abonnement Unibet Coolblue
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 20:20:36 #1
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24888773


Algemene vragen:
quote:
Wat is Transport Tycoon

Transport Tycoon is gemaakt door Chris Sawyer die redelijk bekend is geworden door Rollercoaster Tycoon. Dat was een erg goed spel. De basis van dat spel komt eigenlijk bij dit spel vandaan. Daaruit zou je kunnen concluderen dat dit spel ook een erg goed spel is en dat is ook zo.

Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1930 en eindigt in 2030. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde.
verder lezen...

Waar kan ik dat downloaden?

Een lijst van download locaties van verschillende veries kan je op volgende pagina terugvinden: EDIT damagniehe

Verder heb je ofwel TTDPatch, ofwel OpenTTD nodig. Het verschil wordt verder in deze OP uitgelegd.

TTDPatch

TTDPatch is geschreven door Josef Dexler en bevat vele nieuwe functies tenopzichte van de originele versie. TTDPatch bouwd verder op de oorspronkelijkse versie en breidt deze uit.
Handige functies van TTDPatch zijn:
* Path Based Signaling (PBS)
* Newgrf ondersteuning
* ...

OpenTTD
OpenTTD is een herschreven versie van Transport Tycoon en bevat net zoals TTDPatch veel nieuwe functies.
Handige functies van OpenTTD zijn:
* bigmaps (tot 64 keer zo groot als originele map)
* multiplayer tot 10 spelers per server
* multistop
* ...

Maar welke moet ik nu kiezen?
Die keuze is aan jou, probeer ze eens allebei voor een tijdje en zie welke jou het tofst lijkt. Of gebruik ze beide

Tips voor netwerken
quote:
Eén richtingsverkeer of tweerichtingsverkeer
Op een druk netwerk is het aangeraden om te werken met 1 richtingsverkeer op je sporen. Zo voorkom je dat treinen zichzelf vastrijden en grote omwegen gaan maken.
Op een enkel spoor dat enkel tussen 2 stations loopt en maar 1 trein bevat is het nutteloos om een dubbel spoor te leggen met één-richtingssignalen.

Meer uitleg over signalen
Er bestaan 3 soorten signalen: twee-richtings, één-richtings en pre-signalen. (In TTDPatch bestaat er ook nog PBS signalen). Meer uitleg over die signalen vind je op de volgende website: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/. Deze is gericht naar TTDPatch maar is ook perfect voor OpenTTD.
Info over signalen in OpenTTD: http://wiki.openttd.org/index.php/Signals

Stations
Een station aansluiten op een netwerk kan je op 3 methoden doen. Welke te gebruiken hangt af van de omgeving en het gebruik ervan.

Terminus:

Deze methode is handig voor een station waar slechts enkele treinen stoppen. Eenmaal je zo een station aansluit met enkele sporen die druk bezet zijn heb je al snel een hoopje treinen die staan te wachten.



In-line:

Een in-line station is handig voor passagierstreinen. Deze treinen stoppen meestal dan in elk station dat ze tegenkomen om passagiers op te pikken/af te zetten. Deze methode is ook niet aangeraden voor drukke netwerken.



Ro-Ro:

Voor een station dat snelle doorgang moet hebben, gebruik je best een Ro-Ro station. Ro-Ro staat voor 'Roll On-Roll Off' Met deze methode hinderen inrijdende treinen de uitgaande niet, en omgekeerd. Een trein kan dus op spoor 1 inrijden terwijl een andere trein op spoor 2 het station verlaat. Achter het station staan wel nog één-richtingssignalen.



Knooppunten
Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.

Simpel kruispunt

Dit kruispunt kan 1 trein per keer aan en zorgt dus voor de nodige opstroppingen.




T-splitsing

Wanneer je een station iets naast een hoofdlijn liggen hebt moet de trein er ook geraken. De handigste methode is een T-splitsing.

Hier kan de trein die van de 'branch line' (zijspoor) komt slechts 1 richting uit.



Indien de trein 2 richtingen uitmoet kan je bijvoorbeeld volgende opstelling gebruiken:



Een handig overzicht van allerhande soorten knooppunten, stationsopstellingen, enzovoort kan je vinden op http://www.transporttycoon.net/junctions

Handige links
quote:
OpenTTD
* Officële website: http://www.openttd.org
* SourceForge pagine: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightles: http://nightlies.openttd.org
*Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
go* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net * TIP *
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/
Vorige delen
quote:
Deze OP kan teruggevonden worden op: http://fok.internix.be/OP/transport%20tycoon.txt

[ Bericht 27% gewijzigd door nikky op 14-07-2005 00:05:01 ]
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 22:34:57 #2
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24891397
als OP niet uitgebreid genoeg is, of als er fouten instaan, laat me ff weten in dit topic of via mail (zie profiel).

Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_24891606
Netjes
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_24891736
Wat ik mis?
Waar kan ik Nederlandse zooi halen?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 22:53:11 #5
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24891852
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 22:48 schreef SHERMAN het volgende:
Wat ik mis?
Waar kan ik Nederlandse zooi halen?
http://users2.tt-forums.net/dutchset/

maar deze werkt enkel in TTDPatch. OpenTTD crashed op die set omdat deze gebruik maakt van callbacks wat nog niet ondersteund wordt in OpenTTD
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_24891861
Ik heb andere signals volgens mij? Iig niet met die witte dingen eronder. En een big-map is wel érg groot.
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 22:57:19 #7
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24891957
Die lichten met witte kotjes onder zijn die pre-signals.

Meer info: http://wiki.openttd.org/index.php/Advanced_signal_placement
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_24892010
Hoe zet je ze? Of lees ik daar nou overheen?
pi_24892138
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 22:53 schreef Jump het volgende:

[..]

http://users2.tt-forums.net/dutchset/

maar deze werkt enkel in TTDPatch. OpenTTD crashed op die set omdat deze gebruik maakt van callbacks wat nog niet ondersteund wordt in OpenTTD
Wat is dit dan
http://www.buzzing-bumblebee.fiberworld.nl/
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  woensdag 2 februari 2005 @ 23:07:47 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24892166
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 22:53 schreef Jump het volgende:

[..]

http://users2.tt-forums.net/dutchset/

maar deze werkt enkel in TTDPatch. OpenTTD crashed op die set omdat deze gebruik maakt van callbacks wat nog niet ondersteund wordt in OpenTTD
Thankx voor de info
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24892235


Nooit geweten dat er nog zoveel mede-diehards waren! Ik speel het spel nu al sinds '96 (serieus, besteld bij Neckerman ). Speel het niet elke dag, maar toch nog wel regelmatig. Wat zijn de graphics toch stoer

Dat wou ik ff kwijt. Dank u wel.
pi_24892328
Ik heb het net dus geinstalleerd
Zo ff kijken of ik die Nederlandse zooi aan de praat krijg en of ik wat codes kan vinden om lekker te bouwen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 23:21:28 #13
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24892524
Je plaatst eerst de gewone lichten. Als je dan CTRL+klik op die lichten doet doorloop je de volgende cyclus: ingangsignaal, uitgangsignaal, combosignaal, normaal.
Als je semaforen wilt gebruiken (Amerikaanse stijl) houd je CTRL ingedrukt bij het plaatsen van de lichten. Om van semaforen presignalen doe dus nog een CTRL+klik op de signalen. De werking van beide is exact dezelfde, enkel de voorstelling is dus anders



1. Normale signalen: de normale twee- en één-richtingssignalen

2. Ingangssignaal (entrancesignal): deze plaats je voor alle andere presignals. Dit betekend dus dat er een presignaal blok achter dit licht komt. Als alle exit- en combisignalen die achter dit licht komen op rood staan, gaat dit licht ook op rood staan. Zo wacht de trein tot er een spoor vrij is.

3. Deze plaats je voor de ingang van het station. Deze is rood als het spoor dan bezet is, en groen als het spoor vrij is.

4. Met combo signalen kan je 2 presignaalblokken met elkaar verbinden. Voorbeeld: zie figuur. Zo kunnen 2 treinen tegelijkertijd het station inrijden. Als de ene blok vol zit, en er is nog een spoor vrij in het andere blok zal het combosignaal dus een groen licht geven en dus ook het ingangssignaal van die andere blok. Zo kan een trein naar de andere kant van het station inrijden.



wordt:

quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:06 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Wat is dit dan
http://www.buzzing-bumblebee.fiberworld.nl/
Dat is de NL treinset voor [PC] Chris Sawyer's Locomotion

[ Bericht 12% gewijzigd door Jump op 02-02-2005 23:26:29 ]
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_24892687
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:21 schreef Jump het volgende:


[afbeelding]
[..]

Dat is de NL treinset voor [PC] Chris Sawyer's Locomotion
Dat verklaard een hoop
Klopt het trouwens dat je de TTD patch de orginele versie moet hebben? Ik krijg namelijk een error als ik die patch wil runnen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Lieve Belg woensdag 2 februari 2005 @ 23:30:47 #15
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_24892769
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:27 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Dat verklaard een hoop
Klopt het trouwens dat je de TTD patch de orginele versie moet hebben? Ik krijg namelijk een error als ik die patch wil runnen
yupz, maar die originele versies kan je vinden op: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=3407

Ik ga morgen de OP wat meer uitbreiden over die installaties van beiden en wat je nodig hebt enzo
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_24898184


Wat een uitleg! Ik ga er de hele middag mee oefenen.
pi_24903947
mooie OP trouwens!
tvp
pi_24904391
quote:
Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.
Dat is dus achterhaald sinds Path Based Signalling.

Als ik ooit tijd heb, zal ik een soort "realisme guide" schrijven. De meeste knooppunt design guides zijn namelijk niet realistisch (ooit een klaverblad gezien bij treinen ). In het echt is namelijk bijna alles gelijksvloers, alleen de echt uberdrukke knooppunten hebben een of meer fly-overs.

Sinds PBS is het mogelijk om realistische EN efficiente aansluitingen te maken zonder fly-overs en tunnels die in het echt zwaar overkill zouden zijn. Zie ook www.sporenplan.nl voor situaties waar in het echt wel of geen fly-overs gebruikt worden.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_24905240
ziet er wel sjiek uit
zag gister de screenshots op je webspace (Jump) en ziet er echt wel mooi uit en lijkt me wel grappig om te spelen
pi_24906045
Kun de scenario's uit TTD ook in OpenTTD zetten? In OpenTTD zit West Country namelijk niet meer

Edit: k heb het al gevonden: http://wiki.openttd.com/index.php/Interoperability

[ Bericht 34% gewijzigd door Piles op 03-02-2005 19:07:35 ]
pi_24908400
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die ultragrote map in open-ttd krijg? met nightly's ofzo?!

Ik snap het niet

Kheb wel ttd geinstalleerd, en de openttd eroverheen, dat werkt als een trein maar ik kan dus nog geen grotere mappen maken
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_25077013
Waarom gaat de wereldpopulatie zo hard naar beneden?

Ik vervoer alleen mensen en post, maar er zijn steeds minder mensen om te vervoeren.
  Lieve Belg maandag 14 februari 2005 @ 10:46:13 #23
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_25083303
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 21:11 schreef Et-Cetera het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die ultragrote map in open-ttd krijg? met nightly's ofzo?!

Ik snap het niet

Kheb wel ttd geinstalleerd, en de openttd eroverheen, dat werkt als een trein maar ik kan dus nog geen grotere mappen maken
De nightlies kan je downloaden op http://nightly.openttd.org/
Gewoon unzippen in de map waar je openttd "geinstalleerd" hebt. Bestanden overschrijven als ie het komt vragen. Als je het spel start kan je bij Patches > interface de waarden X en Y instellen.

De breedte/hoogte is dan X² of Y². Dus als je 10 instelt is het spelbord 1024 kotjes breed/hoog
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:21 schreef Merson het volgende:
Waarom gaat de wereldpopulatie zo hard naar beneden?

Ik vervoer alleen mensen en post, maar er zijn steeds minder mensen om te vervoeren.
Welke versie gebruik je? In de laatste nightlies is het inderdaad moeilijker om de steden te doen groeien op grote mappen, op kleine groeien ze dan weer explosief.
Buskotjes in de stad zelf aanleggen en daar paar bussen opzetten, groeit stad dan?
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_25084017
quote:
Op maandag 14 februari 2005 10:46 schreef Jump het volgende:

[..]

Welke versie gebruik je? In de laatste nightlies is het inderdaad moeilijker om de steden te doen groeien op grote mappen, op kleine groeien ze dan weer explosief.
Buskotjes in de stad zelf aanleggen en daar paar bussen opzetten, groeit stad dan?
Ik speel idd met een nightlie. Met bussen werkt in tegenovergestelde richting. De stad werd steeds kleiner en was binnen 4 jaar de kleinste stad van het land.

Wanneer komt die goeie patch uit?
  Lieve Belg maandag 14 februari 2005 @ 15:21:36 #25
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_25086620
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:39 schreef Merson het volgende:

[..]

Ik speel idd met een nightlie. Met bussen werkt in tegenovergestelde richting. De stad werd steeds kleiner en was binnen 4 jaar de kleinste stad van het land.

Wanneer komt die goeie patch uit?
De volgende versie is 0.4 en die zal nog wel tijdje duren. Alle fouten ivm bigmaps moeten eruit. Het zou kunnen dat passangers/mail bestemmingen er ook in komen enzo
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')