Ikzelf geinteresseerd, de rest weet ik niet.. maar ik vermoed overwegend (alleen maar?) geinteresseerden. Wat mij betreft (samen met voedsel- en waterveiligheid, maar ook daarmee is het verweven) is energieveiligheid het meest invloedrijke onderwerp dat er bestaat en veel te onderbelicht in het publieke debat.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:17 schreef junkiexp het volgende:
Zijn er hier ook nog mensen die daadwerkelijk olie traden, of zijn jullie gewoon geïnteresseerd ?
quote:The Transition movement was started four years ago by Rob Hopkins, a young British instructor of ecological design. Transition shares certain principles with environmentalism, but its vision is deeper — and more radical — than mere greenness or sustainability. “Sustainability,” Hopkins recently told me, “is about reducing the impacts of what comes out of the tailpipe of industrial society.” But that assumes our industrial society will keep running. By contrast, Hopkins said, Transition is about “building resiliency” — putting new systems in place to make a given community as self-sufficient as possible, bracing it to withstand the shocks that will come as oil grows astronomically expensive, climate change intensifies and, maybe sooner than we think, industrial society frays or collapses entirely.
(geschreven door de redacteur van Elle, nota bene!)quote:What’s a nice girl in the suburban smudge doing in a neurotic place like this? I’m a positive person and I believe in starting things rather than waiting for others to start them for me. But back in 2005, I was a new mother, not working, swimming in a soup of sleep deprivation, vulnerability, a little too much Internet time on my hands, and a growing sense that I should leave behind a planet for my infant son that resembled the one I’d grown up on. The End of Suburbia, and the theory of Peak Oil, made sense to me. Since 1859, when the first well in Pennsylvania pumped oil, we have burned through one trillion barrels of the world’s supply as more countries industrialize and globalization increases international trade. At this rate, how long can it be until we come up dry?
quote:It is fascinating to watch the behaviour of our political and business leaders as they attempt to cope with the world’s deepening financial crisis. It is becoming clear that they don’t have a clue what is actually going on. Their blindness is explained by confusion about what actually enables economic growth. The shared delusion is that money makes the world go round.
As share and asset values crash we hear talk of deflation. Many nations are trying to counter this by expanding their money supply. However, they seem to have forgotten the most basic fact about money that we are taught in school - that it is a medium of exchange. Money allows agreements on relative “value” (how much of one thing will be exchanged for another) but it has no intrinsic value itself. It is simply a mechanism that allows the distribution of real “stuff”. So if the economy is crashing what is this “stuff” that is disappearing? It can be summed up in one word - energy.
Twee dingen:quote:Op donderdag 23 april 2009 17:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat betreft interesse om er in te beleggen blijft dat toch echt bij ETF(S). Sprinters zijn niet aantrekkelijk genoeg en het is nog maar de vraag hoe sterk olie zal aantrekken als de economie weer groene borden laat zien.
Wat definieer jij als economie?quote:Op donderdag 23 april 2009 21:23 schreef Q. het volgende:
[..]
Twee dingen:
1) De economie zal NOOIT meer op het niveau komen zoals we dat de afgelopen jaren hebben ervaren
2) Olieprijzen zullen stijgen tot bizarre hoogtes. Ik durf geen waarde te noemen wat ik de dollar is binnen korte tijd toch compleet waardeloos dus olie-prijzen in dollars berekenen is gekkenwerk.
quote:
Exxon misses despite general oil firm resilience
LONDON/SAN FRANCISCO (Reuters) - Exxon Mobil Corp disappointed investors who in the past week had grown accustomed to energy companies reporting better-than-expected profits despite the collapse in crude oil prices since July.[..]
Zal niet het laatste land zijn dat dit soort dingen gaat doen. Nog even en de boodschap is ook nog te verkopen aan het volk, het blijven immers gewone soldaten die dit gaan doen.quote:
UK sees new role in Iraq oil play
The UK wants to get involved in protecting oil supplies from Iraq after its combat role there comes to an end, Prime Minister Gordon Brown said today.
[..]
"We hope to sign an agreement with the Iraqi government about the future role that we can play in training and in protecting the oil supplies of Iraq and that will be an agreement between our two governments rather than any new United Nations resolution," Reuters quoted Brown saying at a news conference.
[..]
quote:
Oil Sands Cos Still Hesitate on Projects Despite Falling Costs
Costs in Canada's pricey oil sands are starting to fall but nervous developers are still leery of giving the green light to stalled projects.
[..]
But when crude oil prices collapsed, so did project economics and nearly C$200 billion ($164 billion) worth of proposed developments have been affected, according to recent estimates by Merrill Lynch. Fewer projects mean less competition for a limited pool of labor, while global steel prices have slumped more than a third from last year. But most companies still need $80 a barrel crude to push ahead with new projects, and the speed of the oil price plunge is likely to render company executives much more cautious at restarting developments even after prices recover.
Lange tijd was het OPEC-streven dan ook een niet te lage maar vooral ook niet te hoge olieprijs, tenslotte willen ze dat spul maar al te graag verkopen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 01:31 schreef SeLang het volgende:
Gezien het feit dat de daling al start voordat de economische crisis echt zichtbaar werd lijkt dit verdacht veel op demand destruction te gevolge van de hoge olieprijzen. Die theedoeken hebben zichzelf dus mooi in de vingers gesneden door de olieproductie kunstmatig laag te houden
Is denk ik die prijsexplosie geweest daar die de consumptie vanaf 2005 heeft laten zakken. In de VS zijn ze daar wat gevoeliger voor dan hier omdat de ruwe olieprijs hier door de hoge belastingen minder doortelt aan de pomp + dat ze nog afhankelijker zijn van olie dan wij. Augustus 2005 leek er (voor bijna iedereen) economisch nog geen vuiltje aan de lucht dus die daling was niet het gevolg van recessie. Die kan overigens wel de daling van de olieconsumptie nog veel verder naar beneden trekken in de VS.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 02:01 schreef waht het volgende:
http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/mttupus2m.htm
In augustus 2005 lijkt de consumptie van petroleum producten in de VS op z'n hoogst, inmiddels teruggezakt naar het niveau van midden '99.
Dat klopt wel een beetje, met olieprijzen van 150 dollar moet je niet vreemd staan op te kijken dat men de wereldeconomie verkracht. De economie heeft echt wel wat lagere olieprijzen dan 150 dollar nodig om een beetje gezond te groeien.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 01:31 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje minder autorijden kan dus toch.
Wel aardig om te zien dat de daling in het aantal gereden kilometers groter is dan tijdens de twee oliecrises van de jaren '70. Tel daar nog bij op het uit de gratie geraken van SUV's en dergelijke en je hebt opeens een zooi minder olie nodig.
Gezien het feit dat de daling al start voordat de economische crisis echt zichtbaar werd lijkt dit verdacht veel op demand destruction te gevolge van de hoge olieprijzen. Die theedoeken hebben zichzelf dus mooi in de vingers gesneden door de olieproductie kunstmatig laag te houden
OPEC heeft de olieproductie die laatste jaren juist beperkt (minder oppompen dan capaciteit), dus je kunt bepaald niet zeggen dat ze ernaar hebben gestreefd om de prijsstijgingen tegen te gaan. Er hebben wel mensen binnen de OPEC gezegd dat ze bang waren voor demand destruction maar de OPEC als geheel heeft er in elk geval niet naar gehandeld.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Lange tijd was het OPEC-streven dan ook een niet te lage maar vooral ook niet te hoge olieprijs, tenslotte willen ze dat spul maar al te graag verkopen.
Met "lange tijd" bedoelde ik dan ook niet de afgelopen paar hebberige jaren van de OPEC...quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
OPEC heeft de olieproductie die laatste jaren juist beperkt (minder oppompen dan capaciteit), dus je kunt bepaald niet zeggen dat ze ernaar hebben gestreefd om de prijsstijgingen tegen te gaan.
Als de theedoeken het moeten hebben van groei in China dan heb ik slecht nieuws voor ze: de koopkracht van Chinezen is veel lager dan die van mensen in het westen, dus demand destruction treedt daar veel eerder op. Je kunt niet de sterke groei van China zien als een vaststaand gegeven dat DUS gaat zorgen voor veel meer vraag naar olie op hogere prijzen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat die hoge economische groei en groei van autoverkeer DUS niet plaats gaat vinden omdat de hogere olieprijzen dat afremmen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:19 schreef Poekieman het volgende:
Onze theedoek vrienden trekken uiteindelijk toch wel aan het langste eind denk ik. De groei in China gaat gewoon door. En wat er bij hen over een paar jaar aan olie consumptie bijkomt is straks meer dan er bij 'ons' af gaat.
Alleen zijn de olieprijzen nu niet meer hoog - en blijven ze misschien door de crisis lang genoeg laag (een jaar of 5?) om de Chinezen hun interne markt voldoende op orde te laten krijgen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de theedoeken het moeten hebben van groei in China dan heb ik slecht nieuws voor ze: de koopkracht van Chinezen is veel lager dan die van mensen in het westen, dus demand destruction treedt daar veel eerder op. Je kunt niet de sterke groei van China zien als een vaststaand gegeven dat DUS gaat zorgen voor veel meer vraag naar olie op hogere prijzen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat die hoge economische groei en groei van autoverkeer DUS niet plaats gaat vinden omdat de hogere olieprijzen dat afremmen.
1) Voorlopig niet, maar ... nooit meer ? , lijkt me sterk.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:23 schreef Q. het volgende:
[..]
Twee dingen:
1) De economie zal NOOIT meer op het niveau komen zoals we dat de afgelopen jaren hebben ervaren
2) Olieprijzen zullen stijgen tot bizarre hoogtes. Ik durf geen waarde te noemen wat ik de dollar is binnen korte tijd toch compleet waardeloos dus olie-prijzen in dollars berekenen is gekkenwerk.
En dan is die $6000 ook nog volgens de PPP bepaling als ik het CIA world factbook erop na sla (nominaal is het maar $3248), dus v.w.b. de olieprijs zijn ze gemiddeld nog armer.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:24 schreef SeLang het volgende:
Ik heb het hier niet over de al dan niet (ont)koppeling tussen China en de westerse wereld maar over het verschil in koopkracht dat logischerwijs eerder tot demand desruction voor olie zal leiden dan in het westen.
GDP per capita
USA: $47.000
China: $6.000
Dus die verhalen over $1000 olie (even overdrijven) omdat de vraag uit China zo groot zal worden daar geloof ik dus niet in, want hoge olieprijzen zullen de vraag in China heel snel doen afvlakken (veel sneller dan in het westen). En mocht olie significant hoger worden dan zal dat dus ook de economie sterk vertragen. De denkfout die vaak wordt gemaakt is dat men net doet alsof economische groei en olieprijs onafhankelijke grootheden zijn die je met elkaar kunt vermenigvuldigen. Maar zo werkt dat dus niet.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere beperkingen. Een Chinese kennis van mij in Shanghai vertelde me laatst dat ze voor haar Shanghainese kenteken ongeveer evenveel moest betalen als voor de auto zelf. De authoriteiten proberen de groei in autoverkeer ook af te remmen om het nog een beetje leefbaar te houden. Dus de kosten voor bezit en gebruik van een auto zijn in Shanghai nu al een stuk duurder dan in het westen, terwijl de inkomens veel lager zijn.
quote:At the end of the year, eight UK companies came together under the auspices of the UK Industry Taskforce on Peak Oil and Energy Security to publish a report entitled The Oil Crunch. It was a stark warning that cheap, easily available petroleum production is likely to peak by 2013, sending the price soaring and the markets into turmoil. It called on the Government to respond with a crash programme of investments in energy efficiency and renewables, among other measures. Among the signatories to The Oil Crunch were three of the UK’s principal transport operators, Stagecoach, First Group and Virgin. These transport chiefs tell Martin Wright why action now is essential for their business survival.
Aan dit soort verhalen heb je relatief weinig. Likely is niks anders dan een schijnbare mogelijkheid berust op variabele gegevens..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:04 schreef Perrin het volgende:
Action on peak oil essential for business survival, say UK transport chiefs
[..]
At the end of the year, eight UK companies came together under the auspices of the UK Industry Taskforce on Peak Oil and Energy Security to publish a report entitled The Oil Crunch. It was a stark warning that cheap, easily available petroleum production is likely to peak by 2013, sending the price soaring and the markets into turmoil. It called on the Government to respond with a crash programme of investments in energy efficiency and renewables, among other measures. Among the signatories to The Oil Crunch were three of the UK’s principal transport operators, Stagecoach, First Group and Virgin. These transport chiefs tell Martin Wright why action now is essential for their business survival.
Het doel van het artikel was dan ook niet de oliepiek tot op 't jaar correct te voorspellen, maar om aan te geven wat de visie van de Britse transportsector op het pieken van de oliebeschikbaarheid is..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Aan dit soort verhalen heb je relatief weinig. Likely is niks anders dan een schijnbare mogelijkheid berust op variabele gegevens..
Ja, olie raakt eens op. Verder dan dat komen de meeste niet.
Dan snap ik niet dat je economie studeerd want daarin is alles nog veel meer waarschijnlijk en met emotie omgeven dan de te meten variabelen die een grote rol spelen bij het bepalen van de oliepiek.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Aan dit soort verhalen heb je relatief weinig. Likely is niks anders dan een schijnbare mogelijkheid berust op variabele gegevens..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |