Bron: ADquote:UTRECHT/DEN HAAG - De VVD stelt Kamervragen aan minister Van der Laan (Integratie) over de opening door de gemeente Utrecht van twee gescheiden 'loketten' voor mannen en vrouwen bij een moskee.
VVD: Overheid bevordert scheiding tussen mannen en vrouwen. De gemeente zegt dat ze de 'loketten' bij de moskee Omar Al Farouk in de wijk Overvecht alleen sponsort.
Ze benadrukt dat de aparte 'loketten' een initiatief zijn van de stichtingen Stiza en Ward, drijvende krachten achter de twee moskeeën in Overvecht. De twee bemande 'loketten' worden deels betaald van de zogeheten Vogelaargelden voor de aanpak van de achterstandswijken.
Volgens de gemeente zijn het slechts 'doorverwijsloketten'. Wel liggen er gemeentelijke folders. De 'loketten' zijn bedoeld om de bezoekers van de moskee (lees: allochtonen) beter te kunnen voorlichten en op de hoogte te brengen van gemeentelijke voorzieningen. Ze zijn, zeggen de initiatiefnemers, bedoeld voor alle bewoners van de wijk.
Een van de 'loketten' zit (tijdelijk) in de moskee. De andere (voor de vrouwen) staat ernaast. De VVD vindt het niet kunnen dat de overheid segregatie, scheiding tussen mannen en vrouwen, bevordert. De liberalen vinden bovendien dat kerk en staat gescheiden moeten blijven.
Kamerlid Paul de Krom: ,,Ik vind het goed dat de gemeente probeert mensen beter te bereiken, maar doe het dan voor alle groepen. En zeker niet in een religieuze instelling. Dit kan dus echt niet. Je discrimineert niet alleen de autochtone, maar ook de allochtone bewoners, door voor hen speciaal loketten in te richten. Hierdoor behandel je ze als aparte groep.''
Ook op de website van het AD zijn veel afkeurende reacties op de twee gescheiden 'loketten' binnengekomen. Veel lezers zijn het erover eens dat een dergelijk initiatief de integratie niet bevordert.
Nu nog aparte loketten, ziekenhuizen, zwembaden, sporten en winkelcentra voor Moslims en niet-Moslimsquote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Goede zaak dat aparte loketten voor mannen en vrouwen, en nog wel in een moskee.
Na aparte zwemuurtjes, ziekenverpleging, geloofsbelijdenis, sporten, geen handjes geven mag ik toch hopen dat er ook snel apart openbaar vervoer komt voor mannen en vrouwen.
Als de vermoeide moslim niet naar ons toe komt gaan we gewoon naar de moslim.
Dat zie je verkeerd, vrouwen worden niet gediscrimineerd binnen de islam, het is hun vrije keuze om de man te behagen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:50 schreef JohnDope het volgende:
Links theedrinkend Nederland hoor je altijd over discriminatie, maar je hoort ze nooit over de vrouwen die binnen de islam zwaar gediscrimineerd worden.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:56 schreef Dr.Nikita het volgende:-edit-.
Rechts Israelfappend Nederland hoor je altijd over Moslims, maar de Christenen zijn net zo erg op dat gebied. Alsof die niet hetzelfde doenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:50 schreef JohnDope het volgende:
Links theedrinkend Nederland hoor je altijd over discriminatie, maar je hoort ze nooit over de vrouwen die binnen de islam zwaar gediscrimineerd worden.
open er een topic over..quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:04 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Rechts Israelfappend Nederland hoor je altijd over Moslims, maar de Christenen zijn net zo erg op dat gebied. Alsof die wel zo gesteld zijn op vrouwen.
In synagogen worden vrouwen en mannen ook gescheidenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:04 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Rechts Israelfappend Nederland hoor je altijd over Moslims, maar de Christenen zijn net zo erg op dat gebied. Alsof die niet hetzelfde doen.
Ja dus?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
In synagogen worden vrouwen en mannen ook gescheiden
Op kantoor worden de vrouwen en de mannen ook gescheiden bij de wc.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
In kerken niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom is een apart loket kwalijk ? Als man zijnde vind ik het een goed idee, vrouwen zijn vaak wat trager met hun handtas enzo, dus ben ik als man eerder aan de beurtquote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja dus?
Als zij subsidiegeld gebruiken om loketten apart voor mannen en vrouwen te maken, is dat ook kwalijk.
Ik vind ze in de bus ook altijd wat trager. En nu?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom is een apart loket kwalijk ? Als man zijnde vind ik het een goed idee, vrouwen zijn vaak wat trager met hun handtas enzo, dus ben ik als man eerder aan de beurt, ik zou het goed vinden dit bij supermarkten en pinautomaten etc. ook in te voeren.
Speciale roze vrouwen bussen dan maar invoerenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:15 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik vind ze in de bus ook altijd wat trager. En nu?
Blijf van mijn lijf huizen denken daar anders over.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nu ga je me wel iets te ver...
Maar ontopic:
Nederland he. Nederland zet haar eigen land in de uitverkoop. Steeds maar weer wordt er meer toegezegd aan de Islam...
quote:Utrecht opent loketten in moskee - Kamervragen
vrijdag 20 februari 2009
Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan de ministers voor Wonen, Wijken en Integratie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat de gemeente Utrecht loketten opent in een moskee.
1.)
Bent u bekend met het bericht “Utrecht opent loket in moskee”? *
2.)
Deelt u de mening dat het, gelet op de Nederland geldende scheiding tussen kerk en staat, volkomen onacceptabel is dat de gemeente Utrecht loketten opent in een moskee? Zo neen, waarom niet?
3.)
Bent u tevens met mij van mening dat segregatie in de hand wordt gewerkt door het openen van aparte loketten voor allochtonen in een moskee? Zo neen, waarom niet?
4.)
Bent u bereid van de gemeente Utrecht te eisen dat onmiddellijk een eind wordt gemaakt op de schandalige sexe-apartheid in de vorm van aparte loketten voor mannen en vrouwen? Zo neen, waarom niet?
Wat denken die huizen dan?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:20 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Blijf van mijn lijf huizen denken daar anders over.
Je weet dondersgoed wat er bedoeld wordt anders ga je maar een cursus begrijpend lezen volgen.quote:
Ik weet in ieder geval wel dondersgoed dat huizen niet kunnen denken.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:35 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed wat er bedoeld wordt anders ga je maar een cursus begrijpend lezen volgen.
Net zoals vrouwen binnen de SGP niet gediscrimineerd worden, het is hun vrije keuze om geen broeken te dragen en geen leidinggevende functie te willen vervullenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:56 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd, vrouwen worden niet gediscrimineerd binnen de islam, het is hun vrije keuze om de man te behagen.
Even vaak als Nederlandse vrouwen die hun gebit slecht verzorgen, en daarvan heb je er weinig op middelbare leeftijd hier in Nederland, die zijn allemaal opgegroeid onder de paraplu van stichting goed gebit, met een gesealed gebit edquote:Wat mij vaker is opgevallen, als je kijkt naar moslima's van middelbare leeftijd missen ze wel erg vaak de voortanden.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:56 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd, vrouwen worden niet gediscrimineerd binnen de islam, het is hun vrije keuze om de man te behagen.
Wat mij vaker is opgevallen, als je kijkt naar moslima's van middelbare leeftijd missen ze wel erg vaak de voortanden.
Maw nederlandse vrouwen zijn drie keer vaker slachtoffer van huiselijk geweld dan Marokkaanse.quote:24% van de allochtonen is ooit slachtoffer geweest van huiselijk geweld
Van Dijk et al, 2002). Dit percentage is veel lager dan uit onderzoek
onder autochtonen blijkt (45%). De onderzoekers hebben echter aanwijzingen
voor onderrapportage. Uit het onderzoek blijkt verder dat er grote
verschillen zijn tussen de vier allochtonen groepen. Zo heeft 41% van de
Antilliaanse en Arubaanse ondervraagden aangegeven slachtoffer te zijn
van huiselijk geweld tegen 14% van de Marokkanen. Van de Surinaamse
respondenten geeft 28% aan slachtoffer te zijn van huiselijk geweld,
onder Turkse respondenten is dit percentage 21%
Vergelijk het dan ook met Marokko.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:01 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
[..]
Maw nederlandse vrouwen zijn drie keer vaker slachtoffer van huiselijk geweld dan Marokkaanse.
Zelfs als er sprake is van onderraportage zijn de verschillen opmerkelijk.
Waarom gebruiken Nederlandse mannen zo vaak geweld tegen vrouwen? Alcohol misschien?
komkom............hoe heet het ook alweer?....................... ohja, incidentenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Net zoals vrouwen binnen de SGP niet gediscrimineerd worden, het is hun vrije keuze om geen broeken te dragen en geen leidinggevende functie te willen vervullen
[..]
Sarcasme is aan jou niet besteed.quote:Even vaak als Nederlandse vrouwen die hun gebit slecht verzorgen, en daarvan heb je er weinig op middelbare leeftijd hier in Nederland, die zijn allemaal opgegroeid onder de paraplu van stichting goed gebit, met een gesealed gebit ed
Ja, ik weet ook wel dat blijf van mijn lijf huizen een heleboel moslima's zitten.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:20 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Blijf van mijn lijf huizen denken daar anders over.
Ik denk dat mishandeling bij NL-ers veel eerder bespreekbaar is dan bij allochtonen en zeker de moslima's durven er niet eens over te spreken wegens intimidatie.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:01 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
[..]
Maw nederlandse vrouwen zijn drie keer vaker slachtoffer van huiselijk geweld dan Marokkaanse.
Zelfs als er sprake is van onderraportage zijn de verschillen opmerkelijk.
Waarom gebruiken Nederlandse mannen zo vaak geweld tegen vrouwen? Alcohol misschien?
apart te houden van de rest van de wijk, en eerlijk gezegd vind ik dat vreemder, dan dat ze aparte loketten voor mannen of vrouwen in een moskee willen.quote:Hier kunnen moskeebezoekers terecht met vragen over werk, onderwijs, zorg, sport en de grootschalige plannen die er voor hun wijk op stapel staan.
Heel gemakkelijk, probeer maar zonder "passende" kleding en zonder hoofddoek een moskee in te komen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:36 schreef paddy het volgende:
Laten we het even over die Loketten hebben. Moest opzoeken waarvoor ze precies zouden dienen.
Ben ik nu de enige die het een worst zal zijn wat ze daar apart zetten? Wanneer er zoiets in het Gemeentehuis zou komen zou me het ergeren, maar wat ze op die plekken doen zal me een zorg zijn. Blijkbaar is er wel behoefte om
[..]
apart te houden van de rest van de wijk, en eerlijk gezegd vind ik dat vreemder, dan dat ze aparte loketten voor mannen of vrouwen in een moskee willen.
Is dit loket nu opgezet voor de hele wijk? Of alleen voor moslims? Kan dat zo niet terug vinden
Ik zou dit eerst wel willen weten
Bron:Elsevierquote:Utrecht steunt gescheiden loketten in moskee
(Novum) - Met financiële hulp van de gemeente Utrecht worden volgende week vrijdag twee doorverwijsloketten officieel geopend in moskee Omar Al Farouk in de Vogelaarwijk Overvecht. Volgens de gemeente zijn twee loketten nodig omdat mannen en vrouwen in een moskee van elkaar worden gescheiden. De aanstaande officiële opening heeft vrijdag tot Kamervragen van de PVV en de VVD geleid.
Moskeebezoekers kunnen volgens de gemeente bij de zogenoemde 'wegwijzerloketten' terecht met alle soorten vragen en problemen. Medewerkers van de stichtingen, die aan de moskee zijn verbonden, kunnen de bezoekers dan duidelijk maken bij welk hulploket van de gemeente ze het beste aan kunnen kloppen. "Allochtonen ervaren vaak een drempel om met de gemeente te praten, de loketten moeten duidelijk maken hoe wij kunnen helpen", licht een woordvoerder toe. "Ook hopen we dat ze zo sneller over de streep worden getrokken."
Een informatiezuil met loketten zou niet voldoende zijn. "Dat soort dingen hebben we al geprobeerd, maar op die manier bereiken we de bevolking niet." De loketten worden betaald met geld dat beschikbaar is gesteld voor de Vogelaarwijken. Informeel zijn de loketten enige tijd al in gebruik.
Dat een apart loket voor ieder geslacht nodig is, vormt voor de gemeente geen bezwaar. "Bij een moskee heb je nou eenmaal een gescheiden ingang. Bovendien kan een vrouw met bijvoorbeeld relatieproblemen rustiger praten als ze alleen met andere vrouwen is."
De PVV wijst op de scheiding tussen kerk en staat en noemt de situatie 'onacceptabel'. Ook zou sprake zijn van 'sexe-apartheid'. De VVD spreekt zich ook uit tegen de loketten. De partij wil weten of de opening betekent dat andere loketten worden gesloten en christenen en atheïsten worden gedwongen om naar een moskee te gaan om informatie van de gemeente te krijgen. Volgens de gemeente worden geen andere loketten gesloten.
Ik kan mijn antwoord niet ik je post ontdekken.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Heel gemakkelijk, probeer maar zonder "passende" kleding en zonder hoofddoek een moskee in te komen.
Dit zie ik zo'n beetje net zoals dat de RIAGG marokkanen achterna reist om in marokko overspannen vakantievierende marokkanen bij te staan.
Als het niet zo triest was zou je je bescheuren van het lachen.
Dan heb ik een andere mening nl. Ik vind niet dat het apart hoort te zijn van de wijk op zich.quote:Is dit loket nu opgezet voor de hele wijk? Of alleen voor moslims? Kan dat zo niet terug vinden
Ik zou dit eerst wel willen weten
..alsof ze de moskee (met de gesubsidieerde loketten) voor anderen gaan openstellen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bron:Elsevier
Een maatregel speciaal voor Moslims dus. De rest mag naar het gemeentehuis.
Dan sta ik er absoluut niet achter, want dan zouden christenen, homo's, Japanners, Chinezen, Polen, Armenen, Russen, Joden, Atheïsten etc etc ook een apart loket moeten hebben.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bron:Elsevier
Een maatregel speciaal voor Moslims dus. De rest mag naar het gemeentehuis.
quote:Kamerlid Paul de Krom: ,,Ik vind het goed dat de gemeente probeert mensen beter te bereiken, maar doe het dan voor alle groepen. En zeker niet in een religieuze instelling. Dit kan dus echt niet. Je discrimineert niet alleen de autochtone, maar ook de allochtone bewoners, door voor hen speciaal loketten in te richten. Hierdoor behandel je ze als aparte groep.''
Moet je wat meer naar volkskroegen gaan. Daar zie je het regelmatig.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:22 schreef Dr.Nikita het volgende:
En dan nog, ik ken zeer veel mensen zowel zakelijk als privé maar ben nog geen enkele vrouw tegengekomen met een blauw oog of waarvan een aanwijzing zou zijn op mishandeling.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 18:12 schreef paddy het volgende:
En nu is het mooi geweest. Er zijn vast nog wel topics over huiselijk geweld te vinden ergens. Ik wil het topic over de OP hebben, en niet moslims versus autochtonen, versus allochtonen en vrouwen en huiselijk geweld.
Haal de posts na deze post dan ook gewoon weg, die offtopic zijn.
kuch.................quote:Bovendien kan een vrouw met bijvoorbeeld relatieproblemen rustiger praten als ze alleen met andere vrouwen is."
Dus gaan we het alleen maar over huiselijk geweld hebben? Die punten zie je vaak genoeg in andere topics en zijn niet nieuw meer. Ik wil graag eens een discussie over het punt, al dan niet nuttig, over die loketten hebben. Anders gaat het topic alleen over uitgekouwde onderwerpen, die ook in topics over huiselijk geweld kunnen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 18:24 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
[..]
kuch.................
