quote:Wat is Transport Tycoon
Transport Tycoon is gemaakt door Chris Sawyer die redelijk bekend is geworden door Rollercoaster Tycoon. Dat was een erg goed spel. De basis van dat spel komt eigenlijk bij dit spel vandaan. Daaruit zou je kunnen concluderen dat dit spel ook een erg goed spel is en dat is ook zo.
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1930 en eindigt in 2030. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde.
verder lezen...
Waar kan ik dat downloaden?
Een lijst van download locaties van verschillende veries kan je op volgende pagina terugvinden: EDIT damagniehe
Verder heb je ofwel TTDPatch, ofwel OpenTTD nodig. Het verschil wordt verder in deze OP uitgelegd.
TTDPatch
TTDPatch is geschreven door Josef Dexler en bevat vele nieuwe functies tenopzichte van de originele versie. TTDPatch bouwd verder op de oorspronkelijkse versie en breidt deze uit.
Handige functies van TTDPatch zijn:
* Path Based Signaling (PBS)
* Newgrf ondersteuning
* ...
OpenTTD
OpenTTD is een herschreven versie van Transport Tycoon en bevat net zoals TTDPatch veel nieuwe functies.
Handige functies van OpenTTD zijn:
* bigmaps (tot 64 keer zo groot als originele map)
* multiplayer tot 10 spelers per server
* multistop
* ...
Maar welke moet ik nu kiezen?
Die keuze is aan jou, probeer ze eens allebei voor een tijdje en zie welke jou het tofst lijkt. Of gebruik ze beide
quote:Eén richtingsverkeer of tweerichtingsverkeer
Op een druk netwerk is het aangeraden om te werken met 1 richtingsverkeer op je sporen. Zo voorkom je dat treinen zichzelf vastrijden en grote omwegen gaan maken.
Op een enkel spoor dat enkel tussen 2 stations loopt en maar 1 trein bevat is het nutteloos om een dubbel spoor te leggen met één-richtingssignalen.
Meer uitleg over signalen
Er bestaan 3 soorten signalen: twee-richtings, één-richtings en pre-signalen. (In TTDPatch bestaat er ook nog PBS signalen). Meer uitleg over die signalen vind je op de volgende website: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/. Deze is gericht naar TTDPatch maar is ook perfect voor OpenTTD.
Info over signalen in OpenTTD: http://wiki.openttd.org/index.php/Signals
Stations
Een station aansluiten op een netwerk kan je op 3 methoden doen. Welke te gebruiken hangt af van de omgeving en het gebruik ervan.
Terminus:
Deze methode is handig voor een station waar slechts enkele treinen stoppen. Eenmaal je zo een station aansluit met enkele sporen die druk bezet zijn heb je al snel een hoopje treinen die staan te wachten.
In-line:
Een in-line station is handig voor passagierstreinen. Deze treinen stoppen meestal dan in elk station dat ze tegenkomen om passagiers op te pikken/af te zetten. Deze methode is ook niet aangeraden voor drukke netwerken.
Ro-Ro:
Voor een station dat snelle doorgang moet hebben, gebruik je best een Ro-Ro station. Ro-Ro staat voor 'Roll On-Roll Off' Met deze methode hinderen inrijdende treinen de uitgaande niet, en omgekeerd. Een trein kan dus op spoor 1 inrijden terwijl een andere trein op spoor 2 het station verlaat. Achter het station staan wel nog één-richtingssignalen.
Knooppunten
Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.
Simpel kruispunt
Dit kruispunt kan 1 trein per keer aan en zorgt dus voor de nodige opstroppingen.
T-splitsing
Wanneer je een station iets naast een hoofdlijn liggen hebt moet de trein er ook geraken. De handigste methode is een T-splitsing.
Hier kan de trein die van de 'branch line' (zijspoor) komt slechts 1 richting uit.
Indien de trein 2 richtingen uitmoet kan je bijvoorbeeld volgende opstelling gebruiken:
Een handig overzicht van allerhande soorten knooppunten, stationsopstellingen, enzovoort kan je vinden op http://www.transporttycoon.net/junctions
Vorige delenquote:OpenTTD
* Officële website: http://www.openttd.org
* SourceForge pagine: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightles: http://nightlies.openttd.org
*Server browser: http://servers.openttd.org
TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/
Informatie
go* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net * TIP *
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/
Deze OP kan teruggevonden worden op: http://fok.internix.be/OP/transport%20tycoon.txtquote:
http://users2.tt-forums.net/dutchset/quote:Op woensdag 2 februari 2005 22:48 schreef SHERMAN het volgende:
Wat ik mis?
Waar kan ik Nederlandse zooi halen?
Wat is dit danquote:Op woensdag 2 februari 2005 22:53 schreef Jump het volgende:
[..]
http://users2.tt-forums.net/dutchset/
maar deze werkt enkel in TTDPatch. OpenTTD crashed op die set omdat deze gebruik maakt van callbacks wat nog niet ondersteund wordt in OpenTTD
Thankx voor de infoquote:Op woensdag 2 februari 2005 22:53 schreef Jump het volgende:
[..]
http://users2.tt-forums.net/dutchset/
maar deze werkt enkel in TTDPatch. OpenTTD crashed op die set omdat deze gebruik maakt van callbacks wat nog niet ondersteund wordt in OpenTTD
Dat is de NL treinset voor [PC] Chris Sawyer's Locomotionquote:Op woensdag 2 februari 2005 23:06 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Wat is dit dan
http://www.buzzing-bumblebee.fiberworld.nl/
Dat verklaard een hoopquote:Op woensdag 2 februari 2005 23:21 schreef Jump het volgende:
[afbeelding]
[..]
Dat is de NL treinset voor [PC] Chris Sawyer's Locomotion
yupz, maar die originele versies kan je vinden op: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=3407quote:Op woensdag 2 februari 2005 23:27 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Dat verklaard een hoop
Klopt het trouwens dat je de TTD patch de orginele versie moet hebben? Ik krijg namelijk een error als ik die patch wil runnen
Dat is dus achterhaald sinds Path Based Signalling.quote:Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.
De nightlies kan je downloaden op http://nightly.openttd.org/quote:Op donderdag 3 februari 2005 21:11 schreef Et-Cetera het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die ultragrote map in open-ttd krijg? met nightly's ofzo?!
Ik snap het niet
Kheb wel ttd geinstalleerd, en de openttd eroverheen, dat werkt als een trein maar ik kan dus nog geen grotere mappen maken
Welke versie gebruik je? In de laatste nightlies is het inderdaad moeilijker om de steden te doen groeien op grote mappen, op kleine groeien ze dan weer explosief.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:21 schreef Merson het volgende:
Waarom gaat de wereldpopulatie zo hard naar beneden?
Ik vervoer alleen mensen en post, maar er zijn steeds minder mensen om te vervoeren.
Ik speel idd met een nightlie. Met bussen werkt in tegenovergestelde richting. De stad werd steeds kleiner en was binnen 4 jaar de kleinste stad van het land.quote:Op maandag 14 februari 2005 10:46 schreef Jump het volgende:
[..]
Welke versie gebruik je? In de laatste nightlies is het inderdaad moeilijker om de steden te doen groeien op grote mappen, op kleine groeien ze dan weer explosief.
Buskotjes in de stad zelf aanleggen en daar paar bussen opzetten, groeit stad dan?
De volgende versie is 0.4 en die zal nog wel tijdje duren. Alle fouten ivm bigmaps moeten eruit. Het zou kunnen dat passangers/mail bestemmingen er ook in komen enzoquote:Op maandag 14 februari 2005 11:39 schreef Merson het volgende:
[..]
Ik speel idd met een nightlie. Met bussen werkt in tegenovergestelde richting. De stad werd steeds kleiner en was binnen 4 jaar de kleinste stad van het land.
Wanneer komt die goeie patch uit?
- vehoogde moeilijkheid (extra complexiteit)quote:Op zondag 20 februari 2005 19:21 schreef Solomon het volgende:
Wat is eigenlijk het voordeel van een netwerk waarin alle sporen op elkaar aangesloten zijn? Wat is er mis met wat stationnetjes die met sporen met elkaar verbonden zijn?
Ja, want TTD zonder presignals en PBS is gewoon niet meer van deze tijd. Verder kan ik ook niet meer zonder buildonslopes, custombridgeheads, morebuildoptions, electrifiedrailway, bribe, mammothtrains, multihead, de verschillende opties voor towngrowth control en de support voor nieuwe graphics!quote:Op maandag 21 februari 2005 14:57 schreef Sjoerd102 het volgende:
Gebruiken jullie allemaal de patches/uitbreidingen? Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk de 'orginele' opties te gebruiken.
tsss, je moet zonder kunnen spelenquote:Op maandag 21 februari 2005 15:08 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ja, want TTD zonder presignals en PBS is gewoon niet meer van deze tijd. Verder kan ik ook niet meer zonder buildonslopes, custombridgeheads, morebuildoptions, electrifiedrailway, bribe, mammothtrains, multihead, de verschillende opties voor towngrowth control en de support voor nieuwe graphics!
Het is goedkoper dan de hele map van bomen voorzien (ook zo'n handige feature van TTDPatch: een heel vierkant met een paar klikken volplanten met bomen... net nog de hele map bebost: kostte me EUR 400.000.000.... (ja, 400 miljoen euro!).quote:
zo'n vierkant "bebomen" kan je in Openttd ook. Wel tot een max van 20*20 ofzo. Normaal ga je ook gene groter vlak bebossen. tenzijj je het tof vind om spoortjes altijd door bossen te leggequote:Op maandag 21 februari 2005 22:36 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Het is goedkoper dan de hele map van bomen voorzien (ook zo'n handige feature van TTDPatch: een heel vierkant met een paar klikken volplanten met bomen... net nog de hele map bebost: kostte me EUR 400.000.000.... (ja, 400 miljoen euro!).
En dat is het..quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:26 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Geeft wel aan dat het een geweldig spel is.
Dan ga ik die vrolijk doorspittenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:07 schreef klnvntrbyt het volgende:
Aan de presignals is in de vorige 5 delen uitgebreid aandacht besteed (in het Nederlands, ja).
pre signals heb ik hierboven ook al uitgebreid uitgelegd:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:07 schreef klnvntrbyt het volgende:
Aan de presignals is in de vorige 5 delen uitgebreid aandacht besteed (in het Nederlands, ja).
checkpoints kan je op sporen plaatsen en opnemen in de orders van treinen. Zo kan je voorbeeld zeggen dat een trein langs dat checkpoint moet gaan om een afslag te nemen van een spoor. De normale 'pathfinding' voldoet in de meeste gevallen wel, maar met checkpoints kan je dus zelf je treinen een richting opsturen. handig om goederen treinen die leeg zijn ergens anders langs te sturen om een drukke lijn niet meer te belastenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:02 schreef Asmo het volgende:
Hehe ikke ook nietWil t wel graag weten volgens mij heb je der wel wat aan...
En wat zijn die checkpoints bij de treinen eigenlijk?
Waar heb je dat uitgelegd?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:24 schreef Jump het volgende:
[..]
pre signals heb ik hierboven ook al uitgebreid uitgelegd:
PBS ga ik niet uitleggen, want ik gebruik geen ttdpatch. als ik het toch zou uitlegge zal het toch verkeerd zijn
[..]
checkpoints kan je op sporen plaatsen en opnemen in de orders van treinen. Zo kan je voorbeeld zeggen dat een trein langs dat checkpoint moet gaan om een afslag te nemen van een spoor. De normale 'pathfinding' voldoet in de meeste gevallen wel, maar met checkpoints kan je dus zelf je treinen een richting opsturen. handig om goederen treinen die leeg zijn ergens anders langs te sturen om een drukke lijn niet meer te belasten
Transport Tycoon Deel 6 ?quote:
Checkpoints?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:59 schreef Douwe het volgende:
Weet iemand of er een patch is die meer dan de standaard 40 vliegtuigen toe staat? Mijn luchtvaartnetwerk is ernstig overbezet maar ik mag geen nieuwe vliegtuigen meer kopen. Ik gebruik al OpenTTD en TTDpatch...
Ook heb ik een probleem met stations. Als er een trein op een station staat dat moet vertrekken richting het noorden, maar de eerstvolgende kruising daar wordt op dat moment bereden door een andere trein, vertrekt de op het station staande trein naar het zuiden. Weet iemand hoe ik dit oplos?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |