In dat geval ging het me meer om het stimuleren van de weerspiegeling van de samenleving door de overheid dan alleen om functies bij de overheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Welke overheidsfuncties (want daar hebben we het over) worden volgens jou dan door vrouwen gedomineerd? Even voor jouw info: Onderwijzers zijn geen ambtenaren meer, zorginstellingen zijn ook private ondernemingen.
Al met al maakt het me geen bal uit hoe degene die op die stoel zit er uitziet, en of er maandelijks een weekje PMS langskomt of niet. Het gaat er om dat de meest geschikte persoon de functie krijgt, ongeacht of het Maarten, Monique, Mohammed, Mimouna, Maqueesha, Morton of Moshe is.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Mannenberoepen verdienen meer dan vrouwenberoepen. Sterker nog:
Als er meer vrouwen in een bepaald beroep instromen, gaat de beloning naar beneden voor de hele beroepsgroep.
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
In dat geval ging het me meer om het stimuleren van de weerspiegeling van de samenleving door de overheid dan alleen om functies bij de overheid.
Ik heb een tijdje gender-studies gedaan (als onderdeel van mijn studie P&O). En op zich is het niet erg om een tijdje de beeldvorming op te schrikken.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Al met al maakt het me geen bal uit hoe degene die op die stoel zit er uitziet, en of er maandelijks een weekje PMS langskomt of niet. Het gaat er om dat de meest geschikte persoon de functie krijgt, ongeacht of het Maarten, Monique, Mohammed, Mimouna, Maqueesha, Morton of Moshe is.
Nee dit ridicule beleid is alleen bij de overheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
De overheid heeft jaren geleden "positieve discriminatie" in het leven geroepen om ook in andere sectoren dan de overheid zelf een weerspiegeling van de samenleving te krijgen, van bedrijven wordt/werd ook verwacht dat ze bij gelijke geschiktheid de voorkeur aan een vrouw of allochtoon geven.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar heeft de overheid in de private sector niks over te vertellen. De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
Haha ik beeld me al een leuke sketch van koefnoen in. Een blanke christelijke man met gezin die zich bij het solliciteren voor gaat doen als homoseksueel.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:
De eerste blanke man die nog korpschef wil worden, kan dus maar beter homo zijn, dan maakt-ie nog kans
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:59 schreef capricia het volgende:
In Frankrijk is nu juist een voorstel afgekondigd om 40% van de top van het bedrijfsleven vrouw te laten zijn. In Noorwegen is dit al lang zo. Daar is zelfs een verplichting. En het gaat wel goed in Noorwegen, volgens mij...
Prima. Voorbeeld 2 was de vuilnismanvrouw. Pure ambtenaren. En een zware ondervertegenwoordiging aan autochtonen en vrouwen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De hele verontwaardigde heisa in dit topic over 'en dat doen ze niet bij kleuterleidsters' is dus gebakken lucht.
Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:59 schreef capricia het volgende:
In Frankrijk is nu juist een voorstel afgekondigd om 40% van de top van het bedrijfsleven vrouw te laten zijn. In Noorwegen is dit al lang zo. Daar is zelfs een verplichting. En het gaat wel goed in Noorwegen, volgens mij...
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.
Oh ja? Mijn vuil hier wordt niet opgehaald door Marokkanen, hoor. Gewoon blanke boerenzonen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Prima. Voorbeeld 2 was de vuilnismanvrouw. Pure ambtenaren. En een zware ondervertegenwoordiging aan autochtonen en vrouwen.
Dat is niet zo gek, want er zijn ook meer mannen die een opleiding doen in die richting, net als dat er meer mannen studeren in de ICT en net als dat er meer vrouwen een PABO opleiding doen. Zal dat niet gewoon komen omdat de interesses van beide groepen ergens anders liggen?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
En zo kan een advertentie in het onderwijs of zorg weer meer gericht zijn op vrouwen, omdat daar het aanbod van vrouwen weer hoger is. Dat is toch niet zo gek?quote:Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Gelijke geschiktbheid is niet :quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden
quote:De volgende moet per se een vrouw zijn of een kleurtje hebben - ongeacht of er betere kandidaten zijn.
Denk dat een nicht juist weer wél veel kans gaat maken bij de volgende sollicitatierondequote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:35 schreef Asgard het volgende:
Dit is echt belachelijk, ongelooflijk dat politici zo wereldvreemd kunnen zijn. Ik ben zelf ook een allochtoon, ik heb ook nichten
Dat kan. Aan de andere kant mag je van een manager ook verwachten dat zij zo assertief is om dat soort dingen na te vragen of het geregeld is. En eigenlijk zelfs om als die dingen niet geregeld zijn, het in de organisatie juist aan te kaarten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:23 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal schokkend. Discriminatie door de overheid actief toegepast.
te dom kan ookquote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
dat prima, je moet toch ergens op selecteren. Maar laat aub geschiktheid de primaire factor zijnquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
Over welk discriminatie heb je het?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
lees het topic eens voordat je je muil over discriminatie opentrektquote:
Inderdaad geweldig! Een land dat alleen bestuurd wil worden door mannen en geen vertrouwen heeft in vrouwen en allochtonen.quote:
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:53 schreef sweetlady-o het volgende:
Hoe zou dat voelen? Weten dat je niet bent gekozen vanwege je kwaliteiten maar je uiterlijk/ geslacht? Ik zou me er echt kut bij voelen.
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden.
Kwaliteiten die omlaag gehaald worden omdat anders vrouwen en allochtonen geen kans maken bedoel je?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.
quote:Prima kandidaten worden geblokkeerd, terwijl de eisen omlaag gaan omdat er nauwelijks vrouwelijke en allochtone kandidaten zijn.
Nee ik bedoel als de kwalificaties gelijk zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Kwaliteiten die omlaag gehaald worden omdat anders vrouwen en allochtonen geen kans maken bedoel je?
[..]
Ik lees dat jij dit dus ook erg vindtquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze kiezen dan idd niet de beste, maar iemand die de voorkeur heeft en voldoet aan de minimum eisen.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Niet perse. De minister wil een afspiegeling van de Nederland bevolking op hoge functies.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:19 schreef LordNemephis het volgende:
Kort samengevat wil de minister dus een zwarte lesbische gehandicapte vrouw voor die functie?
Discriminatie is en blijft natuurlijk discriminatie.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom heet het ook positieve discriminatie.![]()
Het is 'n personeelsinstrument.
Ik zou graag een afspiegeling willen zien van de Nederlandse samenleving in programma's zoals opsporing verzocht.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Niet perse. De minister wil een afspiegeling van de Nederland bevolking op hoge functies.
Dus niet alleen sigaar rokende manneljike VVD'ers.
Dankzijn partijen als de SGP en achterdocht tegen allochtonen is die verdeling compleet zoek. Vandaar dat ze op deze manier een inhaal slag willen maken.
Het gaat er mij om dat er goed gekwalificeerde mensen op die posten terecht komen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:20 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik lees dat jij dit dus ook erg vindt
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik zou graag een afspiegeling willen zien van de Nederlandse samenleving in programma's zoals opsporing verzocht.
iddquote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:28 schreef huhggh het volgende:
[..]
Discriminatie is en blijft natuurlijk discriminatie.
Die blanke men die geweigerd is zal daar weinig positiefs in zien...en terecht.
Weet je, het is gewoon een symantische verdraaiing van woorden waar ik mij verre van wil houden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
idd
Positieve discriminatie bestaat niet eens, want dat is altijd voor alle anderen gewoon discriminatie.
ohw dus criminelen worden minder crimineel als domme fatima de leiding heeftquote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat er mij om dat er goed gekwalificeerde mensen op die posten terecht komen.
Iemand met een 8 kan best voorrang krijgen op iemand met een 9 als dat maatschappelijk gewenst is. Ik zie daar niet zozeer een probleem in.
de helft van de daders moet vrouw zijn ?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik zou graag een afspiegeling willen zien van de Nederlandse samenleving in programma's zoals opsporing verzocht.
Nee. Dat wordt nergens gezegd.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:39 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
ohw dus criminelen worden minder crimineel als domme fatima de leiding heeft
Je vergeet "gelovig" en "crimineel". Want als er een bevolkingsgroep ondervertegenwoordigd is in de politietop, zijn het de criminelen wel!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:19 schreef LordNemephis het volgende:
Kort samengevat wil de minister dus een zwarte lesbische gehandicapte vrouw voor die functie?
90% van de daders moet autochtoon zijn... Wij autochtonen lopen zwaar achter..quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:39 schreef moussie het volgende:
[..]
de helft van de daders moet vrouw zijn ?
wat is het nut van maatschappelijk gewenst dan?quote:
Ik heb al eerder voorgesteld om gewoon actrices in te huren om colleges klassieke mechanica te geven... Als ze d'r tekst netjes uit d'r hoofd leert, hoeft ze echt niet te weten waar het over gaatquote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:49 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
ik wil heel graag dat mijn docenten domme brunettes zijn met dikke borsten, korte rokjes en een extreem hoge sexdrive en docent-student principes overboord gooit.
Maagdenburger Bollenquote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb al eerder voorgesteld om gewoon actrices in te huren om colleges klassieke mechanica te geven... Als ze d'r tekst netjes uit d'r hoofd leert, hoeft ze echt niet te weten waar het over gaat
Vragen stellen we wel per email!
Om de achterstand bij discriminatie op te heffen, is een van de instrumenten die je kunt hanteren positieve discriminatie.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:49 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
wat is het nut van maatschappelijk gewenst dan?
[..]
Over welke achterstand bij discriminatie heb je het nu? Of heb je het over dat in bepaalde functies hoofddoekjes niet geaccepteerd worden of pyjama's of dat je geen leidinggevende functie krijgt bij het behalen van je kleuterschooldiploma?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Om de achterstand bij discriminatie op te heffen, is een van de instrumenten die je kunt hanteren positieve discriminatie.
De enige echte manier om discriminatie op te heffen is door discriminerend beleid op te heffen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Om de achterstand bij discriminatie op te heffen, is een van de instrumenten die je kunt hanteren positieve discriminatie.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:08 schreef __Saviour__ het volgende:
Echt walgelijk hypocriet is dit.
Ik zeg enkel dat allochtonen, vrouwen en andere minderheden ondervertegenwoordigd zijn in de topfuncties. De overheid ziet dit als ongewenst en wil graag dat het meer een afspiegeling wordt van de samenleving.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:09 schreef huhggh het volgende:
[..]
De enige echte manier om discriminatie op te heffen is door discriminerend beleid op te heffen.
En dus niet door ANDER discriminerend beleid in te voeren.
Hoe achterlijk ben je dan wel niet om dat niet te begrijpen?
Overigens suggereer je met jouw post dat de politietop dus voorheen altijd discrimineerde en dat is helemaal niet op de werkelijkheid gebaseerd.[..]
Volgens mij wordt er juist in de top van organisaties minder gediscrimineerd en hebben mensen die zich ondanks hun "achterstand" wel hebben bewezen juist voorkeur boven de jongens uit "the old boys network".... uitzonderingen daargelaten uiteraard.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Het blijft pure discriminatie, hoe je het ook noemt of met mooie woorden probeert te omschrijven. Het is echt absurd hypocriet.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zeg enkel dat allochtonen, vrouwen en andere minderheden ondervertegenwoordigd zijn in de topfuncties. De overheid ziet dit als ongewenst en wil graag dat het meer een afspiegeling wordt van de samenleving.
En een van de oorzaken is discriminatie.
Een instrument om dat te verbeteren is om mensen uit die groepen voorrang te geven. En dat heet positieve discriminatie.
Daar hoef je het van mij niet mee eens te zijn. Maar zo zit het personeelsintrumentarium nou eenmaal wel in elkaar.
Dat klopt. Het is ook discriminatie. Dat zegt het woord toch al. En het is altijd al omstreden geweest. Ook in de jaren 90 toen ze daar actief mee begonnen was het al omstreden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:17 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het blijft pure discriminatie, hoe je het ook noemt of met mooie woorden probeert te omschrijven. Het is echt absurd hypocriet.
dus je vind het ook goed dat we discrimineren naar geslacht en etniciteit de andere kant op?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zeg enkel dat allochtonen, vrouwen en andere minderheden ondervertegenwoordigd zijn in de topfuncties. De overheid ziet dit als ongewenst en wil graag dat het meer een afspiegeling wordt van de samenleving.
En een van de oorzaken is discriminatie.
Een instrument om dat te verbeteren is om mensen uit die groepen voorrang te geven. En dat heet positieve discriminatie.
Daar hoef je het van mij niet mee eens te zijn. Maar zo zit het personeelsintrumentarium nou eenmaal wel in elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |