abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 maart 2009 @ 13:52:38 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66824287
Dit topic is bedoeld om gebruikerservaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussieren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatriche problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdjjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast factuele informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van Anti Depressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel gebruikerservaringen van onder andere AD's en ritalin.

Meldpunt Medicijnen- Meldt hier je goede en slechte ervaringen met medicatie.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: *hier link naar het vorige topic*

Deze OP vindt je hier.

link naar vorige deel: [Centraal] Medicatie bij psychische klachten #9
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 8 maart 2009 @ 16:51:40 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66830102
Thanx Re .

Tevens TVP, ik ben gisteren vergeten m'n meds te nemen .
KuikenGuppy
pi_66832877
gaaf majo, ijsland. staat ook op mijn to do-lijstje. ooit.
pi_66834781
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:51 schreef Burdie het volgende:
Thanx Re .

Tevens TVP, ik ben gisteren vergeten m'n meds te nemen .
Ik merk er nooit iets van als ik het 1 dag vergeet. Ik neem aan dat je er verder ook niks van gemerkt hebt
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 19:55:42 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_66835933

Laatste 2 dagen toch weer wat downig Toch net even de stad in geweest en dat hielp wel Maar ben wel weer erg moe meteen
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zondag 8 maart 2009 @ 20:41:07 #6
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66837623
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik merk er nooit iets van als ik het 1 dag vergeet. Ik neem aan dat je er verder ook niks van gemerkt hebt
Nee, gelukkig niet .
Ik had vandaag sowieso een rustdagje, inclusief een flinke kater van gisteren .
Da's het nadeel als het goed gaat met je... ga je ook weer minder letten op je alcoholinname. Nouja, ik dan. .
KuikenGuppy
pi_66843065
quote:

[..]

Maar volgens mij voel je het relatief gezien harder als je aan het minderen bent en die lieve hersentjes aan het kraken en piepen zijn omdat ze snakken naar een dosis selectieve serotonine heropname remmers.
  maandag 9 maart 2009 @ 10:23:51 #8
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66852189
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:41 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nee, gelukkig niet .
Ik had vandaag sowieso een rustdagje, inclusief een flinke kater van gisteren .
Da's het nadeel als het goed gaat met je... ga je ook weer minder letten op je alcoholinname. Nouja, ik dan. .
Haha dat herken ik wel ja, dan gaat het goed en dan krijg je zin om te feesten
Gisteren me ingehouden met zuipen. Was op een feestje en heb het netjs bij 2 wijntjes gehouden. daarna ontnuchterd en toen bij het eten nog anderhalf. totaal dus niet echt weinig maar ik vind dat het net wel moet kunnen. Nu hopen dat ik niet weer een depri aanval krijg hierdoor! (anders moet ik er nog echt mee gaan stoppen en dat vond ik zo ongezellig)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 9 maart 2009 @ 10:24:15 #9
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66852203
quote:

[..]

He, GRRR is het nog gelukt om niet teveel te drinken dit weekend?
pi_66855426
quote:
Op maandag 9 maart 2009 10:24 schreef Murmeli het volgende:

[..]

He, GRRR is het nog gelukt om niet teveel te drinken dit weekend?
De totale hoeveelheid kan je wel omschrijven als 'veel' ben ik bang Maar ik ben niet stomdronken geweest. Geen labiel wrak dus
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 9 maart 2009 @ 13:39:55 #11
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66857800
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De totale hoeveelheid kan je wel omschrijven als 'veel' ben ik bang Maar ik ben niet stomdronken geweest. Geen labiel wrak dus
Word jij alleen een labiel wrak als je stomdronken wordt? niet als je gewoon een beetje teveel drinkt?
Ik ben het nog een beetje aan het uitzoeken wat ik wel en niet kan hebben.
maargoed, wel fijn dat je je niet labiel voelt iig.
pi_66864575
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:39 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Word jij alleen een labiel wrak als je stomdronken wordt? niet als je gewoon een beetje teveel drinkt?
Ik ben het nog een beetje aan het uitzoeken wat ik wel en niet kan hebben.
maargoed, wel fijn dat je je niet labiel voelt iig.
Het zit 'm bij mij duidelijk in een combinatie van frequentie en hoeveelheid. 1 avondje stevig doorhalen is doorgaans geen probleem, nou ja, buiten de reguliere kater dan. Maar meerdere keren in de week (flink) wat alcohol is erg slecht voor mijn geestelijke gesteldheid heb ik gemerkt.

Als er een dagje of 2 tussen zit valt het allemaal wel mee, maar met carnaval of als ik op een festival zit moet ik er echt rekening mee houden dat ik niet gewoon meer meerdere dagen achter elkaar onbeperkt kan innemen. Dan word ik echt een paranoïde labiel wrak. Zeker als ik ook nog eens niet genoeg slaap krijg.

Daar kan ik sowieso heel slecht tegen overigens, als ik te weinig slaap krijg ik ook al heel snel weer klachten. Een paar dagen 6 uur (of minder) slapen en het gaat in rap tempo slechter, ook als ik geen druppel alcohol aanraak. Als je me 2 nachten wakker zou houden ben ik volgens mij al half (of helemaal ) psychotisch. Herkennen mensen dat?
  maandag 9 maart 2009 @ 16:53:33 #13
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66864880
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het zit 'm bij mij duidelijk in een combinatie van frequentie en hoeveelheid. 1 avondje stevig doorhalen is doorgaans geen probleem, nou ja, buiten de reguliere kater dan. Maar meerdere keren in de week (flink) wat alcohol is erg slecht voor mijn geestelijke gesteldheid heb ik gemerkt.

Als er een dagje of 2 tussen zit valt het allemaal wel mee, maar met carnaval of als ik op een festival zit moet ik er echt rekening mee houden dat ik niet gewoon meer meerdere dagen achter elkaar onbeperkt kan innemen. Dan word ik echt een paranoïde labiel wrak. Zeker als ik ook nog eens niet genoeg slaap krijg.

Daar kan ik sowieso heel slecht tegen overigens, als ik te weinig slaap krijg ik ook al heel snel weer klachten. Een paar dagen 6 uur (of minder) slapen en het gaat in rap tempo slechter, ook als ik geen druppel alcohol aanraak. Als je me 2 nachten wakker zou houden ben ik volgens mij al half (of helemaal ) psychotisch. Herkennen mensen dat?
ok, dan is het wel te doen dus. niet teveel avondjes achter elkaar zuipen dan (wel jammer idd op festivals)
ik merk dat ik vandaag ook een beetje prikkebaar ben. Weet niet of het van de alcohol van gisteren is of gewoon een prikkelbare bui. Het is ook niet heel erg ofzo, ik moet gewoon wat meer mn best doen om normaal mn dingen te doen.

slecht slapen, geen idee of ik dan humeurig word. ik denk het wel, maar ik slaap meestal wel vrij veel. Vaak wel slecht, vooral al ik niet alleen slaap. Maar ik geloof niet dat ik nog erg labiel ben geworden van slaaptekort sinds ik aan de ad zit. maar ik slaap sindsdien ook beter dus waarschijnlijk is mijn lichaam al lang blij dat het wat rust krijgt.
Ik heb meer dat ik overdag in slaap val als ik niet genoeg slaap heb gehad, maar dat heb ik heel mn leven al. ben bang dat dat met de AD alleen maar erger is geworden, maar dat kan ik pas goed testen als ik weer 8 uur ga werken.

word je echt psychotisch trouwens van slaaptekort als in dat je rare dingen gaat zien? da's wel klote lijkt me!
  maandag 9 maart 2009 @ 17:00:34 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66865121
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Herkenbaar, hier gaat het precies hetzelfde .
quote:
Yeps, ook dat herken ik maar al te goed.
Ik heb ook uberhaupt veel meer slaap nodig dan gewoon, heb jij dat ook?
KuikenGuppy
pi_66865861
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:53 schreef Murmeli het volgende:

slecht slapen, geen idee of ik dan humeurig word. ik denk het wel, maar ik slaap meestal wel vrij veel. Vaak wel slecht, vooral al ik niet alleen slaap. Maar ik geloof niet dat ik nog erg labiel ben geworden van slaaptekort sinds ik aan de ad zit. maar ik slaap sindsdien ook beter dus waarschijnlijk is mijn lichaam al lang blij dat het wat rust krijgt.
Ik heb meer dat ik overdag in slaap val als ik niet genoeg slaap heb gehad, maar dat heb ik heel mn leven al. ben bang dat dat met de AD alleen maar erger is geworden, maar dat kan ik pas goed testen als ik weer 8 uur ga werken.
Ik slaap ook vaak slecht, inslapen is meestal niet zo'n probleem maar doorslapen wel. Snel wakker worden van geluiden, vogels/verkeer/whatever. En het is niet zo dat ik dan wakker wordt omdat m'n lichaam uitgerust is. Dat zei mijn dokter me dus, alleen denk ik niet dat je jezelf als uitgerust mag beschouwen als je om 4 uur s'middags weer omvalt van de slaap dan
quote:
word je echt psychotisch trouwens van slaaptekort als in dat je rare dingen gaat zien? da's wel klote lijkt me!
Ik heb het nog nooit zover laten komen en heb ook weinig zin om er verder mee te gaan experimenteren, dat begrijp je wel hoop ik

Maar ik zal een voorbeeld geven: afgelopen zomer zat ik op lowlands, leuk festival, alleen doe ik daar dus de 2 dingen waar ik het slechtste tegen kan: zuipen en te weinig slapen. Het eerste is dan nog een keuze, het 2e is gewoon onvermijdelijk op zo'n camping. Ik was donderdag al aangekomen en heb donderdag en vrijdag goed gefeest. Op zaterdag ging het dus helemaal mis. Al mijn zintuigen voelden aan alsof ze overladen werden. Ik zag nog geen dingen maar ik dacht wel de hele tijd mijn naam op te vangen in gesprekken, rook dingen die er niet waren en ik kon absoluut niet tegen de herrie op het festivalterrein. Terug naar de tent gegaan, paar uurtjes op mijn matje liggen trillen en wat ingedommeld en toen ging het wel weer.

Dat is dus van 2 dagen flink biertjes drinken en een uurtje of 5 slapen per dag. Als ik dat extrapoleer ben ik bang dat als je me 2 nachten wakker zou houden ik er nog wel erger aan toe zou zijn
pi_66866004
quote:
Op maandag 9 maart 2009 17:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Herkenbaar, hier gaat het precies hetzelfde .
[..]

Yeps, ook dat herken ik maar al te goed.
Ik heb ook uberhaupt veel meer slaap nodig dan gewoon, heb jij dat ook?
Ja, altijd al een langslaper geweest. Voor een optimale fitheid heb ik eigenlijk een uur of 9 nodig. Dat wordt alleen niet gehaald als ik volledige werkweken draai

7uur slaap is voor mij zeg maar de ondergrens, dat kan ik wel volhouden, ik ben dan wel moe maar het geeft geen rare klachten verder.

Als ik goed uitgerust ben (paar dagen ruim voldoende geslapen), dan kan ik ook wel een nachtje met maar een paar uur slaap maar dan zijn de reserves ook meteen op. Doe ik dat meerdere dagen achter elkaar dan gaat het razendsnel bergafwaarts.
  maandag 9 maart 2009 @ 17:39:18 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66866599
quote:
Op maandag 9 maart 2009 17:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ja, altijd al een langslaper geweest. Voor een optimale fitheid heb ik eigenlijk een uur of 9 nodig. Dat wordt alleen niet gehaald als ik volledige werkweken draai

7uur slaap is voor mij zeg maar de ondergrens, dat kan ik wel volhouden, ik ben dan wel moe maar het geeft geen rare klachten verder.

Als ik goed uitgerust ben (paar dagen ruim voldoende geslapen), dan kan ik ook wel een nachtje met maar een paar uur slaap maar dan zijn de reserves ook meteen op. Doe ik dat meerdere dagen achter elkaar dan gaat het razendsnel bergafwaarts.
Raar is dat he ! Ik heb echt precies hetzelfde, mijn reserves zijn echt nauwelijks tegen een stootje bestand. Soms voel ik me echt een halve autist, omdat ik weer eens vroeg naar bed ga op de donderdag/vrijdag/zaterdag avond . Of middagdutjes... die doe ik heeeeeel soms nog wel eens, dan voel ik me echt oud .
KuikenGuppy
  maandag 9 maart 2009 @ 19:09:13 #18
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66869670
Misschien hangt onze grote behoefte aan slaap ook wel samen met onze klachten. Ik heb altans altijd het gevoel dat het op orde houden van mn leven me heel veel energie kost. En volgens mij word je daar heel erg moe van. Zelfs al ben ik niet depressievig of wat ook, nog kost het moeite. En de afgelopen dagen merk ik wel dat het beter gaat als ik me strak aan eenritme houd en streng tegen mezelf ben en dat soort dingen, maar volgens mij kost het bij anderen minder moeite en die hebben dus ook minder slaap nodig. zelfde geldt ook voor onderhouden van contacten met vrienden/kennissen enzo en dingen ondernemen. Bij mij is het batterijtje gauw leeg of mijn hoofd overspoeld met gedachten. Dus dan maar rustig aan, en inderdaad dus genoeg slapen
jee grr van afgelopen lowlands klinkt niet zo goed. Vervelend is dat. En Lowlands en niet drinken dat lukt mij ook niet zo goed. het gekke is dat ik daar wel hele nachten kan doorhalen (heb volgens mij afgelopen jaar zaterdag en zondagnacht niet geslapen). Hou ik wel vol, maar ik doe het rustig aan. niet te vaak vooraan gaan staan in de drukke tenten want dan raak ik een soort van overbelast en da's niet zo grappig.
Maar afgelopen jaar ben ik de week na lowlands wel compleet ingestort, maar dat komt waarschijnlijk meer door de toestanden toen met mn ex dan door het feesten, hoewel de combi vooral wel fataal zal zijn geweest. Dit jaar eens even kijken hoe ik dat ga doen met evt festivals. misschien wel niks want alles is zo duur geworden
  maandag 9 maart 2009 @ 20:08:53 #19
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66871902
Stelletje lowlandsjunkies hier !!!
Deze zomer een lowlandsmedicatietopiczuipmeet organiseren? .
KuikenGuppy
  maandag 9 maart 2009 @ 20:10:40 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66871967
lowlandsmedicatietopiczuipmeet. Leuk woord voor galgje .
KuikenGuppy
  maandag 9 maart 2009 @ 20:17:18 #21
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66872243
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:08 schreef Burdie het volgende:
gezelig!! ga jij ook naar lowlands dan?
gaan we daar meeten, lekker met een kopje groene thee van de DE tent
lekkerrrrrr
pi_66872558
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:08 schreef Burdie het volgende:
  maandag 9 maart 2009 @ 20:40:04 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66873030
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:17 schreef Murmeli het volgende:

[..]

lekkerrrrrr
Vaste prik!
KuikenGuppy
pi_66873487
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:17 schreef Murmeli het volgende:

[..]

lekkerrrrrr
Ah, de DE tent
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:01:42 #25
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66886128
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:40 schreef Burdie het volgende:

[..]

Vaste prik!
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ah, de DE tent
Ik zeg: we hebben een date
en dan proberen niet teveel te zuipen
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 16:11:31 #26
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_66900298
jullie hebben mijn vorige berichtje genegeerd

het gaat wel weer wat beter maar merk wel dat ik weer 'op' begin te raken. Zo lekker een tukkie doen en morgen college skippen, dan moet het wel goedkomen hoop ik op dit moment wel zo labiel als wat, het ene moment voel ik me normaal en 5 minuten later zwaar down. Erg vermoeiend

wat lowlands betreft, ook voor mij vaste prik de vorige keer was alleen niet zo tof omdat een of andere mongool me gedrogeerd had en ik dus behoorlijk van het padje af was

maar ben ook wel in voor een meet
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:39:27 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66901458
MaJo: heb je al uitslag uit het ziekenhuis?
En zorg je eigenlijk wel een beetje goed voor jezelf? Juist als het mentaal niet zo goed gaat, zou je ervoor moeten zorgen dat je fysiek in topconditie bent, en vice-versa. Om de 'klappen' op te kunnen vangen.
Dit geldt trouwens ook voor Murmeli .
Dus beide dames: hebben jullie een beetje een normaal dag/nachtritme? Slapen jullie genoeg? Eten jullie drie keer per dag een maaltijd? Zorgen jullie ervoor dat je regelmatig verse groenten of fruit binnen krijgen? Doen jullie aan lichaamsbeweging?
Hup ladies, in de biechtstoel .
KuikenGuppy
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 17:08:24 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_66902566
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:39 schreef Burdie het volgende:
En zorg je eigenlijk wel een beetje goed voor jezelf? Juist als het mentaal niet zo goed gaat, zou je ervoor moeten zorgen dat je fysiek in topconditie bent, en vice-versa. Om de 'klappen' op te kunnen vangen.
Nee dat hoor ik pas over 3 weken En ben de laatste tijd weer giga aan het kwakkelen. Al ruim een week flink verkouden. En nu komt mijn verstandskies ook nog eens door
quote:
Dus beide dames: hebben jullie een beetje een normaal dag/nachtritme? Slapen jullie genoeg? Eten jullie drie keer per dag een maaltijd? Zorgen jullie ervoor dat je regelmatig verse groenten of fruit binnen krijgen? Doen jullie aan lichaamsbeweging?
Normaal dag en nachtritme
Goed slapen
3 keer per dag eten
Verse groenten en fruit
Lichaamsbeweging

En ik rook als een ketter
pi_66903815
quote:
Ik doe dat natuurlijk allemaal wel!

Lowlands<-->AD gebruikers, een causaal verband?
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 18:32:44 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_66905533
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 17:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Blijkbaar wel ja

roken er hier meer trouwens? In het ADHD topic rookt iedereen dus absoluut een causaal verband
pi_66908461
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:32 schreef MaJo het volgende:

[..]

Blijkbaar wel ja

roken er hier meer trouwens? In het ADHD topic rookt iedereen dus absoluut een causaal verband
Ik rook tegenwoordig parttime
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:34:40 #32
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66913347
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik rook tegenwoordig parttime
Idem .
KuikenGuppy
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:35:45 #33
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66913389
quote:
Jij bent een man .
KuikenGuppy
pi_66923447
haha! ik rook niet.... spelbreker.
verder leef ik ook best gezond tegenwoordig! nu de rest nog.

ben wel vaak naar lowlands geweest, maar de laatste jaren niet meer.
misschien ga ik dit jaar wel weer. meeeeeting.
pi_66925337
Roker en Lowlands bezoeker meldt zich
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_66934634
Waar ik trouwens van baal: mijn zorgverzekeraar heeft een aantal maanden geleden bedacht dat het een goed idee was om een ander merk medicijnen te gaan vergoeden. Vind ik prima zolang er dezelfde werkzame stof in zit maarrrrrr: eerst kreeg ik mijn fluoxetine netjes in een capsule, nu in een dispergeerbaar pilletje.

Vroeger: *Grrrrrrrr pakt pil uit doordrukstrip, slok water en weg
Nu: *Grrrrrrrr pakt pil uit doordrukstrip, roert tot het ding opgelost is, drinkt bittere smurrie op, kijkt vies

En volgens mij is het nog 20 cent duurder per 30 stuks ook

Ik vind het iig niet zo'n verstandige zet, mensen hebben vaak toch al veel moeite met medicijndiscipline, dit draagt daar volgens mij niet aan bij.
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:20:14 #37
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66934751
dat is het nadeel van het huidige systeem, en dan hebben we het nog niet eens over dat de werking (en bijwerkingen) toch soms nog kan verschillen tussen diverse generieke medicijnen

kun je niet bij je dokter aangeven dat je door het veranderen van de pil vorm, je minder compliant bent en dus bang dat je weer een terugval krijgt...
pi_66935738
Nou ik heb er weinig problemen mee en weet ook heel goed dat ik gewoon me aan mijn medicijn moet houden, maar iemand die zo labiel als iets is en begint met AD vraag ik me af of het niet beter is om het innemen zo simpel mogelijk te houden
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:18:30 #39
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66939295
quote:
dag/nachtritme: nu weer wel
genoeg slapen: ja als ik alleen slaap wel anders word ik wakker gehouden
3x per dag eten: is 4x ook goed?
groente fruit: veel groente/weinig fruit.
sporten: te weinig, weer aan het opbouwen.
roken: nee, gatverdarrie!!

maar idd braaf mn ritme aanhouden en genoeg nuttige dingen doe nen ook relaxen helpt wel.he gaat nu al bijna een week heel erg goed. ik ga zo naar de nagelstyliste mezelf laten verwennen
vanmorgen bij de psychiater geweest, was ook weer fijn, en er is waarschinlijk toch vervanging voor hem nu hij weggaat en vanavond weer naar mn groepje en daar heb ik ook zin in.
Murmeli gaat de goede kant op.
ow en ga echt minder drinken, dit weekend weer goede test, gezellig feestje komt eraan

MaJo: lief zijn voor jezelf hoor. je moet voor jezelf zorgen en lief zijn want als jij het nite doet, wie moet ht dan doen??

Zo ik moet gaan, mn nagels laten knutselen, ben benieuwd of ik dat leuk ga vinden, hihi

voor jullie allemaal
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:10:47 #40
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66941127
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nou ik heb er weinig problemen mee en weet ook heel goed dat ik gewoon me aan mijn medicijn moet houden, maar iemand die zo labiel als iets is en begint met AD vraag ik me af of het niet beter is om het innemen zo simpel mogelijk te houden
Ik schrijf me tegenwoordig helemaal suf over dit onderwerp van compliance/adherence en persistence van medicijnen, vandaar
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:12:18 #41
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66941184
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:20 schreef Re het volgende:
dat is het nadeel van het huidige systeem, en dan hebben we het nog niet eens over dat de werking (en bijwerkingen) toch soms nog kan verschillen tussen diverse generieke medicijnen
Check!
Hoewel ik het geluk heb gehad een ander merk medicijn te krijgen, dat ineens een stuk 'beter' werkte voor mij.
KuikenGuppy
pi_66942034
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:10 schreef Re het volgende:

[..]

Ik schrijf me tegenwoordig helemaal suf over dit onderwerp van compliance/adherence en persistence van medicijnen, vandaar
Scriptie/promoveren/onderzoek?

Overigens, komt het bij jou weten ook voor dat er slechts een ander doosje/kleur capsule omheen zit maar het medicijn voor de rest exact hetzelfde is? Zo heb ik ontdekt dat een bepaald antihistaminicum van het Kruidvat en het 'merk-antihistaminicum' precies dezelfde bijsluiter hebben op het aanpassen van de naam na. Samenstelling van de tabletten is op papier volkomen hetzelfde en de pillen zien er precies hetzelfde uit. Alleen zijn die van het Kruidvat 1/3 van de prijs oid
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:52:36 #43
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66942385
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Scriptie/promoveren/onderzoek?

Overigens, komt het bij jou weten ook voor dat er slechts een ander doosje/kleur capsule omheen zit maar het medicijn voor de rest exact hetzelfde is? Zo heb ik ontdekt dat een bepaald antihistaminicum van het Kruidvat en het 'merk-antihistaminicum' precies dezelfde bijsluiter hebben op het aanpassen van de naam na. Samenstelling van de tabletten is op papier volkomen hetzelfde en de pillen zien er precies hetzelfde uit. Alleen zijn die van het Kruidvat 1/3 van de prijs oid
't is mijn werk ... ik schrijf (althans ik manage) wetenschappelijke artikelen en ja wat je hierboven beschrijft komt voor, het is zelfs zo dat het nog hetzelfde (of een dochter) bedrijf kan zijn. Maar de meeste generieke versies zijn toch net iets anders qua samenstelling (de vulstoffen, smeltstoffen etc.), ook om kosten te reduceren
  donderdag 12 maart 2009 @ 04:20:52 #44
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_66958199
Is er iemand die wel eens 5-HTP op een reguliere basis als vervanger van bijvoorbeeld een SSRI heeft gebruikt? En dan heb ik het niet over de variant die in NL verkrijgbaar is van 1 of ander "homoplantje" , maar de echte pure synthetische vorm die hier in NL eigenlijk niet verkocht mag worden. 5-HTP heeft al een poos mijn aandacht, in het verleden (paar jaar terug) had ik er al eens van gehoord omdat ik toen nogal veel op bodybuilding fora las (maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal), maar dit filmpje wekte laatst wel mijn interesse.

[ Bericht 30% gewijzigd door TheVotary op 12-03-2009 04:38:27 ]
  donderdag 12 maart 2009 @ 09:25:50 #45
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66960280
quote:

[..]

Hahahaha
gelukkig zat ik bij de laatste lowlands nog niet aan de AD, dat kwam erna pas
Of misschien gaan mensen die te vaak naar lowlands zijn geweest aan de AD, dat zou bij mij wel kunnen
  donderdag 12 maart 2009 @ 13:04:36 #46
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66967306

Volgende week ga ik alweer 4 dagen van 6 uur werken begint al bijna op een normale werkweek te lijken!!

(ben dat ziekgemeld zijn zo zat nu...loop al 2 jaar te kloten, dan weer ziek dan weer niet.... nu hopen dat het alleen maar beter blijft gaan)
pi_66982236
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 04:20 schreef TheVotary het volgende:
Is er iemand die wel eens 5-HTP op een reguliere basis als vervanger van bijvoorbeeld een SSRI heeft gebruikt? En dan heb ik het niet over de variant die in NL verkrijgbaar is van 1 of ander "homoplantje" , maar de echte pure synthetische vorm die hier in NL eigenlijk niet verkocht mag worden. 5-HTP heeft al een poos mijn aandacht, in het verleden (paar jaar terug) had ik er al eens van gehoord omdat ik toen nogal veel op bodybuilding fora las (maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal), maar dit filmpje wekte laatst wel mijn interesse.

Ik ben niet zo van de zelfmedicatie, zeker niet als het een of ander hoog gedoseerd goedje is.
pi_66987300
Ah Lowlands... Goed idee. De afgelopen twee jaar ben ik Burdie toch al tegen het lijf gelopen, dus zal dit jaar vast ook wel weer gebeuren. .

Anyway, ontopic, ik ben blij met mijn combinatie van sociale vaardigheidstraining, individuele gedragstherapie en een 36-urige werkweek... Voldoende praktijk aanwezig (werk) om de theorie in de praktijk te brengen. Het wordt nog wel eens wat met mij. .
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:22:34 #49
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66998317
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 21:48 schreef DeepChord het volgende:
Ah Lowlands... Goed idee. De afgelopen twee jaar ben ik Burdie toch al tegen het lijf gelopen, dus zal dit jaar vast ook wel weer gebeuren. .

Anyway, ontopic, ik ben blij met mijn combinatie van sociale vaardigheidstraining, individuele gedragstherapie en een 36-urige werkweek... Voldoende praktijk aanwezig (werk) om de theorie in de praktijk te brengen. Het wordt nog wel eens wat met mij. .
Gezellig!!!
misschien moeten we een pre lowlands medicatietopic niet zuip meet houden?
goed bezig jij met je werk en therapie dingen enzo fijn dat je het ziet zitten!!
het komt allemaal nog wel eens goed met ons allemaal.
Morgen weer een gezellig feestje met wat fokkers uit het singles topic. gaat murmeli weer proberen niet teveel te zuipen
  Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 09:26:46 #50
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_66998454
Met mij gaat het ook goed afgelopen twee dagen gewerkt, vandaag en morgen ook. Lekker centjes verdienen

alleen door mijn overmoedige ADD gedrag wel steeds veel te laat gaan slapen ben dus behoorlijk kapot. Dat wordt zondag lekker lang bijslapen
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:51:59 #51
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_66999215
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:26 schreef MaJo het volgende:
Met mij gaat het ook goed afgelopen twee dagen gewerkt, vandaag en morgen ook. Lekker centjes verdienen

alleen door mijn overmoedige ADD gedrag wel steeds veel te laat gaan slapen ben dus behoorlijk kapot. Dat wordt zondag lekker lang bijslapen
owww lekker slaaapen!!! ik ga vannacht ook bijslapen. vriendje heeft vannacht weer teveel herrie liggen maken en nou ben ik gaar. Ik slaap echt alleen maar in volledige stilte zo onhandig!
  † In Memoriam † vrijdag 13 maart 2009 @ 13:57:07 #52
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_67007388
Ik ga zeer waarschijnlijk aan de medicatie, ik voel me de laatste maanden steeds meer depressief worden en ben bij een punt aanbeland dat ik bij het wakkerworden ik het liefst weer wilde dat deze dag weer voorbij was. Ik moet me ook echt door een dag heen slepen. HEEL veel denken, sterk minderwaardigheidsgevoel en constant gevoel van onrust etc.

Vooral het gevoel dat 'niemand mij snapt'. Klinkt cliché maar het is wel zo dat sommige 'vrienden' liever niet met me omgaan of naar mijn problemen willen luisteren als ik in een depressieve staat ben. Dat is waarschijnlijk gedeeltelijk een van mijn 1000en hersenspinsels maar het helpt mijn gevoel niet bepaald mee. Gevolg is dat ik me ga gedragen naar iets wat ik niet ben, mijn hele gevoel overspoelen met een emotie die al mijn emotie opslokt en als ik dan naar huis fiets en thuis zit keert dat blije (nep)gevoel zich om in intense depressieve gevoelens en ga ik maar een beetje lusteloos achter de computer zitten of tv kijken.

Ik heb zo een afspraak met een psycholoog en een psychiater (RIAGG), om het er over te hebben. Ik hoop dat ik eindelijk eens mijn hart kan luchten waar ik altijd veel moeite mee heb, omdat ik me denk ik erg schaam voor mijn gevoel en ik gewoon 'normaal' wil zijn. Ik zal evt tranen ook niet proberen te stoppen, als ik écht mijn hart lucht komen die al voordat ik begin met vertellen, merk ik bij mijn ouders en een goede vriend.

Ik hoop iig dat medicatie en therapie me weer overeind kunnen houden. Welk middel ik zou krijgen weet ik dan nog niet, mijn oude psych had het over dat het eigenlijk een kwestie van 'iene-miene-mutte' is omdat hij bij mij niet zou weten welk middel het beste zou werken.
:')
pi_67016403
Als ik even zo brutaal mag zijn heb ik een aantal vraagjes voor diegene die momenteel aan de antidepressiva zijn of zijn geweest.

Zelf ben ik vrij introvert qua karakter, en ik ben daar eigenlijk best trots op. Het heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Voordeel bij mij is dat ik vaak goed en helder kan nadenken, goed kan concentreren en vol zit met creativiteit. Nu ben ik bang dat door het gebruik van antidepressiva je karakter als het ware veranderd naar een extravert karakter, iets wat ik juist helemaal niet wil, en vrees daardoor ook mijn creativiteit verlies.

Iemand ervaring hiermee?

De aanleiding dat ik hoogstwaarschijnlijk AD's ga slikken is niet omdat ik depressief ben, maar meer als ondersteuning bij de gesprekken die ik heb met het verwerken van bepaalde dingen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 maart 2009 @ 19:50:07 #54
pi_67018769
Ik heb het gesprek gehad en begin maandag aan Citalopram (20mg) in combinatie met oxazepam (10mg). Ik hoop dat hierbij mijn dieptepunt aan zijn einde komt . Mijn ouders staan ook volledig achter me en voor mijn vader hebben dergelijke middelen al meer dan 15 jaar succes geboekt.
  Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 20:23:49 #55
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67019842
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 18:24 schreef F04 het volgende:
-knip-
Ik heb het idee dat je de termen introvert en extravert omkeert. Introvert betekent naar binnen gekeerd en extravert dat je spontaan bent en meer open. Of bedoel je dit ook? Door het gebruik van AD raak je vaak wat afgevlakt en ik ben er rustiger en dus introverter door geworden. Nou is het niet zo dat je karakter er echt helemaal door verandert hoor. Het is meer een extra steuntje in de rug
  Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 20:27:02 #56
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_67019973
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 19:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik heb het gesprek gehad en begin maandag aan Citalopram (20mg) in combinatie met oxazepam (10mg). Ik hoop dat hierbij mijn dieptepunt aan zijn einde komt . Mijn ouders staan ook volledig achter me en voor mijn vader hebben dergelijke middelen al meer dan 15 jaar succes geboekt.
wat goed dat je deze stap hebt gezet, dat is niet makkelijk. Ik herken me heel erg in je verhaal. Vooral dat je je vrolijk voelt bij anderen maar als je thuiskomt het nep aanvoelt.

wat die vrienden betreft: denk je dat je ze 'lastig valt' met je depressie of weet je dat zij dat vinden? In het laatste geval zijn het geen echte vrienden... Het kan echter ook zijn dat jij dat denkt maar zij dat helemaal niet zo voelen. Vraag het anders eens, dan weet je ook waar je aan toebent

succes
pi_67025383
quote:
Als ik even zo brutaal mag zijn heb ik een aantal vraagjes voor diegene die momenteel aan de antidepressiva zijn of zijn geweest.

Zelf ben ik vrij introvert qua karakter, en ik ben daar eigenlijk best trots op. Het heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Voordeel bij mij is dat ik vaak goed en helder kan nadenken, goed kan concentreren en vol zit met creativiteit. Nu ben ik bang dat door het gebruik van antidepressiva je karakter als het ware veranderd naar een extravert karakter, iets wat ik juist helemaal niet wil, en vrees daardoor ook mijn creativiteit verlies.

Iemand ervaring hiermee?

De aanleiding dat ik hoogstwaarschijnlijk AD's ga slikken is niet omdat ik depressief ben, maar meer als ondersteuning bij de gesprekken die ik heb met het verwerken van bepaalde dingen.
je karakter verandert niet door ad hoor, zo drastisch werkt het allemaal niet.
misschien zorgt het er wel voor dat je wat makkelijker kunt communiceren met anderen, maar meer zal het ook echt niet doen denk ik.

ik wacht zelf nog op resultaat van ad op mijn sociale skills, slik het nog niet zo lang.
ben er in elk geval nog niet enorm extravert van geworden en denk ook niet dat dat gaat gebeuren.
vind ik zelf ook wel fijn dat dat introverte wel blijft.
om ineens een extraverte persoon te worden past absoluut niet bij me en lijkt me heeel erg naar eigenlijk.
pi_67026963
quote:

Iemand ervaring hiermee?

Als het aanslaat, zal het je doorgaans meer zelfvertrouwen geven en dat kan tot wat meer extravert ogend gedrag leiden. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel zoveel aan AD hebt als je niet depressief bent. Ik baal bijvoorbeeld ook met AD nog van dingen waar een normaal mens van hoort te balen. Het is geen grote "happy pill" zoals mensen wel eens denken. Persoonlijk denk ik dat AD je niet zullen helpen, integendeel zelfs, als je niet ook echt behoorlijk iets mankeert wat de stofwisseling in je hersenen betreft.

Het zijn geen snoepjes natuurlijk, en al helemaal geen wondermiddel.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 00:35:32 #59
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_67028699
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 20:23 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je de termen introvert en extravert omkeert. Introvert betekent naar binnen gekeerd en extravert dat je spontaan bent en meer open. Of bedoel je dit ook? Door het gebruik van AD raak je vaak wat afgevlakt en ik ben er rustiger en dus introverter door geworden. Nou is het niet zo dat je karakter er echt helemaal door verandert hoor. Het is meer een extra steuntje in de rug
Ik heb dat idee helemaal niet dat hij dingen door elkaar haalt. Waarom zouden ze anders bepaalde SSRI voorschrijven bij iets als sociale fobie? Nog introverter worden helpt daar niet echt bij Het is helemaal niet raar dat hij AD koppelt aan meer extraverter worden als ze deze medicatie ook voorschrijven bij zo'n psychische stoornis.

En voor een depressie helpt het nog altijd beter om je hele leven eens kritisch te gaan bekijken en daar veranderingen in aan te brengen. Want een depressie is vaak niet meer dan een onvrede met de situatie zoals die nu is. Het verleden kun je niks meer aan veranderen, het heden en de toekomst is echter een hele andere zaak (vooral als je 'jong' bent en in de Westerse samenleving bent opgegroeid). Maar AD kan je helpen om deze stappen te zetten of juist niet en gewoon ook nog 15 jaar zo door te gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheVotary op 14-03-2009 00:51:17 ]
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 01:39:58 #60
pi_67030085
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 20:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

wat goed dat je deze stap hebt gezet, dat is niet makkelijk. Ik herken me heel erg in je verhaal. Vooral dat je je vrolijk voelt bij anderen maar als je thuiskomt het nep aanvoelt.

wat die vrienden betreft: denk je dat je ze 'lastig valt' met je depressie of weet je dat zij dat vinden? In het laatste geval zijn het geen echte vrienden... Het kan echter ook zijn dat jij dat denkt maar zij dat helemaal niet zo voelen. Vraag het anders eens, dan weet je ook waar je aan toebent

succes
Ik weet het niet, en ik durf het ook niet echt te vragen. Ik heb ook vaak het gevoel dat mensen mij negeren om een of andere reden of dat ze me er alleen bij willen voor gezelligheid of als ze niemand hebben etc.

Ik was net bij een een kennis (weet niet of ik hem een vriend moet noemen, zie hem niet heel vaak maar we chillen wel eens) en met nog iemand anders. Ik twijfelde om het te vertellen maar vertelde toch maar dat ik aan de medicatie zou gaan. Ze reageerden negatief en zeiden dat je van medicatie een ander persoon wordt en dat ik zelf mijn problemen onder ogen moet komen te zien.

Maar ik héb mijn problemen al zovaak proberen zelf te handelen en dat kan ik gewoon niet meer aan. De laatste maanden heb ik zoveel energie gemaakt om mezelf overeind te houden dat de energie gewoon is opgeraakt. Als zo weinig mensen me steunen blijf ik maar malen over de gedachte of ik me niet gewoon aanstel en dat ik het zelf zou moeten kunnen handelen. Maar dit probeer ik al zo lang.

Zielig verhaal, maar het is gewoon frustrerend weinig steun te krijgen
  zaterdag 14 maart 2009 @ 01:51:30 #61
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_67030279
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ik weet het niet, en ik durf het ook niet echt te vragen. Ik heb ook vaak het gevoel dat mensen mij negeren om een of andere reden of dat ze me er alleen bij willen voor gezelligheid of als ze niemand hebben etc.

Ik was net bij een een kennis (weet niet of ik hem een vriend moet noemen, zie hem niet heel vaak maar we chillen wel eens) en met nog iemand anders. Ik twijfelde om het te vertellen maar vertelde toch maar dat ik aan de medicatie zou gaan. Ze reageerden negatief en zeiden dat je van medicatie een ander persoon wordt en dat ik zelf mijn problemen onder ogen moet komen te zien.

Maar ik héb mijn problemen al zovaak proberen zelf te handelen en dat kan ik gewoon niet meer aan. De laatste maanden heb ik zoveel energie gemaakt om mezelf overeind te houden dat de energie gewoon is opgeraakt. Als zo weinig mensen me steunen blijf ik maar malen over de gedachte of ik me niet gewoon aanstel en dat ik het zelf zou moeten kunnen handelen. Maar dit probeer ik al zo lang.

Je moet ook niet verwachten - vind ik zelf dan - dat iedereen positief reageert op medicatie bij iemand die niet als een doorgeslagen gek overkomt op de ander. Dit is een soort basale reactie die bij veel mensen is ingebouwd en is eigenlijk ook niet raar. Dat ze er met je over willen praten is toch al een soort 'steun'?
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 02:02:55 #62
pi_67030428
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:51 schreef TheVotary het volgende:

[..]

Je moet ook niet verwachten - vind ik zelf dan - dat iedereen positief reageert op medicatie bij iemand die niet als een doorgeslagen gek overkomt op de ander. Dit is een soort basale reactie die bij veel mensen is ingebouwd en is eigenlijk ook niet raar. Dat ze er met je over willen praten is toch al een soort 'steun'?
Misschien wel, maar mijn eindeloze gedachten maken er weer van een mug een olifant. Ik ben ook iemand die heel erg twijfelt. Ik wil een aantal mensen mensen hun waardering voordat ik de doorslag durf te maken. Maar dat is in dit opzicht dus niet het geval en ik zal maar op mezelf proberen te rekenen. Ik sta er zelf namelijk wel erg achter.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 10:52:41 #63
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67033438
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Dat gevoel dat je het al zo lang alleen hebt geprobeerd en het niet meer volhoudt ken ik wel. dat had ik ook toen ik aan de AD begon. (ook citalopram trouwens). Als je er zelf achter staat dan zou ik er gewoon voor gaan. Er zijn altijd voor- en tegenstanders van medicatie, en mensen kunnen niet in jouw gevoel kijken hoe jij je precies voelt. Ik heb toen ik ermee begon ook van een aantal mensen hele kritische vragen gehad over de medicatie, maar ik vond het niet vervelend, het hielp me ook wel om op een rijtje te krijgen wat ik erbij voelde en er juist meer achter te staan.
Zoals iedereen al zegt, het is geen wondermiddel, ik heb nu nog wel eens dips (lees maar eens terug in het topic), maar ik begrijp dan sneller waar het door komt, en vooral de kleine tegenslagen zijn zoveel beter te handlen. Succes als je begint, het begin zal even wennen zijn ivm bijwerkingen, maar die nemen daarna weer af.
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 12:59:58 #64
pi_67036265
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:52 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Dat gevoel dat je het al zo lang alleen hebt geprobeerd en het niet meer volhoudt ken ik wel. dat had ik ook toen ik aan de AD begon. (ook citalopram trouwens). Als je er zelf achter staat dan zou ik er gewoon voor gaan. Er zijn altijd voor- en tegenstanders van medicatie, en mensen kunnen niet in jouw gevoel kijken hoe jij je precies voelt. Ik heb toen ik ermee begon ook van een aantal mensen hele kritische vragen gehad over de medicatie, maar ik vond het niet vervelend, het hielp me ook wel om op een rijtje te krijgen wat ik erbij voelde en er juist meer achter te staan.
Zoals iedereen al zegt, het is geen wondermiddel, ik heb nu nog wel eens dips (lees maar eens terug in het topic), maar ik begrijp dan sneller waar het door komt, en vooral de kleine tegenslagen zijn zoveel beter te handlen. Succes als je begint, het begin zal even wennen zijn ivm bijwerkingen, maar die nemen daarna weer af.
Dank je wel. Ik sta de laatste tijd zo slecht in mijn schoenen dat een rotopmerking letterlijk mijn dag kapot kan maken enzo. Voor de bijwerkingen heb ik standaard 2x oxazepam per dag.
pi_67036787
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 12:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Dank je wel. Ik sta de laatste tijd zo slecht in mijn schoenen dat een rotopmerking letterlijk mijn dag kapot kan maken enzo. Voor de bijwerkingen heb ik standaard 2x oxazepam per dag.
Ik heb precies hetzelfde! 1 rotopmerking van een collega en heel mijn dag is verpest. Ik moet soms praten met zo'n psycholoog, maar toch blijf ik wel met een kutgevoel zitten.
Tsja, voor een gesprek kan ik ook niet altijd terecht omdat ze zelf altijd volgepland staat.

Wat ik hoop te bereiken van AD's is dat ik minder afhankelijk wordt van anderen, en me assertiever kan opstellen.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 13:38:47 #66
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67037315
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:19 schreef F04 het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde! 1 rotopmerking van een collega en heel mijn dag is verpest. Ik moet soms praten met zo'n psycholoog, maar toch blijf ik wel met een kutgevoel zitten.
Tsja, voor een gesprek kan ik ook niet altijd terecht omdat ze zelf altijd volgepland staat.

Wat ik hoop te bereiken van AD's is dat ik minder afhankelijk wordt van anderen, en me assertiever kan opstellen.
heel herkenbaar, dat had ik ook. zelfs een reactie van de psych die neutraal bedoeld was kon al zorgen dat ik de keer daarna mn mond dichthield. Denk dat dat een beetje bij het depressief zijn hoort ofzo. Maar dat wordt beter als je je weer beter gaat voelen.

wel raar trouwens,sinterklaaskapoentje, dat je oxazepam krijgt voor de bijwerkingen van AD. is dat normaal? Ik heb het niet gehad en vond het ook niet nodig. ik was vooral misselijk in het begin en daarna duizelig. en gespannen spieren die heb ik nog steds, maar om daar nou oxazepam voor te gaan slikken lijkt me wel wat heftig. of heeft het bij jou een andere reden?
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 13:39:00 #67
pi_67037324
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:19 schreef F04 het volgende:

[..]

Erg kut is dat indd. Vooral als je weet dat het nergens voor nodig is enzo en daardoor weer een nieuwe twijfel ontstaat. Eindeloze gedachten. Ik wás opzich erg assertief en onafhankelijk maar door een gebeurtenis een paar maanden terug ben ik steeds meer in een neerwaardse spiraal terecht gekomen waar vechten niet meer werkte.
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 13:42:09 #68
pi_67037437
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:38 schreef Murmeli het volgende:

[..]

wel raar trouwens,sinterklaaskapoentje, dat je oxazepam krijgt voor de bijwerkingen van AD. is dat normaal? Ik heb het niet gehad en vond het ook niet nodig. ik was vooral misselijk in het begin en daarna duizelig. en gespannen spieren die heb ik nog steds, maar om daar nou oxazepam voor te gaan slikken lijkt me wel wat heftig. of heeft het bij jou een andere reden?
Ik weet het niet. De psych had het erover dat ik óf het kon nemen als ik me echt niet lekker voelde, óf standaard 2 keer per dag. Ik weet niet of het een speciale reden heeft.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 13:46:12 #69
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67037573
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ik weet het niet. De psych had het erover dat ik óf het kon nemen als ik me echt niet lekker voelde, óf standaard 2 keer per dag. Ik weet niet of het een speciale reden heeft.
dan zou ik dat eerst navragen voor je het gaat slikken.
(ik zou eigenlijk zeggen: niet nemen als het niet nodig is, maar omdat ik geen deskundige ben denk ik dat het beter is als je het navraagt).

nou ja andere optie is gewoon doen wat de psych gezegd heeft, want misschien werkt mijn mening weer verwarrend...

in ieder geval sterkte. en we horen wel hoe het gaat. in ieder geval mensen zat hier met ervaring dus je kan jeverhaal altijd kwijt.
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 13:50:37 #70
pi_67037708
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:46 schreef Murmeli het volgende:

[..]

dan zou ik dat eerst navragen voor je het gaat slikken.
(ik zou eigenlijk zeggen: niet nemen als het niet nodig is, maar omdat ik geen deskundige ben denk ik dat het beter is als je het navraagt).

nou ja andere optie is gewoon doen wat de psych gezegd heeft, want misschien werkt mijn mening weer verwarrend...

in ieder geval sterkte. en we horen wel hoe het gaat. in ieder geval mensen zat hier met ervaring dus je kan jeverhaal altijd kwijt.
Dat heb ik inderdaad nodig Ik ga nu ff de stad in en vanavond een feestje, kijken of ik me goed op me gemak kan voelen. Ik ga maandag trouwens beginnen aan de medicijnen.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 13:57:37 #71
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67037923
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Erg kut is dat indd. Vooral als je weet dat het nergens voor nodig is enzo en daardoor weer een nieuwe twijfel ontstaat. Eindeloze gedachten. Ik wás opzich erg assertief en onafhankelijk maar door een gebeurtenis een paar maanden terug ben ik steeds meer in een neerwaardse spiraal terecht gekomen waar vechten niet meer werkte.
Oja dat onzeker worden over je gedrag omdat je weet dat het niet nodig is ken ik ook... Probeer straks een keer om dat als eerste af te leren, want daar heb je niks aan.
Ik heb bijv de neiging om soms om niks echt helemaal uit mn slof te schieten en te gaan vloeken. meestal in het luchtledige maar soms ook wel tegen mensen. dat is natuurlijk behoorlijk genant gedrag. het is gelukkig door de AD ook minder (en ook doordat ik beter in mn vel zit) maar het gebeurt soms nog wel (afgelopen week nog). niet dat ik me er dan niet meer voor schaam, ik baal er wel van, maar ik probeer niet kwaad op mezelf te worden, want daar wordt het echt alleen maar erger van...
  zaterdag 14 maart 2009 @ 14:00:48 #72
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_67038025
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Dat heb ik inderdaad nodig Ik ga nu ff de stad in en vanavond een feestje, kijken of ik me goed op me gemak kan voelen. Ik ga maandag trouwens beginnen aan de medicijnen.
goed van je dat je nog naar een feestje gaat!! Leg jezelf niet teveel druk op om het leuk te hebben. Dat je gaat is al hartstikke positief. Dus als je het dan ook nog leuk gaat hebben is het helemaal super, maar als het niet lukt: so be it. volgende keer beter.

maandag beginnen dus. nog 2 daagjes nuchter door het leven, hihi. Begin jij ook met halve dosis? ga je het savonds of overdag nemen? en ben je er zenuwachtig voor of niet?

ik begon toen met een halve en heb een uur ofzo op de bank zitten wachten of ik iets zou voelen. toen ben ik maar gaan afspreken met een vriendin. Ik daarheen fietsen maar toen voelde ik me toc hwel raar en heel misselijk. Dat rare gevoel dat bleef dus nu neem ik ze savonds. kan ik lekker in bed stoned liggen wezen
pi_67039426
Ik heb hier sinds een week good old prozac gekregen, maar durf er nog niet aan te beginnen vanwege de bijwerkingen. Ben alleen maar bang dat tijdens de beginperiode ik alleen maar nog dieper in de put zak. Aan de andere kant denk ik toch weer dat de medicatie een voordeel op lange termijn hebben.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:24:55 #74
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_67040461
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:00 schreef Murmeli het volgende:

maandag beginnen dus. nog 2 daagjes nuchter door het leven, hihi. Begin jij ook met halve dosis? ga je het savonds of overdag nemen? en ben je er zenuwachtig voor of niet?

ik begon toen met een halve en heb een uur ofzo op de bank zitten wachten of ik iets zou voelen. toen ben ik maar gaan afspreken met een vriendin. Ik daarheen fietsen maar toen voelde ik me toc hwel raar en heel misselijk. Dat rare gevoel dat bleef dus nu neem ik ze savonds. kan ik lekker in bed stoned liggen wezen
Oh, ik dacht dat ik de enige was die zich daar een week over heeft lopen drukmaken.

Ik probeer die AD voor misselijkheid en draaiierigheid (later ontstaan vooral door het niet kunnen omgaan met die continue misselijkheid). Probleem is natuurlijk dat ik nou al nauwelijk kan werken, hoe moet het dan de eerste weken met medicijnen gaan?

Ik ben maar voor 's avonds gegaan (10 mg paroxetine). Juist om er zo weinig mogelijk last van te krijgen gedurende de dag. Tot een paar uur na innemen merkte ik ook niet erg veel. Later in de nacht wat last van vaak wakker worden en misselijkheid. Dat laatste heb ik nu ook de hele dag maar dat had ik sowieso heel regelmatig. Weet dus niet precies hoeveel ik daadwerkelijk aan die pil kan toeschrijven.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:26:42 #75
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_67040529
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:45 schreef F04 het volgende:
Ik heb hier sinds een week good old prozac gekregen, maar durf er nog niet aan te beginnen vanwege de bijwerkingen. Ben alleen maar bang dat tijdens de beginperiode ik alleen maar nog dieper in de put zak. Aan de andere kant denk ik toch weer dat de medicatie een voordeel op lange termijn hebben.
Ik heb precies hetzelfde (alleen paroxetine i.p.v. fluoxetine). Ik ben maar begonnen om de reden die je noemt in de laatste zin.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2009 @ 18:26:51 #76
pi_67045856
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:00 schreef Murmeli het volgende:

[..]

goed van je dat je nog naar een feestje gaat!! Leg jezelf niet teveel druk op om het leuk te hebben. Dat je gaat is al hartstikke positief. Dus als je het dan ook nog leuk gaat hebben is het helemaal super, maar als het niet lukt: so be it. volgende keer beter.

Ik ben eigenlijk niet zo zenuwachtig, ik heb ook helemaal het gevoel dat ik er aan toe ben want de afgelopen 2 weken waren niet te doen. Vooral bij het opstaan voel ik me echt depressief, ik heb fijne dromen en als ik daar uitkom en de eerste negatieve gedachten als een bomaanslag binnenkomt zou ik willen dat het weer avond was en ik weer kon gaan slapen.

Ik begin met een hele dosis, s'ochtends, samen met oxazepam, en s'avonds nog een oxazepam.

Maar zenuwachtig ben ik niet echt, ik heb veel geëxperimenteerd met drugs en daarvoor was ik wel altijd spannend. Maar als ik het krijg voorgeschreven dan vind ik het niet zo'n probleem. Vooral als ik zie hoe het bij mijn vader zo goed werkt, en als er iets is dat ik altijd een ervaringsdeskundige in huis heb. En anders kan ik hier nog terecht
pi_67047554
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Ik ben van plan om nog even een week of 2 te wachten, want ik heb hier wel het recept gekregen met de afspraak dat ik 3 maanden aan de AD zou gaan, en als het dan beter gaat ermee stoppen. Maar wat als het dan toch niet goed gaat naar die 3 maanden, en ik moet na een maandje weer aan de AD, moet ik dan weer die ''nare'' beginperiode door?

Het probleem bij mij is dat ik niet zomaar even een paar dagen vrij kan nemen, hoe hebben jullie AD's verdragen tijdens de eerste weken totdat je verbetering zag? Ben bang dat de bijwerkingen dusdanig erg zijn dat ik vrij moet nemen, of dat ik helemaal niet helder kan denken.
pi_67047735
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 19:23 schreef F04 het volgende:

[..]

Ik ben van plan om nog even een week of 2 te wachten, want ik heb hier wel het recept gekregen met de afspraak dat ik 3 maanden aan de AD zou gaan, en als het dan beter gaat ermee stoppen. Maar wat als het dan toch niet goed gaat naar die 3 maanden, en ik moet na een maandje weer aan de AD, moet ik dan weer die ''nare'' beginperiode door?

Het probleem bij mij is dat ik niet zomaar even een paar dagen vrij kan nemen, hoe hebben jullie AD's verdragen tijdens de eerste weken totdat je verbetering zag? Ben bang dat de bijwerkingen dusdanig erg zijn dat ik vrij moet nemen, of dat ik helemaal niet helder kan denken.
Nauwelijks last van gehad.
pi_67047824
Hoi F04. Ik heb geluk gehad dat ik ben begonnen met AD gebruiken toen ik nog op de hogeschool zat enzo. Toen was het makkelijk om een paar dagen vrij te nemen om aan het spul te wennen. Maar na 2 dagen was het ergste wel voorbij.
Het was ineens ook niet zo veranderd allemaal, ik ben geen totaal ander mens geworden. Je kunt zo weer aanhaken, en doordat je alles wat zonniger inziet is het weer wat makkelijker om (sociale) activiteiten te ontpoppen.

Probeer te vertrouwen in het feit dat je lijf 2 of 3 dagen nodig heeft om aan het spul te wennen, daarna gaat het allemaal snel beter wsk! .

Verder wens ik iedereen die op het punt staat te beginnen met AD veel wijsheid en sterkte toe in deze complexe periode die ze hoe dan ook doorgaan.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 22:18:00 #80
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_67053362
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 19:23 schreef F04 het volgende:

[..]

Zelfde probleem heb ik ook. Maar ik heb me er maar overheen gezet. Gewoon op vrijdagavond of zaterdagmorgen beginnen (als je dus niet in het weekend werkt). Eventueel een dagje vrij nemen. Als het langer mocht duren (wat niet het geval hoeft te zijn, verschilt per persoon) ben je gewoon ziek. Als je je ziek voelt moet je thuis blijven. Komt regelmatig voor in deze periode van het jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')