Dan heb je inderdaad hetzelfde probleem als in Libertopia, tenzij er handelsverdragen met daarin een geschillenregeling van toepassing zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En als de één een Belg is die zich in Argentinië bestolen acht en de ander een Ghanees die zich in Laos bevindt?
Nee, je hebt het niet begrepen. Maar we zijn het er wel over eens dat we beter kunnen stoppen dan, dat is mooi.quote:
Bingo! En wat zijn verdragen? Afspraken. Er is geen enkele reden aan te nemen dat private bedrijven minder goed zouden zijn in het maken en nakomen van afspraken dan overheden. Integendeel, er is alle reden om aan te nemen dat ze dat veel en veel beter kunnen.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:01 schreef Pool het volgende:
Dan heb je inderdaad hetzelfde probleem als in Libertopia, tenzij er handelsverdragen met daarin een geschillenregeling van toepassing zijn.
Onzin. Dergelijke afspraken zijn alleen nodig tussen de DRO's zelf.quote:Als je in Libertopia iedereen die meerderjarig wordt een handelsverdrag laat afsluiten met alle andere mensen van de wereld, dan los je het probleem op ja. Die transactiekosten moet je er dan maar voor hebben....
Zie hier de kern van het libertarische sprookje. "We nemen aan dat <insert meest ideale situatie die de aanhanger van het sprookje maar kan bedenken>". Zo kan ik ook een ideaal beschrijven jaquote:Op donderdag 9 april 2009 15:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Bingo! En wat zijn verdragen? Afspraken. Er is geen enkele reden aan te nemen dat private bedrijven minder goed zouden zijn in het maken en nakomen van afspraken dan overheden. Integendeel, er is alle reden om aan te nemen dat ze dat veel en veel beter kunnen.
[..]
Onzin. Dergelijke afspraken zijn alleen nodig tussen de DRO's zelf.
Oké, dus wanneer je lid wordt van één DRO, ben je eigenlijk alsnog lid van alle DRO's. Vrijheid blijheid zeg.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Bingo! En wat zijn verdragen? Afspraken. Er is geen enkele reden aan te nemen dat private bedrijven minder goed zouden zijn in het maken en nakomen van afspraken dan overheden. Integendeel, er is alle reden om aan te nemen dat ze dat veel en veel beter kunnen.
[..]
Onzin. Dergelijke afspraken zijn alleen nodig tussen de DRO's zelf.
Nee hoor.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
Toch denk ik dat iedereen in dit topic er over eens is dat initiatie van geweld immoreel is.
Nee, de DRO's hebben afspraken met elkaar zodat jouw DRO jou nog steeds van dienst kan zijn buiten haar eigen gebied. Net zoals, mobiele telefoons, verzekeringen, internet, etc.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:33 schreef Pool het volgende:
Oké, dus wanneer je lid wordt van één DRO, ben je eigenlijk alsnog lid van alle DRO's. Vrijheid blijheid zeg.
En hoe is die DRO mij nog steeds van dienst buiten mijn gebied? Stel: ik kies een DRO die slechts schriftelijke overeenkomsten geldig acht. Jij kiest een DRO die ook mondelinge overeenkomsten geldig acht. Wij krijgen ruzie over de vraag of we een overeenkomst hebben. Wat nu? Wat voor verdrag hebben die twee dan, waardoor ze ons toch als klant tevreden kunnen houden?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, de DRO's hebben afspraken met elkaar zodat jouw DRO jou nog steeds van dienst kan zijn buiten haar eigen gebied. Net zoals, mobiele telefoons, verzekeringen, internet, etc.
Kommop Pool, doe je alsjeblieft niets steeds dommer voor dan je bent.
quote:Op donderdag 9 april 2009 15:02 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, je hebt het niet begrepen. Maar we zijn het er wel over eens dat we beter kunnen stoppen dan, dat is mooi.
