normaal gesproken doe ik er ook nooit moeilijk over..alleen nu in deze tijden zou ik het erg zuur vinden als ik er geld op verlies...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:38 schreef Netsplitter het volgende:
Vind het eerlijk gezegt niet meer dan normaal.
Hij moet ook een smak geld investeren in jouw nieuwe kozijnen.
Waarom vind je het "in deze tijden" zuurder om geld te verliezen dan "in andere tijden"quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:43 schreef tinny het volgende:
normaal gesproken doe ik er ook nooit moeilijk over..alleen nu in deze tijden zou ik het erg zuur vinden als ik er geld op verlies...
Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:31 schreef tinny het volgende:
De situatie is als volgt...
ik ga nieuwe kozijnen laten plaatsen, twv dik 15.000 euro
Nu wil de kozijnenboer dat ik een aanbetaling doe (hij gaat namelijk die dingen op maat bestellen voor mij)
Het precieze bedrag weet ik nog niet maar ik gok dat dit ergens tussen de 10 en 30% van het totaal bedrag gaat zijn.
Een flink bedrag. De kozijnen boer is niet bij 1 of andere branche ver. aangesloten zover ik weet dus ben ik een beetje huiverig om dit zo maar te doen...normaal gesproken niet maar in deze tijden...
Overigens worden de kozijen over 6 weken geplaatst, maar goed ook in 6 wkn kan er veel gebeuren...
Kan ik het ook op een andere manier doen? Met bankgaranties of zo?
nee dat klopt ook....quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:38 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Waarom vind je het "in deze tijden" zuurder om geld te verliezen dan "in andere tijden"
die zijn dan van maart 2008, toen zag de wereld er anders uit....quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:41 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?
Ja en daardoor gaan/gingen heel veel mensen het schip in. Als je een aanbetaling doet, dan neem je een risico. Als je een aanbetaling aan een bouwbedrijf doet, dan neem je een groot risico.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:41 schreef fruityloop het volgende:
Was/is heel gebruikelijk als het om op maat gemaakte producten gaat, maar als het je niet lekker zit vraag je toch even bij de KvK wat bedrijfsgegevens op?
Onzin. Niet ieder bedirjf met een liquiditeitsprobleem is ongezond. Snelgroeiende bedrijven staan bekend om hun liquiditeitsprobolemen bv.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:45 schreef Roy_T het volgende:
Als de leverancier zekerheid wil: bankgarantie.
Als de leverancier het geld nodig heeft om het materiaal te kunnen kopen: geen zaken doen met iemand met een liquiditeitsprobleem.
Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:25 schreef sanger het volgende:
Onzin. Niet ieder bedirjf met een liquiditeitsprobleem is ongezond. Snelgroeiende bedrijven staan bekend om hun liquiditeitsprobolemen bv.
Je gelooft toch niet serieus dat zo'n kozijnenboer van elke klant de kozijnen 6 weken lang kan voorfinancieren?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:27 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.
Probeer dan maar eens een keuken te kopen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:27 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ik heb het niet over "ieder bedrijf", maar over een kozijnenboer. En als die mijn aanbetaling nodig heeft om zijn leverancier te kunnen betalen, dan doe ik er iig geen zaken mee.
Hoe dan? Je tekent toch een contract en je zit er aan vast?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:37 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Het komt maar al te vaak voor dat mensen de op maat gemaakte artikelen annuleren.
Ik betaal de AH toch ook niet 'alvast' omdat ze hun spullen hebben ingekocht?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 13:38 schreef Netsplitter het volgende:
Vind het eerlijk gezegt niet meer dan normaal.
Hij moet ook een smak geld investeren in jouw nieuwe kozijnen.
Vergeet niet: Het is iets van de laatste tijdquote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik betaal de AH toch ook niet 'alvast' omdat ze hun spullen hebben ingekocht?
(ik heb nog nooit hoeven aanbetalen)
Dan zie ik nog steeds het verschil nietquote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Vergeet niet: Het is iets van de laatste tijd.
Hear Hear !quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:29 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik betaal de AH toch ook niet 'alvast' omdat ze hun spullen hebben ingekocht?
Nooit aanbetalen, dan is er ook nooit een probleem. (ik heb nog nooit hoeven aanbetalen) Als die aannemer jouw geld nodig heeft omdat 'ie anders die spullen niet zou kunnen betalen, is het sowieso geen goed idee om bij hem te bestellen, want dan zit 'ie op het randje van faillissement.
En als die niet genoeg geld heeft dan is het al genoeg reden om met een ander in zee te gaanquote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan zie ik nog steeds het verschil niet![]()
Het blijft staan dat de aannemer gewoon genoeg geld moet hebben om jouw kozijnen te bestellen.
Vandaar dat ik dus zei dat dat prima met een bankgarantie kan. Even het hele topic lezen de volgende keer, en niet alleen de laatste postquote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:37 schreef blaatertje het volgende:
Probeer dan maar eens een keuken te kopen.
Dat heeft niet zoveel te maken met het geld nodig hebben. Het is een soort garantie voor hem dan mensen de kozijnen ook afnemen. Het komt maar al te vaak voor dat mensen de op maat gemaakte artikelen annuleren.
Hij krijgt zijn geld niet, moet wel de leverancier betalen en zit bovendien opgescheept met een stel kozijnen waar hij niet mee kan.
Ondernemersrisico. Heb ik als klant geen f**k mee te makenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:54 schreef avonne het volgende:
Nou, ik kan me wel iets voorstellen bij aanbetalen.
Ookal is er een contract, als de klant weigert te betalen, dan is het voor een klein bedrijf geld- en tijdrovend om je voor de rechtbank te slepen. Dus het is een stuk zekerheid voor het bedrijf dat de klant serieus is.
Trouwens, aanbetalen komt in veel vormen voor: strippenkaart, vakanties, concertkaartjes. Je betaalt ver van tevoren, en het risico dat je er geen gebruik van maakt ligt bij de consument. Dus wat dat betreft is het op maat laten maken van 15K aan kozijnen niet zó gek om aan te betalen.
Dus ik zou wel iets vooruit betalen voor deze beginkosten. Besteld is besteld.
Zowel een strippenkaart als een concertkaartje hebben niets te maken met een aanbetaling. Dat zijn gewone aankopen, zoals een brood in de supermarkt. Klant geeft geld, klant krijgt brood/strippenkaart/concertkaartje/whatever.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:54 schreef avonne het volgende:
Trouwens, aanbetalen komt in veel vormen voor: strippenkaart, vakanties, concertkaartjes. Je betaalt ver van tevoren, en het risico dat je er geen gebruik van maakt ligt bij de consument.
Met dien verstande dat er nog een verschil zit tussen een strippenkaart/concertkaartje en een brood. Eerstgenoemden vertegenwoordigen een bepaalde geldelijke waarde voor een goed of dienst die nog geleverd moet gaan worden. Het brood is dat goed/die dienst zelf al.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:07 schreef Roy_T het volgende:
Zowel een strippenkaart als een concertkaartje hebben niets te maken met een aanbetaling. Dat zijn gewone aankopen, zoals een brood in de supermarkt. Klant geeft geld, klant krijgt brood/strippenkaart/concertkaartje/whatever.
Wordt een bankgarantie niet pas een opeisbare vordering zodra er aan de voorwaarden hiervoor is voldaan (met altijd de standaardvoorwaarde dat de schuldenaar zijn verplichtingen jegens de begunstigde niet is nagekomen)? Zolang de koper (in dit geval) zich aan de afspraken houdt en de begunstigde gaat failliet, dan is er op basis van die voorwaarde m.i. geen opeisbare vordering. Dat is het hele idee van een bankgarantie natuurlijk: zekerheid voor beide partijen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:07 schreef r_one het volgende:
Even vwb de hier bejubelde bankgarantie, iets waar ik zelf niet zeker van ben. Stel, TS geeft die bankgarantie en de kozijnenboer gaat vervolgens toch failliet, zonder dat TS zijn kozijnen geleverd heeft gekregen. Gaat een curator dan niet alsnog over tot het ten gelde maken van die bankgarantie? Het is m.i. immers gewoon een opeisbare vordering die tot de failliete boedel behoort.
Oftewel: ook een bankgarantie (afgegeven door koper) is een evengroot risico als de leverancier failliet gaat, het geld ben je ook dan gewoon KWIJT.
Wat helemaal niets afdoet aan het feit dat het allemaal 0,0 te maken heeft met het doen van een aanbetaling.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:11 schreef r_one het volgende:
Met dien verstande dat er nog een verschil zit tussen een strippenkaart/concertkaartje en een brood. Eerstgenoemden vertegenwoordigen een bepaalde geldelijke waarde voor een goed of dienst die nog geleverd moet gaan worden. Het brood is dat goed/die dienst zelf al.
Dat is waar ik me dus niet zeker van ben (maar wel erg benieuwdquote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:13 schreef Roy_T het volgende:
Wordt een bankgarantie niet pas een opeisbare vordering zodra er aan de voorwaarden hiervoor is voldaan (met altijd de standaardvoorwaarde dat de schuldenaar zijn verplichtingen jegens de begunstigde niet is nagekomen)? Zolang de koper (in dit geval) zich aan de afspraken houdt en de begunstigde gaat failliet, dan is er op basis van die voorwaarde m.i. geen opeisbare vordering. Dat is het hele idee van een bankgarantie natuurlijk: zekerheid voor beide partijen.
Mee eens. En nu de voorschotnota van de energieleverancier, kabelboer, telco-provider, whatever? Vergelijkbaar met een aanbetaling?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:14 schreef Roy_T het volgende:
Wat helemaal niets afdoet aan het feit dat het allemaal 0,0 te maken heeft met het doen van een aanbetaling.
Nee, maar een curator kan er dus ook niets mee afaik, omdat het geen vordering op de schuldenaar is zolang die zijn verplichtingen nakomt (zoals je zelf ook zegt).quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:44 schreef r_one het volgende:
Dat is waar ik me dus niet zeker van ben (maar wel erg benieuwd). Ik dacht dat een door koper afgegeven bankgarantie enkel en alleen een zekerheidsstelling van koper is voor het geval hij zijn (betalings)verplichtingen niet nakomt, dus niet vice versa. De bankgarantie is -meen ik- ook zonder tussenkomst van koper door de leverancier op te eisen, de bank gaat er niet tussen zitten als een soort arbitrage commissie.
Wat mij betreft niet, maar ik ben geen jurist. Kabel en dergelijke zijn abonnementsvormen: betaal een x-bedrag en je mag daarvoor een x-periode gebruik maken van een dienst. Een voorschot lijkt me ook iets anders dan een aanbetaling.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:47 schreef r_one het volgende:
Mee eens. En nu de voorschotnota van de energieleverancier, kabelboer, telco-provider, whatever? Vergelijkbaar met een aanbetaling?
In geval van faillissement kun je sowieso vaak niet een vordering wegstrepen tegen een verplichting of nakoming.Ik ben bang dat de curator dus wel de (weliswaar onterechte) vordering gaat incasseren zonder dat koper nog de verplichting tot levering (want failliet) kan claimen. Wie zal hem hierbij een strobreed in de weg gaan leggen? De bank?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:47 schreef Roy_T het volgende:
Nee, maar een curator kan er dus ook niets mee afaik, omdat het geen vordering op de schuldenaar is zolang die zijn verplichtingen nakomt (zoals je zelf ook zegt).
Klink heel plausibelquote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:51 schreef Roy_T het volgende:
Wat mij betreft niet, maar ik ben geen jurist. Kabel en dergelijke zijn abonnementsvormen: betaal een x-bedrag en je mag daarvoor een x-periode gebruik maken van een dienst. Een voorschot lijkt me ook iets anders dan een aanbetaling.
aan·be·ta·ling de; v -en eerste betaling bij aankoop op afbetaling
Dit impliceert wat mij betreft dat de koopsom vast staat voor de eerste betaling (aanbetaling) gedaan wordt. Daar is bij een voorschot geen sprake van imo.
x2, risico moet voor de ondernemer zijn, niet voor de klant. vraag eens offerte's bij anderen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:19 schreef hydra77 het volgende:
Roep maar tegen de kozijnenboer dat hij een leveringscontract kan opstellen met datgene wat je exact besteld + afgesproken hebt.
En dat je dat contract met bloed kunt komen ondertekenen, maar geen aanbetaling doet.
No way dat je 5000 euro gaat aanbetalen, met het risico dat de kozijnenboer failliet gaat, en achteraan de schuldeisers mag aansluiten.
duh... en als het bus niet rijdt op de dag dat jij wilt reizen, of de concert organisator falliet gaat? Sta je dan. Wel betaald, niet gekregen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:07 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Zowel een strippenkaart als een concertkaartje hebben niets te maken met een aanbetaling. Dat zijn gewone aankopen, zoals een brood in de supermarkt. Klant geeft geld, klant krijgt brood/strippenkaart/concertkaartje/whatever.
Voor vakanties inderdaad wel aanbetalingen, en dat is ook idioot. Volgens mij doen ze dat gewoon om maanden lang rente te kunnen trekken, want ook zonder aanbetaling is de overeenkomst bindend. Als je niet naar de rechter wilt stappen (als laatste redmiddel) om nakoming van een overeenkomst af te dwingen, dan kun je beter helemaal geen overeenkomsten sluiten.
das een beetje kul argument... als je je een beetje verdiept zul je zien dat slechts 10% mvan de kozijneboeren in NL is aangesloten bij de branchevereniging... dus dat wordt dan heel lastig zoeken... (oh ja en bij die branche ver. is o.a. ook Window World aangesloten, een zoektocht op radar/kassa levert 10-tallen hits op voor die kozijnen-boer) dus...quote:Op zaterdag 21 februari 2009 11:07 schreef Dirkh het volgende:
Verder is het sowieso niet verstandig om zoiets aan te schaffen bij kozijnenverkoper die niet aangesloten is bij een of andere brancheorganisatie/garantiefonds. Dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in het bedrijf en deze goed hebben doorgelicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |