Geen vraag dus, maar een feit.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:36 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De vraag is dus of ze het op tijd gezien hebben. Op het moment dat ze gas gaven om de stall te herstellen, was het al te laat. Bij een stall herstel verlies je altijd nog wat hoogte en dat was teveel in dit geval...
Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Dat het iets compleet anders is vind je niet belangrijk?
En die was defect.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
20x beter dan in je nette apenpakkiequote:Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef xminator het volgende:
[..]
Vlieg je met een flightsuit in een boeing
quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Geen vraag dus, maar een feit.
Visueel moet je toch ook een indicatie gehad hebben? Of is het moeilijk orienteren zo vlak voor de baan?
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
Hij moet die 'helden' blijven verdedigen. Hij kan niet anders!!quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:
[..]
Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt
Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Blijft dus de vraag of ze het door hadden op tijd. Als je de nadering begint, is het vrij normaal dat de motoren gas terug nemen, om zo te gaan zakken. Negen van de tien keer verlaag je normaal ook al de snelheid tijdens de nadering, dus het is eigenlijk geheel normaal dat de motoren (tijdelijk) stationair gaan lopen, tot je de gewenste snelheid bereikt hebt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:
[..]
Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt
Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijnquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:
[..]
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Ja dan moet de piloot dat weer op de handmatige piloot doen als dat ding hapertquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:39 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.
Ik ben niet bekend met de terminologie, maar een specifieke waarschuwing zou op zijn minst op zijn plaats moeten zijn. (Door een automatische controle met de tweede hoogtemeter die niet is gekoppeld aan de auto-piloot)quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:
[..]
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Daar zit iets in inderaad, vergelijken met de gegevens van de afgelopen minuten en daar automatisch een conclusie uit trekken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:41 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijn
Kneus, ben je nou zo dom?quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
20x beter dan in je nette apenpakkie
De radiohoogtemeter is een "aparte" hoogtemeter, er zijn ook nog druk hoogtemeters welke ook gewoon de hoogte aangeven. Dus door deze twee te vergelijken kun je redelijk uitzoeken welke het niet doet, in het geval dat er een flinke afwijking is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:
[..]
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is?
Ze konden voldoende zien.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Mist Sir. Ze hebben vrij weinig gezien.
Ik begin me af te vragen of jij eigenlijk wel echt vliegt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ze konden voldoende zien.
METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen johquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.
Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen joh
Een helikopter is ook een vliegtuig...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:43 schreef xminator het volgende:
[..]
Kneus, ben je nou zo dom?
Als je ik zeg : lightning nl vliegt in z'n vrije tijd in een 747 .
En jij dan zegt: Nee maar vlieg wel voor mijn werk in een boeing.
Dan lijkt het net alsof je in een vliegtuig vliegt. Terwijl je in een heli vliegt
![]()
Dus kom niet grappig doen.
Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:49 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.
Ja, op ARTIP hadden ze de baan al in zichtquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ze konden voldoende zien.
METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:50 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.
He FSX gamer, alles goed!...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:50 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.
Inderdaad.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef golfer het volgende:
Blind vertrouwen op iets technisch, zoals een automatische piloot en een hoogtemeter blijkt dus niet te kunnen.
De piloten hadden wat mij betreft alerter moeten zijn en zelf eerder op visuele signalen moeten reageren.
Dit is ongeveer net zo dom als die vrouw die blindelings haar TomTom volgde en daardoor een kanaal in reed.
Ja maar de 2e werd niet als bevestiging gebruikt voordat de automatische piloot acties ondernam dus kun je wel bijdehand en wijs doen met je handje..quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Er zijn er toch 2. Meer dan genoeg
Tijdens de persconferentie werd gemeld dat er een melding was die te maken had met het landingsgestel. Ik weet niet of dat is opgevallen en dat daarmee direct een koppeling naar de hoogtemeter te maken zou zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Op het moment dat de linker hoogtemeter een groot hoogteverschil constateert gaat er dan direct een alarm in de cockpit af van een 737-800?
Is dit een vrij algemeen klinkend alarm of is dat direct te herleiden naar de hoogtemeters?
In het laatste geval: dan was één blik op de hoogtemeters toch genoeg geweest om te constateren dat er een defect was?
De standaard procedure is dan om de Autopilot eraf te gooien, mag ik aannemen dat een ervaren captain dat uit z'n hoofd weet?
Met BKN008 kun je op 800ft dus echt wel hier en daar de grond al zien. Maar goed, ze zaten de ILS te vliegen dus of ze nou naar buiten keken of niet, dat maakte niet uit.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja, op ARTIP hadden ze de baan al in zicht![]()
BKN008 betekent waarschijnlijk dat ze pas onder de 275meter de baan hadden kunnen zien, mits de TEMPO 2500 toen niet gold. Ik heb die dag gevlogen en om op die dag te zeggen dat je goed kon zien, is schromelijk overdreven.
Leg jij dan eens uit wat er zo compleet verschillend is?quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Als je iets niet kan onderbouwen, zeg het dan niet.
Het weer was niet de oorzaak, maar droeg natuurlijk wel bij aan de uiteindelijke afloop. Als het zicht immers beter was geweest - Van Vollenhoven zei zelf dat de Polderbaan door de mist nog niet te zien was - hadden de piloot misschien veel eerder in kunnen grijpen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:52 schreef msnk het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik las ergens dat verreweg de meeste ongelukken tijdens de landing gebeurd, dan let je toch extra op? De weer leek wel mee te vallen als je alle berichten daarover hoort, dus daar zou het niet aan moeten liggen...
Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollehoven was op die hoogte wegens slecht zicht de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Tsja. Ik denk toch dat piloten niet helemaal adequaat hebben gereageerd. Als de linker radalt niet werk en je weet dat die gekoppeld zit aan de autopilot, dan ga je toch direct handmatig verder?
Of denk ik nou weer te simpel
Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik het goed begrepen heb was het een technisch falen van de hoogtemeter in de linkervleugel.
Dit was volgens de black-box de afgelopen 25 uur al 3 keer eerder gebeurd.
1. Waarom is deze mankement niet na de eerste keer verholpen?
2. Bij de piloten was deze mankement bekend.
3. Men kan vrijelijk kiezen op auto-piloot of op handbesturing te landen.
4. De piloten hebben de landing op automaat ingezet ondanks de bekendheid van gebreken.
5. Piloten hebben te laat ingegrepen
Lijkt mij logisch dat de verantwoordelijkheid op de eerste plaats bij de piloten ligt daar de gezagvoeder de beslissing heeft genomen om in Turkeye op te stijgen ondanks mankementen.
Op de tweede, wat tevens ook eerste plaats is, is de vliegmaatschappij eindverantwoordelijk daar noodzakelijk onderhoud niet is uitgevoerd.
HOOGUIT een notificatie ergens op een schermpje ofzo.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Op het moment dat de linker hoogtemeter een groot hoogteverschil constateert gaat er dan direct een alarm in de cockpit af van een 737-800?
1 blik was genoeg geweest ja. Logisch nadenken ook, gezien het feit dat ie een negatieve waarde aangaf.quote:Is dit een vrij algemeen klinkend alarm of is dat direct te herleiden naar de hoogtemeters?
In het laatste geval: dan was één blik op de hoogtemeters toch genoeg geweest om te constateren dat er een defect was?
Lijkt mij wel een logische reactie ja.quote:De standaard procedure is dan om de Autopilot eraf te gooien, mag ik aannemen dat een ervaren captain dat uit z'n hoofd weet?
Dan lijkt mij dat een reden voor een doorstart naar een vliegveld waar het zich wel ok was.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollehoven was op die hoogte de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.
Was men met die 8 misschien in de war met het aantal vluchten, waarvan de gegevens nog in de black box aanwezig waren?quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef msnk het volgende:
[..]
Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.
Hoe dan ook, zelfs 3 keer is teveel natuurlijk. Beetje vreemd allemaal. Waarom zou een ervaren captain met zijn eigen leven (en vele anderen) roulette spelen?
Voordat je deze vraag stelt moet je eerst weten of het procedure is om een dergelijk defect direct te verhelpen. Of dat het bijvoorbeeld procedure is om de crew van het defect te informeren en hen zonder auto pilot te laten landen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik het goed begrepen heb was het een technisch falen van de hoogtemeter in de linkervleugel.
Dit was volgens de black-box de afgelopen 25 uur al 3 keer eerder gebeurd.
1. Waarom is deze mankement niet na de eerste keer verholpen?
Dat is volgens mij nog niet bekend...quote:2. Bij de piloten was deze mankement bekend.
Dat is per maatschappij dus verschillend.quote:3. Men kan vrijelijk kiezen op auto-piloot of op handbesturing te landen.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan lijkt mij dat een reden voor een doorstart naar een vliegveld waar het zich wel ok was.
Dat de linker radiohoogtemeter het niet doet nog daar aan toe. Dat je niet weet wat je in dat geval moet doen vind ik des te schokkender. Toen eenmaal dat signaal er was dat die hoogtemeter het niet doet, had de piloot direct moeten reageren. Dat deed hij klaarblijkelijk niet door te lang door te vliegen op de autopilot.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef msnk het volgende:
[..]
Goed punt. Turkse media zeiden net dat het niet 3 keer, maar 8 keer eerder is gebeurd bij hetzelfde toestel.
Hoe dan ook, zelfs 3 keer is teveel natuurlijk. Beetje vreemd allemaal. Waarom zou een ervaren captain met zijn eigen leven (en vele anderen) roulette spelen?
Kerel, moet ik nu echt gaan uitleggen dat er een wezenlijk verschil is tussen een fixed-wing toestel als een 737, met alle bijhorende systemen, besturing en een helikopter? Zie je dat nou echt zelf niet in? Of is alles wat vliegt met 2 identieke instrumenten hetzelfde in jouw boekje? Correct, het vliegt beiden, en ja sommige instrumenten zitten ook in het andere toestel, daar houdt de vergelijking echter ook wel op.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:56 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Leg jij dan eens uit wat er zo compleet verschillend is?
Nou, dat lijkt me dan ook weer vrij stug. Ze wisten dat ze de nadering op 2000 voet begonnen, zowel qua procedure en omdat de drukhoogtemeters gewoon werkten en daarop gevlogen wordt. Als dan 50 voet later (op 1950 voet) de RA "vreemd" doet, weet elke piloot echt wel op welke hoogte je ongeveer zit. Het probleem zat het er mogelijk in, dat ze wel zagen dat het systeem vreemd deed en dat ze waarschijnlijk dit ook onderkenden, maar er niet genoeg aandacht aan gaven welke verdere gevolgen het zou hebben. (heeft het systeem een koppeling met andere systemen, zo ja, welke gevolgen heeft het dan)quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:57 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
Ze zouden adequaat hebben kunnen handelen als het zicht ok was. Volgens Vollenhoven was op die hoogte de grond niet zichtbaar en konden ze het niet inschatten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |