen.![]()
Ik ben pas overgestapt naar VGZ, ik ga daar toch ook maar eens informeren.quote:Op maandag 6 april 2009 22:10 schreef Lychee_ het volgende:
[..]
Avero Achmea.
Moet je nog klein jaartje wachten dan...
Hier kan ik me wel in vindenquote:Op maandag 6 april 2009 15:30 schreef Windigo het volgende:
[..]
Voor mij is Ritalin super, ik voel me er goed bij, heb geen bijwerkingen (meer) en ik ben gelukkig in staat wel te denken aan de tijden dat ik het in moet nemen (met hulp van een wekker). Bovendien vind ik het prettig dat ik zelf kan bepalen of ik er drie of vier per dag neem, afhankelijk van de drukte van mijn dag.
Als ik mijn wekker niet zet vergeet ik hem inderdaad prompt in te nemen, dus soms heb ik wel eens maanden waarin ik wat langer doe met mijn ritalin ja, herkenbaar![]()
Naar mijn weten vergoed VGZ geen fuck... Ik ga zekers overstappen aan het eind van het jaar. Hier kun je zien of je medicijn wordt vergoed en door wie.quote:Op dinsdag 7 april 2009 12:56 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Ik ben pas overgestapt naar VGZ, ik ga daar toch ook maar eens informeren.
Maar goed dat ik het weet in elk geval!
Wat heb je allemaal al geprobeerd om toch eerder te gaan slapen?quote:Op woensdag 8 april 2009 08:23 schreef MaJo het volgende:
En ja hoor, haat mezelfen vooral omdat ik het voortschrijdend inzicht heb dat ik mezelf ga haten maar toch lekker doorgaan tot veel te laat
Niksquote:Op woensdag 8 april 2009 08:59 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wat heb je allemaal al geprobeerd om toch eerder te gaan slapen?
Bij mij helpt bier/alcohol heel erg goed om in slaap te komen. Ideetje?quote:Op woensdag 8 april 2009 09:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Nikshoewel, heb melatoninetabletten gehad maar dat deed niet veel voor me. Ik ben sowieso moe, dat is het probleem niet. Heb alleen geen zin om te gaan slapen
Ben sinds 2 maanden helemaal alcoholvrij dus dat is geen optiequote:Op woensdag 8 april 2009 09:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Bij mij helpt bier/alcohol heel erg goed om in slaap te komen. Ideetje?
Heel veel en heel intensief sporten 's avonds?quote:Op woensdag 8 april 2009 09:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ben sinds 2 maanden helemaal alcoholvrij dus dat is geen optie
Sporten ben ik te lui voorquote:Op woensdag 8 april 2009 09:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Heel veel en heel intensief sporten 's avonds?
Veel verder kom ik trouwens ook niet
Ennuh, chappaux dat je alcoholvrij bent. Eigen keuze neem ik aan?
haha bekend probleem. maar is dat niet een algemeen avondmensen trekje?quote:Op woensdag 8 april 2009 09:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Nikshoewel, heb melatoninetabletten gehad maar dat deed niet veel voor me. Ik ben sowieso moe, dat is het probleem niet. Heb alleen geen zin om te gaan slapen
merk je er iets van?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:11 schreef Rikketik het volgende:
Herkenbaar inderdaad. Ik ben echt een nachtmens, als het even kan lig ik er om 4.00 uur pas in. Ik ga eigenlijk altijd pas naar bed als ik écht moe ben. Moet ik naar bed omdat ik er de volgende dag vroeg uit moet, lig ik er vaak een uur of twee uur later in dan ik eigenlijk had gewild. En de volgende dag ben ik dan helemaal lam omdat ik veel te weinig geslapen heb.
Net m'n eerste pil genomen trouwens, so far so good.
Sporten helpt bij mij niet om in slaap te vallen, ik krijg er juist enorm veel energie van. Maar wel goede energie, ik kan me er beter door focussen zeg maar.quote:Op woensdag 8 april 2009 09:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Sporten ben ik te lui voormaar zou wel goed zijn denk ik
quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Naar mijn weten vergoed VGZ geen fuck... Ik ga zekers overstappen aan het eind van het jaar. Hier kun je zien of je medicijn wordt vergoed en door wie.
PS: dank voor het aanpassen van de OP.
Dat is weer wat om 2 maanden te laat achter te komen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:23 schreef Oproerkraaier het volgende:
ONVZ en Aegon vergoeden de eigen bijdrage van geneesmiddelen 100% tot 4500 euro uit hun aanvullende verzekering. Voor het gedeelte uit de HV betaal je dan wel Eigen Risico, maar de eigen bijdrage krijg je dan wel vergoed.
Of je eigen bijdrage voor een geneesmiddel moet betalen kun je zien op www.medicijnkosten.nl.
Ook andere verzekeraars vergoeden dit soms, bijvoorbeeld CZ met een Top Collectief aanvullende verzekering (100%), maar dan moet je wel een collectieve verzekering kunnen afsluiten.
oja dan is een doosje wel handig.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:50 schreef Rikketik het volgende:
Vier maal daags, elke dag op dezelfde tijd. En ik heb nogal een divers werk- en schoolrooster dus ik moet die krengen maar constant bij me dragen.
Voel me nu wel een beetje wazig worden trouwens...
Misschien hangt het een en ander juist met elkaar samen? Dan kan het juist beter zijn om zoveel mogelijk dingen te weten zodat je ook beter kunt kijken wat er aan te doen is.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:02 schreef Murmeli het volgende:
[..]
oja dan is een doosje wel handig.
owh, wazig... da's toch niet de bedoeling van ritalin?
collega van me die heeft vorige week gehoord dat ie adhd heeft. ik had het er met hem over en herken er best wel veel van, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel wil weten of ik adhd heb. misschien is het handig om te weten waarom ik altijd zo chaotisch ben en afgeleid en al dat soort dingen, maar aan de andere kant: nog meer etiketjes(zit ook al aan de AD dus omdat ik vorig jaar heel depressief was geworden en dat ook wel vaker heb gehad, en sowieso vrij labielig aangelegd ben om het maar even kort samen tevatten.
iemand tips/suggesties/ideeen hierover?
Sufheid is wel een bijwerking die veel voorkomt volgens de bijsluiter. Het is ook niet zo alsof ik hier helemaal mellow op de bank zit, maar ik heb het idee dat omschakelen naar bepaalde dingen (opstaan bijvoorbeeld, me even op de tv concentreren) wat meer moeite kost. Alsof het een fractie van een seconde langer duurt voordat ik scherp ben zeg maar.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:02 schreef Murmeli het volgende:
[..]
oja dan is een doosje wel handig.
owh, wazig... da's toch niet de bedoeling van ritalin?
collega van me die heeft vorige week gehoord dat ie adhd heeft. ik had het er met hem over en herken er best wel veel van, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel wil weten of ik adhd heb. misschien is het handig om te weten waarom ik altijd zo chaotisch ben en afgeleid en al dat soort dingen, maar aan de andere kant: nog meer etiketjes(zit ook al aan de AD dus omdat ik vorig jaar heel depressief was geworden en dat ook wel vaker heb gehad, en sowieso vrij labielig aangelegd ben om het maar even kort samen tevatten.
iemand tips/suggesties/ideeen hierover?
ja dat is wel zo. ik had tegen mn psych ook een keer wat laten vallen over adhd maar het interesseert hem niet zo of ik nou adhd heb of niet. (de context was zoiets van of je nou adhd hebt of niet, je moet gewoon je disicplineproblemen aanpakken) maar ik vat dat dan weer negatief op waardoor ik er niet achteraan durf te gaan.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:06 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Misschien hangt het een en ander juist met elkaar samen? Dan kan het juist beter zijn om zoveel mogelijk dingen te weten zodat je ook beter kunt kijken wat er aan te doen is.
ah ok dus de sufheid is nog wel te hanteren? Misschien trekt het ook nog eenbeetje weg of wen je eraan. Ik ben met mn ad ook wel suffig hoor. dat wil zeggen, ik heb nog meer last van overdag in slaap vallen tijdens vergaderingen. gisteren ook weer. zo genant.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:12 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Sufheid is wel een bijwerking die veel voorkomt volgens de bijsluiter. Het is ook niet zo alsof ik hier helemaal mellow op de bank zit, maar ik heb het idee dat omschakelen naar bepaalde dingen (opstaan bijvoorbeeld, me even op de tv concentreren) wat meer moeite kost. Alsof het een fractie van een seconde langer duurt voordat ik scherp ben zeg maar.
Ik zou me wel laten testen als ik jou was. Ik had (en heb nog steeds) moeite met het etiket ADHD dat ik nu ook draag, maar ik voel me beter dan ik in jaren heb gedaan sinds ik weet dat ik het heb. En dat hokje... ik probeer er zelf mee om te gaan door niet tegen mensen te zeggen dat ik ADHD heb, maar dat ik me gewoon moeilijk kan concentreren en zo. Het haalt de lading er een beetje af.
Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:19 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja dat is wel zo. ik had tegen mn psych ook een keer wat laten vallen over adhd maar het interesseert hem niet zo of ik nou adhd heb of niet. (de context was zoiets van of je nou adhd hebt of niet, je moet gewoon je disicplineproblemen aanpakken) maar ik vat dat dan weer negatief op waardoor ik er niet achteraan durf te gaan.
Hier zeker wel... Probeer nu al maanden om op vrijdagen te gaan sporten, maar heb de discipline niet. Erg jammer, kost wel geld nlquote:Op woensdag 8 april 2009 12:38 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.
sja ik weet het ook niet.... misschien heeft hij deindruk dat ik geen ad(h)d heb en zegt hij het daarom. geen idee en ik durf het niet te vragen. ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen. is er ergens een kant en klaar lijstje van adhd kenmerken te vinden op internet? kan ik daar eens naar kijken. ik had wel die test van psyQ gedaan en daar kwam wel uit dat ik het moest laten onderzoeken, maar ik vond die test nogal lastig in te vullen dus misschien klopt dat niet echtquote:Op woensdag 8 april 2009 12:38 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Vreemd, want disciplineproblemen zijn bij AD(H)D niet vreemd.
haha ik zit al heel de ochtend op fok me voor te nemen om de ramen te wassen en te gaan sporten maar dat ga ik maar niet doen. ramen wassen misschien wel maar sporten vrijdag weer. ben begonnen met hardlopen. kijken hoe lang ik dat volhoud.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hier zeker wel... Probeer nu al maanden om op vrijdagen te gaan sporten, maar heb de discipline niet. Erg jammer, kost wel geld nl.
Vooral mijn concentratiestoornis heb ik last van. Het feit dat ik alles meekrijg wat er om me heen gebeurt belemmert me best wel. Behalve als het interessant is, kan ik mijn aandacht ongeveer tien minuten op iets houden. Daarna _moet_ ik gewoon om me heen kijken of ergens anders mijn aandacht aan geven. Voor de rest ben ik ook erg impulsief, waardoor ik werk vaak maar half afmaak. Ik ben ook heel erg impulsief qua aankopen, waardoor ik vaak thuiskom met iets waar ik een paar dagen later al niet meer naar omkijk. Voor de rest nog vergeetachtigheid. Als iets uit mijn hoofd is, is het ook echt een tijdje verdwenen. Denk ik er pas de volgende dag weer aan of zo.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:35 schreef Murmeli het volgende:
goed zo dat hij je aanraadt om rustig aan te doen!!
waar heb jij precies last van qua adhd klachten?
Herkenbaar!quote:Op woensdag 8 april 2009 12:47 schreef Murmeli het volgende:
ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen.
Ik zou eens bij de huisarts een doorverwijzing aanvragen naar bijvoorbeeld PsyQ. Die hebben gespecialiseerde afdelingen op dit gebied, je moet je niet te snel laten afschrikken.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:47 schreef Murmeli het volgende:
[..]
sja ik weet het ook niet.... misschien heeft hij deindruk dat ik geen ad(h)d heb en zegt hij het daarom. geen idee en ik durf het niet te vragen. ben bang dat ze me een aansteller vinden ofzo. dat ik mijn luiheid en moeilijke gedoe niet moet afschuiven op dingen als adhd en andere psychische problemen. is er ergens een kant en klaar lijstje van adhd kenmerken te vinden op internet? kan ik daar eens naar kijken. ik had wel die test van psyQ gedaan en daar kwam wel uit dat ik het moest laten onderzoeken, maar ik vond die test nogal lastig in te vullen dus misschien klopt dat niet echt
Zet dat maar uit je hoofd, lukt je toch nietquote:Op woensdag 8 april 2009 12:48 schreef Murmeli het volgende:
[..]
haha ik zit al heel de ochtend op fok me voor te nemen om de ramen te wassen en te gaan sporten maar dat ga ik maar niet doen. ramen wassen misschien wel maar sporten vrijdag weer. ben begonnen met hardlopen. kijken hoe lang ik dat volhoud.
Misschien moet je een sportmaatje zoeken, dan kan je elkaar motiveren.
als ik smorgens opsta en meteen wat ga doen komt het goed maar als ik ga zitten en ga fokke ndan doe ik heel de dag helemaal niksquote:Op woensdag 8 april 2009 13:17 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Zet dat maar uit je hoofd, lukt je toch niet...
Bij mij is het zo dat als ik mij iets voor neem, het niet gebeurt. Als ik iets doe, gebeurt het wel. Heel vreemd. Concerta is lief. Nu kan ik mijn voornemens doorvoeren naar acties
.
Een sportmaatje zou kunnen, maar ik ken niemand die zo gek is om met mij Tai-Jiu Ji Tsu te gaan doen.
ik heb er geen verstand van maar mijn boerenverstand zegt: gewoon een sultana oid naar binnen werken en dan pil slikkenquote:Op woensdag 8 april 2009 13:22 schreef Rikketik het volgende:
Even een vraagje in zijn algemeenheid trouwens, wat betreft Ritalin: Moet het direct geslikt worden na het eten? Dat raadde de psych me namelijk aan, maar mijn volgende pil staat bijvoorbeeld voor 14.00 uur en mijn maag begon om 12.00 uur al te rommelen. Bovendien een beetje lastig als ik op werk of op school steeds moet afbreken waar ik mee bezig ben, naar de kantine moet lopen en wat moet eten.
Woon in Vaassen, da's een beetje uit de buurt & fitness vin'k maar saaiquote:Op woensdag 8 april 2009 13:24 schreef Murmeli het volgende:
[..]
als ik smorgens opsta en meteen wat ga doen komt het goed maar als ik ga zitten en ga fokke ndan doe ik heel de dag helemaal niks
opschrijven en gewoon domweg uitvoeren is het enige dat bij mij werkt en niet teveel dan krijg ik stress.
is concerta lief ja? dat krijgt mijn collega ook
ehhh nee dat wil ik ook niet met je doen nee. als je gaat fitnessen of hardlopen en in rotterdam woont/sport dan doe ik met je mee
wat kost het je dan?quote:Op woensdag 8 april 2009 13:27 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Woon in Vaassen, da's een beetje uit de buurt & fitness vin'k maar saai.
Concerta is lief voor mijn ADHD, niet voor mijn portemonnee... Klote VGZ.
Heel veel mensen zijn meer gefocust met Ritalin op. Zegt niks dus.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:31 schreef Murmeli het volgende:
ik had ook al een keer bedacht dat ik gewoon iemand moet zoeken met ritalin en dat een keer nemen en kijken of ik dat gefocuster ben haha. is wel slecht zeker?
ik ben wel een keer met speed op gaan studeren en dat ging wel heul erg goed. was alleen na 3 uur helemaal afgebrand maar dat was omdat ik ervoor nauwelijks had geslapen. maar ik werd er wel geconcentreerd van
haha ik moet lachen, afstandsbediening in de koelkast.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:34 schreef Kabolter het volgende:
Valt me wel op dat iedereen altjd zo negatief is over ADHD en ADD.
Als ik zou moeten kiezen tussen het niet meer hebben en het wel hebben dan is de keuze voor mij erg makkelijk gemaak.
- Zonder moeite te doen altijd een nieuwe dag.
- Heerlijk dagdromen, andere dagen juist heel veel doen, echt doorknallen.
- Hak op de tak gedachtes.
- Altijd in de meest grappige situaties terecht komen, het is nooit echt saai.
- Geweldig mooie, diepe, grappige of verrassende gedachtes hebben.
- Vaak geen drang om te gedragen zoals van je wordt verwacht. Behalve als het echt belangrijk is.
Dan schiet er iets door je hoofd en sta je er weer met een dikke glimlach..
- De ene keer super hyperfocussen, de andere keren juist niet.
- Van adrenaline en dopamine rustig kunnen worden.
- Om jezelf kunnen lachen door de onlogische werkwijze die je hanteert, of omdat je weer een Mars op de tv vind en de afstandsbediening in de koelkast.
- Sowieso de hele dag een grote zoektocht hebben, vaak ook nog dingen die je vaker in de week gebruikt.
- Op stressmomenten blij, helder en energiek zijn. (Kill your darlings blijft mijn favo uitdrukking daardoor)
- Orde in chaos weet te scheppen door het niet op te ruimen..
Lijkt mij echt extreem sterk, aangezien zowel Ritalin als Concerta beiden (min of meer) pure speed zijn. Voor zover mijn kennis van dit spul gaat, verbetert speed de concentratie van het "normale" brein niet.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:35 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Heel veel mensen zijn meer gefocust met Ritalin op. Zegt niks dus.
Niet voor niks studiedrug nummer 1, volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |