abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 14 maart 2009 @ 06:16:51 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_67031145


Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt
Nu met eigen FOK! multiplayer-server op lingen.nu:3984 (wachtwoord: fokyou)

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
  • grotere maps
  • meer en grotere vliegvelden
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • kanalen
  • elektrisch spoor
  • realistische acceleratie
  • open source (zelf patches programmeren en compilen)
  • mammoet treinen
  • vrij gevormde stations
  • vensters vergroten en verkleinen
  • spelen in een window
  • resolutie aanpassen
  • nieuwe route-vind-algoritmes
  • nieuwe AI (in ontwikkeling)
  • multiplayer via internet
  • nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
  • mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
  • PBS is nog in ontwikkeling
  • nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
  • volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array
  • bruggen over schuine sporen en sporen met seinen
  • trams
  • extra zoomlevels
  • 32 bits kleuren versie
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • drive-through bushaltes
  • timetables om treinen op vaste afstanden te laten rijden

    Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • pbs (path-based signalling)
  • elektrisch spoor
  • kanalen
  • drive-through bushaltes
  • realistische acceleratie
  • mammoet treinen
  • resolutie aanpassen
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • vrij gevormde stations
  • trams
  • programmeerbare seinen

    Voor een mooi overzicht van de belangrijkste verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch kun je hier kijken.

    Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
    Installeren van OpenTTD:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

    Installeren van TTDPatch:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Unzip de bestanden van TTDPatch in je TTD-map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

    Ik snap er helemaal niets van!
    Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

    Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

    De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

    Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

    1. Bouw een depot in de juiste richting.
    2. Klik op nieuwe voertuigen.
    3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
    4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
    5. Klik op de Ga naar-knop.
    6. Klik op een station.
    7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
    8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

    Ik wil meer winst!
    Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


    Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


    Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


    Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

    Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


    Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


    Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


    Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

    Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

    Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


    Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

    Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


    Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

    Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
    Jazeker!
  • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
  • Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
  • Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier.
  • Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

    Handige links
    OpenTTD
  • Officiële website: http://www.openttd.org
  • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
  • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
  • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
  • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
  • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
  • Lijst met nieuwe features in de nightlies: http://wiki.openttd.org/index.php/Recent_and_Current_Developments

    TTDPatch
  • Officiële website: http://www.ttdpatch.net
  • Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

    Informatie
  • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
  • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
  • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en

    Vorige delen:
    Transport Tycoon - Deel 24
    Transport Tycoon - Deel 23
    Transport Tycoon - Deel 22
    Transport Tycoon - Deel 21
    Transport Tycoon - Deel 20
    Transport Tycoon - Deel 19
    Transport Tycoon - Deel 18
    Transport Tycoon - Deel 17
    Transport Tycoon - Deel 16
    Transport Tycoon - Deel 15
    Transport Tycoon - Deel 14
    Transport Tycoon - Deel 13
    Transport Tycoon - Deel 12
    Transport Tycoon deeltje 11
    Transport Tycoon deel 10
    Transport Tycoon Deel 9
    Transport Tycoon Deel 8
    Transport Tycoon Deel 7
    Transport Tycoon Deel 6
    Transport Tycoon Deel 5
    Transport Tycoon Deel 4
    Transport Tycoon Deel 3
    Transport Tycoon Deel 2
    Transport Tycoon

    Servers van Fok!Users

  • FOK! Server (85.144.78.174:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!-users en nieuwe spelers! Wachtwoord: fokyou
  • Barts Server en Big Endless (85.144.78.174:3979 en 85.144.78.174:3980) gehost door Bart
  • Maarten 1t/m5 (nl.mine.nu:3977 t/m nl.mine.nu:3981) gehost door Maartena

    Hoe krijg ik ook 32bpp graphics?
    Als je nightly versie r11119 of later, of 0.6.0 Beta-1 of later hebt, kun je in openttd.cfg onder [misc] de volgende regel toevoegen om 32bpp te activeren:
    1blitter = 32bpp-simple

    Er zijn ook andere blitters mogelijk, voor meer mogelijkheden moet je op deze pagina kijken.

    Nu heb je 32bpp aan staan, maar nog geen 32bpp graphics. Je ziet er dus niets van. Op tt-forums.net in het graphics-subforum kun je een hoop 32bpp graphics vinden, maar voor een overzichtje kun je het beste op deze site kijken. De TAR-files moet je in je data-folder plaatsen. Hierna worden deze automatisch gebruikt in OpenTTD.

    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
  • Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_67031148
    Mooie op. Tevens tvp
    k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
      zaterdag 14 maart 2009 @ 09:03:02 #3
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67031678
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 06:29 schreef Pacmaniac het volgende:
    Mooie op. Tevens tvp
    OP is ondertussen wel een beetje outdated, ik wil hem binnenkort nog updaten met pbs-info enzo. Maar toch bedankt
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 09:03:47 #4
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67031688
    En je hebt de TT veranderd, Maarten
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 14 maart 2009 @ 09:36:16 #5
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67031964
    oh, dit spel is eigenlijk zooooo leuk!
      zaterdag 14 maart 2009 @ 09:40:09 #6
    233102 cherrycoke
    Burdened with glorious purpose
    pi_67032013
    tvp
    "Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
      zaterdag 14 maart 2009 @ 10:08:14 #7
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67032515
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 09:03 schreef Bart het volgende:
    En je hebt de TT veranderd, Maarten
    Het werd ook eens tijd. OpenTTD begint onderhand meer naamsbekendheid te krijgen dan Transport Tycoon, geen reden om nog de naam uit 1994 te blijven hanteren.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      zaterdag 14 maart 2009 @ 10:52:34 #8
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67033434
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:08 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Het werd ook eens tijd. OpenTTD begint onderhand meer naamsbekendheid te krijgen dan Transport Tycoon, geen reden om nog de naam uit 1994 te blijven hanteren.
    Maar dan zou je TTDPatch ook moeten noemen in de TT
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 11:00:57 #9
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_67033606
    het enige spel naarst simcity 3000 wat ik gespeeld heb en speel
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
      zaterdag 14 maart 2009 @ 12:27:44 #10
    386 Harrie
    Geile Neuk Furby
    pi_67035470
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:52 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Maar dan zou je TTDPatch ook moeten noemen in de TT
    Wie van de fokkers gebruikt dat dan ???
      zaterdag 14 maart 2009 @ 12:34:11 #11
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67035623
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 12:27 schreef Harrie het volgende:

    [..]

    Wie van de fokkers gebruikt dat dan ???
    Oh, er zijn er vast wel twee, drie te vinden
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67037519
    Tvp.

    [ Bericht 75% gewijzigd door MaxMark op 14-03-2009 14:42:16 ]
    pi_67039242
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 13:44 schreef MaxMark het volgende:
    'Lo.
    ?
    pi_67039341
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 14:39 schreef vanOekelen het volgende:

    [..]

    ?
    Ik heb het even verduidelijkt.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 17:09:15 #15
    164290 ouderejongere
    jemig de pemig !
    pi_67043588
    ECS hoort inmiddels ook in de OP. Ik geloof niet dat het standaard zal worden ingebakken in de nieuwe versie.
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_67043880
    Ik post natuurlijk weer net als voorlaatste dus ik herpost gewoon
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 21:34 schreef renwan het volgende:
    Ben dankzij een vriend ook maar eens begonnen met spelen, m'n progress tot nu toe:

    Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
    Welkom vader renwan ^O^
    Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 20:34:01 #17
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67049860
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:52 schreef Bart het volgende:
    Maar dan zou je TTDPatch ook moeten noemen in de TT
    Mjah... volgens mij speelt 90% van dit topic OpenTTD. Als dat anders blijkt te zijn zien we wel weer verder
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      zaterdag 14 maart 2009 @ 20:59:24 #18
    193591 yorP
    (Insert leuke tekst hier)
    pi_67050652
    TerugvindOpenTTD
    Always remember you're unique, just like everyone else.
    Kijk een signature! :D:D
      zaterdag 14 maart 2009 @ 21:32:28 #19
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67051662
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 22:22 schreef Mr.Jorn. het volgende:

    [..]

    Wat is lelijk?
    Lelijk is in TTD voor ervaren spelers definieerbaar als: "Bochtjes die te klein zijn".

    In andere woorden, bochten die 90 graden draaien, "verkapte 90 graden bochten" (bochten die 90 graden draaien, maar met 1 extra spoorstukje ertussen) enzovoort.

    Kleine bochtjes = Lelijk.

    Volgens mij zijn rails waarop je makkelijk files maakt ook snel als "Lelijk" bestempeld, dus mijn definitie is niet 100% accuraat



    Blabla. United Corporations gaat ook weer even kijken
      zondag 15 maart 2009 @ 15:00:36 #20
    130426 armmoetzaaier
    ik type me suf
    pi_67070514
    tvp
    ik type ook mar wat
      zondag 15 maart 2009 @ 15:05:20 #21
    191317 Nobu
    Nobutada Yakitori
    pi_67070662
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:08 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Het werd ook eens tijd. OpenTTD begint onderhand meer naamsbekendheid te krijgen dan Transport Tycoon, geen reden om nog de naam uit 1994 te blijven hanteren.
    Ik gok zo dat er niet al te veel mensen zijn die OpenTTD gaan spelen als ze vroeger het origineel niet gespeeld hebben.
    pi_67070748
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 15:05 schreef Nobu het volgende:

    [..]

    Ik gok zo dat er niet al te veel mensen zijn die OpenTTD gaan spelen als ze vroeger het origineel niet gespeeld hebben.
    Hier wel een!
    Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
    Welkom vader renwan ^O^
    Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
      zondag 15 maart 2009 @ 15:18:55 #23
    191317 Nobu
    Nobutada Yakitori
    pi_67071153
    Over de OP: ik heb hier zelfs nog een versie liggen die onder geen enkele vorm van Windows wenst te draaien.
      zondag 15 maart 2009 @ 16:12:05 #24
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67072950
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 15:18 schreef Nobu het volgende:
    Over de OP: ik heb hier zelfs nog een versie liggen die onder geen enkele vorm van Windows wenst te draaien.
    Dan is dat zeker een van de eerste versies voor de mac?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67073104
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn treinen een voor een volgeladen worden?
    Nu gebeurt het vaak dat er 3 treinen op full load staan ingesteld, maardat ze dan alledrie 50% vol zitten bij t station, terwijl er dus al 1 weghad kunnen zijn indien ze per trein inladen.
    Welke settings moet ik hiervoor aanpassen en waar staat dat
      zondag 15 maart 2009 @ 16:39:35 #26
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67073944
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 16:16 schreef BraveDribbel het volgende:
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn treinen een voor een volgeladen worden?
    Nu gebeurt het vaak dat er 3 treinen op full load staan ingesteld, maardat ze dan alledrie 50% vol zitten bij t station, terwijl er dus al 1 weghad kunnen zijn indien ze per trein inladen.
    Welke settings moet ik hiervoor aanpassen en waar staat dat
    Ergens in de patches moet je "gebruik verbeterd laadalgoritme" inschakelen, staat onder stations en dan vrachtafhandeling.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 15 maart 2009 @ 17:14:32 #27
    130426 armmoetzaaier
    ik type me suf
    pi_67075050
    ik heb nou versie 7.2 er op staan mar nu zijn er volgens mij 2 stoplichten bij gekomen
    maar ik kan niet helemaal achter komen waar die voor zijn.

    1 stoplicht met 2 rode lichten
    en eentje met 2 rode lichten met een wit rood bord er onder ???

    kan iemand me uitlegen waar die voor zijn.
    ik type ook mar wat
      zondag 15 maart 2009 @ 17:17:50 #28
    191317 Nobu
    Nobutada Yakitori
    pi_67075169
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 16:12 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Dan is dat zeker een van de eerste versies voor de mac?
    Nee, een versie van TTDLX die alleen onder DOS draait. Kon het dus altijd wel spelen, maar moest eerst uit Windows.
      zondag 15 maart 2009 @ 17:25:44 #29
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67075416
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 17:17 schreef Nobu het volgende:

    [..]

    Nee, een versie van TTDLX die alleen onder DOS draait. Kon het dus altijd wel spelen, maar moest eerst uit Windows.
    Dan werkt ie dus prima onder Windows 95...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 15 maart 2009 @ 17:27:14 #30
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67075468
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 17:14 schreef armmoetzaaier het volgende:
    ik heb nou versie 7.2 er op staan mar nu zijn er volgens mij 2 stoplichten bij gekomen
    maar ik kan niet helemaal achter komen waar die voor zijn.

    1 stoplicht met 2 rode lichten
    en eentje met 2 rode lichten met een wit rood bord er onder ???

    kan iemand me uitlegen waar die voor zijn.
    Versie 7.2? Je bedoelt 0.7.0 beta 2? Die nieuwe seinen zijn dan PBS. Kijk hier eens voor meer info.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67075884


    Wie kan mji helpen deze kruising te verbeteren? Er is dus een 4baansingang die naar 4 verschillende punten moet.
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
    pi_67090223
    Waar zit de sluit alle vensters knop?
    A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
      maandag 16 maart 2009 @ 09:21:52 #33
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67093022
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 00:42 schreef 1517 het volgende:
    Waar zit de sluit alle vensters knop?
    Onder die toetsenbordtoets met de letters D, E en L erop.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      maandag 16 maart 2009 @ 09:22:13 #34
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67093029
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 17:41 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    [ afbeelding ]

    Wie kan mji helpen deze kruising te verbeteren? Er is dus een 4baansingang die naar 4 verschillende punten moet.
    PBS zou denk ik al aardig wat oplossen. Maar plaats eens een savegame hier
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67099410
    OpenTTD 0.7.0-RC1 is vannacht uitgekomen. Te downloaden via http://www.openttd.org/en/download-testing .
    pi_67103430
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
    pi_67110770
    Hebben meer mensen last van het volgende?

    Ik heb OpenTTD 0.7.0-RC1 er opgezet maar krijg de OpenGFX.Alpha 4.2 er niet werkend mee.
    Doe ik iets fout? Heb het .tar bestand gewoon in de data map staan.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:30:07 #38
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67138383
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 19:12 schreef DarconNL het volgende:
    Hebben meer mensen last van het volgende?

    Ik heb OpenTTD 0.7.0-RC1 er opgezet maar krijg de OpenGFX.Alpha 4.2 er niet werkend mee.
    Doe ik iets fout? Heb het .tar bestand gewoon in de data map staan.
    Nope, ben zojuist een van servers op gegaan met RC1 en OpenGFX draaiende.... geen probleem.

    Ik zit met smart te wachten op een update voor de missende graphics!
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_67142959
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 15:30 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Nope, ben zojuist een van servers op gegaan met RC1 en OpenGFX draaiende.... geen probleem.

    Ik zit met smart te wachten op een update voor de missende graphics!
    Hmm vreemd, ik heb zelf in de singelplayer geen andere grafix meer. Heb ook niks zitten doen met 32 bpp dus dat kan het niet zijn. Heb hem ook al geïnstalleerd op andere PC maar daar heb ik ook zelfde probleem. Snap niet wat ik fout doe. Heeft altijd gewerkt met de voorgaande versies.
    pi_67147890

    Tadaa, mijn Maglev netwerk
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      woensdag 18 maart 2009 @ 13:03:58 #41
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67167619
    Wat is een RC?
      woensdag 18 maart 2009 @ 15:41:07 #42
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67172716
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 20:10 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    [ afbeelding ]
    Tadaa, mijn Maglev netwerk
    Kijk.... dat snap ik nou niet he. Heb je treinen die 643 km/u kunnen, en dan ga je bochtjes maken die je trein afremmen tot 88 km/u..... voorbeeld, links van Wendingstone, net onder Dendingworth, linksboven van Punninghall, eigenlijk te veel om op te noemen.

    Waarom doen mensen dat? Ik zie dat op mijn servers ook wel eens.... heel lang richt stuk, 90 graden bocht (2x 45 graden achter elkaar, dan weer een lang stuk. Komt die trein aan met 643 km/u, moet ie als een zieke stoomtrein met 88 km/u de bocht om.....

    Een pluspuntje: Je speelt zoals een echte Transport Tycoon fan het doet in Engelse Ponden.
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 13:03 schreef Jamiroquai het volgende:
    Wat is een RC?
    Release Candidate.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      woensdag 18 maart 2009 @ 22:04:48 #43
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67187133
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 15:41 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Kijk.... dat snap ik nou niet he. Heb je treinen die 643 km/u kunnen, en dan ga je bochtjes maken die je trein afremmen tot 88 km/u..... voorbeeld, links van Wendingstone, net onder Dendingworth, linksboven van Punninghall, eigenlijk te veel om op te noemen.

    Waarom doen mensen dat? Ik zie dat op mijn servers ook wel eens.... heel lang richt stuk, 90 graden bocht (2x 45 graden achter elkaar, dan weer een lang stuk. Komt die trein aan met 643 km/u, moet ie als een zieke stoomtrein met 88 km/u de bocht om.....

    Een pluspuntje: Je speelt zoals een echte Transport Tycoon fan het doet in Engelse Ponden.
    [..]

    Release Candidate.
    Dat 88km/pu is iets waar je pas na een potje of 2 achterkomt. In ieder geval, dat was zo bij mij. (Werd uitgelegd door iemand )

    Het feit dat langere bochten je trein sneller laten gaan is logisch, maar de afweging tussen "makkelijk, goedkoop en compact bouwen" en "snelheid" is snel gemaakt. Helemaal in het begin van het spel, waar je alleen stoomtreintjes hebt.

    Het is dus allemaal achteraf erg logisch, maar om je dan te gaan afvragen "Waarom mensen dat doen?" is niet alleen nogal nutteloos maar ook een beetje ondoordacht. Het staat nergens(Wiki ja, maar welke nieuwe speler leest dat?), dus hebben mensen een bepaalde tijd nodig om het te "snappen" en daarna om het efficiënt te kunnen gebruiken.

    Deze periode waarin de nieuwe speler allerlei truukjes en handigheidjes leert kan natuurlijk drastisch verkort worden als het, vaak door middel van een paar zinnen zin of een enkel voorbeeld, eventjes word uitgelegd.



    Waarom die bochten slecht zijn: Een bocht van 90graden, of 2x 45 snel achter elkaar, zorgt ervoor dat je trein afremt naar 88km/pu. Vreselijk langzaam dus. Dit kan je verhelpen door meer rails-stukjes in de bocht te stoppen, zodat de bocht wat langer (of groter) word.


    Die nieuwe stoplichten zijn trouwens een geschenk uit de hemel, moet daar niet iets over in de OP?
      woensdag 18 maart 2009 @ 22:06:58 #44
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67187229
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:04 schreef Jamiroquai het volgende:
    maar de afweging tussen "makkelijk, goedkoop en compact bouwen" en "snelheid" is snel gemaakt.
    Euh, die 90-graden bochten zijn langer, dus duurder en minder compact. En waarom zou het makkelijker zijn? Autorail maakt net zo makkelijk schuine rails als rechte rails hoor
    quote:
    Die nieuwe stoplichten zijn trouwens een geschenk uit de hemel, moet daar niet iets over in de OP?
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 09:03 schreef Bart het volgende:

    [..]

    OP is ondertussen wel een beetje outdated, ik wil hem binnenkort nog updaten met pbs-info enzo.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 18 maart 2009 @ 23:38:38 #45
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67192085
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:06 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Euh, die 90-graden bochten zijn langer, dus duurder en minder compact. En waarom zou het makkelijker zijn? Autorail maakt net zo makkelijk schuine rails als rechte rails hoor
    [..]


    [..]


    Niet als je weinig ruimte hebt of niet goed vooruit hebt gedacht(wat volgens mij nogal makkelijk voorkomt bij iemand die net begint). Dan zijn die 90graden bochtjes het meest voor de hand liggend
      donderdag 19 maart 2009 @ 00:39:51 #46
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67193978
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 23:38 schreef Jamiroquai het volgende:
    Niet als je weinig ruimte hebt of niet goed vooruit hebt gedacht(wat volgens mij nogal makkelijk voorkomt bij iemand die net begint). Dan zijn die 90graden bochtjes het meest voor de hand liggend
    Onzin. Een bochtje zoals de onderste in dit plaatje is echt niet goedkoper dan de bocht in het plaatje hieronder. Als het wat scheelt, is het misschien 48 pond of zoiets.



    En een trein kan dus in volledige snelheid door het onderste bochtje razen. Het bovenste bochtje is ook veelal oorzaak dat stations vol met opstoppingen komen te staan, omdat de treinen ipv volledig te accelereren naar bijv. 160 km/u met 88km/u moeten vertrekken.

    FOUT:



    GOED:



    Het klopt dat het onderste station iets meer ruimte inneemt dan het bovenste station, en wellicht kost het ook 1000 pond meer omdat er een paar meer rails gebruikt worden..... maar ik word toch kriebelig als ik mensen zie die een ENORM station bouwen zoals in het "foute" voorbeeld, en zich dan afvragen waarom er opstoppingen zijn en zo

    Hoe sneller je treinen in en uit een station kunt laten gaan, hoe beter het is, en hoe minder opstoppingen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door maartena op 19-03-2009 11:26:03 ]
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      donderdag 19 maart 2009 @ 08:40:23 #47
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_67196179
    Ah! Deze patches moet ik proberen

    TVP dus
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      donderdag 19 maart 2009 @ 10:47:01 #48
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67199430
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 00:39 schreef maartena het volgende:
    Onzin. Een bochtje zoals de onderste in dit plaatje is echt niet goedkoper dan de bocht in het onderste plaatje. Als het wat scheelt, is het misschien 48 pond ofzoiets.
    Verbeter eens Maarten
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      donderdag 19 maart 2009 @ 11:24:42 #49
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67200744
    Oeps. Mjah, dat krijg je er van als je de post drie keer veranderd
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_67202802
    Ah, ik zal het even aanpassen. Was er ook al mee bezig geweest inderdaad. Stomme opstoppingen ook
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
    pi_67212760
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 00:39 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Onzin. Een bochtje zoals de onderste in dit plaatje is echt niet goedkoper dan de bocht in het plaatje hieronder. Als het wat scheelt, is het misschien 48 pond of zoiets.

    [ afbeelding ]

    En een trein kan dus in volledige snelheid door het onderste bochtje razen. Het bovenste bochtje is ook veelal oorzaak dat stations vol met opstoppingen komen te staan, omdat de treinen ipv volledig te accelereren naar bijv. 160 km/u met 88km/u moeten vertrekken.