Daar valt huiselijk geweld ook onder.
nou nee, dat is bij de SGP nogal structureel, iets met rangorde zoals vastgesteld in de Bijbel ..quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:03 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
komkom............hoe heet het ook alweer?....................... ohja, incidenten
Dat was geen sarcasme, dat was de ander moedwillig in een kwaad daglicht neerzetten, smaad dusquote:Sarcasme is aan jou niet besteed.
Maw:quote:Op zaterdag 21 februari 2009 18:02 schreef paddy het volgende:
[..]
Dan sta ik er absoluut niet achter, want dan zouden christenen, homo's, Japanners, Chinezen, Polen, Armenen, Russen, Joden, Atheïsten etc etc ook een apart loket moeten hebben.
Wanneer je begrijpt wat ik bedoel.
Dan zou ik de gemeente daar de vraag wel willen stellen: Waarom perse de moslims apart van de rest van de bevolkingsgroepen uit die wijk?
Ik had niet verwacht het ooit nog eens eens te zijn met de VVD
[..]
Waar heb je het over? Het onderwerp zijn de gescheiden loketten bij de moskee.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:45 schreef Drijfzand het volgende:
WTF is dat toch met jullie nederlanders?
Omg zij krijgen iets dat wij niet krijgen en al hebben we het niet nodig en zouden we er geen gebruik van maken, het moet voor iedereen voorzien zijn of anders helemaal niet.
Wel, ik heb schijt aan de voordelen die ouders, vrouwen, buitenlanders, kreupelen, zieken , toeristen en politici krijgen. Afschaffen die handel, ofwel ook voor mij!
Ja, ik wil een tolk bij elk gesprek, een rolstoeloprit voor m'n deur (bestaat dat?), antibiotica tegen resistente bacterien want anderen krijgen het ook.
En een auto met CD nummerplaat.
Het gaat erom dat er voor religieuzen wederom een uitzondering wordt gemaakt omdat zij zogenaamdquote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:45 schreef Drijfzand het volgende:
Omg zij krijgen iets dat wij niet krijgen en al hebben we het niet nodig en zouden we er geen gebruik van maken, het moet voor iedereen voorzien zijn of anders helemaal niet.
Wel, ik heb schijt aan de voordelen die ouders, vrouwen, buitenlanders, kreupelen, zieken , toeristen en politici krijgen. Afschaffen die handel, ofwel ook voor mij!
Ja, ik wil een tolk bij elk gesprek, een rolstoeloprit voor m'n deur (bestaat dat?), antibiotica tegen resistente bacterien want anderen krijgen het ook.
En een auto met CD nummerplaat.
even goed lezenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:52 schreef Eminentie het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Het onderwerp zijn de gescheiden loketten bij de moskee.
Er staat nergens wat voor voorlichting bij welk loket gegeven wordt .. ..quote:Een van de 'loketten' zit (tijdelijk) in de moskee. De andere (voor de vrouwen) staat ernaast.
Joh! lees je mijn post wel? Of voel jij je bij voorbaat al aangevallen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:40 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Maw:
het is niet de taak van de overheid om een optimale dienstverlening te verzorgen, wel om alle burgers gelijk te behandelen.
Trek dit effe consequent door wil je?
gehandicapten, vrouwen, dienstverlening voor ouderen...
We hebben het hier niet over eet of drink gebruiken waar rekening mee gehouden moet worden, maar over algemene besluiten, recreatie etc aangaande een wijk. Oh ja, heb het hier trouwens ook voorgelegd aan een moslim. Die zegt letterlijk : Als moslim vraag ik niet om die apartheid, dat doet de regering.quote:Je discrimineert niet alleen de autochtone, maar ook de allochtone bewoners, door voor hen speciaal loketten in te richten. Hierdoor behandel je ze als aparte groep.''
En die ook met je eens. Het is trouwens bedoeld voor alle mensen, dus wel een innitiatief voor de gehele wijk, dus niet alleen voor moslims, zoals een eerder bericht deed geloven.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:10 schreef Chadi het volgende:
Dom van de Moskee om die loketten daar toe te staan. Laat de gemeente het lekker ergens anders neer kwakken.
Apart loket voor mannen en vrouwen dus. Dat is het puntquote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:17 schreef mudkipzz het volgende:
Eerst krijg je "Ja alle moslims integreren, dit dat" plaatsen ze zo'n loket in een moskee is het weer niet goed
Want dat is een goed voorbeeld van succesvolle integratie?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:17 schreef mudkipzz het volgende:
Eerst krijg je "Ja alle moslims integreren, dit dat" plaatsen ze zo'n loket in een moskee is het weer niet goed
En sommige mensen voelen zich daar niet op hun gemak.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:19 schreef paddy het volgende:
[..]
En die ook met je eens. Het is trouwens bedoeld voor alle mensen, dus wel een innitiatief voor de gehele wijk, dus niet alleen voor moslims, zoals een eerder bericht deed geloven.
Dus vind ik het apart loket helemaal vreemd.
Ik vind het ook niet thuis horen in een moskee.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Joh! lees je mijn post wel? Of voel jij je bij voorbaat al aangevallen.
Maar dan een vraag voor jou. Waarom moslims aparte dienstverlening? Waarom homo's of christenen of atheïsten een aparte dienstverlening?
BETER TE KUNNEN VOORLICHTEN!quote:Volgens de gemeente zijn het slechts 'doorverwijsloketten'. Wel liggen er gemeentelijke folders. De 'loketten' zijn bedoeld om de bezoekers van de moskee (lees: allochtonen) beter te kunnen voorlichten en op de hoogte te brengen van gemeentelijke voorzieningen.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:39 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
[..]
BETER TE KUNNEN VOORLICHTEN!
gemeente merkt dat ze een bepaalde groep niet bereikt, dus kiest ze voor een aanpak waarmee dit beter lukt. Waarom? Niet om de moslims een unfair advantage te geven, gewoon om te zorgen dat hun informatie zoveel mogelijk mensen bereikt.
Niet iedere allochtoon is moslim hoor.quote:Volgens de gemeente zijn het slechts 'doorverwijsloketten'. Wel liggen er gemeentelijke folders. De 'loketten' zijn bedoeld om de bezoekers van de moskee (lees: allochtonen) beter te kunnen voorlichten en op de hoogte te brengen van gemeentelijke voorzieningen.
Ja, daag! We hebben hier ook polen en Syrische-orthodox geloven. wanneer je dan een groep wil helpen zich te mengen, zou ik me daar meer op toe gaan leggenquote:Maar dat mag niet want dan moet het voor elke groep, of het nu nuttig is of niet.
Geen weg naartoe? Hoezo geen weg naartoe! Je doet net alsof moslims analfabeten zijn en hun kinderen nooit naar school gaanquote:Je zou verdomme eens in een land moeten wonen waar een bevolkingsgroep dankzij de grondwet alles kan blokkeren, zodat telkens er een brug in vlaanderen gebouwd wordt er ook één in wallonie moet komen, ook al is er geen weg naartoe. Dat is wat jullie willen. Het gaat er niet om dat het voor de gemeenschap in z'n geheel positief is, dat maakt voor jullie niet uit, who cares dat ze op die manier misschien sneller informatie zullen ontvangen, en beter integreren. Nee, zij hebben iets gekregen dat anderen niet hebben, dus dat kan niet.
"Jullie Nederlanders"? Wat ben je zelf dan?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 21:45 schreef Drijfzand het volgende:
Het loket wordt voor moslims geplaatst naar de moskee, omdat die een hoge drempel ervaren in de openbare bibliotheek.quote:bedoeld voor alle bewoners van de wijk
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Goede zaak dat aparte loketten voor mannen en vrouwen, en nog wel in een moskee.
Na aparte zwemuurtjes, ziekenverpleging, geloofsbelijdenis, sporten, geen handjes geven mag ik toch hopen dat er ook snel apart openbaar vervoer komt voor mannen en vrouwen.
Als de vermoeide moslim niet naar ons toe komt gaan we gewoon naar de moslim.
Ik heb er gewoond, herkenbaar weer, jullie dit jullie datquote:Op zaterdag 21 februari 2009 22:39 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
[..]
BETER TE KUNNEN VOORLICHTEN!
gemeente merkt dat ze een bepaalde groep niet bereikt, dus kiest ze voor een aanpak waarmee dit beter lukt. Waarom? Niet om de moslims een unfair advantage te geven, gewoon om te zorgen dat hun informatie zoveel mogelijk mensen bereikt.
Maar dat mag niet want dan moet het voor elke groep, of het nu nuttig is of niet.
Je zou verdomme eens in een land moeten wonen waar een bevolkingsgroep dankzij de grondwet alles kan blokkeren, zodat telkens er een brug in vlaanderen gebouwd wordt er ook één in wallonie moet komen, ook al is er geen weg naartoe. Dat is wat jullie willen. Het gaat er niet om dat het voor de gemeenschap in z'n geheel positief is, dat maakt voor jullie niet uit, who cares dat ze op die manier misschien sneller informatie zullen ontvangen, en beter integreren. Nee, zij hebben iets gekregen dat anderen niet hebben, dus dat kan niet.
quote:Moskee-loket krijgt 100.000 euro uit Vogelaarplan
Gepubliceerd: 2009-02-23
door: Stadsredactie WdH
Vrijdag opent wethouder Den Besten voor de verandering geen speeltuin maar een loket in een moskee.
De stichtingen Ward en Stiva die in de Omar Al Farouk-moskee bij station Overvecht twee informatieloketten bemensen, een voor vrouwen en een voor mannen, ontvangen daarvoor 100.000 euro uit het gemeentelijk actieplan voor de Vogelaarwijk Overvecht. De loketten zijn op proef en worden na een half jaar geëvalueerd.
Wethouder Den Besten verricht vrijdag de officiële opening van twee moskee-loketten. De loketten zijn al in gebruik sinds eind januari. Detail: het vrouwenloket sluit een uur eerder dan het mannenloket. Een direct betrokkene geeft aan dat dit een bewuste keus is: “Dan zijn de vrouwen op tijd thuis om te koken.” Namens Den Besten zegt haar woordvoerder dat de loketten geen gemeentelijke loketten zijn. "De naam is ook De Wegwijzer. Er wordt doorverwezen naar andere loketten. Het gaat ons erom dat zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk worden geholpen want het gaat om moeilijk bereikbare bewoners."
Buurtbewoners kunnen in de moskee er terecht voor veel gemeentelijke informatie, onder meer over de aanpak van de tienhoogflats in Overvecht maar vooral voor vragen op het gebied van werk, zorg en onderwijs. Er is al een loket in de bibliotheek van Overvecht, maar daar zou volgens de initiatiefnemers de drempel voor allochtone bezoekers te hoog zijn.
De gescheiden loketten hebben inmiddels voor veel ophef gezorgd. De VVD heeft inmiddels in de Tweede Kamer vragen over het project. De plek in de moskee en de aparte loketten voor mannen en vrouwen is bij de liberalen in het verkeerde keelgat geschoten.
Het.quote:
quote:De cluster of het cluster?
--------------------------------------------------------------------------------
Wat is juist: de cluster of het cluster?
--------------------------------------------------------------------------------
Beide lidwoorden zijn correct, maar het cluster is gewoner.
Het Nederlands kent heel veel woorden die zowel met het lidwoord de als met het lidwoord het kunnen voorkomen: commentaar, deksel, folie, matras, tablet, enzovoort. De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) wijdt er tien pagina's aan.
Sommige zelfstandige naamwoorden komen als de- en als het-woord voor met een betekenisverschil (vergelijk bijvoorbeeld de doek en het doek, de blik en het blik, en de idee en het idee). Maar meestal bestaat er geen betekenisverschil en heeft een van de geslachten in de praktijk een lichte voorkeur. Zo zeggen de meeste mensen volgens de ANS bijvoorbeeld liever het aanrecht en de salon dan de aanrecht en het salon.
onzetaal.nl
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |