Bron, ook voor actuele updates: [Update] Vliegtuig neergestort op Schipholquote:[Update] Vliegtuig neergestort op Schiphol
Er is een vliegtuig met niet meer dan 250 mensen aan boord gecrasht op Schiphol. Het Turkse toestel is gecrasht vlakbij landingsbaan vijf.
Update 11:00
Er zouden 135 mensen aan boord zijn geweest van het vliegtuig van Turkish Airways dat in Istanbul is opgestegen. Volgens ooggetuigen zijn er al ongeveer 40 mensen uit de wrakstukken.
Update 11:13
Talloze hulpverleners zijn ter plaatse. Er zijn meer dan 50 mensen gewond geraakt. Volgens verslaggevers is het aannemelijk dat er doden zijn gevallen. Schiphol is gesloten voor al het vliegverkeer.
Update: 11:33
Verscheidene media melden dat er zeker één dode is gevallen. Meerdere dodelijke slachtoffers worden nog niet uitgesloten. CNN meldt dat er tien doden zijn gevallen. Zeker 50 mensen zijn ongedeerd gebleven.
Er is weer gedeeltelijk vliegverkeer mogelijk op Schiphol. Inmiddels draait de hulpverlening op volle toeren. Meer dan 35 ambulances zouden ter plaatse zijn.
Update: 12.03
Een ooggetuige meldt tegenover de NOS: "Ik ben net getuige geweest van het neerstorten van het toestel. Dat was omstreeks 10.30 uur. Ik reed onder de aanvliegroute op de N232 vanaf Boesingeliede naar de N205. Het trok mijn aandacht, omdat het toestel zo raar in de lucht hing. Hij leek op z’n staart te gaan landen. Daarna volgde een, voor mijn gevoel, een te sterke correctie. De neus ging richting grond en het toestel verdween toen, voor mij achter het talud van de A9. Ik heb de auto nog even aan de kant gehad. Er was niets te horen of zien."
Update: 12.29
Volgens een verslaggever van 3FM zijn er zeker doden gevallen. Die is ter plaatse meldt dat er zeker vijf doden gevallen zijn. Volgens hem worden er op dit moment nog meerdere doden in bodybags uit het vliegtuig gehaald.
Henk Westbroek zou eigenlijk in dit vliegtuig moeten zitten, maar hij had de vlucht op het laatste moment gecanceld. Hij heeft een vlucht later geboekt, zodat hij kon uitslapen. Twee meiden van Halal waren aan boord van het toestel, zij hebben het ongeluk overleefd.
Nee, je ziet dat iemand zijn hoofd aan het vasthouden isquote:
Dat was het eerst, RTL en NOS hadden gemeld dat het een half uur werd opgeschoven. 13.30 dus.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:43 schreef Starlie het volgende:
Volgens (ik durf het bijna niet te zeggen) Telegraaf.nl is de persconferentie om 13.00 uur, niet dat ik kan kijken ik zit op mijn werk...
Op Telegraaf staat trouwens ook een foto met dat dat gebroken gedeelte eraf is... ze zijn dus flink bezig....
Boven de vleugel is inderdaad de beste plek. Omdat daar het vliegtuig het sterkte is.quote:Ik vroeg me af. Waar in het vliegtuig heb je de meeste overlevingskans?
Bij Air Crash Investigation heb ik gehoord dat je boven één van de vleugels de gunstigste plek is om gezeteld te zijn, zodat je de impact van de crash een beetje kunt breken.
Defecte brandstofmeter....quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Een vliegtuig vliegt echt niet tot op het laatste restje hoor, weet je hoeveel extra ze mee hebben
Erg hé.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:47 schreef Ambrosius het volgende:
Je mag ademhalen hoor meneer.
quote:
quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:48 schreef superworm het volgende:
Ooggetuige: "Hij vloog vééél te laag, ik denk dat de piloot dacht dat de baan eerder begon!"
Ooggetuige: "Hij vloog vééél te laag, ik denk dat de piloot dacht dat de baan eerder begon!"
Ik zeg niet dat dat het niet was, je kan het gewoon nog niet wetenquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:47 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Defecte brandstofmeter....
Lekkage in het brandstof systeem....
Ja boven de vleugels, geloof omdat een vliegtuig daar de meeste stijfheid heeft, daarnaast geloof ik ook in het achterstuk omdat dat vaak afbreekt, en als de boel dus in de fik vliegt je daar niet in zit.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:46 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik vroeg me af. Waar in het vliegtuig heb je de meeste overlevingskans?
Bij Air Crash Investigation heb ik gehoord dat je boven één van de vleugels de gunstigste plek is om gezeteld te zijn, zodat je de impact van de crash een beetje kunt breken.
Bron?quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:47 schreef fuckbuddy het volgende:
Tientallen doden dus in het toestel...
Bron??quote:
Voor de crash van vandaag gaat die vlieger i.i.g. niet op. Daar ben je hoogstwaarschijnlijk op de meest ongunstige plek.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
daarnaast geloof ik ook in het achterstuk omdat dat vaak afbreekt, en als de boel dus in de fik vliegt je daar niet in zit.
Niet genoeg benzine 500m voordat de baan begint lijkt me onwaarschijnlijkquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dat het niet was, je kan het gewoon nog niet weten
Speculaties
Tenzij de vleugel scheurt en de kerosine in de fik gaat...quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:47 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Boven de vleugel is inderdaad de beste plek. Omdat daar het vliegtuig het sterkte is.
DUH! maar dat zeg ik toch ook? Ik beweer niet dat ze PRECIES berekenen voor de afstand, maar de kans dat ze er iets naast zitten (dus niet iets extra meenemen) is groter dan ze er ver naast ziten (niet iets extra, maar ook zo weinig dat ze de helft van de afstand niet eens halen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Een vliegtuig vliegt echt niet tot op het laatste restje hoor, weet je hoeveel extra ze mee hebben
Stuur ze even het linkje naar de mp3quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef Superheld het volgende:
RTL Z nu met de geluidsbanden, ook goedemorgen
Die zijn toch niet Turks of mis ik watquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:49 schreef Asskicker14 het volgende:
De meiden van Halal. God straft onmiddellijk.
Onwaarschijnlijk, niet onmogelijkquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Niet genoeg benzine 500m voordat de baan begint lijkt me onwaarschijnlijk
Meneer Baksteen is al lang geweest hoor.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef -skippybal- het volgende:
Heeft de NOS geen vliegtuigdeskundige waar ze gelijk een taxi naar toe sturen ofzo? Echt, Nederlandse media lopen zoooo achter met de rest.
/quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef Adolecens het volgende:
RTLZ gaat zo de geluidsbanden uitzenden van communicatie tussen cockpit en de toren
Nou kunnen dus doden binnen liggen, maar ok gewonden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:51 schreef venomsnake het volgende:
Ik zie hulpmedewerkers met brancards naar binnen gaan, maar het is me niet helemaal duidelijk wat dat betekent.![]()
dit versterkt hun geloof alleen maar. want "Allah heeft ze gered"quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:49 schreef Asskicker14 het volgende:
quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:49 schreef Asskicker14 het volgende:
er werd gezegd tussen de cockpit van het verongelukte toestel en de toren. Dus niet het hier vemelde mp3'tjequote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Stuur ze even het linkje naar de mp3
quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Die zijn toch niet Turks of mis ik wat
Precies! Net als CNN meteen iemand aan de lijn hangen . Deskundigen erbij . Elk wissewasje dat naar buiten gebracht wordt doorgeven. Als het dan niet klopt kun je het altijd rechtzetten. Bij de NOS zit men elkaar schaapachtig aan te kijken en domme vragen te stellen aan mensen die dat helemaal niet kunnen weten.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef -skippybal- het volgende:
Heeft de NOS geen vliegtuigdeskundige waar ze gelijk een taxi naar toe sturen ofzo? Echt, Nederlandse media lopen zoooo achter met de rest.
No shit....quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou kunnen dus doden binnen liggen, maar ok gewonden.
Wat een droplul hèquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:51 schreef YazooW het volgende:
NOS Boy: "Wij moeten natuurlijk ook met het speculeren meedoen"
Nee LUL, je moet ons gewoon de juiste informatie geven pannekoek
RTV NH! Ik luisterde naar een stream...quote:
Even een quote van me uit het andere deel:quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:50 schreef starla het volgende:
[..]
DUH! maar dat zeg ik toch ook? Ik beweer niet dat ze PRECIES berekenen voor de afstand, maar de kans dat ze er iets naast zitten (dus niet iets extra meenemen) is groter dan ze er ver naast ziten (niet iets extra, maar ook zo weinig dat ze de helft van de afstand niet eens halen.
Begrijpend lezen vrind is niet je sterkste kant.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
In ieder geval genoeg om uit te wijken! toen ik 3 januari met THY vanuit Istanbul naar Brussel vloog zijn we uitgeweken naar ja ja Schiphol en geland op die Polderbaan! Vanwege dichte mist trouwens
Bij dit type toestel wel schijnt ja.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:52 schreef -skippybal- het volgende:
Kan je die motoren zomaar afwerpen
quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:52 schreef Jojogirl het volgende:
[..]Want als niet-Turk mag je niet op een vlucht van Istanbul naar Amsterdam vliegen
Denk nog eens zou ik zeggen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:51 schreef Geerd het volgende:
Ik denk dat alle landingsbanen in Turkije er zo uitzien dus die piloot kan er ook niks aan doen.
Aldus CNN.quote:Turkey's transport minister says all on board survived
Wel volgens die NOS dame.quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:52 schreef -skippybal- het volgende:
Kan je die motoren zomaar afwerpen
Landingsbaan is inderdaad 2 km verderop, dat is dus echt heel weinig... Ik betwijfel of de brandstof op was. Er zal weinig brandstof in de kist gezeten hebben, het gebeurde immers aan het einde van de vlucht. Maar ik kan me voorstellen dat, mocht er te weinig brandstof aanwezig zijn, de crew daar ruim van de voren achterkomt. Dan zouden ze tijd genoeg hebben om voortijdig op een ander veld te landen...quote:De landingsbaan is nog 2 km verderop. Dus het is niet net voordat hij gaat landen.
Vind je het niet vreemd dat beide motoren uitgevallen zijn + dat er totaal geen brand is ontstaan terwijl de motoren en een vleugel van het vliegtuig zijn gevallen? De vleugels zitten normaal gesproken vol met brandstof.
Richting Istanbul? KLMquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:51 schreef Asskicker14 het volgende:
Is Lufthansa een beetje betrouwbaar? *gaat op vakantie over 1,5 maand*
Nee man, geen Istanbul. Waarom zou ik op vakantie willen naar Istanbul?quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Richting Istanbul? KLM
Me vriendin nog afgelopen zondag mee geland dus die doen het wel goed
Eva Wiessing klinkt niet heel Turks?quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:53 schreef Asskicker14 het volgende:
Waarom zit die Turkse vrouw daar in beeld? Omdat ze een Turkse redactrice is, dachten ze bij de NOS, ha, leuk om haar de hele dag in beeld te houden?
Volgens mij bedoeld ze dat de motoren zo gemaakt zijn dat ze eraf kunnen vallen als ze voor grote vibratie zorgen.quote:
Ze is helemaal niet Turksquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:53 schreef Asskicker14 het volgende:
Waarom zit die Turkse vrouw daar in beeld? Omdat ze een Turkse redactrice is, dachten ze bij de NOS, ha, leuk om haar de hele dag in beeld te houden?
mp3 van toren net na de crash: http://archive-server.liveatc.net/EHAM-Airport-Post-Crash.mp3quote:Op woensdag 25 februari 2009 12:54 schreef Adolecens het volgende:
WAT EEN PRUTSERS BIJ RTLZ!!
Zenden ze toch die mp3 uit die hier allang bekend is![]()
Jaquote:Op woensdag 25 februari 2009 12:54 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
mp3 van toren net na de crash: http://archive-server.liveatc.net/EHAM-Airport-Post-Crash.mp3
deze?
Neequote:Op woensdag 25 februari 2009 12:53 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Bij dit type toestel wel schijnt ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |