abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70457530
quote:
Op zondag 28 juni 2009 21:11 schreef Gulo het volgende:

[..]

True. Ik denk echter dat je nooit te veel van dergelijk materiaal kunt hebben. Ten eerste omdat er allerlei denkbare scenario's zijn. Dat je daadwerkelijk moet vluchten met een rugtasje is natuurlijk maar een van de scenario's. Het zou ook best kunnen dat je beter eerst nog een bepaalde in je huis kunt/moet blijven.

En sowieso 'outdoorspullen' komen niet alleen van pas in situaties waar je per se met je rugzak op pad moet. Je moet niet te zwart-wit denken wat dat betreft. Er zitten genoeg scenario's tussen goed en SHTF. Denk bijvoorbeeld eens waneer de NUTS-voorzieningen langdurig uitvallen. Het is handig om voor dat soort situaties ook voldoende achter de hand te hebben. Tot slot kan je practische dingen tzt ook nog als ruilmiddel gebruiken wanneer de winkel nauwelijks meer bevoorraad worden vanwege wegblokkades of whatever (ik noem maar iets).
Daar heb je idd helemaal gelijk in.
Ik heb zelf op het moment geen vaste woonplaats dus heb daar niet eens rekening mee gehouden.
quote:
Een tent is trouwens best zwaar toch? Die zou ik niet gauw meenemen. Als je toch van plan bent om in het wild te verpozen zou ik ter plaatse een onderkomen proberen te creëren, of anders een tarp.
Tentje is 1,5 kilo, lightent van Ferrino. Tarps die ik heb zien liggen waren allemaal zwaarder. Plus lijken de weerseffecten me nogal overdonderend bij een tarp.

quote:
"God geeft ons noten, maar hij kraakt ze niet voor ons."

Hans Christian Andersen
Hehe ja, leuk, maar rechtvaardigheid voorop.
pi_70477031
Ik heb nog een tent op m'n verlanglijstje staan Heb er al een paar gezien die voldoen aan mijn eisen, maar weet iemand nog een goede? Hij mag maximaal 3kg wegen, moet erg compact zijn, 2 personen en makkelijk op- en af te breken zijn. Maar deze eisen zijn nogal standaard volgens mij

Ook wil ik nog een backpack tussen de 60-80L En een mummy slaapzak die erg licht is maar toch warm. Ik heb nog zoeen slaapzak maar daar doe ik al zowat m'n hele leven mee en begint een beetje te slijten.
Nog even sparen en dan heb ik m'n set kompleet
Zolang ik deze nog niet heb hou ik het bij overdaagse tourtjes

Zaterdag trouwens m'n zombie survival gids ontvangen. Een goed boekje om je te vermaken en leest gemakkelijk door, wel erg overdreven. Die Max Brooks kan volgens mij echt niet goed slapen als ie heilig gelooft in al die "onderzoeken" en "wetenschappelijke feiten" Ook die recorded attacks vind ik best vermakelijk
Daarintegen staan er ook hele goede tips in zoals wanneer je te horen krijgt van een uitbraak van -zombies- (hier kan je dus ook een andere crisis invullen) Meteen naar boven moet rennen en je bad moet vullen met water.
M'n SAS-survival boekje is er nog niet helaas Hier staan toch wat serieuzere tips in geloof ik. Want daar gaat het me om, die tips.

Nog mensen een leuke of leerzame ervaring gehad van 't weekend?
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:18:35 #253
159879 Kaneel
dé smaakmaker
pi_70757726
Weet iemand hoe ik die lijst kan terugvinden van al die TEOTWAWKI films en docu's?
pi_70760829
Louis Theroux heeft ook ooit een reportage gemaakt over survivalism.

YouTube - Louis Theroux's Weird Weekends - Survivalists part 1 of 5
YouTube - Louis Theroux's Weird Weekends - Survivalists part 2 of 5
YouTube - Louis Theroux's Weird Weekends - Survivalists part 3 of 5
YouTube - Louis Theroux's Weird Weekends - Survivalists part 4 of 5
YouTube - Louis Theroux's Weird Weekends - Survivalists part 5 of 5

Onderhoudende reportage. Ik vind hem wel het kijken waard. Alleen jammer dat er ook stukje bij zit over die mongolen van Aryan Nations. Snap sowieso niet waarom Theroux dat er bij gehaald heeft, had verder namelijk geen betrekking op het onderwerp.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:19:17 #255
159879 Kaneel
dé smaakmaker
pi_70760985
Sorry, ik bedoel die hele lijst
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:11:28 #256
159879 Kaneel
dé smaakmaker
pi_70773792
Stond gewoon hier: TEOTWAWKI-Survival topic 3

EDIT:
Ik heb Nuclear 911 even online gezet. Zeer intressante docu van de makers van Trinity and Beyond. Hte gaat over nucleaire ongelukken in/door de VS.

http://82.94.221.118/nuclear911 klaar om te downloaden, inclusief winrar

[ Bericht 22% gewijzigd door Kaneel op 08-07-2009 15:46:54 ]
pi_70782766
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:32 schreef DudeDudeDude het volgende:
Of je kijkt gewoon elke weel Bear Grylls.
Grilbeer is meer theatraal dan praktisch.
Hij geeft als advies om in het bos je parachutekoordjes te gebruiken voor een schuilplaats.
Welke idioot springt er om te beginnen in een dennenbos met een parachute??
We zijn niet allemaal gevechtspiloot.
Vervolgens geeft hij knipogend aan dat onder struiken vaak bruikbare voorwerpen te vinden zijn en hij trekt vervolgens een complete (schone) pannenset onder een heester vandaan...
Als dat nog niet opmerkelijk genoeg was slaat hij op de vlucht voor een denkbeeldige beer om vervolgens in het stikkedonker van een steile helling af te buitelen (maar niet voordat hij weet te melden dat je dit vooral niet zelf moet proberen).
Maar wacht er komt meer..
Even later komt hij bij een kolkende stroomversnelling en na een ernstige waarschuwing deze vooral NIET over te steken vanwege dodelijke onderstromen en onderkoeling springt hij er in om vervolgens bijna te verzuipen.

Ik heb met verbijstering naar de capriolen van die man zitten kijken.
Ik kan me voorstellen dat ze hem als SAS commando hebben ingezet en ik zie hem zo met Laurel & Hardy achtige bloopers een Noord-Koreaanse kerncentrale uitschakelen.

Dan vind ik Ray Mears boeiender vertellen.
Die pretendeert tenminste geen potsierlijke action man te zijn en richt zich op het praktische.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwartbaard op 08-07-2009 16:15:01 ]
pi_70787249
Eens wat betreft Grylls. Ik zie ook liever Ray Mears. Maar nog veel liever kijk ik naar Les Stroud natuurlijk.
pi_70792238
Les Stroud maakt ook en erg gaaf programma inderdaad.
Vroeger zond Discovery nog Bush tucker man met Les Hiddins uit.
Erg interessant.
pi_70801237

I don't know if you can see him, but there's a wild bunny there.... i just have to get a little closer, see if i can get a shot at him....

Pats!

Deze man is hilarisch. Bijna even goed als de wildboys.
pi_70802924
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 01:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

I don't know if you can see him, but there's a wild bunny there.... i just have to get a little closer, see if i can get a shot at him....

Pats!

Deze man is hilarisch. Bijna even goed als de wildboys.
Mooie truc. Dat moet ik hem nageven.
pi_70834987
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 08:37 schreef Zwartbaard het volgende:

[..]

Mooie truc. Dat moet ik hem nageven.
Ik heb voorheen slechts Ray Mears bekeken en waar dat vaak toch vrij technisch werd, is de simpelheid waarmee Bear tewerk gaat soms een verademing. Bij Ray Mears heb je al gauw een doos houtsnijmateriaal, bijlen, zagen etc. en allerlei technieken om iets in elkaar te zetten nodig, Bear maakt van een soepele tak en een shirt visnet en vangt er nog vis mee ook. Met wat inventiviteit kom je al een heel eind en dat laat hij goed zien vind ik. Hij blijft ook de humor inzien van dingen en met zo'n houding kun je denk ik alles wel aan.

Zit echter wel met gemengd gevoel van verbazing en walging te kijken hoe hij van alles levend naar binnen werkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-07-2009 00:52:31 ]
pi_70839132
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb voorheen slechts Ray Mears bekeken en waar dat vaak toch vrij technisch werd, is de simpelheid waarmee Bear tewerk gaat soms een verademing.
Dat kan wel zijn, maar ik vind Mears wel een stuk authentieker. Bij Grylss is het vaak show om de show. Dit komt het realiteitsgehalte niet altijd ten goede:

Dit filmpje zal wel bekend zijn :

pi_70841259
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:43 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat kan wel zijn, maar ik vind Mears wel een stuk authentieker. Bij Grylss is het vaak show om de show. Dit komt het realiteitsgehalte niet altijd ten goede:

Dit filmpje zal wel bekend zijn :

Ja die heb ik wel gezien. Ik denk dat de essentiele dingen echt wel gewoon echt zijn. Hij loopt daar wel echt door een moeras heen te baggeren, beesten te doden en te villen en hutten te bouwen. Ray Mears is niet geschikt voor een situatie waarin je gewoon echt gestrand bent met geen of nauwelijks voorbereiding.. Bear is dat denk ik wel.
pi_70843985
Grote stroomstoring treft regio Den Haag

Laatst bijgewerkt op:
10-07-09 12:03

DEN HAAG - De regio Den Haag is vrijdagochtend getroffen door een grote stroomstoring.

Onder andere het hoofdbureau van politie zit zonder elektriciteit. Op sommige plaatsen zijn trams tot stilstand gekomen. Ook veel stoplichten doen het niet. Volgens een woordvoerder van netbeheerder Stedin zitten zo'n 50.000 huishoudens zonder stroom. Oorzaak van de grote storing is nog onbekend.

Meer informatie over de storing volgt.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit soort dingen zijn er natuurlijk ook altijd nog......
Blij dat ik hier een kleine noodstroomvoorziening heb........ja dat heb ik

Mischien ben ik paranoide, maar wel toevallig dat dit soort dingen altijd in het zomer-seizoen gebeuren.
Zelfs nu het helemaal niet eens warm is.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_70845674
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja die heb ik wel gezien. Ik denk dat de essentiele dingen echt wel gewoon echt zijn. Hij loopt daar wel echt door een moeras heen te baggeren, beesten te doden en te villen en hutten te bouwen. Ray Mears is niet geschikt voor een situatie waarin je gewoon echt gestrand bent met geen of nauwelijks voorbereiding.. Bear is dat denk ik wel.
Ik denk dat ze beiden uitstekend zijn ingesteld op zo'n situatie.
Om te overleven heb je geluk, overlevingsdrang en kennis nodig.
Ray trekt niet alleen zijn trucendoos open maar strest ook het belang van de andere aspecten.
Het is ook geen kwestie van "Who's the toughest!?".
Ze zullen vast beiden op een oogbal kauwen om aan water te komen.
Rays meer inhoudelijke manier van presenteren spreekt me gewoon meer aan.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 15:45:31 #268
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_70851286
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:09 schreef huhggh het volgende:
Mischien ben ik paranoide, maar wel toevallig dat dit soort dingen altijd in het zomer-seizoen gebeuren.
Zelfs nu het helemaal niet eens warm is.
Moest daar laatst ook nog aan denken toen het bericht kwam dat het Rijnwater warmer was geworden.
Was en aantal jaar geleden ook een probleem, centrales gebruiken rivierwater als koelwater en toen dat ook warmer was, was er sprake van een tijdelijke stillegging van de centrale.

Heb je een aggregaat staan ofzo?
Wat je vindt, ...
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:35:52 #269
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_70855079
Allemaal leuk en aardig, die 'survival' flics, maar ... dat is allemaal 'korte termijn' gedoe. Daar barst het binnen dit topic al van.

Of ga je 50 jaar lang op larven, oogbollen, wortels etc. zitten kauwen. In je 100.000ste takken 'shelter' ???

Bovendien: Survival in de Bush is een leuke optie, in Scandinavië, Canada, Australië etc. maar NIET in Europa ! VEEL te veel mensen voor veel te weinig "bush" !

Picture 4 miljoen mensen op de veluwe, en je ziet het probleem (hoop ik )

& What about 'de lange termijn' ???

Hoe verbouw je je eigen voedsel ?
Hoe maak je kleding ?
Hoe bewerk je steen/koper/ijzer ? Hoe/waar kun je het vinden ?
Hoe maak/smeed je een ploeg of zwaard ?
Hoe bouw je een Huis ? (van klei/hout/steen )
Hoe maak je contact met anderen / bouw je een (nieuwe) gemeenschap op ?

Ook wel:
Hoe leefde men in de middeleeuwen (en daarvoor) ?

Dat mis ik toch wel heel erg in de meeste 'TEOTWAWKI-Survival plannen".
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_70856973
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:01 schreef Zwartbaard het volgende:

[..]

Ik denk dat ze beiden uitstekend zijn ingesteld op zo'n situatie.
Om te overleven heb je geluk, overlevingsdrang en kennis nodig.
Ray trekt niet alleen zijn trucendoos open maar strest ook het belang van de andere aspecten.
Het is ook geen kwestie van "Who's the toughest!?".
Ze zullen vast beiden op een oogbal kauwen om aan water te komen.
Rays meer inhoudelijke manier van presenteren spreekt me gewoon meer aan.
Oke

Ray is misschien de filosoof onder de survivors, en Bear de rambo.
pi_70857041
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:35 schreef R0N1N het volgende:
Allemaal leuk en aardig, die 'survival' flics, maar ... dat is allemaal 'korte termijn' gedoe. Daar barst het binnen dit topic al van.

Of ga je 50 jaar lang op larven, oogbollen, wortels etc. zitten kauwen. In je 100.000ste takken 'shelter' ???

Bovendien: Survival in de Bush is een leuke optie, in Scandinavië, Canada, Australië etc. maar NIET in Europa ! VEEL te veel mensen voor veel te weinig "bush" !

Hoe maak je kleding ?

Ook wel:

Met bouwt een takken shelter en plakt er klei of veen op, of mest. Wachten tot het droog is.

Daarna bouw je een oven en maakt klompen klei en bakt ze in een oven, en je hebt stenen.

Landbouw lijkt me voor zich sprekend.

Metalen zijn overal te vinden dus we hoeven geen mijnen te maken, kunnen het hergebruiken.

Kleding is ook een kwestie van oefenen denk ik. Als je je hert kan slachten en villen, kun je er uiteindelijk ook wel een kledingstuk van maken. Mensen zijn creatief en inventief.

In wezen is alles wat we nu hebben een meer geavanceerde versie van de basis. Denk dat het niet zo'n probleem zal zijn.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 19:06:22 #272
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_70857676
Je maakt je er wel erg makkelijk van af, Ali_Kannibali.

Wanneer moet je welk gewas poten ?
& wanneer oogsten ?

Zo vanzelfsprekend is dat allemaal niet. Boer zijn is een vak

& dan heb je een berg tarwe. & dan ?
Hoe maak je er brood van ? b.v.

Overigens wel lastig te vinden, al dat soort info

Kom met een uurtje zoeken niet veel verder dan:
Hoe bouw je een broodoven ?

& wat is een lekker stukje zelf gebakken vers brood, zonder wijntje ?
Wat is vereist wil je wijn verbouwen?

Bikkelen is even leuk, maar op de lange termijn wil ik wel zoveel mogelijk comfort 'terug'
pi_70860430
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:45 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Moest daar laatst ook nog aan denken toen het bericht kwam dat het Rijnwater warmer was geworden.
Was en aantal jaar geleden ook een probleem, centrales gebruiken rivierwater als koelwater en toen dat ook warmer was, was er sprake van een tijdelijke stillegging van de centrale.

Een parallele array aan loodaccu's, met aardig wat accu-management erachter.
Door de jaren heen opgezet.
Een beetje hetzelfde als m'n noodvoedsel rantsoen.
Faal van de eeuw.
pi_70860665
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:35 schreef R0N1N het volgende:

Zeer terecht opmerking, ik haalde dit eerder in dit topic ook al aan.
quote:

Hoe maak je kleding ?

Ook wel:

Interessante materie inderdaad. Over dit topic kan ik een boek aanraden. Bijna alle genoemde aspecten komen terug in dit boek. Van het slachten van dieren tot het maken van kruiwagens. Van het smeden van metaal tot het bouwen van woningen. (ook het maken van kaas, wijn, honing etc, wordt in dit boek beschreven)

Het is een Nederlandstalig boek en heet: Vrij leven (ondertitel: kleinschalig wonen, werken, samenleven in de natuur). (auteurs: Louis de Koning en Bert Zeijlsta).

Net zoals het SAS survival handboek zou iedereen dit boek 'moeten' hebben. Ik vind het wel een aanrader in ieder geval. Sowieso vind ik het een hoog goed om zelfvoorzienend te kunnen leven. Maar dat is voor mij helaas nog een ver van mijn bed bestaan omdat ik nu een kantoorbaan heb en verder niets... (ik ben wel aan het overwegen om zelf biologische groente te gaan verbouwen in een moestuintje).
pi_70867362
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:06 schreef R0N1N het volgende:
Je maakt je er wel erg makkelijk van af, Ali_Kannibali.

Wanneer moet je welk gewas poten ?
& wanneer oogsten ?

Zo vanzelfsprekend is dat allemaal niet. Boer zijn is een vak
Dat leer je toch met de tijd wel. Je hoeft niet gelijk als pro aan de slag, met een simpel dieet blijf je ook wel in leven, al is het misschien wat lichtelijk ondervoed. Maar dat zijn we nu ook al.
quote:
& dan heb je een berg tarwe. & dan ?
Hoe maak je er brood van ? b.v.
Fijnmalen, in de lucht gooien om alle vliesjes eruit te filteren, water en zout erbij, eventueel noten, granen, rozijnen, wat je wil, en als je het hebt iets om het te laten rijzen maar dat is niet eens nodig. Gewoon bakken in de oven, of in een koekenpan. Ik doe het regelmatig. Allerlei variaties mogelijk.

Je hoeft niet gelijk superdeluxe om te overleven. Je begint simpel en bouwt daarop verder. Als je de basis hebt komt de rest vanzelf. Onze voorouders hadden ook geen handleiding landbouw of broodbakken. Toch is alles wat we nu hebben een gevolg van die menselijk inventiviteit die wij ook bezitten.
quote:
Overigens wel lastig te vinden, al dat soort info

Kom met een uurtje zoeken niet veel verder dan:
Hoe bouw je een broodoven ?

& wat is een lekker stukje zelf gebakken vers brood, zonder wijntje ?
Wat is vereist wil je wijn verbouwen?
Pff, dat is toch nergens voor nodig.
quote:
Bikkelen is even leuk, maar op de lange termijn wil ik wel zoveel mogelijk comfort 'terug'
Comfort is ook maar relatief. Als je vanuit survival een stevig huisje bouwt is dat ook al heel wat. Nu ben je echter zo gepamperd dat je je een leven zonder al die luxe niet meer voor kan stellen, er bang voor bent.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 12:16:20 #276
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_70872796
Kijk nu een paar dagen naar Discovery's : Alaska: Surviving The Last Frontier (0:55-2:40)

Best aardige show waar ze 4 groepjes met 'city-slikkers' gedropt hebben in Alaska en ze het moeten doen met weinig.

leuk quizje van de Discovery-site:
Frontier Alaska Game

meer survival quizjes

[ Bericht 31% gewijzigd door Da_Ripper op 11-07-2009 12:35:59 ]
Wat je vindt, ...
pi_70876365
Deze man heeft het zekere voor het onzekere genomen en woont nu volledig onafhankelijk van het systeem.

zaterdag 11 juli 2009 @ 19:34:12 #278
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_70883522
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 00:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat leer je toch met de tijd wel. Je hoeft niet gelijk als pro aan de slag, met een simpel dieet blijf je ook wel in leven, al is het misschien wat lichtelijk ondervoed. Maar dat zijn we nu ook al.
Die tijd moet je wel hebben. Zonder voorraad voedsel, heb je geen tijd om te leren !
Dan betekend een totaal mislukte oogst simpelweg de dood.
quote:
Fijnmalen, in de lucht gooien om alle vliesjes eruit te filteren, water en zout erbij, eventueel noten, granen, rozijnen, wat je wil, en als je het hebt iets om het te laten rijzen maar dat is niet eens nodig. Gewoon bakken in de oven, of in een koekenpan. Ik doe het regelmatig. Allerlei variaties mogelijk.
Ja, leuk. Onder de huidige omstandigheden.
Hoe kom je aan al die spullen & ingrediënten ? AH, Lidl, Aldi, C1000 etc. zijn er dan niet meer hoor.
Hoe kom je aan een Oven ? Neem je die mee op je rug ?
quote:
Je hoeft niet gelijk superdeluxe om te overleven. Je begint simpel en bouwt daarop verder. Als je de basis hebt komt de rest vanzelf. Onze voorouders hadden ook geen handleiding landbouw of broodbakken. Toch is alles wat we nu hebben een gevolg van die menselijk inventiviteit die wij ook bezitten.
Die basis (kennis) moet je NU verzamelen. Anders ben je te laat. Onze voorouders hebben er ook eeuwen over gedaan om het boeren vak onder de knie te krijgen. Bovendien konden die intussen nog wel jagen & verzamelen.
quote:
Pff, dat is toch nergens voor nodig.

Comfort is ook maar relatief. Als je vanuit survival een stevig huisje bouwt is dat ook al heel wat. Nu ben je echter zo gepamperd dat je je een leven zonder al die luxe niet meer voor kan stellen, er bang voor bent.
Geloof dat je het niet helemaal begrijpt.
Na een jaar op water en brood, praat je wel anders.
Dan is een "ordinaire" boterham met pindakaas met een kopje thee al "luxe" waar je ECHT van zit te genieten !!!

Heb je het nodig om fysiek te overleven ? nee.
Maar de geest wil ook wat. Levensvreugde, moraal, etc. moet ook "gevoed" worden.

Het is niet zo zeer alleen OVER-leven, maar ook VERDER-leven.
pi_70884066
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:34 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Die tijd moet je wel hebben. Zonder voorraad voedsel, heb je geen tijd om te leren !
Dan betekend een totaal mislukte oogst simpelweg de dood.
Laten we nu niet van tevoren al in paniek raken
quote:
Ja, leuk. Onder de huidige omstandigheden.
Hoe kom je aan al die spullen & ingrediënten ? AH, Lidl, Aldi, C1000 etc. zijn er dan niet meer hoor.
Hoe kom je aan een Oven ? Neem je die mee op je rug ?
Een oven kan je zelf maken met stenen.
quote:
Die basis (kennis) moet je NU verzamelen. Anders ben je te laat. Onze voorouders hebben er ook eeuwen over gedaan om het boeren vak onder de knie te krijgen. Bovendien konden die intussen nog wel jagen & verzamelen.
Ja daar ben ik het mee eens, de basis. Maar niet hoe we wijn maken, bier brouwen of kazen doen rijpen. Wij kunnen ook jagen en verzamelen, mits we op de juiste plaats zijn. Maar NL is sowieso niet geschikt voor survival, heel west europa niet denk ik.
quote:
Geloof dat je het niet helemaal begrijpt.
Na een jaar op water en brood, praat je wel anders.
Dan is een "ordinaire" boterham met pindakaas met een kopje thee al "luxe" waar je ECHT van zit te genieten !!!
Ik ga niet uit van een situatie van slechts brood en water. Met weinig middelen kan je veel varieren. Met appels bijv. kun je appelsap maken, appelmoes, rauw eten, met je brood meebakken, etc.
quote:
Heb je het nodig om fysiek te overleven ? nee.
Maar de geest wil ook wat. Levensvreugde, moraal, etc. moet ook "gevoed" worden.

Het is niet zo zeer alleen OVER-leven, maar ook VERDER-leven.
Misschien komt het omdat ik mijn levensvreugde niet primair uit eten en drinken en comfort haal, dat we van mening verschillen.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:10:55 #280
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_70887759
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Laten we nu niet van tevoren al in paniek raken
Ook later niet he, als je niets meer hebt
quote:
Een oven kan je zelf maken met stenen.
Nou, vertel gelijk even hoe, en waar je zoal rekening mee moet houden. DAN zijn we al een stap verder in de goede richting
quote:
Ja daar ben ik het mee eens, de basis. Maar niet hoe we wijn maken, bier brouwen of kazen doen rijpen. Wij kunnen ook jagen en verzamelen, mits we op de juiste plaats zijn. Maar NL is sowieso niet geschikt voor survival, heel west europa niet denk ik.
>IK< heb b.v. persoonlijk geen behoefte aan wijn. >IK< drink geen alcohol. Als >IK< alcohol zou produceren in een post-teotwawki wereld, is het voor brandstof en ontsmetting. Maar het gaat nu even niet alleen om moi. Het was slechts een voorbeeld, waar je ALLES voor in de plaats kunt zetten.

Bush-tucker survival kun je hier wel vergeten ja. Er valt hier nix te jagen en verzamelen. In west Europa zal het meer een soort Urban-survival zijn. Maar het gaat mij nu ook niet om de primaire survival, zeg maar de eerste maanden NA het begin van de TOETWAWKI. Je heb 't overleefd ... en nu ? DAAR gaat het om.
quote:
Ik ga niet uit van een situatie van slechts brood en water. Met weinig middelen kan je veel varieren. Met appels bijv. kun je appelsap maken, appelmoes, rauw eten, met je brood meebakken, etc.
Daar ga je weer. Het gaat niet om de aantallen en/of variatie. Al eet je de rest van je leven alleen maar Appels. Hoe kom je aan die Appels !?!? DAAR gaat 't om. (en "Appels" is wederom slechts 1 voorbeeld)
quote:
Misschien komt het omdat ik mijn levensvreugde niet primair uit eten en drinken en comfort haal, dat we van mening verschillen.
Als je die aannames (die niet kloppen) nou eens weg liet, zie je misschien dat we helemaal niet van "mening verschillen" Ook jouw levensvreugde wordt ergens door "gevoed". (& ik heb nergens gezegd dat dat eten en drinken is.)

[ Bericht 1% gewijzigd door R0N1N op 11-07-2009 22:18:23 ]
pi_70892528
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:10 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Ook later niet he, als je niets meer hebt
[..]

Nou, vertel gelijk even hoe, en waar je zoal rekening mee moet houden. DAN zijn we al een stap verder in de goede richting
Een goede luchtvoorziening is denk ik belangrijk, zodat het vuur goed warm wordt. Verder een kwestie van trial en error. Ik heb hier wel wat boekjes waar het preciezer in staat.
quote:
>IK< heb b.v. persoonlijk geen behoefte aan wijn. >IK< drink geen alcohol. Als >IK< alcohol zou produceren in een post-teotwawki wereld, is het voor brandstof en ontsmetting. Maar het gaat nu even niet alleen om moi. Het was slechts een voorbeeld, waar je ALLES voor in de plaats kunt zetten.

Bush-tucker survival kun je hier wel vergeten ja. Er valt hier nix te jagen en verzamelen. In west Europa zal het meer een soort Urban-survival zijn. Maar het gaat mij nu ook niet om de primaire survival, zeg maar de eerste maanden NA het begin van de TOETWAWKI. Je heb 't overleefd ... en nu ? DAAR gaat het om.

Daar ga je weer. Het gaat niet om de aantallen en/of variatie. Al eet je de rest van je leven alleen maar Appels. Hoe kom je aan die Appels !?!? DAAR gaat 't om. (en "Appels" is wederom slechts 1 voorbeeld)
Maar zoveel hoef je toch niet te doen? Je moet een appel hebben, tja, daarvoor zul je mazzel moeten hebben. Je moet ergens mee beginnen.
Als je zaden hebt en vruchtbare grond, kan er een boom groeien die vruchten kan dragen. Het enige wat we tegenwoordig hebben is meer zekerheid van succes door allerlei technieken die dan niet meer voor handen zullen zijn. Die zekerheid zal niet zo snel terugkeren. Ik denk niet dat je daar veel aan kan doen, je zal simpel moeten beginnen en van daar uit verder ontwikkelen. Ik zit alleen niet op een revival van de 20e eeuw te wachten met alle rotzooi aan pesticiden, hormonen, genetische manipulatie etc. Maar je zou idd de basics van landbouw kunnen bestuderen voor een goeie start.
quote:
Als je die aannames (die niet kloppen) nou eens weg liet, zie je misschien dat we helemaal niet van "mening verschillen" Ook jouw levensvreugde wordt ergens door "gevoed". (& ik heb nergens gezegd dat dat eten en drinken is.)
Oke, excuses voor de aannames dan.
  zondag 12 juli 2009 @ 03:13:57 #282
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_70893389
quote:
Op zondag 12 juli 2009 01:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
<snip>
Als je zaden hebt en vruchtbare grond, kan er een boom groeien die vruchten kan dragen. Het enige wat we tegenwoordig hebben is meer zekerheid van succes door allerlei technieken die dan niet meer voor handen zullen zijn. Die zekerheid zal niet zo snel terugkeren. Ik denk niet dat je daar veel aan kan doen, je zal simpel moeten beginnen en van daar uit verder ontwikkelen. Ik zit alleen niet op een revival van de 20e eeuw te wachten met alle rotzooi aan pesticiden, hormonen, genetische manipulatie etc. Maar je zou idd de basics van landbouw kunnen bestuderen voor een goeie start.
<snip>
Precies. Het gaat ook om de basis kennis. Het zelfvoorzienend kunnen zijn. Je hoeft niet meteen een pro te zijn en het is geen rocket science, maar de gemiddelde 'city slicker' met een kantoorbaan heeft dat soort kennis niet. Die kan geen kromme spijker slaan en heeft geen idee wat 'ie met een handje zaadjes aan moet etc.

Het is net zo belangrijk om te weten als hoe je water en voedsel in de bush kan vinden. Het blijft toch knap lullig als je volkomen onnodig van de honger crepeerd, liggend op een stapel afgekloven klokhuizen

Een revival van welke eeuw dan ook is niet waar ikzelf op zit te wachten en de 20e zeker niet Een nieuw begin, lijkt mij beter (maar blijkt wellicht (vrijwel zeker) een utopie ) Het wiel opnieuw moeten uitvinden vind ik alleen weer zo zonde & overbodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door R0N1N op 12-07-2009 03:25:32 ]
  zondag 19 juli 2009 @ 16:42:13 #283
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_71122144
ik kom hier weer even van me af pissen!
ik word zo moe van die figuren die bear grylls zitten af te zeiken omdat het niet echt is.

DUH de man maakt een show!
laten we survivallen op hawaii, nou lieve kijkbuis kinderen ik ben hier gedropt en ik ga een week overleven... loop loop loop loop... ow sorry we zijn 4 uur later en er is nog niets gebeurd maar hier is een weg.. nou bedankt voor het kijken en tot volgende week

waarom snappen die mensen dat niet... en ja jongens met klimmen gevaarlijke trucjes zit hij ook altijd gezekert door een veiligheidsteam.
ik vind bear een leuke leerzame entertainde show maken

sheeping bag!!!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 19 juli 2009 @ 16:51:06 #284
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_71122437
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:45 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

ik zie dat bij ons in de omgeving er met mooi weer (2 a 3 weken geleden) ook veeeel vissen doorgaan doordat de tempratuur van het water te hoog word. te weinig zuurstof in het water en dan dag dag visjes
stay frosty
pi_71126235
quote:
Op zondag 19 juli 2009 16:42 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik kom hier weer even van me af pissen!
ik word zo moe van die figuren die bear grylls zitten af te zeiken omdat het niet echt is.

DUH de man maakt een show!
laten we survivallen op hawaii, nou lieve kijkbuis kinderen ik ben hier gedropt en ik ga een week overleven... loop loop loop loop... ow sorry we zijn 4 uur later en er is nog niets gebeurd maar hier is een weg.. nou bedankt voor het kijken en tot volgende week

waarom snappen die mensen dat niet... en ja jongens met klimmen gevaarlijke trucjes zit hij ook altijd gezekert door een veiligheidsteam.
ik vind bear een leuke leerzame entertainde show maken

sheeping bag!!!

Ik zie dat ook meer als een programma waarin hij alleen laat zien hoe je bepaalde dingen kan doen, al brengt hij het soms wel alsof het "echt" is. Les Stroud vind ik daarom ook leuker, omdat die wel in zijn eentje is. Alleen jammer dat er geen nieuwe afleveringen meer te zien zijn van hem.
Er gaat niets boven Groningen
  woensdag 22 juli 2009 @ 16:58:57 #286
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_71220340
The Colony (Discovery)

Hoe een kolonie op te starten in post apocalyptica
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 22 juli 2009 @ 17:50:55 #287
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_71222028
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 16:58 schreef jogy het volgende:
The Colony (Discovery)

wow dat lijkt me tof om te zien
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  woensdag 22 juli 2009 @ 18:40:49 #288
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_71223474
quote:
The Colony (Discovery)

Precies wat ik zoek

althans ... zo klinkt het in elk geval, moet nog even kijken of dat ook zo is
pi_71365918
Hier is 100 meter verderop een leger kazerne, en 100 meter de andere kant op is een scouting gebouw, dus mocht er misschien iets gebeuren, kan ik daar touw, materiaal om vuur te maken, netten en gereedschap halen.
Dus mocht het een grote chaos zijn, dan kan ik misschien daar die spullen even pakken, en dan wegwezen.
Ook zijn hier 2 bossen, kleine, maar toch bossen in de buurt.
Zelf heb k al een dos met wat shit erin zitten, batterijen, touw, afzetlint, kaarten van omgeving, landkaart nederland, 2 radio's, frequentie lijst nederland (lokale radio omroepen, omroep brabant enzo), zaklamp, hakbijl, kleine niet zo stevige 1persoons tent, (maar toch wel handig), ehbo set, mondkapje, verrekijker, kladblok met potloden, niet echt om mee te overleven, maar meer wat 1 nacht evacuatie ofzo, doos kan gewoon bij mij achterop de fiets.
Verder heb ik nog een backpack rugzak, van de scoutshop, 70 euro.
Ja, ik zit op scouting.

Ik ben 15, dus als hier de pleuris uitbreekt ga ik, of te voet, met de fietst, of liftent.
Zelf houd ik wel van survival enzo, ik steek hier regelmatig vuur en bouw soms hutten, ook kijk ik graag naar survival programma's.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 12:37:43 #290
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_71486819
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:08 schreef BarraCupraCuda het volgende:
trouwens op hulu.com staat een docu over de SERE (Survive Evade Resist Escape ) USAF survival school

alleen kan ik die niet kijken omdat ik niet in de states woon

heeft iemand hem ergens anders gevonden?
Het is alweer even geleden, maar heb net weer even wat rond geGoogled en ... verdomd, er zijn inmiddels WEL torrents van te vinden !

Combat School S01E01 Xvid Err0001 (avi file) etc.

Zit nu alleen op m'n werk, dus kan ze niet meteen binnenhalen & checken, helaas

Edit:
* incoming ... eposide 1 - 6

[ Bericht 3% gewijzigd door R0N1N op 31-07-2009 18:51:23 ]
pi_71524568
Vandaag sjieke walkietalkies bij iBOOD. Ja alweer een gadget maar daar hou ik nou eenmaal van
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_71525000
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 21:33 schreef Saak het volgende:
Vandaag sjieke walkietalkies bij iBOOD. Ja alweer een gadget maar daar hou ik nou eenmaal van
En in welke zin passen deze in je 'plan'? Of heb je geen concreet plan/ ze gewoon aangeschaft voor just in case...
pi_71526428
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 21:46 schreef Gulo het volgende:

[..]

En in welke zin passen deze in je 'plan'? Of heb je geen concreet plan/ ze gewoon aangeschaft voor just in case...
Ik ben niet zo van het plannen. Een beetje moeilijk om dingen te plannen als je niet weet wat er gaat komen. Maar voorbereidingen zoals jullie maken zijn altijd goed.

Maar ze zijn gewoon handig! Op vakantie bijvoorbeeld, of op een concert (alleen loop je dan een beetje voor lul ) En bij een ramp, als een netwerk plat ligt ofzeu, dan kan je toch nog communiceren.
pi_71528000
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 22:57 schreef Saak het volgende:

[..]

Ik ben niet zo van het plannen. Een beetje moeilijk om dingen te plannen als je niet weet wat er gaat komen. Maar voorbereidingen zoals jullie maken zijn altijd goed.

Maar ze zijn gewoon handig! Op vakantie bijvoorbeeld, of op een concert (alleen loop je dan een beetje voor lul ) En bij een ramp, als een netwerk plat ligt ofzeu, dan kan je toch nog communiceren.
Zeker. Ik heb ook overwogen om een setje te kopen, die waren hier laatst in de aanbieding. Daar heb ik uiteindelijk toch maar vanaf gezien omdat ik me zo snel geen situatie voor kon stellen waar ik ze zou gebruiken. Maar dat verschilt per geval natuurlijk. ik geloof best dat ze nuttig kunnen zijn.
pi_71529335
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 21:33 schreef Saak het volgende:
Ik ga liever voor een 27MC bakkie, of m'n licentie halen.
Staat al jaren op m'n lijstje om nog te doen, maar het komt er maar niet van...
Faal van de eeuw.
  zondag 2 augustus 2009 @ 12:55:03 #296
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_71534422
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 01:33 schreef huhggh het volgende:

[..]

Ik ga liever voor een 27MC bakkie, of m'n licentie halen.
Staat al jaren op m'n lijstje om nog te doen, maar het komt er maar niet van...
breaky breaky hier survival radio!
stay frosty
  zondag 2 augustus 2009 @ 13:19:08 #297
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_71535051
quote:
The Colony (Discovery)

ik kan maar 2 eps vinden... klopt dit?
stay frosty
pi_71535110
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 13:19 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik kan maar 2 eps vinden... klopt dit?
Yep, een wekelijkse aflevering.
Ze zitten nu op aflevering 2.
Faal van de eeuw.
  zondag 2 augustus 2009 @ 13:35:03 #299
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_71535533
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 13:21 schreef huhggh het volgende:

[..]

Yep, een wekelijkse aflevering.
Ze zitten nu op aflevering 2.
nice ben nu ep 1 aan het kijken

echt een toffe opzet alleen jammer dat ze mensen ervoor uitzoeken kwa skillz...
electromonteurs
handy man
docter
nurse

erg divers en het komt allemaal erg van pas

maar toch een hele toffe serie tot nu toe
stay frosty
  zondag 2 augustus 2009 @ 14:15:04 #300
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_71536720
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 13:35 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

nice ben nu ep 1 aan het kijken

echt een toffe opzet alleen jammer dat ze mensen ervoor uitzoeken kwa skillz...
electromonteurs
handy man
docter
nurse

erg divers en het komt allemaal erg van pas

maar toch een hele toffe serie tot nu toe
Yep. Vergeet ook de jager/veteraan, Martial arts expert & mechanical engineer niet
Als ik in het echie zo'n 'team' om me heen heb ga ik uit m'n dak.

Bij episode 2 gaan ze een motor (generator) laten draaien op hout-gas. Ook erg interessant. Die wist ik nog niet ... en ze beginnen te bouwen aan een 'Battle-truck' , benieuwd wat ze daar van maken

edit:
... en die kisten die "toevallig" vol zitten met powertools ...

[ Bericht 5% gewijzigd door R0N1N op 02-08-2009 14:22:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')