abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67161463
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
Wat een onzin! Het slachtoffer zal er een stuk beter uitkomen als je helemaal niks doet
Als geoefende Eerste Hulp verlener is er zeker een kans dat je ribben breekt, zelfs ambulance personeel heeft hiermee te maken.

Mocht je opzien tegen het beademen van een slachtoffer dan kan je altijd borstcompressies toepassen.
Daarnaast kun je diverse hulpmiddelen gebruiken voor het beademen.
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:42 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Keelinspectie is uit het protocol (NRR) gehaald omdat het teveel tijd kost. Rest ben ik met je eens.
Mocht je de eerste keer niet effectief kunnen beademen doe je a) iets niet helemaal goed of b) zit de luchtweg verstopt. Lukt het de 2de keer ook niet ga je gewoon verder met borstcompressies en na 30 compressies probeer je het nog een keer. Lukt het weer niet, doe je een mondinspectie, als het daarna nog niet lukt dan zit er misschien iets in de luchtweg. Als het niet los komt met borstcompressies dan zit het goed vast en moet je maar hopen dat het los komt. Blijf het wel proberen. De resterende lucht in de longen raakt wel een keer op.
quote:
Op maandag 16 maart 2009 17:39 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Denk eerder aan gebitselementen etc.
Het gebit kan je het beste gewoon laten zitten. Dit geeft de mond vorm wat de beademing vergemakkelijkt. Anders kan je altijd nog mond-neus beademing toepassen.

[ Bericht 45% gewijzigd door solidworks op 18-03-2009 10:32:16 ]
pi_67187571
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 09:58 schreef solidworks het volgende:
[..]
Het gebit kan je het beste gewoon laten zitten. Dit geeft de mond vorm wat de beademing vergemakkelijkt. Anders kan je altijd nog mond-neus beademing toepassen.
Het ging hier over gebitselementen als corpus alienum en daar moet je bij de A in ATLS toch echt naar zoeken
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_67187898
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 09:58 schreef solidworks het volgende:
Mocht je de eerste keer niet effectief kunnen beademen doe je a) iets niet helemaal goed of b) zit de luchtweg verstopt. Lukt het de 2de keer ook niet ga je gewoon verder met borstcompressies en na 30 compressies probeer je het nog een keer. Lukt het weer niet, doe je een mondinspectie, als het daarna nog niet lukt dan zit er misschien iets in de luchtweg. Als het niet los komt met borstcompressies dan zit het goed vast en moet je maar hopen dat het los komt. Blijf het wel proberen. De resterende lucht in de longen raakt wel een keer op.
Ik weet het hoor . Geef zelf les in BLS.
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 22:15 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Het ging hier over gebitselementen als corpus alienum en daar moet je bij de A in ATLS toch echt naar zoeken
Bij ATLS natuurlijk wel, maar het gaat hier eigenlijk over BLS. Zit overigens wel in ons protocol (aangepaste versie van ATLS voor eerstejaars geneeskunde) bij slachtoffers bij bewustzijn.
pi_67194082
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:10 schreef Baka-san het volgende:
Hm het lijkt mij dan wel vreselijk als de gewonde overlijdt omdat er dan niet op tijd is gereanimeerd of wat dan ook, en dat jij het wel had 'kunnen' voorkomen maar niet durfde =/
Ik denk dat ik er wel mee kan leven
pi_67226657
1 ding is in ieder geval zeker,als je niets doet is de kans dat de patient overlijd zo'n 100%,begin als iemand die onbekend is met e.h.b.o. in ieder geval met het bellen van 112,alles wat je daarna meer kunt doen is alleen maar meegenomen!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_67233310
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
Onjuist, alle wat je doet is beter dan helemaal niets! werd bij mij op de bhv-cursus gezegd.
pi_67235332
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 11:10 schreef thijsltc het volgende:

[..]

Onjuist, alle wat je doet is beter dan helemaal niets! werd bij mij op de bhv-cursus gezegd.
En zo is het maar net!
Als je gaat wachten op een ambulance (wat in het meest gunstige geval al snel 5 minuten duurt, ze moeten er officieel binnen 15 minuten zijn), dan heb je bij een circulatiestilstand er eigenhandig voor gezorgd dat de kans dat iemand het haalt eigenlijk 0 is geworden.
Gebroken ribben helen wel weer. Een geperforeerde long is "minder erg" voor een slachtoffer dan niet gereanimeerd worden. Heel eenvoudig allemaal.
pi_67242571
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Niet reanimeren is niet strafbaar. Niet helpen wel. (Art 255 en 450 WvS)
Tenzij je EHBO hebt, dan is het verplicht en wanneer je het niet doet ben je strafbaar.
R_B heeft reeds vele jaren zijn EHBO en heeft diverse verschillende manieren aangeleerd gekregen.
Zoals boven ook wordt gezegd, een rib breken is niet erg , sterker nog, het mooiste is dat wanneer je iemand aan het reanimeren bent, hij hard auw roept wanneer je hem pijn doet .
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:29:12 #84
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67243069
quote:
Art. 255: Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
quote:
Artikel 450 | Sr, Boek 3, Titel 5
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Ik denk dat het idd op artikel 450 kan vallen. Als je kundig bent in eerste hulp moet je het ook toepassen aangezien redelijkerwijs van je verwacht kan worden dat je het kunt toepassen op iemand die eerste hulp behoeft.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67245146
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:11 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Tenzij je EHBO hebt, dan is het verplicht en wanneer je het niet doet ben je strafbaar.[/i]
Dat vind ik erg sterk gesteld. Ben wel benieuwd wat Diederik_Duck daarvan zegt.
pi_67260417
Mensen die niet willen reanimeren omdat ze bang zijn dat ze ribben breken

Wat boeien die ribben nou. Reanimeren met die hap.
pi_67267819
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:41 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat vind ik erg sterk gesteld. Ben wel benieuwd wat Diederik_Duck daarvan zegt.
Daar heb je DD niet voor nodig. Repeat kan ook wel zeggen dat dit onzin is.

edit: Alhoewel, toen ik net stond te douchen bedacht ik me dat er wel een kern van waarheid inzit. Je moet immers doen wat je kunt volgens art 450 sr (zo heb ik geleerd in een ander topic ) en dan kan je er dus vanuit gaan dat iemand met een ehbo diploma kan reanimeren?

Ow, wat Maanvis zegt dus _!

[ Bericht 14% gewijzigd door Repeat op 21-03-2009 14:28:05 ]
pi_67268773
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Daar heb je DD niet voor nodig. Repeat kan ook wel zeggen dat dit onzin is.

edit: Alhoewel, toen ik net stond te douchen bedacht ik me dat er wel een kern van waarheid inzit. Je moet immers doen wat je kunt volgens art 450 sr (zo heb ik geleerd in een ander topic ) en dan kan je er dus vanuit gaan dat iemand met een ehbo diploma kan reanimeren?

Ow, wat Maanvis zegt dus _!
Precies, dat lijkt me iets meer voor de hand liggend. Vraag me wel ernstig af of er ooit iemand veroordeeld is die wél een eerste hulpdiploma had maar niet heeft gereanimeerd.
pi_67268972
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:43 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Precies, dat lijkt me iets meer voor de hand liggend. Vraag me wel ernstig af of er ooit iemand veroordeeld is die wél een eerste hulpdiploma had maar niet heeft gereanimeerd.
Lijkt me sterk. Lijkt me typisch zo'n wet die bijna niet te handhaven is.
pi_67271330
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:54 schreef Repeat het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Lijkt me typisch zo'n wet die bijna niet te handhaven is.
Dat is ook zo maar bij ons op de EHBO hebben ze het echt zo aan alle cursisten geleerd, niet helpen is strafbaar wanneer je een EHBOér bent. Dat ze nooit iemand zullen vervolgen is vast waar, hoewel je het nooit weet, wellicht wordt men in de toekomst hieromtrent ook een stuk strenger.
pi_67272426
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:47 schreef Ronnie_bravo het volgende:

Dat is ook zo maar bij ons op de EHBO hebben ze het echt zo aan alle cursisten geleerd
Dat op zich maakt het nog geen voldongen feit uiteraard.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 19:12:34 #92
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67274546
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 17:36 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Dat op zich maakt het nog geen voldongen feit uiteraard.
maar wel een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, natuurljk.
maargoed, volgens dat artikel ben je pas strafbaar als je niet binnen jouw kunnen helpt en het slachtoffer overlijdt daardoor.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67283540
Waarom zou je niks doen overigens? Ik schep er een sadistisch genoegen in om mensen virtueel af te slachten maar irl zou ik zeker iemand helpen ook al zou ik niet weten wat te doen. Het is ook "maar" persoon die graag zijn vrouw/kinderen/kat/etc. graag weer terug ziet.
pi_67283563
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef bas-beest het volgende:
waarom zou je niet durven aanraken?

Dat er personen rondlopen die je geen mond-op-mond-beademing wil geven als dat nodig is, dat kan en daar ben je ook niet toe verplicht, maar geen hartmassage willen geven?
Dat is toch telkens een knietje in het hart geven toch?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_67291048
quote:
Op zondag 22 maart 2009 01:07 schreef g0dz0r het volgende:
Waarom zou je niks doen overigens? Ik schep er een sadistisch genoegen in om mensen virtueel af te slachten maar irl zou ik zeker iemand helpen ook al zou ik niet weten wat te doen. Het is ook "maar" persoon die graag zijn vrouw/kinderen/kat/etc. graag weer terug ziet.
Gelukkig zit het er bij mij in dat ik instinctief reageer. Sinds mijn EHBO heb ik reeds 3 maal 'mogen' ingrijpen. En het klinkt misschien heel raar en egoistisch maar het voelt me daar toch goed als je iemand hebt geholpen, niet normaal. (buiten de adrealine om natuurlijk).
pi_67291698
Over 2 weken herhaling BHV, weer reanimeren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')