quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:05 schreef Lienekien het volgende:
Want als je dat niet vermeldt, gelooft je docent niet dat je het gelezen hebt?
quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:08 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Weet je het zeker?
Zeker zeker?
En hoe weet je dat?
Echt hartstikke bedankt! Als het waar is.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:05 schreef Lienekien het volgende:
Want als je dat niet vermeldt, gelooft je docent niet dat je het gelezen hebt?
Wat erg.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:09 schreef Etcetera het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik heb gegoogled, kwam bij Bol.com terecht en d'r staat een inhoudsopgave bij die plaatjes
Dat ik het zeg, dat die info zo te vinden is of watquote:
Maar is dat laatste hoofdstuk wel een hoofdstuk? Lijkt mij meer een titel voor een nawoord. En dan zouden er dus maar 14 hoofdstukken zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:09 schreef Etcetera het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik heb gegoogled, kwam bij Bol.com terecht en d'r staat een inhoudsopgave bij die plaatjes
Dat die info zo te vinden is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:10 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat ik het zeg, dat die info zo te vinden is of wat
Sssstquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar is dat laatste hoofdstuk wel een hoofdstuk? Lijkt mij meer een titel voor een nawoord. En dan zouden er dus maar 14 hoofdstukken zijn.
Ach, Bol.com zet het vast niet online zodat luie scholieren hun huiswerk niet hoeven te doenquote:
Oh haha!quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:09 schreef Etcetera het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat je maar door de mand mag vallen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:13 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Oh haha!
Hartstikke bedankt!
Ik had ook gezocht maar zo slim ben ik niet geweest.
Hoow wat moet ik nouquote:
Bedanktquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat je maar door de mand mag vallen.
Ik moet het morgen inleveren, bij onze bibliotheek is die uitgeleend.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:16 schreef Lienekien het volgende:
Ga dat boek nou halen in de bi-bli-o-theek!
Ik gok dat TS morgen z'n proefwerk/overhoring heeft en ik denk dat de bibliotheek dicht isquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:16 schreef Lienekien het volgende:
Ga dat boek nou halen in de bi-bli-o-theek!
En die samenvatting die je moet inleveren, die heb je uit je hoofd gedaan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:16 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Bedankt![]()
Ik heb het boek vorig jaar gelezen.
Dus er is geen sprake van fraude.
En ze hadden geen andere boeken? Ach, wat lastig toch!quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:17 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Ik moet het morgen inleveren, bij onze bibliotheek is die uitgeleend.
Ik probeerde net de eerste bladzijde te lezen maar wat is dát slecht zeg.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:11 schreef Etcetera het volgende:
Oh, TS: het zijn godfuckingsamme nog geen 200 bladzijdesLees die shit toch
En toen deed ik de pagina weg.quote:Janneke rent over het zandpad.
Ze wil weg. Weg uit het benauwde huisje. Weg van de krijsende Tinuske. Weg van het gepest van "
Ja! Waar Janneke wegrent idd.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:15 schreef nafi33 het volgende:
Hoow wat moet ik nou![]()
is het nou 15, 14 of 16.
Heb jij die met die kaft waar je janneke ziet wegrennen?
Getekende kaft?
Van 2007 is die volgens mij?
En is er dan een mogelijkheid misschien om hem te scannen en te plaatsen (de inhoudsopgave).
Alvast bedankt.
Geen zin om een ander boek te lezen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ze hadden geen andere boeken? Ach, wat lastig toch!
Het is ook een boek voor kinderen vanaf 11 jaar.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik probeerde net de eerste bladzijde te lezen maar wat is dát slecht zeg.
[..]
En toen deed ik de pagina weg.
Dat is een belediging voor kinderen boven de 6.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:20 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is ook een boek voor kinderen vanaf 11 jaar.
Je hebt immers geen tijd? Oh, dat heb ik dan zeker gemist, dat je daar melding van maakte.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:20 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Geen zin om een ander boek te lezen.
Ik heb immers geen tijd.
En ik ben er niet eens heen geweest, op internet staat dat zo, dat zag ik toevallig toen ik daar naar informatie over het boek zocht.
Ik vertrouw je wel, kan je misschien alle hoofdstukken ff opschrijven hier als het niet te veel moeite is?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja! Waar Janneke wegrent idd.
Getekende kaft idd.
Ik heb hier geen scanner, maar ik zal morgen ff kijken.
Nu ff geen tijd, moet zo weg. Doe ik morgen wel ff, ok?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:23 schreef nafi33 het volgende:
Ik vertrouw je wel, kan je misschien alle hoofdstukken ff opschrijven hier als het niet te veel moeite is?
Of pm'en kan ook. Echt bedankt alvast.
Morgen is het al te laat, ik moet het morgen inleveren.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nu ff geen tijd, moet zo weg. Doe ik morgen wel ff, ok?
Moet weg nu.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:31 schreef nafi33 het volgende:
Morgen is het al te laat, ik moet het morgen inleveren.
Aub kan je niet ff heel snel?
Oké alvast bedanktquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Moet weg nu.
Om 0:00 ben ik weer terug.
Doe ik 't dan wel ff.
Hmm moderator.. is dat zo?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb degene met de kaft waar Janneke wegrent, maar dat is dus een tweede druk, met 12 hoofdstukken?
In de tweede druk zijn hoofdstuk 8 en 9 toch samengevoegd? De eerste druk had er namelijk 13.
Ah dat is deze:quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb degene met de kaft waar Janneke wegrent, maar dat is dus een tweede druk, met 12 hoofdstukken?
In de tweede druk zijn hoofdstuk 8 en 9 toch samengevoegd? De eerste druk had er namelijk 13.
Ah, met deel 2: Terug naar de Peel.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:41 schreef Bob-B het volgende:
Ik heb de speciale editie uit 2007 met 23 hoofdstukken.
heeft jouw versie (indien het die ene met de kaft is waar janneke wegrent) ook 12 hoofdstukken?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:42 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn versie heeft maar 11 hoofdstukken, want ik vind sommige hoofdstukken niet tof dus die tel ik niet mee.
en een voorproefje uit "Toch maar weer weg uit de Peel" maar dat is maar 2 hoofdstukken, dus die tel ik derhalve niet mee. Tis wel een dikke pil zo, met 25 hoofdstukken over de peelquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ah, met deel 2: Terug naar de Peel.
Ik heb een andere kaft, waar de peel wegrent voor jannekequote:Op woensdag 4 maart 2009 21:43 schreef nafi33 het volgende:
[..]
heeft jouw versie (indien het die ene met de kaft is waar janneke wegrent) ook 12 hoofdstukken?
Nee dat was verwijderd door de uitgebreide erotische fantasiën over zijn jongste dochter.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:46 schreef DaMart het volgende:
Had de eerste druk ook niet een hoofdstuk waarin ze verliefd wordt op een van de gebroeders Beekman van Toon Kortooms? Dat was toch verwijderd in latere edities ivm auteursrechten of zo?
Was dat de versie je vorig jaar gelezen hebt dan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:43 schreef nafi33 het volgende:
[..]
heeft jouw versie (indien het die ene met de kaft is waar janneke wegrent) ook 12 hoofdstukken?
quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:46 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik heb een andere kaft, waar de peel wegrent voor janneke.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:46 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik heb een andere kaft, waar de peel wegrent voor janneke.
Beekman & Beekman.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:46 schreef DaMart het volgende:
Had de eerste druk ook niet een hoofdstuk waarin ze verliefd wordt op een van de gebroeders Beekman van Toon Kortooms? Dat was toch verwijderd in latere edities ivm auteursrechten of zo?
Ik denk dat ie hoofdstuk 3,141526 niet meerekent, als hij de pi-loze versie heeft dan... Ik heb de versie met pi.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:43 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Net als het boek, kan ik je vertellen! Eerst denk je... muu de peel, daar wil iedereen toch uit weg. Maar daarna wordt het vet spannend!quote:
ja volgens mij welquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:51 schreef senesta het volgende:
[..]
Was dat de versie je vorig jaar gelezen hebt dan?
Vooral als Janneke naar Almere wil, en blijkt dat de Flevopolder nog niet is drooggelegd.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:54 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Net als het boek, kan ik je vertellen! Eerst denk je... muu de peel, daar wil iedereen toch uit weg. Maar daarna wordt het vet spannend!
Is dat de versie dat janneke dan bij jip gaat wonen? Want die heeft weer andere hoofdstukken!quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vooral als Janneke naar Almere wil, en blijkt dat de Flevopolder nog niet is drooggelegd.
En hoe weet je dat zo zeker dan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:56 schreef koemleit het volgende:
laat je niet neppen joh!.
14 hoofdstukken it is!
Ja lijkt mij ook het meest logische.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:56 schreef koemleit het volgende:
14 hoofdstukken it is!
Heb jij het boek dan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:56 schreef koemleit het volgende:
14 hoofdstukken it is!
Hij rekent de proloog en epiloog mee, dat zijn geen hoofdstukken.. geloof me nou maar, het zijn er 12....quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:59 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Ja lijkt mij ook het meest logische.
Bedankt voor je bijdrage.
Da's zo'n instinker, om die mee te tellen als hoofdstukken! Als ik dat toch destijds geweten had...quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:01 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hij rekent de proloog en epiloog mee, dat zijn geen hoofdstukken.. geloof me nou maar, het zijn er 12....
Ik zou dan toch voor 15 gaan. Met het rechter nummerblok op je toetsenbord grenzen alle cijfers behalve de 0 daaraan. Dan heb je dus een foutmarge van 11 t/m 19!quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:04 schreef teamlead het volgende:
gewoon 14 neerzetten en je eventueel beroepen op een tikfout. Die 3 en die 5 zitten ook zo dicht bij de 4 dat het wel mis móest gaan
Ja dit lijkt me het beste, dankjewelquote:Op woensdag 4 maart 2009 22:04 schreef teamlead het volgende:
gewoon 14 neerzetten en je eventueel beroepen op een tikfout. Die 3 en die 5 zitten ook zo dicht bij de 4 dat het wel mis móest gaan
En het is al laat dus door vermoeidheid kan je makkelijk foutjes maken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:04 schreef teamlead het volgende:
Ja ik doe toch maar datquote:Op woensdag 4 maart 2009 22:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik zou dan toch voor 15 gaan. Met het rechter nummerblok op je toetsenbord grenzen alle cijfers behalve de 0 daaraan. Dan heb je dus een foutmarge van 11 t/m 19!
Leraren mogen daar niet komen (geen scholieren meer), die halen hun samenvattingen van leraren.com.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:07 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Ja dit lijkt me het beste, dankjewel![]()
En wat betreft de samenvatting nu van half A4 - 1 A4, hoe ga ik dat aanpakken?
Op scholieren.com staan er 2 maar ik denk dat de leraar daar wel zal kijken?
Dus hij hoeft alleen de eerste zin maar aan te passen!quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:11 schreef koemleit het volgende:
samenvatting van scholieren.com halen. In eigen woorden vertellen. En klaar is kees.
Vaak is het zo dat leraren de eerste zin van een verslag in google intikken om tekijken of ze iets tegenkomen. Verder kijken ze vaak ook niet.
graag gedaan.
in feite wel ja.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus hij hoeft alleen de eerste zin maar aan te passen!
Jij speelt vals.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:13 schreef Re het volgende:
vandaar dat ik ook meestal een zin uit het midden neem
Je typt gewoon:quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:07 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Ja dit lijkt me het beste, dankjewel![]()
En wat betreft de samenvatting nu van half A4 - 1 A4, hoe ga ik dat aanpakken?
Op scholieren.com staan er 2 maar ik denk dat de leraar daar wel zal kijken?
Lettergrootte 100 en je hebt bijna een A4 gevuld!quote:Janneke woonde in de Peel. En toen ging ze weg.
Haha dat heb ik wel is eerder gedaan met geschiedenis.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:11 schreef koemleit het volgende:
samenvatting van scholieren.com halen. In eigen woorden vertellen. En klaar is kees.
Vaak is het zo dat leraren de eerste zin van een verslag in google intikken om tekijken of ze iets tegenkomen. Verder kijken ze vaak ook niet.
graag gedaan.
of je pakt exact het verslag van scholieren.com en zegt dat jij het op scholieren.com gezet hebt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:17 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Haha dat heb ik wel is eerder gedaan met geschiedenis.
Nog niet zo lang geleden.
Ik veranderde het begin van de 1e zin en verder veranderde ik bijna elke zin.
Hoe dan ook zei hij na afloop van de les dat hij een groot deel van mijn tekst op scholieren.com had gevonden en dat hij mij nog een kans gaf het opnieuw te maken.
Dussss... ik twijfel nog
*stil*quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou als slotzin toevoegen: Kortom, je kunt het meisje wel uit de Peel halen, maar de Peel nooit uit het meisje.
Goeie school! Al hadden ze je liever per direct moeten diskwalificeren.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:15 schreef koemleit het volgende:
[disclaimer]
neem m'n tips niet al te serieus want ik heb echt alles gebruikt, ging altijd heel goed totdat ze er een paar weken voor het eindexamen achterkwamen.. Ik heb toen 7 door de leraar uitgezochte boeken moeten lezen + een handgeschreven verslag moeten maken op school terwijl de rest vrij had....Heeft weken tot een uur of 7 op school zitten betekend, anders mocht ik niet op examen. Dus kijk wat je met m'n tips doet.
[/disclaimer]
Oe, die is mooiquote:Op woensdag 4 maart 2009 22:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou als slotzin toevoegen: Kortom, je kunt het meisje wel uit de Peel halen, maar de Peel nooit uit het meisje.
Er staat datum en niveau bij die beide niet over één komen..quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
of je pakt exact het verslag van scholieren.com en zegt dat jij het op scholieren.com gezet hebt.
Jij hebt de eerste druk dus gelezen!quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:26 schreef MPG het volgende:
Ik heb een deluxe editie met 19 hoofdstukken. Vergeet in je verslag trouwens zeker niet de relatie van Janneke met Hein Beekman te vermelden.
Dan zet je jouw verslag dus nog snel op scholieren.com erbij en zegt dat die anderen de datum vervalst hebben toen ze jouw verslag kopieerden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:23 schreef nafi33 het volgende:
[..]
Er staat datum en niveau bij die beide niet over één komen..
Kloptquote:
En de evil twin van Hein, Jip.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:26 schreef MPG het volgende:
Ik heb een deluxe editie met 19 hoofdstukken. Vergeet in je verslag trouwens zeker niet de relatie van Janneke met Hein Beekman te vermelden.
En Matthieu. En Hendrik van Ham. God, eigenlijk is die Janneke best wel een sletje, als je er over nadenktquote:
Bah. Daarom heet de Peel ook wel 'het rubberpark'quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:31 schreef MPG het volgende:
[..]
En Matthieu. En Hendrik van Ham. God, eigenlijk is die Janneke best wel een sletje, als je er over nadenkt!
Nu wil ik het boek toch ook wel lezen... is ze naar Amsterdam gegaan om bij te leren voor haar droom ooit als meesteres voor de klas te staan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:31 schreef MPG het volgende:
[..]
En Matthieu. En Hendrik van Ham. God, eigenlijk is die Janneke best wel een sletje, als je er over nadenkt!
dat staat in deel 4 van de trilogiequote:Op woensdag 4 maart 2009 22:34 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nu wil ik het boek toch ook wel lezen... is ze naar Amsterdam gegaan om bij te leren voor haar droom ooit als meesteres voor de klas te staan?
zo nu is tie ook in google te vindenquote:Samenvatting
Janneke woont samen met haar 2 broertjes Lowie en Tinuske, haar zusje Netje en haar oudere broer Nard samen met hun ouders in de Peel. Ook al houd Janneke nog zoveel van de Peel en doet ze niks liever dan in haar eigen bosje zitten dat midden in de Peel is, wil ze er toch graag weg, weg van de armoede weg van haar moeder die haar vaak slaat en zo vaak boos op haar is en weg van de plaats waar jonge kinderen al moeten werken in de Peel. Janneke droomt ervan om ooit juf te worden, volgens haar meester ‘meester Kanters’ kan ze dat wel doen alleen haar moeder is het daar niet mee eens ze moet haar moeder helpen met de kinderen en het huishouden en ze kunnen het al helemaal niet betalen. Meester Kanters en haar broer Nard zitten in een vakbond dat opkomt voor de arbeiders die hard in de peel moeten werken voor weinig loon, Janneke heeft al haar hoop op die vakbond gezet, maar als dat op laatst ook niet meer goed uitpakt, loopt ze op een avond weg en gaat op zoek naar Willem.
Personen
Hoofdpersoon: Janneke
Janneke is een meisje die lief en zorgzaam is, soms dan heeft ze ook een uitbarsting van woede zij noemt dat altijd een uitbarsting van een vulkaan. Ze moet vaak voor haar zusjes zorgen, maar gaat ook vaak naar haar bosje in de peel waar ze altijd weer tot rust komt
Bijpersoon: Willem
Willem ook wel Rooie genoemd omdat hij rood haar heeft, Hij is de zoon van de stroper en is van school “getrapt”.Hij weet veel van de natuur en is zelf nu ook een stroper. Hij woont in een Peelhut met zijn vader midden in de Peel die onvindbaar voor de veldwachter. Hij is een aardige jongen maar kan soms ook heel fel zijn. Hij is ook een hele goede vriend van Janneke, ze zijn zelfs verliefd op elkaar.
Bijpersoon: Moeder
In dit verhaal is de echte naam niet bekend. Zij is de moeder van Janneke en is een niet altijd aardige moeder ze slaat vaak haar kinderen, maar af en toe heeft ze ook iets wat weer een hele andere kant van haar is, een bezorgde moeder.
Bijpersoon: Meester Kanters
Meester Kanters is een meester van Janneke hij is een aardige man en is betrokken bij de belangen van de arbeiders en kinderen die in de Peel leven. Hij is de voorzitter van een vakbond voor arbeiders en probeert er voor te zorgen dat de arbeiders minder hoeven te werken en meer geld krijgen.
Bijpersoon: Nard
Nard is de broer van Janneke, hij is een aardige jongen en altijd vrolijk zelf zit hij ook in de vakbond en is een vriend van Meester Kanters. Ook is hij altijd lief en is berijd om voor iets belangrijks te vechten.
Bijpersoon: Pastoor
De pastoor is de man die de gebeden doet in de kerk en is een vriend van de familie Witlox omdat hij doet wat zij zeggen. Janneke beschrijft hem als een zwarte draak, omdat hij zo dik is en altijd een sigaar heeft. Janneke is sowieso niet de grootst vrienden van hem omdat hij aan haar heeft gezeten en zij heeft hem uitgescholden al viespeuk.
Bijpersonen: Familie Witlox
De familie Witlox is de familie die de peel bezit en die de peel werkers voor weinig geld veel en hard laat werken. Zelf zijn ze erg rijk en wonen in een groot huis, ook hebben ze een eigen winkel waar de mensen alleen maar eten kan halen voor een dure prijs. De familie Witlox geeft niks om de arbeiders en andere mensen.
Perspectief
Dit boek heeft een Hij/Zij perspectief, omdat de schrijver over de gebeurtenissen van Janneke Berkvens schrijft.
Plaats
Dit verhaal speelt zich af in de peel dat tussen de grens van Brabant en Limburg ligt.
Er gaan veel verhalen rond over de peel hoe veel mensen op een mysterieuze manier zijn verdwenen, maar ook over de heksen, geesten en vreemde geluiden die daar zijn. Ook al is de Peel zo mysterieus en gevaarlijk het is een heel mooi landschap, de eindeloze geelbruine vlakte met hier een daar wat stukjes grijze voorjaarsheide en het wit van een eenzame berkenboom.
De Heikant is het dorpje dicht bij de Peel, het is een klein dorpje en heeft maar één winkel die van de familie Witlox, verder is er nog een kleine school en nog wat huizen.
Tijd
Dit verhaal speelt zich af rond 1900, Toen waren er veel turfstekers die in de Peel moesten werken en moesten turfsteken. Het waren vooral arme arbeiders die hard en veel moesten werken voor heel weinig geld. De rijke Peelbazen bezaten de Peel en lieten de arbeiders werken voor hun. Het was ook rond de tijd dat veel arbeiders in opstand kwamen voor meer geld en minder lange werk dagen.
Dit verhaal heeft een periode van ongeveer één jaar. Het begint ongeveer aan het begin van het nieuwe schooljaar en Janneke wordt net aan het begin van de grote vakantie van school afgestuurd en dan duurt het een paar maanden tot de opstand begint.
Het verhaal wordt in een chronologische volgorde verteld.
Begin
Het verhaal begint op een manier dat je meteen een goede indruk krijgt waar het boek overgaat. De volgende zinnen zijn een stukje van het begin: Janneke rent over het zandpad. Ze wil weg. Weg van het benauwde huisje. Weg van de krijsende Tinuske. Weg van het gepest van Lowie en Netje. En vooral weg van haar moeder. Hierdoor merk je meteen dat Janneke de hoofdrol heeft en het moeilijk thuis heeft en dat ze het er niet leuk vind, dus weet je eigenlijk meteen wat voor soort boek het is.
Probleem en afloop
Het grootste probleem is dat Janneke het niet leuk vindt in de Peel de armoede, de mensen die alles doen wat de pastoor en meneer Witlox zeggen, dat ze geen juf mag worden en dat ze niet gewoon bij Willem mag zijn.
Het boek heeft een slecht maar ook goed einde, Janneke is met haar geit Witte weggelopen alleen het is niet duidelijk wat er met haar gebeurd is en het slechte is dat de mensen daar nog steeds in armoede leven en nog hard moeten werken voor weinig geld.
Het boek heeft een open einde want Janneke is weggelopen alleen niemand weet wat er met haar is gebeurd er gaan wel verschillende verhalen over een meisje met een geit rond: sommigen zeggen dat ze er nog steeds rondzwerft en op zoek is naar iemand waar ze veel van houd anderen zeggen dat ze haar hebben gezien in de Maaskant, en er gaat zelfs een verhaal over een circus waar ze jarenlang heeft opgetreden met een geit, ook zeggen veel mensen dat het onzin is en dat ze gewoon is verdronken in het moeras. Maar het allermooiste verhaal gaat over een Peelhut, na heel lang zoeken heeft ze haar geliefde terug gevonden en zijn samen in een Peelhut gaan wonen midden in de Peel waar ze samen oud zijn geworden.
Titel
De titel heeft te maken met de hoofdpersoon Janneke zij wil graag weg uit de Peel en wil juf worden daarvoor de titel “Weg uit de Peel”.
Ik mis Heintje Beekmanquote:
En behoorlijk plastisch onder woorden gebrachtquote:Op woensdag 4 maart 2009 22:51 schreef Alexxxxx het volgende:
Die sexscene tussen Rooie Willem en Tinuske was wel pikant btw
Bedankt, mijn dag is in ene keer goed.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit topic doet me denken aan het zeer klassieke Karakter - kleine wetenswaardigheden SVP!
mijn eerste (semi)porno ervaring iddquote:Op woensdag 4 maart 2009 22:57 schreef Renesite het volgende:
[..]
En behoorlijk plastisch onder woorden gebracht!
quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit topic doet me denken aan het zeer klassieke Karakter - kleine wetenswaardigheden SVP!
*meldt*quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:40 schreef Tha_Erik het volgende:
Je bent te vroeg! Je zou pas om 0.00 terug zijn! Ga je melden!
Strafregels schrijvenquote:
jeejquote:
Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijven Ik mag geen strafregels schrijvenquote:
Ik heb iets ingevuld, doet er niet toe als het fout is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Ben er weer.
Wil je 't nog weten, TS?
Geen dank.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:04 schreef nafi33 het volgende:
Ik heb iets ingevuld, doet er niet toe als het fout is.
Maar echt bedankt dat je het wilde doen.
Dat is hoofdstuk 6.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:11 schreef Tha_Erik het volgende:! Liegebeest! Nu krijg ik een onvoldoende van de meester, want ik heb die informatie ook gebruikt!
Ach Hollanders moet je nooit vertrouwen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Geen dank.
Ik heb het boek trouwens niet. Nooit gelezen, nooit van gehoord.
Ik ben geen Hollander?quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:23 schreef nafi33 het volgende:
Ach Hollanders moet je nooit vertrouwen.
Dankzij jou weet ik dat nu zeker.
Je landgenoten zullen je dankbaar zijn.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik ben gisteravond nog door de Peel gereden. Hij stond in brandquote:Op maandag 9 maart 2009 18:56 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ken iemand die woont bij de Peel! Kan het wel even vragen?
Toch geen boekverbranding he? Want dan komt er weer een extra hoofdstuk bij waarin ze met flesjes Spa gaan blussen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:35 schreef MPG het volgende:
[..]
Ik ben gisteravond nog door de Peel gereden. Hij stond in brand.
Da's het gemiddeld aantal hoofdstukken?quote:
ja joh ik heb een 7.5 door een simpele vraag hoeveel hoofdstukken het boek had:Yquote:
Dus je antwoord was voor drie kwart goed?quote:Op woensdag 15 april 2009 21:21 schreef nafi33 het volgende:
[..]
ja joh ik heb een 7.5 door een simpele vraag hoeveel hoofdstukken het boek had:Y
anders had ik vast wel een 1
quote:Op woensdag 15 april 2009 21:23 schreef herzberg het volgende:
[..]
Dus je antwoord was voor drie kwart goed?
quote:Op woensdag 15 april 2009 21:23 schreef herzberg het volgende:
[..]
Dus je antwoord was voor drie kwart goed?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |