Ik vind dit nogal schokkend. Discriminatie door de overheid actief toegepast.quote:Bron
Groot feest promotie afgelast. Blanke politiebaas taboe door John van den Heuvel en Bert Huisjes
Blanke politiechef afgewezen vs Kleurling of Vrouw
AMSTERDAM - Een feest voor een nieuwe korpschef in Zuid-Holland is in allerijl afgeblazen, na discussie over de benoeming van 'weer een blanke man' in de politietop.
Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) gaf de gevraagde en verwachte goedkeuring voor deze benoeming niet. Voor de installatie van Teun Visscher was schouwburg Kunstmin in Dordrecht al afgehuurd voor een groot feest, aanstaande dinsdag. Het korps moest de boeking annuleren.
Haar ministerie zegt dat zo'n feest dan 'veel te vroeg' is gepland. Bij een informele bijeenkomst bespraken diverse korpschefs deze week openlijk dat Ter Horst dwarsligt. Zo moet de politie garanderen dat Visscher de láátste 'blanke man' is die voorlopig in de politietop komt. De volgende moet per se een vrouw zijn of een kleurtje hebben - ongeacht of er betere kandidaten zijn.
"De korpsbeheerders hebben met de minister afgesproken dat vijftig procent van de politietop vrouw of allochtoon wordt", zegt een woordvoerder van het ministerie. "Als nu een blanke mannelijke korpschef wordt benoemd, kan de volgende geen blanke man zijn."
Het korps in Zuid-Holland zit al bijna anderhalf jaar zonder korpschef. Voor de functie werden wel twee vrouwen benaderd. Maar zij konden niet, of waren niet gekwalificeerd.
Daarop werd Visscher voorgedragen. Ter Horst wil ook uit de subtop 'blanke mannen' weren. Deze bestuurslaag moet minstens voor 30 procent vrouw of allochtoon zijn. Hier is veel gemor over bij de politie. Prima kandidaten worden geblokkeerd, terwijl de eisen omlaag gaan omdat er nauwelijks vrouwelijke en allochtone kandidaten zijn.
Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden.
Discriminatie in een van zijn ergste vormen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
Dat klopt, bij gelijke geschiktheid vond ik altijd al discriminatie maar nu een extra dimensie:quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
quote:De volgende moet per se een vrouw zijn of een kleurtje hebben - ongeacht of er betere kandidaten zijn.
Ze kiezen dan idd niet de beste, maar iemand die de voorkeur heeft en voldoet aan de minimum eisen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:29 schreef Flurry het volgende:
[..]
Bij gelijke geschikheid kan dat ik nog begrijpen, maar dit is echt absurd! Een minister die bewust niet de beste kandidaat kiest, maar iemand die past in haar ideologie is een gevaar voor de staat en moet op staande voet ontslagen worden!
Natuurlijk weet ik dat het al langer voorkomt. Maar heb het idee dat het tijdens dit wat meer linkse kabinet weer meer opleeft.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:28 schreef Jumparound het volgende:
beetje struisvogelachting als je daar NU pas achterkomt imho...
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat het al langer voorkomt. Maar heb het idee dat het tijdens dit wat meer linkse kabinet weer meer opleeft.
En of het nu zo verstandig is dit juist bij de politie te doen?
Ja. Dat kan. Maar nu is de slogan dus: "Vrouwen of leden van (etnische) minderheden genieten altijd de voorkeur" Geschikt of niet dus. Dat is iets heel anders!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ook dat is al jaren zo, alleen zeggen ze het nu hardop. Ikn heb het in mijn omgeving meerdere malen gezien van vrienden en bekenden die bij de overheid solliciteerden met veel kwalificaties, om vervolgens niet aangenomen te worden, ten gunste van een lesbische, allochtone, gehandicapte, transsexuele vrouw met vele malen minder kwaliteiten, die er dan over het algemeen ook maar korte tijd zat.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dat kan. Maar nu is de slogan dus: "Vrouwen of leden van (etnische) minderheden genieten altijd de voorkeur" Geschikt of niet dus. Dat is iets heel anders!
Wat is hier zo grappig aan?quote:
Dat is de taak van die minister, schat.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is hier zo grappig aan?
Kennelijk bemoeit de minister van binnenlandse zaken van dit kabinet zich met iets 'dat al jaren gebeurd' .
En wat vonden je vrienden en bekenden daarvan?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook dat is al jaren zo, alleen zeggen ze het nu hardop. Ikn heb het in mijn omgeving meerdere malen gezien van vrienden en bekenden die bij de overheid solliciteerden met veel kwalificaties, om vervolgens niet aangenomen te worden, ten gunste van een lesbische, allochtone, gehandicapte, transsexuele vrouw met vele malen minder kwaliteiten, die er dan over het algemeen ook maar korte tijd zat.
alibi-aliquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:41 schreef Flurry het volgende:
Ook lekker voor je geloofwaardigheid trouwens als je daar als vrouw of allochtoon nu wordt aangenomen: iedereen ziet je dan als excuustruus of -neger.
Waarom zou ze zich ermee bemoeien als het al jaren 'gewoon' zo gaat? Dan is het toch niet helemaal zo normaal.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is de taak van die minister, schat.
En dit kabinet 'min of meer links' noemen is hilarisch.
Dit is een christelijk conservatief kanbinet, te vergelijken met de tijd van Colijn. Men wil terug naar gristelijke normen en waarden zoals zondagssluiting, betutteling en verboden in een wereld die door techniek steeds sneller en steeds meer 24-uurs wordt. Dat is niet links, hoor.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Waarom zou ze zich ermee bemoeien als het al jaren 'gewoon' zo gaat? Dan is het toch niet helemaal zo normaal.
En ja, het is toch behoorlijk links allemaal. Wat vind jij dan?
Of het wel of geen officieel beleid is dat zegt toch heel veel vind ik. Kijk, beoordelen wat dan de "meest geschikte" kandidaat is, blijft altijd subjectief. Maar openlijk verkondigen dat blanke mannen niet meer in aanmerking komen, dat is toch iets heel anders denk ik.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook dat is al jaren zo, alleen zeggen ze het nu hardop. Ikn heb het in mijn omgeving meerdere malen gezien van vrienden en bekenden die bij de overheid solliciteerden met veel kwalificaties, om vervolgens niet aangenomen te worden, ten gunste van een lesbische, allochtone, gehandicapte, transsexuele vrouw met vele malen minder kwaliteiten, die er dan over het algemeen ook maar korte tijd zat.
Ik geloof niet dat Ali die 3 woorden Nederlands spreekt politiechef zal worden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:46 schreef bijdehand het volgende:
Of als je van die mensen aan de telefoon krijgt die leden moeten werven of jou iets aan moeten smeren, die dan maar 8 woorden Nederlands spreken, zodat als je ze iets vraagt ze het niet snappen![]()
En maar raar vinden dat de haat jegens buitenlanders groeit
Nee, maar ik laat alleen zien wat voor enorme bagger je binnenhaalt als je zo gaat kijken. 'O, allochtoon, da's mooi. Ga jij maar lekker bellen.'quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:48 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat Ali die 3 woorden Nederlands spreekt politiechef zal worden.
Met de PVDA erbij en het geld wat ze over de balk smijten wel hoor.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit is een christelijk conservatief kanbinet, te vergelijken met de tijd van Colijn. Men wil terug naar gristelijke normen en waarden zoals zondagssluiting, betutteling en verboden in een wereld die door techniek steeds sneller en steeds meer 24-uurs wordt. Dat is niet links, hoor.
Meki misschien wel?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:48 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Jawel, want dat is dan een kwaliteit.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:48 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Haalt het niet bij het geld wat door voorgaande Balkenende's over de balk is gesmeten voor zaken als een JSF, Betuwelijn, HSL, spitsstroken et cetera ad infinitum.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Met de PVDA erbij en het geld wat ze over de balk smijten wel hoor.
Er wordt van Ali wel verwacht dat ie een oogje toeknijpt als allochtonen weer eens de boel terroriseren.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:48 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Zou een Ali dat niet beter kunnen doen wat dat betreft, omdat het dan niet als discriminatie gezien kan worden?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:54 schreef qonmann het volgende:
[..]
Er wordt van Ali wel verwacht dat ie een oogje toeknijpt als allochtonen weer eens de boel terroriseren.
Oh wacht dat doen de blanke chefs ook al..
Dat is iets heel anders. Dat zijn vaak goedkope callcentra in het buitenland. Azië of Zuid-Amerika.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:46 schreef bijdehand het volgende:
Of als je van die mensen aan de telefoon krijgt die leden moeten werven of jou iets aan moeten smeren, die dan maar 8 woorden Nederlands spreken, zodat als je ze iets vraagt ze het niet snappen![]()
En maar raar vinden dat de haat jegens buitenlanders groeit
Eens.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:53 schreef Leandra het volgende:
Als er idd sprake is van gelijke geschiktheid heb ik er geen enkel probleem mee dat een vrouw of allochtoon de voorkeur krijgt, als er echter geen sprake is van gelijke geschiktheid dan slaat dat nergens op.
Geschiktheid hangt niet af van geslacht of kleur, dat hangt af van de kwaliteiten van de kandidaat.
Dat je daar een beetje mee gaat zitten spelen op VMBO-niveau is al triest maar zou nog aanvaardbaar kunnen zijn, als het gaat om een top-functie is het helemaal van God los als je kwaliteit afwijst zodat je iemand met minder capaciteiten maar met het "juiste" geslacht of een kleurtje de baan kunt geven.
Mensen die gedreven zijn komen altijd waar ze horen, ongeacht of ze vrouw zijn of een kleurtje hebben... of beiden.
Die zijn met bezuinigen anders prima over de vorige economische recessie/crisis gekomen. Dankzij dit kabinet is het begrotingstekort weer groter dan ooit. Ben benieuwd wie de rotzooi gaat opruimen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Haalt het niet bij het geld wat door voorgaande Balkenende's over de balk is gesmeten voor zaken als een JSF, Betuwelijn, HSL, spitsstroken et cetera ad infinitum.
Klopt, maar als de een 60 scoort en de ander 90 dan wordt het al twijfelachtig.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar stel je hebt een functieomschrijving.
En je moet minimaal 60 punten van de 100 scoren wil je geschikt zijn voor die job.
De ene sollicitant scoort daar 90 punten op. De ander 80.
Beiden zijn dus geschikt.
Vanuit maatschappelijk oogpunt kan het zinvol zijn om die van 80 punten aan te nemen.
Bron?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:12 schreef Leandra het volgende:
Daarbij heeft de overheid in het verleden nogal eens de functie-eisen verlaagd om op die manier mensen in aanmerking te laten komen die anders niet in aanmerking kwamen.
Tja, fok he...quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:14 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vorige maand een soortgelijk topic geopend en toen werd ik gebasht en kreeg ik allerlei beledigingen naar mijn hoofd maar nu kan men wel normaal reageren?
Dat is dan 3X woordwaarde...vrouw, allochtoon en lelijk...quote:
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig zijn de eisen voor de functie van politie-agent verlaagd zodat er meer allochtonen in aanmerking zouden komen voor die functie.quote:
Nogmaals: Bron? Hear-say heb ik niks aan.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig zijn de eisen voor de functie van politie-agent verlaagd zodat er meer allochtonen in aanmerking zouden komen voor die functie.
Nou was de mavo-eis al niet bijster hoog, en is het wellicht inmiddels wel weer op dat niveau, maar destijds is het aangepast.
Dat klopt ja. Dat staat mij ook bij. Iets met afspiegeling van de maatschappij enzo.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig zijn de eisen voor de functie van politie-agent verlaagd zodat er meer allochtonen in aanmerking zouden komen voor die functie.
Nou was de mavo-eis al niet bijster hoog, en is het wellicht inmiddels wel weer op dat niveau, maar destijds is het aangepast.
En dat is ronduit BELACHELIJK! Want de overheid doet het alleen bij "goede" baantjes. Niet voor meer mannen voor de kleuterklas bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:28 schreef capricia het volgende:
Het is een instrument om de bevolkingssamenstelling te doen weerspiegelen in het personeelsbeleid.
Daarom heet het ook positieve discriminatie.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ze hier aan voorbij gaan, en perse de helft vrouw willen, is de sollicitatiekans van de vrouwen dus aanzienlijk hoger. En dat is nou per definitie discriminatie. Melding maken bij de CGB gaat vast niet helpen...
..vond'r niet lelijk, maar ja i.v.m. Rowan ..maar smaken verschillenquote:
Tsja.... sommige dingen weet je gewoon nog, dit weet ik gewoon nog. En niet alles is even makkelijk terug te vinden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nogmaals: Bron? Hear-say heb ik niks aan.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is ronduit BELACHELIJK! Want de overheid doet het alleen bij "goede" baantjes. Niet voor meer mannen voor de kleuterklas bijvoorbeeld.
haha..net als in Zimbabwe ..gewoon onteigenenquote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:32 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom moeten het altid topfuncties zijn waarin er net zoveel allochtonen zitten? 99,9% van de Nederlandse boeren zijn blanke mannen. Dat daar niks aan gebeurt!!!
Mannenberoepen verdienen meer dan vrouwenberoepen. Sterker nog:quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
![]()
Het is idd opvallend dat het vooral 1 kant opgaat, voor beroepen die van oudsher door vrouwen gedomineerd worden gebeurt het (vrijwel) niet. Dat geeft dus aan dat typische "mannenberoepen" nog steeds een hoger aanzien hebben.
Maar kennelijk telt de "weerspiegeling van de maatschappij" niet als het gaat om "vrouwenberoepen"
Welke overheidsfuncties (want daar hebben we het over) worden volgens jou dan door vrouwen gedomineerd? Even voor jouw info: Onderwijzers zijn geen ambtenaren meer, zorginstellingen zijn ook private ondernemingen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
![]()
Het is idd opvallend dat het vooral 1 kant opgaat, voor beroepen die van oudsher door vrouwen gedomineerd worden gebeurt het (vrijwel) niet. Dat geeft dus aan dat typische "mannenberoepen" nog steeds een hoger aanzien hebben.
Maar kennelijk telt de "weerspiegeling van de maatschappij" niet als het gaat om "vrouwenberoepen"
Jammer dat de overheid de laatste is die nog niet weet dat discriminatie per definitie niet "positief" is...quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom heet het ook positieve discriminatie.![]()
Hmmm ik zie ook een oververtegenwoordiging van allochtonen bij de bijstandsgerechtigden. Wellicht moet de bijstand voor blanke mannen omhoog?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:32 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom moeten het altid topfuncties zijn waarin er net zoveel allochtonen zitten? 99,9% van de Nederlandse boeren zijn blanke mannen. Dat daar niks aan gebeurt!!!
Nog een voorbeeld: de vuilnisman! De naam zegt het al een beetje, gek genoeg doet de overheid helemaal niet z'n best om daar 50% vrouw in te krijgen... En gek genoeg zijn de allochtonen daar dan juist wel weer oververtegenwoordigdquote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
![]()
In dat geval ging het me meer om het stimuleren van de weerspiegeling van de samenleving door de overheid dan alleen om functies bij de overheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Welke overheidsfuncties (want daar hebben we het over) worden volgens jou dan door vrouwen gedomineerd? Even voor jouw info: Onderwijzers zijn geen ambtenaren meer, zorginstellingen zijn ook private ondernemingen.
Al met al maakt het me geen bal uit hoe degene die op die stoel zit er uitziet, en of er maandelijks een weekje PMS langskomt of niet. Het gaat er om dat de meest geschikte persoon de functie krijgt, ongeacht of het Maarten, Monique, Mohammed, Mimouna, Maqueesha, Morton of Moshe is.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Mannenberoepen verdienen meer dan vrouwenberoepen. Sterker nog:
Als er meer vrouwen in een bepaald beroep instromen, gaat de beloning naar beneden voor de hele beroepsgroep.
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
In dat geval ging het me meer om het stimuleren van de weerspiegeling van de samenleving door de overheid dan alleen om functies bij de overheid.
Ik heb een tijdje gender-studies gedaan (als onderdeel van mijn studie P&O). En op zich is het niet erg om een tijdje de beeldvorming op te schrikken.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Al met al maakt het me geen bal uit hoe degene die op die stoel zit er uitziet, en of er maandelijks een weekje PMS langskomt of niet. Het gaat er om dat de meest geschikte persoon de functie krijgt, ongeacht of het Maarten, Monique, Mohammed, Mimouna, Maqueesha, Morton of Moshe is.
Nee dit ridicule beleid is alleen bij de overheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
De overheid heeft jaren geleden "positieve discriminatie" in het leven geroepen om ook in andere sectoren dan de overheid zelf een weerspiegeling van de samenleving te krijgen, van bedrijven wordt/werd ook verwacht dat ze bij gelijke geschiktheid de voorkeur aan een vrouw of allochtoon geven.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
Haha ik beeld me al een leuke sketch van koefnoen in. Een blanke christelijke man met gezin die zich bij het solliciteren voor gaat doen als homoseksueel.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:
De eerste blanke man die nog korpschef wil worden, kan dus maar beter homo zijn, dan maakt-ie nog kans
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:59 schreef capricia het volgende:
In Frankrijk is nu juist een voorstel afgekondigd om 40% van de top van het bedrijfsleven vrouw te laten zijn. In Noorwegen is dit al lang zo. Daar is zelfs een verplichting. En het gaat wel goed in Noorwegen, volgens mij...
Prima. Voorbeeld 2 was de vuilnismanvrouw. Pure ambtenaren. En een zware ondervertegenwoordiging aan autochtonen en vrouwen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:59 schreef capricia het volgende:
In Frankrijk is nu juist een voorstel afgekondigd om 40% van de top van het bedrijfsleven vrouw te laten zijn. In Noorwegen is dit al lang zo. Daar is zelfs een verplichting. En het gaat wel goed in Noorwegen, volgens mij...
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.
Oh ja? Mijn vuil hier wordt niet opgehaald door Marokkanen, hoor. Gewoon blanke boerenzonen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Prima. Voorbeeld 2 was de vuilnismanvrouw. Pure ambtenaren. En een zware ondervertegenwoordiging aan autochtonen en vrouwen.
Dat is niet zo gek, want er zijn ook meer mannen die een opleiding doen in die richting, net als dat er meer mannen studeren in de ICT en net als dat er meer vrouwen een PABO opleiding doen. Zal dat niet gewoon komen omdat de interesses van beide groepen ergens anders liggen?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
En zo kan een advertentie in het onderwijs of zorg weer meer gericht zijn op vrouwen, omdat daar het aanbod van vrouwen weer hoger is. Dat is toch niet zo gek?quote:Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Gelijke geschiktbheid is niet :quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden
quote:De volgende moet per se een vrouw zijn of een kleurtje hebben - ongeacht of er betere kandidaten zijn.
Denk dat een nicht juist weer wél veel kans gaat maken bij de volgende sollicitatierondequote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:35 schreef Asgard het volgende:
Dit is echt belachelijk, ongelooflijk dat politici zo wereldvreemd kunnen zijn. Ik ben zelf ook een allochtoon, ik heb ook nichten
Dat kan. Aan de andere kant mag je van een manager ook verwachten dat zij zo assertief is om dat soort dingen na te vragen of het geregeld is. En eigenlijk zelfs om als die dingen niet geregeld zijn, het in de organisatie juist aan te kaarten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:23 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal schokkend. Discriminatie door de overheid actief toegepast.
te dom kan ookquote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
dat prima, je moet toch ergens op selecteren. Maar laat aub geschiktheid de primaire factor zijnquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Over welk discriminatie heb je het?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
lees het topic eens voordat je je muil over discriminatie opentrektquote:
Inderdaad geweldig! Een land dat alleen bestuurd wil worden door mannen en geen vertrouwen heeft in vrouwen en allochtonen.quote:
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:53 schreef sweetlady-o het volgende:
Hoe zou dat voelen? Weten dat je niet bent gekozen vanwege je kwaliteiten maar je uiterlijk/ geslacht? Ik zou me er echt kut bij voelen.
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden.
Kwaliteiten die omlaag gehaald worden omdat anders vrouwen en allochtonen geen kans maken bedoel je?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.
quote:Prima kandidaten worden geblokkeerd, terwijl de eisen omlaag gaan omdat er nauwelijks vrouwelijke en allochtone kandidaten zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |