quote:RnB was een van de voorgangers van rock-'n-roll. Het bevatte sterke invloeden uit de jazz, jumpblues en gospel, maar beïnvloedde op zijn beurt ook de jazz. RnB, blues en gospel werden gecombineerd met bebop om hardbop te maken.
....
Aan het begin van de jaren '60 nam RnB meer en meer invloeden over van gospel met artiesten zoals Ray Charles, Sam Cooke, James Brown en Aretha Franklin, en kreeg het de naam soul. Barry Pearson schreef dat dit een naam was die door de zwarte gemeenschap aan de muziekindustrie opgelegd werd. Hoe dan ook, een goede 10 jaar later kende de RnB een ware comeback. In de loop van de jaren '60 steeg het aantal blanken dat het label RnB op hun muziek kleefden (en soms ook blue-eyed soul, terwijl het eerder naar de rock-'n-roll neigde), zoals The Yardbirds, The Rolling Stones, The Pretty Things, The Small Faces, The Animals, The Spencer Davis Group en The Who.
quote:Urban pop (ookwel neo-R&B, of simpelweg R&B genoemd) is een hedendaags urban muziekgenre, dat vaak verward wordt met traditionele rhythm and blues en commerciële hip hop. Echter, met laatsgenoemd genre wordt alleen muziek bedoeld waarin rap voorkomt. Dit muziekgenre bevat invloeden uit de hip-hop en motown en wordt vooral gemaakt door Afro-Amerikanen, maar is meer commerciëel gericht dan rhythm and blues of hiphop. Vandaag de dag hebben veel popmuziek-artiesten urban pop-invloeden in hun muziek. Voorbeelden zijn Christina Aguilera, Mariah Carey en Justin Timberlake.
Bekende voorbeelden van urban popartiesten zijn: Beyoncé, Rihanna, The Pussycat Dolls, Usher, Chris Brown en Ne-Yo.
Het genre wordt ook in het Nederlands uitgevoerd. Voorbeelden zijn o.a.: Brace, Gio en Ninthe.
Juist. Dat zou kunnen, maar EMI heeft zo'n breed spectrum aan artiesten dat dat wel heel vreemd zou zijnquote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:58 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat kan toch? Er zijn maatschappijen die een goede stal hebben en die een slechte stal hebben. Misschien dat alles wat op EMI uitgebracht wordt toevaqllig niet in mijn straatje past.
Het klopt toch? Ik neem aan dat mensen die R&B noemen ook echt R&B bedoelen uit het tweede stukje, en niet RnB uit het eerste stukje.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:06 schreef wallofdolls het volgende:
Het stoort me vooral dat mensen R&B niet snappen:
[..]
[..]
Ik bedoelde ook dat tweede stukje. Rihanna, Ne-Yo en zo.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:34 schreef wallofdolls het volgende:
Dat het vaak zo genoemd wordt zegt niet dat het klopt? R&B <-> urban pop
Het gaat er toch dat je me snapt?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:06 schreef wallofdolls het volgende:
Het stoort me vooral dat mensen R&B niet snappen:
[..]
[..]
Nou, dat was eigenlijk het punt. Als jij R&B zegt, bedoel je dat de originele R&B of Urban pop?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:44 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Het gaat er toch dat je me snapt?
Als ik zeg dat ik aan R&B een hekel heb weet jij precies wat ik bedoel. Interesseert mij nou of dat eigenlijk urban pop heet.
TMF shitzooiquote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, dat was eigenlijk het punt. Als jij R&B zegt, bedoel je dat de originele R&B of Urban pop?
Kijk. Een jongeling die nadenkt voordat ie begint te brullenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, dat was eigenlijk het punt. Als jij R&B zegt, bedoel je dat de originele R&B of Urban pop?
R&B achtige shitzooi op TMF.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:59 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Nee want er is ook britpop en ex-indie op TMF
Ik vind Arctic Monkeys wel opquote:
lijken.quote:The Yardbirds, The Rolling Stones, The Pretty Things, The Small Faces, The Animals, The Spencer Davis Group en The Who.
wat snap je niet aanquote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:21 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik vind Arctic Monkeys wel op
[..]
lijken.
Dus je hebt n hekel aan onder anderen Arctic Monkeys?
Tering. Moet ik het nu nog een keer zeggen? Ik loop gewoon wat te etteren. Dan moet je niet meteen gaan lopen huilen dat ik een wijsneus benquote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:55 schreef Beregd het volgende:
Niemand gebruikt neo-R&B of urban pop, iedereen gebruikt gewoon R&B (zoals ook aangegeven in jouw bron), behalve een aantal wijsneuzen zoals jij, die te lui zijn te kijken naar de context.
Doe dat dan nietquote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:02 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tering. Moet ik het nu nog een keer zeggen? Ik loop gewoon wat te etteren.
Net hetgeen een wijsneus zou doenquote:Ik wees er alleen maar op dat mensen geen benul hebben waarover ze praten omdat er meer hondjes zijn die Fikkie heten.
Tja, op zich niet zo gek. Het gaat over "muziekstromingen" . Weinig zo discutabel als welk muziekje in welk hokje past.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:54 schreef ScottTracy het volgende:
Jammer dat dit topic dreigt uit te monden in de oeverloze discussie over de labels die je op muziek plakt en de benamingen van genres.
Nee, jij gaat lopen wijsneuzen en dan huilen omdat mensen je een wijsneus noemenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:02 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tering. Moet ik het nu nog een keer zeggen? Ik loop gewoon wat te etteren. Dan moet je niet meteen gaan lopen huilen dat ik een wijsneus ben. Natuurlijk begrijp ik de context wel. Ik wees er alleen maar op dat mensen geen benul hebben waarover ze praten omdat er meer hondjes zijn die Fikkie heten.
Eigenlijk had ik dit topic willen starten met mijn pleidooi over dat het niet de stromingen zijn die tellen maar de creme de la creme van elke stroming. Oftewel: alleen dat wat briljant is telt, waar het ook vandaan komt.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:08 schreef cafca het volgende:
[..]
Nee, jij gaat lopen wijsneuzen en dan huilen omdat mensen je een wijsneus noemen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |