abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:07:48 #1
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66314888


The End Of The World As We Know It is volgens meerdere bronnen upon us, bijvoorbeelde de Pole Shift of de toepassing van Martial Law.

Graag zou ik hier tips & tools zien ter voorbereiding op een catastrofale verandering.

Wij zullen hier niet zo heel snel last krijgen van martial law of een nucleare exploxie. Voor Nederland is het meest aannemelijke scenario dat grote delen onder water zullen lopen.
Ervanuit gaande dat we gedwongen zijn onze woning te verlaten en op de vlucht moeten ben ik benieuwd hoe we ons het beste kunnen voorbereiden.

Handige Links:
Captain Dave’s Survival Guide
How to survive Martial Law
End Times Report
Aftertime

verzameling links uit deel 1:
Survival IQ
Backpackers-Checklist
pdf met kruiden en planten
een hoooop interessante pdfjes


Deel 1: TEOTWAWKI-Survival topic
Deel 2: TEOTWAWKI-Survival topic 2

Wat je vindt, ...
  zaterdag 21 februari 2009 @ 16:48:18 #2
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66317383
tvp

net terug van wintersport.. zal wel ff doorlezen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_66318363
Ben benieuwd hoe het verloop van de kredietcrisis zich zal verhouden tot een TEOTWAWKI-scenario.
(verkapte tvp)
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_66323540
Of je kijkt gewoon elke weel Bear Grylls.
  zaterdag 21 februari 2009 @ 21:44:34 #5
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66325710
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 17:22 schreef huhggh het volgende:
Ben benieuwd hoe het verloop van de kredietcrisis zich zal verhouden tot een TEOTWAWKI-scenario.
(verkapte tvp)
Zoals ik net in het [2012] ... topic al poste:
quote:
De 'doemdenker' in mij zegt:
ALS er (zoals steeds meer bronnen vermelden) in de tweede helft van 2009 een total collapse van het financiële systeem komt, stort de wereld in de daarop volgende 2 a 3 jaar volledig in puin. Met een hele grote kans dat er een (3e wereld) oorlog uitbreekt. Die kan dus zo maar z'n (nucleaire) hoogtepunt bereiken gedurende ... 2012.

-Fire will destroy the world this time-
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zondag 22 februari 2009 @ 03:23:25 #6
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_66332725
*Hosselcopter*
  maandag 23 februari 2009 @ 10:25:58 #7
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66366028
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 21:44 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Zoals ik net in het [2012] ... topic al poste:
[..]


ik denk het niet..... dat is veeeeels te snel
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 23 februari 2009 @ 22:20:24 #8
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66390039
Het kan. Ik zie het ook niet zo snel gebeuren, maar je weet 't nooit
De verhoudingen staan zo links en rechts toch al op scherp en dan is er maar weinig nodig ( depressietje ? ).
Maar wie weet. Doe eens gek, gaan we ineens samenwerken en een nieuw, eerlijk, sociaal, humaan systeem ontwikkelen.

Right. ... Waar konden we ook alweer schuilen ?
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 23 februari 2009 @ 22:39:18 #9
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66390792
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:20 schreef R0N1N het volgende:
Het kan. Ik zie het ook niet zo snel gebeuren, maar je weet 't nooit
De verhoudingen staan zo links en rechts toch al op scherp en dan is er maar weinig nodig ( depressietje ? ).
Maar wie weet. Doe eens gek, gaan we ineens samenwerken en een nieuw, eerlijk, sociaal, humaan systeem ontwikkelen.

Right. ... Waar konden we ook alweer schuilen ?
ja maar lieve jongen we hebben het over de wereld economie...

als ons financiele stelsel in elkaar wil storten hebben we daar wat langer voor nodig dan een maandje of 4-6
stel he... de helft van de nederlandse banken stoppen ermee.... dan gaan alle mensen naar de overgebleven banken om daar hun geld te deponeren... met als gevolg dat deze banken veel winst gaan maken.

zo gaat het ook met de andere bedrijven..
onze economie stort niet 1 2 3 in
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 24 februari 2009 @ 00:07:17 #10
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66394056
Geloof dat je nu toch iets te rooskleurig bent.

Gaan we gezellie met z'n allen naar de bank ...

The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_66668076
Kleine update:

Naar aanleiding van wat er gisteren in Rijswijk gebeurt moeten we dus ook rekening houden dat je niet meer kan tanken zodra er geen electriciteit meer is.
Dus bij een EMP of nuke in lucht kun je niet meer ff snel nog tanken om er daarna vandoor te gaan.

Gisteren viel blijkbaar in een deel van Rijswijk de stroom weg vanwege een of andere storing.
In een fragment op het AD zag ik dat je bij een BP-tankstsation ook meteen niet meer kon tanken.
Ik vond dat toch wel belangrijk genoeg om even met jullie te delen.

Zoiets geeft meteen een kleine inkijjk in een situatie zonder electriciteit.

[ Bericht 6% gewijzigd door huhggh op 03-03-2009 21:20:30 ]
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:58:49 #12
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66705845
Met een slang en een jerrycan kom je ook een eind

Bij EMP's maakt het overigens weinig uit. Je auto/motor etc. gaat toch niet starten

edit: Neem een auto op Diesel !

[ Bericht 5% gewijzigd door R0N1N op 04-03-2009 21:06:35 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 4 maart 2009 @ 22:20:03 #13
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_66709237
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:58 schreef R0N1N het volgende:
Met een slang en een jerrycan kom je ook een eind

Bij EMP's maakt het overigens weinig uit. Je auto/motor etc. gaat toch niet starten

edit: Neem een auto op Diesel !
Hoever wil je komen met een werkende auto? Als je buurman spoedig wel wil met zijn gezinnen ben jij het klosje. Jeweetniet welke gekke dingen mensen kunnen doen in zulke situaties. Overal mensen die op jou brandstof azen
*Hosselcopter*
  woensdag 4 maart 2009 @ 22:32:37 #14
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66709789
Volgens mij een scene uit War of The Worlds; waar Tom met een auto door een menigte moet, wat uitmond in een schietpartij en de auto kwijt, dacht ik.

Een EMP zou de TEOTWAWKI wel wat eerlijker maken
Fuck, realiseer me nu dus ook dat de opwind-lamp/radio, zonnecollectoren, dan ook allemaal useless zijn
of niet?
Wat je vindt, ...
  woensdag 4 maart 2009 @ 22:33:25 #15
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66709828
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 22:32 schreef Da_Ripper het volgende:
Volgens mij een scene uit War of The Worlds; waar Tom met een auto door een menigte moet, wat uitmond in een schietpartij en de auto kwijt, dacht ik.

Een EMP zou de TEOTWAWKI wel wat eerlijker maken
Fuck, realiseer me nu dus ook dat de opwind-lamp/radio, zonnecollectoren, dan ook allemaal useless zijn
of niet?
knijpkat overleefd het wel... de rest niet echt
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_66757528
Voor de duidelijkheid, oude auto's zonder moderne electronica kunnen een EMP en/of zonnestorm makkelijk overleven.
Auto's per definitie wegschrijven is nogal zinloos.
Mensen worden overigens niet meteen aggressief naar elkaar, dus als je binnen enkele uren zou wegtrekken met je auto kom je er nog steeds zonder kleerscheuren er van af.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 10:31:44 #17
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66757755
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 10:24 schreef huhggh het volgende:
Voor de duidelijkheid, oude auto's zonder moderne electronica kunnen een EMP en/of zonnestorm makkelijk overleven.
Auto's per definitie wegschrijven is nogal zinloos.
Mensen worden overigens niet meteen aggressief naar elkaar, dus als je binnen enkele uren zou wegtrekken met je auto kom je er nog steeds zonder kleerscheuren er van af.
tuurlijk... en het ligt er ook aan hoe direct TEOTWAWKI is.

als er overal over de wereld tsunamies komen ga ik hier wel weg!
maar ja als de marsmannetjes ineens op aarde zijn dan wil iedereen op dat moment gelijk weg!

ik wil nog zon firestarter kopen


kennen jullie ook winkels in NL die ze hebben?
vind het zonde als ik zon dink koop voor 5 euro en er komen nog 13 euro verzendkosten bij op


owja deze kwam ik tegen op t net, ook wel een leuke om te hebben

Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:09:08 #18
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66777970
Denk ook dat 't wel meevalt. Tenzij je middenin een stad zit, zal je eerder last hebben van 'roadblocks' van politie & leger dan van 'looters'. Maar e.e.a. hangt uiteraard sterk af van de (TEOTWAWKI) 'situatie'.

& ach ... misschien ben ik die buurman wel, dibble

Persoonlijk vond ik de reactie van Tom in 'War of the Worlds' ongeloofelijk stom/naief. GEEF GAS !

Ook die EMP's lijken erger dan het is

Als je Notebook b.v. uit is, niet met de stekker in het stopcontact zit & ongeveer 2,5 meter van (metalen) kabels & hekken af staat kan die het overleven. Stop je 'm in een faraday box, dan zit je ook goed. Je opwind radio heeft dus ook een redelijke kans op 'survival' (Niet de antenne uitschuiven !)

& ik zit net de 'facts' er nog een beetje op na te lezen, maar zoals Huhggh al aangaf, je (oude) auto blijft het waarschijnlijk wel doen. Je moderne chips gestuurde auto maakt wel wat minder kans.
quote:
Some electrical equipment is innately EMP-resistant. This includes large electric motors, vacuum tube equipment, electrical generators, transformers, relays, and the like. These might even survive a massive surge of EMP and would likely to survive if a few of the above precautions were taking in their design and deployment.

At the other end of the scale of EMP resistance are some really sensitive electrical parts. These include IC circuits, microwave transistors, and Field Effect Transistors (FET's). If you have electrical equipment with such components, it must be very well protected if it is to survive EMP.
en als je denkt 'faraday box, pfff moeilijk, moeilijk' :

De Faraday box voor dummies:
Neem de (kartonnen) doos waarin het zat toen je het kocht (of 1 waar het in past), wikkel er wat aluminium folie omheen en ... klaar

... of doe gelijk je hele kamer !
quote:
Copper or aluminium foil can help you insulate a whole room from EMP as well. Just paper the wall, ceiling and floor with metal foil. Ideally the floor is then covered with a false floor of wood or with heavy carpeting to insulate everything and everyone inside from the shield (and EMP). The only catch to this is that care must be taken NOT to allow electrical wiring connections to pierce the foil shield (i.e., no AC powered equipment or radio antennas can come into the room from outside). Care must also be taken that the door is covered with foil AND electrically connected to the shield with a wire and screws or some similar set up.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 08:53:51 #19
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66850110
Ik zei het in het vorige topic al: Als de elektriciteit wegvalt heb je binnen no time stenen tijdperk taferelen
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 09:02:35 #20
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66850269
ik ga zo ff een updateje posten
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 11:11:33 #21
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66853504
Oke even een updateje van mijn kant

zoals jullie waarschijnlijk net als ik veel survival boeken en films en doc's hebben gekeken/gelezen beseffen we ons allemaal dat survival iets is wat je vooral moet doen.
Afgelopen zaterdag was de dag waarop ik gewacht had!
het was mooi weer en aangezien ik toch al op de mooie veluwe woon had ik besloten dat ik er een dagje op uit zo gaan om mijn survival skillz te testen en om te kijken waar ik nog aan moest werken. natuurlijk wil ik jullie hiervan op de hoogte stellen.
alle pics zijn gemaakt met mn tytn 2 dus let niet op de bagger kwaliteit.
verder was de accu bijna leeg dus ik heb niet teveel fotos genomen

Tegen een uurtje of 6 sochtens ben ik naar het bos toe gereden met mijn survival gear bestaande uit:

- mn fire starter
- mn trouwe veldfles
- mn Smith and Wesson Swat (http://www.knifecenter.com/knifecenter/smithwes/images/SW3000.jpg een wat betere pic )

verder mn lekkere kistjes aan en een bruine broek en bruine trui om niet zo op te vallen ivm boswachters enzo
aangezien ik niet van plan was om op de paden te blijven.

mijn hulpdingen tbv navigatie waren:

en natuurlijk mijn tytn 2 met google maps


Dus Barra lekker het bos in huppelen en eerst een kilometer of 10 van de bewoonde wereld hobbelen ( hoe verder weg hoe minder mensen langskomen om hun hond uit te laten
na een tijdje over een stuk drassig veen te hebben gelopen kwam ik gelukkig in een mooi droog stuk bos terecht ( 4 km door drassig gebied sjouwen is niet echt rustgevend ) en ik zat er net over te denken dat ik pleepapier mee had moeten nemen omdat ik moest schijten en het enige wat groen was waren de dennenaalden tot ik plots oog in oog stond met een van de bekende veluwse knorries:

( nee deze foto heb ik niet gemaakt) damn dat beest was niet blij om me te zien... hij "blies" naar me en begon wat met zn poot op de grond te stampen... toen ben ik maar zachtjes en voorzichtig achteruit gelopen en hij kwam gelukkig niet achter me aan

na mijn ontmoeting met knorrie had ik besloten dat alleen mijn smith and wesson niet echt afdoende was tegen zon beest ik heb een boompje omgehakt en er een stevige speer van gemaakt van ong. 1.20m ( waar ik helaas geen foto van heb) Daarna ben ik wat beter op gaan letten dat ik niet voorbij wilde knorrie keutels liep en platgedruk gras en bladeren die ik eerder die dag had zien liggen maar er niet zoveel van had aangetrokken.

na een tijdje lopen zag ik een paar herten wegrennen en toen ik dichter bij de locatie kwam zag ik het volgende:



waarschijnlijk had bambi jeuk aan de kop

een uurtje over veengrond en bos te hebben gelopen kwam ik in een wat heuvelachtiger gedeelte van het bos.
toen ik vanuit mijn ooghoek ineens een donkere vierkant zag (wat nogal opvalt omdat het niet echt een vorm is die veel in de natuur voor komt)
en wat zag ik tot mijn verbazing?

het had 2 kleine kamertjes en een "raam" van 10cm hoog en 40 cm breed.
na hier een tijdje uitgerust te hebben en de locatie opgeslagen te hebben in google maps besloot ik om door te gaan.

ik ben over de heuvel heengelopen en toen kwam ik bij wat leek op wat drassig gras.



de eerste 3 stappen gingen goed maar zoals je altijd hoort en lees: take it easy. dont rush things..
nou het was wat drassiger dan verwacht en ik had geen zin in volgelopen kisten dus ik loop wat sneller over het gras heen en PLONS!
zak ik tot boven mn navel in het moeras!
uit reflex probeer je jezelf eruit te zwemmen/trekken maar zoals je altijd hoort zink je dan alleen maar sneller
dus na wat voorover geleunt te hebben en met mijn speer oppervlak te hebben gecreeerd kon ik me eruit worstelen.

"wet cotton slurps the heat out of your body" en verdomt! koud!! en net nu er een stapel wolken voor de zon waren gekomen.
dus ik trek me kistjes uit mn sokken mn broek mn trui mn shirt en wring alles zo goed en kwaad als het kan uit (blubber! bagger!) en bedenk me dat ik eigenlijk een vuurtje moet maken.
nadat ik wat berkenbast heb gescoord en wat droog gras en drooge heide heb ik een klein vuurtje gemaakt om daarbij mn kleren te laten drogen.
toen die 2 fotos waren genomen van het gras viel mn telefoon uit (godzeidank bleek het achteraf mn batterij te zijn (want ja mn telefoon zat in een hoesje in mn broekzak die 30 cm onder blubberniveau was gezakt ))

Dit leverde nog een probleem op aangezien ik nu niet beschikte over het door mij zo geprezen google maps
gelukkig was ik zo verstandig geweest om ook mn compas in de gaten te houden en wist ik dat ik terug moest in een noordelijke richting.
nadat mijn kleren redelijk droog waren heb ik besloten om deze weer aan te trekken ( je moet wat!) en richting het noorden te lopen.
na 15 minuten kwam ik een ruiterpad tegen. de eerste 5 keer dat je mensen tegenkomt lach je je te pletter om hun reacties! (komt daar een jonge man alleen onder der blubber langslopen met een big smile op zn gezicht)
na een uurtje lopen was ik weer bij mijn auto
ik ben naar huis gereden en heb 3 van de lekkerste koppen groentesoep in mijn leven gegeten en lekker gedouched...
dat was mijn zaterdag
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 11:17:04 #22
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66853644
skillz die ik nog wat wil verbeteren:
- tracking
- het maken van een shelter

want het is best lastig en een nat bos in de winter lijkt me


iemand zin in een survival meet?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 11:17:38 #23
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66853657
Wat gaaf Barra Maar gaf dat vuurtje geen probleem? Ivm rook etc. En was dat nou een bunker of een verlaten berging oid?

Lijkt me ook wel tof om eens te doen, helemaal alleen en dan van A naar B te komen. Volgens mij heb je best mazzel met dat everzwijn, die kunnen behoorlijk aggressief zijn. Het is nog niet het seizoen dat ze jongen hebben toch? Want dan had ie waarschijnlijk aangevallen.

wat is het geworden, ophouden of dennenaalden?
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 11:22:42 #24
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66853791
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:17 schreef Elegy het volgende:
Wat gaaf Barra Maar gaf dat vuurtje geen probleem? Ivm rook etc. En was dat nou een bunker of een verlaten berging oid?

Lijkt me ook wel tof om eens te doen, helemaal alleen en dan van A naar B te komen. Volgens mij heb je best mazzel met dat everzwijn, die kunnen behoorlijk aggressief zijn. Het is nog niet het seizoen dat ze jongen hebben toch? Want dan had ie waarschijnlijk aangevallen.

wat is het geworden, ophouden of dennenaalden?
ja he ik vond het ook een erg toffe dag! zeker voor herhaling vatbaar. ik was aan het begin bang dat het misschien saai ging worden

en ja wilde zwijnen kunnen behoorlijk agressief zijn maar dit was een groot mannetje en die was gelukkig alleen (wanneer ze kleintjes bij zich hebben moet je heeeeeel goed oppassen.) maar vandaar dat ik mijn speer ook had gemaakt.

ik heb geen problemen gehad met het vuur. ( ja om aan te krijgen ) maar was ook best ver van de bewoonde wereld maar volgens mij kan je het idd beter snachts doen ipv overdag
ik heb het vuur ook niet erg lang aangehad (15 tot 20 minuutjes.) alleen echt maar om mn kleren wat droog te krijgen. heb er ook op gelet dat ik echt alleen droog hout had aangezien dat het minste rookt

volgens mij was het geen echte bunker (muren te dun) maar misschien een onderduik iets!
ik kan het iig zo weer vinden.

enne het is ophouden geworden
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 11:33:38 #25
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66854080
Je was trouwens wel ver het bos in dan denk ik, maar misschien is het omdat ik eigenlijk geen bos ken waar er geen platgetreden paden en anwb paddestoelen zijn
Lijkt me best link, zo'n everzwijn tegenover je. Ik denk dat je aan een eenvoudige speer weinig hebt maar het is natuurlijk beter dan niks. En als je niet oppast wordt je nog opgepakt wegens stroperij. Of landloperij, dat kan ook nog steeds dacht ik.

Wel tof dat het vuurtje maken nog gelukt is met dat ding. Werkt dat nou altijd, ook als het rotweer is? Of zit je dan met onbrandbaar materiaal vanwege vocht?
Was er ook geen graffiti of ander afval te bekennen? Meestal zijn dat soort gebouwtjes/overblijfselen al een keer "veroverd" door hangjeugd/vandalisten enzo.

Volgende keer toch maar wat zakdoeken meenemen
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 11:43:50 #26
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66854388
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:33 schreef Elegy het volgende:
Je was trouwens wel ver het bos in dan denk ik, maar misschien is het omdat ik eigenlijk geen bos ken waar er geen platgetreden paden en anwb paddestoelen zijn
Lijkt me best link, zo'n everzwijn tegenover je. Ik denk dat je aan een eenvoudige speer weinig hebt maar het is natuurlijk beter dan niks. En als je niet oppast wordt je nog opgepakt wegens stroperij. Of landloperij, dat kan ook nog steeds dacht ik.

Wel tof dat het vuurtje maken nog gelukt is met dat ding. Werkt dat nou altijd, ook als het rotweer is? Of zit je dan met onbrandbaar materiaal vanwege vocht?
Was er ook geen graffiti of ander afval te bekennen? Meestal zijn dat soort gebouwtjes/overblijfselen al een keer "veroverd" door hangjeugd/vandalisten enzo.

Volgende keer toch maar wat zakdoeken meenemen
hehe nou valt mee hoor.. ik ben ook wel eens her en der een pad gekruist maar over de paden survivallen is natuurlijk supersaai!

vuurtje maken is wel erg lastig ja. maar heb bear het een keertje zien doen en die heeft toen de binnenbast van een berk gebruikt omdat daar veel olien inzitten. dat met een beetje droog mos van onder een half omgevallen boom samen met wat droog dor gras ( had in de zon gestaan ) heeft het me ong. 15 minuten gekost
in die hut lag nog wat oud prikkeldraad en dat was het.. verder leeg.
ook heb ik maar 1 ding afval gezien ( in de buurt van het wilde zwijn ) en dat was een heeeeel oud blikje van swepps met nog een ouderwedse opening

en nee daar waren geen jongeren geweest... hangjongeren lopen niet graag uren door het bos te dolen om zoiets te vinden...
ook omdat het niet aan een pad lag enzo
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 12:10:53 #27
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66855204
Ik ben jaloers, ik ken alleen maar designerbossen en aangelegde parken. Okee, hier en daar wat tijdens vakanties maar dat zijn ook van die platgetreden paden

Maar toch, 15 mins is best acceptabel. Betrouwbaarder dan een aansteker of luciferhoutjes denk ik. Best koel, zo'n verlaten berging. Misschien dat je er zelf ook wat van kan maken, met een deur er in en camo er omheen?

Survival meet lijkt me best tof trouwens maar ik heb wel lenzen/bril
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 12:16:05 #28
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66855368
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:10 schreef Elegy het volgende:
Ik ben jaloers, ik ken alleen maar designerbossen en aangelegde parken. Okee, hier en daar wat tijdens vakanties maar dat zijn ook van die platgetreden paden

Maar toch, 15 mins is best acceptabel. Betrouwbaarder dan een aansteker of luciferhoutjes denk ik. Best koel, zo'n verlaten berging. Misschien dat je er zelf ook wat van kan maken, met een deur er in en camo er omheen?

Survival meet lijkt me best tof trouwens maar ik heb wel lenzen/bril
ja hier zijn ook wel veel paden maarja tussen de paden is ook veel bos enzo.

en survival meet met overnachting lijkt me echt erg cool!

ik ga niet in mn eentje overnachten in het bos dat doe ik niet.
ik kan van te voren best scouten wat daar goede plekken voor zijn
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 12:16:50 #29
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66855395
en trouwens wat maken die lenzen c.q. bril nou uit mijn ogen zijn ook niet de beste
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 12:23:52 #30
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66855560
Nou, lenzen kan ik kwijtraken, net als een bril. En zonder dat zie ik echt niks meer

In het wild overnachten lijkt me ook wel tof, maar dan moet het wel vér van de bewoonde wereld zijn want als je betrapt wordt ben je best de pineut.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 12:25:17 #31
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66855598
Ah kijk: http://www.hiking-site.nl/themas/thema_2004-03-01.php

Niet echt survival maar toch een beetje
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 12:35:32 #32
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66855873
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:23 schreef Elegy het volgende:
Nou, lenzen kan ik kwijtraken, net als een bril. En zonder dat zie ik echt niks meer

In het wild overnachten lijkt me ook wel tof, maar dan moet het wel vér van de bewoonde wereld zijn want als je betrapt wordt ben je best de pineut.
als je zon touwtje om je pootjes doet ben je hem toch niet zo snel kwijt
tuurlijk het is iets waar je rekening mee moet houden maar ik zie het niet als een echt obstakel t was lastiger geweest als je in een rolstoel zat

ik woon mn hele leven al in de buurt van de bossen en ben dus vrij bekend met de nederlandse boswachters
je hebt de volgende soorten:

De klpd flitsdienst boswachter
dit zijn de boswachters die we het meesten zien. deze personen konden niet bij de politie en waren te dik voor het leger dus zijn ze bij staatsbosbeheer gaan werken. ze geilen vooral op de macht die ze hebben en staan vaak bij drukbezochte bosgebieden in de bosjes om mensen een bekeuring te geven die de hond loslaten waar het niet mag
actief: vooral zaterdag en zondag overdag wanneer het druk is en vooral op mooie dagen

De bosbeheer boswachter
Dit is een boswachter die zich vooral bezig houd met het beheer van het bos.
dit zijn de mensen die zorgen dat bomen uit de grond getrokken worden en andere bomen aangeplant worden.
prima mensen deze. ze zullen ook niet snel zeuren dat je de hond los laat lopen
actief: door de weeks overdag van 9 tot 5

De jacht boswachter
houd de wildstand een beetje in het oog en neemt maatregelen waar nodig
zijn vaak serieuze en strenge figuren maar doch met een rechtsgevoel
actief: sochtens vroeg (wanneer het net licht word ) en wanneer het begint te schemeren op open plekken of plekken waar veel dieren zijn

en vergeet niet dat de veluwe een gebied is van ongeveer 1000 km² waar je vaak niet verder kan kijken dan 30 meter

en snachts is er niemand... en zeker niet buiten de paden
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 12:54:24 #33
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66856363
ff snel een berichtje op Barra's-Survival-Tochtje;
Diiiikkkk , denk je ff een middagje de Veluwe op te trekken kom je nog alles tegen (wild, shelters, benarde posities)
Kick ass man

*vlammetje voor FOK!-survival-tochtje is weer aangewakkerd
Wat je vindt, ...
  maandag 9 maart 2009 @ 13:44:48 #34
25603 FeEsTbBt
You're not paranoid, Ever
pi_66857980
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:33 schreef Elegy het volgende:

Wel tof dat het vuurtje maken nog gelukt is met dat ding. Werkt dat nou altijd, ook als het rotweer is? Of zit je dan met onbrandbaar materiaal vanwege vocht?

Meestal zijn dat soort gereedschappen erg goed te gebruiken ook in slecht weer. Het is alleen erg belangrijk dat je tondel droog is en de regen er niet op stroomt.
Zelf heb ik het volgende dingetje (trouwens niet uit een teotwawki standpunt), wat in weze een blok magnesium is met aan 1 kant een vuursteen. Voor mij zijn die net iets handiger, omdat je daar zelf kunt bepalen hoeveel magnesium je er af schaaft voordat je het probeert te laten ontbranden.


Als je wil leren navigeren zou ik je aanraden om iets anders te gebruiken als google maps bij de anwb of de vvv hebben ze over het algemeen wel redelijke kaarten probeer eens wat aan te modderen met een kaarthoekmeter en een compas oid
Do You See The Darkness? Embrace It ! | People that call themselves freaks are probably more normal than most people i know...
  maandag 9 maart 2009 @ 13:56:40 #35
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66858390
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:44 schreef FeEsTbBt het volgende:

Als je wil leren navigeren zou ik je aanraden om iets anders te gebruiken als google maps bij de anwb of de vvv hebben ze over het algemeen wel redelijke kaarten probeer eens wat aan te modderen met een kaarthoekmeter en een compas oid
ik kan goed navigeren hoor no problem alleen heb geen kaarten en google maps wel dus vandaar.


vraagje weet iemand nog goede literatuur over de fauna in dit gedeelte van europa...

bv een mannier om een struik te herkennen en waar je hem voor kan gebruiken
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 16:45:47 #36
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66864612
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:11 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Oke even een updateje van mijn kant
<snip>
- mn Smith and Wesson Swat (http://www.knifecenter.com/knifecenter/smithwes/images/SW3000.jpg een wat betere pic )
Neem dan ook die andere Smith and Wesson.
quote:
toen ik vanuit mijn ooghoek ineens een donkere vierkant zag (wat nogal opvalt omdat het niet echt een vorm is die veel in de natuur voor komt)
en wat zag ik tot mijn verbazing?
[ afbeelding ]
het had 2 kleine kamertjes en een "raam" van 10cm hoog en 40 cm breed.
Lijkt op een ouderwetse 'kazemat' (soort bunker)
quote:
ik ben over de heuvel heengelopen en toen kwam ik bij wat leek op wat drassig gras.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

de eerste 3 stappen gingen goed maar zoals je altijd hoort en lees: take it easy. dont rush things..
nou het was wat drassiger dan verwacht en ik had geen zin in volgelopen kisten dus ik loop wat sneller over het gras heen en PLONS!
zak ik tot boven mn navel in het moeras!

Voor iemand die praktisch in het bos woont, valt het me tegen hoe makkelijk je in die 'beginners' val trapt
Je had nog wel een stok (speer) bij je om te voelen of er 'vaste' grond voor je zat !
quote:
uit reflex probeer je jezelf eruit te zwemmen/trekken maar zoals je altijd hoort zink je dan alleen maar sneller
dus na wat voorover geleunt te hebben en met mijn speer oppervlak te hebben gecreeerd kon ik me eruit worstelen.

"wet cotton slurps the heat out of your body" en verdomt! koud!! en net nu er een stapel wolken voor de zon waren gekomen.
dus ik trek me kistjes uit mn sokken mn broek mn trui mn shirt en wring alles zo goed en kwaad als het kan uit (blubber! bagger!) en bedenk me dat ik eigenlijk een vuurtje moet maken.
nadat ik wat berkenbast heb gescoord en wat droog gras en drooge heide heb ik een klein vuurtje gemaakt om daarbij mn kleren te laten drogen.
Daarom kun je dat soort 'avontuur' ook beter niet in je uppie opzoeken.
Tip: Neem WOL i.p.v. katoen. Wol blijft warm, ook als het nat is !
Tip2: Neem droge (waterdicht verpakte) kleren mee !
quote:
dat was mijn zaterdag
De mijne was een stuk saaier, dat zeker
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 17:01:59 #37
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66865177
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:45 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Neem dan ook die andere Smith and Wesson.
[ afbeelding ]
hhehehe ja maar die koop je zo lastig in NL

ben erg tevreden met mijn mes
beste mes wat ik tot nu toe gekocht heb
quote:
[..]

Lijkt op een ouderwetse 'kazemat' (soort bunker)
ja ... denk het wel alleen raar dat de voorkant zo "open" was
quote:
[..]


Voor iemand die praktisch in het bos woont, valt het me tegen hoe makkelijk je in die 'beginners' val trapt
Je had nog wel een stok (speer) bij je om te voelen of er 'vaste' grond voor je zat !

ja ach als je er al een uurtje of 6 op hebt zitten en over 300 van die stukjes bent gelopen en je zakt nooit verder weg dan 8 cm dan word je wat careless
quote:
[..]

Daarom kun je dat soort 'avontuur' ook beter niet in je uppie opzoeken.
Tip: Neem WOL i.p.v. katoen. Wol blijft warm, ook als het nat is !
Tip2: Neem droge (waterdicht verpakte) kleren mee !
[..]

De mijne was een stuk saaier, dat zeker
ik heb niet echt wol en ik ga niet met volle bepakking voor een dag het bos in.. als je de aandacht van een boswachter wil trekken moet je zeker dat doen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 17:06:21 #38
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66865354
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:17 schreef BarraCupraCuda het volgende:
skillz die ik nog wat wil verbeteren:
- tracking
- het maken van een shelter

want het is best lastig en een nat bos in de winter lijkt me


iemand zin in een survival meet?
Just say when (heb alleen momenteel (nog) geen eigen vervoer (31-mrt = 1e poging AVD ))

Waarschijnlijk ga ik in Mei (rond hemelvaart) ook weer een (lang) weekendje naar de Ardennen.
Als er nog eventueel mensen mee willen, let me know. Is wel met (verre) familie & (vage) kennissen Maar meestal doe ik mijn eigen ding. (zoals midden in de nacht de 'buurt' verkennen )
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 17:17:38 #39
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66865760
quote:
Op maandag 9 maart 2009 12:23 schreef Elegy het volgende:
Nou, lenzen kan ik kwijtraken, net als een bril. En zonder dat zie ik echt niks meer
Bril / lenzen is best lastig met survivallen. Met een 'echte' TEOTWAWKI nog erger ... vroeg of laat zijn die dingen aan vervanging toe (om over verlies / beschadiging nog te zwijgen.). Maar waar haal je die vandaan ? Voldoende reserve 'materiaal' lijkt mij de enigste optie.
quote:
In het wild overnachten lijkt me ook wel tof, maar dan moet het wel vér van de bewoonde wereld zijn want als je betrapt wordt ben je best de pineut.
Mwoah, valt mee (Als je niet je fel oranje gekleurde 1 gezinstent opzet ). Kun je gelijk je camo skills oefenen
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 17:18:40 #40
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66865798
quote:
Op maandag 9 maart 2009 17:17 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Bril / lenzen is best lastig met survivallen. Met een 'echte' TEOTWAWKI nog erger ... vroeg of laat zijn die dingen aan vervanging toe (om over verlies / beschadiging nog te zwijgen.). Maar waar haal je die vandaan ? Voldoende reserve 'materiaal' lijkt mij de enigste optie.
[..]

Mwoah, valt mee (Als je niet je fel oranje gekleurde 1 gezinstent opzet ). Kun je gelijk je camo skills oefenen
agreed heb al wat mooie spots op het oog (die ik natuurlijk niet online ga zetten maar jullie best per pm wil mededelen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 17:30:46 #41
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66866252
quote:
Op maandag 9 maart 2009 17:01 schreef BarraCupraCuda het volgende:
<snip>
ja ... denk het wel alleen raar dat de voorkant zo "open" was
Je moet ergens naar binnen

Als je verslagen leest uit die paar dagen in mei 1940, weet je helemaal niet wat je meemaakt.
Vaak stond er in dat 'raam' een watergekoeld ! machinegeweer, als die lek ging, moest er dus iemand elke 5 minuten uit de bunker en omlopen naar voren (officieel zit die deur van achter ) om met een emmertje water de loop van dat ding af te koelen !
quote:
ik heb niet echt wol en ik ga niet met volle bepakking voor een dag het bos in.. als je de aandacht van een boswachter wil trekken moet je zeker dat doen
Volle bepakking ? Hoezo ?
Rugzakje met wat droog spul is niet zo vreemd hoor. Bijna iedereen loopt met een rugzak op in dat soort gebieden. Meestal met een halve krat bier e.d. erin, maar wat er in zit, dat kan de Boswachter niet zien
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 18:46:48 #42
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66868928
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:56 schreef BarraCupraCuda het volgende:
vraagje weet iemand nog goede literatuur over de fauna in dit gedeelte van europa...

bv een mannier om een struik te herkennen en waar je hem voor kan gebruiken
Die 'fauna' ben je al tegen gekomen, knorretje.
Uit je tweede zin maak ik op dat je de 'flora' bedoelt

veel verder dan : http://www.hogeveluwe.nl/page.asp?id=59&folder_id=87
kom ik zo gauw niet

kijk straks nog wel ff verder, ga nu eerst ff 'brommeren'
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 9 maart 2009 @ 18:50:39 #43
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66869022
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:46 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Die 'fauna' ben je al tegen gekomen, knorretje.
Uit je tweede zin maak ik op dat je de 'flora' bedoelt

veel verder dan : http://www.hogeveluwe.nl/page.asp?id=59&folder_id=87
kom ik zo gauw niet

kijk straks nog wel ff verder, ga nu eerst ff 'brommeren'
thanks en ik bedoelde flora ja en ook een beetje fauna
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 9 maart 2009 @ 20:10:39 #44
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66871965
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:45 schreef R0N1N het volgende:
afbeelding
six-shooters
Wat je vindt, ...
  maandag 9 maart 2009 @ 22:11:04 #45
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66877152
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:10 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

six-shooters
Nemen we anders zoiets mee?



Gewoon een salvo de bosjes in knallen en daarna rustig je lunch uitzoeken
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  maandag 9 maart 2009 @ 22:26:19 #46
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66877850
ik dacht eerder hieraan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 10 maart 2009 @ 00:54:00 #47
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66883111
Zoiets ?

"Eetbare planten, bloemen en zaden uit de vrije natuur" - beschrijving van 49 bos--, duin- en weideplanten en hun culinaire mogelijkheden.

Nieuwe plantengids voor onderweg - beschrijving van meer dan 1150 plantensoorten die in Nederland, België en elders in Europa voorkomen

Misschien ook handig:
Geneeskrachtige kruiden en planten
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 09:48:20 #48
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66887235
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 00:54 schreef R0N1N het volgende:
Zoiets ?

"Eetbare planten, bloemen en zaden uit de vrije natuur" - beschrijving van 49 bos--, duin- en weideplanten en hun culinaire mogelijkheden.

Nieuwe plantengids voor onderweg - beschrijving van meer dan 1150 plantensoorten die in Nederland, België en elders in Europa voorkomen

Misschien ook handig:
Geneeskrachtige kruiden en planten

shit... ik ben altijd wel goed in die shit opzoeken maar ik vond zelfs geen reet op bol.com

bedankt man!

nu nog ff kijken of ik er ergens pdfjes van kan scoren
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:04:33 #49
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66893496
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 00:54 schreef R0N1N het volgende:
Zoiets ?

"Eetbare planten, bloemen en zaden uit de vrije natuur" - beschrijving van 49 bos--, duin- en weideplanten en hun culinaire mogelijkheden.
`

Dat is meer een boek voor culinair gerichte mensen, niet overleving.

http://www.bol.com/nl/p/b(...)001911189/index.html Die is dan handiger. Hoe dan ook zijn er betere boeken te vinden in het Engels.

En ja, ik ben er ook ingetrapt en heb de Nederlandse besteld. Je hebt er niks aan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:06:53 #50
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66893565
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:04 schreef jogy het volgende:

[..]

`

Dat is meer een boek voor culinair gerichte mensen, niet overleving.

http://www.bol.com/nl/p/b(...)001911189/index.html Die is dan handiger. Hoe dan ook zijn er betere boeken te vinden in het Engels.

En ja, ik ben er ook ingetrapt en heb de Nederlandse besteld. Je hebt er niks aan.
ik ben bang dat veel engelstalige boeken uit de states komen en daardoor veel amerikaanse planten en bomensoorten beschrijven.. en daar hebben we hier niets aan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:31:03 #51
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66896478
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:06 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik ben bang dat veel engelstalige boeken uit de states komen en daardoor veel amerikaanse planten en bomensoorten beschrijven.. en daar hebben we hier niets aan
Hier valt het wel mee. Ze hebben het ingedeeld per gebied en geven ook algemene tips om op te letten als je wil testen of het eetbaar is. En het is een boek gemaakt voor het leger, die moeten ook overal ingezet worden .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:36:45 #52
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66896687
Straks koop je een boek over huttige hollandse planten en dan gaat het over wiet
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:40:48 #53
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66896861
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Hier valt het wel mee. Ze hebben het ingedeeld per gebied en geven ook algemene tips om op te letten als je wil testen of het eetbaar is. En het is een boek gemaakt voor het leger, die moeten ook overal ingezet worden .
oke dan is het wel het bestellen waard

kan ik mooi voor mn verjaardag vragen dit weekend
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_66906733
Leuk onderwerp, een hypothetisch apocalyptisch doemscenario.

Ongeacht het scenario denk ik dat de maatschappij snel in zal storten.
Zodra de eerste mensen op drift raken, m.n. in de grote steden, zal de rest snel volgen waardoor bedrijven niet meer draaien, supermarkten niet meer open
gaan omdat er simpelweg te weinig of geen personeel komt opdagen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de mensen die werkzaam zijn bij electriciteitsbedrijven,
waterzuiveringsinstallaties etc. Plunderingen en geweld in alle vormen zullen al na 1 week
hevig zijn.

Slechts weinig burgers zullen in hun huizen blijven zonder water en electriciteit.
De voedselvoorraad van de doorsnee burger met een gezin is ook beperkt.

Wat mij opvalt in deze topicserie dat veel mensen de nadruk leggen op survival alsof het, in geval van een
doemscenario, een avontuur, een doel op zich is.


Voor mij is de survival vooralsnog een middel om ergens te geraken waar ik me veilig
zou voelen, wat in mijn geval de Belgische Ardennen zou zijn. Pas later
komt de echte survival.

Verder zou ik investeren in het aanleggen van voedselvoorraden.
Zoals eerder al gezegd door Jogy (?) kun je nu al elke maand 10% extra inkopen doen.
Veel produkten zijn heden tot ruim 2013 geldig. Een kilo gedroogde bonen of spliterwten
kost geen drol en bv blikken tonijn in (olijf)olie zitten vol voedingsstoffen en zijn zeer lang
houdbaar. Brinta en poedermelk idem. Zo kan ik nog wel een hele lijst maken.

2 dingen die je absoluut niet moet vergeten zijn zout en een klamboe.
Tijdens de zomermaanden in de Ardennen (ook in Zweden Barra ) zijn de bossen
vergeven van muggen en je wilt wel enigszins fatsoenlijk kunnen slapen natuurlijk.

Ik heb het idee van voedselvoorraden aanleggen gekregen toen enkele jaren geleden
familie van mij een caravan kocht met een standplaats in de Ardennen.
Omdat er niet zo vaak mensen in de caravan zijn en daardoor steeds het eten
gestolen werd hebben we besloten een voorraad te begraven.

Wij gebruiken de grijze vaatjes waar bij de lokale groenteboer zuurkool in zit.
Deze zijn handelbaar, zeer stevig en het plastic is geschikt voor voedselwaren.
Wij verpakken alles wat we nodig hebben luchtdicht en stoppen het dan in het vaatje.
Daar doen we 2 vuilniszakken omheen en begraven het dan een 1/2 meter diep.
Ook na 6 maanden was de inhoud nog in goede- en zeer belangrijk droge staat.

Deze vaatjes kunnen nadien ook perfect dienen voor de opslag van vers drinkwater.

Verder is kleding ook belangrijk. Zo heb ik bv ook 5 fleece dekens van de Marskramer a 1 euro
per stuk vacuum verpakt waardoor ze zeer weinig ruimte innemen.

Tevens heb ik daar een rol krimpfolie liggen waarmee je in no time onder een boom
een droge schuilplaats kunt maken en tevens wordt het regenwater opgevangen.

Survivalskills heb je uiteindelijk nodig om te overleven. Met een voorraad achter de hand is
het imo eenvoudiger om te kunnen omschakelen en te leren wat het is om in de natuur te leven.
Daarnaast, het moment dat de pleuris uitbreekt hoef ik slecht wat eten en water te pakken
en kan direct op weg.


Tot slot lijkt het mij raadzaam om vooraf een route uit te stippelen naar de uiteindelijke
bestemming. Blijf uit de buurt van de grote steden, daarmee ontloop je de eventuele checkpoints
waar je tegengehouden zou kunnen worden.

A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:06:10 #55
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66906810
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:04 schreef jogy het volgende:
Dat is meer een boek voor culinair gerichte mensen, niet overleving.

http://www.bol.com/nl/p/b(...)001911189/index.html Die is dan handiger. Hoe dan ook zijn er betere boeken te vinden in het Engels.

En ja, ik ben er ook ingetrapt en heb de Nederlandse besteld. Je hebt er niks aan.

En ?
Mag je tijdens het 'overleven' niet smakelijk kokkerellen met je bos- duin & heideplantjes ?
... of wil je voor de rest van je leven als 'bushmaster' verder, en de maaien vers & levend verorberen ?

Toegegeven mijn eerste keus zou het ook niet snel zijn, maar op Nederlandstalig boeken gebied is de keuze zeer beperkt
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:19:06 #56
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66907325
Ben intussen nog wel wat interressante linkjes tegengekomen (nog geen boeken / pdf's helaas) :

Eetbare planten database : http://www.permacultuurnederland.org/planten.php

Er is zelfs een Wiki van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Eetbare_plant

Je kan ook op (diverse) cursus / workshop / training : zoals:
http://stb.be/index.php?pagina=cursus&view=20&PHPSESSID=ce2180b3335f14aae04fc61429d3e0a5

Kwam vanmiddag ook dit verhaal over een 'mesolithisch leefproject' tegen, best grappig.
http://www.het-stenen-tijdperk.nl/Downloads/Tamme_jagers.pdf
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:34:12 #57
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66907871
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:04 schreef Clairvaux het volgende:
Leuk onderwerp, een hypothetisch apocalyptisch doemscenario.

Ongeacht het scenario denk ik dat de maatschappij snel in zal storten.
Zodra de eerste mensen op drift raken, m.n. in de grote steden, zal de rest snel volgen waardoor bedrijven niet meer draaien, supermarkten niet meer open
gaan omdat er simpelweg te weinig of geen personeel komt opdagen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de mensen die werkzaam zijn bij electriciteitsbedrijven,
waterzuiveringsinstallaties etc. Plunderingen en geweld in alle vormen zullen al na 1 week
hevig zijn.

Slechts weinig burgers zullen in hun huizen blijven zonder water en electriciteit.
De voedselvoorraad van de doorsnee burger met een gezin is ook beperkt.

Wat mij opvalt in deze topicserie dat veel mensen de nadruk leggen op survival alsof het, in geval van een
doemscenario, een avontuur, een doel op zich is.


Voor mij is de survival vooralsnog een middel om ergens te geraken waar ik me veilig
zou voelen, wat in mijn geval de Belgische Ardennen zou zijn. Pas later
komt de echte survival.

Verder zou ik investeren in het aanleggen van voedselvoorraden.
Zoals eerder al gezegd door Jogy (?) kun je nu al elke maand 10% extra inkopen doen.
Veel produkten zijn heden tot ruim 2013 geldig. Een kilo gedroogde bonen of spliterwten
kost geen drol en bv blikken tonijn in (olijf)olie zitten vol voedingsstoffen en zijn zeer lang
houdbaar. Brinta en poedermelk idem. Zo kan ik nog wel een hele lijst maken.

2 dingen die je absoluut niet moet vergeten zijn zout en een klamboe.
Tijdens de zomermaanden in de Ardennen (ook in Zweden Barra ) zijn de bossen
vergeven van muggen en je wilt wel enigszins fatsoenlijk kunnen slapen natuurlijk.

Ik heb het idee van voedselvoorraden aanleggen gekregen toen enkele jaren geleden
familie van mij een caravan kocht met een standplaats in de Ardennen.
Omdat er niet zo vaak mensen in de caravan zijn en daardoor steeds het eten
gestolen werd hebben we besloten een voorraad te begraven.

Wij gebruiken de grijze vaatjes waar bij de lokale groenteboer zuurkool in zit.
Deze zijn handelbaar, zeer stevig en het plastic is geschikt voor voedselwaren.
Wij verpakken alles wat we nodig hebben luchtdicht en stoppen het dan in het vaatje.
Daar doen we 2 vuilniszakken omheen en begraven het dan een 1/2 meter diep.
Ook na 6 maanden was de inhoud nog in goede- en zeer belangrijk droge staat.

Deze vaatjes kunnen nadien ook perfect dienen voor de opslag van vers drinkwater.

Verder is kleding ook belangrijk. Zo heb ik bv ook 5 fleece dekens van de Marskramer a 1 euro
per stuk vacuum verpakt waardoor ze zeer weinig ruimte innemen.

Tevens heb ik daar een rol krimpfolie liggen waarmee je in no time onder een boom
een droge schuilplaats kunt maken en tevens wordt het regenwater opgevangen.

Survivalskills heb je uiteindelijk nodig om te overleven. Met een voorraad achter de hand is
het imo eenvoudiger om te kunnen omschakelen en te leren wat het is om in de natuur te leven.
Daarnaast, het moment dat de pleuris uitbreekt hoef ik slecht wat eten en water te pakken
en kan direct op weg.


Tot slot lijkt het mij raadzaam om vooraf een route uit te stippelen naar de uiteindelijke
bestemming. Blijf uit de buurt van de grote steden, daarmee ontloop je de eventuele checkpoints
waar je tegengehouden zou kunnen worden.


mooi verhaal... je hebt voor een groot gedeelte gelijk hoor.
ik zit hier ook voornamelijk omdat ik survival leuk vind en niet dat ik een TEOTWAWKI verwacht
die klamboe is een super idee!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_66908192
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:34 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

mooi verhaal... je hebt voor een groot gedeelte gelijk hoor.
ik zit hier ook voornamelijk omdat ik survival leuk vind en niet dat ik een TEOTWAWKI verwacht
die klamboe is een super idee!

Een echte TEOTWAWKI gaat volgens mij ook ieders voorstellingsvermogen te boven.

Het klamboe idee kreeg ik na een weekend vissen in de Ardennen. Ik was letterlijk een
wandelend en slapend warm buffet voor honderden en misschien wel duizenden muggen.
Bij het woord klamboe dacht ik altijd aan de tropen. Nu weet ik beter.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:46:20 #59
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66908314
Leuke aanvulling Clairvaux

Klamboe idd geen slecht idee;
zo was ik een keer op oefening in het leger, waar wij wacht moesten houden bij een post. In de na-middag/avond kwamen de muggen. Ik vond in mijn voedselpakketje ook wat citroenpoeder. Ikke denken aan de citroenkaars bij mn ouders op tafel en smeerde wat in mn nek ... had ik beter niet kunnen doen.
Volgens mij zat er iets te veel suiker in want niet alleen vonden de muggen me extra lekker bovendien plakte die meuk als de ziekte
Wat je vindt, ...
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:26:41 #60
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66910093
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:04 schreef Clairvaux het volgende:
<lang verhaal>
Helemaal eens

Toch pik ik er even wat uit
quote:
Wat mij opvalt in deze topicserie dat veel mensen de nadruk leggen op survival alsof het, in geval van een
doemscenario, een avontuur, een doel op zich is.
Ja. Dat is het ook
'Survival' is altijd al een doel in ieders leven. Ook nu. Bij een doemscenario is survival zo'n beetje het enige doel wat er overblijft, met een grotere urgentie in een totaal chaotische, 'onbekende', gevaarlijke wereld/werkelijkheid. Dat is toch best 'een spannend avontuur'
quote:
Voor mij is de survival vooralsnog een middel om ergens te geraken waar ik me veilig
zou voelen, wat in mijn geval de Belgische Ardennen zou zijn. Pas later
komt de echte survival.
Al enig idee hoe & waar je dat gaat doen in de Ardennen ?
Hoe met de eventuele (waarschijnlijke) drukte om te gaan ?

Zelf ben ik daar namelijk nog niet helemaal uit.

Het vergaren en/of verbouwen van voedsel kon nog wel eens moeilijk worden, schouder aan schouder.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_66911197
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:26 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Al enig idee hoe & waar je dat gaat doen in de Ardennen ?


Omgeving Marche en Famenne. Vanuit MeF dieper de Ardennen in.
Ik wil de komende jaren daar vaker heengaan o.a. om te gaan vissen.
Heb me de omgeving al een beetje eigen gemaakt. Zo'n 40 km de bossen in heb je
oa grotten die ik in de toekomst wel nader wil gaan bekijken.

Ben van plan, TEOTWAWKI of niet, vaatjes met voedsel te gaan begraven.
Ik heb dan steeds dieper de Ardennen in plaatsen waar ik kan fourageren.
Waar het mij om gaat is dat ik diep de Ardennen in kan gaan
zonder al te veel mee te moeten slepen.

Een vaatje met daarin voldoende voedsel waar een persoon 2 maanden van kan leven
kost maximaal zo'n 50 Euro. Daarin stop ik dan ook wat basic gereedschap en medicijnen.


Mocht dan de echte TEOTWAWKI komen ben ik volgens mij redelijk voorbereid.

A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:56:01 #62
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66911462
Wat voedsel voorraad betreft kun je eigenlijk nooit genoeg hebben.

Stel je moet ineens zelf voor je eten gaan zorgen, en het bos is kaal ...
Wat kun je doen ?

De kans om succesvol te zijn met jagen is vrij klein. Katten en honden zijn dan nog de beste kans voor een stukje vlees. Afhankelijk van de bevolkingsdichtheid (aantal overlevenden) zullen ook die snel in aantal afnemen

Zelf gewassen verbouwen. ok.

Probleem :
Zaaien doen we (meestal) in het voorjaar, nu heb je geluk, gaat het van de zomer mis ... moet je wachten tot volgend jaar.

Probleem 2:
Voor dat er geoogst kan worden zijn we ook weer zoveel maanden verder.

Probleem 3:
... en dan maar hopen dat 'ie gelukt is ! ( the odds are against you )
Jammer ... volgend jaar beter.

Probleem 4:
Dan is 'ie eindelijk gelukt, komt er een groep zwaar bewapend tuig de boel 'opeisen'.

uhm, tja ...

2 a 3 jaar aan (verstopte !) voorraad zou de nodige opgeblazen buikjes kunnen schelen
maar dat kost al gauw 5 a 7,5 duizend ! Euro ! Zelfs al doe je het 'geleidelijk', dat is wat er uiteindelijk staat/nodig is. Kan niet zeggen dat ik ze niet heb, maar die geef ik binnenkort toch liever aan iets anders uit. Nog afgezien van waar je dat dan gaat opbergen of verstoppen.

Juist door er serieus over na te denken er zo langzamerhand toch wel hier en daar werk van te maken, en de nodige spullen te verzamelen, stuit ik op de nodige 'praktische' bezwaren

Geheel verloren zouden die spullen toch niet zijn, aangezien ik graag door de Ardennen heen hobbel, dus komt altijd wel van pas. Maar het kost wel 'een paar centen'. Niet iedereen heeft zoveel ter beschikking.

Er komt wat meer bij kijken dan alleen wat extra voedsel en een zakje met zaden, om te eten.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_66912532
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:56 schreef R0N1N het volgende:

Probleem :

Probleem 2:

Probleem 3:

Probleem 4:

Nog afgezien van waar je dat dan gaat opbergen of verstoppen.

Juist door er serieus over na te denken er zo langzamerhand toch wel hier en daar werk van te maken, en de nodige spullen te verzamelen, stuit ik op de nodige 'praktische' bezwaren


Er komt wat meer bij kijken dan alleen wat extra voedsel en een zakje met zaden, om te eten.

Haha, probleem, bezwaar etc, een nogal negatieve kijk op zaken.
Of ben ik gewoon te positief?

In de eerste plaats hobbel ik ook graag door de Ardennen en het "verstopte" voedsel
en eventueel andere materialen komen mij altijd van pas tijdens de trektochten.
Wat ik nu uitgeef hoef ik bv deze zomer niet meer te kopen.

Het is ideaal om op een vrije week zo in de auto te stappen zonder mezelf zorgen te hoeven
maken of ik niets vergeten ben zodat ik slechts gekleed in mijn kleding zo het bos kan inlopen.
Als ik elke 2 maanden een vaatje zou begraven kost mij dat op jaarbasis zo'n 300 euro.
Ik verwacht dit jaar 3 of 4 keer te gaan dus finacieel is het imo voor iedereen haalbaar.

Er zijn bepaalde plaatsen waar ik nu ook regelmatig stop om vers drinkwater te halen.
In zo'n omgeving zou ik een vaatje begraven.

In het geval van een echte TEOTWAWKI zijn de meeste effecten na 2 jaar wel weg.
Als ik die periode kan overleven op mijn eigen voedsel, buiten wat je eventueel kunt
vangen, jagen of plukken etc, moet het goedkomen.


A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:18:30 #64
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66912599
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:50 schreef Clairvaux het volgende:
Omgeving Marche en Famenne. Vanuit MeF dieper de Ardennen in.
Ik wil de komende jaren daar vaker heengaan o.a. om te gaan vissen.
Heb me de omgeving al een beetje eigen gemaakt. Zo'n 40 km de bossen in heb je
oa grotten die ik in de toekomst wel nader wil gaan bekijken.

Ben van plan, TEOTWAWKI of niet, vaatjes met voedsel te gaan begraven.
Ik heb dan steeds dieper de Ardennen in plaatsen waar ik kan fourageren.
Waar het mij om gaat is dat ik diep de Ardennen in kan gaan
zonder al te veel mee te moeten slepen.

Een vaatje met daarin voldoende voedsel waar een persoon 2 maanden van kan leven
kost maximaal zo'n 50 Euro. Daarin stop ik dan ook wat basic gereedschap en medicijnen.


Mocht dan de echte TEOTWAWKI komen ben ik volgens mij redelijk voorbereid.


Yep. Ook mijn (basis) idee (nog geen omgeving kom meestal in/rond Malmedie, Osnabruck e.d. Dus ik wil eerst nog wat 'verkennen'. Het is sowieso beter om voorraad (voedsel & spullen) te verstoppen op een 'vlucht' lokatie. Kun je het onderweg ook niet kwijtraken, op wat voor manier dan ook. Je hoeft niet eerst perse naar huis om alles op te halen in geval van acute nood & het gewicht doet er dan ook niet meer toe

Maar ik vrees dat iedereen in zuid & west Nederland & België die kant op gaat vluchten.
Dan is het gauw voorbij met fourageren.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:29:28 #65
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66913095
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:17 schreef Clairvaux het volgende:
Haha, probleem, bezwaar etc, een nogal negatieve kijk op zaken.
Of ben ik gewoon te positief?
<snip>
In het geval van een echte TEOTWAWKI zijn de meeste effecten na 2 jaar wel weg.
Als ik die periode kan overleven op mijn eigen voedsel, buiten wat je eventueel kunt
vangen, jagen of plukken etc, moet het goedkomen.



Ik probeer met het negatieve rekening te houden. Dan zijn de latere 'verassingen' meestal positief
Maarre ... 2 jaar vind ik inderdaad wel behoorlijk positief
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_66913140
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:18 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Maar ik vrees dat iedereen in zuid & west Nederland & België die kant op gaat vluchten.
Dan is het gauw voorbij met fourageren.

Er zullen veel mensen die kant op gaan, nu struikel je in de zomer al regelmatig over de touristen.
Toch zullen veel mensen ook thuis (moeten) blijven.
De kinderen, ouderen en gehandicapten zullen sowieso thuis blijven en naar de overheid
kijken voor voedsel, water en medicijnen.
Heb meteen de beelden van een willekeurige voedseluitdeling in Afrika voor ogen.
Duizenden mensen die om 1 enkele vrachtwagen met voedsel aan het vechten zijn.

Tja, er zijn op de wereld zoveel kannibalenstammen(geweest?). Die vonden mensenvlees
schijnbaar lekker. Ze kunnen toch niet allemaal ongelijk hebben?!

A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 21:46:55 #67
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66913903
Bij een 'financiële' TOETWAWKI, ja dan blijven een hoop mensen thuis het handje ophouden richting overheid.
Bij een mega-ramp scenario zie ik weinig mensen thuis blijven en zullen dat soort kampen juist eerder in de Ardennen en omgeving opduiken.

Ideale 'visvijvers' voor de kannibalen spare-ribs, maar dat is toch niet helemaal mijn 'ideaal'
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 11 maart 2009 @ 08:47:57 #68
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66924350
Het eten van de eigen soortgenoten is toch ook biologisch gezien niet handig? Ik denk even aan varkens en koeien en al die ziektes.

Of praat ik nu onzin?
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:20:12 #69
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66926800
laten we zeggen dat mensenvlees kan maar dat het niet wijs is

ik denk ook dat het onder ons een van de laatste oplossingen zou zijn.
stel er gaat iemand midden in de winter dood en je hebt zelf nog 3 maden... ja dan zou ik het ook gaan eten!

verder vind ik het begraven van voedsel zowel slim als dom:
voor: het is heel handig omdat je niets mee hoeft te nemen. hierdoor kan je een stuk sneller lopen, meer kilometers afleggen, ze kunnen je niet beroven van je eten.
tegen: stel dat je medicatie in zon koker zit en je hebt het eerder nodig?
stel dat TEOTWAWKI iets met bommen of vuur is .. en het bos staat in de hens of is radioactief besmet.
een groep tuig heeft bovenop je kokers hun kamp gemaakt

dat zijn weer nadelen.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:22:03 #70
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66926855
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:46 schreef Da_Ripper het volgende:
Leuke aanvulling Clairvaux

Klamboe idd geen slecht idee;
zo was ik een keer op oefening in het leger, waar wij wacht moesten houden bij een post. In de na-middag/avond kwamen de muggen. Ik vond in mijn voedselpakketje ook wat citroenpoeder. Ikke denken aan de citroenkaars bij mn ouders op tafel en smeerde wat in mn nek ... had ik beter niet kunnen doen.
Volgens mij zat er iets te veel suiker in want niet alleen vonden de muggen me extra lekker bovendien plakte die meuk als de ziekte
hmmmm warm lemonade
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:26:11 #71
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66927001
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:20 schreef BarraCupraCuda het volgende:
laten we zeggen dat mensenvlees kan maar dat het niet wijs is

ik denk ook dat het onder ons een van de laatste oplossingen zou zijn.
stel er gaat iemand midden in de winter dood en je hebt zelf nog 3 maden... ja dan zou ik het ook gaan eten!
Dan kan je 'm beter laten rotten, heb je méér maden
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:27:06 #72
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66927028
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:26 schreef Elegy het volgende:

[..]

Dan kan je 'm beter laten rotten, heb je méér maden
zonde van al het vlees
ik wou vandaag eigenlijk weer het bos in maar shit... wat een donker grijze wolken
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:32:17 #73
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66927186
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:27 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

zonde van al het vlees
ik wou vandaag eigenlijk weer het bos in maar shit... wat een donker grijze wolken
Mooiweersurvivalist!
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:41:05 #74
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66927453
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:32 schreef Elegy het volgende:

[..]

Mooiweersurvivalist!
komt omdat ik geen goede survival jas heb.
ik heb wel een hele mooie pallmall winterjas alleen die wil ik niet verneuken in het bos.

en ik ben bear grylls niet...
ja het is heel lastig als je hier door het ijs zou zakken.. weet je wat ik doe het even voor : PLONS
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:15:54 #75
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66928423
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:41 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

komt omdat ik geen goede survival jas heb.
ik heb wel een hele mooie pallmall winterjas alleen die wil ik niet verneuken in het bos.

en ik ben bear grylls niet...
ja het is heel lastig als je hier door het ijs zou zakken.. weet je wat ik doe het even voor : PLONS
Een jas maak je toch zelf van een vergeschoten Bambi
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:28:55 #76
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66928836
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:15 schreef Elegy het volgende:

[..]

Een jas maak je toch zelf van een vergeschoten Bambi
wel mooi camo gelijk
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:57:13 #77
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_66929746
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

wel mooi camo gelijk
Totdat de volgende survivalist denkt "ha, da's een lekker hertenbiefstukje!"
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 11 maart 2009 @ 12:29:03 #78
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_66930735
quote:
Ideale 'visvijvers' voor de kannibalen spare-ribs,
quote:
Mooiweersurvivalist!


Verstoppen van voorraden is imo altijd een goed plan. Helaas ik heb nu niet de (financiële) middelen om voorraden aan te maken/ver van huis te verstoppen. Maar het idee om op meerdere plaatsen iets te verstoppen is 'n goede voorbereiding. Ook al is de plaats ontoegankelijk geworden, je hebt iig keuzes/mogelijkheden welke je overlevingskansen drastisch vergroten.
De coördinaten geven je anders ook een goede handels-positie.

Denk ineens aan The Postman.
quote:
Post-apocalyptic America. What begins as a con game becomes one man's quest to rebuild civilization by resuming postal service.
Misschien dat dit zou kunnen werken wanneer je solo door onbekend (vijandig) gebied moet.
Wat je vindt, ...
  woensdag 11 maart 2009 @ 15:30:07 #79
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_66937349
Ik denk dat de grootste uitdaging bij een TEOTWAWKI de medemensen zal zijn. Als je wel eens van die rampenfilms kijkt is het overleven op zich niet eens de grootste zorg. Meer dat je onderweg neergeschoten wordt of dat je gelyncht wordt door plunderaars etc. Zo ver mogelijk weg van de steden zien te geraken iig lijkt me .
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:29:05 #80
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66945701
Heb nog wat linkjes voor/over eetbare plantjes verzameld tijdens de lunch

Plants For A Future : http://www.pfaf.org/leaflets/nl/intro2.php (online database, a la eerdere post)

http://www.judyofthewoods.net/forage_uk.html (Pocket Handbook 3,95 (pond ?))

Lading PDF's op search string: "Edible Plants"
http://www.pdf-search-engine.com/edible-plants-pdf.html (Moet nog checken of er wat leuks tussen zit)

Ook bij Discovery Channel - Survival Zone valt er wat over te vinden. (Niet zozeer een lijst met eetbare planten, maar meer globaal ... Hoe herken je een eetbare plant en zo.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:49:01 #81
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66946380
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:47 schreef Elegy het volgende:
Het eten van de eigen soortgenoten is toch ook biologisch gezien niet handig? Ik denk even aan varkens en koeien en al die ziektes.

Of praat ik nu onzin?
Nee, dat is geen onzin. Vooral van de Hersenen moet je afblijven.
Maar een lekker mals stukje dijbeen op z'n tijd kan geen kwaad

Bij varkens en koeien komt nog het extra probleem dat het herbivoren zijn (planten eters) Die zijn sowieso niet gebouwd voor het eten van vlees, laat staan van soortgenoten !
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
wel mooi camo gelijk


Tja, denk dat Elegy wel een punt heeft, voor je het weet ... hang je aan het spit, met een schot hagel in je reet


Dat soort dingen maakt het oefenen (op b.v. de Veluwe) overigens ook wel lastig trouwens.
Even een Hert of Zwijn afknallen met je kruisboog of geweer of vangen met een strik etc. is er niet bij

Edit: Je mag niet eens een bloody vuurtje stoken, of 'wild kamperen' in dit land

[ Bericht 2% gewijzigd door R0N1N op 11-03-2009 20:22:46 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:52:45 #82
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66946505
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:29 schreef R0N1N het volgende:
Heb nog wat linkjes voor/over eetbare plantjes verzameld tijdens de lunch

Plants For A Future : http://www.pfaf.org/leaflets/nl/intro2.php (online database, a la eerdere post)

http://www.judyofthewoods.net/forage_uk.html (Pocket Handbook 3,95 (pond ?))

Lading PDF's op search string: "Edible Plants"
http://www.pdf-search-engine.com/edible-plants-pdf.html (Moet nog checken of er wat leuks tussen zit)

Ook bij Discovery Channel - Survival Zone valt er wat over te vinden. (Niet zozeer een lijst met eetbare planten, maar meer globaal ... Hoe herken je een eetbare plant en zo.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:17:30 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66949328
Multiservice Survival, Evasion, and Recovery - Een aanrader ! Goeie beknopte 'pocket' versie voor 'onderweg'
quote:
S - Size up the situation, surroundings, physical condition, equipment.
U - Use all your senses
R - Remember where you are.
V - Vanquish fear and panic.
I - Improvise and improve.
V - Value living.
A - Act like the natives.
L - Live by your wits.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 11 maart 2009 @ 22:51:46 #84
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66953365
oke er is genoeg animo

ik ga ff een plannetje verzinnen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zaterdag 14 maart 2009 @ 11:48:01 #85
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67034577
ik voel me niet zo lekker.....
maar het is wel erg mooi weer ?

wat zal ik doen?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zaterdag 14 maart 2009 @ 12:15:42 #86
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_67035193
denken jullie nou serieus dat dit allemaal nodig zal zijn?
*Hosselcopter*
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:29:54 #87
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67040622
ik heb net trouwens Survivorman urban disasters gezien... dat is best handig
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_67073910
Hier nog een blog van iemand die de shit van Argentinie heeft meegemaakt, toen hun hele economie in elkaar stortte.
Misschien wel de meest realistische kijk in de wereld van "morgen"?:

SURVIVING IN ARGENTINA - Life in Argentina after the 2001 crisis

Veel leesplezier


PS: een SHTF-meet zou ik zeer toejuichen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zondag 15 maart 2009 @ 23:39:50 #89
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_67088430
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 15:29 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik heb net trouwens Survivorman urban disasters gezien... dat is best handig
Was best aardig jah, toch wel wat van opgestoken. Zo had ik nog niet echt nagedacht over de optie 'accu' als stroomvoorziening . Ook een sok met kleingeld en sleutels als slag-wapen - deed me wel ff denken aan een voorbeeld in 't leger waar een sok met zand of zeep een effectief wapen kan zijn in close combat.

Zo'n schud-zaklamp is natuurlijk wel handig en niet duur (14,95) met:
* Oplaadbaar wanneer en waar u maar wilt
* 1 minuut schudden betekent minimaal 2 uur licht
* Afmeting:lengte 23,5 cm, diam. 4->kop 5,5 cm, gewicht 243 gram
* Onderhoudsvrij
* Waterdicht, drijft op het water!
Wat je vindt, ...
  maandag 16 maart 2009 @ 00:47:30 #90
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_67090335
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 12:15 schreef Dibble het volgende:
denken jullie nou serieus dat dit allemaal nodig zal zijn?
Persoonlijk denk ik: ja. Er zijn nu zoveel dingen gaande dat het wel fout moet gaan (imo) de kredietcrisis is nog lang niet voorbij en er liggen nog genoeg monetaire bermbommen langs de economische weg. Alleen dat al geeft een reden om voorbereid te zijn op een periode van een onstpoorde maatschappij.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 16 maart 2009 @ 10:37:24 #91
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67094960
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:39 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Was best aardig jah, toch wel wat van opgestoken. Zo had ik nog niet echt nagedacht over de optie 'accu' als stroomvoorziening . Ook een sok met kleingeld en sleutels als slag-wapen - deed me wel ff denken aan een voorbeeld in 't leger waar een sok met zand of zeep een effectief wapen kan zijn in close combat.

Zo'n schud-zaklamp is natuurlijk wel handig en niet duur (14,95) met:
* Oplaadbaar wanneer en waar u maar wilt
* 1 minuut schudden betekent minimaal 2 uur licht
* Afmeting:lengte 23,5 cm, diam. 4->kop 5,5 cm, gewicht 243 gram
* Onderhoudsvrij
* Waterdicht, drijft op het water!
[ afbeelding ]
lol ja ik heb er ook dingen van geleerd

raar he hoe je dan toch nog van deze dingen kan oppikken
ik heb al deze voor de verlichting:

met een glow in the dark lijntje aan het einde
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 16 maart 2009 @ 10:46:33 #92
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67095208
trouwens Elegy nog even over je ogen:

ik zag laatst in een the making off
dat les stroud (die gast van survivorman) lenzen heeft
dus zo fucked up ben je nog niet
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 16 maart 2009 @ 23:13:42 #93
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_67121274
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef BarraCupraCuda het volgende:
trouwens Elegy nog even over je ogen:

ik zag laatst in een the making off
dat les stroud (die gast van survivorman) lenzen heeft
dus zo fucked up ben je nog niet
Niet om iemand te ontmoedigen, maar het blijft lastig voor bril/lenzen dragers. In een 'hostile environment' is een bril sowieso lastig omdat de spiegeling je positie kan verraden, en de kans dat je 'm verliest of dat 'ie kapot gaat is enorm groot, zeker als je moet rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer door gaan
Vervanging is waarschijnlijk nergens te krijgen.

Lenzen zijn dus wel een uitkomst, nadeel daarvan is weer dat je weer met lenzen vloeistof zit te klooien. Ook lenzen zullen sooner or later vervangen moeten worden. Het is wel makkelijker om een voorraadje mee te sjouwen. Maar het blijft een lastige opgave.

Laseren (als & nu het nog kan ) is misschien beter
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  maandag 16 maart 2009 @ 23:42:38 #94
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67122414
maar t is niet onmogelijk. trouwens iedereen die survival technieken uitlegt zegt: langzaam en voorzichtig.
wanneer je gaat rennen en springen breek je shit

heb vandaag wat nieuwe gear gekocht:
- draadzaag
- cammo windstopper/jas ding
-verrekijker
- waterzuiverings tabletten
-14m 550 parakoort
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:00:16 #95
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_67128245
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef BarraCupraCuda het volgende:
trouwens Elegy nog even over je ogen:

ik zag laatst in een the making off
dat les stroud (die gast van survivorman) lenzen heeft
dus zo fucked up ben je nog niet
Ah kijk, dat biedt perspectieven. Als hij het kan, dan kan ik het ook. Ware het niet dat hij nog een cameraploeg heeft en ik niet
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:23:21 #96
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67128914
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:00 schreef Elegy het volgende:

[..]

Ah kijk, dat biedt perspectieven. Als hij het kan, dan kan ik het ook. Ware het niet dat hij nog een cameraploeg heeft en ik niet
heeft hij niet... hij filmt alles zelf
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:30:26 #97
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_67129114
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:23 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

heeft hij niet... hij filmt alles zelf
, dat wist ik niet (ik heb geen tv) maar zie je hem dan wel eens rommelen met zijn lenzen dan?
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 17 maart 2009 @ 11:07:50 #98
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67130336
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:30 schreef Elegy het volgende:

[..]

, dat wist ik niet (ik heb geen tv) maar zie je hem dan wel eens rommelen met zijn lenzen dan?
ik heb wel linkjes naar de torrents (kijk zelf ook nooit tv)
nou weet je ik wist het zelfs niet totdat de laatste episode van Season 3 een behind the scenes was.
daar zegt hij het zelf dat het best wel lastig is om je lenzen soms in te krijgen.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:43:07 #99
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67162799
ik heb trouwens nog 11 gig aan woodmaster instruction video's gevonden.. staat veel nuttige shit tussen.. interesse .. ff pm
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:48:44 #100
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_67162941
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')