    FOUT:

    [ afbeelding ]

    GOED:

    [ afbeelding ]

    Het klopt dat het onderste station iets meer ruimte inneemt dan het bovenste station, en wellicht kost het ook 1000 pond meer omdat er een paar meer rails gebruikt worden..... maar ik word toch kriebelig als ik mensen zie die een ENORM station bouwen zoals in het "foute" voorbeeld, en zich dan afvragen waarom er opstoppingen zijn en zo

    Hoe sneller je treinen in en uit een station kunt laten gaan, hoe beter het is, en hoe minder opstoppingen.
    Je kan misschien alles dat ik zeg meteen onzin noemen, maar wat ik hier probeer is om uit te vinden waarom mensen in de eerste plaats van die bochtjes maken.

    Mensen doen het namelijk. Waarom?

    Geld, Ruimte, Slechte Planning, Compactheid, Simpel bouwen zijn volgens mij allemaal behoorlijk goede antwoorden daarop, zelfs al blijken ze uiteindelijk niet allemaal te kloppen of makkelijk op te lossen, alleen ontdek je dit pas naarmate je meer ervaring hebt.

    En die plaatjes zijn allemaal hartstikke leuk, maar je vergeet dat een map verschillende hoogtes heeft...
    Stel je bouwt rails naast een heuvel, en na een tijd moet je de heuvel op. Een grote uitzwaai maken zodat het met mooie bochten uitkomt(wat uiteindelijk wel lukt, maar in het begin denk je dr niet aan) of gewoon een simpel bochtje maken?
    pi_67213715
    ik denk dat de meesten het doen omdat ze er niet over na denken dat een trein langzamer door een bocht gaan.
    en al zijn ze er achter dat een trein langzamer door een bocht gaat.
    passen ze het niet toe bij het station omdat ze dat niet als bocht zien maar als station opbouw.
    ik type ook mar wat
      vrijdag 20 maart 2009 @ 17:15:52 #53
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67244385
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 18:39 schreef armmoetzaaier het volgende:
    ik denk dat de meesten het doen omdat ze er niet over na denken dat een trein langzamer door een bocht gaan.
    en al zijn ze er achter dat een trein langzamer door een bocht gaat.
    passen ze het niet toe bij het station omdat ze dat niet als bocht zien maar als station opbouw.
    En al die bochten aanpassen is gewoon een kutkarwei.
      vrijdag 20 maart 2009 @ 20:18:15 #54
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67249897
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 17:15 schreef Jamiroquai het volgende:
    En al die bochten aanpassen is gewoon een kutkarwei.
    Daarom kun je beter goed beginnen.

    Maar ik zie dus op mijn servers mensen die letterlijk vele tientallen miljoenen hebben, en dan nog zoiets aanleggen:



    Er zijn veel meer mensen die veel ruimere bochten aanleggen verder.... het kan natuurlijk ook komen omdat men nog van de orginele TTDLX gewend is dat je schuine tracks niet kon slepen, en dat is natuurlijk al jaren veranderd.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      zaterdag 21 maart 2009 @ 17:55:19 #55
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67272824


    Screenshot van de laatste FOK!server. Inmiddels is ie weer gereset
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67273430
    quote:
    het kan natuurlijk ook komen omdat men nog van de orginele TTDLX gewend is dat je schuine tracks niet kon slepen, en dat is natuurlijk al jaren veranderd.
    Hoe moet je schuine tracks dan slepen? Lukt mij niet

    En ik zit nog op versie 0.6.3 maar de fokserver zit nu op een nieuwere versie. Kan iemand ff een link geven waar ik die kan downloaden zodat ik mee kan doen daar?

    [ Bericht 17% gewijzigd door BraveDribbel op 21-03-2009 18:31:49 ]
    pi_67279082
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 18:25 schreef BraveDribbel het volgende:

    [..]

    Hoe moet je schuine tracks dan slepen? Lukt mij niet
    Probeer het eens met het autorailknopje, dat scheelt je een hele hoop klikken...
    Het vijfde knopje van links bij de railconstructiedingetjes.
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 18:25 schreef BraveDribbel het volgende:

    [..]
    En ik zit nog op versie 0.6.3 maar de fokserver zit nu op een nieuwere versie. Kan iemand ff een link geven waar ik die kan downloaden zodat ik mee kan doen daar?
    Hier.
      zondag 22 maart 2009 @ 08:18:49 #58
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67285970
    Zo, ik ben er even een paar maandjes uit geweest. Nu heb ik weer zin in TTD

    Kan mij iemand even in het kort uitleggen hoe ik PBS gebruik?

    En er was toch zo'n extra dingetje dat passagiers een echte bestemming hadden ipv een willekeurig ander station?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_67292690
    Ok, ik heb nu ook openttd 0.7.0
    Maar ik heb een probleempje tov versie 0.6.3
    Ik wil dat mijn trein op station A full load coal doet, en op station B al het coal uitlaadt (andere kolenmijn). In 0.6.3 was dit de optie transfer and leave empty. Maar in 0.7.0 bestaat deze optie niet meer. Dus nu laadt mijn trein uit op station B, maar wordt hij ook meteen weer volgeladen daar, wat dus niet de bedoeling is
    pi_67292756
    quote:
    Op zondag 22 maart 2009 14:11 schreef BraveDribbel het volgende:
    Ok, ik heb nu ook openttd 0.7.0
    Maar ik heb een probleempje tov versie 0.6.3
    Ik wil dat mijn trein op station A full load coal doet, en op station B al het coal uitlaadt (andere kolenmijn). In 0.6.3 was dit de optie transfer and leave empty. Maar in 0.7.0 bestaat deze optie niet meer. Dus nu laadt mijn trein uit op station B, maar wordt hij ook meteen weer volgeladen daar, wat dus niet de bedoeling is
    Dat probleem heb ik nu ook met mijn olietankers. Mijn geïmproviseerde oplossing is ervoor te zorgen dat er treinen met genoeg capaciteit klaarstaan om meteen de boel over te nemen, voordat het schip weer inlaadt.

    Edit: Oh, en de schepen krijgen de opdracht "Transfer en neem vracht mee".

    [ Bericht 1% gewijzigd door MaxMark op 22-03-2009 14:21:57 ]
    pi_67293205
    quote:
    Op zondag 22 maart 2009 14:13 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Dat probleem heb ik nu ook met mijn olietankers. Mijn geïmproviseerde oplossing is ervoor te zorgen dat er treinen met genoeg capaciteit klaarstaan om meteen de boel over te nemen, voordat het schip weer inlaadt.

    Edit: Oh, en de schepen krijgen de opdracht "Transfer en neem vracht mee".
    Om dit probleem te verhelpen moet je op het pijltje naast "Alle vracht vol laden" klikken en dan "Niet laden" selecteren op het station waar je wil ontladen en ook op het pijltje naast "Alles lossen" klikken en dan "Transfer" selecteren.
      maandag 23 maart 2009 @ 00:08:17 #62
    143462 Battlefan
    Pardon? PARDON?!
    pi_67311841
    Dat ik dit topic nu pas ontdekt, al jaren verslaafd, eerst aan TTD en later overgegaan op OpenTTD. Heb in de tussentijd ook heel wat andere mensen verslaafd gemaakt TVP dan maar, met wat screens:







    Allen zijn klikbaar
    Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
    - Walt Disney
      maandag 23 maart 2009 @ 07:52:52 #63
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67313940
    Ik heb nu ook 0.7.0-RC, maar m'n stations lopen steeds vast. Ik gebruik gewoon exit-signals en pre-signals. Alleen de trein gaat niet altijd naar het stationsspoor toe dat nog vrij is, maar gaat voor het bezette spoor staan waardoor alles geblokkeerd wordt...

    Heb ik iets verkeerd ingesteld ofzo?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      maandag 23 maart 2009 @ 09:22:52 #64
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67315223
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 07:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Ik heb nu ook 0.7.0-RC, maar m'n stations lopen steeds vast. Ik gebruik gewoon exit-signals en pre-signals. Alleen de trein gaat niet altijd naar het stationsspoor toe dat nog vrij is, maar gaat voor het bezette spoor staan waardoor alles geblokkeerd wordt...

    Heb ik iets verkeerd ingesteld ofzo?
    NPF staat aan?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      maandag 23 maart 2009 @ 12:05:32 #65
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67319700
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 09:22 schreef Bart het volgende:

    [..]

    NPF staat aan?
    Dat moet ik thuis even nakijken.
    Maar moet die aan staan, of juist niet?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      maandag 23 maart 2009 @ 17:21:15 #66
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67330193
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 09:22 schreef Bart het volgende:

    [..]

    NPF staat aan?
    Die moet dus aanstaan, nu heb ik geen problemen meer

    Alleen nu een andere vraag, hoe werkt die nieuwe AI??
    Je moet iets van een AI profiel downloaden geloof ik, maar waar moet je die dan installeren?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      maandag 23 maart 2009 @ 17:23:06 #67
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67330267
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 17:21 schreef Automatic_Rock het volgende:

    [..]

    Die moet dus aanstaan, nu heb ik geen problemen meer
    Dat dus
    quote:
    Alleen nu een andere vraag, hoe werkt die nieuwe AI??
    Je moet iets van een AI profiel downloaden geloof ik, maar waar moet je die dan installeren?
    Geen idee, nog niet gedaan. Zit er geen handleiding bij? Kijk anders even op manual.openttd.org, misschien is daar iets te vinden...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      maandag 23 maart 2009 @ 18:14:59 #68
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67331693
    RC2 alweer sinds gisteren...... servers zijn uiteraard up to date
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_67370983
    Hmm, ik kom net een probleem tegen en weet niet wat de oplossing is.
    Heb nu een station waar goederen op aankomen met de monorail maar als de trein op het station is geweest om goederen te lossen gaat de order niet meer over naar het station waar die moet laden.

    Weet iemand hier een oplossing voor?? Heb alle route bepalingen geprobeerd maar dat haalt niet uit.
    pi_67376803
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 21:07 schreef DarconNL het volgende:
    Hmm, ik kom net een probleem tegen en weet niet wat de oplossing is.
    Heb nu een station waar goederen op aankomen met de monorail maar als de trein op het station is geweest om goederen te lossen gaat de order niet meer over naar het station waar die moet laden.

    Weet iemand hier een oplossing voor?? Heb alle route bepalingen geprobeerd maar dat haalt niet uit.
    Dit klinkt wel een beetje raar... Zou je misschien een screenshot kunnen plaatsen van het order-venster?
      woensdag 25 maart 2009 @ 23:22:57 #71
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67414263
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 18:14 schreef maartena het volgende:
    RC2 alweer sinds gisteren...... servers zijn uiteraard up to date
    FOK! nog niet

    Fok!
      vrijdag 27 maart 2009 @ 10:26:13 #72
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_67456142
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 23:22 schreef Jamiroquai het volgende:

    [..]

    FOK! nog niet

    Fok!
    Iemand?
      vrijdag 27 maart 2009 @ 10:37:52 #73
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67456370
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 10:26 schreef Jamiroquai het volgende:

    [..]

    Iemand?
    Fok nog niet nee. Ik wacht op 0.7.0 final.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 11:18:39 #74
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67457299
    Iemand een idee waarom ik geen tramspoor kan maken?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      vrijdag 27 maart 2009 @ 11:21:51 #75
    143462 Battlefan
    Pardon? PARDON?!
    pi_67457366
    Omdat je geen trams hebt?
    Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
    - Walt Disney
    pi_67457616
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 11:18 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Iemand een idee waarom ik geen tramspoor kan maken?
    Je hebt geen tram .grf geïnstalleerd?
      vrijdag 27 maart 2009 @ 12:07:25 #77
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67458620
    Ik kan het vanaf hier niet nakijken, maar ik heb wel iets van Newtramtracks geinstalleerd. Maar moet ik dan misschien eerst de standaard tram.grf installeren?
    Ik heb wel ooit trams gehad, maar ik kon in m'n grf-collectie niets vinden van trams....
    Wat is de precieze naam van wat ik nodig heb? Dan zal ik als ik thuis ben nog eens zoeken
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      vrijdag 27 maart 2009 @ 12:26:08 #78
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67459090
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 12:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Ik kan het vanaf hier niet nakijken, maar ik heb wel iets van Newtramtracks geinstalleerd. Maar moet ik dan misschien eerst de standaard tram.grf installeren?
    Ik heb wel ooit trams gehad, maar ik kon in m'n grf-collectie niets vinden van trams....
    Wat is de precieze naam van wat ik nodig heb? Dan zal ik als ik thuis ben nog eens zoeken
    Er is geen precieze naam, aangezien er meerdere grf's zijn met trams. Je hebt echter een grf met tracks, maar die heb je helemaal niet nodig aangezien tramrailsgraphics standaard al ingebouwd zitten. Maar een voorbeeld van een tram.grf is Generic Tram Set. Best kans dat je die al hebt omdat die dacht ik standaard meegeleverd zat bij OpenTTD. Moet je ff in je data-map kijken.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67459117
    Ik heb "Generic Tram Set v0.4" geïnstalleerd staan. Die zit in dat standaard GRF-pack.
      Forum Admin vrijdag 27 maart 2009 @ 22:42:26 #80
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67480051
    ik raak altijd in de knoop

    pi_67485465
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 22:42 schreef murp het volgende:
    ik raak altijd in de knoop

    [ afbeelding ]
    Met het vinden van de knop om een fatsoenlijke screenshot te maken?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 08:48:13 #82
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67487063
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 02:10 schreef vanOekelen het volgende:

    [..]

    Met het vinden van de knop om een fatsoenlijke screenshot te maken?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    als je betweterig wil doen, moet je het ook zeker weten hoor
    pi_67488658
    quote:
    Op vrijdag 27 maart 2009 22:42 schreef murp het volgende:
    ik raak altijd in de knoop

    [ afbeelding ]
    Begin eens met dubbele spoorlijnen en niet van die 90-graden bochten
    pi_67491840
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 08:48 schreef murp het volgende:

    [..]

    als je betweterig wil doen, moet je het ook zeker weten hoor
    Ach, over het algemeen heb je maar een manier nodig he...
      zaterdag 28 maart 2009 @ 17:08:27 #85
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67497291
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 08:48 schreef murp het volgende:

    [..]

    als je betweterig wil doen, moet je het ook zeker weten hoor
    Ctrl-s Murp Dan is ie ook nog eens PNG (mits je de instelling niet gewijzigd hebt waardoor het veel beter te zien is allemaal en we dus nog beter kunnen genieten van je spaghetti-spoor
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 19:51:30 #86
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67501536
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 17:08 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Ctrl-s Murp Dan is ie ook nog eens PNG (mits je de instelling niet gewijzigd hebt waardoor het veel beter te zien is allemaal en we dus nog beter kunnen genieten van je spaghetti-spoor
    waar komt die png dan terrecht?
      zaterdag 28 maart 2009 @ 19:56:05 #87
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67501669
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 19:51 schreef murp het volgende:

    [..]

    waar komt die png dan terrecht?
    In je OpenTTD map
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:09:29 #88
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_67501999
    Wat zijn de grootste verschillen met 0.6x?
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:17:43 #89
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67502204
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 19:56 schreef Bart het volgende:

    [..]

    In je OpenTTD map
    nou, ik zie m niet
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:17:58 #90
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67502211
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:09 schreef Tijn het volgende:
    Wat zijn de grootste verschillen met 0.6x?
    PBS. Verder staan de meeste dingen in de changelog van beta 1.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:18:49 #91
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67502231
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:17 schreef murp het volgende:

    [..]

    nou, ik zie m niet
    Dan zit er ergens een map in je mijn documenten met de naam OpenTTD ofzo. Je kan hem vinden door je hd af te zoeken naar het bestand openttd.cfg, dat bevindt zich namelijk in die map.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:19:45 #92
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_67502264
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:17 schreef Bart het volgende:

    [..]

    PBS. Verder staan de meeste dingen in de changelog van beta 1.
    Dit is ook al geactiveerd in RC2 van 7.0?

    * Tijn rusht naar de download sectie
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:22:32 #93
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67502349
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:19 schreef Tijn het volgende:

    [..]

    Dit is ook al geactiveerd in RC2 van 7.0?

    * Tijn rusht naar de download sectie
    beta 1 al, dus ja, ook in rc2
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:24:56 #94
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_67502426
    Cool, ik heb alleen nog maar over dat PBS gelezen. ik zal zo eens proberen hoe het werkt.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:25:10 #95
    58651 crew  murp
    murp
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:26:08 #96
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67502463
    maar die andere bmp bestand is bijna 2gig en niet te openen via photoshop of enig ander programma
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:27:16 #97
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67502503
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:25 schreef murp het volgende:
    [ afbeelding ]
    Nog steeds jpg. Je kan ergens in de options het bestandsformaat instellen op png. Probleem met jpg is dat je geen onderscheid meer kan maken tussen pre- en combo-signals doordat door de compressie geen onderscheid meer te maken is tussen de gele en witte vlakjes
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:27:41 #98
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67502524
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:26 schreef murp het volgende:
    maar die andere bmp bestand is bijna 2gig en niet te openen via photoshop of enig ander programma
    Bmp
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:29:20 #99
    58651 crew  murp
    murp
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:47:09 #100
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67503161
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:29 schreef murp het volgende:
    test
    [ afbeelding ]
    Dat bestand is veel te groot voor een png... Gaat toch nog iets mis, dit is volgens mij gewoon een bmp.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:48:25 #101
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67503194
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:47 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Dat bestand is veel te groot voor een png... Gaat toch nog iets mis, dit is volgens mij gewoon een bmp.

    en als ik m bij photobucket op wil loaden, gaat ie m resizen
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:50:21 #102
    58651 crew  murp
    murp
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:51:25 #103
    58651 crew  murp
    murp
      zaterdag 28 maart 2009 @ 20:54:28 #104
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67503363

    1680*1050, 94kB.

    Die van jou is veel lagere resolutie, maar tien keer zo groot... Heb je echt in de spelopties png aanstaan, zoals op mijn screenshot te zien is?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 20:59:39 #105
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67503537
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:54 schreef Bart het volgende:
    [ afbeelding ]
    1680*1050, 94kB.

    Die van jou is veel lagere resolutie, maar tien keer zo groot... Heb je echt in de spelopties png aanstaan, zoals op mijn screenshot te zien is?
    ja
      zaterdag 28 maart 2009 @ 21:04:34 #106
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67503698
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 20:59 schreef murp het volgende:

    [..]

    ja
    En dan druk je ctrl-s en dan krijg je een rood venster dat de screenshot is opgeslagen, en dat bestand gooi je dan online? Met als bestandsnaam dus 'bedrijfsnaam, ingamedate.png'?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 21:38:27 #107
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67504818
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 21:04 schreef Bart het volgende:

    [..]

    En dan druk je ctrl-s en dan krijg je een rood venster dat de screenshot is opgeslagen, en dat bestand gooi je dan online? Met als bestandsnaam dus 'bedrijfsnaam, ingamedate.png'?
    ja
      zaterdag 28 maart 2009 @ 21:54:12 #108
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67505334
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 21:38 schreef murp het volgende:

    [..]

    ja
    Dan snap ik er geen kut van
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Forum Admin zaterdag 28 maart 2009 @ 21:55:35 #109
    58651 crew  murp
    murp
    pi_67505372
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 21:54 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Dan snap ik er geen kut van
    ach, a;s ik maak lekker aan het spelen ben, net had ik ook een hele lange spoor gemaakt naar een juwelier, mag ik daar geen station bouwen
      zaterdag 28 maart 2009 @ 23:11:47 #110
    143462 Battlefan
    Pardon? PARDON?!
    pi_67508003
    Waardering een beetje omhoog halen door wat bomen in en om de stad te planten, en in het vervolg eerst het station bouwen
    Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
    - Walt Disney
    pi_67508319
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 23:11 schreef Battlefan het volgende:
    Waardering een beetje omhoog halen door wat bomen in en om de stad te planten, en in het vervolg eerst het station bouwen
    En als dat niet helpt alle bomen weghaalen en weer opnieuw planten .
      zondag 29 maart 2009 @ 09:45:54 #112
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67513012
    En als dat niet, gewoon het college omkopen
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67513091
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 09:45 schreef Bart het volgende:
    En als dat niet, gewoon het college omkopen
    Dat heeft bij mij echt nooooit zin. Dan staat er niet dat ik ze heb omgekocht, blijft mijn reputatie alsnog even slecht
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      zondag 29 maart 2009 @ 10:10:16 #114
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67513175
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 09:56 schreef Mr.Jorn. het volgende:

    [..]

    Dat heeft bij mij echt nooooit zin. Dan staat er niet dat ik ze heb omgekocht, blijft mijn reputatie alsnog even slecht
    Hij gaat ook niet in een keer van -1000 naar +1000 Je krijgt er iets van 200 bij ofzo, dus als je maximaal asshole bent, dan moet je echt 6 keer omkopen wil je weer een station kunnen bouwen
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67517042
    Help!!

    Ik zit met een probleem met de afvoer van treinen bij mijn station
    De treinen kunnen wel makkelijk het station in, maar aan de uitgang staan ze allemaal in de rij, omdat het aantal sporen hier weer vermindert. Is er een andere oplossing mogelijk ipv spoorverdubbeling?
    pi_67517312
    Screenshot en savegame, dan kunnen we je verder helpen!
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      zondag 29 maart 2009 @ 15:43:00 #117
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_67519769
    tvp
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
    pi_67519887
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 13:52 schreef BraveDribbel het volgende:
    Help!!

    Ik zit met een probleem met de afvoer van treinen bij mijn station
    De treinen kunnen wel makkelijk het station in, maar aan de uitgang staan ze allemaal in de rij, omdat het aantal sporen hier weer vermindert. Is er een andere oplossing mogelijk ipv spoorverdubbeling?
    Ik gok dat je iets creatiever met signals overweg moet gaan.
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 14:03 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    Screenshot en savegame, dan kunnen we je verder helpen!
    En dit.
      zondag 29 maart 2009 @ 16:44:10 #119
    131319 mickeyD
    lekker is maar een vinger lang
    pi_67521346
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 13:52 schreef BraveDribbel het volgende:
    Help!!

    Ik zit met een probleem met de afvoer van treinen bij mijn station
    De treinen kunnen wel makkelijk het station in, maar aan de uitgang staan ze allemaal in de rij, omdat het aantal sporen hier weer vermindert. Is er een andere oplossing mogelijk ipv spoorverdubbeling?
    ja, op je single uitgangsspoor zet je om de 10,15 of 20 vakjes een sein neer, zodat ze sneller achter elkaar het baanvak op kunnen.
    je moet natuurlijk wel zorgen dat ze vlot door kunnen, en niet verderop weer een fuik creeeren.
    Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
    pi_67521985
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 16:44 schreef mickeyD het volgende:

    [..]

    ja, op je single uitgangsspoor zet je om de 10,15 of 20 vakjes een sein neer, zodat ze sneller achter elkaar het baanvak op kunnen.
    je moet natuurlijk wel zorgen dat ze vlot door kunnen, en niet verderop weer een fuik creeeren.
    10 is wel al veel. Zelf heb ik ze om de 2 hokjes staan, vooral in Maglev-tijdperk is dat efficiënter.
      zondag 29 maart 2009 @ 17:09:58 #121
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67522165
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 17:05 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    10 is wel al veel. Zelf heb ik ze om de 2 hokjes staan, vooral in Maglev-tijdperk is dat efficiënter.
    Ik om de vier, anders krijg je bij bruggen en tunnels weer files als treinen echt op seinafstand van elkaar rijden.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 29 maart 2009 @ 18:32:19 #122
    131319 mickeyD
    lekker is maar een vinger lang
    pi_67524532
    ja okay, maar er zijn er ook die geen seinen gebruiken over lange afstanden, dan krijg je mega files bij de stations..
    Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
    pi_67525099
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 17:09 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Ik om de vier, anders krijg je bij bruggen en tunnels weer files als treinen echt op seinafstand van elkaar rijden.
    Ik probeer bruggen en tunnels altijd max 5, 6 tegels te laten zijn, ook om die reden.
      zondag 29 maart 2009 @ 19:36:09 #124
    386 Harrie
    Geile Neuk Furby
    pi_67526012
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 18:59 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Ik probeer bruggen en tunnels altijd max 5, 6 tegels te laten zijn, ook om die reden.
    Ik maak als ik een wat langere bruk of tunnel moet maken altijd een dubbele of soms wel 3 als de afstand langer is.

    beetje verdelen net als bij stations. de eerste trein tunnel 1 de tweede 2 derde 3 en vierde weer 1 want die trein is dan al wel weer weg en als dat niet het geval is heb ik ergens een mega fout gemaakt
      zondag 29 maart 2009 @ 20:04:42 #125
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67526814
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 18:59 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Ik probeer bruggen en tunnels altijd max 5, 6 tegels te laten zijn, ook om die reden.
    Precies. En als je treinen dan op 2 vakjes van elkaar rijden, en je krijgt dan opeens een brug van 5 vakjes, dan krijg je files. Vandaar dat ik mijn seinen ook al op 4 zet. Dan is dat in ieder geval op elkaar afgestemd. Als ik dan files bij het station krijg, dan moet ik daar wat gaan aanpassen, niet in de seinafstand
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67527106
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 20:04 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Precies. En als je treinen dan op 2 vakjes van elkaar rijden, en je krijgt dan opeens een brug van 5 vakjes, dan krijg je files. Vandaar dat ik mijn seinen ook al op 4 zet. Dan is dat in ieder geval op elkaar afgestemd. Als ik dan files bij het station krijg, dan moet ik daar wat gaan aanpassen, niet in de seinafstand
    Treinen rijden bij mij nooit op 2 vakjes van elkaar, alleen bij lage snelheden (stationsgebied betreden/verlaten). Op topsnelheid zit er meer dan 5 tegels tussen, dus dan kunnen ze over en door bruggen en tunnels.
      zondag 29 maart 2009 @ 20:18:55 #127
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67527299
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 20:12 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Treinen rijden bij mij nooit op 2 vakjes van elkaar, alleen bij lage snelheden (stationsgebied betreden/verlaten). Op topsnelheid zit er meer dan 5 tegels tussen, dus dan kunnen ze over en door bruggen en tunnels.
    Hoe kan dat nou altijd zo zijn? Als er toch treinen invoegen, kunnen ze prima op 2-3 vakjes achter een reeds op de mainline rijdende trein invoegen. Of heb jij alleen maar sporen die van het ene station naar het andere lopen?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67528700
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 20:18 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Hoe kan dat nou altijd zo zijn? Als er toch treinen invoegen, kunnen ze prima op 2-3 vakjes achter een reeds op de mainline rijdende trein invoegen. Of heb jij alleen maar sporen die van het ene station naar het andere lopen?
    Anders maak je er even een groot issue van
    Bij invoegpunten waar twee treinen tegelijkertijd samenkomen, wordt één trein vertraagd (maar nooit tot stilstand), omdat hij slechts 2 hokjes hoeft te wachten. Daarna accellereert de trein direct weer. Als deze trein weer op snelheid is, is de afstand altijd meer dan 5 hokjes, dus geen probleem bij bruggen/tunnels. Zo werkt het bij mij in ieder geval prima.
    En natúúrlijk heb ik honderden 'van A naar B'-lijntjes.
      zondag 29 maart 2009 @ 22:08:06 #129
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67530928
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 20:56 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Anders maak je er even een groot issue van
    Bij invoegpunten waar twee treinen tegelijkertijd samenkomen, wordt één trein vertraagd (maar nooit tot stilstand), omdat hij slechts 2 hokjes hoeft te wachten. Daarna accellereert de trein direct weer. Als deze trein weer op snelheid is, is de afstand altijd meer dan 5 hokjes, dus geen probleem bij bruggen/tunnels. Zo werkt het bij mij in ieder geval prima.
    En natúúrlijk heb ik honderden 'van A naar B'-lijntjes.
    Niets big issue hoor Vroeg het me gewoon af
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67583183
    Zijn er mensen die nog leuke maps hebben ?
    Of waar kan ik die downloaden ?

    Ben tegenwoordig helemaal verslaafd om dat nederland is goed na te bouwen
    pi_67583666
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 22:08 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Niets big issue hoor Vroeg het me gewoon af
    Zou je eens een savegame van jou willen posten? Kijken hoe jij dat aanpakt
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      dinsdag 31 maart 2009 @ 23:51:02 #132
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_67598402
    Grappig dat jullie de seinen zover uit elkaar hebben, ik heb ze juist op 1 gezet

    Maar ik heb dan ook 2500+ treinen rijden
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
      woensdag 1 april 2009 @ 07:53:21 #133
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67601433
    Ik zet ze ook op 4 om het nog een beetje realistisch te houden
    Nu speel ik trouwens met de Dutch trainset, erg leuk
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      woensdag 1 april 2009 @ 08:01:21 #134
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67601493
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:51 schreef Proximo het volgende:
    Grappig dat jullie de seinen zover uit elkaar hebben, ik heb ze juist op 1 gezet

    Maar ik heb dan ook 2500+ treinen rijden
    Deed ik ook toen ik nog n00b was

    Maar serieus, daar ben ik echt van afgestapt, want je krijgt er echt bottlenecks door, treinen halen nooit topspeed, en je kunt ze niet laten keren indien nodig.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 1 april 2009 @ 19:49:39 #135
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67623323
    Waar kan je eigenlijk suggesties doen voor nieuwe ontwikkelingen voor openTTD?
    Want ik speel graag met wagonsnelheidlimiet aan. Het zou dan alleen fijn zijn als goederentreinen van de ICE's gescheiden kunnen worden. Dat kan nu natuurlijk wel met waypoints, maar dit is nogal omslachtig.

    Als ze nu gewoon 'even'(;)) iets maken dat ipv van monorail, er hogesnelheidslijn beschikbaar komt. Dat is gewoon normaal spoor, en kan ook daarop aangesloten worden. Alleen treinen die langzamer zijn dan 200km/h kunnen hier niet overheen.
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      woensdag 1 april 2009 @ 20:30:16 #136
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67624655
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 19:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Waar kan je eigenlijk suggesties doen voor nieuwe ontwikkelingen voor openTTD?
    Want ik speel graag met wagonsnelheidlimiet aan. Het zou dan alleen fijn zijn als goederentreinen van de ICE's gescheiden kunnen worden. Dat kan nu natuurlijk wel met waypoints, maar dit is nogal omslachtig.

    Als ze nu gewoon 'even'(;)) iets maken dat ipv van monorail, er hogesnelheidslijn beschikbaar komt. Dat is gewoon normaal spoor, en kan ook daarop aangesloten worden. Alleen treinen die langzamer zijn dan 200km/h kunnen hier niet overheen.
    http://www.tt-forums.net/viewforum.php?f=32
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 1 april 2009 @ 20:32:08 #137
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67624725
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 19:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Waar kan je eigenlijk suggesties doen voor nieuwe ontwikkelingen voor openTTD?
    Want ik speel graag met wagonsnelheidlimiet aan. Het zou dan alleen fijn zijn als goederentreinen van de ICE's gescheiden kunnen worden. Dat kan nu natuurlijk wel met waypoints, maar dit is nogal omslachtig.

    Als ze nu gewoon 'even'(;)) iets maken dat ipv van monorail, er hogesnelheidslijn beschikbaar komt. Dat is gewoon normaal spoor, en kan ook daarop aangesloten worden. Alleen treinen die langzamer zijn dan 200km/h kunnen hier niet overheen.
    En zoiets is wel te maken, met programmable signals. Heb ik ooit ergens een keer een patch voor gezien, dan kon je dus iets maken als "doorgang enkel voor treinen met topsnelheid hoger dan 200 km/h" en daarnaast een spoortje met "doorgang enkel voor treinen met topsnelheid lager dan 200 km/h". Details ben ik echter allemaal vergeten
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 1 april 2009 @ 23:19:46 #138
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67631410
    0.7.0 Final/Stable is uit, mijn servers zijn up to date
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      donderdag 2 april 2009 @ 07:56:34 #139
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_67635217
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 20:32 schreef Bart het volgende:

    [..]

    En zoiets is wel te maken, met programmable signals. Heb ik ooit ergens een keer een patch voor gezien, dan kon je dus iets maken als "doorgang enkel voor treinen met topsnelheid hoger dan 200 km/h" en daarnaast een spoortje met "doorgang enkel voor treinen met topsnelheid lager dan 200 km/h". Details ben ik echter allemaal vergeten
    Zoiets zou ook goed zijn
    Ik ga vanmiddag eens googlen of die patch nog te vinden is
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      donderdag 2 april 2009 @ 08:38:04 #140
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67635600
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 23:19 schreef maartena het volgende:
    0.7.0 Final/Stable is uit, mijn servers zijn up to date
    Mooi, ga ik vanavond de FOK!server updaten
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      donderdag 2 april 2009 @ 15:24:18 #141
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_67646977
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 08:01 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Deed ik ook toen ik nog n00b was

    Maar serieus, daar ben ik echt van afgestapt, want je krijgt er echt bottlenecks door, treinen halen nooit topspeed, en je kunt ze niet laten keren indien nodig.
    Grappig, mijn ervaring is juist dat het de doorstroom verbeterd, zeker als ik er meerdere lijnen laat samenkomen.

    Ze lopen overigens allemaal 99% van de tijd netjes op 643 km/u
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
      donderdag 2 april 2009 @ 15:30:29 #142
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67647186
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 15:24 schreef Proximo het volgende:

    [..]

    Grappig, mijn ervaring is juist dat het de doorstroom verbeterd, zeker als ik er meerdere lijnen laat samenkomen.

    Ze lopen overigens allemaal 99% van de tijd netjes op 643 km/u
    Het verbetert in die zin de doorstroom dat treinen minder lang hoeven te wachten, maar meer achter elkaar aan sukkelen als het druk is. Zeker bij drukke mainlines met veel in- en uitvoegend treinverkeer van aftakkingen, krijg je dan echt trage lange files, omdat er bruggen en tunnels gebruikt worden die vaak 4 vakjes lang zijn.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      donderdag 2 april 2009 @ 16:05:46 #143
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_67648383
    Ik heb 1 vakje tussen de signalen, dat werkt voor mij het best. Ik ben sowieso de koning van het bouwen zonder opstoppingen - Het ligt er ook een beetje aan wat voor treinen je hebt. Bij lange treinen is meer ruimte tussen de signalen handiger, bij korte treinen is minder ruimte handiger. Het is dus niet zo dat de ene perse beter is dan de ander, het ligt er gewoon aan
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      donderdag 2 april 2009 @ 17:33:10 #144
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67651166
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 16:05 schreef maartena het volgende:
    Ik heb 1 vakje tussen de signalen, dat werkt voor mij het best. Ik ben sowieso de koning van het bouwen zonder opstoppingen - Het ligt er ook een beetje aan wat voor treinen je hebt. Bij lange treinen is meer ruimte tussen de signalen handiger, bij korte treinen is minder ruimte handiger. Het is dus niet zo dat de ene perse beter is dan de ander, het ligt er gewoon aan
    Klopt, het hangt ook van de treinlengte af. Ik maak mijn treinen meestal 10 vakjes, 18 wagons en dualhead engine.

    FOK!server is trouwens geupdated naar versie 0.7.0
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      donderdag 2 april 2009 @ 19:48:51 #145
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_67655251
    Ah kijk, ik werk met maximale lengte van 14 per trein, dat scheelt
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
    pi_67741414
    Kan iemand mij helpen om dit systeempje goed te laten werken?




    Als 1 brug dus bezet is, is het de bedoeling dat de trein het andere spoor kiest. De PBS heb ik aangegeven, de andere seinen zijn normale 2 richtingsseinen. Ik heb het trouwens op de fok server gemaakt, bij het stadje brindingstone bay.

    Edit: ik snap dat dit kan met normale seinen, maar ik wilde kijken of ik dit ook kon bereiken met PBS.

    Hmm, niet dus.. want dan is de 'kruising' niet meer begaanbaar.. als ik een normaal entry sign neerzet..

    [ Bericht 10% gewijzigd door sander-3 op 05-04-2009 21:58:15 ]
    Er gaat niets boven Groningen
      zondag 5 april 2009 @ 22:02:35 #147
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67742029
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 21:45 schreef sander-3 het volgende:
    Kan iemand mij helpen om dit systeempje goed te laten werken?

    [ afbeelding ]


    Als 1 brug dus bezet is, is het de bedoeling dat de trein het andere spoor kiest. De PBS heb ik aangegeven, de andere seinen zijn normale 2 richtingsseinen. Ik heb het trouwens op de fok server gemaakt, bij het stadje brindingstone bay.

    Edit: ik snap dat dit kan met normale seinen, maar ik wilde kijken of ik dit ook kon bereiken met PBS.

    Hmm, niet dus.. want dan is de 'kruising' niet meer begaanbaar.. als ik een normaal entry sign neerzet..
    Zo denk ik:


    En maak screenshots volgende keer met ctrl-s, of sla ze op z'n minst op als png
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_67742575
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 22:02 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Zo denk ik:
    [ afbeelding ]

    En maak screenshots volgende keer met ctrl-s, of sla ze op z'n minst op als png
    Waarom? zo kun je het toch ook zien?
    Er gaat niets boven Groningen
    pi_67742632
    En what the fuck zijn dat voor seinen? Ik heb alleen die PBS met 2 rode lampjes, hier zit nog een oranje lampje onderaan...
    Er gaat niets boven Groningen
      zondag 5 april 2009 @ 22:21:16 #150
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67742668
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 22:18 schreef sander-3 het volgende:

    [..]

    Waarom? zo kun je het toch ook zien?
    De kleur van de bordjes op pre-signals niet meer. Plus dat png's kleiner zijn en dus beter voor mensen die mobiel internetten. Plus dat je niet van die -compressie-artifacts ziet.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 5 april 2009 @ 22:21:36 #151
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_67742679
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 22:19 schreef sander-3 het volgende:
    En what the fuck zijn dat voor seinen? Ik heb alleen die PBS met 2 rode lampjes, hier zit nog een oranje lampje onderaan...
    Zijn ook PBS-seinen...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')