Hier valt het wel mee. Ze hebben het ingedeeld per gebied en geven ook algemene tips om op te letten als je wil testen of het eetbaar is. En het is een boek gemaakt voor het leger, die moeten ook overal ingezet wordenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:06 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
ik ben bang dat veel engelstalige boeken uit de states komen en daardoor veel amerikaanse planten en bomensoorten beschrijven.. en daar hebben we hier niets aan
oke dan is het wel het bestellen waardquote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:31 schreef jogy het volgende:
[..]
Hier valt het wel mee. Ze hebben het ingedeeld per gebied en geven ook algemene tips om op te letten als je wil testen of het eetbaar is. En het is een boek gemaakt voor het leger, die moeten ook overal ingezet worden.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:04 schreef jogy het volgende:
Dat is meer een boek voor culinair gerichte mensen, niet overleving.
http://www.bol.com/nl/p/b(...)001911189/index.html Die is dan handiger. Hoe dan ook zijn er betere boeken te vinden in het Engels.
En ja, ik ben er ook ingetrapt en heb de Nederlandse besteld. Je hebt er niks aan.
mooi verhaal... je hebt voor een groot gedeelte gelijk hoor.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:04 schreef Clairvaux het volgende:
Leuk onderwerp, een hypothetisch apocalyptisch doemscenario.
Ongeacht het scenario denk ik dat de maatschappij snel in zal storten.
Zodra de eerste mensen op drift raken, m.n. in de grote steden, zal de rest snel volgen waardoor bedrijven niet meer draaien, supermarkten niet meer open
gaan omdat er simpelweg te weinig of geen personeel komt opdagen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de mensen die werkzaam zijn bij electriciteitsbedrijven,
waterzuiveringsinstallaties etc. Plunderingen en geweld in alle vormen zullen al na 1 week
hevig zijn.
Slechts weinig burgers zullen in hun huizen blijven zonder water en electriciteit.
De voedselvoorraad van de doorsnee burger met een gezin is ook beperkt.
Wat mij opvalt in deze topicserie dat veel mensen de nadruk leggen op survival alsof het, in geval van een
doemscenario, een avontuur, een doel op zich is.
Voor mij is de survival vooralsnog een middel om ergens te geraken waar ik me veilig
zou voelen, wat in mijn geval de Belgische Ardennen zou zijn.Pas later
komt de echte survival.
Verder zou ik investeren in het aanleggen van voedselvoorraden.
Zoals eerder al gezegd door Jogy (?) kun je nu al elke maand 10% extra inkopen doen.
Veel produkten zijn heden tot ruim 2013 geldig. Een kilo gedroogde bonen of spliterwten
kost geen drol en bv blikken tonijn in (olijf)olie zitten vol voedingsstoffen en zijn zeer lang
houdbaar. Brinta en poedermelk idem. Zo kan ik nog wel een hele lijst maken.
2 dingen die je absoluut niet moet vergeten zijn zout en een klamboe.
Tijdens de zomermaanden in de Ardennen (ook in Zweden Barra) zijn de bossen
vergeven van muggen en je wilt wel enigszins fatsoenlijk kunnen slapen natuurlijk.
Ik heb het idee van voedselvoorraden aanleggen gekregen toen enkele jaren geleden
familie van mij een caravan kocht met een standplaats in de Ardennen.
Omdat er niet zo vaak mensen in de caravan zijn en daardoor steeds het eten
gestolen werd hebben we besloten een voorraad te begraven.
Wij gebruiken de grijze vaatjes waar bij de lokale groenteboer zuurkool in zit.
Deze zijn handelbaar, zeer stevig en het plastic is geschikt voor voedselwaren.
Wij verpakken alles wat we nodig hebben luchtdicht en stoppen het dan in het vaatje.
Daar doen we 2 vuilniszakken omheen en begraven het dan een 1/2 meter diep.
Ook na 6 maanden was de inhoud nog in goede- en zeer belangrijk droge staat.
Deze vaatjes kunnen nadien ook perfect dienen voor de opslag van vers drinkwater.
Verder is kleding ook belangrijk. Zo heb ik bv ook 5 fleece dekens van de Marskramer a 1 euro
per stuk vacuum verpakt waardoor ze zeer weinig ruimte innemen.
Tevens heb ik daar een rol krimpfolie liggen waarmee je in no time onder een boom
een droge schuilplaats kunt maken en tevens wordt het regenwater opgevangen.
Survivalskills heb je uiteindelijk nodig om te overleven. Met een voorraad achter de hand is
het imo eenvoudiger om te kunnen omschakelen en te leren wat het is om in de natuur te leven.
Daarnaast, het moment dat de pleuris uitbreekt hoef ik slecht wat eten en water te pakken
en kan direct op weg.
Tot slot lijkt het mij raadzaam om vooraf een route uit te stippelen naar de uiteindelijke
bestemming. Blijf uit de buurt van de grote steden, daarmee ontloop je de eventuele checkpoints
waar je tegengehouden zou kunnen worden.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:34 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
mooi verhaal... je hebt voor een groot gedeelte gelijk hoor.
ik zit hier ook voornamelijk omdat ik survival leuk vind en niet dat ik een TEOTWAWKI verwacht
die klamboe is een super idee!
Helemaal eensquote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:04 schreef Clairvaux het volgende:
<lang verhaal>
Ja. Dat is het ookquote:Wat mij opvalt in deze topicserie dat veel mensen de nadruk leggen op survival alsof het, in geval van een
doemscenario, een avontuur, een doel op zich is.
Al enig idee hoe & waar je dat gaat doen in de Ardennen ?quote:Voor mij is de survival vooralsnog een middel om ergens te geraken waar ik me veilig
zou voelen, wat in mijn geval de Belgische Ardennen zou zijn.Pas later
komt de echte survival.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Al enig idee hoe & waar je dat gaat doen in de Ardennen ?
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:56 schreef R0N1N het volgende:
Probleem :
Probleem 2:
Probleem 3:
Probleem 4:
Nog afgezien van waar je dat dan gaat opbergen of verstoppen.
Juist door er serieus over na te denken er zo langzamerhand toch wel hier en daar werk van te maken, en de nodige spullen te verzamelen, stuit ik op de nodige 'praktische' bezwaren
Er komt wat meer bij kijken dan alleen wat extra voedsel en een zakje met zaden, om te eten.
Yep. Ook mijn (basis) idee (nog geen omgevingquote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:50 schreef Clairvaux het volgende:
Omgeving Marche en Famenne. Vanuit MeF dieper de Ardennen in.
Ik wil de komende jaren daar vaker heengaan o.a. om te gaan vissen.
Heb me de omgeving al een beetje eigen gemaakt. Zo'n 40 km de bossen in heb je
oa grotten die ik in de toekomst wel nader wil gaan bekijken.
Ben van plan, TEOTWAWKI of niet, vaatjes met voedsel te gaan begraven.
Ik heb dan steeds dieper de Ardennen in plaatsen waar ik kan fourageren.
Waar het mij om gaat is dat ik diep de Ardennen in kan gaan
zonder al te veel mee te moeten slepen.
Een vaatje met daarin voldoende voedsel waar een persoon 2 maanden van kan leven
kost maximaal zo'n 50 Euro. Daarin stop ik dan ook wat basic gereedschap en medicijnen.
Mocht dan de echte TEOTWAWKI komen ben ik volgens mij redelijk voorbereid.
Ik probeer met het negatieve rekening te houden. Dan zijn de latere 'verassingen' meestal positiefquote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:17 schreef Clairvaux het volgende:
Haha, probleem, bezwaar etc, een nogal negatieve kijk op zaken.
Of ben ik gewoon te positief?
<snip>
In het geval van een echte TEOTWAWKI zijn de meeste effecten na 2 jaar wel weg.
Als ik die periode kan overleven op mijn eigen voedsel, buiten wat je eventueel kunt
vangen, jagen of plukken etc, moet het goedkomen.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:18 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Maar ik vrees dat iedereen in zuid & west Nederland & België die kant op gaat vluchten.
Dan is het gauw voorbij met fourageren.
hmmmm warm lemonadequote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:46 schreef Da_Ripper het volgende:
Leuke aanvulling Clairvaux
Klamboe idd geen slecht idee;
zo was ik een keer op oefening in het leger, waar wij wacht moesten houden bij een post. In de na-middag/avond kwamen de muggen. Ik vond in mijn voedselpakketje ook wat citroenpoeder. Ikke denken aan de citroenkaars bij mn ouders op tafel en smeerde wat in mn nek... had ik beter niet kunnen doen.
Volgens mij zat er iets te veel suiker in want niet alleen vonden de muggen me extra lekker bovendien plakte die meuk als de ziekte![]()
Dan kan je 'm beter laten rotten, heb je méér madenquote:Op woensdag 11 maart 2009 10:20 schreef BarraCupraCuda het volgende:
laten we zeggen dat mensenvlees kan maar dat het niet wijs is
ik denk ook dat het onder ons een van de laatste oplossingen zou zijn.
stel er gaat iemand midden in de winter dood en je hebt zelf nog 3 maden... ja dan zou ik het ook gaan eten!
quote:Op woensdag 11 maart 2009 10:26 schreef Elegy het volgende:
[..]
Dan kan je 'm beter laten rotten, heb je méér maden
Mooiweersurvivalist!quote:Op woensdag 11 maart 2009 10:27 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
zonde van al het vlees
ik wou vandaag eigenlijk weer het bos in maar shit... wat een donker grijze wolken
quote:
Een jas maak je toch zelf van een vergeschoten Bambiquote:Op woensdag 11 maart 2009 10:41 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
komt omdat ik geen goede survival jas heb.
ik heb wel een hele mooie pallmall winterjas alleen die wil ik niet verneuken in het bos.
en ik ben bear grylls niet...
ja het is heel lastig als je hier door het ijs zou zakken.. weet je wat ik doe het even voor : PLONS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |