abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:38:44 #51
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690801
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:36 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De vraag is dus of ze het op tijd gezien hebben. Op het moment dat ze gas gaven om de stall te herstellen, was het al te laat. Bij een stall herstel verlies je altijd nog wat hoogte en dat was teveel in dit geval...
Geen vraag dus, maar een feit.
Visueel moet je toch ook een indicatie gehad hebben? Of is het moeilijk orienteren zo vlak voor de baan?
pi_66690823
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Dat het iets compleet anders is vind je niet belangrijk?
Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.
pi_66690868
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
En die was defect.
pi_66690871
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef xminator het volgende:

[..]

Vlieg je met een flightsuit in een boeing


20x beter dan in je nette apenpakkie
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:40:27 #55
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690884
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Geen vraag dus, maar een feit.
Visueel moet je toch ook een indicatie gehad hebben? Of is het moeilijk orienteren zo vlak voor de baan?

Mist Sir. Ze hebben vrij weinig gezien.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66690885
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
'Yes my son, the raven has landed, it is truely a magnificent creature.' - Arend Glas
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:40:41 #57
3542 Gia
User under construction
pi_66690897
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Hij moet die 'helden' blijven verdedigen. Hij kan niet anders!!
pi_66690930
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Blijft dus de vraag of ze het door hadden op tijd. Als je de nadering begint, is het vrij normaal dat de motoren gas terug nemen, om zo te gaan zakken. Negen van de tien keer verlaag je normaal ook al de snelheid tijdens de nadering, dus het is eigenlijk geheel normaal dat de motoren (tijdelijk) stationair gaan lopen, tot je de gewenste snelheid bereikt hebt.

Verschil was deze keer dat de motoren dus niet stationair gingen om de snelheid te verminderen, maar omdat het vliegtuig de landing inzette. Dus toen de gewenste snelheid bereikt werd, werd er geen (automatisch) gas bijgegeven. Toen ging het dus fout. Voor zover ik weet konden ze het al daarvoor zien in welke mode het systeem stond (normaal gas terug of landing mode), mogelijk dat dat niet gezien is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:41:33 #59
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690937
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijn
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66690952
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
Ja dan moet de piloot dat weer op de handmatige piloot doen als dat ding hapert
OF dat ding moet niet standaard aan de automatische piloot worden gekoppeld.
Noot noot.
pi_66690974
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:39 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.
Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66690980
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Ik ben niet bekend met de terminologie, maar een specifieke waarschuwing zou op zijn minst op zijn plaats moeten zijn. (Door een automatische controle met de tweede hoogtemeter die niet is gekoppeld aan de auto-piloot)

achteraf makkelijk praten natuurlijk
pi_66691017
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:41 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijn
Daar zit iets in inderaad, vergelijken met de gegevens van de afgelopen minuten en daar automatisch een conclusie uit trekken.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:43:34 #64
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691037
Nou ja, zolang er geen definitief conclusie is over het feit of de piloten het wel of niet op tijd hebben gezien, en dus wel of niet adequaat hebben gereageerd kunnen we denk ik ook nog niet al te veel zeggen..

Zoals gezegd was er niet al te goed zicht, maar niet super slecht. Slecht genoeg om dingen te missen? Daar was nogal wat onduidelijkheid over.
AFC AJAX
pi_66691044
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

20x beter dan in je nette apenpakkie
Kneus, ben je nou zo dom?

Als je ik zeg : lightning nl vliegt in z'n vrije tijd in een 747 .
En jij dan zegt: Nee maar vlieg wel voor mijn werk in een boeing.

Dan lijkt het net alsof je in een vliegtuig vliegt. Terwijl je in een heli vliegt




Dus kom niet grappig doen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:44:21 #66
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66691077
Gezond verstand is meestal gewoon de oplossing.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66691083
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is?
De radiohoogtemeter is een "aparte" hoogtemeter, er zijn ook nog druk hoogtemeters welke ook gewoon de hoogte aangeven. Dus door deze twee te vergelijken kun je redelijk uitzoeken welke het niet doet, in het geval dat er een flinke afwijking is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:45:57 #68
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691157
CNN Türk meldt dat de hoogte indicator niet goed werkte en dat de piloten dat probleem niet serieus namen.

Nog geen ontkenning dus.

Verder gaan ze niet al te ver op in op de piloten, want men wil eerst de voice recorders horen. Lijkt mij logisch.
AFC AJAX
pi_66691186
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Mist Sir. Ze hebben vrij weinig gezien.
Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
pi_66691220
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Ik begin me af te vragen of jij eigenlijk wel echt vliegt.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66691255
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.
Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen joh
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:48:35 #72
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66691276
Blind vertrouwen op iets technisch, zoals een automatische piloot en een hoogtemeter blijkt dus niet te kunnen.
De piloten hadden wat mij betreft alerter moeten zijn en zelf eerder op visuele signalen moeten reageren.
Dit is ongeveer net zo dom als die vrouw die blindelings haar TomTom volgde en daardoor een kanaal in reed.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_66691331
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen joh
Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66691341
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:43 schreef xminator het volgende:

[..]

Kneus, ben je nou zo dom?

Als je ik zeg : lightning nl vliegt in z'n vrije tijd in een 747 .
En jij dan zegt: Nee maar vlieg wel voor mijn werk in een boeing.

Dan lijkt het net alsof je in een vliegtuig vliegt. Terwijl je in een heli vliegt




Dus kom niet grappig doen.
Een helikopter is ook een vliegtuig...
Auw.

En ja, ik vlieg voor mijn werk in een Boeing.


EDIT:
vlieg·tuig het; o -en toestel voor het vervoer door de lucht

he·li·kop·ter de; m -s vliegtuig met een roterende naaf met vier metalen bladen, dat loodrecht kan stijgen en dalen
pi_66691374
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:49 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.
Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.
pi_66691396
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Ja, op ARTIP hadden ze de baan al in zicht

BKN008 betekent waarschijnlijk dat ze pas onder de 275meter de baan hadden kunnen zien, mits de TEMPO 2500 toen niet gold. Ik heb die dag gevlogen en om op die dag te zeggen dat je goed kon zien, is schromelijk overdreven.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66691398
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:50 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.


Als je iets niet kan onderbouwen, zeg het dan niet.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:51:16 #78
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66691410
Op het moment dat de linker hoogtemeter een groot hoogteverschil constateert gaat er dan direct een alarm in de cockpit af van een 737-800?

Is dit een vrij algemeen klinkend alarm of is dat direct te herleiden naar de hoogtemeters?
In het laatste geval: dan was één blik op de hoogtemeters toch genoeg geweest om te constateren dat er een defect was?

De standaard procedure is dan om de Autopilot eraf te gooien, mag ik aannemen dat een ervaren captain dat uit z'n hoofd weet?
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:51:28 #79
100696 NoizEkick
of iets dergelijks
pi_66691420


Trieste discussie hierboven.
pi_66691421
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:50 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.
He FSX gamer, alles goed!...
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:52:08 #81
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691454
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef golfer het volgende:
Blind vertrouwen op iets technisch, zoals een automatische piloot en een hoogtemeter blijkt dus niet te kunnen.
De piloten hadden wat mij betreft alerter moeten zijn en zelf eerder op visuele signalen moeten reageren.
Dit is ongeveer net zo dom als die vrouw die blindelings haar TomTom volgde en daardoor een kanaal in reed.
Inderdaad.

Ik las ergens dat verreweg de meeste ongelukken tijdens de landing gebeurd, dan let je toch extra op? De weer leek wel mee te vallen als je alle berichten daarover hoort, dus daar zou het niet aan moeten liggen...
AFC AJAX
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:52:20 #82
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66691462
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Er zijn er toch 2. Meer dan genoeg
Ja maar de 2e werd niet als bevestiging gebruikt voordat de automatische piloot acties ondernam dus kun je wel bijdehand en wijs doen met je handje..
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:52:45 #83
100696 NoizEkick
of iets dergelijks
pi_66691489
"Ik weet meer van vliegen!"

-"Nee, ik!"

"Nietes!"

-"Echt wel!"


pi_66691544
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Op het moment dat de linker hoogtemeter een groot hoogteverschil constateert gaat er dan direct een alarm in de cockpit af van een 737-800?

Is dit een vrij algemeen klinkend alarm of is dat direct te herleiden naar de hoogtemeters?
In het laatste geval: dan was één blik op de hoogtemeters toch genoeg geweest om te constateren dat er een defect was?

De standaard procedure is dan om de Autopilot eraf te gooien, mag ik aannemen dat een ervaren captain dat uit z'n hoofd weet?
Tijdens de persconferentie werd gemeld dat er een melding was die te maken had met het landingsgestel. Ik weet niet of dat is opgevallen en dat daarmee direct een koppeling naar de hoogtemeter te maken zou zijn.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:53:57 #85
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66691546
Aangezien dit zelfde probleem 2 x eerder aan de orde was met dit vliegtuig en het toen dus wel veilig geland is, is het uiteindelijk toch een menselijk falen dat het bij een 3e keer is gecrashed.

Lijkt mij.
pi_66691554
Als ik het goed begrepen heb was het een technisch falen van de hoogtemeter in de linkervleugel.
Dit was volgens de black-box de afgelopen 25 uur al 3 keer eerder gebeurd.

1. Waarom is deze mankement niet na de eerste keer verholpen?
2. Bij de piloten was deze mankement bekend.
3. Men kan vrijelijk kiezen op auto-piloot of op handbesturing te landen.
4. De piloten hebben de landing op automaat ingezet ondanks de bekendheid van gebreken.
5. Piloten hebben te laat ingegrepen

Lijkt mij logisch dat de verantwoordelijkheid op de eerste plaats bij de piloten ligt daar de gezagvoeder de beslissing heeft genomen om in Turkeye op te stijgen ondanks mankementen.

Op de tweede, wat tevens ook eerste plaats is, is de vliegmaatschappij eindverantwoordelijk daar noodzakelijk onderhoud niet is uitgevoerd.
pi_66691605
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ja, op ARTIP hadden ze de baan al in zicht

BKN008 betekent waarschijnlijk dat ze pas onder de 275meter de baan hadden kunnen zien, mits de TEMPO 2500 toen niet gold. Ik heb die dag gevlogen en om op die dag te zeggen dat je goed kon zien, is schromelijk overdreven.
Met BKN008 kun je op 800ft dus echt wel hier en daar de grond al zien. Maar goed, ze zaten de ILS te vliegen dus of ze nou naar buiten keken of niet, dat maakte niet uit.
pi_66691647
Tsja. Ik denk toch dat piloten niet helemaal adequaat hebben gereageerd. Als de linker radalt niet werk en je weet dat die gekoppeld zit aan de autopilot, dan ga je toch direct handmatig verder?

Of denk ik nou weer te simpel
pi_66691656
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]



Als je iets niet kan onderbouwen, zeg het dan niet.
Leg jij dan eens uit wat er zo compleet verschillend is?
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:56:31 #90
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_66691678
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:52 schreef msnk het volgende:

[..]

Inderdaad.

Ik las ergens dat verreweg de meeste ongelukken tijdens de landing gebeurd, dan let je toch extra op? De weer leek wel mee te vallen als je alle berichten daarover hoort, dus daar zou het niet aan moeten liggen...
Het weer was niet de oorzaak, maar droeg natuurlijk wel bij aan de uiteindelijke afloop. Als het zicht immers beter was geweest - Van Vollenhoven zei zelf dat de Polderbaan door de mist nog niet te zien was - hadden de piloot misschien veel eerder in kunnen grijpen.

Het viel me trouwens op dat Van Vollenhoven het weer had over 127 passagiers + 7 crew members = 134. Terwijl men het aantal inzittenden toch juist naar 135 had gecorrigeerd enkele dagen geleden?
Wie dit leest is alfabeet.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:57:25 #91
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66691721
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Tsja. Ik denk toch dat piloten niet helemaal adequaat hebben gereageerd. Als de linker radalt niet werk en je weet dat die gekoppeld zit aan de autopilot, dan ga je toch direct handmatig verder?

Of denk ik nou weer te simpel
Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollehoven was op die hoogte wegens slecht zicht de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:57:48 #92
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691737
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik het goed begrepen heb was het een technisch falen van de hoogtemeter in de linkervleugel.
Dit was volgens de black-box de afgelopen 25 uur al 3 keer eerder gebeurd.

1. Waarom is deze mankement niet na de eerste keer verholpen?
2. Bij de piloten was deze mankement bekend.
3. Men kan vrijelijk kiezen op auto-piloot of op handbesturing te landen.
4. De piloten hebben de landing op automaat ingezet ondanks de bekendheid van gebreken.
5. Piloten hebben te laat ingegrepen

Lijkt mij logisch dat de verantwoordelijkheid op de eerste plaats bij de piloten ligt daar de gezagvoeder de beslissing heeft genomen om in Turkeye op te stijgen ondanks mankementen.

Op de tweede, wat tevens ook eerste plaats is, is de vliegmaatschappij eindverantwoordelijk daar noodzakelijk onderhoud niet is uitgevoerd.
Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.

Hoe dan ook, zelfs 3 keer is teveel natuurlijk. Beetje vreemd allemaal. Waarom zou een ervaren captain met zijn eigen leven (en vele anderen) roulette spelen?
AFC AJAX
pi_66691775
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Op het moment dat de linker hoogtemeter een groot hoogteverschil constateert gaat er dan direct een alarm in de cockpit af van een 737-800?
HOOGUIT een notificatie ergens op een schermpje ofzo.
quote:
Is dit een vrij algemeen klinkend alarm of is dat direct te herleiden naar de hoogtemeters?
In het laatste geval: dan was één blik op de hoogtemeters toch genoeg geweest om te constateren dat er een defect was?
1 blik was genoeg geweest ja. Logisch nadenken ook, gezien het feit dat ie een negatieve waarde aangaf.
quote:
De standaard procedure is dan om de Autopilot eraf te gooien, mag ik aannemen dat een ervaren captain dat uit z'n hoofd weet?
Lijkt mij wel een logische reactie ja.
pi_66691791
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollehoven was op die hoogte de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.
Dan lijkt mij dat een reden voor een doorstart naar een vliegveld waar het zich wel ok was.
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:00:09 #95
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_66691836
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef msnk het volgende:

[..]

Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.

Hoe dan ook, zelfs 3 keer is teveel natuurlijk. Beetje vreemd allemaal. Waarom zou een ervaren captain met zijn eigen leven (en vele anderen) roulette spelen?
Was men met die 8 misschien in de war met het aantal vluchten, waarvan de gegevens nog in de black box aanwezig waren?
Wie dit leest is alfabeet.
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:00:16 #96
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66691842
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik het goed begrepen heb was het een technisch falen van de hoogtemeter in de linkervleugel.
Dit was volgens de black-box de afgelopen 25 uur al 3 keer eerder gebeurd.

1. Waarom is deze mankement niet na de eerste keer verholpen?
Voordat je deze vraag stelt moet je eerst weten of het procedure is om een dergelijk defect direct te verhelpen. Of dat het bijvoorbeeld procedure is om de crew van het defect te informeren en hen zonder auto pilot te laten landen.
quote:
2. Bij de piloten was deze mankement bekend.
Dat is volgens mij nog niet bekend...
quote:
3. Men kan vrijelijk kiezen op auto-piloot of op handbesturing te landen.
Dat is per maatschappij dus verschillend.
Bij sommige is het fifty-fifty en anderen 80/20 etc...
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:01:32 #97
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66691891
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dan lijkt mij dat een reden voor een doorstart naar een vliegveld waar het zich wel ok was.

Samenloop van omstandigheden, radiohoogtemeter defect, automatische piloot gaat over op landingsmodus, slecht zicht zodat de piloten niet konden zien dat dat werkelijk zo was.

Ik blijf er gewoon bij dat Boeing een systeem had moeten maken dat een 2e of liever nog een 3e hoogtemeter ter bevestiging had moeten gebruiken voordat de automatische piloot de actie ondernam.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_66691917
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef msnk het volgende:

[..]

Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.

Hoe dan ook, zelfs 3 keer is teveel natuurlijk. Beetje vreemd allemaal. Waarom zou een ervaren captain met zijn eigen leven (en vele anderen) roulette spelen?
Dat de linker radiohoogtemeter het niet doet nog daar aan toe. Dat je niet weet wat je in dat geval moet doen vind ik des te schokkender. Toen eenmaal dat signaal er was dat die hoogtemeter het niet doet, had de piloot direct moeten reageren. Dat deed hij klaarblijkelijk niet door te lang door te vliegen op de autopilot.
pi_66691955
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:56 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Leg jij dan eens uit wat er zo compleet verschillend is?
Kerel, moet ik nu echt gaan uitleggen dat er een wezenlijk verschil is tussen een fixed-wing toestel als een 737, met alle bijhorende systemen, besturing en een helikopter? Zie je dat nou echt zelf niet in? Of is alles wat vliegt met 2 identieke instrumenten hetzelfde in jouw boekje? Correct, het vliegt beiden, en ja sommige instrumenten zitten ook in het andere toestel, daar houdt de vergelijking echter ook wel op.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66691977
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollenhoven was op die hoogte de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.
Nou, dat lijkt me dan ook weer vrij stug. Ze wisten dat ze de nadering op 2000 voet begonnen, zowel qua procedure en omdat de drukhoogtemeters gewoon werkten en daarop gevlogen wordt. Als dan 50 voet later (op 1950 voet) de RA "vreemd" doet, weet elke piloot echt wel op welke hoogte je ongeveer zit. Het probleem zat het er mogelijk in, dat ze wel zagen dat het systeem vreemd deed en dat ze waarschijnlijk dit ook onderkenden, maar er niet genoeg aandacht aan gaven welke verdere gevolgen het zou hebben. (heeft het systeem een koppeling met andere systemen, zo ja, welke gevolgen heeft het dan)
Omdat de motoren tijdens bijna elke nadering al vrij stationair lopen, (om de snelheid te verminderen), is het aan de motorinstrumenten niet te zien dat er iets mis is. Het vliegtuig vloog de nadering verder prima af, alleen toen de gewenste snelheid bereikt was, kwamen de motoren niet meer op om die snelheid vast te houden. Daarop is wel actie ondernomen, maar mogelijk te laat of had het uberhaupt geen effect meer.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')