Het is een logaritmische schaal.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:27 schreef Crazy Harry het volgende:
Kan je ook een grafiek maken met de schaal aan beide zijdes hetzelfde?
Dan ziet het er niet uit..quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:27 schreef Crazy Harry het volgende:
De Shiller index zegt natuurlijk niets over individuele aandelen. Of TomTom wel of geen koopje is op dit moment kun je er niet uithalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:37 schreef eleusis het volgende:
En verder goed verhaal. Deze url moet gewoon standaard gepost worden als mensen het over "koopjes" hebben.
Dat snap ik maar het geeft nu wel een vertekend beeld natuurlijk.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:32 schreef Mendeljev het volgende:
Het is een logaritmische schaal.
Of het er goed uit ziet lijkt mij niet echt een belangrijk aspect van een dergelijke grafiek...quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:37 schreef eleusis het volgende:
Dan ziet het er niet uit..
Ik heb dezelfde grafiek voor je met lineaire schaal. Maar het is juist de lineaire schaal die een vertekend beeld geeft omdat het voor ons meest interessante stuk (de lage waardes) gecomprimeerd wordt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:27 schreef Crazy Harry het volgende:
Maar ik vind de grafieken wel wat onduidelijk want de schaal is onder de shiller P/E van 1 anders dan boven de 1 (was me eerder bij dezelfde grafieken nog niet opgevallen).
Dat geeft mijn inziens een vertekend beeld, al maakt de tekst wel duidelijk wat er wordt bedoeld.
Natuurlijk is het een open deur ("laag kopen").quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:42 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vind het wel een beetje een open deur. Het instapmoment is altijd cruciaal bij beleggen, of dat nu op de beurs is of in een huis. Of zouden er echt mensen zijn die zich dat niet realiseren en maar wat doen, in de overtuiging dat "het toch alleen maar omhoog kan"?
Je weet helemaal niet wanneer een top/ bodem wordt bereikt en hoe hoog/ laag die is. Je kunt wel een risico/ rendement prognose maken op grond van de prijs die in de markt beschikbaar is en besluiten of die voor jou acceptabel is of niet.quote:Wat ik wel interessant vind is hoe hij daar in de praktijk mee omgaat. Hoe weet je wanneer de bodem is bereikt? Op grond waarvan besluit je tussentijds toch tussen verschillende aandelen te wisselen? Stap je weer uit als zich wederom een crisis aandient of blijf je lekker zitten, in de overtuiging dat jouw B&H-strategie toch wel werkt?
Zo verontrustend is dat niet, volgens mij.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
Zeer goede analyse, vooral die 2e grafiek is eigenlijk best verontrustend. Het lijkt alsof we nu met "gigantische" dalingen te maken hebben, maar die grafiek laat zien dat 't uit historisch besef nog veel en veel lager kan. Zeker als je daarin betrekt dat de macro-economische cijfers die nu vrij komen ook qua historisch besef zeer slecht zijn.
Het aardige van de Shiller P/E (in tegenstelling tot de 'gewone' P/E) is dat deze juist niet zo gevoelig is voor winstontwikkeling op korte termijn omdat het tienjaars gemiddelde wordt genomen van de winsten. Toch zie je dat nog lang niet de lage waarden zijn bereikt die we bij andere grote crises hebben gezien.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Zo verontrustend is dat niet, volgens mij.
De winsten zullen nu nog wel even slecht blijven, maar zodra die stabiel slecht blijven, mist de druk omhoog op de P/E. En waarom zou het nu nog veel slechter moeten gaan? De winsten van veel bedrijven zijn al pleite en effecten van saneringen moeten nog beginnen door te werken. We zitten nu al onder de P/E=1 en zodra de winsten aantrekken, zakt die ratio helemaal door z'n hoeven en zullen de aandelenkoersen blijkbaar altijd te traag stijgen naar een waarde in de richting van 1 en daarboven.
De grafiek laat mij juist zien dat het ergste leed is geleden.
Dat is inderdaad wel mooi om te zien: dat het in de praktijk precies zo werkt als je denkt dat het werkt en dat je dat ook nog eens heel goed kunt quantificeren, ook als functie van de beleggingsduur.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een open deur ("laag kopen").
Maar waar bijna iedereen moeite mee heeft is waneer een koers "laag" is.
Ook hebben de meesten geen idee wat het te verwachten rendement is als functie van "hoog" of "laag" kopen. Dat is hier gekwantificeerd (zo goed als mogelijk is op basis van de beschikbare data).
Jammer. Ik hoopte dat jij misschien een methode had gevonden om de bodem te voorspellen en die met ons wilde delen.quote:Je weet helemaal niet wanneer een top/ bodem wordt bereikt en hoe hoog/ laag die is. Je kunt wel een risico/ rendement prognose maken op grond van de prijs die in de markt beschikbaar is en besluiten of die voor jou acceptabel is of niet.
Waarom zou dat per se zo moeten zijn? Als de vraag naar een bepaald aandeel nou structureel achterblijft bij het aanbod, dan kan de prijs toch structureel te laag blijven? Of niet?quote:Feit is dat op zeer lange termijn geldt: koerswinst + totaal ontvangen dividend = totale bedrijfswinst.
Dank voor de grafiekquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde grafiek voor je met lineaire schaal. Maar het is juist de lineaire schaal die een vertekend beeld geeft omdat het voor ons meest interessante stuk (de lage waardes) gecomprimeerd wordt.
Op een LOG schaal is een verdubbeling altijd een zelfde afstand en geeft daarom een realistischer beeld. Dat geldt ook voor koersgrafieken. Op een lineaire schaal lijkt een daling van 1000 naar 900 (10%) evenveel als een daling van 200 naar 100 (50%). Op een LOG schaal is 10% altijd evenveel.
Evengoed hieronder een grafiek met lineaire schaal:
[ afbeelding ]
Ik blijf natuurlijk wel zoeken naar clues. In eerdere topics heb ik bijvoorbeeld ook statistiekjes gepost mbt timing. Ik ben nog wat andere dingen aan het bekijken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:07 schreef Lemmeb het volgende:
Jammer. Ik hoopte dat jij misschien een methode had gevonden om de bodem te voorspellen en die met ons wilde delen.
Op hele lange termijn geldt:quote:Nog even het volgende
[..]
Waarom zou dat per se zo moeten zijn? Als de vraag naar een bepaald aandeel nou structureel achterblijft bij het aanbod, dan kan de prijs toch structureel te laag blijven? Of niet?
Volgens mij mis ik ergens een stap, namelijk de stap die dit op de lange duur tot een noodzakelijke wetmatigheid maakt.
Als je die lineair maakt dan krijg je niet van die mooie symmetrische plaatjesquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:49 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Dank voor de grafiek
Alleen ik ben niet duidelijk geweest![]()
Ik bedoelde de grafieken met average annualised returns VS Shiller P/E
Sja, je weet natuurlijk nooit of een bepaald niveau de bodem is of niet. Wel heeft een bodem vaak een retest onder lagere volatiliteit en volume, dus vaak krijg je een tweede kans om dichtbij de bodem te kopen als ie er staat. Daarom neig ik ernaar te zeggen dat je beter iets te laat kunt zijn dan te vroeg.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het overigens statistsch verstandiger om net voor de bodem te kopen of net na de bodem?
In die zin kun je natuurlijk vertrouwen op de data van vroeger, als je er tenminste op vertrouwt dat de geschiedenis zich keer op keer herhaalt. Je stapt dan in op (of na) een punt dat vergelijkbaar is met eerdere historisch lage punten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:56 schreef SeLang het volgende:
Ik blijf natuurlijk wel zoeken naar clues. In eerdere topics heb ik bijvoorbeeld ook statistiekjes gepost mbt timing. Ik ben nog wat andere dingen aan het bekijken.
Maar uiteindelijk hoef je natuurlijk ook helemaal niet op de bodem te kopen. Zolang je maar "laag" koopt kun je een goed rendement halen.
Hmmm, die "=" in de vergelijking kan dan natuurlijk ook geen toeval zijn, lijkt me. Die moet dan toch op de één of andere manier wiskundig te bewijzen zijn, voor de limiet vanr t --> oneindig. Ben jij dat bewijs nooit ergens tegengekomen? Of zoja, weet je dan misschien nog waar?quote:Op hele lange termijn geldt:
Dividend + koerswinst = bedrijfswinst
Als alle winst als dividend zou worden uitgekeerd dan lijkt me dit duidelijk genoeg. Maar stel dat een bedrijf de winst achterhoudt om overnames te doen, eigen aandelen terug te kopen of op een andere manier te investeren. Dan gaat dit uiteindelijk leiden tot een verhoogde winst per aandeel en moet de koers stijgen (anders zou de P/E steeds lager worden).
Nu is de "=" in deze vergelijking geen keiharde wiskundige "=". Immers, een bedrijf kan slechte investeringen doen of aandelen terugkopen op te hoge koersen. Echter, op een groot gespreid portfolio gemiddeld over lange zeer termijn gaat de vergelijking op en ik heb daar ook statistiek van gezien.
Het is ook geen toeval dat de lange termijn gemiddelde P/E van de S&P500 14,6 is, terwijl het lange termijn gemiddelde reeel rendement 6,8% bedroeg. 14,6 komt precies overeen met een earningsyield van.... 6,8%! (1/14,6= 0,068). Denk daar maar eens over na.
quote:With the market still down some 42% in the last year, financial pundits continue to eulogize "buy and hold" investing as a dead strategy, insinuating that trading is the only way to make money going forward.
"Dr. Doom" himself, Marc Faber, even told CNBC recently: "The Warren Buffett approach [of buy and hold] is dead and it's been dead for ten years and it's going to be dead for another ten years."
Die vent heet niet voor niks Dr. Doom. Heeft hij überhaupt weleens iets positiefs te melden? Magoed, hij heeft wel een sterk punt, als we bijvoorbeeld naar Japan kijken.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:41 schreef pberends het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/29452493/
[..]
Marc Faber is extreem genuanceerd hoor, hij is vaak juist heel erg positief over veel dingen.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die vent heet niet voor niks Dr. Doom. Heeft hij überhaupt weleens iets positiefs te melden? Magoed, hij heeft wel een sterk punt, als we bijvoorbeeld naar Japan kijken.
Als ik SeLang was zou ik in elk geval niks overhaasten. Maar dat hoef ik hem niet te vertellen geloof ik, daar was hij zelf al veel langer achter.
Yepquote:Op maandag 9 maart 2009 16:41 schreef pberends het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/29452493/
[..]
With the market still down some 42% in the last year, financial pundits continue to eulogize "buy and hold" investing as a dead strategy, insinuating that trading is the only way to make money going forward.
"Dr. Doom" himself, Marc Faber, even told CNBC recently: "The Warren Buffett approach [of buy and hold] is dead and it's been dead for ten years and it's going to be dead for another ten years."
Dat vroeg ik me ook wel af. Hoe verhouden de plaatjes als je de Nikkei ipv de S&P500 gebruikt tegenover de Schiller P/E-waarden, Selang?quote:
Ah, vandaar natuurlijk dat ze hem "Dr. Doom" noemen.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:44 schreef pberends het volgende:
[..]
Marc Faber is extreem genuanceerd hoor, hij is vaak juist heel erg positief over veel dingen.
Ik heb daar niet in detail naar gekeken, maar de Nikkei is in elk geval niet goedkoop.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook wel af. Hoe verhouden de plaatjes als je de Nikkei ipv de S&P500 gebruikt tegenover de Schiller P/E-waarden, Selang?
Source: BLOOMBERGquote:Graham Shows S&P 500 Still Too High as Buffett Loses
By Alexis Xydias and Michael Tsang
March 9 (Bloomberg) -- Benjamin Graham, the father of value investing and mentor of Warren Buffett, would find most U.S. stocks expensive even after the Standard & Poor’s 500 Index dropped 56 percent in 17 months.
Graham measured equities against a decade of profits to smooth out distortions, a method that shows the S&P 500 trading at 13.2 times earnings, according to data compiled by Yale University Professor Robert Shiller. At the bottom of the three worst recessions since 1929, the average ratio fell below 10. To reach that level, the S&P 500 would sink another 27 percent.
The rout set off by the subprime-mortgage collapse in August 2007 has fooled investors from Legg Mason Inc. money manager Bill Miller to Traxis Partners LP’s Barton Biggs, who said shares were cheap as they continued to fall. Even Buffett, the billionaire chief executive officer of Omaha, Nebraska-based Berkshire Hathaway Inc., who worked for Graham in the 1950s, was taken by surprise. He said he was buying on Oct. 17. The S&P 500 lost 28 percent since then, ending March 6 at 683.38.
“We are in a depression, therefore I would expect Graham’s and Shiller’s earnings ratios to get down to a single figure,” said Robin Griffiths, who first studied Graham in 1966 and helps oversee $15.5 billion at Cazenove Capital Management in London. “If it is a bad depression, it could take the S&P 500 to 400 or 500. It is clearly becoming better value as the market comes down, but it is nowhere as cheap as it can get.”
The S&P 500 added 1.4 percent to 692.8 as of 10:16 a.m. in New York. Energy companies gained as oil rose to a six-week high.
Value Investing
Graham, who died in 1976 at 82, and David L. Dodd laid out the principles of value investing in “Security Analysis,” the 1934 textbook used by Buffett to help transform his Omaha, Nebraska-based company into an investment firm with a market value of $112 billion. Dodd died 21 years ago at 93.
Value investors seek out companies priced below their forecast of future earnings to compensate for the possibility of losses. The discount represents the so-called margin of safety that Graham’s followers demand before buying a stock. Graham avoided calculating values according to a single year of profits, instead urging investors to examine periods as long as a decade to erase anomalies.
During the worst bear markets, stocks don’t reach “bargain basement prices” until they fall to 10 times profit or less using Graham’s method, according to James Montier, Societe Generale SA’s London-based global equity strategist. That translates to a price of about 500 for the S&P 500, based on combined per-share earnings of at least $50.
Graham’s Disciple
Buffett, 78, who attended Graham’s Columbia University classes and worked for him at New York-based Graham-Newman Corp. in the 1950s, misjudged the severity of the credit market freeze, which spurred the first simultaneous recessions in the U.S., Europe and Japan since World War II. Berkshire’s market value decreased $119 billion since its peak in December 2007, according to data compiled by Bloomberg.
On Oct. 17, Buffett wrote in the New York Times that he was buying U.S. shares. The 263-point slump since then extended the index’s decline. Buffett said in his annual letter to shareholders on Feb. 28 that he made a “major mistake” buying shares in Houston-based ConocoPhillips when oil prices were near a peak last year. Berkshire’s net income fell 96 percent in the fourth quarter.
Buffett told CNBC today that the economy “has fallen off a cliff” and that efforts to stimulate a recovery may lead to inflation higher than the 1970s. While he stood by his Times column, he said, “I just wish I wrote ithttp://forum.fok.nl/rde/post_reply/1262857 a few months later.”
‘Quite Suspect’
Investors who valued companies based on earnings or forecasts covering just one year have been burned as equities kept dropping. The S&P 500 fetched 16.2 times its companies’ 12- month profits on Jan. 7, the lowest since at least 1998, according to data compiled by Bloomberg. The index has since plunged as much as 25 percent to a 12-year low.
“A lot of earnings estimates on which the market valuations are based are quite suspect,” said John Carey, who oversees $8 billion at Pioneer Investment Management in Boston. “You have to adjust what you see out there for reality. I remember thinking that a stock selling at 10 times earnings was expensive” in the 1970s and 1980s, he said.
Wall Street strategists are confident the U.S. market has tumbled enough to start a rally.
The S&P 500 will rise to 1,007 by year-end, according to the average estimate of 11 equity strategists tracked by Bloomberg. The projection represents a rise of 47 percent from last week’s closing price and an increase of the price-earnings ratio to 18.88 times operating profit, based on the strategists’ average per-share earnings estimate.
Time to Buy?
Some measures suggest U.S. stocks are cheap. Profits as a percentage of the index’s value climbed to 6.96 percentage points above the yield on 10-year Treasuries, the biggest advantage since at least 1962, monthly data compiled by Bloomberg show.
The S&P 500 also fell below its price trend dating back to 1900 in the past month to levels not seen since 1995, adjusting for inflation, according to Jim Reid and Nick Burns, credit strategists at Deutsche Bank AG in London. They’re still not convinced that’s low enough to ensure equities will gain.
“We are now entering the ‘cheap’ side of historical valuations,” Reid and Burns wrote in a report dated March 3. “Cheap is helpful but not a reason to suggest an imminent sustainable bounce.”
‘Very, Very Cheap’
Biggs, co-founder of New York-based hedge fund Traxis and formerly chief global strategist for Morgan Stanley, said in February last year that U.S. stocks were “very, very cheap” and the market was “at or very close to an important bottom.” The S&P 500 subsequently fell 49 percent.
Legg Mason’s Miller posted the worst performance of his 27- year career in 2008 as his $3.28 billion Value Trust trailed 99 percent of competing mutual funds. Miller, who guided his fund to a better performance than the S&P 500 for a record 15 years ending in 2005, said in December that U.S. stocks could rise as much as 20 percent this year. The S&P 500 instead is off to the worst start in its 81-year history.
In the previous three economic contractions since 1929 that lasted as long as the current one -- the Great Depression, the oil shock in 1973-1975 and the 1981-1982 recession -- the S&P 500 bottomed only after the index fell to 8.74 times profit on average, based on data compiled by Yale’s Shiller.
To match those levels, the S&P 500 would have to fall 21 percent to 537.95, based on analysts’ profit estimates for 2009 that strip out the impact of non-operating charges such as investment losses and writedowns.
“Our view on valuations is yes, they are cheap,” said Joost van Leenders, an Amsterdam-based strategist at Fortis Investments, which oversees $243 billion, and uses Graham’s method as one way to measure stocks against earnings. “But they can become cheaper.”
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb ¤50.000 omgezet in goud, dat zouden meer mensen moeten doen...
Laten we dat allemaal doen, dan is er geen geld meer maar hebben we wel allemaal een klompje goud en zijn we voor altijd gelukkig.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Hoe kun je een basisregel nou verkrachten door gare formules te adden?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:16 schreef Plus_Ultra het volgende:
Ik dacht dat de formule voor de prijs van een aandeel was
P0 = Dividend in jaar 1 + P1.
Hoe verhoudt zich dat met jouw formule
koerswinst + totaal ontvangen dividend = totale bedrijfswinst.
Herschrijven geeft
P1 - P0 + Totaal Dividend = totale bedrijfswinst.
Maar die totale bedrijfswinst is toch altijd toekomstgericht dus onzeker en niet te voorspellen?
Ik heb ¤50.000 ¤48.000 omgezet in goud, dat zouden meer mensen moeten doen...
Het geld verdwijnt in principe niet als je goud koopt hoor. De dealert krijgt het. Die brengt het weer naar zijn dealert, en die naar de refinert die er weer de mijnwerkers van betaalt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 13:56 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Laten we dat allemaal doen, dan is er geen geld meer maar hebben we wel allemaal een klompje goud en zijn we voor altijd gelukkig.
Toch niet via binckbank of zo'n andere papierboer hoop ik?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Als het uberhaupt al waar is, is de beweegreden om na een dergelijke stijging 50K om te zetten in goud pure hebzucht en dus oerdom.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik denk ook dat buy and hold juist niet dood is op momenten waarin de beurs in elkaar stort. Zoals afgelopen week: mooi moment om in te kopen. Ben er zelf nog niet zeker van of we nog lager gaan en daarom wacht ik nog. (je kan natuurlijk zeggen dat het niet uit maakt of we lager gaan omdat je op de lange termijn moet kijken en die paar procent niet uit maakt). Maar als ik nu kijk vind ik bedrijven nog steeds niet heel erg goedkoop; er mag nog wat van de koers af.quote:Het grappige is dat mensen nu denken dat Buy&Hold dood is, terwijl ikzelf precies de tegenovergestelde mening heb: Buy&Hold was dood op het moment dat de markt in de jaren '90 extreem overgewaardeerd werd. Maar wat mij betreft is Buy&Hold nu uit de dood herrezen. Hoewel ikzelf nog even wil wachten met kopen, in de hoop dat we nog echt lage waarderingen gaan zien, denk ik dat mensen die nu aandelen kopen voor lange termijn (of zelfs al iets eerder zijn ingestapt rond oktober) gewoon een heel fatsoenlijk rendement gaan maken over de komende 20 jaar.
Ik ben zelf meer een voorstander van bedrijven/grondstoffen die niet zo uitgebreid worden besproken. Zilver, koper etc. vind ik zelf interessanter.quote:Exact op dit soort momenten weet je dat de kans groot is dat we een (tijdelijk) top te pakken hebben. Middelkoop waarschuwde trouwens al eerder via twitter dat de goudmarkt overbought was en voorlopig te mijden.
Je kan aan beide kanten van het = teken natuurlijk een zelfde hoeveelheid optellen. Volgens mij doet SeLang dat.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:38 schreef Sokz het volgende:
[..]
Hoe kun je een basisregel nou verkrachten door gare formules te adden?
?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:44 schreef Plus_Ultra het volgende:
[..]
Je kan aan beide kanten van het = teken natuurlijk een zelfde hoeveelheid optellen. Volgens mij doet SeLang dat.
Ik geef toe, ik snap de OP maar half en heb geen uitgebreide moeite gedaan om het tot me te nemen maar volgens mij is SeLang de basisregel gaan testen met historische data en komt tot de conclusie dat de waarde van aandelen al jarenlang fundamenteel verkeerd is. Naar mijn mening zegt dit echter niks over de waarde van aandelen in de toekomst.
Er is geen basisformule voor de prijs van een aandeel.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:36 schreef Plus_Ultra het volgende:
De basisformule is dit P0 = Dividend in jaar 1 + P1. Er moet eigenlijk nog gecorrigeerd worden naar rente maar daar doen we nu even niet moeilijk over. De koerswinst is natuurlijk P1 - P0. Dus op zich klopt het wel.
Want, wat bepaalt dan de waarde van een aandeel?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:19 schreef flyguy het volgende:
[..]
Er is geen basisformule voor de prijs van een aandeel.
Vraag en aanbod? Sentiment? Er is bv. toch geen enkele rationele reden waarom Apple het grootste bedrijf ter wereld is? Alles wat zij maken kan grotendeels gemist worden.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:47 schreef Plus_Ultra het volgende:
[..]
Want, wat bepaalt dan de waarde van een aandeel?
toekomstige winstverwachtingenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:51 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Vraag en aanbod? Sentiment? Er is bv. toch geen enkele rationele reden waarom Apple het grootste bedrijf ter wereld is?
Een verschillend inzicht in de oorzaken die de toekomstige winst bepalen misschien. Ik denk dat de rente morgen stijgt, jij denkt dat hij daalt wat leidt tot 2 verschillende meningen over de prijs van een aandeel.quote:Ook, als de waarde ergens door bepaald kon worden dan had je heel de dag dezelfde koers en geen fluctuaties van meerdere procenten per dag en soms per minuut.
Ik heb het over de prijs en dat is wat anders dan de waarde. De markt bepaalt in elk geval de prijs. Wat de waarde is van een aandeel ligt aan een ieders definitie van 'waarde' en de toekomst (verre of nabije) percepties die zijn toegekend aan dat aandeel.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:47 schreef Plus_Ultra het volgende:
[..]
Want, wat bepaalt dan de waarde van een aandeel?
Dat zou je eens tegen een finance professor moeten zeggen die een vak geeft waarin je dat soort kul krijgt in de lessen. Dit soort berekeningen om de waarde van een aandeel te bepalen is echt verse baloney.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:19 schreef flyguy het volgende:
[..]
Er is geen basisformule voor de prijs van een aandeel.
Ik kijk wel uit. Voor je het weet krijgt je minstens zes onderzoeken om je oren van gerenommeerde academici waaruit blijkt dat tussen periode x en y volgens formule z een superieur risk-adjusted resultaat behaald is ten opzichte van de benchmark.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat zou je eens tegen een finance professor moeten zeggen die een vak geeft waarin je dat soort kul krijgt in de lessen. Dit soort berekeningen om de waarde van een aandeel te bepalen is echt verse baloney.
Inderdaadquote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:47 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ik kijk wel uit. Voor je het weet krijgt je minstens zes onderzoeken om je oren van gerenommeerde academici waaruit blijkt dat tussen periode x en y volgens formule z een superieur risk-adjusted resultaat behaald is ten opzichte van de benchmark.
Ik heb ¤50.000 ¤48.000 ¤46.000 omgezet in goud, dat zouden meer mensen moeten doen...
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:38 schreef monkyyy het volgende:
Mijn over over-over-over-groot opa had zijn huis ingeruild voor een handje vol tulpenbollen in de 17e eeuw, hadden meer mensen dat maar gedaan...
Oh wacht. [ afbeelding ]
Het grootste deel van de korte en middenlange termijn koersfluctuaties komt uit compressie of expansie van P/E ratio's. Maar op lange termijn is dat "mean-reverting". (als dat niet zo was dan zouden P/E ratios eeuwig stijgen of eeuwig dalen en daarmee zou de earningsyield uiteindelijk nul of oneindig worden). Daarom zijn op zeer lange termijn de total returns min of meer gelijk aan de onderliggende winst van de bedrijven in het gespreide portfolio.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 02:16 schreef Plus_Ultra het volgende:
Ik dacht dat de formule voor de prijs van een aandeel was
P0 = Dividend in jaar 1 + P1.
Hoe verhoudt zich dat met jouw formule
koerswinst + totaal ontvangen dividend = totale bedrijfswinst.
Herschrijven geeft
P1 - P0 + Totaal Dividend = totale bedrijfswinst.
Maar die totale bedrijfswinst is toch altijd toekomstgericht dus onzeker en niet te voorspellen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |