abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 maart 2009 @ 14:52:35 #51
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_66971014
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Als het doel is om het roken te ontmoedigen en we een gladjakker van een dominee als minister en een categorisch onbetrouwbare overheid? Wat denk je zelf?

We kunnen in ieder geval vaststellen dat de overheid nooit de intentie heeft gehad iets anders te bewerkstelligen dan een verbod op roken in de horeca.
Hoe kom je daarbij dan? Roken brengt toch veel $ in de schatkist?
quote:
Jij juicht een minister toe die mij dat verbiedt.
Yep. Dit aangezien we "er samen" niet echt uitkwamen he.
quote:
Ik zadel niemand ergens mee op. Meeroken is een keuze en moet dat ook zijn. Jij koos daarvoor maar had daar de volgende dag spijt van want je moest je kleren wassen. Kennelijk was het dan niet zo'n denderende avond.
Meeroken is helaas geen keuze bij gebrek aan alternatief.

Maar troost je, mijn avonden zijn ook met stinkkleren prima. De dag erna had ik ook geen spijt. Alleen zou het nog beter zijn als ik tijdens de avond geen last had van rokers. En af dat nu door een rookverbod of goede afzuigen is boeit mij niet.
quote:
Dan moet je de last niet opzoeken. Iemand zijn pleziertje gunnen betekent ook dat jij daar dan niet bij kunt zijn terwijl je dat wel zou willen maar dan zonder dat pleziertje.
Ik zoek het leuke uitgaan op, niet het roken an sich. Dat is een groot verschil. Dat mensen dan mij tot last zijn met hun egoistische pleziertje is erg jammer.
quote:
De vergelijking gaat slechts mank op het punt dat het geluidsvolume wel schadelijk is voor de gezondheid, en meerook niet.
quote:
Nee hoor, ik eis niks op. Ik geniet van wat mij aangeboden wordt, en dat is een kroeg waar ik kan roken. Wordt mij dat niet aangeboden omdat er geen vraag naar is, dan heb ik pech en ga ik niet zeuren dat een minister moet zorgen voor kroegen waar ik mag roken.
Ok, dus je accepteert nu de huidige situatie van rookvrije horeca? Of dat dan weer niet aangezien dat geforceerd opgedrongen is? Is het roken in eerste instantie jaren geleden niet opgedrongen dan?
quote:
Nee hoor. Dat is specifiek voorbehouden aan het westen met zijn cultuur van hypochondrie en de lucratieve industrie die daarbij hoort.
Verhuizen naar Azie dus?
quote:
Ik heb geen staatsmacht nodig om het naar mijn zin te maken. Ik vind het prima als rookvrije kroegen als paddestoelen uit de grond schieten.
Mooi zo, idem hier.
quote:
Jullie willen naar mijn kroegen om daar rookvrij te wezen,
Nee hoor, ik wil gewoon uitgaan. Helaas kan dit niet zonder een bepaalde vorm van overlast te moeten accepteren.
quote:
ik kom geen rook verspreiden in fitnesscentra of sapjesbarren. De rokers hoeven niks van de rookvrijen, het zijn de rookvrijen die niet zonder de rokers kunnen wanneer ze uit willen.
Ik kan prima zonder rokers stappen hoor. Laat ze allemaal maar lekker thuis blijven, is mijn avond nog beter dan normaal.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_66972047
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 14:52 schreef Mr.J het volgende:
Hoe kom je daarbij dan?
Omdat als ze luchtzuivering hadden gewild ze horeca-ondernemers wel hadden gestimuleerd om daarin te investeren door te beloven dat je er dan ook mocht roken. Als het om de werknemer te doen was, dan was er geen uitzondering voor zelfstandigen gemaakt.
quote:
Roken brengt toch veel $ in de schatkist?
Toch voeren ze openlijk een ontmoedigingsbeleid.
quote:
Yep. Dit aangezien we "er samen" niet echt uitkwamen he.
Kennelijk wel, want jij ging geheel vrijwillig lekker in de rook zitten.
quote:
Meeroken is helaas geen keuze bij gebrek aan alternatief.
Je hoeft de kroeg niet in en waren ook rookvrije kroegen en niemand verbood iemand om er eentje te beginnen. Er was alleen geen vraag naar.
quote:
Maar troost je, mijn avonden zijn ook met stinkkleren prima. De dag erna had ik ook geen spijt. Alleen zou het nog beter zijn als ik tijdens de avond geen last had van rokers. En af dat nu door een rookverbod of goede afzuigen is boeit mij niet.
Als jij het zelf nog beter voor jezelf wil dan moet je dat zoeken. Dat is geen maatschappelijk belang wat overheidsingrijpen rechtvaardigt.
quote:
Ik zoek het leuke uitgaan op, niet het roken an sich. Dat is een groot verschil.
Het leuke uitgaan was daar te vinden waar je mocht roken.
quote:
Dat mensen dan mij tot last zijn met hun egoistische pleziertje is erg jammer.
Dat heb je zelf opgezocht. Dus kennelijk vond je het ook weer niet heel erg jammer.
quote:
Ok, dus je accepteert nu de huidige situatie van rookvrije horeca? Of dat dan weer niet aangezien dat geforceerd opgedrongen is?
Ik ga naar kroegen waar je mag roken, tenzij ik met iemand ben of opzoek die niet tegen rook kan.
quote:
Is het roken in eerste instantie jaren geleden niet opgedrongen dan?
Nee, dat was een geheel vrijwillige keuze van de kroeg en de bezoeker die elkaar daarin troffen, tot positief bedrijfsresultaat en wederzijdse tevredenheid.
quote:
Nee hoor, ik wil gewoon uitgaan. Helaas kan dit niet zonder een bepaalde vorm van overlast te moeten accepteren.
De wereld is niet perfect en voldoet niet aan al jou persoonlijke wensen. Leer daarmee omgaan.
quote:
Ik kan prima zonder rokers stappen hoor. Laat ze allemaal maar lekker thuis blijven, is mijn avond nog beter dan normaal.
Als ze dat structureel doen blijven er weinig kroegen over voor jou om te stappen. Jij neemt het uitgaansleven voor vanzelfsprekend aan en denkt dat dat zomaar aangepast kan worden aan jouw persoonlijke droombeeld, maar er zijn mensen die dat met hun portemonnee in stand houden, zodat jij er ook op kunt parasiteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 maart 2009 @ 16:04:07 #53
19479 Mr.J
pi_66973482
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Omdat als ze luchtzuivering hadden gewild ze horeca-ondernemers wel hadden gestimuleerd om daarin te investeren door te beloven dat je er dan ook mocht roken. Als het om de werknemer te doen was, dan was er geen uitzondering voor zelfstandigen gemaakt.
Ah, dat heeft de overheid dus totaal niet gedaan?
quote:
Toch voeren ze openlijk een ontmoedigingsbeleid.
Mwah, valt wel mee.
quote:
Kennelijk wel, want jij ging geheel vrijwillig lekker in de rook zitten.
Bij gebrek aan alternatief.
quote:
Je hoeft de kroeg niet in en waren ook rookvrije kroegen en niemand verbood iemand om er eentje te beginnen. Er was alleen geen vraag naar.
Heb nooit een rookvrije tent gezien. Ergo; voor mij was er dus geen alternatief voor handen dan voorlief nemen dat een aantal egoisten naast mij zaten te stinken.
quote:
Als jij het zelf nog beter voor jezelf wil dan moet je dat zoeken. Dat is geen maatschappelijk belang wat overheidsingrijpen rechtvaardigt.
Wel als de overlast voor anderen schadelijk is. Maar goed, dan krijg je dat bronnenspelletje weer.
quote:
Het leuke uitgaan was daar te vinden waar je mocht roken.
Nee, nu doe je alsof het roken en/of de rokers de katalysator voor leuke horeca waren. Dat is niet zo, de leuke horeca werd helaas wel bevolkt met rokers.
quote:
Dat heb je zelf opgezocht. Dus kennelijk vond je het ook weer niet heel erg jammer.
Ik kom er niet omheen, dat is een ander verhaal.
quote:
Ik ga naar kroegen waar je mag roken, tenzij ik met iemand ben of opzoek die niet tegen rook kan.
En als ieder cafe binnenkort zich aan de huidige regelgeving houdt, dan ga je niet meer uit?
quote:
Nee, dat was een geheel vrijwillige keuze van de kroeg en de bezoeker die elkaar daarin troffen, tot positief bedrijfsresultaat en wederzijdse tevredenheid.
Maar waren dat niet andere tijden dan?
quote:
De wereld is niet perfect en voldoet niet aan al jou persoonlijke wensen. Leer daarmee omgaan.
Dat doe ik ook. Ik ging ook uit terwijl er gerookt werd. Dus ik zowel voor als na het rookverbod met de situatie omgaan. En jij, kan jij met de huidige situatie omgaan?
quote:
Als ze dat structureel doen blijven er weinig kroegen over voor jou om te stappen. Jij neemt het uitgaansleven voor vanzelfsprekend aan en denkt dat dat zomaar aangepast kan worden aan jouw persoonlijke droombeeld, maar er zijn mensen die dat met hun portemonnee in stand houden, zodat jij er ook op kunt parasiteren.
Haha, ik geef op jaarbasis met geld uit aan stappen dan jij gok ik, dus parasiteren is een zeer beroerde woordkeuze.
pi_66974570
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 16:04 schreef Mr.J het volgende:
Ah, dat heeft de overheid dus totaal niet gedaan?
Nee, dat heeft de overheid niet gedaan.
quote:
Heb nooit een rookvrije tent gezien. Ergo; voor mij was er dus geen alternatief voor handen dan voorlief nemen dat een aantal egoisten naast mij zaten te stinken.
Heb je gezocht?
quote:
Wel als de overlast voor anderen schadelijk is. Maar goed, dan krijg je dat bronnenspelletje weer.
Als het een spelletje was zou ik met 23-0 voorstaan. Maar het is geen spelletje, het bewijs is er gewoon niet of het is heel goed verstopt. Als jij beweert dat meeroken schadelijk is dan moet je het bewijs maar laten zien.
quote:
Nee, nu doe je alsof het roken en/of de rokers de katalysator voor leuke horeca waren. Dat is niet zo, de leuke horeca werd helaas wel bevolkt met rokers.
Ik ga niet voor anderen bepalen wat leuke horeca is. Ik zit immers niet in het kabinet, ben niet pathologisch bemoeizuchtig, ben geen dominee, en ook niet verblind door eigenwaan. Ik kan alleen maar vaststellen dat er een leuk uitgaansleven was waarin roken werd toegestaan, dat het sinds het verbod niet leuker op is geworden volgens velen, en dat ik geen zin heb om met andere rokers in een kroeg te gaan zitten niet roken omdat de dominees aan de macht zijn.
quote:
Ik kom er niet omheen, dat is een ander verhaal.
Je deed ook je best niet want zo belangrijk vond je het niet.
quote:
En als ieder cafe binnenkort zich aan de huidige regelgeving houdt, dan ga je niet meer uit?
Ik denk veel minder ja, in dat hypothetische geval. Ik ga vaak even een biertje drinken. Dat is geen situatie die ik opzoek om dan vervolgens iets niet te mogen waar ik wel zin in heb. Zo veel toegevoegde waarde heeft dat nou ook weer niet van een biertje hier of bij iemand anders thuis. Met de rokerscarrousel bij de deur slaat het door in het voordeel van thuis.
quote:
Maar waren dat niet andere tijden dan?
Tijden zijn altijd anders, ik zie niet in wat ik daarmee te maken heb als ik even een biertje wil gaan drinken.
quote:
Dat doe ik ook. Ik ging ook uit terwijl er gerookt werd. Dus ik zowel voor als na het rookverbod met de situatie omgaan. En jij, kan jij met de huidige situatie omgaan?
Met de huidige wel. Maar de situatie zoals die in de fantasie van de minister bestaat, daar wil ik niet mee omgaan.
quote:
Haha, ik geef op jaarbasis met geld uit aan stappen dan jij gok ik, dus parasiteren is een zeer beroerde woordkeuze.
Die mensen bestaan inderdaad. Feit is dat het uitgaansleven zoals het is niet van stappers alleen kan bestaan.
  donderdag 12 maart 2009 @ 17:04:42 #55
19479 Mr.J
pi_66975702
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 16:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, dat heeft de overheid niet gedaan.
Al die tijd dat de horeca een uitzonderspositie kreeg (lees; tijd) om zich te kunnen normeren aan een bepaalde luchtkwaliteit was dus gewoon een farce?
quote:
Heb je gezocht?
Ja. Serieus. Helaas niets gevonden.
quote:
Als het een spelletje was zou ik met 23-0 voorstaan. Maar het is geen spelletje, het bewijs is er gewoon niet of het is heel goed verstopt. Als jij beweert dat meeroken schadelijk is dan moet je het bewijs maar laten zien.
Daarom beweer ik dat niet. Al denk ik dat dat wel zo is.
quote:
Ik ga niet voor anderen bepalen wat leuke horeca is. Ik zit immers niet in het kabinet, ben niet pathologisch bemoeizuchtig, ben geen dominee, en ook niet verblind door eigenwaan. Ik kan alleen maar vaststellen dat er een leuk uitgaansleven was waarin roken werd toegestaan, dat het sinds het verbod niet leuker op is geworden volgens velen, en dat ik geen zin heb om met andere rokers in een kroeg te gaan zitten niet roken omdat de dominees aan de macht zijn.
Ik heb niet gemerkt dat het uitgaansleven minder leuk is geworden. Maar goed, dit is allemaal subjectief lijkt mij.
quote:
Je deed ook je best niet want zo belangrijk vond je het niet.
Kortzichtige conclusie. Dus jij wilt beweren dat ik met een paar minuten meer Googlen wel goede alternatieven had gevonden? En rookvrije horeca vind ik zeer prettig, alleen vind ik locatie, drukte, muziek ed belangrijker bij mijn keuze dan wel of niet roken.
quote:
Ik denk veel minder ja, in dat hypothetische geval. Ik ga vaak even een biertje drinken. Dat is geen situatie die ik opzoek om dan vervolgens iets niet te mogen waar ik wel zin in heb. Zo veel toegevoegde waarde heeft dat nou ook weer niet van een biertje hier of bij iemand anders thuis. Met de rokerscarrousel bij de deur slaat het door in het voordeel van thuis.
Ok, duidelijk. Het aspect roken neemt dus een zeer belangrijke rol in jou beslissing om uit te gaan.
quote:
Tijden zijn altijd anders, ik zie niet in wat ik daarmee te maken heb als ik even een biertje wil gaan drinken.
Ik bedoel ermee dat de tijd van dat roken een algemeen geaccepteerde overlastveroorzaker was nu toch echt verleden tijd begint te raken.
quote:
Met de huidige wel. Maar de situatie zoals die in de fantasie van de minister bestaat, daar wil ik niet mee omgaan.
Dus dan stop je compleet met uitgaan?
quote:
Die mensen bestaan inderdaad. Feit is dat het uitgaansleven zoals het is niet van stappers alleen kan bestaan.
Ook van parasieten dus? Maar wat doen die dan? Drinken ze alleen maar laatste restje bier uit het glas wat jij net wegzet ofzo? Of bedelen ze de hele avond om een paar euro om wat te drinken?
pi_66977165
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:04 schreef Mr.J het volgende:
Al die tijd dat de horeca een uitzonderspositie kreeg (lees; tijd) om zich te kunnen normeren aan een bepaalde luchtkwaliteit was dus gewoon een farce?
Nee hoor, door gebruikelijke tactiek van onze overheid als er mensen iets door de strot geduwd moet worden. Niet te hard in één keer, lekker uitsmeren en doen alsof je in overleg treedt en dan de weerstand doodvergaderen.
quote:
Ja. Serieus. Helaas niets gevonden.
Bij mij om de hoek zat er een, en je had er nog in ieder geval 2 ook in de binnenstad geloof ik. Die bij mij om de hoek is gered door het rookverbod, want daarvoor zat er nooit iemand.
quote:
Daarom beweer ik dat niet. Al denk ik dat dat wel zo is.
Wat harder denken dan.
quote:
Ik heb niet gemerkt dat het uitgaansleven minder leuk is geworden. Maar goed, dit is allemaal subjectief lijkt mij.
Ik zou niemand weten die de carrousel rond de deur een verrijking vindt.
quote:
Kortzichtige conclusie. Dus jij wilt beweren dat ik met een paar minuten meer Googlen wel goede alternatieven had gevonden? En rookvrije horeca vind ik zeer prettig, alleen vind ik locatie, drukte, muziek ed belangrijker bij mijn keuze dan wel of niet roken.
Dan moet je je ook niet zo aanstellen en niet iets wat jij heel onbelangrijk vindt laten opdringen aan anderen.
quote:
Ok, duidelijk. Het aspect roken neemt dus een zeer belangrijke rol in jou beslissing om uit te gaan.
Het maakt een thuisomgeving een leukere plek om even doordeweeks een biertje te drinken dan de kroeg.
quote:
Ik bedoel ermee dat de tijd van dat roken een algemeen geaccepteerde overlastveroorzaker was nu toch echt verleden tijd begint te raken.
Dat was het al een tijdje, en terecht. Het was al jaren iets wat je zelf bewust moest gaan opzoeken, en dus geen overlastgever.
quote:
Dus dan stop je compleet met uitgaan?
Weet ik niet, mijn doordeweeks kroegbezoek is dan wel afgelopen. Ik ga niet afspreken even ergens heen te gaan om dan daar voor de deur te gaan hangen. Een kroeg verliest een groot deel van aantrekkingskracht wanneer het een deel van de tijd ontbreekt aan een dak boven je hoofd en een glas voor je neus.
quote:
Ook van parasieten dus? Maar wat doen die dan? Drinken ze alleen maar laatste restje bier uit het glas wat jij net wegzet ofzo? Of bedelen ze de hele avond om een paar euro om wat te drinken?
Je hebt van die mensen die 2 keer per jaar 10 euro uitgeven en dan denken dat het uitgaansleven zich aan hen moet aanpassen. Dat is parasiteren. Van dat soort publiek kan het niet bestaan. Die moeten dankbaar zijn dat het er is wanneer zij er ook eens een keer zin in hebben, maar die moeten zich vooral heel bescheiden opstellen over hoe het daar moet zijn en niet moet zijn.
  donderdag 12 maart 2009 @ 22:37:21 #57
19479 Mr.J
pi_66990071
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor, door gebruikelijke tactiek van onze overheid als er mensen iets door de strot geduwd moet worden. Niet te hard in één keer, lekker uitsmeren en doen alsof je in overleg treedt en dan de weerstand doodvergaderen.
Ah ok.
quote:
Bij mij om de hoek zat er een, en je had er nog in ieder geval 2 ook in de binnenstad geloof ik. Die bij mij om de hoek is gered door het rookverbod, want daarvoor zat er nooit iemand.
En wat voor tenten waren dat dan in de binnenstad?
quote:
Wat harder denken dan.
Hoe harder ik er over nadenken, hoe meer waarschijnlijker het mij lijkt dat meeroken ook schadelijk is.
quote:
Ik zou niemand weten die de carrousel rond de deur een verrijking vindt.
Misschien niet die carrousel, maar wel de frisse lucht binnen.
quote:
Dan moet je je ook niet zo aanstellen en niet iets wat jij heel onbelangrijk vindt laten opdringen aan anderen.
Stel ik mij dan aan als ik het rookverbod in de kroeg een zeer welkom iets vind? Verder wil ik 't ook niet als "heel onbelangrijker" classificeren want is ook weer niet zo. Alleen zijn andere punten wat belangrijker. En verder zie je mij niets opdringen.
quote:
Het maakt een thuisomgeving een leukere plek om even doordeweeks een biertje te drinken dan de kroeg.
Maar de weekenden zal je wel nog blijven stappen, maar dan eventueel een uitstapje naar de carrousel buiten?
quote:
Dat was het al een tijdje, en terecht. Het was al jaren iets wat je zelf bewust moest gaan opzoeken, en dus geen overlastgever.
Ben het niet eens met jouw bewering dat je roken bewust opzocht als iemand die uit wilt gaan. Je kon er in mijn ogen niet omheen bij gebrek aan alternatief en had het maar te accepteren.
quote:
Weet ik niet, mijn doordeweeks kroegbezoek is dan wel afgelopen. Ik ga niet afspreken even ergens heen te gaan om dan daar voor de deur te gaan hangen. Een kroeg verliest een groot deel van aantrekkingskracht wanneer het een deel van de tijd ontbreekt aan een dak boven je hoofd en een glas voor je neus.
Dus je kan bijna geen leuke avond (of een paar aaneengesloten uren) hebben zonder sigaret?
quote:
Je hebt van die mensen die 2 keer per jaar 10 euro uitgeven en dan denken dat het uitgaansleven zich aan hen moet aanpassen. Dat is parasiteren. Van dat soort publiek kan het niet bestaan. Die moeten dankbaar zijn dat het er is wanneer zij er ook eens een keer zin in hebben, maar die moeten zich vooral heel bescheiden opstellen over hoe het daar moet zijn en niet moet zijn.
Dus jij wilt alle niet rokers (uitzonderingen daargelaten) in de eerste groep plaatsen en alle rokers (ook hier uitzonderingen daargelaten) in de 2e?
pi_66992967
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ga niet afspreken even ergens heen te gaan om dan daar voor de deur te gaan hangen. Een kroeg verliest een groot deel van aantrekkingskracht wanneer het een deel van de tijd ontbreekt aan een dak boven je hoofd en een glas voor je neus.
Maar dat is toch je eigen vrije keus? Om voor de deur te gaan hangen? In deze kou?
Ik kan het je niet aanraden.
Kijk bijvoorbeeld naar mijn eigen vrije keus: Ik kies vrij om niet buiten maar in de kroeg te gaan zitten. Dat mag jij ook kiezen. Moet je eens proberen, is leuk.
pi_66998146
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 22:37 schreef Mr.J het volgende:
En wat voor tenten waren dat dan in de binnenstad?
"Groen" had je hier, een café/eetcafe, en Chewie noemde er ook nog twee waarvan de naam mij even ontschoten is, maar waarvan ik kon vaststellen dat ze in de binnenstad lagen.
quote:
Hoe harder ik er over nadenken, hoe meer waarschijnlijker het mij lijkt dat meeroken ook schadelijk is.
Ik denk dat als het zo was en het zo uitgebreid onderzocht is, het bewijs wel panklaar zou liggen voor iedereen ter inzage.
quote:
Misschien niet die carrousel, maar wel de frisse lucht binnen.
Daar was het allemaal om te doen, maar ga dan niet roepen dat het er gezelliger van wordt, want dat gedraaf heen en weer is gewoon niet gezellig, voor de rokers niet, maar voor de achterblijvers ook niet.
quote:
Stel ik mij dan aan als ik het rookverbod in de kroeg een zeer welkom iets vind? Verder wil ik 't ook niet als "heel onbelangrijker" classificeren want is ook weer niet zo. Alleen zijn andere punten wat belangrijker.
Het kan je keuze niet beinvloeden, waar hebben we het dan over?
quote:
En verder zie je mij niets opdringen.
Je moet een keer verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes. Voor je keuze om een rokerige kroeg geheel vrijwillig binnen te gaan, en voor je keuze om dit beleid te steunen. Beetje laf om het dan af te schuiven op het feit dat je zelf niet de minister bent achter het beleid dat je steunt.
quote:
Maar de weekenden zal je wel nog blijven stappen, maar dan eventueel een uitstapje naar de carrousel buiten?
Dat weet ik niet, ik ga ervan uit dat het niet gaat gebeuren, gewoon omdat het nachtleven en braaf doen wat de minister zegt zich slecht verhouden.
quote:
Ben het niet eens met jouw bewering dat je roken bewust opzocht als iemand die uit wilt gaan. Je kon er in mijn ogen niet omheen bij gebrek aan alternatief en had het maar te accepteren.
Het gaat er gewoon om dat jij en al dat andere stapvolk toch kiest voor een kroeg waar gerookt mag worden, omdat van alles en nog wat belangrijker is in die keuze. Je kiest ervoor om een rookkroeg met je klandizie te verblijden. En dan klagen dat er geen rookvrije kroegen zijn....
quote:
Dus je kan bijna geen leuke avond (of een paar aaneengesloten uren) hebben zonder sigaret?
Jawel hoor, alleen denk ik niet dat ik verboden ga opzoeken wanneer ik een leuke avond wil hebben. Niet roken om braaf mee te hobbelen in de gedroomde kudde van Klink in een gereformeerd uitgaansleven is immers wat anders dan ervoor kiezen om niet te roken vanwege een mij moverende reden.
quote:
Dus jij wilt alle niet rokers (uitzonderingen daargelaten) in de eerste groep plaatsen en alle rokers (ook hier uitzonderingen daargelaten) in de 2e?
Nee, maar mensen die eens een keer op zaterdag uitgaan en dan gaan roepen dat het druk is en roepen dat zij er recht op hebben dat het uitgaansleven zich aanpast aan hun incidentele bezoek, met dat soort egomanie heb ik niet zoveel.
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:36 schreef mgerben het volgende:
Maar dat is toch je eigen vrije keus? Om voor de deur te gaan hangen?
Nee. Het glas mag niet naar buiten van de gemeente en de sigaret mag niet naar binnen van Klink.
quote:
In deze kou?
Ik kan het je niet aanraden.
Ik kies dan ook liever voor een huiskamer, bier uit de koelkast en asbak binnen handbereik.
quote:
Kijk bijvoorbeeld naar mijn eigen vrije keus: Ik kies vrij om niet buiten maar in de kroeg te gaan zitten. Dat mag jij ook kiezen. Moet je eens proberen, is leuk.
Ik kan me voorstellen dat het een verbetering is ten opzichte van alleen thuis zitten, in de kroeg heb je tenminste nog iemand achter de bar staan, tussen de politietaken dooor. Maar als de rest van het publiek wegblijft, gaat de lol daar ook snel vanaf.
pi_66999895
Rokers zijn tyfusmongolen.
PWBF
  vrijdag 13 maart 2009 @ 10:29:12 #61
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67000341
quote:
Boetes voor roken in Berkellandse cafés

EIBERGEN - Enkele Eibergse cafés (waaronder De Stier en Tijink/De Beuk) hebben, voor zover bekend als eersten in Berkelland, een boete gekregen voor het overtreden van het rookverbod in de horeca.
De overtredingen werden al eind december geconstateerd, maar pas nu is de hoogte van de boete bekend gemaakt.

Of hij de boete van 300 euro betaalt, weet eigenaar Sander Haafkes van De Stier nog niet, maar hij verwacht dat uiteindelijk wel wordt betaald. "Het gaat om een voorlopige boete waar we onze zienswijze op kunnen geven." Haafkes zegt zich in eerste instantie keurig aan het rookverbod te hebben gehouden. "Maar eerst zette één café de asbakken weer op tafel. Toen volgde een tweede, toen gingen mijn klanten er ook steeds nadrukkelijker om vragen en was er uiteindelijk geen houden meer aan." Hij wacht de ontwikkelingen af, alvorens maatregelen te nemen om het roken tegen te gaan.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:49:52 #62
19479 Mr.J
pi_67005255
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:15 schreef Weltschmerz het volgende:
"Groen" had je hier, een café/eetcafe, en Chewie noemde er ook nog twee waarvan de naam mij even ontschoten is, maar waarvan ik kon vaststellen dat ze in de binnenstad lagen.
Nooit van gehoord dus.
quote:
Ik denk dat als het zo was en het zo uitgebreid onderzocht is, het bewijs wel panklaar zou liggen voor iedereen ter inzage.
Het bewijs dat roken zelf schadelijk is is wel zo panklaar dus?
quote:
Daar was het allemaal om te doen, maar ga dan niet roepen dat het er gezelliger van wordt, want dat gedraaf heen en weer is gewoon niet gezellig, voor de rokers niet, maar voor de achterblijvers ook niet.
De rokers kunnen er ook voor kiezen om even een tijdje niet te roken? Dan hebben ze 2 keuzes; of buiten roken, of even niet roken, waar de niet roker voorheen alleen de keuze had tussen wel of niet stappen. Want bij wel stappen kon je niet om de rokers heen.
quote:
Het kan je keuze niet beinvloeden, waar hebben we het dan over?
Bij gebrek aan volwaardig alternatief dus.
quote:
Je moet een keer verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes. Voor je keuze om een rokerige kroeg geheel vrijwillig binnen te gaan, en voor je keuze om dit beleid te steunen. Beetje laf om het dan af te schuiven op het feit dat je zelf niet de minister bent achter het beleid dat je steunt.
Heb ik die verantwoordelijkheid niet genomen dus? Ik stap al jaren waarbij ik maar de overlast van anderen had te accepteren.
quote:
Dat weet ik niet, ik ga ervan uit dat het niet gaat gebeuren, gewoon omdat het nachtleven en braaf doen wat de minister zegt zich slecht verhouden.
Ah, de hele stapscene is nu te braaf omdat er niet meer gerookt mag worden? Misschien dat je eens wat spannender moet gaan stappen dan een bruin cafe?
quote:
Het gaat er gewoon om dat jij en al dat andere stapvolk toch kiest voor een kroeg waar gerookt mag worden, omdat van alles en nog wat belangrijker is in die keuze. Je kiest ervoor om een rookkroeg met je klandizie te verblijden. En dan klagen dat er geen rookvrije kroegen zijn....
*zucht*

Omdat er dus geen volwaardig alternatief was...
quote:
Jawel hoor, alleen denk ik niet dat ik verboden ga opzoeken wanneer ik een leuke avond wil hebben. Niet roken om braaf mee te hobbelen in de gedroomde kudde van Klink in een gereformeerd uitgaansleven is immers wat anders dan ervoor kiezen om niet te roken vanwege een mij moverende reden.
O ja, want stappen zonder sigaret maakt het hele uitgaansleven gelijk saai he.
quote:
Nee, maar mensen die eens een keer op zaterdag uitgaan en dan gaan roepen dat het druk is en roepen dat zij er recht op hebben dat het uitgaansleven zich aanpast aan hun incidentele bezoek, met dat soort egomanie heb ik niet zoveel.
Maar is er dan geen grote groep -waar ik bijv toe hoor- die niet rookt en toch veel gaat stappen? Mogen zij dan geen stem hebben?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:51:21 #63
19479 Mr.J
pi_67005292
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 10:29 schreef MikeyMo het volgende:

[..]
Tsja, als het gemaakte beleid beter nagestreefd zou worden door de controlerende instanties had het niet zo ver hoeven te komen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:53:38 #64
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67005368
quote:
Alternatieven voor rookvrije horeca in zicht

Nu minister Klink heeft aangegeven dat alternatieven voor de afgesloten rookruimte in de horeca wel degelijk bespreekbaar zijn, komen leveranciers van luchtverversingssystemen en de KHO op korte termijn met oplossingen. Zij voelen zich bovendien gesteund door een recente uitspraak over het rookverbod, van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

De Stichting Red de Kleine Horeca Ondernemer (KHO) heeft binnenkort een testopstelling klaar, waarbij via een luchtstroomsysteem rooklucht boven inadem-niveau terecht komt. TNO en het RIVM gaan deze oplossing onder de loep nemen. "De testresultaten van de testopstelling zullen vervolgens worden vergeleken met de kwaliteit van de Nederlandse buitenlucht", aldus KHO woordvoerder Wiel Maessen.

Ook is het zohegeten 'Bararium' weer in beeld. Daarbij is de ruimte achter de bar voorzien van een ventilatiesysteem en een halve glazen wand. Door luchtdrukverschil blijft de lucht achter de bar zuiver. De leverancier van het Bararium overweegt om het systeem wederom onder de aandacht van de minister te brengen. Vorig jaar wees Klink de oplossing nog radicaal af. Alleen een afgesloten rookruimte was toegestaan.

Bewijslast

In de strijd tegen het rookverbod voor de kleine cafe's, put de KHO juridische steun uit een uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Dat stelde de minister eind vorig jaar in het ongelijk in een procedure die was aangespannen door een bedrijf waar volgens de Voedsel en Waren Auroriteit (VWA) het rookverbod werd overtreden.

In dat bedrijf (geen horeca-instelling) waren twee niet afgesloten rook-abri's ingericht, en leverde een boete van de VWA op. Ten onrechte, oordeelde het College. Ten eerste omdat begrippen als 'hinder' en 'overlast' ten gevolge van roken nogal vaag zijn. Ook is niet helder omschreven welk soort maatregelen een werkgever moet nemen om die overlast te verhinderen. Het gaat om het resultaat, niet om de middelen.

Verder legt het College de bewijslast bij de minister. Die moet aantonen dat een bedrijf er niet in slaagt om werknemers in schone lucht te laten werken. Een bedrijf hoeft haar onschuld in deze kwestie dus niet aan te tonen.
[..]
pi_67006865
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:49 schreef Mr.J het volgende:
Nooit van gehoord dus.
Het haalt de krant ook niet, want er was geen interesse in rookvrij stappen. In Amsterdam heb je al meer dan 5 jaar tenten waar je niet mag roken. Maar ja, de meesten gaan liever daarheen waar het gezellig is.
quote:
Het bewijs dat roken zelf schadelijk is is wel zo panklaar dus?
Al tientallen jaren.
quote:
De rokers kunnen er ook voor kiezen om even een tijdje niet te roken? Dan hebben ze 2 keuzes; of buiten roken, of even niet roken, waar de niet roker voorheen alleen de keuze had tussen wel of niet stappen. Want bij wel stappen kon je niet om de rokers heen.
Daar kies je voor. Als ik bij de McDonalds ga zitten kies ik voor een rookvrije tent. Ik kies voor de combinatie drinken en roken. Als iemand mij die keuze wil bieden dan zie ik niet in waarom iemand zich daarmee zou moeten bemoeien.
quote:
Bij gebrek aan volwaardig alternatief dus.
Tja, als er geen vraag naar is. Feitelijk staat het helemaal onderaan het prioriteitenlijstje van rookintoleranten bij hun keuze voor waar ze hun geld gaan besteden. Daarom waren er weinig alternatieven, en als het zo weinig prioriteit heeft, slaat het ook nergens op.
quote:
Heb ik die verantwoordelijkheid niet genomen dus? Ik stap al jaren waarbij ik maar de overlast van anderen had te accepteren.
Nee, je zocht zonder enige druk of dwang rokerige omgevingen op. Dus wilde je graag in die omgeving zijn. Dat die omgeving dan nog beter denkbaar was, hebben we allemaal wel eens.
quote:
Ah, de hele stapscene is nu te braaf omdat er niet meer gerookt mag worden? Misschien dat je eens wat spannender moet gaan stappen dan een bruin cafe?
Misschien vind jij het erg sex and drugs and rock 'n roll zo aan het handje van de religieuzen en met het wasprogramma en het lonkende verpleeghuis in gedachten...
quote:
Omdat er dus geen volwaardig alternatief was...
Wat is dan een volwaardig alternatief? Als je per se bij de rokers wilt zijn moet je niet zeuren over de rook.
quote:
O ja, want stappen zonder sigaret maakt het hele uitgaansleven gelijk saai he.
Als ik te horen wil krijgen wat ik allemaal niet mag en niet zou moeten doen dan ga ik wel naar een bijbelleesavond.
quote:
Maar is er dan geen grote groep -waar ik bijv toe hoor- die niet rookt en toch veel gaat stappen? Mogen zij dan geen stem hebben?
Ondernemers luisteren naar je portemonnee, en niet naar vrijblijvend geklaag, die liet je spreken tegen een rookverbod. Jij geeft er geld uit, dus vind je het er prettig.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:43:20 #66
19479 Mr.J
pi_67008866
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Het haalt de krant ook niet, want er was geen interesse in rookvrij stappen.
Dat, of te weinig bekendheid?
quote:
In Amsterdam heb je al meer dan 5 jaar tenten waar je niet mag roken. Maar ja, de meesten gaan liever daarheen waar het gezellig is.
True. Alleen jammer van die rokers die er ook rondhangen.
quote:
Daar kies je voor. Als ik bij de McDonalds ga zitten kies ik voor een rookvrije tent. Ik kies voor de combinatie drinken en roken. Als iemand mij die keuze wil bieden dan zie ik niet in waarom iemand zich daarmee zou moeten bemoeien.
Kennelijk was die bemoeienis nodig omdat rokers hun overlast niet wensten te beperken?
quote:
Tja, als er geen vraag naar is. Feitelijk staat het helemaal onderaan het prioriteitenlijstje van rookintoleranten bij hun keuze voor waar ze hun geld gaan besteden. Daarom waren er weinig alternatieven, en als het zo weinig prioriteit heeft, slaat het ook nergens op.
Is dit niet een kip/ei verhaal? Er is nooit een volwaardig rookvrij alternatief geweest, vandaar dat het voor niet rokers veel prioriteit had om ernaar te kijken aangezien het er toch niet was.
quote:
Nee, je zocht zonder enige druk of dwang rokerige omgevingen op. Dus wilde je graag in die omgeving zijn. Dat die omgeving dan nog beter denkbaar was, hebben we allemaal wel eens.
Weer fout. Ik zocht zonder enige druk of dwang een leuke omgeving op. Helaas was deze net niet helemaal leuk door de overlastveroorzakers, maar goed, er was dus geen alternatief he.
quote:
Misschien vind jij het erg sex and drugs and rock 'n roll zo aan het handje van de religieuzen en met het wasprogramma en het lonkende verpleeghuis in gedachten...
Nogmaals, het uitgaansleven (althans waar ik ga stappen) is er niet saaier op geworden, alleen wat frisser he.
quote:
Wat is dan een volwaardig alternatief? Als je per se bij de rokers wilt zijn moet je niet zeuren over de rook.
Draai het nu niets steeds om joh. Het gaat er niet om de rokers, het gaan om leuk uitgaan. Helaas zitten daar dus alle rokers.

Een volwaardig alternatief zou rookvrije grote discotheken ed zijn geweest. Of de huidige uitgaansgelegenheden, maar dan met afdoende afzuigen zodat de roker lekker z'n ding kan doen zonder mij daarmee overlast te bezorgen. Ik bezorg andersom de rokers ook toch geen overlast?
quote:
Als ik te horen wil krijgen wat ik allemaal niet mag en niet zou moeten doen dan ga ik wel naar een bijbelleesavond.
Naja, veel plezier dan maar binnenkort op de bank met je asbak, biertje en wat rookvrienden. Ik vermaak mij wel ergens op den goed feest met goede sfeer, goede muziek, mooie meiden en frisse lucht.
quote:
Ondernemers luisteren naar je portemonnee, en niet naar vrijblijvend geklaag, die liet je spreken tegen een rookverbod. Jij geeft er geld uit, dus vind je het er prettig.
Yep. Maar nu vind ik het uitgaan nog prettiger.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:53:13 #67
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67009206
prachtig, op HMHW zijn ze nou weer helemaal in de wolken van de bararium

Vervolgens zeg je dat dan hele kroegen verbouwd moeten worden omdat de uitgang van de bararium in een rookvrije ruimte moet eindigen en dan ben je weer onsympathiek...
quote:
Ingediend door Mikey op vr, 13/03/2009 - 14:11.

Nee, ik ben geen techneut maar als ik al redenen kan bedenken om een bepaalde constructie af te wijzen dan heeft een ministerie daar al helemaal geen moeite mee. Verder kijk ik gewoon naar het systeem en zijn werking.

Kijk eens naar deze foto: http://bararium.nl/assets/images/350x215/bararium0.jpg

Zoals je wellicht ziet heeft de barruimte aan de achterzijde een deur die direct naar een andere ruimte loopt. Dat is een vereiste voor een bararium anders zou het personeel door de rookruimte moeten om de bar te verlaten. De bararia op de foto's zijn ook helemaal rondom gebouwd, dus kroegen zullen hun barren moeten verbouwen aangezien de meeste barren aan een van de zijkanten vaak de entree tot de bar hebben. Ik ken in mijn woonplaats iig zo 1-2-3 geen kroegen die niet hun baropstelling moeten verbouwen voor een bararium. Een kleine kroeg bestaande uit één ruimte kan ook geen bararium maken.

Ik heb trouwens niets tegen een rookruimte. Er zijn genoeg kroegen die dat hebben, vaak redelijk uitgebeird ook. Maar ja die accepteren jullie niet, alhoewel, toen in ene even ter sprake kwam dat de deur eventueel open zou mogen werd het weer luid onthaald.

Waar ik op reageer, en dat is wat zo onsympathiek over komt, zijn telkens weer die "suffe" hoopvolle stohalmpjes die beetgepakt worden. Zoals Lea Bouwmeester van de week al melde; er wordt telkens valse hoop/suggestie gekweekt dat het rookbeleid ter discussie staat en zal worden teruggedraaid. Ik lees berichten en ik lees vergelijkbare berichten die wat mee rop de achtergrond ingaan. Dat meldt ik dan vervolgens tussen al de euforische berichten door en dat wordt dan niet gewaardeerd omdat ik mensen weer met de voeten op de grond zet. Desondanks is het de afgelopen maanden meerdere malen voorgekomen dat ik uiteindelijk mijn gelijk kreeg.

Neem nou de thread over de rechtszaak van de kachel. Vrijwel unaniem was men overtuigd dat ze gingen winnen. Immers de rechter zou sympathie tonen na het ontvangen van de omzetcijfers... Was ik een van de weinige die zei dat hij gewoon naar de wet zou kijken. Maar ja, toen was ik zuur en probeerde ik mensen de moed in de schoenen te laten zakken zeg maar... Hoe was de uitspraak echter ook alweer?

Nu ook weer. Klink heeft alleen gemeld dat hij openstaat voor een voorstel en gelijk ziet men het rookverbod praktisch de deur uitgaan. prima, maar je houdt jezelf voor de gek. Daarom ben ik ook meer voor een andere attitude. Zoek gewoon een kroeg op met een mooie rookruimte en ga daar lekker vertoeven. Ze lijken echt niet allemaal op ongezellige vissenkommen. Dan hou je jezelf iig niet voor de gek.

Maar ja, we zitten hier met een verstokte garde die zelfs stoppen met werken omdat ze niet mogen roken op de werkplek. Eigenlijk raar, ze stoppen omdat ze niet mogen roken op hun werkplek maar vinden het doodnormaal dat ze wel moeten mogen roken op een andermans werkplek
Met dit soort reacties verstoor je daar echt droombeelden
[..]
pi_67009368
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef MikeyMo het volgende:
prachtig, op HMHW zijn ze nou weer helemaal in de wolken van de bararium

Vervolgens zeg je dat dan hele kroegen verbouwd moeten worden omdat de uitgang van de bararium in een rookvrije ruimte moet eindigen en dan ben je weer onsympathiek...
[..]

Met dit soort reacties verstoor je daar echt droombeelden
Hoezo grote verbouwingen? Meeste kroegen hebben achter de bar een doorloop naar een keuken o.i.d.

Ga jij wel eens uit of heb je het te druk met je kruistocht?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:09:54 #69
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67009864
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Hoezo grote verbouwingen? Meeste kroegen hebben achter de bar een doorloop naar een keuken o.i.d.

Ga jij wel eens uit of heb je het te druk met je kruistocht?
Ja, in Den Helder, daar staan de meeste barren tegen een muur en hebben ze geen doorloop naar een keuken. Keukenruimtes bevinden zich hier meestal helemaal achterin de zaak.
[..]
pi_67010097
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:43 schreef Mr.J het volgende:
Dat, of te weinig bekendheid?
Als je er zelf geen moeite voor wilt doen..
quote:
True. Alleen jammer van die rokers die er ook rondhangen.
Het leven is soms anders dan je droombeeld, daar ligt geen taak voor de overheid.
quote:
Kennelijk was die bemoeienis nodig omdat rokers hun overlast niet wensten te beperken?
Kennelijk niet, want mensen gingen maar wat graag die rokerige ruimtes in en niets weerhield hen om rookvrije ruimtes op te zoeken.
quote:
Is dit niet een kip/ei verhaal? Er is nooit een volwaardig rookvrij alternatief geweest, vandaar dat het voor niet rokers veel prioriteit had om ernaar te kijken aangezien het er toch niet was.
Misschien zat er wat weinig beweging in de markt, ik ben ook nooit tegen stimulerende maatregelen geweest. Maar volgens mij is het vraag/aanbod verhaal, en volgt in zo'n diverse markt het aanbod de vraag wel, wanneer die er is. Alleen was er geen vraag, er was alleen maar een wens. De wens van dezelfde kroeg, met de rokers, maar dan zonder de rook. En dat kan nou eenmaal niet want rokers willen juist in de kroeg roken.
quote:
Weer fout. Ik zocht zonder enige druk of dwang een leuke omgeving op. Helaas was deze net niet helemaal leuk door de overlastveroorzakers, maar goed, er was dus geen alternatief he.
Dat wist je vantevoren, en toch zocht je hem weer op, en dus was het geen overlast.
quote:
Nogmaals, het uitgaansleven (althans waar ik ga stappen) is er niet saaier op geworden, alleen wat frisser he.
Dus die carrousel is een verrijking/
quote:
Draai het nu niets steeds om joh. Het gaat er niet om de rokers, het gaan om leuk uitgaan. Helaas zitten daar dus alle rokers.
Dan moet je kiezen, leuk uitgaan met rook, of zonder rook en het publiek wat daarbij hoort.
quote:
Een volwaardig alternatief zou rookvrije grote discotheken ed zijn geweest. Of de huidige uitgaansgelegenheden, maar dan met afdoende afzuigen zodat de roker lekker z'n ding kan doen zonder mij daarmee overlast te bezorgen. Ik bezorg andersom de rokers ook toch geen overlast?
Ik bezorg ook niemand overlast. Maar als uitbater roken wil toestaan en ik wil roken, dan moet je maar beslissen of dat van je gading is of niet en je daarnaar gedragen. Gewoon voor jezelf leren zorgen.
quote:
Naja, veel plezier dan maar binnenkort op de bank met je asbak, biertje en wat rookvrienden. Ik vermaak mij wel ergens op den goed feest met goede sfeer, goede muziek, mooie meiden en frisse lucht.
Ik ook, maar dan met rook.
quote:
Yep. Maar nu vind ik het uitgaan nog prettiger.
Beetje sneu dat je daarvoor staatsingrijpen nodig had en bepleit.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:47:23 #71
19479 Mr.J
pi_67011325
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je er zelf geen moeite voor wilt doen..
Wel moeite voor gedaan, niets gevonden. Dat is wat anders.
quote:
Het leven is soms anders dan je droombeeld, daar ligt geen taak voor de overheid.
De overheid is er idd niet om mijn droombeeld te verwezenlijken nee.
quote:
Kennelijk niet, want mensen gingen maar wat graag die rokerige ruimtes in en niets weerhield hen om rookvrije ruimtes op te zoeken.
Bij gebrek aan alternatief dus. (ik zet dit wel ff in mijn ctrl+c)
quote:
Misschien zat er wat weinig beweging in de markt, ik ben ook nooit tegen stimulerende maatregelen geweest. Maar volgens mij is het vraag/aanbod verhaal, en volgt in zo'n diverse markt het aanbod de vraag wel, wanneer die er is. Alleen was er geen vraag, er was alleen maar een wens. De wens van dezelfde kroeg, met de rokers, maar dan zonder de rook. En dat kan nou eenmaal niet want rokers willen juist in de kroeg roken.
O ja, die groep is onmisbaar voor een gezellig en leuk feestje he. Die moet er idd altijd perse bij zijn. "There is no party like a smoke-a-holic party!"
quote:
Dat wist je vantevoren, en toch zocht je hem weer op, en dus was het geen overlast.
Tuurlijk wel. Ik had alleen geek keuze buiten de overlast te accepteren. En nogmaals, ik zocht de rook niet op, die was er alleen helaas.
quote:
Dus die carrousel is een verrijking/
Niet echt, de frisse lucht wel.
quote:
Dan moet je kiezen, leuk uitgaan met rook, of zonder rook en het publiek wat daarbij hoort.
Ah, het o zo saaie niet rokerspubliek toch? Mocht ik de keuze hebben gehad zou ik die laatste optie zeker bestudeerd hebben.
quote:
Ik bezorg ook niemand overlast. Maar als uitbater roken wil toestaan en ik wil roken, dan moet je maar beslissen of dat van je gading is of niet en je daarnaar gedragen. Gewoon voor jezelf leren zorgen.
Dat doe je wel. Ik mag tot binnen de NL wetgeving tot 22.00 boren/hard muziek luisteren dacht ik. Mocht jij naast mij wonen sta ik gewoon in mijn recht maar veroorzaak ik wel overlast.
quote:
Ik ook, maar dan met rook.
Ah, het rookverbod wordt teruggedraaid dus? Of ga je straks naar illegale feesten met de hardcore rokers?

Wow, dat moet wel een enorm gezellige underground scene worden dan. Zou bijna alleen daarom starten met roken. Want nu zit ik opgescheept met wortelsap drinkende, niet rokende saaie mensen.
quote:
Beetje sneu dat je daarvoor staatsingrijpen nodig had en bepleit.
Ach bepleiten is een groot woord. Maar kennelijk kwamen we er door de zeer egoistische instelling van de rokers niet echt samen uit he.
pi_67012513
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:47 schreef Mr.J het volgende:
Wel moeite voor gedaan, niets gevonden. Dat is wat anders.
Waar heb je gezocht dan?
quote:
De overheid is er idd niet om mijn droombeeld te verwezenlijken nee.
Maar dat betekent dus ook dat wat voor jou prettiger is geen argument is voor een verbod.
quote:
O ja, die groep is onmisbaar voor een gezellig en leuk feestje he. Die moet er idd altijd perse bij zijn. "There is no party like a smoke-a-holic party!"
Van mij niet hoor. Ik ben er niet om de feestvreugde van wildvreemden te verhogen. Wat mij betreft is het allemaal lekker gescheiden. Het probleem is nou juist dat de rookvrijen dat niet trekken, die kunnen nog niet eens een miniem deel van het uitgaansleven overeind houden zoals je zelf al aangeeft. Die zijn voor een uitgaansleven toch afhankelijk van de rokers en rooktoleranten gebleken. Prima, jullie aanwezigheid wordt getolereerd, maar dan ook niet zeiken en al helemaal niet met rookverboden aankomen.
quote:
Tuurlijk wel. Ik had alleen geek keuze buiten de overlast te accepteren. En nogmaals, ik zocht de rook niet op, die was er alleen helaas.
Ik zoch te de muziek niet op, ik ging voor de gezelligheid naar de disco, bleek er al wéér luide muziek te zijn. Ik eis een verbod.
quote:
Dat doe je wel. Ik mag tot binnen de NL wetgeving tot 22.00 boren/hard muziek luisteren dacht ik. Mocht jij naast mij wonen sta ik gewoon in mijn recht maar veroorzaak ik wel overlast.
Maar als ik bij jou binnenloop met de vraag of ik mag toekijken hoe jij aan het boren bent, en ik ga dan klagen over het lawaai, dan heb ik geen overlast, dan ben ik gewoon vervelend.
quote:
Ah, het rookverbod wordt teruggedraaid dus? Of ga je straks naar illegale feesten met de hardcore rokers?
Ik ervaar nu geen rookverbod. Maar als ik niet in de kroeg kan doen wat ik leuk vind, dan zoek ik een andere plek. En die plekken zullen er komen sneller dan een rookvrije kroeg failliet kan gaan, want het is niet alleen een wens, er is ook vraag.
quote:
Wow, dat moet wel een enorm gezellige underground scene worden dan. Zou bijna alleen daarom starten met roken. Want nu zit ik opgescheept met wortelsap drinkende, niet rokende saaie mensen.
Dan is het al drukker dan het in de rookvrije kroeg bij mij om de hoek ooit was.
quote:
Ach bepleiten is een groot woord. Maar kennelijk kwamen we er door de zeer egoistische instelling van de rokers niet echt samen uit he.
Als je niet samen hoeft te zijn hoef je ook niet ergens samen uit te komen. Het is geen kantoor van voor het rookverbod. Zo'n rookvrije komt naar mij toe, om met mij samen te zijn, zonder dat ik daar om sta te springen, om dan te vertellen dat we ergens samen uit moeten komen. Dat slaat al nergens op, maar dan wordt dat ook nog gebruikt om mij te verbieden dat te doen wat ik al tig jaar in de kroeg doe.

Het is van de gekke. De kern van het hele probleem is gewoon dat de mensen die geen rook willen gewoon niet voor zichzelf kunnen zorgen in die zin dat ze dan leuk uit kunnen gaan. Nou wil best meedenken met de zwakke broeders, maar laten we wel vaststellen dat dat in de eerte plaats het probleem is van de rookvrijen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:46:20 #73
19479 Mr.J
pi_67013425
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Waar heb je gezocht dan?
google
quote:
Maar dat betekent dus ook dat wat voor jou prettiger is geen argument is voor een verbod.
Klopt. Ik heb ook niet de 2e kamer gemaild om een verbod ofzo.
quote:
Van mij niet hoor. Ik ben er niet om de feestvreugde van wildvreemden te verhogen. Wat mij betreft is het allemaal lekker gescheiden. Het probleem is nou juist dat de rookvrijen dat niet trekken, die kunnen nog niet eens een miniem deel van het uitgaansleven overeind houden zoals je zelf al aangeeft. Die zijn voor een uitgaansleven toch afhankelijk van de rokers en rooktoleranten gebleken. Prima, jullie aanwezigheid wordt getolereerd, maar dan ook niet zeiken en al helemaal niet met rookverboden aankomen.
Nope, daar missen rokers kennelijk de capaciteiten voor. Anderen overlast bezorgen, dat kunnen ze wel weer.
quote:
Ik zoch te de muziek niet op, ik ging voor de gezelligheid naar de disco, bleek er al wéér luide muziek te zijn. Ik eis een verbod.
Yep, een zeer passende vergelijking weer. Er zijn zat cafe's met rustige muziek, dit in het muziekvoorbeeld heb je wel een keuze.
quote:
Maar als ik bij jou binnenloop met de vraag of ik mag toekijken hoe jij aan het boren bent, en ik ga dan klagen over het lawaai, dan heb ik geen overlast, dan ben ik gewoon vervelend.
Nee, geen goede vergelijking. Bij zowel roken naast iemand als boren naast iemand is er overlast. Of je nu bij het boren binnen staat of een deur verder binnen zit.
quote:
Ik ervaar nu geen rookverbod. Maar als ik niet in de kroeg kan doen wat ik leuk vind, dan zoek ik een andere plek. En die plekken zullen er komen sneller dan een rookvrije kroeg failliet kan gaan, want het is niet alleen een wens, er is ook vraag.
Wow, dat zullen dan idd wel uitgaansparadijsjes worden he. Allemaal intens gezellig mensen in een stinkende mist.
quote:
Dan is het al drukker dan het in de rookvrije kroeg bij mij om de hoek ooit was.
Dus de niet rokers komen eindelijk tegen verwachting toch steeds meer tevoorschijn? Gezellig!
quote:
Als je niet samen hoeft te zijn hoef je ook niet ergens samen uit te komen. Het is geen kantoor van voor het rookverbod. Zo'n rookvrije komt naar mij toe, om met mij samen te zijn, zonder dat ik daar om sta te springen, om dan te vertellen dat we ergens samen uit moeten komen. Dat slaat al nergens op, maar dan wordt dat ook nog gebruikt om mij te verbieden dat te doen wat ik al tig jaar in de kroeg doe.
Zo'n roker komt naar mij toe, om met mij samen te zijn, zonder dat ik daar om sta te springen, om dan mij te vervelen met een vieze hobby. Dat slaat al nergens op, maar toch weigeren ze enige consessie te doen om hun overlasthobby voor mij wat prettiger te maken.
quote:
Het is van de gekke. De kern van het hele probleem is gewoon dat de mensen die geen rook willen gewoon niet voor zichzelf kunnen zorgen in die zin dat ze dan leuk uit kunnen gaan. Nou wil best meedenken met de zwakke broeders, maar laten we wel vaststellen dat dat in de eerte plaats het probleem is van de rookvrijen.
Het is van de gekke. De kern van het hele probleem is gewoon dat bepaalde mensen hun vieze hobby willen blijven uitoefenen zonder daarbij de overlast voor anderen te willen beperken. Nou wil ik best meedenken met deze vieze stinkende verslaafden, maar laten we wel vaststellen dat dat in eerste plaats het probleem is van de overlast veroorzaker, de roker dus.

vrijdag 13 maart 2009 @ 16:46:50 #74
19479 Mr.J
pi_67013441
Leuk zo'n spelletje ping-pong trouwens.
pi_67015050
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:46 schreef Mr.J het volgende:
google
So, wat een inspanning
quote:
Klopt. Ik heb ook niet de 2e kamer gemaild om een verbod ofzo.
Waarom doe je dan de hele tijd of het argument is voor het rookverbod?.
quote:
Nope, daar missen rokers kennelijk de capaciteiten voor. Anderen overlast bezorgen, dat kunnen ze wel weer.
Er is anders met rook en rokers het uitgaansleven gecreeerd waar jij al jaren zo van geniet.
quote:
Yep, een zeer passende vergelijking weer. Er zijn zat cafe's met rustige muziek, dit in het muziekvoorbeeld heb je wel een keuze.
Je hebt ook dikke mist, laaghangende rook, flarden rook, weggeventileerde rook, meer sigarenrook, meer mentholrook... Keuze genoeg. Maar een disco zonder luide muziek en een kroeg helemaal zonder muziek, ik heb gegoogled maar ik kon het niet vinden. Ik wil een verbod op muziek in de kroeg.
quote:
Nee, geen goede vergelijking. Bij zowel roken naast iemand als boren naast iemand is er overlast. Of je nu bij het boren binnen staat of een deur verder binnen zit.
Als ik thuis blijf en ik hoor niks dan is het geen overlast, als ik jouw geboor ga opzoeken dan is het nog steeds geen overlast. Als je iets zelf besluit op te zoeken dan is het geen overlast.
quote:
Wow, dat zullen dan idd wel uitgaansparadijsjes worden he. Allemaal intens gezellig mensen in een stinkende mist.
Er is een heel uitgaansleven op gebouwd en het teert daar nu nog steeds op, tot jouw kennelijke vreugde.
quote:
Dus de niet rokers komen eindelijk tegen verwachting toch steeds meer tevoorschijn? Gezellig!
Ik denk het ook, als ze de hele videotheek gehad hebben worden het spontaan kroegtijgers.
quote:
Zo'n roker komt naar mij toe, om met mij samen te zijn, zonder dat ik daar om sta te springen, om dan mij te vervelen met een vieze hobby.
Als je daar niet om staat te springen moet je niet binnengaan op een plek waar de asbakken op tafel staan. Maar misschien moet er een stikker op de deur, zodat ook de grootste mongool meteen al buiten blijft.
quote:
Dat slaat al nergens op, maar toch weigeren ze enige consessie te doen om hun overlasthobby voor mij wat prettiger te maken.
Als in?
quote:
Het is van de gekke. De kern van het hele probleem is gewoon dat bepaalde mensen hun vieze hobby willen blijven uitoefenen zonder daarbij de overlast voor anderen te willen beperken.
Roken in ruimtes waarin duidelijk staat aangegevan dat dat niet mag? Asociaal. Roken moet je alleen doen in ruimtes waarvan iedereen duidelijk is dat er gerookt wordt. Iedereen die daar dan is heeft dan gekozen voor die rook.
quote:
Nou wil ik best meedenken met deze vieze stinkende verslaafden, maar laten we wel vaststellen dat dat in eerste plaats het probleem is van de overlast veroorzaker, de roker dus.
En nu dat probleem al enkele jaren is opgelost, is het het probleem van die mensen die zich niet zonder de rokers kunnen vermaken.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:58:58 #76
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67017279
quote:
Klink aansprakelijk gesteld voor schade rookverbod

De stichting Red de Kleine Horeca Ondernemer (KHO) en de ruim 1100 aangesloten horecaondernemers stellen minister Klink aansprakelijk voor alle reeds geleden en nog te lijden schade ten gevolge van het rookverbod in de horeca. Hierover is de minister vandaag door de advocaat van KHO schriftelijk geïnformeerd.

"Wij strijden al bijna een jaar tegen het rookverbod in de horeca, waarin de rechtmatigheid van het rookverbod voor de horeca zonder personeel centraal staat. Ondanks dat het rookverbod zeer omstreden is, blijft minister Klink bij zijn standpunt het rookverbod te handhaven. Het wordt dan ook tijd de minister aansprakelijk te stellen voor de consequenties", aldus Ton Wurtz, bestuurslid van de KHO.

Volgens Wurtz wordt het voor steeds meer horeca-ondernemers moeilijk om het hoofd boven water te houden. Dat terwijl de verschillende procedures tegen het rookverbod lange tijd in beslag nemen.

“We willen dat de bestuursrechter nu naar deze zaak kijkt, maar moeten eerst de beslissing van de minister afwachten. Ondertussen worden dagelijks dure controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit op pad gestuurd om hoge boetes uit te delen. Daarnaast stelt het Openbaar Ministerie steeds vaker strafvervolgingen in."

De stichting KHO behartigt de belangen van ruim 1100 horecaondernemers voor het behoud van de kleine horeca. Via maatschappelijke en juridische wegen pleit KHO voor een ontheffing van het rookverbod voor de kleine horecaondernemer.
Aaahw wat een stel huilies. Kunnen ze de strijd niet aan? Misschien toch maar gewoon doen wat KHN zegt; nokken met het geneuzel en ondernemen!
[..]
pi_67023781
quote:
Klink aansprakelijk gesteld voor schade rookverbod
Volkomen kansloos.
Klink accepteert niet eens dat er schade is, laat staan dat die ondernemers precies kunnen aantonen welke schade er door de crisis komt, welke van het slechte weer, welke door het rookverbod.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:19:36 #78
19479 Mr.J
pi_67024454
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:
So, wat een inspanning
Best wel ja, eindelijk erkenning.
quote:
Waarom doe je dan de hele tijd of het argument is voor het rookverbod?.
Doe ik dat? Ik heb volgens mij alleen gezegd dat ik het een bijzonder prettige regeling vind aangezien we er samen niet echt uitkwamen.
quote:
Er is anders met rook en rokers het uitgaansleven gecreeerd waar jij al jaren zo van geniet.
Yep, hier zijn ze weer, de geweldige rokers! Wat zou het uitgaansleven zonder hun moeten?
quote:
Je hebt ook dikke mist, laaghangende rook, flarden rook, weggeventileerde rook, meer sigarenrook, meer mentholrook... Keuze genoeg. Maar een disco zonder luide muziek en een kroeg helemaal zonder muziek, ik heb gegoogled maar ik kon het niet vinden. Ik wil een verbod op muziek in de kroeg.
O? Waar waren die tenten dan? Zeker allemaal in dezelfde straat als al die rookvrije tenten?
quote:
Als ik thuis blijf en ik hoor niks dan is het geen overlast, als ik jouw geboor ga opzoeken dan is het nog steeds geen overlast. Als je iets zelf besluit op te zoeken dan is het geen overlast.
Als jij thuis blijft en ik ga boren hoor je dat echt wel. En alhoewel ik binnen bepaalde tijden volledig in mijn recht sta veroorzaak ik je wel overlast. Idem voor rokers, ze stonden volledig in hun rechten alleen veroorzaakten ze wel overlast.

[quoteEr is een heel uitgaansleven op gebouwd en het teert daar nu nog steeds op, tot jouw kennelijke vreugde. [/quote]

O ja, het uitgaansleven is idd door de rokers opgezet ja. "We build this city on smoke and roll!"
quote:
Ik denk het ook, als ze de hele videotheek gehad hebben worden het spontaan kroegtijgers.
Leuk toch? Kijken of daar aardige en leuke mensen tussen zitten dan maar.
quote:
Als je daar niet om staat te springen moet je niet binnengaan op een plek waar de asbakken op tafel staan. Maar misschien moet er een stikker op de deur, zodat ook de grootste mongool meteen al buiten blijft.
Maar je gaat hier van het principe uit dat de rokers het uitgaansleven hebben opgezet en beheren en dat iedereen die daar moeite mee heeft thuis moet blijven. Is het misschien niet zo dat de niet rokers ooit in het verleden het uitgaan hebben opgezet en de rokers in eerste instantie hebben getolleerd?
quote:
Als in?
Moet ik dat vertellen? Lijkt me juist iets voor de overlastveroorzaken om te gaan zoeken naar een manier waarop hij/zij een ander niet tot last is. Tenzij die persoon een enorme aso is en gewoon zijn overlastveroorzakende hobby boven al het andere stelt.
quote:
Roken in ruimtes waarin duidelijk staat aangegevan dat dat niet mag? Asociaal. Roken moet je alleen doen in ruimtes waarvan iedereen duidelijk is dat er gerookt wordt. Iedereen die daar dan is heeft dan gekozen voor die rook.
Dit zou pas gelden mochten er goede uitgaansgeledenheden zijn waar niet gerookt mocht worden. Helaas waren die er niet (of niet geindexeerd door google) waardoor mensen geen andere keuze hadden dan de rook accepteren.
quote:
En nu dat probleem al enkele jaren is opgelost, is het het probleem van die mensen die zich niet zonder de rokers kunnen vermaken.
Haha daar zijn ze weer! De overgezellige rokers, de basis voor iedere uitgaansvreugde. De bouwers van de hedendaagse uitgaansscene!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:40:28 #79
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67027273
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Volkomen kansloos.
Klink accepteert niet eens dat er schade is, laat staan dat die ondernemers precies kunnen aantonen welke schade er door de crisis komt, welke van het slechte weer, welke door het rookverbod.
op HMHW staat ook een berichie van Ton Wurtz dat iedereen zich kan aansluiten en of ze vooral graag een donatie willen doen...

hij krijgt nog gehoor ook
[..]
pi_67036263
Gisteren een dag en nacht in Dusseldorf doorgebracht. Eerst naar een concert van The Killers in de Philipshalle, waar een rookverbod was, maar iedereen gewoon stond te roken, zelfs de security!

Daarna de Altstadt in geweest waar elk cafe een blauwe sticker op de deur had dat er gerookt mocht worden . Duitser zijn zo flauw niet.

Hoewel ik zelf niet rook op een hotelkamer had zelfs het hotel niet en wel rookkamers.
pi_67038731
Toch heeft t iets moois de manier waarop joost prinsen een peuk draait en wegpaft.
pi_67039928
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:19 schreef Mr.J het volgende:
Doe ik dat? Ik heb volgens mij alleen gezegd dat ik het een bijzonder prettige regeling vind aangezien we er samen niet echt uitkwamen.
Als het geen argument is voor het verbod, waarom voer je het dan aan? Dat ik roken lekker vind is geen argument voor de wettelijke verplichting om roken toe te staan op de afdeling longziekten van een kinderziekenhuis.
quote:
Yep, hier zijn ze weer, de geweldige rokers! Wat zou het uitgaansleven zonder hun moeten?
Geen idee, feit is dat het uitgaansleven zoals het is zich ontwikkeld heeft met het gebruik van legale genotsmiddelen door genotzoekers.
quote:
O? Waar waren die tenten dan? Zeker allemaal in dezelfde straat als al die rookvrije tenten?
Als al die antirokers telkens maar de meest mistige tent opzoeken dan schiet het natuurlijk niet op met ventilatie en rookvrije kroegen. Dat neemt niet weg dat er best veel kroegen zijn waar de rook nauwelijks blijft hangen, maar als dat dan verder geen invloed heeft op de keuze voor die kroeg, dan gaat daar ook geen prikkel vanuit.
quote:
Als jij thuis blijft en ik ga boren hoor je dat echt wel. En alhoewel ik binnen bepaalde tijden volledig in mijn recht sta veroorzaak ik je wel overlast.
En als ik rook door een geboord gat jouw huis in blaas dan veroorzaak ik ook overlast. Als jij echter besluit mij te bezoeken terwijl je weet dat ik thuis rook dan is het geen overlast, maar jouw keuze voor die lucht.
quote:
Idem voor rokers, ze stonden volledig in hun rechten alleen veroorzaakten ze wel overlast.
Vroeger wel, en terecht dat dat veranderd is. Maar feit is dat je sinds een aantal jaar geen rook meer hoeft in te ademen als je dat niet wilt, het is volledig je eigen vrije keuze om rook op te zoeken of niet. Dat je rook opzoekt omdat je daar denkt de mooie vrouwen te vinden doet daar natuurlijk niet aan af. Als ik naar een concert ga om daar vrouwen op te pikken dan zoek ik nog steeds de muziek op. Het motief voor je keuze maakt niet dat het geen vrije keus is. Een vrije keus maakt dat het geen overlast is.
quote:
O ja, het uitgaansleven is idd door de rokers opgezet ja. "We build this city on smoke and roll!"
Met de rokers en de rook erbij in ieder geval. Het hele idee dat je er dan zomaar een genotmiddel tussenuit kan halen onder dwang, en dat er dan verder niets verandert lijkt me vooral wensdenken.
quote:
Maar je gaat hier van het principe uit dat de rokers het uitgaansleven hebben opgezet en beheren en dat iedereen die daar moeite mee heeft thuis moet blijven.
Nee hoor, het enige waar ik rechten aan ontleen is de vraag die ik en andere rokers en rooktoleranten creeeren. Wat jij en je medestanders aan vraag naar de markt brengen is in alle opzichten gelijkwaardig. Je moet alleen niet vanuit een soort morele superioriteit of kuddegeest een persoonlijke wens tot een recht verheffen en daarbij de markt negeren.
quote:
Is het misschien niet zo dat de niet rokers ooit in het verleden het uitgaan hebben opgezet en de rokers in eerste instantie hebben getolleerd?
Geen idee. Feit is dat er vraag was naar cafés waarin je kon roken, en er dus ook aanbod was.
quote:
Moet ik dat vertellen? Lijkt me juist iets voor de overlastveroorzaken om te gaan zoeken naar een manier waarop hij/zij een ander niet tot last is.
De manier is dat je niet in mijn rook hoeft te wezen tenzij je daar geheel vrijwillig voor kiest.
quote:
Tenzij die persoon een enorme aso is en gewoon zijn overlastveroorzakende hobby boven al het andere stelt.
Nogmaals, wij hoeven niet samen te zijn dus hoeven wij ook nergens samen uit te komen.
quote:
Dit zou pas gelden mochten er goede uitgaansgeledenheden zijn waar niet gerookt mocht worden.
Het is geen overheidstaak om te zorgen dat iedereen zich vermaakt in een individueel geoptimaliseerde omgeving.
quote:
Helaas waren die er niet (of niet geindexeerd door google) waardoor mensen geen andere keuze hadden dan de rook accepteren.
Keuze zat. Dwangmatig de vrouwen de achterna lopen betekent niet dat je geen keuze had.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:18:02 #83
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67045610
quote:
Joldersma: Beter benutten mogelijkheden voor het creëren van rookvoorzieningen

"Als goede ventilatietechnieken, bij een niet voor 100% afgesloten rookruimte, in staat zijn hetzelfde effect te bereiken als bij een wel voor 100% afgesloten rookruimte, dan moet dat toch kunnen", zo pleitte CDA-kamerlid Cisca Joldersma deze week tijdens het overleg met minister Klink voor Volksgezondheid over zijn knelpuntennotitie Rookvrije Horeca.

De minister zegde ruimhartig toe om te kijken naar systemen in Duitsland, die rookruimtes mogelijk maken waar geen deur in zit en waar de rest van de kroeg toch geen last heeft van de rook. Nu is een deur wel vereist. Voor een goede rookruimte zou een keurmerk moeten komen. Joldersma toonde zich blij met de zeer ruime toezegging.

Voor wat betreft de mogelijke omzetverliezen in de horeca door het rookverbod zei Joldersma dat het vreselijk moeilijk is om precies aan te geven welk deel van de omzetverliezen is te wijten aan de recessie, welk aan de rookvrije horeca en welk voortvloeit uit ander consumentengedrag. "Wij delen de conclusie van de minister dat er geen reden is om te spreken van een zodanig disproportioneel effect van de rookvrije horeca dat compenserende maatregelen nodig zijn". De CDA"ster zei de afgelopen maanden te hebben gemerkt dat veel horeca-eigenaren niet tegen rookvrije horeca zijn, maar wel tegen verlies van inkomsten door wegblijvende rokers. Er is een grote angst voor omzetverlies en uiteindelijk faillissement, ze zei deze angst te begrijpen. Waar de CDA-fractie echter geen begrip voor heeft, is dat een aantal café-eigenaren er vervolgens voor kiest het recht in eigen hand te nemen en de asbakken weer terug te plaatsen. Het is ook zeer oncollegiaal tegenover andere horeca-eigenaren die zich wel aan de regels houden. Volgens Joldersma is het terugzetten van de asbakken een doodlopende weg. Sommige horeca-ondernemers gaan door tot het bittere eind en zien geen weg terug. Dat betekent boete op boete en vervolgens via de wet op de economische delicten de zaak sluiten. Ze besloot met de vraag of de minister mogelijkheden voor een effectievere handhaving ziet, waarbij eerder de pas wordt afgesneden op deze doodlopende weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door MikeyMo op 15-03-2009 07:36:34 ]
[..]
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:44:27 #84
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_67046376
Goede inzet van mw. Joldersma.
Life is what you make it.
  zondag 15 maart 2009 @ 03:34:45 #85
19479 Mr.J
pi_67060374
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 15:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Nu stop ik ermee.

Samenvattend: Niet rokers hadden geen keuze dan wanneer ze uit wilden gaan te accepteren dat ze opgezadeld werden met de overlast van rokers. Dit doordat er geen rookvrije uitgaansgeledenheden voorhanden waren en de rokers hun ziekelijk hobby overal meenden te kunnen uitoefenen zonder rekening te houden met hun omgeving.
pi_67062855
quote:
Op zondag 15 maart 2009 03:34 schreef Mr.J het volgende:
Nu stop ik ermee.
Er kwam toch niet meer uit dan het argument 'ik ga liever rookvrij uit', want natuurlijk geen argument is voor het verbod.
quote:
Samenvattend: Niet rokers hadden geen keuze dan wanneer ze uit wilden gaan te accepteren dat ze opgezadeld werden met de overlast van rokers. Dit doordat er geen rookvrije uitgaansgeledenheden voorhanden waren en de rokers hun ziekelijk hobby overal meenden te kunnen uitoefenen zonder rekening te houden met hun omgeving.
Het probleem is gewoon dat de rookvrijen niet met keuzes konden omgaan en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen in alle vrijheid gedane keuzes. Daarom moest er een wet komen die geen andere strekking heeft dan het dwingen van de rokers om deel uit te maken van het rookvrije uitgaansleven dat altijd al kon maar wat zonder de rokers niks voorstelt.
  zondag 15 maart 2009 @ 12:55:07 #87
19479 Mr.J
pi_67065695
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Er kwam toch niet meer uit dan het argument 'ik ga liever rookvrij uit', want natuurlijk geen argument is voor het verbod.
Zegt de vastgelopen grammafoonplaat!
quote:
Het probleem is gewoon dat de rookvrijen niet met keuzes konden omgaan en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen in alle vrijheid gedane keuzes. Daarom moest er een wet komen die geen andere strekking heeft dan het dwingen van de rokers om deel uit te maken van het rookvrije uitgaansleven dat altijd al kon maar wat zonder de rokers niks voorstelt.
Jawel, daar ze zijn weer!
pi_67066383
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Het probleem is gewoon dat de rookvrijen niet met keuzes konden omgaan
Welke keuzes?
De keuzes die ze worden voorgeschoteld door rokers: Meeroken of opzouten.
Dat opzouten mag je thuis doen, of in een rookvrij café dat al dan niet bestaat; dat maakt de roker geen barst uit. Als je maar houdt aan die keuzes: meeroken of opzouten.
quote:
en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen in alle vrijheid gedane keuzes.
Wanneer nemen rokers eens verantwoordelijkheid voor hun keuzes?
Dat doen ze niet. Daarom wordt die verantwoordelijkheid opgelegd.
Sorry als ik dat niet heel zielig vindt.
quote:
Daarom moest er een wet komen die geen andere strekking heeft dan het dwingen van de rokers om deel uit te maken van het rookvrije uitgaansleven dat altijd al kon maar wat zonder de rokers niks voorstelt.
Dus je geeft toe dat het rookvrije uitgaansleven niks voorstelt, maar je presenteert het wél als een zogenaamde keuze, en je beklaagt je erover dat niet-rokers zoveel te kiezen hadden.

Nu hebben rokers veel te kiezen: Stoppen met roken, even niet roken, naar het rookhok, naar buiten, emigreren... Hoe vind je het als iemand anders de keuzes voor jou bepaalt? Valt niet mee? Dat is precies de 'keuzevrijheid' die je niet-rokers gunt. En die krijg je nu zelf opgelegd. Sorry als ik daar even geen medelijden voor kan vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door mgerben op 15-03-2009 13:19:23 ]
  zondag 15 maart 2009 @ 13:31:57 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67067002
quote:
Op zondag 15 maart 2009 13:13 schreef mgerben het volgende:

[..]

Welke keuzes?
Dat zijn de keuzes die ze zichzelf opleggen door heel eigenwijs niet naar rook-loze horeca te gaan.
quote:
Dat opzouten mag je thuis doen, of in een rookvrij café dat al dan niet bestaat; dat maakt de roker geen barst uit. Als je maar houdt aan die keuzes: meeroken of opzouten.
[..]
Als de niet-rokers massaal naar rook-horeca gaan zorgen ze er zelf voor dat rookloze horeca geen bestaansrecht heeft. Dat is de keuze van de niet-rokers.
quote:
Dan doen rokers ook maar het word ze nu verboden.
quote:
Dat doen ze niet. Daarom wordt die verantwoordelijkheid opgelegd.
Integendeel. De keuze is er niet maar waardoor er geen verantwoordelijkheid genomen kan worden. Iets waar de niet-rokers al niet zo sterk in waren.
quote:
Sorry als ik dat niet heel zielig vindt.
[..]
Het is je vergeven. Als je nu ophoud met onzin blaatten krijg je een kusje.
quote:
Dus je geeft toe dat het rookvrije uitgaansleven niks voorstelt,
Omdat de niet-rokers er niet voor kozen om naar rookloze horeca te gaan.
quote:
maar je presenteert het wél als een zogenaamde keuze, en je beklaagt je erover dat niet-rokers zoveel te kiezen hadden.
Hij beklaagt zich er over dat al die naar rook-loze horeca snakkende stakkers geen gebruik maakten van de mogelijkheden om rookloos uit te gaan waardoor die zaken failliet gingen, een gevolg dat nu word gebruikt als arument om een rookverbod goed te praten. .
quote:
Nu hebben rokers veel te kiezen: Stoppen met roken, even niet roken, naar het rookhok, naar buiten, emigreren... Hoe vind je het als iemand anders de keuzes voor jou bepaalt? Valt niet mee? Dat is precies de 'keuzevrijheid' die je niet-rokers gunt.
Nee dat is het niet want rookvrije horeca was niet verboden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 15 maart 2009 @ 13:38:28 #90
pi_67067233
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:53 schreef MikeyMo het volgende:

[..]
Het einde is nabij!
Rookverbod afschaffen, Klink aftreden
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_67067765
quote:
Op zondag 15 maart 2009 13:13 schreef mgerben het volgende:
Welke keuzes?
Ik schotel niemand keuzes voor. Een uitbater kan kiezen voor een rookvrij cafe of een cafe waar je geheel of gedeeltelijk mag roken. De consument kan kiezen of hij daar wil zijn of liever ergens anders is.
quote:
Dat doen ze niet.
Hoezo niet? Als ik vantevoren weet waar ik aan toe ben en ik kies daarvoor dan ga ik niet lopen zeiken dat de overheid moet ingrijpen omdat het toch niet helemaal naar mijn zin was. Niet als de muziek in de disco waar ik ben mij te luid is, en niet als ik op een feestje ben waar niet gerookt mag worden. Ik had ook niet heen kunnen gaan.
quote:
Dus je geeft toe dat het rookvrije uitgaansleven niks voorstelt, maar je presenteert het wél als een zogenaamde keuze, en je beklaagt je erover dat niet-rokers zoveel te kiezen hadden.
Wat die wet in feite doet is rokers verplichten deel uit te maken van het rookvrije uitgaansleven omdat dat niet zelfstandig zijn plek in de markt kon veroveren. Als de behoefte zo gering is, dan is dat slechts een extra argument tegen het verbod en een indicatie dat het effect op de markt negatief zal zijn.
quote:
Nu hebben rokers veel te kiezen: Stoppen met roken, even niet roken, naar het rookhok, naar buiten, emigreren...
Ik ga niet de deur uit en geld uitgeven om elders buiten te staan of iets niet te mogen wat ik wel wil. Waarom zou ik?
quote:
Hoe vind je het als iemand anders de keuzes voor jou bepaalt?
Van een walgelijke betutteling.
quote:
Valt niet mee? Dat is precies de 'keuzevrijheid' die je niet-rokers gunt.
Wie verbood je om rookvrij uit te gaan? De keuzes die er is in vrijetijdsbesteding wordt nou eenmaal bepaald door de markt en niet door de overheid. Er was geen enkele wettelijke op praktische belemmering voor een rookvrije kroeg, dus als mensen daar hun geld aan wilden uitgeven was het er wel geweest. Maar als niemand daar geld voor wil neertellen dan moet je niet zeuren dat het er niet is. Je kreeg niks opgelegd, het marktaanbod was niet naar je zin, dat heb je soms. Bioscopen waar je mocht roken waren ook nauwelijks te vinden. Je moet het nou eenmaal doen met wat er aangeboden wordt. Dat sommige keus er gewoon niet is, is heel wat anders dan dat daarop een beperking wordt opgelegd door de regelzucht van pathologisch bemoeizuchtigen.
pi_67068602
Bij de voetbalvereniging waar ik lid van ben is het rookverbod in de kantine inmiddels niet meer van kracht. Er wordt daar in de kantine nu weer volop gerookt. Op zich heb ik daar niet zo probleem mee behalve dat mijn kleren nu naar rook stinken.
pi_67080384
quote:
Op zondag 15 maart 2009 13:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat zijn de keuzes die ze zichzelf opleggen door heel eigenwijs niet naar rook-loze horeca te gaan.
Aahhh, ik snap het... als niet-rokers niet in de rook willen zitten ligt dat aan keuzes die ze zichzelf opleggen.
Ok. Als rokers buiten moeten staan of binnen niet mogen opsteken komt dat ook door keuzes die ze zichzelf opleggen. Ze kiezen toch zelf om te willen roken? Wel, die eigen keuze komt met gevolgen. Of in jouw woorden: Dat komt door een keuze die ze zichzelf opleggen. Prima toch?
quote:
Als de niet-rokers massaal naar rook-horeca gaan zorgen ze er zelf voor dat rookloze horeca geen bestaansrecht heeft. Dat is de keuze van de niet-rokers.
Blaatblaat. Vertaling: Als mensen die last van mij hebben nu eens lekker ergens ver weg zelf een oplossing gaan creëren hoef ik me niet aan te passen.
Jammer. Gelopen race. Sinds 6-2008 mag je je wél aanpassen.
Even wennen, maar dat komt vanzelf goed.
  zondag 15 maart 2009 @ 20:16:29 #94
pi_67080700
quote:
Op zondag 15 maart 2009 20:07 schreef mgerben het volgende:

[..]

Aahhh, ik snap het... als niet-rokers niet in de rook willen zitten ligt dat aan keuzes die ze zichzelf opleggen.
Ok. Als rokers buiten moeten staan of binnen niet mogen opsteken komt dat ook door keuzes die ze zichzelf opleggen. Ze kiezen toch zelf om te willen roken? Wel, die eigen keuze komt met gevolgen. Of in jouw woorden: Dat komt door een keuze die ze zichzelf opleggen. Prima toch?
Jij hebt er een verbod voor nodig met als gevolg dat rokers blijven roken, maar dan illegaal of ergens anders, met als gevolg dat de niet-rokers in een lege kroeg staan en klagen dat dit niet was wat ze bedoelden.
quote:
[..]

Blaatblaat. Vertaling: Als mensen die last van mij hebben nu eens lekker ergens ver weg zelf een oplossing gaan creëren hoef ik me niet aan te passen.
Jammer. Gelopen race. Sinds 6-2008 mag je je wél aanpassen.
Even wennen, maar dat komt vanzelf goed.
Het is helemaal geen gelopen race want ik kan nog steeds roken in de horeca en Klink krabbelt al terug.
  maandag 16 maart 2009 @ 09:01:07 #95
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67092608
quote:
KHN wil meer asbakken op straat

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil meer buiten-asbakken bij horecazaken zien. De KHN grijpt de 'Week van Nederland Schoon', die vandaag (16/3) van start gaat, aan om onder meer die boodschap onder horecabedrijven te verspreiden.

De actieweek opent op het Hilversumse Mediapark en wordt voor de zevende keer gehouden. Onder anderen KHN-directeur Van der Grinten zal daarbij aanwezig zijn.

Doel van de Week van Nederland Schoon: het bestrijden van zwerfvuil op straat. "Het is in het belang van de horeca zelf wanneer er voldoende asbakken en afvalbakken staan. Een schoon ogend entrée is het vistekaartje van je zaak", vertelt KHN-woordvoerder Prinssen.

Urgentie

Na invoering van het rookverbod is de urgentie voor meer asbakken op straat veel groter geworden. Rokers zoeken hun heil tegenwoordig noodgedwongen op het trottoir voor een café als binnen roken niet kan.

KHN gaat de komende week afvalbakken verspreiden voor met name de cafetaria's. Dat gaat vooralsnog niet gebeuren met asbakken. Wel probeert de bond om haar leden te overtuigen van nut en noodzaak van geschikte buiten-asbakken die niet in een mum van tijd vol zijn en voor overlast zorgen.

Ook de sigarettenindustrie laat zich in de actieweek niet onbetuigd. Vanuit deze branche komt het initiatief om bij de uitgangen van Schiphol deugdelijke asbakken te gaan plaatsen.
[..]
pi_67123864
HIer wordt vaak door de anti-roker zich afgevraagd waarom het rookverbod zogenaamd wel werkt in de andere EU-landen. Nu vroeg ik me af, hoe zit het nu eigenlijk in Duitsland? Ik ben dit weekend in Dusseldorf geweest en daar mocht je werkelijk in elk cafe roken. Ze hadden dan wel een blauwe sticker op de deur. Zelfs in eetgelegenheden.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 06:53:46 #97
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67125520
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 00:43 schreef bloodymary het volgende:
HIer wordt vaak door de anti-roker zich afgevraagd waarom het rookverbod zogenaamd wel werkt in de andere EU-landen. Nu vroeg ik me af, hoe zit het nu eigenlijk in Duitsland? Ik ben dit weekend in Dusseldorf geweest en daar mocht je werkelijk in elk cafe roken. Ze hadden dan wel een blauwe sticker op de deur. Zelfs in eetgelegenheden.
HIer wordt vaak door de roker zich afgevraagd waarom het rookverbod zogenaamd niet werkt in de andere EU-landen. Nu vroeg ik me af, hoe zit het nu eigenlijk in Italie? Ik ben dit weekend in Rome geweest en daar mocht je werkelijk in geen enkel cafe roken.

In elk land hebben bewoners en uitbaters andere attitudes, daarnaast heb je nog dingen als klimaat, wetgeving en gewenning dat op sommige plaatsen meespeelt. Duitsland was zowiezo al apart geregeld maar toen een rechter vond dat ze niet allemaal rookvrij hoefden te zijn was het hek natuurlijk van de dam en zie je wat hier ook gebeurt. Zodra er 1 het roken weer toestaat zijn de andere bang voor omzetverlies en gaan ze snel mee...

Juist de reden van het kabinet om zo standvastig te zijn...
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_67127996
Gisternacht terug gekomen uit Egypte. Echt een heerlijk land, je mag daar werkelijk overal roken
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_67128769
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 06:53 schreef Qwea het volgende:

[..]

HIer wordt vaak door de roker zich afgevraagd waarom het rookverbod zogenaamd niet werkt in de andere EU-landen. Nu vroeg ik me af, hoe zit het nu eigenlijk in Italie? Ik ben dit weekend in Rome geweest en daar mocht je werkelijk in geen enkel cafe roken.

Jij zult nooit op zoek gaan naar kroegen waar je mag roken en dan is het makkelijk stellen dat het rookverbod in het buitenland een succes is aangezien je niet op de hoogte bent van de mogelijkheden.

Van elk land waar ik tot nu toe geweest ben, voor werk of plezier, met een zogenaamd rookverbod zijn er genoeg alternatieven te vinden om als roker aan je trekken te komen zelfs in de VS zijn ze niet lastig te vinden.

Maar goed als dit voldoende is voor de anti-rook fanatici om victorie te kraaien hebben ze mijn zegen, je hebt er namelijk de roker niet mee aangezien die wel beter weet en het geeft wel aan hoe wereldvreemd die anti-rooklobby is en wat voor struisvogelgedrag deze mensen en politici vertonen,verbieden, kop in het zand en het probleem is weg
pi_67136555
Maar hoe zit het nu eigenlijk in Duitsland. In Dusseldorf mocht je werkelijk in alle cafe's roken, ook in hele grote, en zelfs in restaurants.

In Italie wordt het rookverbod denk ik strikt nageleefd, maar dat is daar ook niet zo moeilijk, je kunt daar bijna altijd wel buiten zitten. Al heb ik me vorig jaar wel geergerd, het was rond 19 graden en eigenlijk net iets te koud om buiten te eten. Hebben we toch maar gedaan, vinden het nou eenmaal gezellig om te roken bij het wijntje en bij de koffie met grappa. We zaten dan wel als enigen buiten....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')