Ik zei dat WIJ beter met onze discussie kunnen stoppen. Met HO en B_A ben ik het ook oneens, en ja, in die discussies vallen we wel eens in herhaling, maar dan lukt het meestal nog wel om op dezelfde golflijn te discussiëren en enigszins op elkaars argumenten te reageren.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
![]()
Mijnheer wil al 2 jaar lang niet weten wat libertarisme nu werkelijk is en dan heb ik het niet begrepen
![]()
Maar als we het eens zijn dat we beter kunnen stoppen waarom ga je dan alsnog door met dezelfde onzin spuien?
quote:Op donderdag 9 april 2009 13:49 schreef Chewie het volgende:
Je weet dat er meerdere (libertarische) smaken zijn?
quote:Op donderdag 9 april 2009 14:18 schreef Chewie het volgende:
Als je een beetje geheugen had gehad dan had je waarschijnlijk wel onthouden dat ik voor een kleine overheid ben en dan is het niet zo vreemd dat ik vanuit die optiek reageer.
Je zegt zelf dat er meerdere libertarische smaken zijn, maar vervolgens is er toch een werkelijk libertarisme . Weet je zelf eigenlijk wel wat werkelijk libertarisme is?quote:Op donderdag 9 april 2009 17:28 schreef Chewie het volgende:
![]()
Mijnheer wil al 2 jaar lang niet weten wat libertarisme nu werkelijk is en dan heb ik het niet begrepen
![]()
Integendeel, zie alleen de reactie van Pool al. En jij al evenmin want je ziet niet in dat..quote:Op donderdag 9 april 2009 15:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
Toch denk ik dat iedereen in dit topic er over eens is dat initiatie van geweld immoreel is.
...ook initiatie van geweld is.quote:iets centraal/democratisch regelen
We hadden het over een Ghanees die jou in Argentinië besteelt en naar Laos uitwijkt, remember? Je verhaal gaat dus niet op aangezien de Argentijnse wet ook niet in Laos opgaat. Er zijn eventueel verdragen en die werken inderdaad niet altijd even soepel, zou dat misschien komen doordat ze door overheden worden opgesteld en uitgevoerd? 't Is maar een vraagje. En wat is jouw alternatieve ideaalmodel? Je lijkt me niet iemand die voor een wereldregering pleit.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:03 schreef Pool het volgende:
En hoe is die DRO mij nog steeds van dienst buiten mijn gebied? Stel: ik kies een DRO die slechts schriftelijke overeenkomsten geldig acht. Jij kiest een DRO die ook mondelinge overeenkomsten geldig acht. Wij krijgen ruzie over de vraag of we een overeenkomst hebben. Wat nu? Wat voor verdrag hebben die twee dan, waardoor ze ons toch als klant tevreden kunnen houden?
Dat is ook het verschil met landen. Als ik naar Ghana reis of iets op een Ghanese website bestel, dan weet ik dat ik me aan het rechtssysteem daar moet houden. Maar in Libertopia is dit helemaal niet gebonden aan grondgebied en zul je op straat mensen van allerlei verschillende DRO's tegenkomen. Overigens: die internationale contracten lopen nu ook vaak al niet zo soepel; als dat nou jullie ideaalmodel zou moeten worden voor álle overeenkomsten...
Ik noem mijzelf liever anarchokapitalist omdat dan, na uitleg, duidelijk is dat ik helemaal geen overheid wil. Er wordt terecht door Chewie gewezen op het feit dat er verschillende smaken libertariërs zijn. Die zijn het er allemaal over een dat er minder overheid moet zijn dan nu. De verschillende smaken zijn het er alleen niet over eens hoe weinig, net zoals er verschillende smaken etatisten zijn, alleen dan is de vraag andersom en is de vraag hoeveel overheid.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:00 schreef Pool het volgende:
Jullie noemen je, met jullie verschillende smaken, libertariërs. Ik hou me inderdaad niet bezig met wat nu de werkelijke theorie is, maar ik reageer gewoon steeds op de stellingen en ideaalbeelden die (sommigen van) jullie in de verschillende topics schetsen. Met de één komt dan een interessante discussie los, met de ander krijg je het idee dat je voor niks hebt lopen typen.
Checkquote:Welck krijgt ook altijd de helemaal geen overheid kaart op zijn bord terwijl hij vol passie minarchist is.
Maar dan heb je een lastige discussie want als je als blinde (iemand zonder kennis) alleen de staart van libertarisme vasthebt, dan weet je nog steeds niet wat het voor dier is. De losse onderdelen kunnen dan vreemd of zelfs ridicuul lijken.quote:Je zegt zelf dat er meerdere libertarische smaken zijn, maar vervolgens is er toch een werkelijk libertarisme . Weet je zelf eigenlijk wel wat werkelijk libertarisme is?
Jullie noemen je, met jullie verschillende smaken, libertariërs. Ik hou me inderdaad niet bezig met wat nu de werkelijke theorie is, maar ik reageer gewoon steeds op de stellingen en ideaalbeelden die (sommigen van) jullie in de verschillende topics schetsen. Met de één komt dan een interessante discussie los, met de ander krijg je het idee dat je voor niks hebt lopen typen.
Ik heb Welck die kaart naar mijn weten niet toegespeeld. Aan Chewie evenmin, maar als je mee gaat doen in een lopende discussie met als uitgangspunt dat er geen overheid(srechter) is, moet je niet ineens na een paar posts de uitgangspunten wijzigen.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik noem mijzelf liever anarchokapitalist omdat dan, na uitleg, duidelijk is dat ik helemaal geen overheid wil. Er wordt terecht door Chewie gewezen op het feit dat er verschillende smaken libertariërs zijn. Die zijn het er allemaal over een dat er minder overheid moet zijn dan nu. De verschillende smaken zijn het er alleen niet over eens hoe weinig, net zoals er verschillende smaken etatisten zijn, alleen dan is de vraag andersom en is de vraag hoeveel overheid.
Welck krijgt ook altijd de helemaal geen overheid kaart op zijn bord terwijl hij vol passie minarchist is.
Ik vind drugs bijv een moeilijk thema. Enerzijds vind ik het belachelijk om geweld te gebruiken tegen mensen die een jointje roken of een pil pakken. Vandaag las ik in de krant dat uit onderzoek van Trimbos blijkt dat de XTC in Nederland in tien jaar tijd veel schadelijker is geworden; dat komt natuurlijk door de klopjachten op drugs.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:12 schreef beeer het volgende:
Ik las een tijdje geleden dat je wat drugs betreft toch voor enige restricties bent en inhakend op dat ben ik het eens dat economische vrijheid belangrijker is dan persoonlijke omdat persoonlijke vrijheid komt met economische vrijheid. Als je vrij bent in het verhandelen van drugs zul je praktisch niet tegengehouden kunnen worden in het gebruik ervan.
Dat hangt er allemaal vanaf. Natuurlijk zijn drugs onderling erg verschillend. Het is jammer dat het op één hoop eindigt, terwijl bijv Speed veel slopender is dan (echte) XTC, marijuana en paddo's zijn (mits gebruikt volgens adviezen van kenners) bijna onschadelijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:33 schreef Pool het volgende:
Wat is dan precies je reden voor het inperken van die vrijheid wat betreft drugs? Is dat alleen bescherming van andere mensen tegen de gebruikers? Of ook ter bescherming van de gebruikers zelf? Of heeft het te maken met je libertarische uitgangspunten zelf, namelijk dat normaal gesproken mensen zelf kunnen bepalen wat goed voor hen is op de vrije markt, tenzij hun hoofd vertroebeld is door drugsgebruik.
Jij probeerde het één keer en genas, ik ken mensen die er des morgens mee opstaan omdat ze anders heel de dag chagrijnig zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:39 schreef beeer het volgende:
Ik begrijp absoluut niets van restricties op het gebruik van drugs of wat dan ook. Als 12 jarig jongetje kreeg ik van mijn broer een joint aangeboden en heb het één keer geprobeerd, vond het niet interessant en heb nooit meer drugs genomen. Ik kon rond die tijd ook al in de drankkast van mijn ouders komen, heb dat één keer gedaan en heb vervolgens geen drank meer aangeraakt tot mijn twintigst; en ik kom niet uit een perfect gezin. Misschien dat ik teveel van mijn eigen ervaring uitga maar soit, ik vind dat niemand iemand anders te zeggen heeft wat hij in zijn lichaam stopt
Here, here. Weer mooi gesproken.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:28 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik vind drugs bijv een moeilijk thema. Enerzijds vind ik het belachelijk om geweld te gebruiken tegen mensen die een jointje roken of een pil pakken. Vandaag las ik in de krant dat uit onderzoek van Trimbos blijkt dat de XTC in Nederland in tien jaar tijd veel schadelijker is geworden; dat komt natuurlijk door de klopjachten op drugs.
Ik heb zelf best veel vrienden die ook wel eens drugs gebruiken (ook illegale), ik zou ze niet graag achter de tralies zien. Maar ook heb ik anderzijds daardoor wel gezien dat slechts weinigen er mee om kunnen gaan. Vooral het culturele klimaat waarin bijna iedereen vind dat het maar moet kunnen, en dat verbieden slecht is, hekel ik. De overheid houd ik er liever buiten, maar het liberale denken heeft een negatieve invloed gehad op de manier waarop ouders, leraren, agenten ea opvoeders omgaan met kinderen op het slechte pad.
Zelf denk ik dat moreel gezag het beste geleverd kan worden door het gezin, kerken, scholen enz. Het sociaal middenveld en het gezin bepalen je vorming veel meer dan de overheid, zeker als het om een positieve invloed gaat.
Maar idd, een wereld waarin je op elke straathoek drugs kunt kopen ongeacht wie je bent, en dat overal kunt gebruiken, dat zou zeer kort standhouden.
Ik lees naast boeken over laissez faire economie ook wel eens 'n boekje van conservatieve denkers (bijv Dalrymple). Nu ben ik niet zo'n SGP-conservatief ofzo, maar het cultuurpessimisme van de conservatieve filosoof spreekt me meer aan dan het vrijheidblijheid en vooruitgangsdenken van de jaren 60/70 generatie.
Een tussenweg is erg moeilijk te vinden, maar ik denk in elk geval dat we idd de focus moeten houden op economie. Economische vrijheid voorkomt tirranie. Als je dan ondanks veel vrijheid een paar dingetjes toch niet mag, so be it, daar kan ik mee leven.
Misschien een beetje persoonlijke vraag maar probeerde jouw ouders jou niet van het roken af te houden? Meestal doen kinderen juist precies het tegenovergestelde van wat de ouders willen... etcetera je kent het wel. Mijn ouders waren erg vrij behalve wat snoep, tv-kijken en goed best doen op school betrof. Resultaat was dat ik enorm veel snoepte in mijn tienerjaren, veel tv keek bij vrienden en als 10-jarige vaak pas om 1 uur thuis kwam en *uhm* niet erg goed mijn best deed op school.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:44 schreef sneakypete het volgende:
Overigens ben ik zelf ook een hypocrite wat dit betreft, ik drink graag een biertje en rook als een ketter. Maar mijn kinderen zou ik zeker proberen ervan te weerhouden.
Neu, behalve natuurlijk de 'voorlichting'.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:50 schreef beeer het volgende:
[..]
Misschien een beetje persoonlijke vraag maar probeerde jouw ouders jou niet van het roken af te houden?
Als je daarin geïnteresseerd bent moet je even contact opnemen buiten dit topic met mij, ben nl bezig met ietsquote:Op donderdag 9 april 2009 22:49 schreef welck het volgende:
PPS: ik ga de heren eens mailen of ze niet een logische plek zoals in het centrum van Den Haag of Amsterdam avonden willen organiseren?
Disciplinering is de conditionering van iemand in een bepaald denkpatroon. Denk je dat je de wijsheid in pacht hebt te weten welk denkpatroon goed is voor alle mensen en welke niet? Word politicus zou ik zeggen.quote:Op donderdag 9 april 2009 22:46 schreef sneakypete het volgende:
Overigens expirimenteren met dope is best hoor, ik ben er tolerant mee. Maar vergeet niet dat niet iedereen even goed voor zichzelf kan zorgen als jij en dat sommige mensen disciplinering nodig hebben.
Flauwe reactie..quote:Op donderdag 9 april 2009 23:02 schreef beeer het volgende:
[..]
Disciplinering is de conditionering van iemand in een bepaald denkpatroon. Denk je dat je de wijsheid in pacht hebt te weten welk denkpatroon goed is voor alle mensen en welke niet? Word politicus zou ik zeggen.
Nou, eens kijken wat ze zeggen. Wellicht kunnen we dan in real life gaan bakkeleien over een en het ander.quote:Goedendag, ik ben zelfs recentelijk geïnteresseerd geraakt in libertarische ideeën na de campagne van Ron Paul in de verenigde staten en mijn eigen interesses in monetaire systemen.
Nou, heb ik een vermoeden dat in Amsterdam studenten en anderen ook interesses hebben in deze beweging die ook in de VS zoveel jongeren op de been heeft gebracht. Nu ben ik zeker bewust van de politieke en culturele verschillen maar, en dat hoeft u natuurlijk niet vreemd in de oren te klinken, er is duidelijk een frustratie in de samenleving ten opzichte van de overheid.
Daarom vroeg ik mij af of er nog bijeenkomsten in de toekomst georganiseerd gaan worden in de hoofdstad? Ik zou zeker geïnteresseerd, mocht de tijd mij zo toekomen, om eventueel hier in Amsterdam een en ander op poten te zetten.
Met vriendelijk groet,
Zeg je nuquote:Op donderdag 9 april 2009 22:57 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Als je daarin geïnteresseerd bent moet je even contact opnemen buiten dit topic met mij, ben nl bezig met iets
Is gebeurd! Nou, mij benieuwen wat er nu op mijn pad komtquote:Op donderdag 9 april 2009 23:14 schreef sneakypete het volgende:
Leuk dat je dat met ons deelt.
Zet je PM eens aan ofzo, ik heb wat voor je
de rechterquote:Op donderdag 9 april 2009 22:02 schreef beeer het volgende:
Enige vraag is: wie beschermt je tegen de overheid?
Wie bepaalt de wetten aan welke de rechter moet toetsen?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:29 schreef Argento het volgende:
de rechter
Het is kennelijk inmiddels gebleken dat overmatig alcoholgebruik door jongeren tot onherstelbare hersenschade leidt. Toch maar geen maatregelen nemen tegen dat comazuipen?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:02 schreef beeer het volgende:
[..]
Disciplinering is de conditionering van iemand in een bepaald denkpatroon. Denk je dat je de wijsheid in pacht hebt te weten welk denkpatroon goed is voor alle mensen en welke niet? Word politicus zou ik zeggen.
de wetgeverquote:Op donderdag 9 april 2009 23:32 schreef beeer het volgende:
[..]
Wie bepaalt de wetten aan welke de rechter moet toetsen?
Nee. Voolichting geven mag altijd maar laat ze zich verder alsjeblieft dooddrinken als ze daar zelf voor kiezenquote:Op donderdag 9 april 2009 23:33 schreef Argento het volgende:
Het is kennelijk inmiddels gebleken dat overmatig alcoholgebruik door jongeren tot onherstelbare hersenschade leidt. Toch maar geen maatregelen nemen tegen dat comazuipen?
Wie geeft die voorlichting als de overheid het niet dood en geloof je werkelijk dat er ook maar één tiener is die zich dooddrinkt omdat hij daarvoor kiest?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:39 schreef beeer het volgende:
[..]
Nee. Voolichting geven mag altijd maar laat ze zich verder alsjeblieft dooddrinken als ze daar zelf voor kiezen
De wetgever is in Nederland helaas de overheid. Wetgevende macht en uitvoerende macht zijn verstrengeld.quote:
Jij alvast niet begrijp ik.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:41 schreef Argento het volgende:
Wie geeft die voorlichting als de overheid het niet doet
De rechter is niet de uitvoerende macht.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:41 schreef beeer het volgende:
[..]
De wetgever is in Nederland helaas de overheid. Wetgevende macht en uitvoerende macht zijn verstrengeld.
Nee, ik heb al een baanquote:
Mooi, dan kun je dus makkelijk iemand betalen die dat voor je doet en ga je linea recta naar een ander als hij faalt.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:43 schreef Argento het volgende:
Nee, ik heb al een baan
Let op wat je hier zegt.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |