abonnement Unibet Coolblue
pi_66940340
17 doden bij schietpartij Duitse school 11-03-09
quote:
Bij een bloedige schietpartij in de Duitse plaats Winnenden, in de buurt van Stuttgart, zijn in totaal zestien mensen gedood. Een jongen van zeventien jaar drong vanochtend omstreeks 09.30 uur zijn oude school binnen en opende in drie lokalen het vuur.

Bij de schietpartij kwamen negen leerlingen, in de leeftijd van 14 en 15 jaar, om en drie leraren. Enkele uren later overleed nog een leerling in het ziekenhuis.

Na de school bezocht te hebben, vluchtte de schutter naar buiten waar hij opnieuw iemand neerschoot. Vervolgens maakte de in zwarte gevechtskleding gehulde jongeman zich uit de voeten door voor korte tijd een automobilist te gijzelen.

Hij dwong een automobilist hem ergens heen te rijden. In de plaats Wendlingen schoot hij bij een autogarage twee voorbijgangers dood en daarbij raakten twee agenten gewond. Daarna is de dader bij een schotenwisseling zelf om het leven gekomen. Het is nog onduidelijk of de jongen door politiekogels is gedood of de hand aan zichzelf heeft geslagen.

Het Duitse persbureau DPA meldt dat de schutter een bekende was van de politie. Toen de politie nog op zoek was naar de dader, werden de inwoners van Winnenden opgeroepen binnen te blijven. Ook werd opgeroepen geen lifters mee te nemen.

Winnenden telt 27.000 inwoners. De website van de school is uit de lucht gehaald.

Verder zou de politie bij de ouders van de schutter achttien wapens in beslag genomen hebben.

Enkele uren nadat de schutter was gedood, sprak de Baden-Würtembergse minister-president Oettinger van een "afschuwelijke en op geen enkele manier te verklaren daad". "Heel Baden-Würtemberg is aangeslagen."

Volgens de schoolleiding heeft de jongen de school gewoon met een examen afgerond. Hij zou een onopvallende leerling zijn geweest.

De Duitse bondskanselier sprak rond 16.00 uur namens de Duitse regering haar deelneming uit met de nabestaanden. Ze zei dat het een trieste dag is voor Duitsland. Merkel noemde de schietpartij een "afschuwklijke misdaad".












^ Foto's ANP ^



Deel 1: Schietpartij op school bij Stuttgart: elf doden
Deel 2: Schietpartij op school in Duitsland - 16 doden #2

Zie ook de FOK! Frontpage over de gebeurtenis: [upd] Doden bij schietpartij Duitse school
Merkel diep geschokt en ontdaan na bloedbad

Overige bronnen:
Das Bild
RTL.de
nu.nl
Livestream van N-TV nieuws (Duits)

En zullen we hier WO2 er buiten laten?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2009 17:01:17 ]
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:48:13 #2
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66940383
Ik hoorde op de radio al dat hij gewelddadige computerspellen speelde. Er zal wel weer 'n "deskundige" zijn die daar een of ander verband tussen ziet.
pi_66940394
tvp
pi_66940472
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:44 schreef Wheelgunner het volgende:

Met minimaal één wapen in de helft van alle huishoudens heeft het leger dus GEEN geweldsmonopolie in dat land.
Kijk hierom vind ik je dus een beetje, laat ik zeggen ... "minder slim"? :
1. die huishoudens zijn NIET GEORGANISEERD, als ze dat wel waren, waren ze OOK een leger. En kom ajb niet met de National Guard, google zelf maar waarom.
2. Belangrijker: "Monopolie" in deze zin, slaat niet op wie het MEESTE heeft, maar wat een land democratisch besluit wie het voor het zeggen heeft op dit gebied. Alle landen ter wereld hebben besloten dat geweld alleen of voornamelijk bij het leger ligt.
pi_66940564
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:48 schreef John.Milton het volgende:
Ik hoorde op de radio al dat hij gewelddadige computerspellen speelde. Er zal wel weer 'n "deskundige" zijn die daar een of ander verband tussen ziet.
Natuurlijk is er een verband, maar ik denk echt niet dat het een zaak wordt van "the computer made him do it".
Wat echt is aangetoond, en neem het maar van me aan, is dat veel geweld zien leidt tot afstomping, minder inlevings vermogen en hele irreele verwachtingen: een 15 jarige jongen heeft ooit gezegd dat ie nooit had verwacht dat een kogel zoveel pijn zou doen ...
pi_66940565
Lees op teletekst dat de doden op school 9 meisjes , 3 leraressen en 1 jongen zijn.. Wel erg opvallend..Zou hij speciaal achter vrouwen aangegaan zijn op de school?
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:54:15 #7
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_66940586
Zijn er ook een aantal foto's beschrikbaar?
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_66940601
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:53 schreef FireMan.EXE het volgende:
Lees op teletekst dat de doden op school 9 meisjes , 3 leraressen en 1 jongen zijn.. Wel erg opvallend..Zou hij speciaal achter vrouwen aangegaan zijn op de school?
Idd .
pi_66940617
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:53 schreef FireMan.EXE het volgende:
Lees op teletekst dat de doden op school 9 meisjes , 3 leraressen en 1 jongen zijn.. Wel erg opvallend..Zou hij speciaal achter vrouwen aangegaan zijn op de school?
voor zover je van vrouwen kunt spreken bij een leeftijd van 14/15, lijkt het er wel op. Is er al iets bekend geworden over de 2 mensen die omgekomen zijn tijdens de schietpartij met de politie?
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:55:35 #10
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_66940626
wanneer komt er meer media-foto's vrij?
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_66940637
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:54 schreef porsche1 het volgende:
Zijn er ook een aantal foto's beschrikbaar?
Kzal er een aantal opzoeken en in de OP plaatsen...
pi_66940664
Wat ik ontzettend vaag vind voor iemand die klablijkelijk willekeurig mensen doodt, dat hij die automobilist heeft laten leven..Enige wat ik kan bedenken is dat ie hem/haar als spreekbuis heeft willen gebruiken ofzo..
pi_66940667
al die vrouwen ... echt geen toeval

Geen zaak van "the computer made him do it", maar meer een zaak van "his little dick made him do it". "lack of girlfriends"
Daarbij moet ik zeggen dat sommige vrouwen absoluut het vermogen hebben om bij verbaal zwakke mannen het bloed onder de nagels vandaan te halen.
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:57:07 #14
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_66940677
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Kzal er een aantal opzoeken en in de OP plaatsen...
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_66940748
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

voor zover je van vrouwen kunt spreken bij een leeftijd van 14/15, lijkt het er wel op. Is er al iets bekend geworden over de 2 mensen die omgekomen zijn tijdens de schietpartij met de politie?
dude, hij was 17, voor hem zijn de relevante vrouwen.
maar ja dat zou misschien wel een verklaring kunnen zijn voor het feit dat die automobilist nog leeft: hij had een pindaatje.

En die burgers kunnen ook door de politie zijn gedood?
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:59:50 #16
97934 ASroma
Flamboyant
pi_66940766
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:56 schreef FireMan.EXE het volgende:
Wat ik ontzettend vaag vind voor iemand die klablijkelijk willekeurig mensen doodt, dat hij die automobilist heeft laten leven..Enige wat ik kan bedenken is dat ie hem/haar als spreekbuis heeft willen gebruiken ofzo..
always leave your gettaway driver alive....
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:01:02 #17
92279 N.icka
Windforce 11
pi_66940796
Wat een drama weer
Het zou maar je kind zijn zeg , vreselijk
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:01:05 #18
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66940798
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:50 schreef AxisForOll het volgende:

[..]

Kijk hierom vind ik je dus een beetje, laat ik zeggen ... "minder slim"? :
1. die huishoudens zijn NIET GEORGANISEERD, als ze dat wel waren, waren ze OOK een leger. En kom ajb niet met de National Guard, google zelf maar waarom.
De VS kent wel degelijk georganiseerde burgermilities, burgers zijn ook vrij dat te doen. De National en State Guards zijn weer wat anders.

En wat betreft de VS ben ik vrij slim hoor, dat is mijn vakgebied. Je mag het misschien niet eens zijn met mijn mening, maar ik hoop dat je inmiddels snapt dat het niet veel zin heeft om daar vijandig om te worden.
quote:
2. Belangrijker: "Monopolie" in deze zin, slaat niet op wie het MEESTE heeft, maar wat een land democratisch besluit wie het voor het zeggen heeft op dit gebied. Alle landen ter wereld hebben besloten dat geweld alleen of voornamelijk bij het leger ligt.
En politie natuurlijk, maar ook die taken worden in de VS regelmatig aan niet-overheidsdiensten uitbesteed, van mall cops tot PMC's.
pi_66940858
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:59 schreef AxisForOll het volgende:

[..]

dude, hij was 17, voor hem zijn de relevante vrouwen.
maar ja dat zou misschien wel een verklaring kunnen zijn voor het feit dat die automobilist nog leeft: hij had een pindaatje.

En die burgers kunnen ook door de politie zijn gedood?
Toen ik 17 was, vond ik de meiden van 14 maar kinderen. Wellicht is dat nu anders.

Volgens N-TV, heeft Tim K. de 2 omstanders gedood.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:02:53 #20
92279 N.icka
Windforce 11
pi_66940862
*knip*

[ Bericht 99% gewijzigd door Frutsel op 11-03-2009 18:38:40 (doe normaal) ]
pi_66940911
vreselijk weer
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_66940913
je geeft blijk van misschien wat feitenkennis met hier en daar gaten. Slim is heeel wat anders ...
analyse, verbanden leggen .... Doe je best, hé!
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:05:53 #23
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66940954
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:04 schreef AxisForOll het volgende:
je geeft blijk van misschien wat feitenkennis met hier en daar gaten. Slim is heeel wat anders ...
analyse, verbanden leggen .... Doe je best, hé!
Pas als jij wat beter je best doet, anders is het verspilde moeite.
pi_66940987
De politie is nu op zoek naar een brief in het ouderlijk huis. Het is "bekend"-geworden dat Tim een einzelgänger was. Men schijnt het niet verwacht te hebben en hij schijnt veel horror films in bezit te hebben.

De buren en vrienden van Tim K. zijn geshokkeerd.

Vrij vertaald naar de verslaggeefster van N-TV, nabij het ouderlijk huis.
pi_66941009
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:57 schreef porsche1 het volgende:

[..]


Tevreden?
pi_66941357
Zo, lees het net
stupidity has become as common as common sense was before
pi_66941509
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:05 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Pas als jij wat beter je best doet, anders is het verspilde moeite.
Je moet het toch echt ZELF doen.

Ik werp elke verantwoordelijkheid voor jouw (gebrek aan ) prestatie (vermogen) ver van mij. het forum is mijn getuige.
pi_66941514
Op N-TV hebben ze het nu ook over het wapenbezit. De politicus (W. Bosbach, CDU) heeft het niet zozeer over het beperken van het wapenbezit, maar over het voorkomen van dit soort incidenten.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:23:33 #29
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_66941543
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:07 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Tevreden?
Ja. maar wat is een einzelganger ofzo?
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_66941591
einzelgänger
ein - zel - gän - ger
[ ´ aintsel g eng ´ r]
(
de -woord (mannelijk)
einzelgängers
iem. die bij voorkeur alleen is en zijn eigen gang gaat
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:27:46 #31
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_66941663
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:25 schreef RvLaak het volgende:
einzelgänger
ein - zel - gän - ger
[ ´ aintsel g eng ´ r]
(
de -woord (mannelijk)
einzelgängers
iem. die bij voorkeur alleen is en zijn eigen gang gaat
Okay, dankje.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_66941793
Misschien gefrustreerd dat meisjes hem niet zagen staan en haatte hij ze daarom?

En qua leraressen misschien kon hij er niet tegen dat vrouwen macht over hem hadden? Sommige jongens vinden het minder erg als een leraar ze straf geeft, maar als een lerares ze straf geeft slaan ze door omdat een vrouw met macht onnatuurlijk is.
pi_66941820
Volgens mij is er nu een interview met een vriend van Tim op N-TV
pi_66941879
Jeetje, inderdaad opvallend veel vrouwen doodgeschoten. Misschien toeval, maar het zou me niets verbazen als het dat niet blijkt te zijn.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:38:00 #35
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_66941914
17 jaar en tot zo iets in staat
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:38:15 #36
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66941928
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:22 schreef AxisForOll het volgende:

[..]

Je moet het toch echt ZELF doen.

Ik werp elke verantwoordelijkheid voor jouw (gebrek aan ) prestatie (vermogen) ver van mij. het forum is mijn getuige.
Ik PM je even.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:48:35 #37
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66942253
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:36 schreef Isabeau het volgende:
Jeetje, inderdaad opvallend veel vrouwen doodgeschoten. Misschien toeval,
Betwijfel het, of er moeten onevenredig veel meisjes op die school zitten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 maart 2009 @ 17:52:25 #38
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_66942377
't Is een Realschule, dat is vergelijkbaar met Havo. Niet specifiek een schooltype voor overwegend meisjes.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 18:42:32 #39
8781 crew  Frutsel
pi_66944115
Een van die gedode politieagenten is ook een vrouw
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 18:49:07 #40
8781 crew  Frutsel
pi_66944351
quote:


M9 Beretta 9mm Pistol
The M9 Beretta was announced as the replacement for the M1911A1 (Colt .45) as the U.S. military's standard sidearm on 14 January 1985. Actual replacement began but was delayed by production quality issues into the early 1990s. The M9 Beretta is based on the Model 92F 9mm pistol manufactured by Fabbrica D' Armi Pietro Beretta S.p.A. of Italy.

The M9 is a semiautomatic, magazine-fed, recoil-operated, double action pistol, chambered for the NATO 9mm cartridge. The service pistol is a close personal defense weapon. Rifle company headquarters and the gunners of crew served weapons are armed with the M9 along with Special Forces and other troops. The M9 semi-automatic pistol weighs two pounds and has a maximum effective range of 50 meters. It has a staggered 15 round magazine with a reversible magazine release button that can be positioned for either right- or left-handed shooters.

The M9 front sight is a blade, integral with slide. The rear sight is a notched bar, fixed to slide. Its safety Features are an ambidextrous safety and firing pin block.
Het vermoedelijke moordwapen
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:50:10 #41
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66944396
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Het vermoedelijke moordwapen
Klopt al niet, voor het Amerikaanse leger is dat de M9, in de rest van de wereld is dat gewoon een Beretta 92
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 18:56:44 #42
8781 crew  Frutsel
pi_66944630
quote:
Toch zelfmoord dader bloedbad Duitsland

BERLIJN - Volgens de jongste inzichten van de Duitse politie heeft de 17-jarige dader van een schietpartij in Zuid-Duitsland toch zelfmoord gepleegd.

Duitse media hadden dat eerder woensdag gemeld, maar de politie stelde toen dat de jongen tijdens een schotenwisseling met agenten in Wendlingen om het leven was gekomen.

Volgens de jongste versie van de toedracht werd de schutter in een been geraakt. Hij joeg zichzelf vervolgens een kogel door het hoofd.

Bij een schietpartij woensdag in het zuidwesten van Duitsland zijn in totaal zestien doden gevallen.


Schutter

Ook zijn er diverse gewonden.Twaalf van de slachtoffers vielen op een middelbare school nadat de schutter, een oud-leerling, het vuur had geopend.

Tijdens zijn vlucht vermoordde de 17-jarige schutter ook nog een tuinman bij een psychiatrische kliniek en twee voorbijgangers. Hij is zelf in een supermarkt omgekomen tijdens een vluchtpoging.

De dader -diverse media melden dat het om Tim K. gaat- vluchtte na het bloedbad op de school met een auto naar de plaats Wendlingen, ongeveer 40 kilometer van Winnenden, nabij Stuttgart.


Voormalige school

De dader schoot op zijn voormalige school -hij zou deze vorig jaar hebben afgemaakt- in het Zuidwest-Duitse Winnenden bij Stuttgart om 09.30 uur wild om zich heen.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg zijn er negen scholieren en drie leraressen gedood. Vervolgens zou hij bij een nabijgelegen psychiatrische kliniek een man die aan het werk was in de tuin hebben neergeschoten.

De dader uit het naburige Leutenbach zou een bekende van de politie zijn. De politie heeft het huis van de ouders van de jongen bestormd.

Volgens Duitse media is de vader lid van een schietvereniging en heeft hij thuis een legale collectie van zeker zestien vuurwapens. Een machinegeweer zou ontbreken.

Ook zette de politie kort na de schietpartij delen van de school en de binnenstad af. Er werd een klopjacht met helikopters en speurhonden geopend. De politie waarschuwde mensen geen lifters mee te nemen.


Donkere kleren

Toch lukte het de in zwart gevechtstenue geklede jongen richting de binnenstad te vluchten waar hij een man in een Volkswagen Sharan aanhield. Vervolgens dwong hij de man hem mee te nemen. Zo wist de schutter wegafzettingen van de politie te omzeilen.

Op de snelweg liet hij zijn gijzelaar gaan en reed hij naar een parkeerplaats bij een winkelcentrum in de plaats Wendlingen. Daar vond een vuurgevecht plaats tussen de schutter en de politie.

Twee passanten werden tijdens de schotenwisseling gedood en twee agenten raakten gewond.


Chaos en angst

Volgens een arts die noodhulp verleende, lagen in twee klaslokalen elk vier doden. Twee andere doden lagen buiten het gebouw.

Ontstelde omwonenden zagen scholieren in paniek uit de ramen van de klaslokalen springen nadat de dader het vuur had geopend.

“Het was verschrikkelijk. Niemand wist wat er werkelijk aan de hand was. Ik was heel erg bang. De handen van mijn leraar waren bebloed. Hij was door een kogel geraakt”, vertelt een van de leerlingen.

De politie doet er alles aan de ontstane chaos in de hand te houden, maar mensen zijn bang en in de war. “Ouders en scholieren zijn in tranen, proberen elkaar te bellen, maar kunnen elkaar niet bereiken”, zegt een verslaggever.

De kinderen werden lange tijd vastgehouden in de school en een nabijgelegen zwembad. Ook andere scholen in de omgeving werden door de politie bewaakt uit angst voor eventuele verdere acties van de dader. De bezorgde ouders werden opgevangen en konden een speciale noodlijn bellen.


Reacties

De regionale politiechef zei ontsteld “nog nooit zoiets ergs te hebben meegemaakt''. De diep geschokte directrice van de school zei over de jonge dader dat hij als scholier “nooit erg opviel”.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de dodelijke schietpartij eerder woensdag in Zuid-Duitsland een vreselijke en onbegrijpelijke misdaad genoemd.

Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie is "ontsteld en bedroefd'' over het zinloze geweld. Het Europees Parlement nam woensdag in Straatsburg een minuut stilte in acht voor de slachtoffers.
pi_66945414
is er al een motief bekend?
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:28:40 #44
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_66945684
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:21 schreef RvLaak het volgende:
is er al een motief bekend?
Duidelijk niet, de psychiaters hadden hem niet opgemerkt.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 19:28:57 #45
8781 crew  Frutsel
pi_66945697
quote:
Duitsland geschokt door 'massaslachting'

WINNENDEN/BERLIJN - Duitsland heeft woensdag onthutst gereageerd op het bloedbad in het Zuid-Duitse Winnenden.

Daar had een 17-jarige jongen in totaal vijftien mensen doodgeschoten in een school, voordat hij zelf tijdens een vuurgevecht met de politie om het leven kwam.

Bondskanselier Angela Merkel toonde zich diep geschokt en ontdaan over de massaslachting. Ze sprak over een vreselijke misdaad.

De jonge Tim Kretschmer begon zijn dodelijke actie omstreeks 09.30 uur 's ochtends op zijn vroegere middelbare school in het stadje Winnenden bij Stuttgart, de hoofdstad van de Baden-Württemberg.

Scholieren

Een van de scholieren vertelde: ''Het was verschrikkelijk. Niemand wist wat er werkelijk aan de hand was. Ik was heel erg bang en dacht dat het met ons gedaan was.''

Een verslaggever ter plaatse: ''Ouders en scholieren zijn in tranen, proberen elkaar te bellen, maar kunnen elkaar niet bereiken''. Na de schietpartij kwam het gsm-verkeer in de stad plat te liggen.

De tragedie komt bijna zeven jaar na de bloedige schietpartij op een gymnasium in het Oost-Duitse Erfurt, waarbij de dader zeventien personen doodschoot voordat hij zelfmoord pleegde.

Politiechef

De regionale politiechef zei ontsteld “nog nooit zoiets ergs te hebben meegemaakt''. De diep geschokte directrice van de school zei over de jonge dader dat hij als scholier “nooit erg opviel”.

Barosso

Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie is "ontsteld en bedroefd'' over het zinloze geweld. Het Europees Parlement nam woensdag in Straatsburg een minuut stilte in acht voor de slachtoffers.

Hirsch Ballin

Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie heeft woensdag zijn medeleven aan Duitsland overgebracht na de bloedige schietpartij op een school in Winnenden. Hij deed dat in een telefoongesprek met de Duitse minister Wolfgang Schäuble van Binnenlandse Zaken.

Hirsch Ballin, die geschokt is door het ''vreselijke drama'', sprak volgens zijn woordvoerder mede namens staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) en minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

Hirsch Ballin heeft ook gebeld met minister Heribert Recht van de deelstaat Baden-Württemberg, waar het bloedbad werd aangericht.
pi_66945793
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:38 schreef Hondenfluitje het volgende:
17 jaar en tot zo iets in staat
Heeft zoiets met leeftijd te maken dan
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:21 schreef RvLaak het volgende:
is er al een motief bekend?
Voelde zich waarschijnlijk niet gewaardeerd
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_66945800
Voor wie niet Duits kan lezen. Hij was dus nogal een opschepper met geld van z'n ouders maar ook een einzelganger en had een grote verzameling horror films.

http://www.n-tv.de/1118149.html

"Ein Angeber-Typ"

"Die Motivlage ist derzeit unklar", sagte Innenminister Rech am Abend. Unbekannt ist, ob der Täter von einem Amoklauf in den USA wenige Stunden zuvor beeinflusst worden war. Tim K. stammte aus Leutenbach im Rems-Murr-Kreis in der Nähe von Winnenden. Kultusminister Helmut Rau sagte unter Berufung auf die Schulleiterin, der Amokläufer sei ein völlig unauffälliger Schüler gewesen. Er habe seinen Schulabschluss gemacht und dann eine Ausbildung angefangen. Seine "doppelte Identität" sei allen verborgen geblieben.

Ein Nachbar sagte dagegen, Tim habe oft angegeben mit dem vielen Geld, das der Vater ihm zugesteckt habe. Er sei insgesamt ein "Angeber-Typ" gewesen, aber auch ein Einzelgänger, der mit seiner Art zunehmend die Leute vergrault habe. Zu Hause habe der Täter eine umfangreiche Sammlung an Horrorvideos.

Die Tatwaffe hatte Tim K. aus seinem Elternhaus. Rech sagte, der Vater besitze legal 15 Waffen, von denen er 14 im Tresor aufbewahre und eine im Schlafzimmer. "Der junge Täter muss also die Waffe im Schlafzimmer an sich genommen haben", so Rech. Er habe "Munition im dreistelligen Bereich" bei sich gehabt.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 19:32:04 #48
8781 crew  Frutsel
pi_66945820
quote:
Females targetted?
A teenage gunman who killed 15 people in shootings that began at a German school may have targeted females, authorities have suggested.

The shooter, named by German media as Tim Kretschmer, killed nine students and three teachers at the school in Winnenden, near Stuttgart.

Eight of the students were teenage girls and two of the teachers were women, the interior minister of the Baden Wuerttemberg region revealed at a news conference.

"It is odd that especially girls were killed," Heribert Rech said.

"This may just be a coincidence - the students sitting near the door of the classroom happened to be female.

"Seven further female students were injured - they are in hospital but not in a life-threatening condition."

Mr Rech added that the shooter had aimed his shots at his victims' heads and had caught them in a surprise attack.

Some of the dead students were found with their pens still in their hands, he said.

The gunman killed another person at a nearby clinic before before fleeing with a hostage in a car.

Kretschmer is then thought to have killed himself during a shoot-out with police at a car dealership roughly about 20 miles from the school.

Two passers-by also died in the shoot-out and two police officers were seriously injured.
Sky legt nu ook de link... dat er wel opvallend veel vrouwen dood zijn.

Meesten dus ook nog door het hoofd geschoten... wat ik eigenlijk raar vind. Ren je dan niet weg ofzo? Of heeft ie ze echt in koelenbloede nog es door hun hoofd geschoten nadat ze al op de grond lagen ofzo
pi_66945869
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:31 schreef Apie74 het volgende:
Voor wie niet Duits kan lezen. Hij was dus nogal een opschepper met geld van z'n ouders maar ook een einzelganger en had een grote verzameling horror films.
De horror films heb ik al een paar keer langs zien komen. Hoop niet dat ze het daar op gooien.
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:33:47 #50
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_66945883
Kolere, is dit de nieuwe hype ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_66946590
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:

Zou niet de eerste keer zijn ...

[ Bericht 1% gewijzigd door Ame_thyst op 11-03-2009 19:59:22 (typos) ]
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_66946677
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:33 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De horror films heb ik al een paar keer langs zien komen. Hoop niet dat ze het daar op gooien.
en toch denk ik niet dat gewelddadige games en films echt gezond zijn.
stompt de geest behoorlijk af en tegenwoordig word het zieker en zieker.... (hostel / saw)

zelfde als religie, voed een kind ermee op en hij vind het normaal ...
pi_66946736
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:55 schreef Ame_thyst het volgende:
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:
[ afbeelding ]
Zou niet de eerste keer zijn ...
ziek...

hoe beslis je ff.... ik ga morgen mensen uitmoorden...
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:00:48 #54
97934 ASroma
Flamboyant
pi_66946752
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:55 schreef Ame_thyst het volgende:
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:
[ afbeelding ]
Zou niet de eerste keer zijn ...
die comments erbij
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:01:31 #55
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66946768
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:55 schreef Ame_thyst het volgende:
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:
[ afbeelding ]
Zou niet de eerste keer zijn ...
Er wordt zoveel onzin op 4Chan gepost, ik denk dat dit bericht niet echt opgevallen is. Tot vandaag dan.
pi_66946807
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:00 schreef Pwoekie het volgende:

[..]

ziek...

hoe beslis je ff.... ik ga morgen mensen uitmoorden...
Totaal gestoorde persoon, anders doe je zoiets niet lijkt me.
En dan zijn er nog sites die zulke moord acties bijhouden http://www.spreekillers.org/
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:06:27 #57
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66946900
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:55 schreef Ame_thyst het volgende:
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:
[ afbeelding ]
Zou niet de eerste keer zijn ...
Hij zal ook wel een ereplekje krijgen op encyclopedia dramatica.
pi_66947279
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:06 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hij zal ook wel een ereplekje krijgen op encyclopedia dramatica.
an hero
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 20:20:15 #59
8781 crew  Frutsel
pi_66947326
quote:
Dader Winnenden was geoefende schutter

De 17-jarige jongen die vanochtend een bloedbad aanrichtte in het Duitse Winnenden, was een geoefende schutter. Dat blijkt uit een persconferentie die zojuist is gegeven.

De jongen oefende vaak op de schietvereniging waar zijn vader lid van was.

Het wapen dat de jongen gebruikte was eigendom van zijn vader. Laatstgenoemde had een vergunning voor 15 wapens, die hij normaal gesproken in een kluis bewaarde.

Vanochtend lag één van de vuurwapens in de slaapkamer en deze kon dus door zijn zoon worden meegenomen.
pi_66948245
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:58 schreef Pwoekie het volgende:

[..]

en toch denk ik niet dat gewelddadige games en films echt gezond zijn.
stompt de geest behoorlijk af en tegenwoordig word het zieker en zieker.... (hostel / saw)

zelfde als religie, voed een kind ermee op en hij vind het normaal ...
Kweet niet... Ik heb in mijn jeugd ook heel veel horror gekeken. Nightmare on Elm Street, Hellraiser etc. Ben ook nooit mensen gaan vermoorden.

Ik heb echter wel altijd de grens getrokken bij fictie. Faces of Death etc hoeft van mij dus ook niet. Hetzelfde geldt voor die onthoofdingen een paar jaar terug. Heb ik ook nooit interesse in gehad.
pi_66949024
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 16:48 schreef John.Milton het volgende:
Ik hoorde op de radio al dat hij gewelddadige computerspellen speelde. Er zal wel weer 'n "deskundige" zijn die daar een of ander verband tussen ziet.
Welke jongen heeft er tegenwoordig nou nog nooit een gewelddadig spel gespeeld?
Vrij weinig.
pi_66949095
Erg toevallig trouwens dat het voornamelijk vrouwen zijn die hij neerschoot. Toch niet willekeurig dan?
En bij school shootings zijn het opvallend altijd mannen/jongens, die achteraf zelfmoord plegen.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 21:16:17 #63
8781 crew  Frutsel
pi_66949294
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:10 schreef -Strawberry- het volgende:
Erg toevallig trouwens dat het voornamelijk vrouwen zijn die hij neerschoot. Toch niet willekeurig dan?
En bij school shootings zijn het opvallend altijd mannen/jongens, die achteraf zelfmoord plegen.
Kan toeval zijn, Sky meldde later dat er 'toevallig' veel vrouwen bij de deur zaten in het lokaal waar de meeste slachtoffers vielen. En de ene bron meldde de dood van twee leraressen en een leraar, de ander had het over drie leraressen.
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:21:33 #64
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_66949456
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:03 schreef Ame_thyst het volgende:

[..]

Totaal gestoorde persoon, anders doe je zoiets niet lijkt me.
En dan zijn er nog sites die zulke moord acties bijhouden http://www.spreekillers.org/

Niet gestoorder dan jij en ik
Dasvidanja
  FOK!fotograaf woensdag 11 maart 2009 @ 21:29:13 #65
145146 Andyy
pi_66949787
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Het vermoedelijke moordwapen
onmogelijk.
M9 is het dienstwapen in het Amerikaanse leger, niet voor burgers verkrijgbaar.
wel is de 92 verkrijgbaar voor burgers.

wapen van de schutter
pi_66950192
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:21 schreef Verluste het volgende:

[..]

Niet gestoorder dan jij en ik

praat lekker voor jezelf
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:46:12 #67
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66950491
Ziek, met dat bloed erop
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:46:52 #68
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66950531
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:21 schreef Verluste het volgende:

[..]

Niet gestoorder dan jij en ik
Dan denk ik dat jij hulp nodig hebt.
  FOK!fotograaf woensdag 11 maart 2009 @ 21:48:34 #69
145146 Andyy
pi_66950609
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:46 schreef Wheelgunner het volgende:
Ziek, met dat bloed erop
volgens mij zit er zelfs een kogelgat in

dat hij met de SEK heeft gevochten is duidelijk, je ziet ook dat ze redelijk precies hebben geschoten (groepering in de raam)
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:49:33 #70
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_66950664
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:46 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dan denk ik dat jij hulp nodig hebt.


Dat jij nou vóór wapenbezit bent
Dasvidanja
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:50:35 #71
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66950715
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:49 schreef Verluste het volgende:

[..]



Dat jij nou vóór wapenbezit bent
Ik beweer niet net zo gestoord te zijn als de dader in kwestie. Iemand die dat zegt vertrouw ik nog niet met een zakmesje...
  Forum Admin woensdag 11 maart 2009 @ 22:07:31 #72
232445 crew  Specularium
pi_66951550
tvp
  woensdag 11 maart 2009 @ 22:16:55 #73
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66951971
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:55 schreef Ame_thyst het volgende:
Geruchten gaan de ronde dat hij dit gisteren op 4chan(soort van image chat forum) heeft gepost:
[ afbeelding ]
Zou niet de eerste keer zijn ...
quote:
Girugamesh (ギルガメッシュ ,girugamesshu?, derived from the name Gilgamesh, sometimes typeset as girugämesh) [1] is a Japanese metal band, formed in 2003
Hebben we dat ook weer gehad.

Ik kan niet al teveel vinden over die 4chan entry. Is het geen gefotosoep?
AFC AJAX
pi_66952372
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:21 schreef Verluste het volgende:

[..]

Niet gestoorder dan jij en ik
Zeker wel.
Misschien door omstandigheden ook, maar zelf dan zal er met die jongen al iets mis zijn geweest.
  FOK!fotograaf woensdag 11 maart 2009 @ 22:35:33 #75
145146 Andyy
pi_66952707
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:49 schreef Verluste het volgende:

[..]



Dat jij nou vóór wapenbezit bent
wapenbezit staat gelijk aan voor geweld zijn volgens jou ?
  donderdag 12 maart 2009 @ 00:02:59 #76
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66955832
Net waren verschillende amateurbeelden te zien op het (NOS) Journaal.
pi_66956045
Heeft iemand het 4chan linkje? .
-
pi_66956184
Voor een getrainde schutter heeft ie vooral op die school maar slecht raak geschoten.
***** Kraak.....
pi_66956231
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:18 schreef kraaksandaal het volgende:
Voor een getrainde schutter heeft ie vooral op die school maar slecht raak geschoten.
nou 15 is anders best veel, je moet wel weten dat nadat je je wapen tevoorschijn haalt iedereen al wegvlucht
pi_66956255
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:20 schreef Spitstand het volgende:

[..]

nou 15 is anders best veel, je moet wel weten dat nadat je je wapen tevoorschijn haalt iedereen al wegvlucht
Dat is het totaal, op de school valt de schade relatief mee.
***** Kraak.....
pi_66956269
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:22 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Dat is het totaal, op de school valt de schade relatief mee.
ah ok, dat wist ik niet, hoeveel waren er op school doodgeschoten?
pi_66956307
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:22 schreef Spitstand het volgende:

[..]

ah ok, dat wist ik niet, hoeveel waren er op school doodgeschoten?
9 dacht ik waarvan 3 leraren.
***** Kraak.....
pi_66956350
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:24 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

9 dacht ik waarvan 3 leraren.
Ah, inderdaad, ik heb het net opgezocht, alleen er was nog een leerling later overleden in het ziekenhuis. Dan komt het totaal dus op 14. Dat is toch wel een behoorlijk aantal, lijkt mij goed voorbereid.

14 in de school
2 tijdens het vluchten
pi_66956404
Als schtter gepest werd dan had ie zeker recht op wraak
  Forum Admin donderdag 12 maart 2009 @ 00:29:35 #85
232445 crew  Specularium
pi_66956433
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:22 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Dat is het totaal, op de school valt de schade relatief mee.
Relatief tot wat?
pi_66956472
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:26 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Ah, inderdaad, ik heb het net opgezocht, alleen er was nog een leerling later overleden in het ziekenhuis. Dan komt het totaal dus op 14. Dat is toch wel een behoorlijk aantal, lijkt mij goed voorbereid.

14 in de school
2 tijdens het vluchten

Tijdens het vluchten is de dader nog aardig tekeer gegaan, kun je zoiets voorbereiden?
***** Kraak.....
  donderdag 12 maart 2009 @ 00:31:29 #87
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66956477
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:28 schreef stofzuierslang het volgende:
Als schtter gepest werd dan had ie zeker recht op wraak
Stel je aan, er zijn andere manieren om daarmee om te gaan.
pi_66956505
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:29 schreef Specularium het volgende:

[..]

Relatief tot wat?
Een schutter die op een school meer weet te raken.
***** Kraak.....
  FOK!fotograaf donderdag 12 maart 2009 @ 00:34:15 #89
145146 Andyy
pi_66956516
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:18 schreef kraaksandaal het volgende:
Voor een getrainde schutter heeft ie vooral op die school maar slecht raak geschoten.
statisch schieten is iets heel anders dan dynamisch schieten he
  Forum Admin donderdag 12 maart 2009 @ 00:39:49 #90
232445 crew  Specularium
pi_66956615
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:33 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Een schutter die op een school meer weet te raken.
Want dat gaat gebeurt zovaak dat er al een norm voor is waarmee je het kan vergelijken?
pi_66956645
Misschien wilde hij niet iedereen doodschieten maar had hij er een paar in gedachten die sowieso dood moesten. Dat kost al veel tijd.

Hoeveel gewonden zijn er eigenlijk? Geraakt worden wil niet zeggen doodgaan.
pi_66956687
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Want dat gaat gebeurt zovaak dat er al een norm voor is waarmee je het kan vergelijken?
Columbine.
***** Kraak.....
pi_66956725
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Columbine.
Dat waren 2 daders. En die schoten er in totaal samen minder dood.
-
pi_66956740
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Columbine.
Dat waren meerdere daders meen ik me te herinneren, dan gaat het aantal slachtoffers al een heel stuk omhoog. Ook hadden zij automatische wapens.
pi_66956803
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:45 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Dat waren 2 daders. En die schoten er in totaal samen minder dood.
Je hebt gelijk, het valt dus nog niet mee om er veel te raken.
***** Kraak.....
  donderdag 12 maart 2009 @ 00:53:04 #96
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66956865
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Columbine.
Dat waren 2 schutters en minder slachtoffers.

Edit: al gezegd.
  FOK!fotograaf donderdag 12 maart 2009 @ 00:53:29 #97
145146 Andyy
pi_66956870
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Columbine.
virginia tech kan je beter nemen aangezien dat ook maar 1 persoon was
  donderdag 12 maart 2009 @ 00:54:14 #98
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66956883
Het zal natuurlijk het meest vergeleken worden met Erfurt.
pi_66956957
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:49 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, het valt dus nog niet mee om er veel te raken.
Ik dacht ook net "oh, waren het er maar 12?" toen ik het opzocht .
-
pi_66956966
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:41 schreef Spitstand het volgende:
Hoeveel gewonden zijn er eigenlijk? Geraakt worden wil niet zeggen doodgaan.
Daar was ik ook benieuwd naar, hij zal vast meer mensen hebben geraakt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')